3 luku
Kutsunta ja palveluskelpoisuuden tarkastaminen
Palveluskelpoisuus
9 §
Palveluskelpoisuus
Asevelvollisen palveluskelpoisuudella tarkoitetaan sitä,
että asevelvollinen suoriutuu tässä laissa
tarkoitetusta palveluksesta eikä vaaranna omaa tai muiden
palvelusturvallisuutta.
Palveluskelpoisuudesta päätetään
tietojen perusteella, jotka asevelvollisesta, hänen terveydentilastaan
sekä hänen fyysisestä ja henkisestä suorituskyvystään
saadaan:
1) asevelvolliselta itseltään;
2) terveydenhuollon ammattihenkilön tarkastuksessa;
3) soveltuvuuskokeessa;
4) 96 §:ssä tarkoitetulta viranomaiselta.
Palvelukseen voidaan määrätä vain
palveluskelpoinen asevelvollinen.
10 §
Palveluksesta vapauttaminen palveluskelpoisuuden puuttumisen
takia
Asevelvollinen vapautetaan palveluksesta rauhan aikana, jos
hänellä on vaikea vamma tai sairaus, joka estää palveluksen
asevelvollisena, tai jos hänen todetaan terveydentilansa
vuoksi olevan kykenemätön palvelukseen niin pitkän ajan,
ettei hänen kouluttamisensa myöhemminkään
olisi tarkoituksenmukaista, taikka jos hän on vaaraksi
palvelusturvallisuudelle.
Palveluskelpoisuuden tilapäisen puuttumisen takia asevelvollinen
jätetään määräämättä palvelukseen
tai vapautetaan palveluksesta toistaiseksi sekä määrätään
myöhemmin toimitettavaan tarkastukseen. Määräys
voidaan antaa yhden tai useamman kerran enintään
kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
Lisäksi palveluksesta rauhan aikana vapautetaan asevelvollinen,
joka on 2 momentin nojalla määrätty kutsuntaan
tarkastettavaksi ja jota ei ole todettu palveluskelpoiseksi tai
vapautettu palveluksesta rauhan aikana viimeistään
sinä vuonna, jona hän täyttää 25
vuotta. Tällöin vapauttamisen edellytyksenä on,
ettei asianomainen ole laiminlyönyt velvollisuuttaan osallistua kutsuntaan
tai momentissa tarkoitettuun tarkastukseen.
11 §
Palveluskelpoisuutta koskeva määräyksenantovaltuutus
Pääesikunta antaa tarkemmat määräykset
palveluskelpoisuuden määrittämisen lääketieteellisistä perusteista.
Lisäksi pääesikunta antaa määräykset
ominaisuuksista, joita edellytetään yksittäisessä palvelustehtävässä.
Kutsunta
12 §
Kutsunnan tarkoitus
Kutsunnassa määritetään
asevelvollisen palveluskelpoisuus, ja sen perusteella päätetään palveluksesta.
Lisäksi annetaan tietoa maanpuolustusvelvollisuudesta ja
edistetään kansanterveystyötä.
13 §
Kutsunnanalainen
Kutsunnanalainen on miespuolinen Suomen kansalainen,
joka:
1) kutsuntavuonna täyttää 18 vuotta;
2) on jäänyt edellisiin kutsuntoihin saapumatta,
jollei hänen palveluskelpoisuudestaan ole vielä erikseen
tehty päätöstä eikä hän
ole täyttänyt tai sinä vuonna täytä 30
vuotta; tai
3) on määrätty 10 §:n 2
momentin nojalla uudelleen tarkastettavaksi kutsunnassa.
Kutsunnanalainen ei ole henkilö, joka on saanut Suomen
kansalaisuuden tai päätöksen kansalaisuudesta
sinä vuonna, jona hän täyttää 18 vuotta
tai sen vuoden jälkeen. Hänet voidaan kuitenkin
määrätä tarkastettavaksi 26 §:n
mukaan.
14 §
Terveydentilaa koskeva kysely ja ennakkoterveystarkastus
Kutsunnanalaiselle lähetetään ennen
kutsuntaa kysely terveydentilan selvittämiseksi. Kutsunnanalaisen
tulee vastata kyselyyn sekä esittää oma
arvionsa terveydestään ja toimittaa mahdolliset
terveydentilaansa koskevat lääkärinlausunnot.
Kutsunnanalainen velvoitetaan palveluskelpoisuuden selvittämiseksi
osallistumaan kutsuntaa edeltävään terveystarkastukseen
terveyskeskuksessa tai muussa tarkastukseen soveltuvassa paikassa
kutsuntavuonna, jollei tarkastus ole ilmeisen tarpeeton aluetoimiston
1 momentin mukaan kutsunnanalaiselta tai 96 §:n mukaan
muulta taholta kutsunnanalaisen palveluskelpoisuudesta saaman selvityksen
tai asevelvollisen ulkomailla asumisen takia taikka muusta erityisestä syystä.
15 §
Kutsunnan aika ja kutsuntaluettelo sekä kutsuntakuulutus
Kutsunnat pidetään vuosittain, ja ne aloitetaan
aikaisintaan elokuun 15 päivänä ja päätetään
viimeistään joulukuun 15 päivänä.
Kutsunnanalainen merkitään kutsuntaluetteloon
sen kunnan mukaan, jossa hänellä on 1 päivänä tammikuuta
ollut kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta
tai väestökirjanpitokunta.
Kutsunnan ajasta ja paikasta ilmoitetaan kutsuntakuulutuksella,
joka on nähtävillä puolustusvoimien verkkosivuilla
ja kunnan ilmoitustaululla vähintään
kaksi viikkoa ennen kutsuntoja sekä kutsuntojen ajan. Tarpeen
mukaan kuulutus voidaan pitää nähtävänä myös
muulla tavoin.
16 §
Läsnäolovelvollisuus kutsunnassa
Kutsunnanalaisen tulee osallistua kutsuntakuulutuksessa tarkoitettuun
kutsuntatilaisuuteen henkilökohtaisesti, jollei häntä ole
vapautettu läsnäolovelvollisuudesta.
Aluetoimisto voi vapauttaa henkilökohtaisesta
läsnäolovelvollisuudesta kutsunnassa asevelvollisen:
1) jolla on vaikea vamma tai sairaus;
2) joka on osallistunut 29 §:ssä tarkoitettuun valintakokeeseen
ja joka on määrätty palvelukseen; tai
3) joka asuu ulkomailla ja on toimittanut lääkärinlausunnon
tai muun luotettavan selvityksen, jonka perusteella hänen
palveluskelpoisuutensa voidaan määrittää.
Pidätetty, tutkintavanki tai vapausrangaistusta suorittava
kutsunnanalainen tarkastetaan hänen vapauduttuaan. Hänen
tulee ilmoittaa vapautumisestaan välittömästi
aluetoimistolle.
Kutsunnanalainen, joka ei ole osallistunut kutsuntatilaisuuteen
laillisen esteen vuoksi, on velvollinen välittömästi
laillisen esteen lakattua näyttämään
aluetoimistolle toteen esteensä. Jos kutsunnanalainen opiskelee
kaukana kutsuntapaikkakunnalta tai hänellä on
muu perusteltu syy, hän voi aluetoimiston suostumuksella
osallistua muuhun saman vuoden kutsuntatilaisuuteen kuin siihen,
johon hänen kutsuntakuulutuksen mukaan on osallistuttava.
17 §
Soveltuvuuskoe ja kysely kutsunnassa
Kutsunnanalainen voidaan määrätä soveltuvuuskokeeseen
palveluskelpoisuuden ja palvelukseen määräämisen
edellytysten arvioimista varten. Kokeeseen perustuvan arvion tekee
terveydenhuollon ammattihenkilö. Soveltuvuuskokeeseen osallistuneella
on oikeus saada tieto kokeen tuloksesta.
Kutsunnanalaisen vastattavaksi voidaan lisäksi antaa
terveydentilaa ja palveluskelpoisuutta koskeva kysely.
18 §
Muut kutsuntaan liittyvät velvollisuudet
Kutsunnanalaisen tulee noudattaa sotilasviranomaisen ja kutsuntalautakunnan
kutsuntatilaisuudessa antamia määräyksiä.
Rangaistus 1 momentissa tarkoitetun määräyksen
noudattamatta jättämisestä ja luvattomasta
poissaolosta kutsunnasta säädetään
13 luvussa.
19 §
Kutsuntalautakunta
Aluetoimisto asettaa kutsuntojen toimittamista varten toimialueelleen
vuodeksi kerrallaan vähintään yhden kutsuntalautakunnan,
jossa on puheenjohtaja ja kaksi muuta jäsentä.
Kutsuntalautakunnan puheenjohtajan tulee olla asevelvollisuusasioihin
perehtynyt virassa oleva upseeri, jolla on kokemusta asevelvollisuusasioiden
käsittelemisestä. Muista jäsenistä toisen
tulee olla asevelvollisuusasioihin perehtynyt sotilasvirassa palveleva
henkilö ja toisen jäsenen sen kunnan edustaja,
jonka kutsunnanalaisia kutsuntatoimitus koskee. Lisäksi
jäsenistä ainakin yhden tulee olla aluetoimiston
virkamies.
Kutsuntalautakunta on päätösvaltainen,
kun läsnä ovat puheenjohtaja ja molemmat muut
jäsenet.
20 §
Kutsuntalautakunnan tehtävät
Kutsuntalautakunta päättää asevelvollisen palveluskelpoisuudesta
ja sen perusteella asevelvollisen:
1) palvelukseen määräämisestä;
2) palveluksesta vapauttamisesta; tai
3) määräämisestä kutsunnassa
toimitettavaan uuteen tarkastukseen.
Kutsuntalautakunta hyväksyy lisäksi asevelvollisen
siviilipalvelukseen.
21 §
Asian käsitteleminen kutsuntalautakunnassa
Kutsuntalautakunta käsittelee asiat kutsuntaluettelon
mukaan erikseen kunkin kutsunnanalaisen osalta. Asia voidaan 16 §:n
2 momentissa tarkoitettujen henkilöiden osalta käsitellä ja ratkaista
ilman, että kutsunnanalainen on läsnä.
Kutsunnanalaisen palveluskelpoisuuden määrittämisessä kutsuntalautakuntaa
avustaa lääkäri, joka tekee ehdotuksen
tarkastamiensa asevelvollisten palveluskelpoisuudesta. Ehdotus ei sido
kutsuntalautakuntaa.
22 §
Kutsuntaan liittyvät kunnan tehtävät
Kunnan tulee aluetoimiston esityksestä järjestää:
1) asevelvollisten ennakkoterveystarkastus terveyskeskuksessa
tai muussa tarkastukseen soveltuvassa paikassa;
2) tarpeellinen määrä lääkäreitä kutsuntaan; ja
3) soveltuvat tilat kutsuntojen toimittamista varten.
Kunnan tulee lisäksi nimetä kutsuntalautakuntaan
kunnan edustaja ja tälle tarpeellinen määrä varahenkilöitä.
23 §
Poliisin kutsunnassa antama virka-apu
Kutsuntatilaisuudessa tulee olla tarpeellinen määrä poliisimiehiä valvomassa
järjestystä ja antamassa toimivaltaansa kuuluvaa
virka-apua.
24 §
Kustannusten korvaaminen
Kunnan järjestämän terveystarkastuksen
ja kunnan kutsuntaan järjestämien lääkärien
kustannusten korvaamisesta säädetään
kansanterveyslaissa (66/1972). Kustannukset tilojen järjestämisestä kutsuntaa
varten korvataan siten kuin aluetoimisto ja kunta erikseen sopivat.
Kutsuntalautakunnan jäsenenä olevalla kunnan
edustajalla on oikeus saada valtion varoista palkkio osallistumisesta
kutsuntalautakunnan työhön sekä korvaus
matkustamiskustannuksista. Palkkion ja korvausten maksamisen perusteista
säädetään puolustusministeriön
asetuksella.
Sotilasviranomaisella on oikeus saada 23 §:ssä tarkoitetut
palvelut maksutta.
25 §
Tarkemmat säännökset ja määräykset
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin kutsuntojen sekä 14 §:ssä tarkoitetun terveydentilaa
koskevan kyselyn ja ennakkoterveystarkastuksen toimittamisesta.
Asetusta tarkentavat yksityiskohtaiset määräykset
antaa pääesikunta.
Palveluskelpoisuuden tarkastus ja palveluksesta päättäminen
muulloin kuin kutsunnassa
26 §
Aluetoimiston järjestämä tarkastus
sekä palveluksesta päättäminen
Aluetoimisto voi tehdä päätöksen
asevelvollisen palveluskelpoisuudesta, jos:
1) asevelvollinen on jäänyt saapumatta kutsuntaan;
2) asevelvollinen on määrätty tarkastukseen 10 §:n
2 momentin mukaisesti;
3) asevelvollisen palveluskelpoisuus on muuttunut kutsunnan
ja varusmiespalvelukseen astumisen välisenä aikana
taikka varusmies- tai kertausharjoituspalveluksen jälkeen;
tai
4) asevelvollinen on 13 §:n 2 momentissa tarkoitettu
henkilö.
Aluetoimisto voi määrätä asevelvollisen
osallistumaan tarkastukseen henkilökohtaisesti 1 momentissa
tarkoitetun päätöksen tekemistä varten.
Asevelvollisen läsnäolo ei ole kuitenkaan välttämätön,
jos asevelvolliselle on varattu tilaisuus tulla kuulluksi ja asevelvollisen
terveydentilasta on asevelvollisen toimittama tai muu selvitys,
jonka perusteella päätös palveluskelpoisuudesta
voidaan tehdä.
Asevelvollinen voi pyytää palveluskelpoisuutensa
tarkastamista tai jo määrätyn tarkastuksen aikaistamista.
Tällöin sovelletaan, mitä 2 momentissa
säädetään.
Aluetoimisto voi tehdä päätöksen
asevelvollisen palveluksesta.
Edellä 1 ja 4 momentissa tarkoitettu päätös tehdään
ilman esittelymenettelyä siten kuin aluetoimiston työjärjestyksessä tarkemmin
määrätään.
27 §
Tarkastuksen toimittaminen
Palveluskelpoisuuden määrittämisessä avustaa
lääkäri, joka tekee ehdotuksen asevelvollisen
palveluskelpoisuudesta. Ehdotus ei sido aluetoimistoa.
Asevelvollisen tulee noudattaa sotilasviranomaisen tarkastustilaisuudessa
antamia määräyksiä.
Rangaistus poissaolosta tarkastuksesta ja tottelemattomuudesta tarkastuksessa
säädetään 13 luvussa.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
aluetoimiston järjestämästä tarkastuksesta
ja tarkastukseen määräämisestä.
4 luku
Palvelukseen määrääminen
28 §
Varusmiespalveluksen aloittamisen ajankohta
Asevelvollinen määrätään
aloittamaan varusmiespalvelus yleisenä tai erityisenä palveluksen aloittamispäivänä
viimeistään
kolmantena kalenterivuonna kutsunnan jälkeen.
Kun varusmiespalvelusta koskeva päätös
tehdään muulloin kuin kutsunnassa, asevelvollinen voidaan
määrätä aloittamaan palvelus
samana vuonna kuin päätös tehdään
tai viimeistään toisena kalenterivuonna sen jälkeen.
Asevelvollinen voidaan erityisestä syystä määrätä palvelukseen
muuna kuin 1 momentissa tarkoitettuna päivänä.
Laillisen esteen takia määräaikana varusmiespalvelukseen
saapumatta jääneen asevelvollisen on aloitettava
palvelus heti esteen lakattua, jollei hänelle ole määrätty muuta
aikaa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista varusmiespalveluksen
aloittamispäivistä säädetään puolustusministeriön
asetuksella.
29 §
Palvelukseen määrääminen
valintakokeen perusteella
Asevelvollisia voidaan valita koulutettavaksi laskuvarjojääkäriksi,
sukeltajaksi, sotilassoittajaksi, ilmavoimien tehtäviin,
kansainvälisen valmiusjoukon tehtäviin tai muihin
erikoistehtäviin valintakokeiden perusteella. Valintakokeeseen kutsutaan
koulutukseen vapaaehtoisesti hakeutunut asevelvollinen, joka täyttää koulutukseen
hakeutuvalle
asetetut vaatimukset.
Pääesikunta ja puolustushaaraesikunta voivat antaa
määräyksiä, jotka koskevat erikoiskoulutukseen
hakeutuvan annettavia tietoja, tältä vaadittavia
fyysisiä ja muita ominaisuuksia sekä erikoiskoulutukseen
hyväksymisen perusteita.
30 §
Määräyksen peruuttaminen
Aluetoimisto voi peruuttaa varusmiespalveluksen aloittamista
koskevan määräyksen ja määrätä asevelvollisen
myöhemmin toimitettavaan tarkastukseen, jos asevelvollinen
on ennen palveluksen alkamista vammautunut tai sairastunut niin,
että hän ei ole palveluskelpoinen.
Palveluksen aloittamista koskeva määräys voidaan
lisäksi peruuttaa ja antaa uusi määräys, jos:
1) asevelvollinen on kutsunnan jälkeen hyväksytty
29 §:ssä tarkoitettuun erikoiskoulutukseen; tai
2) palvelusta ei voida järjestää alkuperäisen määräyksen
mukaisesti sen antamisen jälkeen tapahtuneen joukkojen
järjestelyn tai muun vastaavan syyn takia.
Palveluksen aloittamista koskeva määräys voidaan
peruuttaa myös, jos määräyksen
antamisen jälkeen on tullut ilmi seikkoja, jotka osoittavat
asevelvollisen olevan vaaraksi palvelusturvallisuudelle.
Edellä 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettu uusi määräys
palveluksen aloittamisesta voidaan antaa asianosaista kuulematta.
31 §
Palveluksen aloittamisajan ja palveluspaikan muutos
Palveluksen aloittamisajankohtaa voidaan asevelvollisen
hakemuksesta muuttaa, jos se on asevelvolliselle erittäin
tarpeellista:
1) ammattiin valmistumisen vuoksi;
2) opiskelun vuoksi;
3) taloudellisten asioiden järjestämisen vuoksi;
tai
4) muun erityisen henkilökohtaisen syyn vuoksi.
Palveluspaikkaa voidaan asevelvollisen hakemuksesta muuttaa,
jos se on asevelvolliselle erittäin tarpeellista erityisen
henkilökohtaisen syyn vuoksi.
Mitä 1 momentissa säädetään,
sovelletaan myös palveluksessa olevan asevelvollisen palvelukseen.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettua palvelusajan
ja palveluspaikan muutosta haetaan kirjallisesti aluetoimistolta.
Hakemukseen on liitettävä selvitys 1 ja 2 momentissa
tarkoitetusta perusteesta.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettu hakemus ei ole
pätevä syy jäädä pois
palveluksesta.
32 §
Kertausharjoitukseen määrääminen
Kertausharjoitukseen voidaan määrätä reserviin
kuuluva asevelvollinen.
Määräys osallistua kertausharjoitukseen
lähetetään asevelvolliselle vähintään
kolme kuukautta ennen harjoituksen alkamista. Määräajasta
voidaan asevelvollisen suostumuksella poiketa.
33 §
Kertausharjoitusta koskevan määräyksen peruuttaminen
Aluetoimisto voi peruuttaa kertausharjoitukseen osallistumista
koskevan määräyksen, jos asevelvollinen
on ennen palveluksen alkamista vammautunut tai sairastunut niin,
ettei hän kykene suoriutumaan hänelle suunnitelluista
palvelustehtävistä kertausharjoituksessa. Määräys voidaan
lisäksi peruuttaa, jos harjoitukseen määrätty
asuu pysyvästi ulkomailla eikä määräyksen
antajalla ole ollut tästä tietoa määräystä annettaessa.
34 §
Kertausharjoituksesta vapauttaminen
Kertausharjoituksesta voidaan asevelvollisen hakemuksesta
vapauttaa asevelvollinen:
1) jolle vapautus on tämän perhe- tai taloudellisten
olojen taikka ammatin tai elinkeinon harjoittamiseen liittyvien
syiden vuoksi erittäin tarpeellinen;
2) jonka opintojen aloittaminen tai eteneminen tuntuvasti kärsisi
ilman vapauttamista;
3) jonka osallistuminen kertausharjoitukseen erityisen vakavasti
haittaisi tai vahingoittaisi hänen työnantajansa
toimintaa; tai
4) asevelvollisen muun erityisen henkilökohtaisen syyn
vuoksi.
Vapautusta haetaan kirjallisesti määräyksen antaneelta
aluetoimistolta. Hakemukseen on liitettävä tarpeellinen
selvitys 1 momentissa tarkoitetusta perusteesta.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu hakemus ei ole pätevä syy
jäädä pois palveluksesta.
35 §
Kansanedustajan, valtioneuvoston jäsenen ja Euroopan
parlamentin jäsenen palveluksen aloittamisajan siirto ja
vapautus kertausharjoituksesta
Asevelvollisen tekemän ilmoituksen perusteella hänelle
määrättyä varusmiespalveluksen aloittamisaikaa
siirretään tai hänet vapautetaan kertausharjoituksesta,
jos siirtäminen tai vapauttaminen on tarpeen kansanedustajan
tehtävän, valtioneuvoston jäsenyyden
tai Euroopan parlamentin jäsenyyden hoitamista varten.
Varusmiespalvelus on kuitenkin aloitettava viimeistään
sinä vuonna, jona asevelvollinen täyttää 29 vuotta.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu ilmoitus on tehtävä kirjallisesti
aluetoimistolle ja ilmoitukseen on liitettävä selvitys
tehtävästä.
5 luku
Palvelus asevelvollisena ja palveluksen järjestäminen
Varusmiespalvelus
36 §
Varusmiespalveluksen tarkoitus
Varusmiespalveluksen aikana asevelvolliset koulutetaan ja harjaannutetaan
sotilaallisen maanpuolustuksen tehtäviin ja siten osaltaan luodaan
edellytykset sodan ajan varalta tarvittavien joukkokokonaisuuksien
tuottamiselle.
Varusmiespalveluksen peruskoulutuskauden aikana opetetaan sotilaan
perustaidot, tehdään tarvittavat soveltuvuus-
ja kuntotestit sekä arvioidaan soveltuvuus erikois-
tai johtajakoulutukseen.
Erikoiskoulutuskaudella annetaan koulutus miehistön
tehtäviin, erityistaitoa vaativiin miehistön tehtäviin
sekä vaativimpiin miehistön erityistehtäviin.
Johtajakoulutuskaudella annetaan koulutus aliupseerin ja upseerin
tehtäviin.
Joukkokoulutuskaudella 3 momentissa tarkoitetun koulutuksen
saaneet varusmiehet koulutetaan toimimaan sodanajan joukon tehtävässä.
37 §
Palvelusajan määräytyminen
Varusmiespalvelusaika on:
1) miehistön tehtäviin koulutettavalla 180 päivää;
2) miehistön erityistaitoa vaativiin tehtäviin koulutettavalla
270 päivää;
3) upseereiksi, aliupseereiksi ja miehistön vaativimpiin
erityistehtäviin koulutettavalla 362 päivää.
Velvollisuus suorittaa varusmiespalvelusta rauhan aikana päättyy
sen vuoden lopussa, jona asevelvollinen täyttää 30
vuotta.
38 §
Koulutukseen määrääminen
Varusmies, joka soveltuvuuskokeissa ja palvelustehtävissä on
osoittanut johtamistaitoa ja soveltuvuutta aliupseerin tai upseerin
tehtävään ja jolla on tarpeelliset tiedot
ja taidot, voidaan määrätä koulutettavaksi
aliupseeriksi tai upseeriksi reserviin.
Varusmies, joka soveltuvuuskokeissa ja palvelustehtävissä osoittamiensa
taitojen ja ominaisuuksien sekä ennen varusmiespalvelusta
saamansa koulutuksen tai hoitamiensa tehtävien perusteella
soveltuu 37 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun miehistön
erityistaitoa vaativaan tehtävään, joita
ovat puolustushaara-, koulutushaara- ja erikoiskoulutustehtävät,
tai 37 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettuun miehistön vaativimpaan
erityistehtävään, joita ovat osa sotilasajoneuvon
kuljettajan ja panssarijoukkojen tehtävistä sekä merivoimien
ja ilmavoimien erikoistehtävät, voidaan määrätä koulutettavaksi sellaiseen
tehtävään.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
koulutukseen määräämisestä ja
koulutuksen antamisesta sekä miehistön erityistaitoa
vaativista ja miehistön vaativimmista erityistehtävistä.
39 §
Määräyksen tiedoksianto
Edellä 38 §:ssä tarkoitettu koulutusta
koskeva määräys on annettava varusmiehelle
viimeistään kolme kuukautta ennen kuin hänen
palvelusaikansa 37 §:n nojalla muuten päättyisi.
Ilmoittamista koskevasta määräajasta
voidaan kuitenkin varusmiehen suostumuksella poiketa.
40 §
Koulutuksen keskeyttäminen
Edellä 38 §:ssä tarkoitettu
koulutus voidaan keskeyttää, jos varusmies:
1) on estynyt osallistumasta koulutukseen niin pitkän
ajan, että koulutustavoitteet eivät toteudu;
2) ei kykene suoriutumaan suunnitellusta koulutuksesta;
tai
3) on koulutuksen aikana syyllistynyt rikokseen tai
muutoin käyttäytynyt tavalla, joka osoittaa sopimattomuutta
38 §:ssä tarkoitettuun tehtävään
tai kyseinen sopimattomuutta koskeva tieto on tullut sotilasviranomaisen
tietoon koulutukseen määräämisen
jälkeen.
41 §
Palvelusajan lyhentäminen
Jos 38 §:ssä tarkoitettu koulutus on 40 §:n mukaisesti
keskeytetty terveydellisen tai muun varusmiehestä riippumattoman
syyn takia, hänelle määrättyä 270
tai 362 päivän palvelusaikaa lyhennetään.
Jollei 2 momentista muuta johdu, palvelusaika lyhennetään
180 päiväksi, jos varusmies on palvellut alle
180 päivää, ja 270 päiväksi,
jos hän on palvellut yli 180 päivää. Palvelusaikaa
ei voida lyhentää ilman varusmiehen suostumusta.
Jos varusmies on palvellut yli 270 päivää tai jos
hän on suorittanut 38 §:n 1 momentissa tarkoitettuun
johtajakoulutukseen kuuluvan ensimmäisen vaiheen, hänen
palvelusaikansa voidaan lyhentää vain:
1) erityisen painavasta henkilökohtaisesta syystä;
tai
2) jos asianomaiselle ei voida järjestää tarkoituksenmukaista
palvelusta eikä häntä voida sijoittaa
pitempää palvelusaikaa edellyttävään tehtävään.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
palvelusaikaa lyhennettäessä noudatettavasta menettelystä.
42 §
Osallistuminen palvelusolosuhteita kehittävään toimintaan
Joukko-osastossa on joukko-osaston komentajan alainen varusmiestoimikunta,
joka osallistuu varusmiesten aseman ja palvelusolosuhteiden kehittämiseen.
Toimikunnalla on puheenjohtaja ja tarvittava määrä muita
jäseniä ja toimihenkilöitä.
Puheenjohtaja, jäsenet ja toimihenkilöt valitaan
varusmiesten joukosta.
Joukko-osaston komentaja vahvistaa toimikunnan kokoonpanon ja
määrää toimikunnan työtä ohjaamaan
yhden tai useamman palkattuun henkilöstöön
kuuluvan.
Varusmiestä saa kieltää osallistumasta
1 momentissa tarkoitettuun toimintaan vain, jos osallistuminen haittaa
hänen koulutustavoitteidensa toteutumista. Kiellosta on
kiellon antajan välittömästi ilmoitettava
joukko-osaston komentajalle.
Pääesikunta antaa tarkemmat määräykset
varusmiestoimikunnan toiminnan järjestelyistä.
43 §
Toiminta palveluksen ulkopuolella
Varusmiespalveluksessa oleva henkilö ei saa harjoittaa
elinkeinoa tai ammattia tai ottaa toimittaakseen kunnallista taikka
muuta julkista tehtävää ilman joukko-osaston
komentajan antamaa lupaa, jos toiminta edellyttää muun
kuin vapaa-ajan käyttämistä tai se muutoin
voi merkittävästi haitata palvelustehtävien
asianmukaista hoitamista.
44 §
Loma ja isyysvapaa
Varusmiespalveluksessa olevalla on oikeus:
1) varusmiespalvelusajan pituuden mukaisesti määräytyvään
6, 12 tai 18 päivän henkilökohtaiseen
lomaan, joka myönnetään ilman erikseen
esitettävää syytä;
2) oman lapsen syntymän yhteydessä pidettävään
12 päivän isyysvapaaseen.
45 §
Kuntoisuusloma
Varusmiehelle, joka on palveluksessa erityisesti kunnostautunut,
voidaan myöntää yhteensä enintään
20 päivää kuntoisuuslomaa koulutustavoitteiden
sen salliessa.
Pääesikunta antaa tarkempia määräyksiä kuntoisuusloman
myöntämisestä.
46 §
Loma pakottavasta henkilökohtaisesta syystä
Varusmiehelle voidaan edellä tarkoitettujen lomien
lisäksi myöntää pakottavasta
henkilökohtaisesta syystä lomaa enintään
180 päivää.
47 §
Päätösvalta
Edellä 44 ja 45 §:ssä tarkoitetun
loman ja vapaan myöntämistä koskevan
asian käsittelee ja ratkaisee perusyksikön päällikkö.
Edellä 46 §:ssä tarkoitettua pakottavasta
henkilökohtaisesta syystä myönnettävää lomaa
koskevan asian käsittelee ja ratkaisee perusyksikön päällikkö,
joukkoyksikön komentaja tai joukko-osaston komentaja. Pääesikunta
antaa tarkempia määräyksiä toimivallan
määräytymisestä loman pituuden
perusteella.
Kertausharjoitus
48 §
Kertausharjoituksen tarkoitus
Reservin kertausharjoituksilla:
1) pidetään yllä varusmiespalveluksen
aikana saatuja sotilaallisia tietoja ja taitoja sekä koulutetaan
vaativampiin tehtäviin;
2) perehdytetään asevelvolliset sotilaallisessa
maanpuolustuksessa tapahtuneen kehityksen mukanaan tuomiin muutoksiin;
3) harjoitetaan joukkokokonaisuuksia niille suunnitelluissa
kokoonpanoissa;
4) mahdollistetaan sotilaallisen valmiuden joustava kohottaminen.
49 §
Kuuluminen reserviin ja varareserviin
Asevelvollinen kuuluu varusmiespalveluksen jälkeen
reserviin:
1) miehistöön kuuluva sen vuoden loppuun, jona
hän täyttää 50 vuotta;
2) upseeri, opistoupseeri ja aliupseeri sen vuoden loppuun,
jona hän täyttää 60 vuotta;
3) upseeri, jolla on everstin tai kommodorin tai niitä ylempi
sotilasarvo, niin kauan kuin hän on palveluskelpoinen.
Varareserviin kuuluu asevelvollinen, joka:
1) ei ole vielä suorittanut varusmiespalvelusta;
2) ei enää kuulu reserviin; tai
3) on vapautettu palveluksesta rauhan aikana.
50 §
Velvollisuus osallistua kertausharjoitukseen
Reservissä oleva asevelvollinen on velvollinen
osallistumaan kertausharjoitukseen. Harjoitusten yhteenlaskettu
enimmäisaika on:
1) miehistöllä 40 päivää;
2) miehistön erityistaitoa vaativiin ja miehistön
vaativimpiin erityistehtäviin koulutetulla 75 päivää;
3) aliupseerilla, opistoupseerilla ja upseerilla 100 päivää.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen aikojen lisäksi
asevelvollinen voidaan suostumuksensa mukaisesti määrätä hänen
sodan ajan sijoituksensa mukaisen joukon kertausharjoitukseen enintään
20 päiväksi kalenterivuodessa, jos asevelvollinen
on puolustusvoimille välttämätön joukon
johtamisessa tai koulutuksessa. Palvelukseen määrääminen
edellyttää lisäksi asevelvollisen työnantajan
kirjallista suostumusta, jos harjoitus tapahtuu työaikana.
Laillisen esteen takia määräaikana
harjoitukseen saapumatta jääneen asevelvollisen
on saavuttava harjoitukseen välittömästi
esteen lakattua, jollei sotilasviranomainen ole antanut hänelle
muuta määräystä.
51 §
Loma ja isyysvapaa
Kertausharjoituksessa olevaan sovelletaan, mitä 44 §:n
2 kohdassa säädetään isyysvapaasta ja
46 §:ssä pakottavasta henkilökohtaisesta
syystä myönnettävästä lomasta.
Palvelusajan laskeminen
52 §
Palvelusajan alkaminen ja päättyminen
Palvelusaika lasketaan siitä päivästä,
jolloin asevelvollinen saapuu palvelukseen. Palvelusaikaan lasketaan
palveluksen aloittamispäivä ja kotiuttamispäivä.
Asevelvollinen, joka tämän lain mukaan laskettavan
palvelusaikansa päättyessä palvelee Suomen
alueen ulkopuolella, kotiutetaan hänen palattuaan takaisin
Suomen alueelle. Ylimääräisesti palvellut
päivät luetaan hyväksi kertausharjoituksena.
Etuudet määräytyvät sen palveluksen
mukaan, johon asevelvollinen oli määrätty.
Jos asevelvollinen tämän lain mukaan laskettavan
palvelusaikansa päättyessä suorittaa
arestirangaistusta, hänen palveluksensa jatkuu rangaistuksen
suorittamisen ajan.
53 §
Palvelusaikaan kuulumaton aika
Varusmiespalveluksessa tai kertausharjoituksessa
olevan palvelusaikaa ei ole:
1) aika, jonka hän on 46 §:ssä tarkoitetulla
lomalla;
2) aika, jonka hän on ollut luvattomasti poissa palveluksesta;
3) arestiaika siltä osin kuin hän on suorittanut arestirangaistusta
yhteensä yli kymmenen vuorokautta;
4) aika, jonka hän on ollut vapautensa menettäneenä rikoksesta
epäiltynä;
5) yleisessä rangaistuslaitoksessa suoritetun vankeusrangaistuksen
taikka samalla kertaa täytäntöön
pantavan arestirangaistuksen aika.
Palvelusaikaa laskettaessa palvelusajasta vähennetään
1 momentin perusteella täydet kalenterivuorokaudet.
Yhteiset säännökset
54 §
Sotilasvala ja sotilasvakuutus
Tässä laissa tarkoitetussa palveluksessa olevan
asevelvollisen on valintansa mukaan joko vannottava sotilasvala
tai annettava sotilasvakuutus.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin sotilasvalan ja vakuutuksen kaavasta sekä sotilasvalaa
vannottaessa ja vakuutusta annettaessa noudatettavasta menettelystä.
55 §
Opetuskieli ja komentokieli
Asevelvollisten opetuskieli on suomi tai ruotsi. Suomen- tai
ruotsinkielisellä asevelvollisella on oikeus tulla määrätyksi
joukko-osastoon, jonka opetuskieli on hänen äidinkielensä.
Opetuskielenä voidaan käyttää muuta
kuin 1 momentissa tarkoitettua kieltä, kun opetus
liittyy kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan
taikka kun siihen on muu erityinen syy.
Puolustusvoimien komentokielestä säädetään kielilaissa
(423/2003).
56 §
Syrjintäkielto
Tähän lakiin perustuvaa asevelvollisuutta
täytäntöön pantaessa ketään
ei saa ilman hyväksyttävää perustetta
asettaa eri asemaan iän, alkuperän, kielen, uskonnon,
vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden, sukupuolen,
seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön
liittyvän syyn perusteella.
57 §
Palvelusvelvollisuus ja paikallaolovelvollisuus
Asevelvollisen tulee palvella hänelle määrätyssä joukossa
sekä noudattaa lakiin perustuvan toimivallan nojalla annettuja
sotilaallista järjestystä ja palvelusta koskevia
määräyksiä, esimiehen käskyjä ja
muita palvelukseen kuuluvia velvollisuuksiaan.
Palveluksessa olevan asevelvollisen tulee olla hänelle
määrätyssä palveluspaikassa
silloin, kun hänelle ei ole annettu lupaa poistua sieltä.
Palvelusvelvollisuuden ja paikallaolovelvollisuuden tarkemmasta
sisällöstä määrätään
sotilaskäskynä annettavalla ohjesäännöllä.
58 §
Lepo ja vapaa-aika
Palveluksessa olevalla on oikeus riittävään
lepoon sekä virkistystä varten tarpeelliseen vapaa-aikaan,
jota sotilasviranomaisen luvalla voidaan viettää myös
palveluspaikan ulkopuolella.
Levosta ja vapaa-ajasta määrätään
tarkemmin sotilaskäskynä.
59 §
Lupa poistua palveluspaikasta
Asevelvolliselle voidaan myöntää lupa
lyhytaikaisesti poistua 57 §:ssä tarkoitetusta
palveluspaikasta:
1) lääkärinlausunnon perusteella
sairaudesta tai vammautumisesta toipumisen takia;
2) lähiomaisen kuolemantapauksen tai tämän äkillisen
vakavan sairauden takia;
3) muun henkilökohtaisen pakottavan syyn takia.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun asian käsittelee
ja ratkaisee perusyksikön päällikkö,
joukkoyksikön komentaja, joukko-osaston komentaja tai kertausharjoituksen
johtaja. Pääesikunta antaa tarkempia määräyksiä toimivallan
määräytymisestä.
60 §
Palveluksen keskeyttäminen
Joukko-osaston komentaja voi keskeyttää asevelvollisen
tässä laissa tarkoitetun palveluksen ja kotiuttaa
asevelvollisen, jos:
1) asevelvollisen koulutus on keskeytetty 40 §:n
1 kohdan nojalla ja asevelvollinen on kykenemätön
myös muuhun palvelukseen pitkähkön ajan;
2) asevelvollinen on epäiltynä sellaisesta
rikoksesta tai käyttäytyy sellaisella tavalla,
että on perusteltua aihetta epäillä,
että asevelvollinen voi vakavasti vaarantaa muiden palvelusturvallisuuden;
3) asevelvollisen palveluskelpoisuus puuttuu 10 §:n
2 momentissa tarkoitetulla tavalla pitkähkön ajan.
Lisäksi asevelvollisen palvelus voidaan puolustusministeriön
päätöksen mukaisesti keskeyttää,
jos se on välttämätöntä vakavan
kulkutaudin leviämisen estämiseksi tai muusta
pakottavasta syystä.
Jos asevelvollinen on tehnyt hakemuksen siviilipalvelukseen
tai täydennyspalvelukseen, hänen palveluksensa
keskeytetään ja hänet kotiutetaan.
Asevelvollista on kuultava henkilökohtaisesti, jos
palvelus keskeytetään 1 momentissa tarkoitetulla
perusteella.
61 §
Koulutus sotilaalliseen kriisinhallintaan
Varusmiespalveluksen ja kertausharjoituksen aikana voidaan antaa
koulutusta kansainvälisen sotilaallisen kriisinhallinnan
edellyttämien valmiuksien luomiseksi niille asevelvollisille,
jotka vapaaehtoisesti hakeutuvat sellaiseen koulutukseen.
Pääesikunta antaa määräyksiä tiedoista,
jotka koulutukseen hakeutuvan tulee antaa, koulutukseen hakeutuvalta
vaadittavista fyysisistä ja muista ominaisuuksista sekä koulutukseen
hyväksymisestä.
62 §
Palveluksen järjestäminen ulkomailla
Varusmiespalvelusta suorittava tai kertausharjoitukseen
osallistuva asevelvollinen voidaan määrätä lyhytaikaisesti
palvelukseen ulkomaille, jos hän:
1) osallistuu 61 §:ssä tarkoitettuun koulutukseen;
2) suorittaa 1 kohdassa tarkoitettuun koulutukseen liittyviä tukitehtäviä;
3) osallistuu nimenomaisen suostumuksensa mukaisesti virka-apuosastoon,
jonka tehtävänä on antaa virka-apua Suomen
rajojen ulkopuolella;
4) osallistuu tavanomaiseen laivapalvelukseen Suomen aluevesien
ulkopuolella;
5) osallistuu nimenomaisen suostumuksensa nojalla kansallista
puolustusta edistävään kansainväliseen
sotilaalliseen harjoitukseen; tai
6) osallistuu vierailuun, esiintymismatkaan, urheilukilpailuun
tai muuhun vastaavaan palvelukseensa liittyvään
sellaiseen tehtävään, johon ei sisälly
sotilaallisia harjoituksia.
Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettuun virka-apuun
sovelletaan lisäksi, mitä 78 §:n 1 momentissa
säädetään.
63 §
Terveystarkastus
Asevelvollinen voidaan määrätä hänen
terveydentilansa toteamiseksi lääkärin
tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön tarkastukseen
ja tutkimukseen, jos se on tarpeen palvelustehtävien hoitamisen
edellytysten selvittämiseksi tai palveluskelpoisuuden määrittämiseksi.
Varusmiespalveluksessa olevan terveydentila ja palveluskelpoisuus
on selvitettävä kahden viikon kuluessa palveluksen
alkamisesta. Terveydentila on tarkastettava lisäksi
ennen palvelusajan päättymistä sekä muulloinkin
tarvittaessa. Muun tässä laissa tarkoitetun palveluksen
aikana asevelvollisen terveydentila selvitetään asianomaiselle
palveluksen alussa ja sen päättyessä tehtävällä kyselyllä sekä tarvittavilla
tutkimuksilla.
64 §
Soveltuvuuskoe
Palveluksessa oleva asevelvollinen voidaan määrätä soveltuvuuskokeeseen
tässä laissa tarkoitettuun tehtävään
sijoitettavuuden ja palvelustehtävien hoitamisen edellytysten
arvioimista varten. Kokeeseen perustuvan arvion tekee terveydenhuollon
ammattihenkilö. Arvio ilmoitetaan varusmiehelle henkilökohtaisesti.
65 §
Huumausaineen käyttöä selvittävä tutkimus
Edellä 63 §:ssä tarkoitetussa
tutkimuksessa voidaan tässä laissa tarkoitetussa
palveluksessa olevan osalta selvittää myös
huumausainelain (1289/1993) 2 §:ssä tarkoitetun
huumausaineen käyttö. Huumausaineen käyttöä selvittävään
tutkimukseen voidaan asevelvollisen antaman suostumuksen nojalla
määrätä asevelvollinen, jonka
on tarkoitus toimia sellaisessa tehtävässä, joka
edellyttää tarkkuutta, luotettavuutta, itsenäistä harkintakykyä tai
hyvää reagointikykyä ja jossa tehtävän
suorittaminen huumeiden vaikutuksen alaisena tai huumeista riippuvaisena
voi:
1) vaarantaa asevelvollisen itsensä tai toisen henkeä,
terveyttä tai palvelusturvallisuutta;
2) vaarantaa liikenneturvallisuutta; tai
3) vaarantaa palvelustehtävissä saatujen tietojen
suojaa ja siten aiheuttaa haittaa tai vahinkoa salassapitosäännösten
suojaamille yleisille eduille.
Palveluksessa oleva asevelvollinen voidaan määrätä tutkimukseen
1 momentissa tarkoitetuista edellytyksistä riippumatta,
jos on perusteltua aihetta epäillä, että hän
on huumausaineen vaikutuksen alaisena palveluksessa tai että hän on
riippuvainen huumeista. Tutkimuksesta kieltäytynyt on velvollinen
alistumaan pakkokeinolain (450/1987) 5 luvun 9 §:ssä tarkoitettuun henkilönkatsastukseen.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
tarkastuksen ja tutkimuksen toimittamisesta sekä 1 momentissa
tarkoitetuista tehtävistä.
66 §
Asevelvollisen ulkoasu
Palveluksessa olevan asevelvollisen tulee käyttää sotilaspukua,
jollei palvelustehtävän laadun tai muun syyn takia
yksittäistapauksessa toisin määrätä.
Asevelvollisen ulkoasun on täytettävä sotilaallisesta
yhdenmukaisuudesta ja palvelusturvallisuudesta johtuvat vaatimukset.
Tarkempia määräyksiä tässä laissa
tarkoitetussa palveluksessa olevan ulkoasusta annetaan sotilaskäskynä.
Sotilaspuvuista säädetään
puolustusvoimista annetussa laissa.
6 luku
Aseeton palvelus
67 §
Aseeton palvelus
Asevelvollinen, joka vakuuttaa vakaumukseen perustuvien omantunnonsyiden
estävän suorittamasta asevelvollisuutta aseellisessa
palveluksessa ja joka hakee aseettomaan palvelukseen, vapautetaan
aseellisesta palveluksesta ja määrätään
aseettomaan palvelukseen.
Aseettomaan palvelukseen määrättyä sanotaan
tässä laissa aseettomaksi.
68 §
Aseettoman palveluksen järjestäminen
Aseettoman palvelus järjestetään
siten, ettei aseettoman vakaumus joudu ristiriitaan palvelustehtävien
täyttämisen kanssa.
Aseeton ei ole velvollinen palveluksessa käyttämään
asetta tai ampumatarvikkeita, harjoittelemaan niiden käyttämistä eikä osallistumaan
niiden huoltoon. Sama koskee muita välineitä ja
tarvikkeita, jotka on tarkoitettu välittömästi
vihollisen tuhoamiseen tai vahingoittamiseen.
Muutoin aseettoman on suoritettava tämän lain
mukaista palvelusta ja häneen sovelletaan, mitä sotilaasta
säädetään.
69 §
Aseettoman palvelusaika
Aseettoman varusmiespalvelusaika on 270 päivää,
jollei häntä määrätä koulutukseen,
joka edellyttää 362 päivän palvelusaikaa.
70 §
Aseettomaan palvelukseen hakeminen
Hakemus aseettomaan palvelukseen annetaan kutsunnassa kutsuntalautakunnalle
taikka toimitetaan aluetoimistolle tai sen joukko-osaston komentajalle,
jossa asianomainen palvelee.
Ulkomailla asuva asevelvollinen voi jättää hakemuksen
myös 126 §:ssä tarkoitetulle viranomaiselle.
Hakemukseen tulee sisältyä vakuutus 67 §:ssä tarkoitettujen
omantunnonsyiden olemassaolosta. Hakemus tehdään
lomakkeella, jonka kaavan pääesikunta vahvistaa.
71 §
Siirtyminen aseettomasta aseelliseen palvelukseen
Aseettomana palveleva voi siirtyä aseelliseen palvelukseen,
jos hänelle voidaan antaa aseita ja ampumatarvikkeita koskeva
koulutus jäljellä olevana palvelusaikana tarkoituksenmukaisella tavalla.
Aseettoman tulee hakea siirtoa aseelliseen palvelukseen kirjallisesti
aluetoimistolta. Jos aseeton on palveluksessa, hakemus tulee toimittaa
joukko-osaston komentajalle.
Siirtyminen aseettomasta palveluksesta aseelliseen palvelukseen
ei vaikuta asevelvolliselle jo määrätyn
palvelusajan pituuteen.
72 §
Siirtyminen aseellisesta aseettomaan palvelukseen
Aseellisessa palveluksessa olevan asevelvollisen, joka 67 §:ssä mainituilla
perusteilla hakee aseettomaan palvelukseen, on palveltava aseettomana
palveluspaikassaan, kunnes hänen hakemuksensa on käsitelty
ja päätös hänen palvelusmuodostaan
tehty.
Aseettomaan palvelukseen määrätyn
aseellisessa palveluksessa olleen jäljellä oleva
varusmiespalvelusaika lasketaan siten, että jo palvellut
päivät vähennetään
sellaisenaan uuden palvelusmuodon mukaan määräytyvästä palvelusajasta.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun hakemuksen käsittelyyn
tarvittava aika luetaan asevelvolliselle palvelusajaksi siinä palveluksessa,
johon hänet asian tultua käsitellyksi määrätään.
Aseettomaan palvelukseen siirtyminen ei lyhennä asevelvolliselle
jo määrättyä 180 päivää pitempää palvelusaikaa.
73 §
Päätösvalta
Edellä 67 §:ssä tarkoitetusta aseellisesta
palveluksesta vapauttaa ja aseettomaan palvelukseen määrää kutsuntojen
yhteydessä kutsuntalautakunta ja muutoin aluetoimisto.
Päätöksen 71 §:ssä tarkoitetusta
aseettomassa palveluksessa olevan palveluksen jatkamisesta aseellisessa
palveluksessa tekee aluetoimisto.
7 luku
Toisen valtion kansalaisuus ja asevelvollisuuden suorittaminen
74 §
Varusmiespalveluksesta vapauttaminen toisessa valtiossa suoritetun
palveluksen perusteella
Suomen kansalaiseksi otettu toisen valtion kansalainen sekä Suomen
kansalainen, jolla on tai on ollut myös toisen valtion
kansalaisuus, vapautetaan hakemuksesta varusmiespalveluksen suorittamisesta
rauhan aikana, jos asianomainen on sanotussa valtiossa suorittanut
asevelvollisen rauhanaikaiseen palvelusvelvollisuuteen kuuluvaa
palvelusta vähintään neljä kuukautta.
Päätöksen 1 momentissa tarkoitetussa
asiassa tekee aluetoimisto.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
1 momentissa tarkoitetun hakemuksen tekemisestä ja käsittelemisestä.
75 §
Ulkomailla asuvan toisen valtion kansalaisen velvollisuus tulla
kutsuntaan ja palvelukseen
Asevelvollisella ei ole velvollisuutta tulla kutsuntaan eikä varusmiespalvelukseen,
jos hänellä on myös toisen valtion kansalaisuus
ja hänen asuinpaikkansa on viimeiset seitsemän
vuotta ollut muualla kuin Suomessa. Asevelvollinen voidaan kuitenkin
määrätä palvelukseen, jos hän muuttaa
Suomeen ennen sen vuoden loppua, jona hän täyttää 30
vuotta.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
1 momentissa tarkoitettuun palvelukseen määräämisessä noudatettavasta
menettelystä.
76 §
Varusmiespalveluksesta vapauttaminen toisen valtion kansalaisuuden
perusteella
Varusmiespalveluksesta vapautetaan rauhan aikana hakemuksesta
Suomen kansalainen, jolla on myös toisen valtion kansalaisuus,
jos asianomaisen asuinpaikka ei ole Suomessa ja hän osoittaa,
että hänen tosiasialliset siteensä perheen,
opiskelun, toimeentulon taikka muiden henkilökohtaisten
asioiden osalta ovat muualle kuin Suomeen.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu päätös
voidaan peruuttaa ja asianomainen määrätä varusmiespalvelukseen,
jos vapauttamisen edellytyksissä on tapahtunut olennainen
muutos sen vuoksi, että asevelvollinen on ennen sen vuoden
loppua, jona hän täyttää 30
vuotta, muuttanut asumaan Suomeen.
Päätöksen 1 ja 2 momentissa tarkoitetussa asiassa
tekee aluetoimisto.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
tässä pykälässä tarkoitetun
hakemuksen tekemisestä ja käsittelemisestä.
77 §
Kansainvälisen sopimuksen soveltaminen
Asevelvollisen, joka vetoaa toisen valtion kansalaisuuteen ja
3 §:n 4 momentissa tarkoitettuun sopimukseen, tulee toimittaa
sotilasviranomaiselle tarvittaessa selvitys kansalaisuuksistaan
ja asevelvollisuuden suorittamisesta muussa valtiossa.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
1 momentissa tarkoitetun selvityksen tekemisestä ja asian
käsittelemisestä.
9 luku
Ylimääräinen palvelus ja palvelus
liikekannallepanon aikana
82 §
Ylimääräisen palveluksen tarkoitus
Ylimääräisen palveluksen tarkoituksena
on kohottaa ja ylläpitää puolustusvalmiutta
ja harjoittaa joukkokokonaisuuksia niille suunnitellussa kokoonpanossa
niin, että joukko voidaan tarvittaessa määrätä liikekannallepanon
aikaiseen palvelukseen.
83 §
Päätös ylimääräisestä palveluksesta
Tasavallan presidentti voi normaaliolojen vakavassa häiriötilanteessa
tai poikkeusoloissa päättää puolustusvoimista
annetun lain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetussa
sotilaskäskyasioiden päätöksentekojärjestyksessä,
että puolustusvoimat voi määrätä reserviin
kuuluvia asevelvollisia ylimääräiseen
palvelukseen. Päätös annetaan määräajaksi,
enintään kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan, ja se
on peruutettava, kun puolustusvalmiuden kohottamiseen ja ylläpitämiseen
johtanut tilanne sen sallii.
Palvelukseen voidaan määrätä astumaan
välittömästi.
84 §
Ylimääräisestä palveluksesta
vapauttaminen
Asevelvollinen voidaan hakemuksesta vapauttaa ylimääräisestä palveluksesta,
jos vapautus on välttämätön
asevelvollisen perhe- tai taloudellisten olojen taikka
ammatin tai elinkeinon harjoittamisen takia.
Päätöksen 1 momentissa tarkoitetussa
asiassa tekee aluetoimisto.
85 §
Ylimääräisestä palveluksesta
kotiuttaminen
Ylimääräisessä palveluksessa
oleva asevelvollinen kotiutetaan, kun puolustusvalmiuden kohottaminen
ja ylläpitäminen sen sallii, kuitenkin viimeistään
seitsemän päivän kuluessa siitä, kun
83 §:ssä tarkoitettu tasavallan presidentin päätös
on lakannut olemasta voimassa.
86 §
Liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen määrääminen
Puolustusvoimien liikekannallepano voi olla osittainen tai yleinen.
Osittaisen liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen voidaan määrätä reserviin
kuuluva asevelvollinen. Yleisen liikekannallepanon aikana myös
varareservi tai osa siitä voidaan määrätä palvelukseen,
50 vuotta täyttäneet ainoastaan eduskunnan suostumuksella.
Liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen voidaan tarvittaessa
määrätä puolustusministeriön
kuulutuksella. Palvelukseen voidaan määrätä astumaan
välittömästi.
87 §
Palveluksesta rauhan aikana vapautetun määrääminen
palvelukseen
Asevelvollisuuden suorittamisesta rauhan aikana terveydellisestä syystä vapautettu
asevelvollinen voidaan yleisen liikekannallepanon aikana määrätä kutsuntaan
tai 26 §:ssä tarkoitettuun tarkastukseen sekä määrätä palvelukseen, jos
hänet todetaan palveluskelpoiseksi.
88 §
Omantunnonsyiden perusteella kieltäytyvän palvelus
Asevelvollinen, joka on vapautettu tämän lain mukaisesta
palveluksesta rauhan aikana vakaumukseen perustuvien omantunnonsyiden
takia, voidaan liikekannallepanon aikana määrätä valmiuslaissa
tarkoitettuun työhön.
Mitä 1 momentissa säädetään,
sovelletaan myös 118 §:n 4 momentissa tarkoitettuun
asevelvolliseen.
89 §
Palvelukseen kutsumatta jättäminen hakemuksesta
yleisen tai sotilaallisen edun vuoksi
Asianomaisen viraston, laitoksen, yhteisön tai muun
työnantajan hakemuksesta liikekannallepanon varalta palvelukseen
voidaan jättää määräajaksi
tai toistaiseksi kutsumatta julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa
tai siihen rinnastettavassa tehtävässä olevia,
erityisen ammatin harjoittajia sekä muita, joiden palvelukseen
kutsuminen saattaisi vaarantaa puolustusvoimien varustamista tai
ylläpitoa, yleistä taloutta tai muita yleisiä etuja.
Ylimääräiseen palvelukseen ja liikekannallepanon
aikaiseen palvelukseen jätetään kutsumatta
myös asevelvollinen, joka toimii 35 §:ssä tarkoitetussa
tehtävässä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu hakemus tehdään
aluetoimistolle, joka päättää hakemuksen hyväksymisestä.
Aluetoimisto voi peruuttaa tekemänsä hyväksymispäätöksen,
jos vapauttamisen edellytyksissä on tapahtunut olennainen muutos.
Pääesikunta antaa tarkempia määräyksiä hakemusmenettelystä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu hakemus ei ole pätevä syy
jäädä pois palveluksesta.
90 §
Ylimääräiseen palvelukseen ja liikekannallepanon
aikaiseen palvelukseen sovellettavat säännökset
Ylimääräiseen palvelukseen ja liikekannallepanon
aikaiseen palvelukseen sovelletaan 54—60 ja 63—66 §:n
säännöksiä palveluksen järjestämisestä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan ylimääräisen
palveluksen ja liikekannallepanon aikana säätää poikkeuksia
15 §:ssä tarkoitetusta kutsunnan ajasta, kutsuntakuulutuksesta
ja kutsuntaluettelosta.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
88 §:ssä tarkoitetusta työstä ja
menettelytavoista työhön määrättäessä.
10 luku
Asevelvollisrekisteri
91 §
Asevelvollisrekisterin käyttötarkoitus
Asevelvollisrekisteri on valtakunnallinen, automaattisen tietojenkäsittelyn
avulla pidettävä henkilörekisteri, jota
pidetään asevelvollisten ja naisten vapaaehtoisesta
asepalveluksesta annetussa laissa tarkoitettuun palvelukseen hakeutuneiden,
palveluksessa olevien ja palveluksen suorittaneiden palveluskelpoisuuden
määrittämistä ja palvelukseen
määräämistä, kansallisen ja
kansainvälisen koulutuksen ja palveluksen suunnittelua
ja järjestämistä, ylentämistä ja
palkitsemista, poikkeusolojen tehtäviin sijoittamista ja
varautumista varten.
Asevelvollisrekisterissä voidaan lisäksi
käsitellä muun kuin asevelvollisen henkilötietoja poikkeusolojen
tehtäviin sijoittamista ja varautumista varten, kun tieto
koskee:
1) puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen palveluksessa olevaa;
2) vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta annetussa laissa tarkoitetun
sitoumuksen antanutta;
3) sotilaallisessa kriisinhallintatehtävässä tai rauhanturvatehtävässä palvelevaa
tai palvellutta.
Asevelvollisrekisteriin voi kuulua myös manuaalisesti
pidettäviä, asevelvollisen palveluskelpoisuuteen
ja asevelvollisuuden suorittamiseen liittyviä asiakirjoja.
Henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan henkilötietolakia
(523/1999) ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua
lakia (621/1999) siltä osin kuin tässä laissa
ei toisin säädetä.
92 §
Asevelvollisrekisterin pitäjä
Asevelvollisrekisterin pitäjiä ovat pääesikunta,
puolustushaaran esikunta, sotilasläänin esikunta
ja aluetoimisto toimialueellaan sekä joukko-osasto sen
palveluksessa olevien osalta.
93 §
Tietojen käsittely
Sotilasviranomainen saa käsitellä asevelvollisrekisterissä olevia
tietoja siinä laajuudessa kuin tiedot ovat tarpeen viranomaisen
91 §:ssä tarkoitetun tehtävän
hoitamiseksi. Tietoja, jotka koskevat asevelvollisen terveydentilaa,
sairautta, vammaisuutta tai häneen kohdistettua hoitotoimenpidettä sekä tietoja
epäillystä rikoksesta tai rangaistuksesta saa
käsitellä ainoastaan silloin, kun tietojen käsittely
on välttämätöntä sotilasviranomaisen
yksittäisen tehtävän suorittamiseksi
tai 9 §:ssä tarkoitetun palvelusturvallisuuden
varmistamiseksi.
94 §
Asevelvollisrekisterin tietosisältö
Asevelvollisrekisteriin saadaan 91 §:ssä tarkoitettujen
tehtävien hoitamista varten tallettaa henkilön
perustietoina täydellinen nimi, henkilötunnus,
sukupuoli, äidinkieli, kansalaisuus, siviilisääty,
ammatti, syntymäkotikunta, kotikunta ja siellä oleva
asuinpaikka, väestökirjanpitokunta, osoite ja
puhelinnumero tai muu yhteystieto sekä sotilasarvo.
Asevelvollisrekisteriin saadaan lisäksi
tallettaa 91 §:ssä tarkoitettujen tehtävien
hoitamiseksi tarpeellisia asevelvollista koskevia seuraavia tietoja:
1) koulutus ja suoritetut tutkinnot;
2) ajokortti;
3) palveluskelpoisuus ja soveltuvuuskokeen perusteella tehty
arvio;
4) palvelus, palveluspaikka ja -aika;
5) sotilasvala ja sotilasvakuutus;
6) koulutuksen ja osaamisen mukainen sopivuus ja sijoitus;
7) tiedot terveydentilatilasta, jos tiedoilla on merkitystä asevelvollisen
palveluksen, sijoittelun tai asevelvollisuuden kannalta;
8) tuntomerkit;
9) kurinpitomenettelyssä määrätyt
seuraamukset ja sotilasoikeudenkäyntiasiana käsitellyistä rikoksista
tuomitut rangaistukset sekä muut rangaistukset ja seuraamukset,
jos tiedoilla on merkitystä asevelvollisen palveluksen,
sijoittelun tai sotilasarvon kannalta;
10) väestökirjanpidon paikallisviranomaisena
oleva maistraatti sekä kirkkokunta tai muu uskonnollinen
yhdyskunta ja sen seurakunta;
11) perheoikeudellinen asema sekä lähiomaisen
nimi ja osoite;
12) vajaavaltaisuus, toimintakelpoisuuden rajoitus ja edunvalvoja;
13) onko asevelvollinen säilytettävänä rangaistuslaitoksessa
taikka hoidettavana sairaalassa tai muussa sosiaali- tai
terveydenhuollon laitoksessa.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
asevelvollisrekisterin tietosisällöstä.
95 §
Asevelvollisen tiedonantovelvollisuus
Asevelvollisen tulee huolehtia siitä, että hänen
asuinpaikkansa, osoitteensa ja muut yhteystietonsa, hänen
palveluskelpoisuuteensa vaikuttavat seikat sekä tiedot
kansalaisuuksista ovat sotilasviranomaisen tiedossa.
Asevelvollisen on annettava 1 momentissa tarkoitetut tiedot
92 §:ssä tarkoitetulle sotilasviranomaiselle tämän
niitä tiedustellessa sekä vastattava viranomaisen
tekemään kirjalliseen kyselyyn 14 päivän
kuluessa päivästä, jona hän
on saanut kyselystä tiedon.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
2 momentissa tarkoitetun kirjallisen kyselyn tekemisestä ja
tietojen antamisesta.
96 §
Tietojen saanti viranomaiselta, yhteisöltä ja
yksittäiseltä henkilöltä
Rekisterinpitäjällä on
sille 91 §:ssä säädettyjen tehtävien
suorittamiseksi oikeus sen lisäksi, mitä muussa
laissa säädetään, salassapitosäännösten
estämättä saada asevelvollisrekisteriä varten
välttämättömiä tietoja
seuraavasti:
1) väestötietojärjestelmästä väestötietolain (507/1993)
4 §:n 1 momentin 1—4 kohdassa ja 3 momentissa
tarkoitettuja tietoja kutsuntaa varten seuraavana vuonna 18 vuotta
täyttävistä asevelvollisista sekä muista
asevelvollisista palvelukseen määräämistä ja
sijoittelua varten;
2) potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992)
2 §:n 4 kohdassa tarkoitetulta julkiselta ja yksityiseltä terveydenhuollon
palvelujen antajalta sekä terveydenhuollon ammattihenkilöltä tietoja
asevelvollisen terveydentilasta hänen palveluskelpoisuutensa
määrittämistä varten;
3) terveyskeskukselta, mielenterveystoimistolta, sairaalalta
tai muulta mielenterveystyötä tekevältä taholta
tietoja mielenterveyslaissa (1116/1990) tarkoitettujen
mielenterveyspalvelujen antamisesta asevelvolliselle, jos tiedoilla on
merkitystä asevelvollisen palveluskelpoisuuden tai palveluksen
järjestämisen kannalta;
4) sosiaaliviranomaiselta tietoja asevelvollisen sosiaalisesta
ja taloudellisesta tilanteesta, jos tiedoilla on merkitystä päätettäessä palveluspaikasta
ja palveluksen ajankohdasta sekä palveluksen järjestämisestä;
5) poliisiviranomaiselta tietoja poliisin asevelvolliseen kohdistamista,
epäillystä rikoksesta johtuvista virkatoimista
ja asevelvolliseen kohdistetuista seuraamuksista, jos tiedoilla
on merkitystä asevelvollisen sopivuuden arvioimiseksi 38 §:ssä tarkoitettuun
koulutukseen ja tehtävään sekä asevelvollisen
sijoitettavuuden arvioimiseksi ja hänen palveluksensa
järjestämiseksi;
6) oikeushallinnon tietojärjestelmistä syyttäjän
käsiteltävänä olevista rikosasioista,
syyttäjän päätöksistä,
tuomioistuimessa vireillä olevista tai olleista rikosasioista,
tuomioistuinten lainvoimaisista ratkaisuista asevelvollisen sopivuuden
arvioimiseksi 38 §:ssä tarkoitettuun koulutukseen
ja tehtävään sekä hänen
sijoitettavuutensa arvioimiseksi taikka asevelvollisen palkitsemisen
ja ylentämisen edellytysten arvioimiseksi; tietojen saamisesta
rikosrekisteristä säädetään
kuitenkin rikosrekisterilaissa (770/1993);
7) rajavartiolaitokselta tietoja rajavartiolaitoksessa varusmiespalveluksen
suorittaneesta, tämän palveluksesta, palveluskelpoisuudesta
ja palveluskelpoisuuden määräytymisen
perusteesta ja sijoitettavuudesta tässä laissa
tarkoitettuun tehtävään sijoitettavuuden
arvioimiseksi;
8) siviilipalvelusviranomaiselta siviilipalvelusvelvollisen
perustiedot sekä tietoja hänen palveluksestaan
ja palveluskelpoisuudestaan poikkeusolojen aikaiseen tehtävään
varautumista varten;
9) Maanpuolustuskoulutusyhdistykseltä vapaaehtoiseen
maanpuolustukseen osallistuvan 94 §:n 1 momentissa tarkoitettuja
perustietoja sekä tietoja henkilön sijoituksesta
tässä laissa tarkoitettuun tehtävään
hänen sijoitettavuutensa arvioimiseksi;
10) Maahanmuuttovirastolta henkilön kansalaisuutta
koskevia tietoja sen selvittämiseksi, onko henkilö velvollinen
suorittamaan palvelusta tämän lain nojalla;
11) vankeinhoitoviranomaiselta tieto rangaistuslaitoksessa säilytettävästä kutsunnanalaisesta
tai palvelukseen määrättävästä ja
tämän vapautumisajankohdasta kutsunnan ja palveluksen järjestämistä varten;
12) sosiaali- tai terveydenhuollon laitokselta ja muulta vastaavalta
laitokselta tieto laitoksessa olevan kutsunnanalaisen ja palvelukseen
määrätyn vapautumisajankohdasta, jos
asianomainen ei pääse laitoksesta vapaasti poistumaan, palvelukseen
määräämistä ja hänen
palveluksensa järjestämistä varten;
13) Kansaneläkelaitokselta tieto asevelvollisesta,
jolle on myönnetty kansaneläkelain (568/2007)
mukainen työkyvyttömyyseläke tai vammaistukilain
(124/1988) mukainen vammaistuki tässä laissa
tarkoitettuun tehtävään sijoitettavuuden
ja palveluskelpoisuuden arvioimiseksi.
Rekisterinpitäjällä on oikeus saada
1 momentissa tarkoitetut tiedot teknisen käyttöyhteyden avulla
tai konekielisessä muodossa maksutta tai tietojen irrottamiskustannuksiin
perustuvaa vastiketta vastaan siten kuin siitä asianomaisen
rekisterinpitäjän kanssa sovitaan. Ennen tietojen luovuttamista
asevelvollisrekisteriin teknisen käyttöyhteyden
avulla rekisterinpitäjän on esitettävä selvitys
tietojen suojauksesta henkilötietolain 32 §:n
1 momentissa tarkoitetulla tavalla.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
1 momentissa tarkoitettujen tietoluokkien sisällöstä sekä tietoja
luovutettaessa ja vastaan otettaessa noudatettavasta menettelystä.
97 §
Tietojen luovuttaminen
Sen lisäksi, mitä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään,
asevelvollisrekisteristä voidaan salassapitovelvollisuuden
estämättä antaa tarpeellisia tietoja
seuraavasti:
1) puolustusministeriölle, sotilasviranomaiselle ja
rajavartioviranomaiselle asevelvollisuuden toimeenpanoa sekä henkilöstön
palvelukseen ottamista ja henkilöstösuunnittelua
ja kunniamerkin myöntämistä varten;
2) työministeriölle ja siviilipalveluskeskukselle
siviilipalveluksen toimeenpanoa varten;
3) työministeriölle työpalvelun toimeenpanoa
varten;
4) poliisille kutsunnan toimittamiseen liittyviä tehtäviä sekä palvelukseen
noutamista varten;
5) ulkoasiainministeriölle asevelvollisuutta koskevan
asian hoitamista varten;
6) Maahanmuuttovirastolle kansalaisuusaseman määrittämistä varten;
7) Kansaneläkelaitokselle sotilasavustuksen täytäntöönpanoa
varten;
8) väestötietojärjestelmään
varusmiespalveluksen suorittamisesta kansalaisuutta koskevan rekisterimerkinnän
tekemistä varten;
9) tuomioistuimille ja syyttäjäviranomaisille sotilasarvosta
ja palveluksesta sekä kurinpitomenettelyssä määrätyistä seuraamuksista
virkatehtävän suorittamista varten;
10) viranomaiselle, yhteisölle ja yksityiselle henkilölle
sotilasarvosta kunniamerkin myöntämistä tai
muuta palkitsemista koskevassa asiassa;
11) Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle asevelvollisten 94 §:n
1 momentissa tarkoitettuja perustietoja vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen
järjestämistä varten;
12) rekisteröidyn nimenomaisella suostumuksella myös
muulle kuin 1—11 kohdassa tarkoitetulle.
Myönnettäessä viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetun lain 28 §:ssä tarkoitettu
lupa salassa pidettävien tietojen saamiseen lupaan on liitettävä maanpuolustuksen
ja yksityisen edun suojaamiseksi tarpeelliset määräykset.
Rekisterinpitäjä saa luovuttaa tässä pykälässä mainitut
tiedot viranomaiselle salassapitosäännösten
estämättä teknisen käyttöoikeuden
avulla tai konekielisessä muodossa. Ennen tietojen luovuttamista
teknisen käyttöyhteyden avulla tietoja pyytävän
on esitettävä selvitys tietojen suojauksesta henkilötietolain
32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
tietoja luovutettaessa ja vastaan otettaessa noudatettavasta menettelystä.
98 §
Tietojen poistaminen asevelvollisrekisteristä
Henkilöä koskeva tieto poistetaan asevelvollisrekisteristä viimeistään
vuoden kuluttua siitä, kun henkilö ei enää kuulu
reserviin eikä varareserviin.
Rikos- ja seuraamustiedot poistetaan asevelvollisrekisteristä viimeistään
vuoden kuluttua siitä, kun saapumiserä, johon
kuuluvaa varten tieto on saatu, on kotiutettu tai siitä kun
asevelvollinen, jota tieto koskee, on kotiutettu. Myöhemmin
saatu tieto poistetaan viimeistään viiden vuoden
kuluttua tiedon merkitsemisestä asevelvollisrekisteriin.
99 §
Tietojen arkistointi
Arkistotoimen tehtävistä ja arkistoon siirrettävistä asiakirjoista
säädetään arkistolaissa (831/1994).
11 luku
Asevelvollisuuteen kuuluvat etuudet
100 §
Asevelvollisen ylläpito
Tämän lain nojalla palvelustaan suorittavalla on
oikeus maksuttomaan majoitukseen, muonitukseen ja vaatetukseen.
Oikeutta maksuttomaan majoitukseen ja muonitukseen ei kuitenkaan
ole loma-ajalta, jonka asevelvollinen viettää palveluspaikan
ulkopuolella.
Jos 1 momentissa tarkoitettua ylläpitoa ei voida järjestää matkan
tai erityisten palvelusolosuhteiden takia, ylläpito korvataan
rahana. Korvausten määrästä säädetään
puolustusministeriön asetuksella.
Pääesikunta antaa tarkempia määräyksiä 1 momentissa
tarkoitetusta ylläpidosta.
101 §
Päiväraha ja maksu palvelustehtävästä
Varusmiespalveluksessa ja reservin kertausharjoituksessa olevalla
on oikeus saada päiväraha kultakin palvelusajaksi
laskettavalta päivältä. Päivärahan
määrä voidaan porrastaa palvelusajan
mukaan.
Erikoistehtävää suorittavalle voidaan
päivärahan lisäksi maksaa korvaus vaativien
palvelusolosuhteiden perusteella.
Puolustusministeriön asetuksella säädetään tarkemmin
päivärahan ja muiden korvausten määrästä ja
maksamismenettelystä.
102 §
Reserviläispalkka
Reservin kertausharjoituksessa, ylimääräisessä palveluksessa,
79 §:ssä tarkoitetussa palveluksessa ja liikekannallepanon
aikaisessa palveluksessa olevalla on oikeus reserviläispalkkaan palvelusajaksi
laskettavilta päiviltä.
Reserviläispalkka suoritetaan päiväpalkkana, jonka
määrä on vähintään
kolme prosenttia tarkentavalla virkaehtosopimuksella sovitun, puolustusministeriön
virkamiehiä koskevan palkkausjärjestelmän
vaativuusluokan 5 mukaisesta tehtäväkohtaisesta
palkanosasta. Reserviläispalkan määrä voidaan
porrastaa tehtävän mukaan.
Reserviläispalkkaa ei makseta ajalta, jonka palvelukseen
määrätty on ollut tahallisesti aiheuttamansa
vamman vuoksi palvelukseen kykenemätön.
Puolustusministeriön asetuksella säädetään tarkemmin
reserviläispalkan määrästä ja
maksamismenettelystä.
103 §
Matkustamiskustannusten korvaaminen
Asevelvollisella on oikeus saada valtion kustantama
matka tai korvaus kustannuksista, jotka aiheutuvat koti- tai asuinpaikan
ja palvelus- tai tarkastuspaikan välisestä matkasta,
jonka aiheena on:
1) varusmiespalvelukseen, kertausharjoitukseen, ylimääräiseen
palvelukseen tai liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen saapuminen tai
palveluksesta kotiuttaminen;
2) 59 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu palveluspaikasta
poistuminen; tai
3) määräys 26 §:ssä tarkoitettuun
tarkastukseen.
Mitä 1 momentin 3 kohdassa säädetään,
ei sovelleta asevelvolliseen, joka tarkastetaan aluetoimistossa
ensimmäistä kertaa, jos hän on ollut luvatta
poissa kutsunnasta tai aluetoimiston järjestämästä tarkastuksesta.
Kustannukset Suomessa tehdystä matkasta korvataan myös,
kun kyseessä on matka 29 §:ssä tarkoitettuun
puolustusvoimien järjestämään
valintakokeeseen.
Matkustamiskustannukset korvataan edullisimman julkisen kulkuneuvon
käyttämisestä aiheutuvien kustannusten
mukaisesti. Matkustamiskustannukset ulkomailta ja ulkomaille korvataan
vain, jos asevelvollinen asuu ulkomailla vakinaisesti. Matkustamiskustannusten
korvaamisesta ja siihen liittyvistä menettelyistä voidaan
säätää tarkemmin puolustusministeriön asetuksella.
104 §
Maksuton lomamatka
Varusmies saa palvelusaikanaan vähintään kaksi
edestakaista lomamatkaa palveluskuukautta kohden tai korvauksen
matkakustannuksista koti- tai asuinpaikkakunnalleen taikka erityisestä syystä myös
muulle sellaiselle paikkakunnalle Suomessa, jonne hänellä on
erityisiä henkilökohtaisia siteitä. Ulkomailla
vakinaisesti asuvalla on palvelusaikanaan oikeus vähintään
yhteen lomamatkaan koti- tai asuinpaikkakunnalleen ulkomailla.
Matka on tehtävä olosuhteet huomioon ottaen valtiolle
edullisimmalla tavalla.
Puolustusministeriön asetuksella säädetään tarkemmin
matkakustannusten korvaamisesta ja maksuttomien lomamatkojen lukumäärästä.
105 §
Terveydenhuolto
Tässä laissa tarkoitetussa palveluksessa olevalla
on oikeus päästä lääkärin
tai muun terveydenhuollon ammattihenkilön tarkastukseen
ja saada asianmukaista hoitoa viivytyksettä.
Terveydenhuollosta säädetään
tarkemmin terveydenhuollon järjestämisestä puolustusvoimissa
annetussa laissa (322/1987).
106 §
Sosiaaliturvaa koskeva neuvonta
Palvelukseensa liittyvissä sosiaaliturvaa koskevissa
asioissa asevelvollisella on oikeus tarvittaessa saada asiantuntevaa
apua.
107 §
Asevelvollisen työ- ja virkasuhteen jatkuminen
Palvelukseen määrätyn asevelvollisen
työ- ja virkasuhteen jatkumisesta säädetään
palvelukseen kutsutun asevelvollisen työ- tai virkasuhteen
jatkumisesta annetussa laissa (570/1961).
108 §
Muut asevelvolliselle ja tämän omaiselle kuuluvat
etuudet
Asevelvollisen ja tämän omaisen muista taloudellisista
ja sosiaalisista etuuksista säädetään
lisäksi sotilasavustuslaissa (781/1993) ja asevelvollisen
kuoltua suoritettavasta taloudellisesta tuesta annetussa laissa
(1309/1994).
12 luku
Muutoksenhaku
109 §
Oikaisuvaatimus
Asevelvollinen saa kirjallisesti vaatia oikaisua aluetoimistolta
aluetoimiston tai kutsuntalautakunnan päätökseen,
joka koskee palveluskelpoisuutta, palvelukseen määräämistä tai
palveluksesta vapauttamista, sekä aluetoimiston tai joukko-osaston
päätökseen, joka koskee tässä laissa
tarkoitettua etuutta.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän
kuluessa siitä, kun päätös oikaisuosoituksineen
on annettu asevelvolliselle tiedoksi. Oikaisuvaatimus toimitetaan
päätöksen tehneelle viranomaiselle. Kutsuntalautakunnan
päätöstä koskeva oikaisuvaatimus
toimitetaan kuitenkin aluetoimistolle.
110 §
Valitus oikaisuasiassa ja muussa asevelvollisuutta koskevassa
asiassa
Päätökseen, johon saa hakea 109 §:ssä tarkoitettua
oikaisua, ei saa hakea muutosta valittamalla.
Aluetoimiston oikaisuasiassa antamaan päätökseen
sekä muuhun pääesikunnan, puolustushaaran
esikunnan, sotilasläänin esikunnan, aluetoimiston
ja kutsuntalautakunnan tämän lain nojalla antamaan
päätökseen saa hakea muutosta valittamalla
kutsunta-asiain keskuslautakuntaan.
111 §
Valituksen ja oikaisuvaatimuksen vaikutus päätöksen
täytäntöönpanoon
Palvelukseen määräämistä koskeva
päätös pannaan täytäntöön
oikaisuvaatimuksesta ja valituksesta huolimatta.
112 §
Valituskielto
Kutsunta-asiain keskuslautakunnan päätökseen
ei saa hakea muutosta valittamalla.
Valittaa ei saa myöskään
sotilasviranomaisen päätöksestä,
joka koskee:
1) 38 §:ssä tarkoitettua koulutukseen määräämistä;
2) 41 §:ssä tarkoitettua palvelusajan lyhentämistä;
3) 44 §:ssä tarkoitetun loman ajankohtaa;
4) 45 ja 46 §:ssä tarkoitetun loman myöntämistä;
5) 59 §:ssä tarkoitettua lupaa poistua palveluspaikasta;
6) 62 §:ssä tarkoitettuun palvelukseen määräämistä.
Lisäksi on kiellettyä valittaa joukko-osaston komentajan
ja harjoituksen johtajan päätöksestä palveluksen
ja koulutuksen järjestämistä, kertausharjoitusta
tai ylimääräistä palvelusta
koskevassa asiassa.
113 §
Valituskirjelmän toimittaminen viranomaiselle
Kutsunta-asiain keskuslautakunnalle osoitetun valituskirjelmän
saa toimittaa myös päätöksen
antaneelle viranomaiselle. Kutsuntalautakunnan päätöstä koskeva
valituskirjelmä toimitetaan kuitenkin kutsuntalautakunnan
asettaneelle aluetoimistolle tai kutsunta-asiain keskuslautakunnalle.
Pääesikunnan, puolustushaaran esikunnan, sotilasläänin
esikunnan tai aluetoimiston on kahdeksan päivän
kuluessa sen jälkeen, kun valituskirjelmä on sille
tullut, lähetettävä se ja siihen kuuluvat
asiakirjat sekä oma lausuntonsa kutsunta-asiain keskuslautakunnalle.
114 §
Valituksen käsitteleminen
Kutsunta-asiain keskuslautakunnalle tehty valitus on käsiteltävä ja
ratkaistava kiireellisesti.
Asiassa annettu päätös toimitetaan
viipymättä valittajalle ja tiedoksi päätöksen
tehneelle viranomaiselle.
115 §
Kutsunta-asiain keskuslautakunta
Valtioneuvosto asettaa kutsunta-asiain keskuslautakunnan neljäksi
vuodeksi kerrallaan.
Kutsunta-asiain keskuslautakunnassa on lainoppinut
puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja, joilla on kokemusta tuomarin
toimessa, sekä viisi muuta jäsentä, joista
kolmen tulee olla oikeustieteen maisterin tutkinnon suorittaneita
ja kahden asevelvollisuusasioihin perehtyneitä, vähintään
everstiluutnantin arvoisia upseereita. Jäsenistä enintään
kolme saa olla puolustusministeriön hallinnonalan palveluksessa.
Kutsunta-asiain keskuslautakunnan puheenjohtajalla, varapuheenjohtajalla
ja jäsenillä on näissä tehtävissään
tuomariin verrattava virassapysymisoikeus ja virkavastuu.
Keskuslautakunta on päätösvaltainen,
kun läsnä on puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja, yksi
upseerijäsen sekä muita jäseniä siten,
että puolustusministeriön hallinnonalan edustajat
eivät muodosta läsnä olevien enemmistöä.
Keskuslautakunta voi ottaa itselleen lainoppineen sihteerin.
116 §
Kustannusten korvaaminen
Kutsunta-asiain keskuslautakunnan puheenjohtajalla, varapuheenjohtajalla,
jäsenellä ja sihteerillä on oikeus saada
valtion varoista palkkio osallistumisesta kutsunta-asiain keskuslautakunnan
työhön.
Palkkion määrästä ja maksamisesta
säädetään puolustusministeriön
asetuksella.
117 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
kutsunta-asiain keskuslautakunnan kutsumisesta koolle sekä lautakunnan
pöytäkirjoista ja sen toimituskirjojen allekirjoittamisesta.
13 luku
Rangaistussäännökset
118 §
Asevelvollisuudesta kieltäytyminen
Varusmies, joka kieltäytyy kokonaan tässä laissa
säädetystä palveluksesta, on, jollei
hän hae siviilipalvelukseen, rikoslain (39/1889)
45 luvun säännösten soveltamisen sijasta
tuomittava asevelvollisuudesta kieltäytymisestä rangaistukseen
siten kuin siviilipalveluksesta kieltäytymisestä säädetään
siviilipalveluslaissa. Rangaistusta tuomittaessa asianomaisen jäljellä olevaksi
palvelusajaksi katsotaan se aika, joka olisi siviilipalveluslain
nojalla määrätty hänen siviilipalvelusajakseen,
jos hänet olisi hakemuksestaan hyväksytty siviilipalvelukseen
kotiuttamispäivänään.
Jollei tässä pykälässä toisin
säädetä, 1 momentissa tarkoitetun rikoksen
osalta noudatetaan siviilipalveluslain säännöksiä.
Varusmies, jonka asevelvollisuudesta kieltäytymistä koskevan
rikoksen esitutkinta-aineiston joukko-osaston komentaja on päättänyt
sotilasoikeudenkäyntilain (326/1983) 14 §:n
mukaisesti toimittaa syyttäjälle, on heti kotiutettava.
Jos asianomaista ei tuomita asevelvollisuudesta kieltäytymisestä vankeusrangaistukseen,
sotilasviranomainen määrää hänet
uudelleen palvelukseen.
Jos asevelvollisuudesta kieltäytymisestä tuomittua
vankeusrangaistusta suorittava hakee siviilipalvelukseen, hänet
voidaan päästää ehdonalaiseen
vapauteen siten kuin siviilipalveluslaissa siviilipalvelusrikoksesta
tuomittua vankeusrangaistusta suorittavasta säädetään.
Kun asevelvollisuudesta kieltäytymisestä tuomittu
on suorittanut kokonaan vankeusrangaistuksen tai kun vankeusrangaistus
on rauennut, häntä ei enää määrätä suorittamaan
asevelvollisuuttaan rauhan aikana.
119 §
Poissaolo kutsunnasta
Asevelvollinen, joka oikeudettomasti jää määräaikaan
saapumatta 16 §:ssä tarkoitettuun kutsuntaan tai
26 §:ssä tarkoitettuun tarkastukseen tai poistuu
tilaisuudesta ilman sotilasviranomaisen antamaa lupaa ennen kuin
hänen asiansa on käsitelty, on tuomittava poissaolosta
kutsunnasta sakkoon.
120 §
Poissaolo kutsunnasta liikekannallepanon aikana
Jos 119 §:ssä tarkoitettu teko tehdään
liikekannallepanon aikana, rikoksentekijä on tuomittava
sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
121 §
Tottelemattomuus kutsunnassa
Asevelvollinen, joka jättää täyttämättä tai
rikkoo
1) kutsuntaviranomaisen kutsunnassa antaman määräyksen
tai
2) sotilasviranomaisen 26 §:ssä tarkoitetussa tarkastuksessa
antaman määräyksen,
on tuomittava tottelemattomuudesta kutsunnassa sakkoon.
122 §
Palveluksen välttäminen
Joka vapautuakseen asevelvollisuuden suorittamisesta
tai saadakseen siitä helpotusta
1) vahingoittaa itseään tai terveyttään
taikka sitä yrittää tai
2) esittää sotilasviranomaiselle valheellisen tiedon,
on tuomittava asevelvollisuuslaissa tarkoitetun palveluksen
välttämisestä sakkoon tai vankeuteen
enintään kolmeksi kuukaudeksi.
123 §
Palveluksen välttäminen liikekannallepanon aikana
Jos 122 §:ssä tarkoitettu rikos tehdään
liikekannallepanon aikana tarkoituksena pysyvästi tai pitkän
aikaa karttaa asevelvollisuuden suorittamista, rikoksentekijä on
tuomittava vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
124 §
Tiedonantovelvollisuuden rikkominen
Asevelvollinen, joka toistuvasti jättää vastaamatta
95 §:n 2 momentissa tarkoitettuun tiedusteluun, on tuomittava,
jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa
rangaistusta, tiedonantovelvollisuuden rikkomisesta sakkoon.
14 luku
Erinäiset säännökset
125 §
Tarkastukseen ja palvelukseen tuominen
Poliisi noutaa aluetoimiston virkamiehen pyynnöstä ilman
laillista estettä pois jääneen asevelvollisen
kutsuntaan, aluetoimiston määräämään
tarkastukseen tai palvelukseen.
126 §
Tiedoksianto ulkomailla asuvalle ja muu tiedonkulku
Tässä laissa tarkoitettu päätös
voidaan antaa tiedoksi ulkomailla asuvalle asevelvolliselle hallintolaissa
(434/2003) tarkoitetun menettelyn lisäksi myös
lähettämällä päätös
asevelvollisen asuinpaikkaa lähinnä olevalle Suomen
suurlähetystölle, lähetystölle
tai lähetetyn pääkonsulin, konsulin tai
varakonsulin virastolle edelleen asevelvolliselle toimitettavaksi.
Asevelvollinen voi toimittaa tässä laissa
tarkoitettua asiaa koskevan, sotilasviranomaiselle osoitetun ilmoituksen
ja kirjeen 1 momentissa tarkoitetun ulkoasiainhallinnon viranomaisen välityksellä.
Ulkoasiainhallinnon viranomaisen tulee toimittaa asiakirja tai ilmoitus
viipymättä pääesikunnalle.
127 §
Kutsunnat Ahvenanmaan maakunnassa
Kutsunnat Ahvenanmaan maakunnassa toimitetaan Maarianhaminan
kaupungissa. Kutsuntalautakunnassa maakunnan kuntia edustaa Maarianhaminan
kaupunginhallituksen valitsema edustaja tai tämän
varahenkilö.
128 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tällä lailla kumotaan:
1) 15 päivänä syyskuuta 1950 annettu
asevelvollisuuslaki (452/1950) siihen myöhemmin tehtyine
muutoksineen;
2) asevelvolliselle muulta kuin vakinaisen väen palvelusajalta
suoritettavasta palkkauksesta 29 päivänä kesäkuuta
1953 annettu laki (294/1953) siihen myöhemmin
tehtyine muutoksineen.
129 §
Siirtymäsäännös
Aseettomaan, joka on palveluksessa tämän lain
tullessa voimaan, sovelletaan lain voimaan tullessa voimassa ollutta
asevelvollisuuslakia palvelusajan osalta.
Asevelvolliseen, joka on tämän lain voimaan tullessa
voimassa olleen lain nojalla vapautettu kokonaan asevelvollisuuden
suorittamisesta, sovelletaan, mitä 87 §:ssä säädetään.
Tämän lain voimaantulo ei vaikuta lain voimaan
tullessa voimassa olleen lain nojalla annettuihin palveluksen aloittamista
tai lykkäyksen myöntämistä koskeviin
päätöksiin.
Määräykset ja ohjesäännöt,
jotka on annettu tämän lain voimaan tullessa voimassa
olleen lain nojalla, jäävät edelleen
voimaan siltä osin kuin ne eivät ole ristiriidassa
tämän lain kanssa. Ne on kuitenkin uusittava kahden
vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta.
Jos muussa lainsäädännössä viitataan
tällä lailla kumottavaan asevelvollisuuslakiin,
viittauksen on katsottava tarkoittavan tätä lakia. Mitä muussa
laissa säädetään sotilasläänin
esikunnasta ja sotilasläänin komentajasta, tarkoittaa
aluetoimistoa ja aluetoimiston päällikköä.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.