Täysistunnon pöytäkirja 99/2014 vp

PTK 99/2014 vp

99. TORSTAINA 16. LOKAKUUTA 2014 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

6) Laki kansaneläkelain 85 ja 90 §:n, Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain 59 ja 63 §:n sekä työttömyysturvalain 13 luvun 1 ja 3 §:n muuttamisesta

 

Pentti Kettunen /ps(esittelypuheenvuoro):

Herra puhemies! Lähetekeskustelussa on laki-aloite numero 49/2014 vp, jonka ensimmäinen allekirjoittaja olen minä.

Tällä lakialoitteella on tarkoitus poistaa niitä esteitä, joita on olemassa tiedonsaannissa eri viranomaisten välillä. Joustavalla tiedonsaannilla ja tietojen vaihdolla parannetaan sitä, että syrjäytyneet ja syrjäytymisvaarassa olevat nuoret eivät putoa pois yhteiskunnan ja työelämän kelkasta.

Herra puhemies! Toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunta antaa tälle lakialoitteelle asiallisen käsittelyn. Samalla toivon, että aloitteen sisältämä tieto menisi myöskin hallituksen tietoon ja myöskin hallitus omalta osaltaan antaisi tästä eduskunnalle lakimuutosehdotuksen, jolloin tä-mä asia saataisiin kuntoon.

Ritva Elomaa /ps:

Arvoisa puhemies! Nuorten syrjäytyminen on yksi aikamme huolestuttavimmista ongelmista. Syrjäytyminen on ennen kaikkea hirveä asia nuorille itselleen, mutta myös hyvinvointiyhteiskunnan kannalta ilmiö on uhkaava. Syrjäytymisestä aiheutuvat suorat ja epäsuorat kustannukset ovat lisäksi valtavat. Nuorien varassa lepää maamme tulevaisuus, joten heidän hyvinvoinnistaan tulisi huolehtia.

Valtiovallan on pyrittävä tarjoamaan parasta mahdollista tukea syrjäytyneille ja syrjäytymisvaarassa oleville nuorille. Jotta auttavia tai ennalta ehkäiseviä syrjäytymiseen vaikuttavia toimia voidaan toteuttaa, on tavoitettava avun tarpeessa olevat kohteet eli nuoret. Näin ollen syrjäytymisen ehkäisyn kannalta on olennaista vaikuttaa salassapitosäännöksiin ja muihin luotettavien viranomaistahojen tiedonsaantia rajoittaviin tekijöihin, jotta kyetään edistämään syrjäytymisvaarassa olevien tai syrjäytyneiden nuorten työ- ja koulutusmahdollisuuksia. Tämä tapahtuisi käytännössä Kelan, työ- ja elinkeinotoimistojen sekä sosiaalihuollon viranomaisten välistä tiedonsaantia rajoittavaa nykyistä lainsäädäntöä muuttamalla.

Syrjäytymisen ongelman torjumiseksi työskentelee eri tahoilla paljon osaavia ihmisiä. Mielestäni vähintä, mitä lainsäätäjät voivat tehdä, on helpottaa näiden henkilöiden arvokasta käytännön työtä muuttamalla lainsäädäntöä sujuvammaksi. Edustaja Kettusen lakialoitteen tavoite on erinomainen, ja idea on toteuttamiskelpoinen.

Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi: Siitä, kun tietosuoja menee liian pitkälle, hyvänä esimerkkinä on veteraanien kohdalla pitkälle mennyt tietosuoja, ja se on aiheuttanut sen, että usein, varsinkin suurissa kaupungeissa, kaikkia veteraaneja, jotka ovat oikeutettuja kuntoutukseen, ei ole saatu kiinni, ei ole löydetty näitä veteraaneja. Nyt siihen on tullut muutos, mutta se on tullut todella myöhään. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. — Kiitos.

Johanna Jurva /ps:

Arvoisa puhemies! Viime heinäkuussa alle 25-vuotiaita nuoria oli työttöminä 52 000. Maassamme on edelleen noin 100 000 sellaista 20—29-vuotiasta nuorta, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa. Syrjäytymisvaarassa arvioidaan olevan noin 65 000 nuorta.

Nuorisotakuusta huolimatta iso osa näistä nuorista ei ole aktiivisen auttamisen parissa, osa heistä on kateissa yhteiskunnalta. Väliinputoamisen paikkoja on liian useita. Viranomaisten välinen yhteistyö on onnistunut joillakin paikkakunnilla paremmin ja toisilla huonommin. Yhteistä kuitenkin ovat tiukan tietosuojarajan salassapitosäännökset, jotka omalta osaltaan estävät viranomaisten välistä tehokasta yhteistyötä, esimerkiksi nopeaan puuttumiseen kunkin nuoren muuttuvassa tilanteessa. Kelalla on keskeinen rooli havaita nuoren tilanteeseen tulevat muutokset, kuten muun muassa opintojen keskeytys ja työttömyys.

Tällä lakialoitteella me perussuomalaiset Kelan valtuutetut haluamme edistää ja sujuvoittaa syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kanssa työtään tekevien viranomaisten välistä yhteistyötä. Syrjäytymisvaarassa oleva nuori on saatava mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työ- ja sosiaalipalvelujen sekä tuen piiriin, joilla edistetään hänen kasvuaan ja itsenäistymistään sekä pääsyään koulutukseen ja työmarkkinoille.

Keskustelu päättyi.