EDUSKUNNAN KIRJELMÄ 17/2012 vp
EK 17/2012 vp
- VNS 2/2012 vp
Kilpailukykyä ja hyvinvointia vastuullisella liikenteellä:
Valtioneuvoston liikennepoliittinen selonteko eduskunnalle 2012
Asia
Valtioneuvosto on antanut eduskunnalle selonteon Kilpailukykyä ja
hyvinvointia vastuullisella liikenteellä: Valtioneuvoston
liikennepoliittinen selonteko eduskunnalle 2012 (VNS 2/2012 vp).
Valiokuntakäsittely
Liikenne- ja viestintävaliokunta on antanut asiasta
mietinnön (LiVM 5/2012 vp).
Päätös
Eduskunta on
hyväksynyt selonteon johdosta mietinnön mukaisen
kannanoton:
1. Perusväylänpitoon on kehyskauden aikana
suunnattava lisärahoitusta valtiontalouden tilan niin salliessa.
Erityisesti tulee tällöin keskittyä pieniin
liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta edistäviin hankkeisiin.
Pitkällä aikavälillä perusväylänpitoon
on varattava lisärahoitus, joka mahdollistaa liikenneverkon
riittävän kunnon ja tarpeellisen kehittämisen sekä ikääntyvän
väyläverkon korjausvelan reaalisen pienentämisen.
2. Alemman asteisen tieverkon ja yksityisteiden hoitoon ja
kehittämiseen on yhteistyössä kuntien
ja tienhoitokuntien kanssa saavutettava rahoituksellinen ja lainsäädännöllinen
kokonaisratkaisu, joka takaa alemman asteisen ja yksityistieverkon
nykyistä riittävämmän rahoituksen
sekä selventää eri tahojen vastuita.
3. Maamme elinkeinoelämän kilpailukykyä verrattuna
kilpailijamaihin on parannettava alentamalla logistiikkakustannuksia.
Erityisesti tulee selvittää mahdollisuus ottaa
käyttöön dieselveron korotuksen palautusjärjestelmä ammattiliikenteelle.
4. Venäjän talouskasvun tuomat mahdollisuudet
on otettava painokkaammin huomioon kansallisessa liikennepolitiikassa ja
niiden tulee näkyä aiempaa paremmin myös
EU:n päätöksentekoon liittyvässä kansallisessa
kannanmuodostuksessa.
5. Liikennesektorin on saavutettava Suomelle asetetut liikenteen
päästövähennystavoitteet mm.
edistämällä uusimman ajoneuvoteknologian
ja kestävien biopolttoaineiden käyttöä ja
kehittämistä. Lisäksi tulee edistää hybridi-
ja sähköautojen käyttöä esimerkiksi
kehittämällä latausinfrastruktuuria sekä panostamalla alan
kotimaiseen innovaatiotoimintaan ja tuotekehitykseen.
6. Kansallista edunvalvontaa maamme kannalta keskeisten liikennepoliittisten päätösten
valmistelussa on yhteistyössä keskeisten etujärjestöjen
kanssa tehostettava ja terävöitettävä sekä EU:ssa
että kansainvälisesti päätösvaltaisilla
eri foorumeilla.
_______________
Helsingissä 21 päivänä kesäkuuta
2012