1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on suojata valtioneuvoston
toimintaa sekä varmistaa turvallisuuden ja järjestyksen
säilyminen valtioneuvoston, sen ministeriöiden
ja oikeuskanslerinviraston käytössä olevissa
tiloissa.
2 §
Rajoitussäännös
Kenenkään oikeuksiin ei saa tämän
lain nojalla puuttua enempää kuin on välttämätöntä valtioneuvoston
toiminnan suojaamiseksi sekä turvallisuuden ja järjestyksen
säilyttämiseksi valtioneuvoston, sen ministeriöiden
ja oikeuskanslerinviraston käytössä olevissa
tiloissa.
3 §
Soveltamisala
Lakia sovelletaan valtioneuvoston, sen ministeriöiden
ja oikeuskanslerinviraston pysyvässä käytössä olevissa
tiloissa ja niiden välittömässä läheisyydessä (turvatoimialue).
Lakia sovelletaan myös valtioneuvoston, sen ministeriöiden
ja oikeuskanslerinviraston tilapäisessä käytössä olevissa
tiloissa ja niiden välittömässä läheisyydessä,
jos se on välttämätöntä valtioneuvoston
toiminnan suojaamiseksi sekä turvallisuuden ja järjestyksen
säilymiseksi erityistä suojaamista edellyttävässä tilaisuudessa
(tilapäinen turvatoimialue).
Lakia sovelletaan turvatoimialueelle tai tilapäiselle
turvatoimialueelle saapuvaan ja siellä olevaan henkilöön.
Poliisin tehtävistä ja toimivaltuuksista on
voimassa, mitä niistä erikseen säädetään.
4 §
Päätös tilapäisestä turvatoimialueesta
Tilapäisestä turvatoimialueesta ja sen rajoista päättää tilapäisen
turvatoimialueen sijaintipaikan poliisilaitos. Päätös
tehdään määräajaksi, enintään
kahdeksi viikoksi kerrallaan.
Tilapäinen turvatoimialue merkitään
näkyvällä tavalla.
5 §
Turvatoimialueelle pääsyn erityiset ehdot
Valtioneuvosto, sen asianomainen ministeriö tai oikeuskanslerinvirasto
voi asettaa turvatoimialueelle tai tilapäiselle turvatoimialueelle pääsyn
ehdoksi päällysvaatteiden ja muun mukana tuodun
omaisuuden jättämisen säilytettäväksi
sitä varten varattuun tilaan. Myös luvan tai kutsun
esittäminen taikka henkilöllisyyden todistaminen
voidaan asettaa pääsyn ehdoksi.
6 §
Turvatarkastaja
Tämän lain mukaisia toimivaltuuksia saa käyttää vain
henkilö, jonka turvatoimialueen sijaintipaikan
poliisilaitos on valtioneuvoston, sen asianomaisen ministeriön
tai oikeuskanslerinviraston esityksestä hyväksynyt
turvatarkastajaksi ja jonka valtioneuvosto, sen asianomainen ministeriö tai
oikeuskanslerinvirasto on määrännyt turvatarkastajan
tehtävään. Turvatarkastajaksi voidaan
hyväksyä täysi-ikäinen henkilö,
joka tunnetaan rehelliseksi ja luotettavaksi, joka on henkilökohtaisilta
ominaisuuksiltaan tehtävään sopiva ja
joka on suorittanut koulutuksen tämän lain mukaisten
toimivaltuuksien käyttöön.
Turvatarkastaja saa tehtävässään
käyttää vain tämän
lain mukaisia toimivaltuuksia.
Turvatarkastajaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä. Vahingonkorvausvastuusta
säädetään vahingonkorvauslaissa
(412/1974).
Turvatoimialueen sijaintipaikan poliisilaitos antaa turvatarkastajaksi
hyväksytylle turvatarkastajakortin, joka on pidettävä näkyvästi
esillä turvatarkastajan tehtäviä suoritettaessa.
Turvatoimialueen sijaintipaikan poliisilaitoksen on peruutettava
turvatarkastajaksi hyväksyminen, jos turvatarkastaja, valtioneuvosto,
sen asianomainen ministeriö tai oikeuskanslerinvirasto
sitä pyytää. Turvatarkastajaksi hyväksyminen
voidaan peruuttaa kokonaan tai määräajaksi,
jos turvatarkastaja ei enää täytä 1
momentissa säädettyjä edellytyksiä.
Jos turvatarkastajaksi hyväksyminen on peruutettu, turvatarkastajakortti
on heti luovutettava turvatoimialueen sijaintipaikan poliisilaitokselle.
Puolustusministeriön tiloissa tämän
lain mukaisia toimivaltuuksia ja voimankäyttövälineitä saa
käyttää myös puolustusvoimista
annetun lain (551/2007) 18 §:ssä tarkoitetussa
vartio- tai päivystystehtävässä toimiva
puolustusvoimien virkamies. Virkamies saa tällöin
kantaa myös muita voimankäyttövälineitä,
joita hän saa kantaa toimiessaan vartio- tai päivystystehtävässä.
7 §
Henkilöllisyyden selvittäminen
Turvatarkastajalla on oikeus saada turvatoimialueelle tai tilapäiselle
turvatoimialueelle saapuvalta ja siellä olevalta tiedot
tämän nimestä sekä henkilötunnuksesta
tai syntymäajasta.
8 §
Turvatarkastus
Turvatarkastuksessa saadaan metallinilmaisinta tai
muuta teknistä laitetta käyttäen tarkastaa
turvatoimialueelle tai tilapäiselle turvatoimialueelle
saapuva ja siellä oleva henkilö sekä hänen
mukanaan oleva omaisuus sen selvittämiseksi, onko hänen
hallussaan sellainen esine tai sellaista ainetta (kielletty
valmiste):
1) jolla voidaan aiheuttaa vaaraa toisen turvallisuudelle
tai erityistä häiriötä valtioneuvoston
toiminnalle ja järjestykselle;
2) joka erityisesti soveltuu omaisuuden vahingoittamiseen;
tai
3) jonka hallussapito on laissa tai lain nojalla kielletty.
Henkilön mukana oleva omaisuus saadaan tarkastaa myös
muulla soveltuvalla tavalla kuin teknistä laitetta käyttäen.
Turvatoimialueelta tai tilapäiseltä turvatoimialueelta
löytyvä omaisuus saadaan tarkastaa 1 ja 2 momentissa
mainitulla tavalla, jos on syytä epäillä,
että se sisältää kielletyn valmisteen.
9 §
Henkilöntarkastus
Jos turvatarkastuksen perusteella tai muutoin on perusteltua
syytä epäillä, että henkilöllä on mukanaan
kielletty valmiste, hänelle voidaan tehdä henkilöntarkastus
sen tutkimiseksi, mitä hänellä on vaatteissaan
tai muutoin yllään. Henkilöntarkastuksen
suorittavan turvatarkastajan tulee olla samaa sukupuolta kuin tarkastettava.
10 §
Ajoneuvojen tarkastaminen
Turvatoimialueelle tai tilapäiselle turvatoimialueelle
saapuva ja siellä oleva ajoneuvo saadaan tarkastaa metallinilmaisinta
tai muuta teknistä laitetta käyttäen
taikka muulla sopivalla tavalla, jos on syytä epäillä,
että ajoneuvossa tai tavaratoimituksessa on kielletty valmiste.
11 §
Lähetysten tarkastaminen
Turvatoimialueelle tai tilapäiselle turvatoimialueelle
saapunut posti- ja muu lähetys saadaan tarkastaa läpivalaisemalla
tai muulla tavalla lähetystä avaamatta sen tutkimiseksi,
sisältääkö se kielletyn valmisteen.
Jos tarkastuksen perusteella tai muutoin on syytä epäillä,
että posti- tai muu lähetys sisältää kielletyn
valmisteen, lähetys saadaan pysäyttää ja
tarvittaessa toimittaa poliisille. Tällaisesta toimenpiteestä ja
sen syystä on viipymättä ilmoitettava
lähetyksen vastaanottajalle.
12 §
Kielletyn valmisteen haltuun ottaminen ja säilyttäminen
Turvatarkastajalla on oikeus ottaa haltuunsa turvatarkastuksessa,
henkilöntarkastuksessa tai muutoin löydetty kielletty
valmiste.
Haltuun otettu kielletty valmiste palautetaan haltijalleen tämän
poistuessa turvatoimialueelta tai tilapäiseltä turvatoimialueelta.
Valmiste luovutetaan kuitenkin poliisille, jos sen hallussapito
on kyseiseltä henkilöltä laissa tai lain
nojalla kielletty.
13 §
Pääsyn estäminen ja henkilön
poistaminen
Henkilöltä voidaan kieltää pääsy
turvatoimialueelle tai tilapäiselle turvatoimialueelle
ja hänet voidaan määrätä poistumaan
sieltä, jos:
1) hän ei täytä 5 §:n
nojalla asetettuja ehtoja;
2) hänen henkilöllisyyttään
ei pystytä luotettavasti selvittämään;
3) hän kieltäytyy turvatarkastuksesta
tai henkilöntarkastuksesta; tai
4) on perusteltua syytä epäillä,
että hän vaarantaa toisen turvallisuutta taikka
aiheuttaa erityistä häiriötä valtioneuvoston
toiminnalle tai vaaraa turvallisuuden ja järjestyksen säilymiselle
valtioneuvoston, sen ministeriöiden tai oikeuskanslerinviraston
käytössä olevissa tiloissa.
Henkilön pääsy turvatoimialueelle
tai tilapäiselle turvatoimialueelle voidaan estää ja
hänet voidaan poistaa sieltä, jos hän
jättää noudattamatta turvatarkastajan
hänelle valtioneuvoston toiminnan suojaamiseksi sekä turvallisuuden
ja järjestyksen säilyttämiseksi valtioneuvoston, sen
ministeriöiden tai oikeuskanslerinviraston käytössä olevissa
tiloissa 1 momentin mukaisesti antamaa käskyä tai
kieltoa ja jos valtioneuvoston toiminnan suojaaminen tai turvallisuuden
ja järjestyksen säilyminen valtioneuvoston, sen ministeriöiden
tai oikeuskanslerinviraston käytössä olevissa
tiloissa sitä vaatii.
14 §
Henkilön kiinniottaminen
Henkilö saadaan ottaa kiinni, jos pääsyn
estäminen turvatoimialueelle tai tilapäiselle
turvatoimialueelle tai poistaminen sieltä on ilmeisen riittämätön
toimenpide ja jos kiinniottaminen on välttämätöntä muille
henkilöille tai omaisuudelle aiheutuvan vakavan vaaran
torjumiseksi. Kiinniotettu on viipymättä luovutettava
poliisin haltuun.
Turvatarkastajalla on kiinnioton yhteydessä oikeus
tarkastaa kiinniotettu sen varmistamiseksi, ettei tällä ole
hallussaan esineitä tai aineita, joilla tämä voi
aiheuttaa vaaraa itselleen tai muille.
15 §
Voimankäyttö
Turvatarkastajalla on tehtäväänsä suorittaessaan
oikeus henkilöntarkastuksen toimittamiseksi, kiinniotetun
tarkastamiseksi, kielletyn valmisteen pois ottamiseksi, henkilön
turvatoimialueelle tai tilapäiselle turvatoimialueelle pääsyn
estämiseksi, henkilön sieltä poistamiseksi
ja henkilön kiinni ottamiseksi tarvittaessa käyttää sellaisia
tarpeellisia voimakeinoja, joita henkilön käyttäytyminen
ja muut olosuhteet huomioon ottaen voidaan pitää puolustettavina. Puolustettavuutta
arvioitaessa on otettava huomioon tilanteen uhkaavuus, vastarinnan
vaarallisuus sekä muut tilanteen kokonaisarvioon vaikuttavat
seikat. Voimakeinojen käytön liioittelusta säädetään
rikoslain (39/1889) 4 luvun 6 §:n 3 momentissa
ja 7 §:ssä.
Turvatarkastajan voimankäyttövälineitä voivat
olla vain kaasusumutin, käsiraudat, enintään 70
senttimetriä pitkä patukka ja teleskooppipatukka.
Turvatarkastajan tulee kantaa voimankäyttövälineitä mahdollisimman
huomaamattomasti.
Turvautuessaan voimakeinoihin turvatarkastaja saa käyttää vain
niitä 2 momentissa mainittuja voimankäyttövälineitä,
joiden käyttöön hän on saanut
soveltuvan välinekohtaisen koulutuksen.
16 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä turvatarkastajan
koulutusvaatimuksista ja turvatarkastajan tunnistavasta pukeutumisesta
sekä tämän lain mukaisen toiminnan käytännön
järjestämisestä ja teknisistä yksityiskohdista.
17 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.