1 §
Lain tarkoitus
Tässä laissa säädetyn erävalvonnan
tarkoituksena on edistää ja valvoa Metsähallituksen
hallinnassa olevien valtion alueiden käytön lainmukaisuutta
sekä ennalta ehkäistä ja erävalvontaan kuuluvassa
laajuudessa selvittää siihen liittyviä rikoksia.
2 §
Erävalvonta
Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa
säännöksissä erävalvonnalla tarkoitetaan:
1) metsästystä, kalastusta, luonnonsuojelua, luonnonvaraisten
eläinten kohtelua, avotulentekoa ja roskaamista
koskevien säännösten noudattamisen valvontaa;
2) maastoliikenteestä luontaiselinkeinoille, luonnolle
ja sen yleiselle virkistyskäytölle sekä muulle
yleiselle edulle aiheutuvien haittojen ehkäisemistä ja
oikeutta liikkua maastossa moottorikäyttöisellä ajoneuvolla
koskevien säännösten noudattamisen valvontaa;
3) kalastuksen ja muun elinkeinon, luonnon ja sen yleisen
virkistyskäytön sekä muun yleisen edun
suojelemista koskevien vesiliikennesäännösten
noudattamisen valvontaa;
4) siten kuin ampuma-aselaissa (1/1998) säädetään,
ampuma-aseita ja ampumatarpeita koskevien säännösten
noudattamisen valvontaa.
Erävalvontaan kuuluu lisäksi Metsähallituksen
hallinnassa olevien valtion alueiden ja muun omaisuuden vartiointia.
Edellä 1 momentissa säädetystä poiketen
erävalvontaan ei kuulu Euroopan yhteisön yhteisen kalastuspolitiikan
täytäntöönpanosta annetun lain
(1139/1994) ja sen nojalla annettujen säännösten
noudattamisen valvonta.
3 §
Erätarkastajat
Erävalvontaa varten Metsähallituksen julkisten
hallintotehtävien yksikössä on virkasuhteessa
olevia erätarkastajia.
Kelpoisuusvaatimuksena erätarkastajan virkaan on poliisin
perustutkinto ja perehtyneisyys erävalvontaan. Virkaan
nimitettävän on oltava elämäntavoiltaan
nuhteeton.
Erätarkastajalla on hänen asemansa osoittava virkamerkki.
4 §
Erävalvonnassa noudatettavat periaatteet
Erävalvontaan kuuluvat tehtävät on
suoritettava asiallisesti, puolueettomasti ja sovinnollisuutta edistäen.
Tehtävästä ei saa aiheutua suurempaa
haittaa tai vahinkoa kuin erävalvonnan toteuttamiseksi
on välttämätöntä. Tehtävän
on oltava perusteltu suhteessa valvonnan tärkeyteen ja
kiireellisyyteen sekä tilanteen kokonaisarvioon vaikuttaviin
seikkoihin.
Erätarkastajan tulee ensisijaisesti neuvoin, kehotuksin
ja käskyin pyrkiä saamaan valvonnan kohteena oleva
noudattamaan lakia.
Erätarkastaja voi luopua toimenpiteestä, jos sen
loppuun saattaminen voi johtaa kohtuuttomaan seuraukseen asian merkitys
ja tavoiteltava tulos huomioon ottaen.
Erätarkastajan on pidettävä virkamerkki
mukana erävalvontaan kuuluvissa tehtävissä ja
tarvittaessa tai vaadittaessa esitettävä se.
5 §
Toimenpiteen perusteen ilmoittaminen
Erätarkastajan on välittömästi
ilmoitettava henkilön vapauteen kohdistuvan toimenpiteen peruste
toimenpiteen kohteena olevalle henkilölle. Muun toimenpiteen
peruste on ilmoitettava niin pian kuin se on mahdollista toimenpidettä vaarantamatta.
6 §
Henkilöllisyyden selvittäminen ja oikeus kiinniottamiseen
Erätarkastajalla on erävalvontaan kuuluvassa yksittäisessä tehtävässä oikeus
pysäyttää henkilö ja kulkuneuvo
sekä saada tieto henkilön ja kulkuneuvossa olevien
henkilöiden nimestä, henkilötunnuksesta
tai, jos henkilötunnusta ei ole, syntymäajasta
ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta nämä ovat
tavoitettavissa. Erätarkastajalla on oikeus ottaa kiinni
henkilö, joka kieltäytyy antamasta henkilöllisyyden
selvittämiseksi tarpeellisia tietoja tai antaa todennäköisesti
virheellisen tiedon. Oikeus kiinniottamiseen on myös silloin,
kun kiinniottaminen on välttämätöntä erävalvontaa
koskevien säännösten vakavan rikkomisen
jatkamisen estämiseksi ja kiinniottaminen on tekoon nähden
oikeasuhteinen pakkokeino.
Kiinni otettu on päästettävä vapaaksi
heti, kun tarvittavat tiedot on saatu tai kun vaaraa säännösten
rikkomisesta ei enää ole. Hänet on kuitenkin
päästettävä vapaaksi viimeistään
kuuden tunnin kuluttua kiinniottamisesta tai luovutettava ilman
aiheetonta viivytystä poliisille.
7 §
Turvallisuustarkastus
Erätarkastajalla on 6 §:ssä tarkoitetun
kiinniottamisen ja kulkuneuvon pysäyttämisen yhteydessä oikeus
tarkastaa henkilö ja kulkuneuvo, jos se on välttämätöntä sen
varmistamiseksi, että henkilöllä tai
kulkuneuvossa ei ole aseita, esineitä tai aineita, joilla
voidaan aiheuttaa vaaraa ihmisille tai merkittävää vahinkoa
luonnolle.
8 §
Ratti- ja vesiliikennejuopumusvalvonta
Jos erävalvontaan kuuluvan yksittäisen tehtävän
yhteydessä henkilön käytöksen
ja muiden seikkojen perusteella on syytä epäillä,
että moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja
tai se, joka ohjailee vesialusta tai toimii aluksessa sen kulun
turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä,
on siinä määrin alkoholin vaikutuksen
alainen, että hän voi vaarantaa yleistä turvallisuutta,
erätarkastaja voi velvoittaa hänet suorittamaan
puhalluskokeen.
Jos 1 momentissa tarkoitetun kokeen tai muiden seikkojen perusteella
on perusteltua syytä epäillä, että moottorikäyttöisen
ajoneuvon kuljettaja on syyllistynyt rikoslain (39/1889)
23 luvun 3 §:ssä tarkoitettuun rattijuopumukseen, taikka
että se, joka ohjailee vesialusta tai toimii aluksessa
sen kulun turvallisuuteen olennaisesti vaikuttavassa tehtävässä,
on syyllistynyt rikoslain 23 luvun 5 §:ssä tarkoitettuun
vesiliikennejuopumukseen, erätarkastajalla on oikeus estää kuljettajaa
jatkamasta ajoa ja muuta henkilöä toimimasta tehtävässään.
Erätarkastajan on tällöin tarvittaessa
huolehdittava tarkastetun sekä kulkuneuvossa ja aluksessa
mukana olleiden turvallisesta poispääsystä alueelta.
9 §
Haltuunotto
Erätarkastajalla on 7 §:ssä tarkoitetussa
turvallisuustarkastuksessa oikeus tarvittaessa ottaa tarkastettavalta
pois ampuma-aseet ja ampumatarvikkeet sekä muut vaaralliset
esineet ja aineet. Omaisuus on palautettava haltijalle tarkastuksen
jälkeen, jollei hänen voida perustellusti epäillä päihtymyksensä,
mielentilansa tai muiden olosuhteiden perusteella aiheuttavan välitöntä vaaraa
ihmisille tai merkittävää vahinkoa luonnolle
taikka jollei luovuttamiselle ole muuta laissa säädettyä estettä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu omaisuus, jota ei voida
palauttaa haltijalle, on ilman aiheetonta viivytystä, kuitenkin
viimeistään seitsemän vuorokauden kuluttua
sen pois ottamisesta, luovutettava poliisille poliisilaissa (493/1995) tai,
jos kysymys on ampuma-aseista tai ampumatarvikkeista, ampuma-aselaissa
säädettyjä toimenpiteitä varten.
Erätarkastajalla on kalastuslain (286/1982) mukaisesti
oikeus ottaa talteen luvattomassa kalastuksessa käytetty
pyydys ja vene tai muu kulkuväline, josta pyyntiä on
harjoitettu, sekä luvattomasti pyydetty saalis taikka ryhtyä niiden osalta
muihin kalastuslaissa säädettyihin toimenpiteisiin.
Erätarkastajalla on metsästyslain (615/1993)
mukaisesti oikeus ottaa talteen tai tehdä toimintakelvottomaksi
luvattomaan metsästykseen käytetty pyyntiväline.
Erätarkastajalla on lisäksi oikeus ottaa talteen
luvattomasti metsästetty riistaeläin, joka metsästyslain
mukaan tuomitaan valtiolle menetetyksi.
Erätarkastajalla on oikeus ottaa haltuun rikoslain
48 luvun 5 §:ssä tarkoitetun luonnonsuojelurikoksen
tai luonnonsuojelulain (1096/1996) 58 §:ssä tarkoitetun
luonnonsuojelurikkomuksen kohde ja sen tekemisessä käytetty
väline siten kuin luonnonsuojelulaissa haltuunotosta säädetään.
Erätarkastajalla on lisäksi oikeus ottaa haltuun
rikoksen kohde, joka luonnonsuojelulain nojalla on tuomittava valtiolle
menetetyksi. Haltuun otettu rikoksen kohde saalista lukuun ottamatta
ja rikoksentekoväline on ilman aiheetonta viivytystä,
kuitenkin viimeistään seitsemän vuorokauden
kuluttua haltuun ottamisesta, luovutettava poliisille.
10 §
Voimakeinojen käyttö
Jos erätarkastajaa estetään suorittamasta
tässä laissa tarkoitettua virkatehtävää,
erätarkastaja voi pyytää poliisilta tai
rajavartiolaitokselta virka-apua.
Jos poliisin tai rajavartiolaitoksen virka-apua ei ole olosuhteet
huomioon ottaen kohtuullisessa ajassa saatavissa, erätarkastajalla
on yksittäisen valvontatehtävän suorittamiseksi,
kun otetaan huomioon tehtävän tärkeys
ja kiireellisyys sekä vastarinnan vaarallisuus, oikeus
vastarinnan murtamiseksi, henkilön kiinniottamiseksi ja esteen
poistamiseksi käyttää sellaisia tarpeellisia
voimakeinoja, joita on pidettävä kokonaisuutena
arvioiden puolustettavina.
Jos voimakeinojen käyttäminen on välttämätöntä,
on niitä käytettävä vain siinä määrin
ja siihen saakka, kun erävalvontatehtävän
suorittamiseksi on tarpeen. Ennen voimakeinojen käyttämistä erätarkastajan
on, jos tilanne sen sallii, annettava valvontatoimenpiteen kohteelle
varoitus voimakeinojen käyttämisestä,
jos tämä ei muuten luovu lainvastaisesta toimenpiteestä taikka noudata
erätarkastajan neuvoja, kehotuksia tai käskyjä.
Rangaistusvastuun vapausperusteista säädetään
rikoslain 4 luvun 6 §:n 3 momentissa ja lievennysperusteista
7 §:ssä.
11 §
Oikeudet toisen kiinteistöllä
Erätarkastajalla on erävalvontaan kuuluvaa yksittäistä tehtävää suorittaessaan
oikeus liikkua toisen maa- ja vesialueella jalan, suksilla ja Metsähallituksen
käytössä olevalla kulkuneuvolla sekä käyttää tässä laissa
säädettyjä toimivaltuuksia, jos valvonnan
kohteena oleva pyrkii estämään tehtävän
suorittamista pakenemalla tai muuten siirtymällä pois
Metsähallituksen hallinnassa olevalta alueelta taikka rikkomalla
tai valmistautumalla rikkomaan 2 §:n 1 momentissa tarkoitettuja
säännöksiä siten, että teon
seuraus ilmenee tai todennäköisesti ilmenisi Metsähallituksen
alueella. Erätarkastajan on kuitenkin vältettävä liikkumista
pihapiirissä ja siihen rinnastettavalla erityiseen käyttöön
varatulla alueella, jollei liikkumiseen ole tehtävän
suorittamiseen liittyvää pakottavaa syytä.
12 §
Eläimen kiinniottaminen ja lopettaminen
Erätarkastajan oikeudesta ottaa kiinni ja tarvittaessa
lopettaa eläin on voimassa, mitä eläinsuojelulaissa
(247/1996), luonnonsuojelulaissa ja metsästyslaissa
eläimen kiinniottamis- ja lopettamisoikeudesta säädetään.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua eläimen lopettamista
varten erätarkastajalla on oikeus kantaa tehtävään
soveltuvaa ampuma-asetta.
13 §
Esitutkinnan toimittaminen
Erätarkastaja toimittaa tässä laissa
tarkoitetun rikosasian selvittämiseksi esitutkintalain (449/1987)
44 §:ssä tarkoitetun suppean esitutkinnan, jos
asia on yksinkertainen ja selvä eikä teosta ole
yleisen rangaistuskäytännön mukaisesti
odotettavissa ankarampaa rangaistusta kuin sakkoa. Esitutkinnassa
noudatetaan, mitä siitä erikseen säädetään.
Jos tutkinta vaatii suppeaa esitutkintaa laajempia tutkintatoimenpiteitä tai
edellyttää jonkun saapumista erikseen pidettävään
kuulusteluun taikka jos valvontatilanteessa on jouduttu turvautumaan
voimakeinoihin, tutkinta on viipymättä siirrettävä poliisin
tehtäväksi. Erätarkastajan on kuitenkin
huolehdittava esitutkinnan aloittamiseksi ja turvaamiseksi tarpeellisista
toimenpiteistä.
14 §
Rikesakko ja rangaistusvaatimus
Jos erävalvonnassa ilmi tullut tässä laissa
tarkoitettu rikosasia voidaan käsitellä rikesakkomenettelystä annetussa
laissa (66/1983) säädetyssä rikesakkomenettelyssä,
erätarkastajalla on oikeus määrätä rikesakko,
jos sakon kohteena oleva antaa kirjallisen suostumuksen asian käsittelemiseksi
rikesakkomenettelyssä. Asiaan sovelletaan muutoin, mitä rikesakkomenettelystä erikseen
säädetään.
Jos erävalvonnassa ilmi tullut tässä laissa
tarkoitettu rikosasia voidaan käsitellä rangaistusmääräysmenettelystä annetussa
laissa (692/1993) säädetyssä rangaistusmääräysmenettelyssä,
erätarkastajalla on oikeus antaa rangaistusvaatimus, jos
vaatimuksen kohteena oleva antaa kirjallisen suostumuksen asian
käsittelemiseksi rangaistusmääräysmenettelyssä.
Rangaistusvaatimus saa olla enintään 20 päiväsakkoa, eikä sitä saa
muuntaa vankeudeksi. Asiaan sovelletaan muutoin, mitä rangaistusmääräysmenettelystä
erikseen
säädetään.
15 §
Huomautus
Jos erävalvontaa koskevien säännösten
rikkominen on olosuhteet huomioon ottaen vähäinen, erätarkastaja
voi muihin toimenpiteisiin ryhtymättä antaa tekoon
syyllistyneelle huomautuksen.
16 §
Virka-apu
Erätarkastajalla on oikeus saada erävalvontaan
kuuluvan yksittäisen tehtävän suorittamiseen
muulta valtion viranomaiselta sellaista tarpeellista virka-apua,
jonka antamiseen viranomainen on toimivaltainen. Virka-apu annetaan Metsähallituksen
pyynnöstä, jollei avun tarpeen kiireellisyydestä muuta
johdu.
Erätarkastaja on velvollinen antamaan poliisille ja
muulle viranomaiselle virka-apua onnettomuuden sattuessa, kadonneen
etsinnässä, etsintäkuulutetun kiinniottamisessa
ja muissa tehtäviinsä soveltuvissa tapauksissa.
Virka-apu annetaan Metsähallitukselle osoitetusta pyynnöstä,
jollei avun tarpeen kiireellisyydestä muuta johdu.
17 §
Tapahtumailmoitus
Asianosaisten oikeusturvan parantamiseksi ja erävalvonnan
valvontaa varten 6 §:ssä tarkoitetusta kiinniottamisesta,
7 §:ssä tarkoitetusta turvallisuustarkastuksesta,
8 §:ssä tarkoitetusta ratti- ja vesiliikennejuopumusvalvonnasta,
9 §:ssä tarkoitetusta omaisuuden haltuun
ottamisesta ja 10 §:ssä tarkoitetusta voimakeinojen
käyttämisestä erätarkastajan
on laadittava tapahtumailmoitus.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuun tapahtumailmoitukseen
merkitään seuraavat tiedot:
1) toimenpiteen kohteena olevan henkilön tunniste-
ja yhteystiedot henkilötunnus mukaan lukien;
2) epäilty rikkomus, jonka selvittämiseksi toimenpiteeseen
on ryhdytty;
3) toimenpiteen laatu sekä luettelo sellaisista haltuun
otetuista esineistä ja aineista, joita ei voida turvallisuustarkastuksen
jälkeen haltijalle palauttaa;
4) toimenpiteen ajankohta ja suorittaja.
Tietoja saa käyttää vain 1 momentissa
säädettyyn tarkoitukseen.
Metsähallituksen on säilytettävä tapahtumailmoitukset
kahden vuoden ajan niiden laatimispäivää seuraavan
kalenterivuoden alusta lukien, minkä jälkeen ne
on hävitettävä.
Sen lisäksi, mitä muussa laissa säädetään,
tapahtumailmoitukseen sisältyvien tietojen käsittelyyn
sovelletaan henkilötietolain (523/1999) säännöksiä.
18 §
Vahingon korvaaminen
Erävalvonnasta syntyneen vahingon korvaamisesta on
voimassa, mitä vahingonkorvauslaissa (412/1974)
vahingonkorvauksesta julkista valtaa käytettäessä säädetään.
Erätarkastajan on viivytyksettä tehtävä esimiehelleen
ilmoitus erävalvonnassa syntyneestä muusta kuin
vähäiseksi katsottavasta henkilö- tai
omaisuusvahingosta. Vahinkotapahtumasta on toimitettava poliisitutkinta,
jos vahinkoa kärsinyt tai erätarkastaja sitä pyytää tai
tutkintaan havaitaan muutoin olevan tarvetta.
Erävalvontaan kuuluvaa tehtävää suoritettaessa
vammoja saaneelle henkilölle on viivytyksettä hankittava
tarpeellista hoitoa. Sille, joka ilmoittaa saaneensa vammoja erätarkastajan
toimenpiteen johdosta, on annettava tilaisuus päästä lääkärintarkastukseen.
Jos lääkärintarkastusta ei voida välittömästi
järjestää, hänelle on annettava
tilaisuus päästä muun esteettömän
henkilön tarkastettavaksi.
Kustannukset erävalvontaan kuuluvaa tehtävää suoritettaessa
vammoja saaneelle henkilölle tarpeellisen hoidon hankkimisesta
ja tarpeellisista tarkastuksista suoritetaan ennakolta valtion varoista.
Valtion varoista suoritetut kustannukset, joiden korvaamiseen valtio
ei ole velvollinen, peritään takaisin, jollei
se ole ilmeisen kohtuutonta.
19 §
Valvonta
Maa- ja metsätalousministeriö valvoo Metsähallituksen
erävalvonnan lainmukaisuutta ja asianmukaisuutta. Lääninhallitus
valvoo toimialueellaan erävalvontaan kuuluvien toimivaltuuksien
käyttöä.
Metsähallituksen on laadittava erävalvonnasta
kalenterivuosittain toimintakertomus ja toimitettava se seuraavan
vuoden helmikuun loppuun mennessä 1 momentissa tarkoitetuille
viranomaisille valvonnan toteuttamista varten. Valvontaviranomaisilla
on oikeus saada Metsähallitukselta jäljennös
17 §:ssä tarkoitetusta tapahtumailmoituksesta
ja muuta valvonnan kannalta tarpeellista tietoa.
20 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarvittavat tarkemmat säännökset
6 §:ssä tarkoitetussa henkilöllisyyden
selvittämisessä ja kiinniottamisessa, 7 §:ssä tarkoitetussa
turvallisuustarkastuksessa, 8 §:ssä tarkoitetussa
ratti- ja vesiliikennejuopumusvalvonnassa, 9 §:sssä tarkoitetussa
haltuun ottamisessa ja 10 §:ssä tarkoitetussa
voimakeinojen käyttämisessä noudatettavasta
menettelystä sekä 12 §:n 2 momentissa
tarkoitetusta eläimen lopettamiseen soveltuvasta ampuma-aseesta
ja muista erätarkastajan varustukseen kuuluvista voimankäyttö-
ja suojavälineistä sekä erävalvontatehtävässä tarpeellisista
varusteista.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella annetaan
tarvittavat tekniset säännökset 3 §:n 3 momentissa
tarkoitetusta virkamerkistä, 17 §:ssä tarkoitetusta
tapahtumailmoituksesta ja erätarkastajan voimankäyttövälineiden
kantamistavasta.
21 §
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 2006.
Ennen lain täytäntöönpanoa
voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.
Erätarkastajaan, joka on nimitetty virkaan ennen tämän
lain voimaantuloa, ei sovelleta, mitä 3 §:n
2 momentissa säädetään erätarkastajan
kelpoisuusvaatimuksista.