4) Laki vaikeavammaisille yrittäjille myönnettävistä veronhuojennuksista
annetun lain 3 §:n muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän aloitteen laiksi vaikeavammaisille
yrittäjille myönnettävistä verohuojennuksista
on tarkoitus mennä myös läpi. Tämä on
siinä mielessä ehkä poikkeuksellinen lakialoite.
Sen ovat allekirjoittaneet kaikki verojaoston jäsenet.
Kyse on siitä, että vaikeavammaisille yrittäjille
on myönnetty tähän asti vuosittain erityislain
turvin mahdollisuus vapautua tietyin edellytyksin arvonlisäverosta.
On tärkeää, että myös
vaikeavammaiset ihmiset voivat osallistua halutessaan työelämään
yrittäjinä ja ylläpitää tälläkin
tavalla omaa motivaatiotaan ja mielenterveyttään.
Tämän erityislain tarkoituksena on ollut varata
aikaa pysyvämmän ratkaisun löytämiseen,
mutta sellainen on osoittautunut ilmeisen vaikeaksi, ja siksi nyt
on tehty tämä aloite erityislain jatkamisesta.
Määräaikaisella erityislailla säätämistä ei
tule pitää kuitenkaan tyydyttävänä ratkaisuna
kenenkään kannalta. Oikeastaan pitempijänteistä vaikeavammaisten
yrittäjien asemaa turvaavaa ratkaisua on jo pohdittu vammaispoliittisessa
ohjelmassa. Siinä esitetään toimenpide-ehdotus,
jonka mukaan selvitetään eri vastuuministeriöiden yhteistyöllä mahdollisuus
korvata vammaisyrittäjien arvonlisäveron huojennus
suoralla tuella vammaisyrittäjille. Jotta tuohon uuteen
malliin voitaisiin päätyä kestävällä tavalla,
tässä aloitteessa ehdotetaan erityislain jatkamista
vielä kahdella vuodella eli vuoden 2016 loppuun, ja todella
toivomme, että tuohon mennessä tämä pysyvä ratkaisu
löytyy.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on kaikkien
ryhmien yhteinen lakialoite, jossa esitetään,
että vaikeasti vammaisille yrittäjille myönnettävistä veronhuojennuksista
annettua lakia jatketaan kahdella vuodella vuoden 2016 loppuun.
Näin on ennenkin toimittu. Vuodesta 1995 lähtien
on jatkettu määräaikaisesti lakia, jossa
vaikeasti vammaiset yrittäjät vapautetaan arvonlisäverosta.
Eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmässä on
käsitelty vammaisten yrittäjien tilannetta ja
eriarvoista, heikompaa asemaa muihin yrittäjiin nähden.
Olemme toimittaneet valtiovarainvaliokunnan vero-jaostolle vammaisjärjestöjen
vetoomuksen pysyvämmän ja kaikkia vammaisia yrittäjiä tasaveroisemmin
kohtelevan ratkaisun löytymiseksi. Kiitos verojaostolle,
että vetoomus on huomioitu. Aloitteen ovat allekirjoittaneet
kaikkien ryhmien edustajat verojaostossa. Korostan kuitenkin, että työtä on
jatkettava pysyvän ratkaisun rakentamiseksi.
Invalidiliitto ry ja Näkövammaisten Keskusliitto
ry ovat useissa eri yhteyksissä esittäneet kestävämpää järjestelmää kuin
määräaikainen erillislaki vaikeavammaisten
yrittäjien aseman turvaamiseksi. Myös Suomen vammaispoliittisessa
ohjelmassa Vampossa on toimenpide-ehdotus, että selvitetään
vammaisyrittäjien arvonlisäveron huojennuksen
korvaaminen suoralla tuella vammaisyrittäjille. Velvoite
asian edistämiseen tulee YK:n vammaisten henkilöiden
oikeuksien yleissopimuksesta, joka on ratifioitava Suomessa tänä syksynä.
Vammainen henkilö tarvitsee apuvälineitä ja muita
mukautuksia työoloihin, kuten esteettömän
työympäristön, voidakseen täysipainoisesti toimia
yrittäjänä. Yrittäjänä toimiminen
on monelle vammaiselle mieluinen ja kiinnostava vaihtoehto, sillä vammaisten
työllistyminen muiden palvelukseen ei ole ollut helppoa.
On tärkeää, että myös
vaikeavammaiset ihmiset voivat osallistua halutessaan työelämään
yrittäjinä ja ylläpitää tälläkin
tavalla omaa motivaatiotaan ja mielenterveyttään.
Vaikeavammaiselle yrittäjälle muodostuu useita
ylimääräisiä kustannuksia. Vaikeavammainen
yrittäjä saattaa joutua turvautumaan toisten henkilöiden
apuun kuljetuksissa, laskutuksessa sekä kirjanpidossa ja
korvattavien laitteiden siirtelyssä. Työ- ja elinkeinoministeriö ei myönnä työolosuhteiden
järjestelytukea vaikeavammaiselle yrittäjälle.
Nämä kustannukset vaikeavammainen yrittäjä joutuu
lisäämään myymänsä tuotteen
tai palvelun hintoihin, jolloin kilpailuasema ei ole yhdenvertainen
vammattomien yrittäjien kanssa.
Nykyisessä parin vuoden välein uusittavassa menettelyssä on
puutteita. Esimerkiksi nykyisen alv-vapauden rajaaminen pelkästään
käsityö- ja korjausalan ammatteihin ei vastaa
tämän päivän elinkeinorakennetta.
Luovan alan vammaiset yrittäjät on rajattu pois.
Lisäksi tuen saantiin sisältyy harkintaa ja eriarvoisuutta
riippuen siitä, minkä alueen toimistosta vammainen
yrittäjä alv-vapautusta anoo. Erilaisia selvityksiä kompensointitoimenpiteistä on
vuosien varrella tehty, mutta tuloksetta.
Vammaistyöryhmä 96 ehdotti vaikeavammaisten
alv-vapaudesta luopumista ja sen korvaamista kauppa- ja teollisuusministeriön
yritystuilla. Valtiovarainministeriö on tuolloin lausunut
työryhmän ehdotuksesta: "Verotukien korvaaminen
suorilla tuilla on VM:n yleisen veropoliittisen linjan mukaista
ja edistää tukipolitiikan selkeyttä ja
läpinäkyvyyttä. Suorat tuet soveltuvat
arvonlisäverohuojennusta paremmin vammaisten yritystoiminnan
tukemiseen, koska silloin tuki voidaan kohdistaa tasaisemmin kaikille vammaisille
yrittäjille."
Sosiaalisen yritystoiminnan edistämistä selvittänyt,
Raimo Harjusen johdolla toiminut KTM:n työryhmä esitti
loppuraportissaan toukokuussa 2002 kolmivuotista kokeilua, jossa
vaikeavammaisilta yrittäjiltä perittäisiin
arvonlisävero mutta palautettaisiin se lyhentämättömänä yrittäjille
te-keskusten kautta. Positiivista esityksessä oli, että se
olisi laajentanut palautukseen oikeutettujen piiriä käsityö-
ja korjausalan yrittäjistä myös muihin
vaikeavammaisiin yrittäjiin. Ehdotusta pidettiin kuitenkin
liian byrokraattisena, ja se jäi toteutumatta.
Arvoisa puhemies! Nyt olemme tilanteessa, ettei lopullista ratkaisua
voi enää siirtää vuodesta toiseen.
Pysyvän ratkaisun löytäminen vaikeavammaisten
yrittäjien tukemiseksi on sosiaali- ja terveysministeriön
vastuulla. Vammaiselle yrittäjälle on annettava
parempi mahdollisuus työllistää itsensä ja
muita.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Karimäki toi erittäin
hyvin edellisessä puheenvuorossaan esille tämän
asian monipuolisuuden, ne erilaiset näkökulmat
ja ongelmat, joita tähän liittyy. Mielestäni
suurimpana ongelmana on se, että pitkänkään
ajan kuluessa ei ole löydetty pysyvää ratkaisua.
Toivon todellakin, että nämä kaksi lisävuotta
toisivat pysyvän ratkaisun. Ei ole oikein vammaisia ihmisiä kohtaan, jotka
haluavat työllistää itse itsensä,
että tämä tilanne aina jatkuu parin vuoden
pätkissä eteenpäin.
Todettakoon se, että vammaisen ihmisen vammaisuus ei
ole hänen oma ongelmansa. Meidän pitäisi
ajatella yhteiskunnassa niin, että meidän pitää poistaa
niitä esteitä, jotka vaikeuttavat vammaisen ihmisen
toimimista tässä yhteiskunnassa, ja poistaa niitä esteitä niin,
että he voivat olla erilaisissa elämäntilanteissa
yhdenvertaisia niiden kanssa, joiden elämässä ei
ole sitä vammaa. Vamma voi aiheuttaa erityisyyttä,
syrjäytymistä, ja me tiedämme sen, että vammaisista
ihmisistä varsin moni on köyhyysrajan alapuolella
pienten tulojensa vuoksi, ja siksikin tämä on
erittäin tärkeää, että nyt
jatketaan kuitenkin kahdella vuodella tätä määräaikaa.
Kuten edustaja Karimäki toi esille, vammaisella yrittäjällä on
lukuisia kustannuksia, jotka hänen on siirrettävä palveluihin
tai tavaroihin, jos tätä verohuojennusta ei ole
heille tarjolla.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan valtiovarainvaliokunnan verojaoston jäsenenä tätä verojaoston
perinteistä yhteistä lakialoitetta, vaikka tällä kertaa
tämän aloitteen on päässyt allekirjoittamaan
vain eri poliittisten ryhmien kaikkein terävin kärki.
Täällä on ansiokkaasti käyty
se sama keskustelu, mikä on jo vuosia tässä yhteydessä käyty. Tämä lakihan
on ollut voimassa vuoden 1995 alusta, ja sitä on aina jatkettu
vuodella parilla eteenpäin, ja hyvä, että sitä nytkin
sitten jatketaan kahdella vuodella. Totta kai olisi hyvä,
jos tähän löydettäisiin joku
sujuvampi ratkaisu suoran tuen kautta, ja edustaja Karimäki
käsitteli tätä asiaa ihan sillä tavalla
kuin tulee käsitelläkin. Mutta meillä ei
ole nyt mahdollisuutta muuhun kuin tämän lain
jatkamiseen kahdella vuodella, ja se on hyvä asia.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin allekirjoittajia tässä aloitteessa
ovat sattumalta vain henkilöt, jotka sattuivat silloin
olemaan kokoushuoneessa paikalla, kun tämä aloite kierrätettiin,
mutta kyllä uskallan lukea edustaja Kivirannan tuohon kansanedustajien
kärkikaartiin. Hän on vahvasti tätä esitystä tukenut
sen valmisteluvaiheessa.
Allekirjoitan myös kaiken sen, mitä edustaja Karimäki
toi esiin tästä menettelystä ja siitä,
että näitä vaihtoehtoja on selvitetty
jo aivan riittävästi ja niitä on olemassa
varsin toteuttamiskelpoisina. Tämä verohuojennushan
ei ole myöskään täysin sopusoinnussa
meitä sitovien EU-säännösten
kannalta, ja siksi kyse on ollut tästä määräaikaisesta
laista tähän asti ja niin nytkin. Mutta viimeistään
tässä vaiheessa vastuuministeriöiden,
STM:n ja TEMin, tulee päästä yhteisymmärrykseen
siitä, miten ja kenelle tämän asian hoitaminen
kuuluu, ja hoitaa tämä — vaikuttaa siltä — koko
eduskunnan yhteisen tahdon mukainen asia pois päiväjärjestyksestä pysyvällä tavalla.
Keskustelu päättyi.