4 a luku
Rahastoyhtiön vakavaraisuus ja riskien hallinta
30 a §
Rahastoyhtiö ei saa toiminnassaan ottaa niin suurta
riskiä, että siitä aiheutuu olennaista
vaaraa rahastoyhtiön vakavaraisuudelle. Rahastoyhtiöllä on
oltava toimintaansa nähden riittävä sisäinen
valvonta ja riittävät riskienhallintajärjestelmät.
Rahastoyhtiön riskienhallintaan ja muuhun sisäiseen
valvontaan liittyvien tehtävien siirtämiseen sellaisen
yrityksen hoidettavaksi, joka ei kuulu rahastoyhtiön kanssa
samaan konsolidointiryhmään tai osuuspankeista
ja muista osuuskuntamuotoisista luottolaitoksista annetussa laissa
tarkoitettuun yhteenliittymään, sovelletaan, mitä 26
a §:n 2 ja 3 momentissa säädetään.
Rahoitustarkastus antaa tarkemmat määräykset
1 momentissa tarkoitetuille riskienhallintajärjestelmille
ja muulle sisäiselle valvonnalle sekä luotettavalle
hallinnolle asetettavista vaatimuksista samoin kuin 2 momentissa
tarkoitetun ilmoituksen tekemisestä ja siitä,
milloin 2 momentissa tarkoitettuja toisen yrityksen hoidettavaksi
annettuja tehtäviä voidaan tällaisen
toiminnan luonne ja laajuus huomioon ottaen pitää niin
vähäisinä, että ilmoitus voidaan
jättää tekemättä.
30 b §
Rahastoyhtiön, joka harjoittaa 5 §:n 2 momentissa
tarkoitettua toimintaa, maksuvalmiuden on oltava rahastoyhtiön
toimintaan nähden riittävällä tavalla
turvattu.
30 c §
Rahastoyhtiön omien varojen yhteismäärän on
aina oltava vähintään 6 §:ssä säädetyn
vähimmäispääoman suuruinen.
Kun vähintään kaksi rahastoyhtiötä sulautuu,
Rahoitustarkastus voi myöntää poikkeuksen
tästä vaatimuksesta. Vastaanottavan rahastoyhtiön
tai perustettavan rahastoyhtiön omien varojen määrä ei
kuitenkaan saa olla pienempi kuin sulautuvilla rahastoyhtiöillä sulautumishetkellä
olleiden
omien varojen yhteenlaskettu määrä.
Jos rahastoyhtiön omat varat vähenevät
alle edellä 6 §:ssä säädetyn
vähimmäismäärän, rahastoyhtiön
on viipymättä ilmoitettava siitä Rahoitustarkastukselle
ja ryhdyttävä toimenpiteisiin omien varojen määrää koskevien
vaatimusten täyttämiseksi. Rahoitustarkastuksen
on, saatuaan edellä tarkoitetun ilmoituksen tai muuten tiedon
omien varojen vähenemisestä alle laissa säädetyn
määrän, asetettava määräaika,
jonka kuluessa rahastoyhtiön omia varoja koskeva vaatimus
on toimiluvan peruuttamisen uhalla täytettävä.
Jos vaatimusta ei ole määräajan päättymisen
jälkeenkään täytetty, Rahoitustarkastus voi
tehdä päätöksen toimiluvan peruuttamisesta.
Jos rahastoyhtiön omien varojen määrä on
vähemmän kuin edellä 6 §:ssä säädetään,
rahastoyhtiö ei saa jakaa voittoa tai muuta tuottoa omalle
pääomalle, ellei Rahoitustarkastus määräajaksi
myönnä poikkeusta. Lupa voidaan myöntää, jos
rahastoyhtiö on toimittanut Rahoitustarkastukselle tilintarkastetun
välitilinpäätöksen ja Rahoitustarkastus
katsoo, että luvan myöntäminen ei vaaranna
rahastoyhtiön omia varoja koskevan vaatimuksen täyttämistä asetetun
määräajan kuluessa sen mukaisesti kuin
2 momentissa säädetään.
Rahastoyhtiön omien varojen laskentaan sovelletaan,
mitä luottolaitostoiminnasta annetun lain 72 §:n
3 momentissa säädetään.
34 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahastoyhtiön on toimitettava hallinnoimansa sijoitusrahaston
säilytysyhteisösopimus ja siihen tehdyt muutokset
välittömästi Rahoitustarkastukselle tiedoksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
38 §
Ainakin yhden 36 §:n 2 momentissa tarkoitetun tilintarkastajan
on vähintään kuusi kertaa vuodessa tarkastettava
rahasto-osuuden arvon laskennan oikeellisuus siten, että tarkastusten väli
on vähintään yksi kuukausi ja enintään
kolme kuukautta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
41 §
Sijoitusrahaston säännöissä on
mainittava ainakin:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11) milloin ja missä sijoitusrahaston rahastoesite,
yksinkertaistettu rahastoesite, puolivuotiskatsaus ja 95 §:ssä tarkoitetussa
tapauksessa neljännesvuosikatsaus sekä sijoitusrahaston
ja rahastoyhtiön vuosikertomus ovat yleisön saatavilla;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos sijoitusrahaston sijoitustoiminnassa käytetään
johdannaissopimuksia, sen säännöissä on mainittava:
1) johdannaissopimusten käyttötarkoitus, käytettävien
johdannaissopimusten lajit ja käytön laajuus;
2) vakioimattomien johdannaissopimusten vastapuolet;
sekä
3) riskienhallintamenetelmät, joita rahastoyhtiö aikoo
soveltaa.
Sijoitusrahaston säännöissä on
mainittava:
1) rahastoyhtiön aikomuksesta tehdä lainaus- tai
takaisinostosopimuksia sijoitusrahaston varoihin kuuluvista arvopapereista
ja rahamarkkinavälineistä;
2) se enimmäisosuus sijoitusrahaston arvopaperi-
ja rahamarkkinavälinesijoitusten tai varojen määrästä,
joka voi samanaikaisesti olla 1 kohdassa mainittujen sopimusten
kohteena; sekä
3) 1 momentissa tarkoitettu yhteisö, jonka palveluksia
rahastoyhtiön on tarkoitus käyttää.
43 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahoitustarkastus vahvistaa rahastoyhtiön hakemuksesta
erikoissijoitusrahaston säännöt ja niiden
muutokset. Erikoissijoitusrahaston säännöt
ja niiden muutokset on vahvistettava, jos ne ovat lain mukaiset
ja jos saadun selvityksen perusteella voidaan pitää todennäköisenä,
että rahoitusmarkkinoiden vakaus, toimivuus tai luottamus
rahoitusmarkkinoiden toimintaan ei vaarannu ja että erikoissijoitusrahaston
sijoitustoiminnan riskit hajautetaan riittävällä tavalla.
Valtiovarainministeriön asetuksella voidaan antaa tarkempia
säännöksiä seikoista, jotka
on otettava huomioon arvioitaessa erikoissijoitusrahaston
toiminnan vaikutusta rahoitusmarkkinoiden vakauteen ja toimivuuteen
sekä rahoitusmarkkinoiden toimintaa kohtaan tunnettuun
luottamukseen. Vahvistaessaan erikoissijoitusrahaston säännöt
ja niiden muutokset Rahoitustarkastuksella on hakijaa kuultuaan
oikeus asettaa rahastoyhtiön ja erikoissijoitusrahaston
toimintaa koskevia valvonnan kannalta välttämättömiä rajoituksia
ja ehtoja.
Sijoitusrahaston sääntöjen muutos
tulee voimaan kuukauden kuluttua siitä, kun Rahoitustarkastus
on vahvistanut muutoksen ja muutos on saatettu rahasto-osuudenomistajien
tietoon sijoitusrahaston säännöissä määrätyllä tavalla,
jollei Rahoitustarkastus toisin päätä muutoksen
laajuus ja rahasto-osuudenomistajien etu huomioon ottaen.
45 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahoitustarkastus voi määrätä rahasto-osuuksien
liikkeeseenlaskun keskeytettäväksi, jos se on
välttämätöntä arvopaperimarkkinoita
kohtaan tunnetun luottamuksen varmistamiseksi, rahasto-osuudenomistajien
edun turvaamiseksi tai muusta erityisen painavasta syystä.
47 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sijoitusrahaston säännöissä voidaan
määrätä, että rahaston
osuudet voivat poiketa toisistaan siinä, paljonko rahastoyhtiö veloittaa
sijoitusrahaston varoista korvausta rahaston hallinnoinnista. Säännöissä on
tällöin määrättävä,
millä edellytyksillä sijoittaja voi merkitä korvauksen kannalta
toisistaan poikkeavia osuuksia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
48 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sijoitusrahaston varoille määrätään
arvo niiden markkina-arvojen mukaan. Jollei markkina-arvoa ole tai
sitä ei voida olosuhteista johtuen saada, sijoituskohteen
arvo määrätään sijoitusrahaston
säännöissä määritettyjen
perusteiden mukaisesti. Sijoitusrahaston säännöissä määrätään
myös muutoin tarkemmin rahasto-osuuden arvon laskemisesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
50 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahastoyhtiön on keskeytettävä rahasto-osuuksien
lunastaminen sijoitusrahaston varallisuuden arvon tai rahasto-osuudenomistajien määrän
laskettua alle laissa säädetyn tai rahaston säännöissä määrätyn
vähimmäismäärän, jos tilannetta
ei ole korjattu 90 vuorokauden kuluessa siitä,
kun vähimmäisvaatimus alitettiin. Lunastuskieltoa
ei kuitenkaan sovelleta ennen 27 §:ssä tarkoitetun
määräajan päättymistä.
Kaikessa sijoitusrahaston markkinointiaineistossa on keskeytyksen
ajan mainittava sijoitusrahaston poikkeuksellisesta tilasta.
51 §
Rahoitustarkastus voi määrätä rahasto-osuuksien
lunastukset keskeytettäväksi, jos se on välttämätöntä arvopaperimarkkinoita
kohtaan tunnetun luottamuksen varmistamiseksi, rahasto-osuudenomistajien
edun turvaamiseksi tai muusta erityisen painavasta syystä.
53 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahasto-osuusrekisteriin voidaan tehdä merkintä vasta,
kun rahasto-osuuden merkintähinta on kokonaisuudessaan
maksettu. Rahasto-osuuden merkintähinta on maksettava rahassa
tai antamalla sijoitusrahastolle merkintähintaa vastaava
määrä 69 §:n 1 momentin 1 kohdassa
tarkoitettuja arvopapereita tai rahamarkkinavälineitä siten,
että merkintähinnan määräytymishetkellä eri
arvopaperi- tai rahamarkkinavälinelajien jakauma vastaa
sijoitusrahaston säännöissä lajikohtaisesti
yksilöityä sijoitustoimintaa ja arvopaperien tai
rahamarkkinavälineiden yhteenlaskettu markkina-arvo vastaa
niitä vastaan annettavan rahasto-osuuden arvoa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
66 §
Oikeus osallistua rahasto-osuudenomistajien kokoukseen sijoitusrahastossa,
jonka rahasto-osuudet on liitetty arvo-osuusjärjestelmään,
on vain rahasto-osuudenomistajalla, joka on kymmenen päivää ennen
rahasto-osuudenomistajien kokousta merkitty rahasto-osuudenomistajaksi rahasto-osuudenomistajaluetteloon,
jollei 62 §:n 2 momentista muuta johdu. Rahasto-osuudenomistajan äänimäärää laskettaessa
ei oteta huomioon hänelle edellä mainitun päivän
jälkeen rahasto-osuudenomistajaluetteloon merkittyjä rahasto-osuuksia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
69 §
Rahastoyhtiö saa sijoittaa sijoitusrahaston
varoja:
1) arvopapereihin ja rahamarkkinavälineisiin,
joilla käydään julkisesti kauppaa arvopaperipörssin
pörssilistalla tai joilla käydään
kauppaa muulla säännellyllä, säännöllisesti
toimivalla, tunnustetulla ja yleisölle avoimella markkinapaikalla;
ja
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahoitustarkastus voi pyydettyään rahastoyhtiöiden
yhteisön lausunnon antaa tarkempia määräyksiä edellytyksistä,
joiden nojalla markkinapaikan voidaan katsoa täyttävän
edellä 1 momentin 1 kohdassa säädetyt
vaatimukset.
71 §
Rahastoyhtiö saa sijoittaa sijoitusrahaston
varoja rahamarkkinavälineisiin, jotka eivät ole kaupankäynnin
kohteena 69 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla markkinapaikalla
edellyttäen, että niiden liikkeeseenlaskua tai
liikkeeseenlaskijaa koskee sijoittajien ja säästöjen
suojaamiseksi annettu sääntely, ja edellyttäen,
että niiden:
1) liikkeeseenlaskija tai takaaja on Euroopan talousalueeseen
kuuluvan valtion keskus-, alue- tai paikallisviranomainen tai keskuspankki,
Euroopan keskuspankki, Euroopan unioni tai Euroopan investointipankki,
muu kuin Euroopan talousalueeseen kuuluva valtio tai tällaisen
valtion osavaltio, taikka kansainvälinen julkisyhteisö,
jossa on jäsenenä vähintään
yksi Euroopan talousalueeseen kuuluva valtio; tai
2) liikkeeseenlaskija on yhteisö, jonka liikkeeseen
laskema arvopaperi on kaupankäynnin kohteena 69 §:n
1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla markkinapaikalla; tai
3) liikkeeseenlaskija tai takaaja on yhteisö, jonka
toiminnan vakautta valvotaan Euroopan yhteisön lainsäädännössä määriteltyjen
perusteiden mukaisesti, tai yhteisö, johon sovelletaan
ja joka noudattaa toiminnan vakautta koskevia sääntöjä,
jotka vastaavat Euroopan yhteisön lainsäädäntöä;
tai
4) liikkeeseenlaskija on muu yhteisö, jonka liikkeeseen
laskemiin rahamarkkinavälineisiin tehtyihin sijoituksiin
sovelletaan sijoittajansuojaa, joka vastaa edellä 1, 2
tai 3 kohdassa säädettyä, ja liikkeeseenlaskijan
oma pääoma on vähintään
10 miljoonaa euroa ja joka laatii ja julkaisee tilinpäätöksensä neuvoston
direktiivin 78/660/ETY mukaisesti, tai yhteisö,
joka kuuluu konserniin, jossa on yksi tai useampia yhtiöitä,
joiden liikkeeseen laskema arvopaperi on kaupankäynnin
kohteena edellä 69 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetulla
markkinapaikalla, ja joka on erikoistunut konsernin rahoitukseen,
tai yhteisö, joka on erikoistunut sellaisten arvopaperistamisvälineiden
rahoitukseen, joissa hyödynnetään luottolaitoksen
maksuvalmiuslimiittiä.
Rahastoyhtiö saa sijoittaa sijoitusrahaston varoista
enintään yhden kymmenesosan muihin kuin 69 §:ssä ja
tässä pykälässä tarkoitettuihin arvopapereihin
ja rahamarkkinavälineisiin.
71 a §
Rahastoyhtiö saa sijoittaa sijoitusrahaston
varoja talletuksiin luottolaitoksissa, edellyttäen että:
1) talletus on vaadittaessa takaisinmaksettava tai
on nostettavissa ja erääntyy maksettavaksi viimeistään
12 kuukauden kuluessa; ja
2) luottolaitoksen kotipaikka on Euroopan talousalueeseen
kuuluvassa valtiossa tai jos luottolaitoksen kotipaikka on muussa
kuin Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa, edellyttäen
että luottolaitokseen sovelletaan sen kotivaltiossa sellaisia
toiminnan vakautta koskevia säännöksiä,
jotka vastaavat Euroopan yhteisön lainsäädäntöä.
72 §
Rahastoyhtiö saa sijoittaa hallinnoimansa sijoitusrahaston
varoja toisten sijoitusrahastojen tai yhteissijoitusyritysten osuuksiin,
jos niiden tarkoituksena on yleisöltä hankittujen
varojen yhteinen sijoittaminen 2 §:n 12 kohdassa tarkoitettuihin
rahoitusvälineisiin, jos ne toimivat riskin hajauttamisen
periaatteella ja jos niiden osuudet lunastetaan haltijan vaatimuksesta
takaisin suoraan tai välillisesti näiden yhteistä sijoitustoimintaa
harjoittavien yritysten varoilla. Sijoitusrahaston varoja ei voida
kuitenkaan sijoittaa sellaisen sijoitusrahaston tai yhteissijoitusyrityksen
osuuksiin, jonka varoista sen sääntöjen
tai yhtiöjärjestyksen mukaan saadaan sijoittaa
yhteensä enemmän kuin yksi kymmenesosa toisten
sijoitusrahastojen tai yhteissijoitusyritysten osuuksiin.
Muun kuin sijoitusrahastodirektiivin mukaisen sijoitusrahaston
tai yhteissijoitusyrityksen osuuksiin voidaan sijoitusrahaston varoja
sijoittaa edellyttäen, että sijoittamisen kohteena
olevan sijoitusrahaston tai yhteissijoitusyrityksen:
1) kotivaltion lainsäädännön
mukaan se on sellaisen valvonnan alainen, joka vastaa Euroopan yhteisön
lainsäädäntöä, ja sitä valvovan
viranomaisen sekä Rahoitustarkastuksen välinen yhteistyö on
riittävässä määrin
varmistettu;
2) osuudenomistajien suoja vastaa sijoitusrahastodirektiivin
mukaisen sijoitusrahaston ja yhteissijoitusyrityksen osuudenomistajien
suojaa, ja erityisesti varojen erillään pidon,
lainaksioton, lainaksiannon ja arvopapereiden sekä rahamarkkinavälineiden
ilman katetta tapahtuvan luovutuksen sääntely
vastaa sijoitusrahastodirektiivin vaatimuksia; ja
3) toiminnasta julkistetaan puolivuotiskatsaus
ja vuosikertomus, joiden nojalla sen varoista ja veloista sekä tuloista
ja sijoitustoiminnasta voidaan tehdä arvio kertomuskaudelta.
Edellä 2 momentissa tarkoitettuja sijoituksia voi sijoitusrahaston
varoista yhteensä olla enintään kolme
kymmenesosaa.
Jos sijoitusrahaston varoja sijoitetaan sellaisten sijoitusrahastojen
tai yhteissijoitusyritysten osuuksiin, joita hallinnoi suoraan tai
toimeksiannosta sama rahastoyhtiö tai jokin muu yhtiö,
johon rahastoyhtiö on sidoksissa yhteisen liikkeenjohdon
tai määräysvallan taikka merkittävän
suoran tai välillisen omistuksen kautta, rahastoyhtiö tai
muu yhtiö ei saa veloittaa merkintä- tai lunastuspalkkiota
sijoitusrahaston sijoituksista näiden muiden sijoitusrahastojen
tai yhteissijoitusyritysten osuuksiin.
Rahastoyhtiö saa sijoittaa enintään
yhden viidesosan sijoitusrahaston varoista saman sijoitusrahaston
tai yhteissijoitusyrityksen osuuksiin.
Tässä luvussa säädettyjä sijoitusrajoituksia laskettaessa
ei oteta huomioon niiden sijoitusrahastojen tai yhteissijoitusyritysten
varoja, joihin sijoitusrahaston varoja on sijoitettu.
73 §
Sijoitusrahaston varoista saadaan sijoittaa enintään
yksi kymmenesosa saman liikkeeseenlaskijan arvopapereihin tai rahamarkkinavälineisiin.
Enintään yksi viidesosa saadaan sijoittaa talletuksiin
samassa luottolaitoksessa.
Vakioimattomiin johdannaissopimuksiin sijoittamisesta
aiheutuva vastapuoliriski ei saa saman vastapuolen osalta ylittää yhtä kymmenesosaa
sijoitusrahaston varoista, jos vastapuoli on 71 a §:ssä tarkoitettu
luottolaitos, ja muussa tapauksessa yhtä kahdeskymmenesosaa
sijoitusrahaston varoista.
Sellaisia sijoituksia saman liikkeeseenlaskijan arvopapereihin
tai rahamarkkinavälineisiin, jotka ylittävät
yhden kahdeskymmenesosan sijoitusrahaston varoista, saa
yhteensä olla enintään kaksi viidesosaa
sijoitusrahaston varoista. Tätä rajoitusta ei
sovelleta talletuksiin eikä sellaisiin vakioimattomiin
johdannaissopimuksiin sijoittamiseen, joissa vastapuolena on 71
a §:ssä tarkoitettu luottolaitos.
Sijoitusrahaston varoista yhteensä enintään yksi
viidesosa saadaan sijoittaa saman liikkeeseenlaskijan arvopapereihin
ja rahamarkkinavälineisiin, kyseisen yhteisön
vastaanottamiin talletuksiin, tai sellaisiin vakioimattomiin johdannaissopimuksiin,
joista sijoitusrahastolle aiheutuu kyseiseen yhteisöön
kohdistuva vastapuoliriski.
Tässä pykälässä sekä 75 §:ssä,
76 §:n 1 momentissa ja 77 §:n 1 momentissa
säädettyjä rajoituksia laskettaessa yhtenä kokonaisuutena
on pidettävä kirjanpitolain 1 luvun 6 §:n
mukaan samaan konserniin kuuluvia yhteisöjä. Tämän estämättä samaan
konserniin kuuluvien yhteisöjen liikkeeseen laskemiin arvopapereihin
ja rahamarkkinavälineisiin saadaan kuitenkin sijoittaa
yhteensä enintään yksi viidesosa sijoitusrahaston
varoista.
73 a §
Edellä 73 §:ssä säädettyjen
rajoitusten estämättä rahastoyhtiö saa
sijoittaa saman liikkeeseenlaskijan osakkeisiin tai joukkovelkakirjoihin
yhteensä enintään yhden viidesosan sijoitusrahaston
varoista, jos sijoitusrahaston sijoitustoiminnan tavoitteena on
sen sääntöjen mukaan jäljitellä tiettyä rahoitusmarkkinoilla
yleisesti tunnettua osake- tai joukkovelkakirjaindeksiä. Jäljiteltävän
indeksin koostumuksen on oltava riittävästi hajautettu
ja indeksin on kuvattava riittävän tarkasti niitä markkinoita,
joiden kehitystä sen on tarkoitus osoittaa. Indeksin koostumuksesta
ja kehityksestä on oltava yleisesti saatavilla riittävät
tiedot.
Edellä 1 momentissa mainituin edellytyksin rahastoyhtiö saa
sijoittaa saman liikkeeseenlaskijan osakkeisiin tai joukkovelkakirjoihin
yhteensä enintään 35 sadasosaa sijoitusrahaston varoista,
jos tämä on perusteltua poikkeuksellisten markkinaolosuhteiden
vuoksi, ja erityisesti sellaisilla säännellyillä markkinoilla,
joilla tietyt arvopaperit ovat erittäin määräävässä asemassa.
Sijoittaminen tähän enimmäismäärään saakka
on sallittu vain yhden liikkeeseenlaskijan osalta.
74 §
Rahastoyhtiö saa sijoittaa hallinnoimiensa sijoitusrahastojen
varoja saman osakeyhtiön osakkeisiin enintään
määrän, joka ei ylitä yhtä kymmenesosaa
yhtiön osakepääomasta eikä yhtä kahdeskymmenesosaa
kaikkien osakkeiden tuottamasta äänimäärästä.
Edellä mainittuja rajoituksia on sovellettava myös
sijoitettaessa sijoitusrahaston varoja sellaisten sijoitusrahastojen tai
yhteissijoitusyritysten osuuksiin, joita ei lunasteta vaadittaessa
takaisin suoraan tai välillisesti näiden yhteistä sijoitustoimintaa
harjoittavien yritysten varoilla.
Rahastoyhtiö saa hankkia sijoitusrahaston omistukseen
enintään yhden kymmenesosan saman liikkeeseenlaskijan:
1) äänioikeudettomista osakkeista;
2) joukkovelkakirjoista; ja
3) rahamarkkinavälineistä.
Rahastoyhtiö saa hankkia sijoitusrahaston omistukseen
enintään yhden neljäsosan saman sijoitusrahaston
tai yhteissijoitusyrityksen osuuksista.
Edellä 2 momentin 2 ja 3 kohdassa sekä 3 momentissa
mainittuja rajoituksia ei tarvitse hankintahetkellä noudattaa,
ellei tuolloin voida laskea joukkovelkakirjojen tai rahamarkkinavälineiden
yhteismäärää tai liikkeeseen
laskettujen sijoitusrahaston tai yhteissijoitusyrityksen osuuksien
nettomäärää.
75 §
Sen estämättä, mitä 73 §:n
1, 3 ja 4 momentissa säädetään,
rahastoyhtiö saa sijoittaa enintään yhden
neljäsosan sijoitusrahaston varoista saman liikkeeseenlaskijan
joukkovelkakirjoihin, jos
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
76 §
Sen estämättä, mitä 73 §:n
1, 3 ja 4 momentissa ja 74 §:n 2 momentin 2 ja 3 kohdassa
säädetään, rahastoyhtiö saa
sijoittaa enintään 35 sadasosaa sijoitusrahaston
varoista saman liikkeeseenlaskijan tai takaajan arvopapereihin tai
rahamarkkinavälineisiin, kun liikkeeseenlaskija tai takaaja
on Suomen valtio, suomalainen kunta tai kuntayhtymä tai
Euroopan talousalueeseen kuuluva valtio, tällaisen valtion
osavaltio tai muu paikallinen julkisyhteisö, muu Taloudellisen
yhteistyön ja kehityksen järjestön OECD:n jäsenvaltio
taikka kansainvälinen julkisyhteisö, jossa on
jäsenenä vähintään
yksi Euroopan talousalueeseen kuuluva valtio.
Rahastoyhtiö saa riskinhajauttamisen periaatetta soveltaen
sijoittaa enemmän kuin 35 sadasosaa sijoitusrahaston
varoista edellä 1 momentissa tarkoitettuihin arvopapereihin
tai rahamarkkinavälineisiin. Edellytyksenä on,
että tästä on otettu maininta sijoitusrahaston
sääntöihin, ja että sääntöjen
mukaan arvopaperit tai rahamarkkinavälineet ovat peräisin
vähintään kuudesta eri liikkeeseenlaskusta,
eikä samaan liikkeeseenlaskuun ole tarkoitus sijoittaa
määrää, joka ylittää kolme
kymmenesosaa sijoitusrahaston varoista ja jos rahasto-osuudenomistajille voidaan
taata vastaava suoja kuin sellaisessa sijoitusrahastossa, joka noudattaa
73 §:n 1, 3 ja 4 momentissa ja 74 §:n
2 momentin 2 ja 3 kohdassa mainittuja rajoituksia.
77 §
Edellä 73 §:n 1—4 momentissa, 75 §:ssä ja 76 §:n
1 momentissa tarkoitetut sijoitukset saman liikkeeseenlaskijan arvopapereihin
tai rahamarkkinavälineisiin tai sen vastaanottamiin talletuksiin
tai vakioimattomiin johdannaissopimuksiin, joissa kyseinen yhteisö on
vastapuolena, eivät saa ylittää määrää,
joka vastaa 35 sadasosaa sijoitusrahaston varoista.
Edellä 75 §:ssä ja 76 §:n
1 momentissa tarkoitettuja arvopapereita ja rahamarkkinavälineitä ei tarvitse
ottaa huomioon sovellettaessa 73 §:n 3 momentissa
säädettyä kahden viidesosan rajoitusta.
Edellä tässä luvussa säädettyjä rajoituksia
ei tarvitse noudattaa käytettäessä sijoitusrahaston varoihin
kuuluviin arvopapereihin tai rahamarkkinavälineisiin liittyviä merkintäoikeuksia.
Jos rajoitukset on ylitetty rahastoyhtiöstä riippumattomista
syistä tai merkintäoikeuksien käyttämisen
takia, rahastoyhtiön on pidettävä sijoitusrahastotoiminnan
ensisijaisena tavoitteena tilanteen korjaamista rahasto-osuudenomistajien edun
mukaisella tavalla.
78 §
Rahastoyhtiö saa sijoittaessaan sijoitusrahaston varoja
huolehtien riskin hajauttamisen periaatteen soveltamisesta poiketa
72, 73, 73 a, 75 ja 76 §:ssä sekä 77 §:n
1 momentissa säädetyistä rajoituksista
enintään kuuden kuukauden ajan sijoitusrahaston
toiminnan aloittamisesta.
79 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 momentissa tarkoitettuja sijoituksia voidaan
tehdä ainoastaan, jos yhtiön toiminnassa noudatetaan
72, 73, 74 ja 75 §:ssä, 76 §:n 1 momentissa
ja 77 §:n 1 momentissa säädettyjä rajoituksia.
Milloin 72 §:ssä, 73 §:n 1 ja
3 momentissa, 75 §:ssä, 76 §:n 1 momentissa
ja 77 §:n 1 momentissa tarkoitetut rajoitukset
ylitetään merkintäoikeuksien käyttämisen
vuoksi tai rahastoyhtiöstä riippumattomista syistä tai
milloin kysymyksessä on rahastoyhtiön hallinnoima
sijoitusrahasto, jonka toiminta on aloitettu viimeisen kuuden kuukauden
aikana, sovelletaan soveltuvin osin, mitä 77 §:n
3 momentissa ja 78 §:ssä säädetään.
80 §
Rahastoyhtiö saa sijoittaa sijoitusrahaston
varoja kaupankäynnistä vakioiduilla optioilla
ja termiineillä annetun lain 1 luvun 2 §:ssä tarkoitettuihin
vakioituihin johdannaissopimuksiin ja niihin arvopaperimarkkinalain
10 luvun 1 a §:n nojalla rinnastettaviin johdannaissopimuksiin, mukaan
luettuna vastaavat käteisellä selvitettävät
rahoitusvälineet, sekä vakioimattomiin johdannaissopimuksiin,
edellyttäen että:
1) johdannaissopimuksen kohde-etuutena on 2 §:n
12 kohdassa tarkoitettu rahoitusväline, rahoitusindeksi,
korko, valuuttakurssi tai valuutta, joka vastaa sijoitusrahaston
sijoitustoiminnalle sen säännöissä asetettuja
tavoitteita;
2) vakioimattoman johdannaissopimuksen vastapuoli on
yhteisö, jonka toiminnan vakautta valvotaan Euroopan yhteisön
lainsäädännössä määriteltyjen
perusteiden mukaisesti, tai yhteisö, johon sovelletaan
ja joka noudattaa toiminnan vakautta koskevia sääntöjä,
jotka vastaavat Euroopan yhteisön lainsäädäntöä;
ja
3) rahastoyhtiö kykenee määrittämään
vakioimattomien johdannaissopimusten arvon luotettavasti ja todennettavasti
päivittäin, ja ne voidaan rahastoyhtiön
aloitteesta milloin tahansa myydä, muuttaa rahaksi tai
kattaa vastakkaisella toimella niiden käypään
arvoon.
Sijoitusrahaston johdannaissopimuksiin liittyvä kokonaisriski
ei saa ylittää sen kaikkien sijoitusten kokonaisnettoarvoa.
Riskin laskennassa otetaan huomioon sijoitusrahaston varojen nykyarvo,
vastapuoliriski, markkinoiden tuleva kehitys ja sijoitusten rahaksi
muuttamiseen tarvittava aika.
Rahastoyhtiöllä on oltava käytössään
riskienhallintamenetelmät, joiden avulla se kykenee jatkuvasti
seuraamaan ja mittaamaan yksittäisen sijoituksen riskiä ja
sen vaikutusta sijoitusrahaston sijoitusten kokonaisriskiin.
Rahastoyhtiön on ilmoitettava Rahoitustarkastukselle
vuosittain kunkin hallinnoimansa sijoitusrahaston sijoitustoiminnassa
käytettävien johdannaissopimusten lajit, niihin
liittyvät riskit, johdannaissopimusten riskien arviointiin käytetyt
menetelmät sekä määrälliset
rajat Rahoitustarkastuksen tarkemmin määräämällä tavalla.
80 a §
Sijoitettaessa sijoitusrahaston varoja johdannaissopimuksiin
ei saada ylittää tässä luvussa säädettyjä sijoitusrajoituksia.
Rajoituksia laskettaessa ei kuitenkaan oteta huomioon sijoituksia sellaisiin
johdannaissopimuksiin, joiden kohde-etuutena on rahoitusindeksi,
joka täyttää 73 a §:n 1 momentissa
säädetyt edellytykset.
Jos arvopaperiin tai rahamarkkinavälineeseen sisältyy
johdannaissopimus, se on otettava huomioon 80 §:n ja tämän
pykälän vaatimuksia noudatettaessa.
81 §
Tehokkaan omaisuudenhoidon edistämiseksi rahastoyhtiö saa
tehdä sijoitusrahaston varoihin kuuluvista arvopapereista
ja rahamarkkinavälineistä lainaus- ja takaisinostosopimuksia,
jos ne selvitetään arvopaperimarkkinalaissa tarkoitetussa
selvitysyhteisössä, kaupankäynnistä vakioiduilla
optioilla ja termiineillä annetussa laissa tarkoitetussa
optioyhteisössä tai niitä vastaavassa
ulkomaisessa yhteisössä taikka, jos selvitys tapahtuu
muualla, jos niiden vastapuolena on arvopaperimarkkinalaissa tarkoitettu
arvopaperinvälittäjä ja niiden ehdot
ovat markkinoille tavanomaiset ja yleisesti tunnetut.
Sijoitusrahaston varoihin kuuluvia arvopapereita ja rahamarkkinavälineitä voidaan
luovuttaa velaksi ja niitä koskevia takaisinostosopimuksia
voidaan tehdä ainoastaan riittävää vakuutta
vastaan. Rahastoyhtiön tehtävänä on
päivittäin huolehtia siitä, että vakuuden
arvo pysyy riittävänä koko lainaus- tai
takaisinostosopimuksen voimassaoloajan. Selvitys- tai optioyhteisön
taikka muun Rahoitustarkastuksen tai sitä vastaavan toimivaltaisen
viranomaisen valvonnassa olevan yhteisön on säilytettävä vakuutta sijoitusrahaston
lukuun lainaus- tai takaisinostosopimuksen päättymiseen
saakka.
Sijoitusrahaston tekemien lainaussopimusten yhteismäärä ei
saa ylittää yhtä neljäsosaa
sijoitusrahaston arvopaperi- ja rahamarkkinavälinesijoitusten
arvosta. Rajoitus ei koske lainaussopimuksia, jotka voidaan irtisanoa
ja joiden tarkoittamat arvopaperit voidaan saada välittömästi
vaadittaessa takaisin.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahoitustarkastus voi antaa tarkempia määräyksiä rahastoyhtiön
oikeudesta tehdä lainaus- tai takaisinostosopimuksia sijoitusrahaston
varoihin kuuluvista arvopapereista ja rahamarkkinavälineistä.
82 §
Rahastoyhtiö ei saa sijoitusrahaston lukuun luovuttaa
ilman katetta arvopapereita, rahamarkkinavälineitä tai
johdannaissopimuksia.
84 §
Rahastoyhtiö ei saa myöntää luottoa
sijoitusrahaston varoista eikä antaa takausta tai muuta vakuutta
kolmannen sitoumuksista. Sijoitusrahastoon voidaan kuitenkin hankkia
arvopapereita, rahamarkkinavälineitä tai johdannaissopimuksia,
joita ei ole täysin maksettu.
88 §
Erikoissijoitusrahaston sijoitustoiminnan sitä edellyttäessä erikoissijoitusrahaston
säännöissä voidaan poiketa siitä,
mitä 45,48 ja 49 §:ssä sekä 98 §:n
1 ja 2 momentissa säädetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
92 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahastoesitteessä on oltava olennaiset ja riittävät
tiedot sijoitusrahaston sijoitustoiminnan tavoitteista ja sen muista
ominaisuuksista, sijoitusrahastoa hallinnoivasta rahastoyhtiöstä,
sekä sijoitusrahaston käyttämästä säilytysyhteisöstä, jotta
sijoittajat voivat luotettavasti arvioida kyseistä sijoitusrahastoa
ja erityisesti siihen liittyviä riskejä.
Valtiovarainministeriön asetuksella säädetään
tarkemmin rahastoesitteen sisällöstä ja
siitä, miten esitteessä olevat tiedot esitetään.
Kaikessa sijoitusrahaston markkinoinnissa on oltava maininta
rahastoesitteestä sekä paikoista, joissa se on
yleisön saatavilla, tai miten yleisö voi muuten
saada sen nähtäväkseen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
93 §
Rahastoyhtiön on julkistettava jokaisesta hallinnoimastaan
sijoitusrahastosta yksinkertaistettu rahastoesite, joka on pidettävä ajan
tasalla.
Yksinkertaistetussa rahastoesitteessä on oltava olennaiset
ja riittävät tiedot sijoitusrahaston sijoitustoiminnan
tavoitteista ja siihen liittyvistä riskeistä,
kulurakenteesta sekä hallinnosta, jotta sijoittajat voivat
luotettavasti arvioida kyseistä sijoitusrahastoa ja erityisesti
siihen liittyviä riskejä.
Valtiovarainministeriön asetuksella säädetään
tarkemmin yksinkertaistetun rahastoesitteen sisällöstä ja
siitä, miten esitteessä olevat tiedot esitetään.
Rahastoyhtiön on toimitettava hallinnoimansa sijoitusrahaston
yksinkertaistettu rahastoesite ja siihen tehdyt muutokset välittömästi
Rahoitustarkastukselle tiedoksi.
Kaikessa sijoitusrahaston markkinoinnissa on oltava maininta
yksinkertaistetusta rahastoesitteestä sekä paikoista,
joissa se on yleisön saatavilla, tai miten yleisö voi
muuten saada sen nähtäväkseen.
94 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Puolivuotiskatsauksessa on esitettävä selvitys
sijoitusrahaston varoista ja veloista, liikkeessä olevien
osuuksien lukumäärästä, rahasto-osuuden
arvosta, sijoitusten jakautumisesta sijoitusrahaston sijoituspolitiikka
huomioon ottaen sekä sijoitusten koostumuksessa
katsauskauden aikana tapahtuneista muutoksista. Valtiovarainministeriön
asetuksella säädetään tarkemmin
puolivuotiskatsauksen sisällöstä ja siitä,
miten puolivuotiskatsauksessa olevat tiedot esitetään.
96 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Valtiovarainministeriön asetuksella säädetään
tarkemmin vuosikertomuksen sisällöstä ja siitä,
miten vuosikertomuksessa olevat tiedot esitetään.
97 §
Ennen rahasto-osuuden merkintää rahastoyhtiön
on tarjottava asiakkaalle veloituksetta sijoitusrahaston yksinkertaistettu
rahastoesite. Lisäksi viimeisin kysymyksessä olevaa
sijoitusrahastoa koskeva vuosikertomus, mahdollinen sen jälkeen
ilmestynyt puolivuotiskatsaus, mahdollinen puolivuotiskatsauksen
jälkeen ilmestynyt erikoissijoitusrahaston neljännesvuosikatsaus
ja rahastoesite on pyynnöstä veloituksetta toimitettava
asiakkaalle.
Rahastoyhtiön on huolehdittava, että sijoitusrahaston
viimeisin vuosikertomus, puolivuotiskatsaus ja erikoissijoitusrahaston
neljännesvuosikatsaus pidetään yleisesti
saatavilla rahastoesitteessä ja yksinkertaistetussa rahastoesitteessä mainitussa
paikassa tai sellaisella muulla tavalla, josta ilmoitetaan rahastoesitteessä ja
yksinkertaistetussa rahastoesitteessä. Vuosikertomus sekä puolivuotis-
tai sen jälkeen mahdollisesti ilmestynyt erikoissijoitusrahaston
neljännesvuosikatsaus on toimitettava veloituksetta rahasto-osuudenomistajille
heidän pyynnöstään.
Asiakkaan pyynnöstä rahastoyhtiön
on toimitettava tälle lisätietoja sijoitusrahaston
riskien hallinnassa käytettävistä menetelmistä ja
sovellettavista määrällisistä rajoista
sekä sijoitusrahaston sijoitustoiminnan kannalta keskeisten
rahoitusvälineitten luokkien riskien ja tuottojen viimeaikaisesta
markkinakehityksestä.
99 §
Sijoitusrahaston rahasto-osuuksien omistaminen on
julkista, jos rahasto-osuudenomistaja (ilmoitusvelvollinen)
on:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4) henkilö, jonka edunvalvoja on 1—3
kohdassa tarkoitettu henkilö;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
103 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sijoitusrahaston hallinnon luovuttamiseen osallistuvien
rahastoyhtiöiden on laadittava kirjallinen luovutussuunnitelma,
jonka luovuttavan ja vastaanottavan rahastoyhtiön hallitukset hyväksyvät.
Päivätyssä ja allekirjoitetussa luovutussuunnitelmassa
on oltava ainakin:
1) rahastoyhtiöiden toiminimet, yritys- ja
yhteisötunnukset, osoitteet ja kotipaikat;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
107 §
Sijoitusrahasto (sulautuva sijoitusrahasto) voi sulautua
toisen sijoitusrahaston (vastaanottava sijoitusrahasto)
kanssa, jos ne sijoitustoiminnassaan noudattavat samoja periaatteita.
Sijoitustoiminnan samankaltaisuutta koskevasta vaatimuksesta voidaan
poiketa erityisistä syistä, jos sulautuminen ei
ole omiaan vahingoittamaan rahasto-osuudenomistajien etua.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
108 §
Rahastoyhtiöiden, jotka hallinnoivat sulautumiseen
osallistuvia sijoitusrahastoja, on laadittava kirjallinen sulautumissuunnitelma,
jonka rahastoyhtiöiden hallitukset hyväksyvät.
Päivätyssä ja allekirjoitetussa sulautumissuunnitelmassa on
oltava ainakin:
1) rahastoyhtiöiden toiminimet, yritys- ja
yhteisötunnukset, osoitteet ja kotipaikat;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
109 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos Rahoitustarkastus on myöntänyt luvan sulautumisen
täytäntöönpanolle, sulautumisesta päättäneiden
rahastoyhtiöiden on välittömästi
ilmoitettava siitä kirjallisesti rahasto-osuudenomistajille
ja julkaistava sitä koskeva ilmoitus vähintään
yhdessä valtakunnallisessa sanomalehdessä viimeistään
kuukautta ennen sulautumisen täytäntöönpanoa.
Ilmoituksessa on mainittava täytäntöönpanoluvan
ja sulautumissuunnitelman sisältö.
113 §
Rahastoyhtiön hallituksen on laadittava
jakautumissuunnitelma ja hyväksyttävä se.
Päivätyssä ja allekirjoitetussa jakautumissuunnitelmassa
on oltava ainakin:
1) rahastoyhtiön toiminimi, yritys- ja yhteisötunnus,
osoite ja kotipaikka;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
114 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos Rahoitustarkastus on myöntänyt luvan jakautumisen
täytäntöönpanolle, jakautumisesta päättäneen
rahastoyhtiön on välittömästi
ilmoitettava siitä kirjallisesti rahasto-osuudenomistajille
ja julkaistava sitä koskeva ilmoitus vähintään
yhdessä valtakunnallisessa sanomalehdessä viimeistään
kuukautta ennen jakautumisen täytäntöönpanoa.
Ilmoituksessa on mainittava täytäntöönpanoluvan
ja jakautumissuunnitelman sisältö.
116 §
Rahastoyhtiön on haettava Rahoitustarkastukselta toimiluvan
peruuttamista, jos sen tarkoituksena ei enää ole
harjoittaa sijoitusrahastotoimintaa. Hakemukseen on liitettävä rahastoyhtiön
yhtiökokouksen päätös toimiluvan
peruuttamista koskevan hakemuksen tekemisestä sekä selvitys
siitä, miten rahastoyhtiö on järjestänyt hallinnoimiensa
sijoitusrahastojen hallinnon.
117 §
Rahoitustarkastus voi peruuttaa rahastoyhtiön
toimiluvan, jos:
1) rahastoyhtiön toiminnassa on olennaisesti rikottu
lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai
määräyksiä, rahastoyhtiön
yhtiöjärjestystä, toimiluvan ehtoja tai
rahastoyhtiön hallinnoiman sijoitusrahaston sääntöjä;
2) luvan myöntämiselle säädettyjä edellytyksiä ei
enää ole olemassa;
3) sen toimintaa tai osaa siitä ei ole aloitettu 12
kuukauden kuluessa toimiluvan myöntämisestä;
4) yhtiön tarkoituksena ei enää ole
harjoittaa sijoitusrahastotoimintaa;
5) se ei ole toiminut kuuteen kuukauteen; tai
6) toimilupaa haettaessa on annettu olennaisesti harhaanjohtavia
tietoja sääntelyn ja valvonnan kannalta merkityksellisistä seikoista.
Rahoitustarkastuksen on ennen 1 momentin 1 tai 2 kohdassa tarkoitetun
päätöksen tekemistä asetettava
asianomaiselle rahastoyhtiölle määräaika
toiminnassa olevien puutteellisuuksien poistamiseksi.
Rahoitustarkastus voi rajoittaa määräajaksi rahastoyhtiön
toimiluvan ehtojen mukaista toimintaa, jos toiminnassa on todettu
taitamattomuutta tai varomattomuutta ja on ilmeistä, että toiminnan
jatkaminen on omiaan vakavasti vahingoittamaan arvopaperimarkkinoiden
vakautta tai sijoittajien asemaa. Jos asiantilaa ei ole saatu korjatuksi
määräajassa, määräajan
päättymisen jälkeen Rahoitustarkastus
voi muuttaa toimiluvan ehtoja toiminnan pysyväksi rajoittamiseksi.
117 a §
Rahoitustarkastuksen on ilmoitettava rahastoyhtiön
toimiluvan peruuttaminen rekisteröitäväksi.
Jos rahastoyhtiölle on myönnetty toimilupa edellä 5 §:n
2 momentissa tarkoitetun toiminnan harjoittamiseen, Rahoitustarkastuksen
on ilmoitettava toimiluvan peruuttaminen myös tiedoksi
sijoittajien korvausrahastolle.
Päättäessään sellaisen
rahastoyhtiön toimiluvan peruuttamisesta, jolle on myönnetty
toimilupa edellä 5 §:n 2 momentissa tarkoitetun
toiminnan harjoittamiseen, Rahoitustarkastus voi samalla määrätä sijoittajien
saamiset maksettavaksi sijoittajien korvausrahaston varoista siten kuin
sijoituspalveluyrityksistä annetun lain 6 luvussa säädetään.
121 §
Rahastoyhtiön on lakkautettava sijoitusrahasto siten
kuin siitä säädetään
119 §:ssä tai sen on ryhdyttävä toimenpiteisiin
sijoitusrahaston sulautumiseksi 16 luvussa tarkoitetulla tavalla,
jos laissa tai sijoitusrahaston säännöissä mainittua sijoitusrahaston
vähimmäispääomaa tai osuudenomistajien
vähimmäismäärää ei
ole saavutettu kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun sijoitusrahaston
toiminta on aloitettu tai sijoitusrahaston varat taikka rahasto-osuudenomistajien
lukumäärä on
laskenut alle laissa säädetyn tai sijoitusrahaston
säännöissä määrätyn
vähimmäismäärän, eikä tilannetta
ole kyetty korjaamaan 90 vuorokauden kuluessa 50 §:n 2
momentissa säädetyn määräajan
päättymisestä, tai jos jokin muu sijoitusrahaston
säännöissä määrätty
purkautumisperuste täyttyy.
123 §
Rahastoyhtiön toimiluvan peruuttamisesta tai rajoittamisesta,
rahasto-osuuksien lunastamisen keskeyttämisestä ja
sijoitusrahaston lakkauttamisesta on ilmoitettava kaikkien niiden
Euroopan talousalueeseen kuuluvien valtioiden toimivaltaisille viranomaisille,
joissa rahastoyhtiö toimii tai rahastoyhtiön hallinnoitavana
tai toimenpiteen kohteena olevan sijoitusrahaston rahasto-osuuksia
on markkinoitu.
Ilmoituksen tekee 116, 117 ja 122 §:ssä tarkoitetussa
tapauksessa Rahoitustarkastus, 119 ja 121 §:ssä tarkoitetussa
tapauksessa rahastoyhtiö ja 118 §:n 5 momentissa
tarkoitetussa tapauksessa säilytysyhteisö.
124 §
Säilytysyhteisön on haettava Rahoitustarkastukselta
toimiluvan peruuttamista, jos sen tarkoituksena ei enää ole
harjoittaa säilytysyhteisötoimintaa. Hakemukseen
on liitettävä säilytysyhteisön
yhtiökokouksen päätös toimiluvan
peruuttamista koskevan hakemuksen tekemisestä sekä selvitys
siitä, ettei säilytysyhteisöllä ole enää hoidettavana
31 §:ssä tarkoitettuja tehtäviä.
125 §
Rahoitustarkastus voi peruuttaa säilytysyhteisön
toimiluvan, jos:
1) säilytysyhteisön toiminnassa on
olennaisesti rikottu lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai
määräyksiä, säilytysyhteisön
yhtiöjärjestystä, toimiluvan ehtoja tai
rahastoyhtiön hallinnoiman sijoitusrahaston sääntöjä;
2) luvan myöntämiselle säädettyjä edellytyksiä ei
enää ole olemassa;
3) säilytysyhteisön toimintaa tai
osaa siitä ei ole aloitettu 12 kuukauden kuluessa toimiluvan myöntämisestä;
4) säilytysyhteisön tarkoituksena
ei enää ole harjoittaa säilytysyhteisötoimintaa;
5) se ei ole toiminut kuuteen kuukauteen; tai
6) toimilupaa haettaessa on annettu olennaisesti harhaanjohtavia
tietoja sääntelyn ja valvonnan kannalta merkityksellisistä seikoista.
Rahoitustarkastuksen on ennen 1 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitetun
päätöksen tekemistä asetettava
asianomaiselle säilytysyhteisölle määräaika
toiminnassa olevien puutteellisuuksien poistamiseksi.
Rahoitustarkastus voi rajoittaa määräajaksi säilytysyhteisön
toimiluvan ehtojen mukaista toimintaa, jos säilytysyhteisön
toiminnassa on todettu taitamattomuutta tai varomattomuutta ja on
ilmeistä, että toiminnan jatkaminen on omiaan
vakavasti vahingoittamaan arvopaperimarkkinoiden vakautta tai sijoittajien
asemaa. Jos asiantilaa ei ole saatu korjatuksi määräajassa,
määräajan päättymisen
jälkeen Rahoitustarkastus voi muuttaa toimiluvan ehtoja
toiminnan pysyväksi rajoittamiseksi.
Rahoitustarkastuksen on ilmoitettava säilytysyhteisön
toimiluvan peruuttaminen rekisteröitäväksi.
20 luku
Rahastoyhtiön toiminta muualla kuin Suomessa
ja yhteissijoitusyrityksen toiminta Suomessa
126 a §
Rahastoyhtiön, joka aikoo perustaa sivuliikkeen toiseen
Euroopan talousalueeseen kuuluvaan valtioon, on ilmoitettava siitä hyvissä ajoin etukäteen
Rahoitustarkastukselle. Rahoitustarkastus voi antaa tarkempia määräyksiä ilmoitukseen
liitettävistä, harjoitettavaksi aiottua toimintaa
sekä sivuliikkeen hallintoa ja johtoa koskevista tiedoista.
Rahoitustarkastuksen on kolmen kuukauden kuluessa 1 momentissa
tarkoitetun ilmoituksen vastaanottamisesta toimitettava tieto sivuliikkeen
perustamisesta asianomaisen valtion Rahoitustarkastusta vastaavalle
valvontaviranomaiselle ja ilmoitettava tästä asianomaiselle
rahastoyhtiölle. Ilmoitukseen on liitettävä 1
momentissa tarkoitetut tiedot ja tiedot sivuliikkeen sijoittajien
suojaksi tarkoitetusta suojajärjestelmästä tai
sen puuttumisesta. Rahoitustarkastus voi kahden kuukauden kuluessa
1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen vastaanottamisesta päättää olla
tekemättä tällaista ilmoitusta, jos se
havaitsee, ettei sivuliikkeen perustaminen täytä rahastoyhtiön
taloudellinen tilanne ja hallinto huomioon ottaen sivuliikkeen perustamiselle
asetettuja vaatimuksia. Sivuliikettä ei saa perustaa, jos Rahoitustarkastus
on kieltäytynyt tekemästä ilmoitusta.
Jos edellä 1 momentissa tarkoitetut tiedot muuttuvat,
rahastoyhtiön on ilmoitettava muutoksista Rahoitustarkastukselle
sekä asianomaisen valtion Rahoitustarkastusta vastaavalle
valvontaviranomaiselle vähintään kuukautta
ennen kuin muutokset on tarkoitettu toteuttaa.
Jos edellä 2 momentissa tarkoitetut tiedot olennaisesti
muuttuvat, Rahoitustarkastuksen on ilmoitettava tästä asianomaisen
valtion Rahoitustarkastusta vastaavalle valvontaviranomaiselle.
126 b §
Rahastoyhtiön, joka aikoo perustaa sivuliikkeen muuhun
kuin 126 a §:ssä tarkoitettuun valtioon, on haettava
lupa sivuliikkeen perustamiseen Rahoitustarkastukselta. Lupa on
myönnettävä, jos sivuliikkeen valvonta
on riittävästi järjestettävissä ja
jos sivuliikkeen perustaminen ei rahastoyhtiön hallinto
ja taloudellinen tila huomioon ottaen ole omiaan vaarantamaan rahastoyhtiön
toimintaa. Lupahakemuksesta on pyydettävä Suomen
Pankin lausunto. Rahoitustarkastuksella on oikeus luvan hakijaa
kuultuaan asettaa lupaan sivuliikkeen toimintaa koskevia, valvonnan
kannalta välttämättömiä rajoituksia
ja ehtoja.
Lupahakemukseen liitettävistä selvityksistä säädetään
valtiovarainministeriön asetuksella.
126 c §
Jos rahastoyhtiö ei täytä 126 a ja
126 b §:ssä säädettyjä edellytyksiä,
Rahoitustarkastus voi asettaa määräajan
asiantilan korjaamiseksi ja, jollei vaatimusta täytetä määräajan
kuluessa, soveltuvin osin noudattaa, mitä 117 §:ssä säädetään.
126 d §
Rahastoyhtiön, joka aikoo aloittaa 5 §:ssä tarkoitetun
toiminnan harjoittamisen toisen valtion alueella perustamatta sivuliikettä,
on ilmoitettava hyvissä ajoin etukäteen Rahoitustarkastukselle,
mitä toimintaa sekä missä ja miten rahastoyhtiö aikoo
harjoittaa.
Rahoitustarkastuksen on kuukauden kuluessa edellä 1
momentissa tarkoitetun ilmoituksen vastaanottamisesta toimitettava
tieto asiasta Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion Rahoitustarkastusta
vastaavalle valvontaviranomaiselle. Ilmoitukseen on liitettävä tiedot
sijoittajien suojaksi tarkoitetusta suojajärjestelmästä tai
sen puuttumisesta.
Jos edellä 1 momentissa tarkoitetut tiedot muuttuvat,
rahastoyhtiön on ilmoitettava muutoksista Rahoitustarkastukselle
sekä asianomaisen valtion Rahoitustarkastusta vastaavalle
valvontaviranomaiselle ennen kuin muutokset on tarkoitettu toteuttaa.
127 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahastoyhtiö voi markkinoida erikoissijoitusrahaston
rahasto-osuuksia myös muualla kuin Suomessa sekä sijoitusrahastodirektiivin
edellytykset täyttävän sijoitusrahaston
osuuksia myös muussa kuin Euroopan talousalueeseen kuuluvassa
valtiossa. Rahoitustarkastuksen on tarvittaessa annettava rahastoyhtiölle
hakemuksesta viipymättä todistus siitä,
että hakemuksen kohteena oleva erikoissijoitusrahasto tai
sijoitusrahasto on rekisteröity Suomessa ja että se
on Rahoitustarkastuksen valvonnassa.
129 §
Muun kuin 128 §:ssä tarkoitetun yhteissijoitusyrityksen
osuuksia voidaan Rahoitustarkastuksen luvalla markkinoida Suomessa
yleisölle. Markkinointilupa voidaan myöntää,
jos osuudenomistajien voidaan katsoa saavan tässä laissa
tarkoitettua suojaa riittävästi vastaavan suojan,
ja edellyttäen, että yhteissijoitusyrityksen kotivaltion
lainsäädännön mukaan se on sellaisen
valvonnan alainen, joka vastaa Euroopan yhteisön lainsäädäntöä,
ja sitä valvovan viranomaisen sekä Rahoitustarkastuksen
välinen yhteistyö on riittävässä määrin
varmistettu.
Antaessaan 1 momentissa tarkoitetun päätöksen
Rahoitustarkastuksella on hakijaa kuultuaan oikeus asettaa vaatimuksia
niistä tiedoista, joita yhteissijoitusyritys on velvoitettu
Suomessa julkistamaan ja jotka sen on osuuksien markkinoinnin yhteydessä annettava.
130 §
Ennen kuin 128 §:ssä tarkoitettu
yhteissijoitusyritys aloittaa osuuksiensa markkinoinnin Suomessa,
sen on toimitettava Rahoitustarkastukselle:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) rahastoesitteensä, yksinkertaistettu rahastoesitteensä,
uusin vuosikertomuksensa, sen jälkeen julkistettu puolivuotiskatsauksensa
ja muut asiakirjat ja tiedot, jotka sen on julkistettava kotivaltiossaan;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 momentissa tarkoitettu selvitys on toimitettava
myös 129 §:n 1 momentissa tarkoitetun hakemuksen
yhteydessä, jollei Rahoitustarkastus erityisestä syystä myönnä siitä poikkeusta.
Rahoitustarkastus voi vaatia hakijalta myös muita tarpeelliseksi
katsomiaan selvityksiä sen varmistamiseksi, että yhteissijoitusyritys täyttää 129
§:n
1 momentissa asetetut vaatimukset.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
131 §
Yhteissijoitusyrityksen, joka markkinoi osuuksiaan Suomessa,
on pidettävä yleisesti saatavilla sääntönsä tai
yhtiöjärjestyksensä, rahastoesitteensä,
yksinkertaistettu rahastoesitteensä, vuosikertomuksensa
sekä puolivuotiskatsauksensa samoja menettelyjä noudattaen kuin
sen kotivaltiossa on säädetty. Tiedot on julkistettava
suomen tai ruotsin kielellä tai Rahoitustarkastuksen hyväksymällä muulla
kielellä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
132 §
Yhteissijoitusyrityksen osuuksien markkinoinnissa ei saa käyttää pelkästään
yhteissijoitusyrityksen kotivaltiossa rekisteröityä nimeä tai toiminimeä,
jos sen käyttäminen Suomessa olisi omiaan johtamaan
yleisöä harhaan. Rahoitustarkastus voi selvyyden
vuoksi vaatia, että nimeen tai toiminimeen liitetään
selittävä lisäys.
134 §
Rahastoyhtiö on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka
yhtiö on tämän lain mukaisessa toiminnassaan
tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttanut rahasto-osuudenomistajalle
tai muulle henkilölle.
144 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahastoyhtiön asiakkaan tunnistamiseen 5 §:n
2 momentissa tarkoitettua toimintaa harjoitettaessa sovelletaan,
mitä sijoituspalveluyrityksistä annetun lain 49 §:ssä säädetään.
145 §
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
146 §
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2) laiminlyö rahastoyhtiölle, säilytysyhteisölle
tai ilmoitusvelvolliselle 25 §:n 2 momentissa, 26 §:n
1 momentissa, 28 §:ssä, 31 §:n
2 momentissa, 45 §:ssä, 47 §:n 3 momentissa,
49 §:ssä, 52 §:n 1 momentissa,
92—96 §:ssä, 99 §:n 2 ja 3 momentissa,
100 §:ssä ja 118 §:n 2 ja 3
momentissa säädettyjä velvollisuuksia;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
150 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Milloin yhteissijoitusyritys on olennaisesti toiminut vastoin
1 momentissa tarkoitettuja säännöksiä,
Rahoitustarkastus voi kieltää yhteissijoitusyritystä jatkamasta
osuuksiensa markkinoimista Suomessa. Rahoitustarkastuksen on ilmoitettava
päätöksestään yhteissijoitusyrityksen
kotivaltion toimivaltaisille viranomaisille.