4 luku
Valtion rataverkon käyttö ja ratakapasiteetti
20 §
Oikeus rataverkolle pääsyyn ja oikeus sen
käyttämiseen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Suomen ja jonkin toisen Euroopan talousalueeseen kuuluvan
valtion välistä kansainvälistä henkilöliikennettä harjoittavalla
rautatieyrityksellä on oikeus ottaa ja jättää matkustajia asemilla,
jotka sijaitsevat rautatiereitillä, jolla kansainvälistä henkilöliikennettä harjoitetaan.
Kansainvälisen
henkilöliikenteen päätarkoituksena tulee
olla kuljettaa matkustajia Euroopan talousalueeseen kuuluvissa eri
valtioissa sijaitsevien asemien välillä.
Lain 71 §:ssä tarkoitettu sääntelyelin
päättää, onko 3 momentissa tarkoitettua
henkilöliikennettä harjoittavan rautatieyrityksen
pääasiallisena tarkoituksena harjoittaa
kansainvälistä henkilöliikennettä Suomen
ja jonkin toisen Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion välillä,
jos asian ratkaisemista pyytää:
1) Liikennevirasto;
2) rataverkon käyttöoikeutta 3 momentissa tarkoitetun
kansainvälisen henkilöliikenteen harjoittamista
varten hakenut rautatieyritys;
3) samalla rautatiereitillä henkilöliikennettä harjoittava
muu rautatieyritys.
20 a §
Rataverkon käyttöoikeuden rajoittaminen
Liikennevirasto voi rajoittaa oikeutta käyttää valtion
rataverkkoa 20 §:n 3 momentissa tarkoitettuun kansainväliseen
henkilöliikenteeseen sekä rautatieyrityksen oikeutta
ottaa ja jättää matkustajia sanotussa
momentissa tarkoitetussa kansainvälisessä henkilöliikenteessä rautatiereitillä,
jolla jokin toinen rautatieyritys harjoittaa rautateiden ja maanteiden
julkisista henkilöliikennepalveluista sekä neuvoston
asetusten (ETY) N:o 1191/69 ja (ETY) N:o 1107/70
kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen
(EY) N:o 1370/2007 nojalla julkisia palveluhankintoja koskevan
sopimuksen mukaista henkilöliikennettä. Oikeutta
ottaa ja jättää matkustajia saa rajoittaa
ainoastaan, jos 71 §:ssä tarkoitettu sääntelyelin
katsoo, että oikeuden käyttäminen voi
vaarantaa julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen taloudellisen
tasapainon.
Sääntelyelin ottaa 1 momentissa
tarkoitetun asian käsiteltäväkseen, jos
sitä pyytää:
1) julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen tehnyt
toimivaltainen viranomainen;
2) julkisia palveluhankintoja koskevan sopimuksen tehnyt
rautatieyritys;
3) Liikennevirasto.
Edellä 2 momentin 1 kohdassa tarkoitetun viranomaisen
ja 2 kohdassa tarkoitetun rautatieyrityksen on toimitettava
sääntelyelimelle päätöksen
tekemistä varten kaikki tarvittavat tiedot. Saatuaan kaikki
tarvittavat tiedot sääntelyelimen on aloitettava
osapuolten kuuleminen yhden kuukauden kuluessa 2 momentissa tarkoitetun
pyynnön vastaanottamisesta. Sääntelyelimen
on kuultuaan kaikkia osapuolia annettava perusteltu päätöksensä kuuden
viikon kuluessa siitä, kun se on saanut kaikki
tarvittavat tiedot.
Liikennevirasto, 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu viranomainen,
saman momentin 2 kohdassa tarkoitettu rautatieyritys ja rataverkon käyttöoikeutta
hakenut rautatieyritys voivat pyytää sääntelyelintä käsittelemään
1 momentissa tarkoitetun asian uudelleen sääntelyelimen määräämien
edellytysten täyttyessä ja sen asettamassa kohtuullisessa
määräajassa, joka ei saa olla yhtä kuukautta
lyhyempi.
30 §
Rataverkon käyttösopimus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Liikennevirasto voi tehdä tässä pykälässä tarkoitetun
rataverkon käyttösopimuksen pykälässä säädetyin
edellytyksin myös muun rautatieliikenteen harjoittajan
kanssa.
Liikennevirasto ei saa tehdä rataverkon käyttösopimusta
rautatieyrityksen kanssa ennen kuin rautatieyritys täyttää 3 §:n
1—3 kohdassa ja 5 kohdassa säädetyt
rautatieliikenteen harjoittamisen edellytykset. Muun rautatieliikenteen
harjoittajan kanssa virasto ei saa tehdä rataverkon käyttösopimusta
ennen kuin rautatieliikenteen harjoittajalla on 4 §:ssä tarkoitettu
turvallisuustodistus, sille on 26 §:n mukaisesti myönnetty aiottua
liikennöintiä varten tarvittava ratakapasiteetti
ja se täyttää muutoin rautatieliikenteen harjoittamisen
edellytykset.
32 a §
Museoraide
Liikennevirasto voi Liikenteen turvallisuusvirastoa kuultuaan
päättää, että valtion
rataverkkoon kuuluva raide on museoraide, jolla saa harjoittaa ainoastaan
museoliikennettä. Museoraiteeksi määrättävällä raiteella
ei saa olla muuta henkilöliikennettä eikä tavaraliikennettä.
Liikenneviraston on varattava niille rautatieliikenteen harjoittajille,
jotka harjoittavat liikennöintiä raiteella, jolta
on liikennöintiyhteys museoraiteeksi määrättävään
raiteeseen, tilaisuus tulla kuulluiksi ennen kuin virasto päättää museoraiteesta.
36 §
Liikenteenohjaus ja liikennöinnistä sopiminen
Rataverkon haltija vastaa hallinnoimansa rataverkon liikenteenohjauksesta
tai sen järjestämisestä rataverkolla
harjoitettavan liikennöinnin edellyttämällä tavalla
ja huolehtii liikenteenohjauspalvelujen tasapuolisuudesta. Rataverkon haltija
voi järjestää liikenteenohjauspalvelut
itse tai hankkia ne julkisilta tai yksityisiltä palvelujen
tuottajilta. Muu rataverkon haltija kuin Liikennevirasto voi myös
sopia Liikenneviraston kanssa liikenteenohjauksen järjestämisestä rataverkon
haltijan raiteella tai jollakin sen osalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Liikenteenohjauspalveluja tarjoavan yhtiön tai muun
yhteisön on tarjottava palveluita tasapuolisesti kaikille
rautatieliikenteen harjoittajille sekä niille rataverkon
haltijoille, jotka palveluja siltä pyytävät
ja joiden raiteilla on riittävät tekniset valmiudet
ja muut edellytykset palvelujen vastaanottamiseen. Yhtiön
palveluksessa olevaan henkilöön sovelletaan rikosoikeudellista
virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen
suorittaessaan tässä pykälässä tarkoitettuja
liikenteenohjauspalvelutehtäviä. Raideliikenteessä aiheutuneiden
henkilö- ja esinevahinkojen korvaamisesta säädetään
raideliikennevastuulaissa (113/1999).
39 §
Turvallisuuden perusteet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mitä 2 momentissa säädetään
rataverkon haltijan ja rautatieliikenteen harjoittajan vastuusta, ei
rajoita rautatiejärjestelmässä käytettävien
koneiden, laitteiden sekä muiden varusteiden ja materiaalien
valmistajien, huolto- tai muita palveluja tarjoajien eikä hankintayksikön
vastuuta niiden toimittamien koneiden, laitteiden ja muiden materiaalien
ja palvelujen vaatimustenmukaisuudesta ja turvallisuudesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
42 §
Yhteentoimivuuden perusteet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Olennaiset vaatimukset koskevat osajärjestelmien turvallisuutta,
luotettavuutta ja käyttökuntoa, terveysvaikutuksia,
ympäristövaikutuksia, teknistä yhteensopivuutta
sekä esteettömyyttä ja saavutettavuutta.
Tarkemmat säännökset yhteentoimivuusdirektiivin
liitteessä II tarkoitetuista rautatiejärjestelmän
osajärjestelmistä ja liitteessä III tarkoitettujen
olennaisten vaatimusten sisällöstä annetaan
valtioneuvoston asetuksella.
46 §
Osajärjestelmän valmistamista, rakentamista, parantamista
tai uudistamista koskeva suunnitelma
Uuden osajärjestelmän valmistamista tai rakentamista
sekä osajärjestelmän parantamista tai uudistamista
koskeva suunnitelma on toimitettava Liikenteen turvallisuusvirastolle.
Suunnitelman toteutus voidaan käynnistää vasta,
kun virasto on päättänyt, tarvitaanko
osajärjestelmän parantamista tai uudistamista
koskevan suunnitelman perusteella uusi käyttöönottolupa.
Uusi käyttöönottolupa on aina vaadittava,
jos suunnitteilla olevat työt voivat vaikuttaa haitallisesti kyseisen
osajärjestelmän turvallisuuden yleiseen tasoon.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos virasto katsoo, että uusi käyttöönottolupa parannetulle
tai uudistetulle osajärjestelmälle on tarpeen,
mutta yhteentoimivuuden teknistä eritelmää ei
kaikilta osin sovelleta, viraston on ilmoitettava komissiolle perusteet
sille, miksi yhteentoimivuuden teknistä eritelmää ei
sovelleta, sen sijasta sovellettavat määräykset
sekä ne arviointilaitokset tai muut yhteisöt,
jotka vastaavat osajärjestelmän tarkastusmenettelystä.
47 a §
Koeajolupa kalustoyksikköön kuuluvien osajärjestelmien
testausta varten
Liikenteen turvallisuusvirasto voi hakemuksesta myöntää määräaikaisen
koeajoluvan testausta varten sellaiselle kalustoyksikölle,
johon kuuluvalle osajärjestelmälle on suoritettava
yhteentoimivuuden teknisessä eritelmässä tai
tämän lain nojalla annetussa määräyksessä vaadittuja
tarkastuksia, jotka edellyttävät osajärjestelmän
käyttöä rautatiejärjestelmässä.
Lupa voidaan myöntää enintään
kymmeneksi kuukaudeksi.
Hakijan on koeajoluvan edellytysten arvioimiseksi toimitettava
virastolle hakemuksen yhteydessä suunnitelma kalustoyksikön
siirroista, osajärjestelmälle suoritettavista
tarkastuksista sekä toimenpiteistä, joilla varmistetaan
turvallisuus rautatiejärjestelmässä.
Koeajoluvan myöntämisen edellytyksenä on,
että rautatiejärjestelmän turvallisuus
ei vaarannu tarkastusten suorittamisen vuoksi. Kalustoyksiköllä,
johon kuuluvalla osajärjestelmällä on
koeajolupa, ei saa liikennöidä kaupallisessa liikenteessä.
Virasto voi sisällyttää koeajolupaan
rajoituksia ja ehtoja, joilla varmistetaan rautatiejärjestelmän
turvallisuus. Osajärjestelmää saa käyttää vain
luvan ehtojen mukaisesti.
Mitä 48 §:ssä säädetään
osajärjestelmän käyttöönottoluvan
peruuttamisesta, koskee myös tämän pykälän
nojalla myönnettyä lupaa.
48 §
Käyttöönottoluvan myöntäminen
ja peruuttaminen
Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää rakenteellisen
osajärjestelmän käyttöönottoluvan 44 §:ssä säädettyjen
edellytysten täyttyessä toistaiseksi. Virasto
voi sisällyttää käyttöönottolupaan
sellaisia rajoituksia ja ehtoja, joilla varmistetaan osajärjestelmän
turvallisuus ja yhteentoimivuus rautatiejärjestelmässä.
Rajoitukset ja ehdot eivät saa olla ristiriidassa olennaisten
vaatimusten kanssa.
Jos osajärjestelmä ei täytä sille
asetettuja olennaisia vaatimuksia tai jos luvanhaltija ei noudata
luvassa asetettuja rajoituksia tai ehtoja, viraston on kehotettava
luvanhaltijaa korjaamaan havaitut virheet tai laiminlyönnit
kohtuullisessa määräajassa, joka ei saa
olla kahta kuukautta lyhyempi. Jos virhettä tai laiminlyöntiä on
pidettävä olennaisena, eikä luvanhaltija
ole korjannut sitä asetetussa määräajassa,
virasto voi peruuttaa käyttöönottoluvan
kokonaan tai määräajaksi. Virasto voi
myös rajoittaa osajärjestelmän käyttöä tai
kieltää sen kokonaan.
Virasto voi peruuttaa käyttöönottoluvan
välittömästi, jos kysymyksessä on
erityisen vakava puutteellisuus, josta voi aiheutua vaaraa rautatiejärjestelmän
turvallisuudelle.
48 a §
Kalustoyksikköön kuuluvan osajärjestelmän käyttöönottolupa
Liikenteen turvallisuusvirasto voi hakemuksesta myöntää käyttöönottoluvan
kalustoyksikköön kuuluvalle osajärjestelmälle
44 §:ssä säädetystä poiketen
sen jälkeen, kun turvallisuuteen vaikuttavat yhteentoimivuuden
teknisten eritelmien ja kansallisten määräysten
mukaiset testit on tehty ja hakija on toimittanut virastolle ilmoitetulta
laitokselta saamansa välivaiheen tarkastusmenettelyn mukaisen
yhteentoimivuusdirektiivin liitteessä VI tarkoitetun
EY-välivaiheen tarkastustodistuksen perusteella laatimansa
EY-välivaiheen tarkastusvakuutuksen ja 65 §:n
mukaiseen FI-tarkastukseen perustuvan FI-tarkastusvakuutuksen sekä tarkastuslaitoksen
selvityksen siitä, miksi kaikkia testejä ei ole voitu
tehdä. Hakijan on toimitettava osajärjestelmästä tämän
lain nojalla annetuissa rautatiejärjestelmän turvallisuutta
ja yhteentoimivuutta koskevissa säännöksissä tarkoitettu
lopullinen EY-tarkastusvakuutus virastolle tiedoksi luvan ehtojen
mukaisesti kahdentoista kuukauden kuluessa käyttöönottoluvan
myöntämisestä. Jos hakija ei toimita
kaikkia asiakirjoja määräajassa, viraston
on estettävä kaluston käyttö.
Se, mitä 48 §:ssä säädetään
käyttöönottoluvan peruuttamisesta,
koskee myös kalustoyksikköön kuuluvan
osajärjestelmän käyttöönottolupaa.
49 §
Yhteentoimivuuden osatekijän vaatimuksenmukaisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos Liikenteen turvallisuusvirasto katsoo, että EY-vaatimuksenmukaisuusvakuutus
on laadittu virheellisesti tai muutoin epäasianmukaisesti, valmistajan
tai sen unioniin sijoittuneen edustajan on viraston vaatimuksesta
saatettava yhteentoimivuuden osatekijä vaatimustenmukaiseksi. Jos
vaatimustenvastaisuus jatkuu, viraston on toteutettava kaikki tarvittavat
toimenpiteet sanotun yhteentoimivuuden osatekijän markkinoille saattamisen
rajoittamiseksi tai kieltämiseksi taikka varmistettava
osatekijän poistaminen markkinoilta 4 momentissa säädetyllä tavalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
51 §
Kalustoyksikön käyttöönottolupa
Kalustoyksikön käyttöön
ottamiseen on oltava Liikenteen turvallisuusviraston myöntämä käyttöönottolupa.
52 a §
Yhteentoimivuuden teknisten eritelmien mukaisen kalustoyksikön
ensimmäinen käyttöönottolupa
Liikenteen turvallisuusviraston on myönnettävä käyttöönottolupa
ilman muita tarkastuksia, jos:
1) kalustoyksikkö täyttää kaikki
sen käyttöönottohetkellä voimassa
olevien yhteentoimivuuden teknisten eritelmien vaatimukset;
2) 1 kohdassa tarkoitetut yhteentoimivuuden tekniset
eritelmät kattavat keskeisen osan 42 §:ssä tarkoitetuista
olennaisista vaatimuksista; ja
3) kalustoyksikön kaikki rakenteelliset osajärjestelmät
on hyväksytty 8 luvun säännösten mukaisesti.
Jos kalustoyksiköllä on kaikki 45 §:ssä tarkoitetut
EY-tarkastusvakuutukset, mutta kalustoyksikön rakenteellisia
osajärjestelmiä ei ole hyväksytty 8 luvun
säännösten mukaisesti, virasto tarkastaa
kalustoyksikön rakenteellisten osajärjestelmien
teknisen yhteensopivuuden ja niiden yhdistämisen turvallisuuden
ottaen huomioon rautatieturvallisuusdirektiivin 4 artiklan 3 kohdan ja
6 artiklan 3 kohdan säännökset. Yhteentoimivuuden
teknisten eritelmien avoimiin kohtiin ja eritelmissä yksilöityihin
erityistapauksiin sovelletaan niitä koskevia Liikenteen
turvallisuusviraston antamia määräyksiä tai
muita niitä koskevia säännöksiä tai
määräyksiä.
52 b §
Muun kuin yhteentoimivuuden teknisten eritelmien mukaisen kalustoyksikön
ensimmäinen käyttöönottolupa
Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää käyttöönottoluvan
kalustoyksikölle, jonka rakenteelliset osajärjestelmät
eivät täytä kaikkia kalustoyksikön
käyttöönottohetkellä voimassa
olevien niitä koskevien teknisten eritelmien vaatimuksia:
1) soveltamalla 45 §:ssä tarkoitettua
EY-tarkastusmenettelyä siltä osin, kuin yhteentoimivuuden
tekniset eritelmät kattavat kalustoyksikön rakenteelliset
osajärjestelmät; ja
2) soveltamalla muiden teknisten näkökohtien
osalta antamiaan määräyksiä tai
muita asianomaisia säännöksiä ja
määräyksiä sekä, mitä 65 §:ssä säädetään
vaatimuksenmukaisuuden arvioinnista FI-tarkastuksessa.
53 §
Kalustoyksikkötyyppien hyväksyntä
Liikenteen turvallisuusviraston on hyväksyttävä kalustoyksikkötyyppi
samanaikaisesti, kun virasto myöntää kalustoyksikön
käyttöönottoluvan. Virasto
voi myös hakemuksesta myöntää kalustoyksiköille
tyyppikohtaisen hyväksynnän. Viraston on hyväksyttävä hakijan
virastolle toimittaman tyypinmukaisuusvakuutuksen perusteella Suomessa
tyyppihyväksynnän saanut kalustoyksikkö ilman
muita tarkastuksia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
54 §
Kalustoyksikköjä koskevat täydentävät
käyttöönottoluvat
Muualla Euroopan talousalueella käyttöönottoluvan
saaneilla kalustoyksiköillä on oltava täydentävä käyttöönottolupa
ennen niiden ottamista käyttöön
Suomessa. Täydentävällä käyttöönottoluvalla
on varmistettava erityisesti, että kalustoyksikkö on
yhteensopiva rataverkon ja kiinteiden laitteistojen kanssa sekä sopii
käytettäväksi Suomen ilmastossa. Täydentävää käyttöönottolupaa
ei kuitenkaan vaadita kalustoyksiköiltä, joita
käytetään ainoastaan satama-alueella
tai rautatieraja-asemalla raiteilla, joiden raideleveys poikkeaa
Suomessa käytettävästä raideleveydestä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
56 §
Muiden kuin yhteentoimivuuden teknisten eritelmien mukaisten
kalustoyksiköiden täydentävät käyttöönottoluvat
Hakijan on 54 §:ssä tarkoitetun
täydentävän käyttöönottoluvan
myöntämiseksi toimitettava Liikenteen turvallisuusvirastolle
seuraavat kalustoyksikköä tai kalustoyksikkötyyppiä koskevat
ja kalustoyksikön suunniteltua käyttöä rataverkolla
koskevat asiakirjat niistä kalustoyksiköistä,
jotka eivät täytä rakenteellisia osajärjestelmiä koskevien
yhteentoimivuuden teknisten eritelmien vaatimuksia:
1) selvitys kalustoyksikölle Euroopan talousalueella
myönnetystä käyttöönottoluvasta
sekä tiedot menettelystä, jota on sovellettu sen
osoittamiseksi, että kalustoyksikkö täyttää voimassa olevat
turvallisuusvaatimukset, sekä selvitys kalustoyksikölle
yhteentoimivuusdirektiivin 9 artiklan mukaisesti mahdollisesti hyväksytystä poikkeuksesta;
2) asiakirjat, joista käyvät ilmi
kalustoyksikön tekniset tiedot, kunnossapito-ohjelma ja
toiminnalliset ominaisuudet; tallennuslaitteilla varustetuista kalustoyksiköistä tähän
kuuluvat luettavassa ja arvioitavassa muodossa olevat
tiedot tietojen kokoamismenettelystä edellyttäen, että kyseisiä tietoja
ei ole yhdenmukaistettu asianmukaisessa yhteentoimivuuden
teknisessä eritelmässä;
3) asiakirjat, joista käyvät ilmi
kalustoyksikön aikaisempi käyttö, kunnossapito
ja tarvittaessa käyttöönottoluvan
myöntämisen jälkeen tehdyt tekniset muutokset;
4) selvitys niistä teknisistä ja
toiminnallisista ominaisuuksista, jotka liittyvät kalustoyksikön yhteensopivuuteen
infrastruktuurin ja kiinteiden laitteiden kanssa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
57 §
Venäjän federaatiosta saapuvien yhdysliikenteessä käytettävien
kalustoyksiköiden käyttöönotto
Venäjän federaatiosta saapuvilla Suomen ja Venäjän
välisessä yhdysliikenteessä käytettävillä kalustoyksiköillä on
oltava Liikenteen turvallisuusviraston myöntämä käyttöönottolupa.
Virasto myöntää käyttöönottoluvan
sellaisille kalustoyksiköille tai kalustoyksikköjen
tyypeille, joilla on Venäjän federaatiossa voimassa
oleva käyttöönottolupa tai siihen rinnastettava
lupa. Kalustoyksiköillä saa liikennöidä ainoastaan Suomen
ja Venäjän välisessä rautatieyhdysliikenteessä.
Kalustoyksikköjä koskevista vaatimuksista määrätään
Suomen ja Venäjän välisestä rautatieyhdysliikenteestä tehdyssä Suomen
tasavallan hallituksen ja Venäjän federaation
hallituksen välisessä sopimuksessa (SopS 48/1997) sekä sen
liitännäissopimuksissa ja niiden liitteissä.
Suomessa yhdysliikennettä harjoittavan rautatieyrityksen
on haettava lupaa Liikenteen turvallisuusvirastolta ennen kuin rautatieyritys
liikennöi kalustoyksiköllä Suomen rataverkolla. Suomen
ja Venäjän välisessä yhdysliikenteessä käytettävän
kalustoyksikön vaatimustenmukaisuus tulee osoittaa ilmoituksessa,
jonka hakija toimittaa virastolle. Hakijan tulee ilmoittaa Venäjän
federaatiossa kalustoyksikölle tai kalustoyksikköjen
tyypille myönnetystä käyttöönottoluvasta
tai siihen rinnastettavasta luvasta. Virasto ratkaisee käyttöönottolupaa
koskevan hakemuksen hakijan toimittaman ilmoituksen perusteella.
Lupa voidaan myöntää sähköistä menettelyä käyttäen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 luku
Arviointilaitokset
62 §
Ilmoitetun laitoksen tehtävät
Ilmoitettu laitos vastaa osajärjestelmien EY-tarkastusmenettelystä ja
EY-tarkastusvakuutukseen liitettäväksi vaadittujen
EY-tarkastustodistuksen sekä teknisten asiakirjojen laatimisesta. Lisäksi
ilmoitettu laitos vastaa yhteentoimivuuden osatekijöiden
vaatimustenmukaisuuden ja käyttöönsoveltuvuuden
arviointimenettelystä sekä EY-vaatimuksenmukaisuusvakuutukseen tai
EY-käyttöönsoveltuvuusvakuutukseen liitettäväksi
vaaditun EY-vaatimuksenmukaisuustodistuksen tai EY-käyttöönsoveltuvuustodistuksen
laatimisesta. Ilmoitettu laitos voi antaa osajärjestelmien
sarjaa tai näiden osajärjestelmien tiettyjä osia
koskevia vaatimuksenmukaisuustodistuksia, jos asianomaisissa yhteentoimivuuden
teknisissä eritelmissä on sanotusta menettelystä määräyksiä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
66 §
Riippumattomasta turvallisuusarvioinnista vastaavan laitoksen
tehtävät sekä laitoksen nimeäminen
ja nimeämisen peruuttaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tarkemmat säännökset riippumattomasta
turvallisuusarvioinnista vastaavalle laitokselle asetettavista
vaatimuksista ja sen tehtävistä sekä laitoksen
tarkastusmenettelystä ja tarkastuslausunnoista annetaan
valtioneuvoston asetuksella.
66 a §
Riippumattomasta turvallisuusarvioinnista vastaavan laitoksen
käyttämä kieli ja virkavastuu
Riippumattomasta turvallisuusarvioinnista vastaavan laitoksen
laatimat asiakirjat ja tarkastusmenettelyihin liittyvä kirjeenvaihto
on laadittava jollakin sen jäsenvaltion virallisista kielistä,
johon hakija on sijoittautunut. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää muuta
hakijan hyväksymää kieltä. Liikenteen
turvallisuusvirasto voi tarvittaessa vaatia asiakirjoista suomen-
tai ruotsinkielisen käännöksen.
Riippumattomasta turvallisuusarvioinnista vastaavan laitoksen
palveluksessa olevaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä hänen
suorittaessaan 66 §:ssä tarkoitettuja
tehtäviä. Vahingonkorvausvastuusta säädetään
vahingonkorvauslaissa.
67 §
Kalustoyksikön numerointi
Liikenteen turvallisuusvirasto antaa kalustoyksikölle
kalustoyksikkönumeron, kun virasto rekisteröi
kalustoyksikön ensimmäisen kerran 68 §:ssä tarkoitettuun
kalustorekisteriin.
Kalustoyksikön ensimmäisen käyttöönottoluvan
hakija vastaa siitä, että kalustoyksikölle annettu
kalustoyksikkönumero merkitään asianomaiseen
kalustoyksikköön. Liikenteen turvallisuusvirasto
voi tarvittaessa muuttaa kalustoyksikölle annettua kalustoyksikkönumeroa
ja vaatia kalustoyksikön haltijaa muuttamaan kalustoyksikön
merkintää.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
68 §
Kalustorekisteri
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Suomen ja Venäjän välistä rautatieyhdysliikennettä Suomessa
harjoittavan rautatieyrityksen on saatuaan tässä momentissa
tarkoitetut tiedot ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 57 §:ssä tarkoitettua
käyttöönottolupaa hakiessaan ilmoitettava
Liikenteen turvallisuusvirastolle Venäjän federaatiosta
saapuvista kalustoyksiköistä kalustorekisteriin
merkittävät tiedot:
1) kalustoyksikön omistajasta tai haltijasta;
2) kalustoyksikön käyttöön
liittyvistä rajoituksista;
3) kalustoyksikön huoltosuunnitelmaan liittyvistä turvallisuuden
kannalta olennaisista tiedoista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
69 §
Kalustoyksikön rekisteröinti ja sen poistaminen rekisteristä
Ennen kuin kalustoyksikkö otetaan käyttöön rautatiejärjestelmässä,
se on rekisteröitävä. Kalustoyksikön
rekisteröintiä on haettava Liikenteen turvallisuusvirastolta,
jos kalustoyksikkö otetaan ensimmäisen kerran
käyttöön Suomessa. Kalusto rekisteröidään
yksiköittäin Liikenteen turvallisuusviraston ylläpitämään
kalustorekisteriin, jos kalustoyksikkö on saanut ensimmäisen
käyttöönottoluvan Suomessa. Toisessa Euroopan
talousalueeseen kuuluvassa valtiossa ensi kertaa käyttöönotetun
kalustoyksikön käyttöönottamisen
edellytyksenä Suomessa on, että yksikkö on
rekisteröity kyseisen valtion kalustorekisteriin.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
75 §
Rautateitä koskevat viranomaismääräykset
Liikenteen turvallisuusvirasto voi rautatiejärjestelmän
turvallisuuden ja teknisen toimivuuden varmistamiseksi antaa tarkempia
määräyksiä:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8) kalustorekisteriin ja ratarekisteriin merkittävistä tiedoista
sekä rekisteröintimenettelyistä;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
77 §
Viranomaisvalvonta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Liikenteen turvallisuusvirasto valvoo:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6) ilmoitetun laitoksen sekä riippumattomasta
turvallisuusarvioinnista vastaavan laitoksen toimintaa;
7) kalustoyksiköiden rekisteröintiä ja
kalustorekisteriin merkittäviä tietoja;
8) varautumista poikkeusoloihin sekä häiriötilanteisiin
rautatiejärjestelmässä.
81 §
Varautuminen poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin
Turvallisuustodistuksen tai -luvan haltijoiden on varauduttava
poikkeusoloihin ja huolehdittava siitä, että niiden
toiminta jatkuu mahdollisimman häiriöttömästi
myös valmiuslaissa (1552/2011) tarkoitetuissa
poikkeusoloissa ja niihin rinnastettavissa normaaliolojen häiriötilanteissa.
Niiden on osallistuttava toimintansa edellyttämällä tavalla
valmiussuunnitteluun ja valmisteltava etukäteen poikkeusoloissa
ja niihin rinnastettavissa normaaliolojen häiriötilanteissa
tapahtuvaa toimintaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö voi sen lisäksi,
mitä valmiuslaissa säädetään
valtioneuvoston ja ministeriön toimivallasta, antaa poikkeusoloihin
ja niihin rinnastettaviin normaaliolojen häiriötilanteisiin
varautumisen edellyttämiä tarkempia säännöksiä valmiussuunnittelun
järjestämisestä liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella.
82 §
Onnettomuuksista ja vaaratilanteista ilmoittaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 momentissa tarkoitetut tiedot ovat viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n nojalla salassa
pidettäviä. Lisäksi Liikenteen turvallisuusvirasto
voi pitää salassa 1 momentissa tarkoitettua
tietoa koskevan seikan, jos tiedon antaminen siitä vaarantaisi
tietojen saannin tulevaisuudessa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
82 a §
Onnettomuutta tai vaaratilannetta koskevan tiedon käyttö
Liikenteen turvallisuusvirasto ei saa ryhtyä oikeudellisiin
toimenpiteisiin suunnittelemattoman tai tahattoman rikkomuksen johdosta,
joka tulee sen tietoon vain 82 §:n nojalla tehdyn ilmoituksen
perusteella, ellei kyse ole törkeänä huolimattomuutena
pidettävästä velvollisuuksien
laiminlyömisestä tai rikoslaissa (39/1889) rangaistavaksi
säädetystä menettelystä.
Rautatieyritys, rataverkon haltija ja muu tässä laissa
tarkoitettu toimija eivät saa kohdella syrjivästi
palveluksessaan olevaa työntekijää tai muuta
henkilöä, joka tekee ilmoituksen tiedossaan mahdollisesti
olevasta vaaratilanteesta.
86 §
Huomautus ja varoitus
Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa rautatieyritykselle,
rataverkon haltijalle ja muulle tässä laissa tarkoitetulle
rautatiealan toimijalle huomautuksen tai varoituksen, jos tämä toimii tässä laissa
tai sen nojalla säädettyjen vaatimusten vastaisesti.
Varoitus voidaan antaa, jos huomautusta ei asiasta ilmenevät
seikat kokonaisuudessaan huomioon ottaen voida pitää riittävänä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
87 §
Liikenteen turvallisuusviraston oikeus tehostekeinoihin
Liikenteen turvallisuusvirasto voi varattuaan asianomaiselle
tilaisuuden tulla kuulluksi määrätä rautatieyrityksen,
rataverkon haltijan ja muun tässä laissa tarkoitetun
rautatiealan toimijan korjaamaan virheensä tai laiminlyöntinsä sekä asettaa
sille velvoitteita taikka kieltää toimenpiteen,
jos asianomainen toimii huomautuksesta tai varoituksesta huolimatta
tässä laissa tai sen nojalla säädettyjen
vaatimusten vastaisesti. Tehosteeksi virasto voi asettaa uhkasakon
tai uhan, että toiminta keskeytetään
osaksi tai kokonaan taikka että tekemättä jätetty
toimenpide teetetään asianomaisen kustannuksella.
Uhkasakosta, teettämisuhasta ja keskeyttämisuhasta säädetään
uhkasakkolaissa (1113/1990).
93 §
Muutoksenhaku
Tämän lain 60, 67 ja 69 §:n nojalla
tehtyyn päätökseen saa vaatia oikaisua
Liikenteen turvallisuusvirastolta siten kuin hallintolaissa (434/2003)
säädetään. Oikaisuvaatimukseen
annettuun päätökseen sekä muuhun
tämän lain nojalla tehtyyn päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään,
jollei tässä laissa toisin säädetä.
Hallinto-oikeuden päätökseen toimiluvan, turvallisuustodistuksen
tai turvallisuusluvan peruuttamista, osajärjestelmän
käyttöönottoluvan peruuttamista, kalustoyksikön
käyttöönottoluvan peruuttamista,
ilmoitetun laitoksen tai riippumattomasta turvallisuusarvioinnista
vastaavan laitoksen nimeämisen peruuttamista, ratakapasiteetin
peruuttamista, 87 §:ssä tarkoitettua
määräystä, velvoitetta tai kieltoa
sekä 88 §:ssä tarkoitettua toimenpiteeseen
tai tapahtumaan puuttumista koskevassa asiassa saa hakea muutosta
siten kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Hallinto-oikeuden muuhun päätökseen saa
hakea muutosta valittamalla vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Jos 7, 13, 17 tai 72 §:ssä tarkoitettua asiaa
ei ole ratkaistu säädetyssä määräajassa,
hakija voi tehdä valituksen. Valituksen katsotaan kohdistuvan
hakemuksen hylkäävään päätökseen.
Valituksen voi tehdä, kunnes hakemukseen on annettu päätös.
Liikenne- ja viestintäministeriön ja Liikenteen
turvallisuusviraston on ilmoitettava päätöksen
antamisesta valitusviranomaiselle. Valituksen tekemiseen ja käsittelyyn
sovelletaan muutoin hallintolainkäyttölakia.
Päätökseen, jolla on ratkaistu erimielisyys 34 tai
35 §:ssä tarkoitetussa asiassa, saa hakea muutosta
valittamalla markkinaoikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Markkinaoikeuden
päätökseen saa hakea muutosta valittamalla
korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään.
Tämän lain nojalla tehtyä päätöstä noudatetaan
muutoksenhausta huolimatta, jos päätöksessä niin
määrätään ja jollei
muutoksenhakuviranomainen toisin määrää.
Käsitellessään Liikenteen turvallisuusviraston
kalustoyksikön käyttöönottolupapäätöksestä tehtyä valitusta
hallinto-oikeus ja korkein hallinto-oikeus voivat pyytää asiasta
lausunnon Euroopan rautatievirastolta.
94 a §
Eräät ilmoitusvelvollisuudet
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tarkemmat säännökset 1 ja 2 momentissa
tarkoitetuista ilmoitusvelvollisuuksista ja niitä koskevista
määräajoista annetaan valtioneuvoston asetuksella.