1 §
Lain soveltamisala
Tämän lain tarkoituksena on metsien hyvän terveydentilan
ylläpitäminen ja metsätuhojen torjuminen.
Tätä lakia sovelletaan metsässä ilmeneviin metsätuhoihin,
terminaali- ja tehdasvarastoihin sekä alueen sijainnista
riippumatta puutavaran hakkuupaikkoihin ja välivarastoihin.
Sen lisäksi, mitä tässä laissa
säädetään, sovelletaan metsäpuissa
esiintyvien vaarallisten kasvintuhoojien torjumiseen ja niiden leviämisen estämiseen,
mitä kasvinterveyden suojelemisesta annetussa laissa (702/2003)
säädetään.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) metsällä aluetta, johon
sovelletaan metsälakia (1093/1996);
2) metsätuholla hyönteisten,
muiden selkärangattomien eliöiden, sienten, bakteerien
ja virusten metsässä kasvaville puille aiheuttamia sellaisia
tauteja ja puiden kasvun tai laadun heikkenemistä, joista
aiheutuu taloudellista vahinkoa;
3) puutavaralla tyviläpimitaltaan
yli 10 senttimetriä olevaa puutavaralajeiksi valmistettua kuorellista
raakapuuta puutavaran käyttötarkoituksesta riippumatta;
4) kaarnoittuneella mäntypuutavaralla sellaista
mäntypuutavaraa, jonka pituudesta vähintään
yksi neljäsosa on hilseilemättömän,
kovan kaarnan peitossa;
5) vahingoittuneella puulla sellaista vaurioitunutta
mänty- tai kuusipuuta, josta metsätuhoja aiheuttavat
hyönteiset voivat levitä;
6) taimikkovaiheen puustolla puustoa, jonka kasvatuskelpoisten
puiden keskipituus on enintään 1,3 metriä,
kun puun pituus määritetään syntypisteestä tai
maanpinnan tasosta latvan huippuun, sekä puustoa, jonka
puut on istutettu tai kylvetty kuluvana vuonna;
7) tyviläpimitalla kuoren päältä kohtisuorassa
puun pituusakselia vasten tyvestä tai pystypuun juurenniskasta
mitattua läpimittaa;
8) biologisella kasvinsuojeluaineella luonnosta
eristetyistä organismeista tuotettua valmistetta, jota
käytetään kasvien tai kasvustojen käsittelyyn
kasvitautien, tuhoeläinten tai rikkakasvien torjumiseksi
tai kasvunsääteenä;
9) metsiköllä kasvupaikaltaan
ja puustoltaan pääsääntöisesti
yhtenäistä metsän osaa;
10) välivarastolla paikkaa, johon
puun korjuun yhteydessä tilapäisesti varastoidaan
puutavaraa kaukokuljetusta varten;
11) terminaalivarastolla kaukokuljetusreitin varrella
olevaa pysyväisluonteista paikkaa, jolle varastoidaan puutavaraa;
12) tehdasvarastolla tuotantolaitoksen yhteydessä kaukokuljetusvaiheen
lopussa olevaa paikkaa, jolle varastoidaan puutavaraa;
13) ammattimaisella toiminnanharjoittajalla puutavaran
omistajaa tai hakkuuoikeuden haltijaa, joka harjoittaa puutavaran
korjuuta ja joka ammattimaisesti hankkii puutavaraa tai hakkuuoikeuksia
jalostusta tai välittämistä varten, ei kuitenkaan
sellaista yhteismetsän osakaskuntaa ja yhteisaluelaissa
(758/1989) tarkoitetun yhteisen alueen osakaskuntaa, jonka
osuuksista vähintään puolet on luonnollisten
henkilöiden omistuksessa.
3 §
Puutavaran poistaminen hakkuupaikalta ja välivarastosta
Metsätuhoja aiheuttavien hyönteisten esiintymisen
ja lämpösumman perusteella maa jaetaan
A-, B- ja C-alueeseen.
Puutavaran omistajan on huolehdittava, että:
1) edellisen vuoden syyskuun 1 päivän
ja kuluvan vuoden toukokuun 31 päivän välisenä aikana
kaadettu kuusipuutavara kuljetetaan pois hakkuupaikalta ja välivarastosta
A-alueella viimeistään 15 päivänä heinäkuuta,
B-alueella viimeistään 24 päivänä heinäkuuta
ja C-alueella viimeistään 15 päivänä elokuuta;
2) edellisen vuoden syyskuun 1 päivän
ja kuluvan vuoden toukokuun 31 päivän välisenä aikana
kaadettu kaarnoittunut mäntypuutavara kuljetetaan pois
hakkuupaikalta ja välivarastosta A- ja B-alueella viimeistään
1 päivänä heinäkuuta ja C-alueella
viimeistään 15 päivänä heinäkuuta;
ja
3) kuluvan vuoden kesäkuun 1 päivän
ja elokuun 31 päivän välisenä aikana
kaadettu kuusipuutavara kuljetetaan pois hakkuupaikalta tai välivarastosta
A-alueella 30 päivän kuluessa hakkuuhetkestä.
Mitä 2 momentin 2 kohdassa säädetään,
ei sovelleta hakkuupaikalla tai välivarastossa sijaitsevaan
yksittäiseen puutavara- tai energiapuupinoon,
joka on mäntyä ja jonka tilavuus on enintään
20 kiintokuutiometriä. Pino katsotaan yksittäiseksi,
jos se sijaitsee vähintään 200 metrin
päässä muista vastaavista pinoista.
Mitä 2 momentissa säädetään,
ei sovelleta puutavarapinoon, jonka tilavuudesta enintään puolet
on tyviläpimitaltaan yli 10 senttimetriä olevaa
mänty- tai kuusipuutavaraa.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
A-, B- ja C-alueista.
4 §
Vaihtoehdot puutavaran poistamiselle
Jos puutavaran omistaja ei poista puutavaraa siten
kuin 3 §:n 2 momentissa säädetään,
hänen on:
1) peitettävä puutavara;
2) kasteltava puutavaraa;
3) kuljetettava puutavarapinon pintaosa pois;
4) kuorittava puutavara;
5) käsiteltävä puutavara
tuhohyönteisten iskeytymistä vastaan tarkoitetulla
hyväksytyllä kasvinsuojeluaineella;
6) sijoitettava mäntypuutavara riittävän
etäälle saman puulajin metsiköstä;
7) peitettävä mäntypuutavarapinon
pintakerros lehtipuukerroksella;
8) peitettävä kuusipuutavarapinon
pintakerros lehtipuukerroksella tai mäntypuulla, jonka tyviläpimitta
on alle 10 senttimetriä ja joka ei ole kaarnoittunut; tai
9) muulla tavoin huolehdittava siitä, ettei puutavarasta
pääse merkittävästi leviämään
metsätuhoja aiheuttavia hyönteisiä.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella voidaan
säätää tarkemmin 1 momentissa
tarkoitetuista toimenpiteistä.
5 §
Männyn ja kuusen rungonosien ja kantojen poistaminen
metsiköstä ja välivarastosta
Jos metsikössä on hehtaaria kohden enemmän
kuin 10 kiintokuutiometriä 3 §:n 2 momentin 1
tai 3 kohdassa tarkoitettuna aikana suoritetuista hakkuista
jääneitä kuusen rungonosia, joiden tyviläpimitta
on yli 10 senttimetriä, omistajan on huolehdittava siitä,
että 10 kiintokuutiometriä ylittävä osa
kuljetetaan pois hakkuupaikalta ja välivarastosta 3 §:n
2 momentin 1 ja 3 kohdassa säädetyissä määräajoissa.
Jos metsikössä on hehtaaria kohden enemmän
kuin 20 kiintokuutiometriä 3 §:n 2 momentin 2
kohdassa tarkoitettuna aikana suoritetuista hakkuista jääneitä kaarnoittuneita
männyn rungonosia, joiden tyviläpimitta on yli
10 senttimetriä, omistajan on huolehdittava siitä,
että 20 kiintokuutiometriä ylittävä osa
kuljetetaan pois hakkuupaikalta ja välivarastosta 3 §:n
2 momentin 2 kohdassa säädetyssä määräajassa.
Jos puutavaran omistaja ei kuljeta rungonosia pois siten kuin
1 ja 2 momentissa säädetään,
hänen on toimittava siten kuin 4 §:ssä säädetään.
Jos hakkuupaikalla tai välivarastossa on
varastoitu enemmän kuin 10 kiintokuutiometriä männyn
tai kuusen kantoja, ne on kuljetettava pois:
1) kahden vuoden kuluessa nostosta, jos nosto on tehty
ennen elokuun 1 päivää;
2) kahden vuoden ja kuuden kuukauden kuluessa
nostosta, jos nosto on tehty elokuussa tai sen jälkeen.
6 §
Vahingoittuneiden puiden poistaminen metsiköstä ja
välivarastosta
Jos taimikkovaiheen ohittaneessa metsikössä on
hehtaaria kohden enemmän kuin 10 kiintokuutiometriä vahingoittuneita
kuusipuita, joiden tyviläpimitta on yli 10 senttimetriä,
puiden omistaja on velvollinen poistamaan metsiköstä ja
välivarastosta 10 kiintokuutiometriä ylittävän osan
vahingoittuneista puista viimeistään 3 §:n 2 momentin
1 ja 3 kohdassa säädettyihin määräaikoihin
mennessä.
Jos taimikkovaiheen ohittaneessa metsikössä on
hehtaaria kohden enemmän kuin 20 kiintokuutiometriä vahingoittuneita
kaarnoittuneita mäntypuita, joiden tyviläpimitta
on yli 10 senttimetriä, puiden omistaja on velvollinen
poistamaan metsiköstä ja välivarastosta
20 kiintokuutiometriä ylittävän osan
vahingoittuneista puista viimeistään 3 §:n
2 momentin 2 kohdassa säädettyyn määräaikaan
mennessä.
Alle hehtaarin kokoisissa metsiköissä sovelletaan
1 ja 2 momentissa säädettyjä kiintokuutiometrirajoja
riippumatta metsikön pinta-alasta.
Jos maanomistaja on luovuttanut metsikköä koskevan
hakkuuoikeuden, vahingoittuneiden puiden poistamisesta on etukäteen
ilmoitettava hakkuuoikeuden haltijalle.
Jos puiden omistaja ei kuljeta 1 ja 2 momentissa tarkoitettuja
vahingoittuneita puita pois metsiköstä ja välivarastosta,
hänen on toimittava siten kuin 4 §:ssä säädetään.
Poiketen siitä, mitä 1—3 momentissa
säädetään, maanomistaja
voi metsälain 10 §:ssä tarkoitetulla
erityisen tärkeällä elinympäristöllä ja metsälain
soveltamisalaan kuuluvalla Natura 2000 -verkostoon kuuluvalla alueella,
jolla lahopuun lisääminen voi olla tarkoituksenmukaista, jättää alueelle
vahingoittuneita puita enemmän kuin mainittujen lainkohtien
mukaan on sallittu. Maanomistajan tulee ilmoittaa vahingoittuneiden
puiden poistamatta jättämisestä Suomen metsäkeskukselle.
Suomen metsäkeskuksen on seurattava elinympäristöjä ja
alueita, joille vahingoittuneita puita jätetään,
niiden lahopuumääriä sekä alueelta
mahdollisesti leviäviä metsätuhoja.
7 §
Ylivoimainen este, erityisen poikkeukselliset olosuhteet ja
kohtuuton taloudellinen tilanne
Maanomistajalla ja puutavaran omistajalla ei ole 3—6 §:ssä tarkoitettuja
velvollisuuksia, jos niiden toteuttaminen ei ole mahdollista ylivoimaisen
esteen vuoksi. Maanomistajalla ja puutavaran
omistajalla ei ole myöskään puutavaran, rungonosien,
kantojen ja vahingoittuneiden puiden poistamista koskevaa velvollisuutta,
jos erityisen poikkeukselliset olosuhteet estävät puutavaran
korjuun ja kuljetuksen järjestämisen.
Maanomistajalla ei ole 4 ja 6 §:ssä tarkoitettua
velvollisuutta, jos vaihtoehtoisten toimenpiteiden suorittamista
tai vahingoittuneiden puiden poistamista voidaan pitää taloudellisesti kohtuuttomana.
8 §
Puutavaran varastointi terminaalivarastossa ja tehdasvarastossa
Varastoitaessa mänty- tai kuusipuutavaraa terminaalivarastossa
tai tehdasvarastossa puutavaran omistaja on velvollinen
ryhtymään edellä 4 §:n 1 momentissa
tarkoitettuihin ja puutavaravaraston materiaalikierron hallintaan
perustuviin kohtuullisiin toimenpiteisiin estääkseen metsätuhoja
aiheuttavien hyönteisten merkittävä leviäminen
varastoidusta puutavarasta.
9 §
Laajojen metsätuhojen torjunta
Jos metsässä esiintyy poikkeuksellisen paljon metsätuhoja
tai vaara laajan metsätuhon leviämiseen tai syntymiseen
on olemassa, maa- ja metsätalousministeriö voi
metsätuhon leviämisen tai syntymisen
estämiseksi määrätä vaara-alueen
maanomistajat poistamaan metsästä tarpeellisen
määrän puita tai ryhtymään
muihin välttämättömiin toimiin.
Ministeriö voi samalla määrätä puiden
poistamisen ajankohdasta sekä poistettavien puiden käsittelystä.
Ministeriö voi myös määrätä Suomen
metsäkeskuksen ryhtymään nopeita toimia
vaativaan torjuntaan. Etusijalle on asetettava biologiset
ja mekaaniset torjuntakeinot. Suomen metsäkeskus voi ryhtyä biologisiin
ja mekaanisiin torjuntatoimiin myös alueen maanomistajia
kuulematta, jos kuulemista ei voida suorittaa ilman kohtuutonta
viivästystä.
Suomen metsäkeskuksen on tehtävä 1
momentissa tarkoitetun vaaran ilmetessä ministeriölle
esitys, jonka tulee sisältää seuraavat
tiedot:
1) tuho- tai vaara-alue;
2) alueen kullakin tilalla metsätuhon leviämisen
tai syntymisen ehkäisemiseksi tarvittavat toimenpiteet
ja niiden suorittamisajankohta sekä niiden maanomistajien
yhteystiedot, joiden tiloilla toimenpiteitä esitetään
suoritettaviksi;
3) arvio toimenpiteistä aiheutuvista kustannuksista
ja siitä, miltä osin kustannukset tulisivat valtion
korvattaviksi; sekä
4) jos biologisia tai mekaanisia torjuntakeinoja ei
voida käyttää, perustelut sille.
Suomen metsäkeskuksen on kuultava 2 momentissa
tarkoitetusta esityksestä maanomistajia. Maanomistajan
on annettava selityksensä 14 vuorokauden kuluessa siitä,
kun hän on saanut Suomen metsäkeskuksen esityksen
tiedoksi. Esitys annetaan maanomistajalle tiedoksi hallintolain
(434/2003) 59 §:n mukaisesti. Suomen metsäkeskuksen
on lähetettävä maa- ja metsätalousministeriölle
kuulemista koskevat asiakirjat ja sitä koskevat huomautuksensa
samanaikaisesti esityksen kanssa.
Maa- ja metsätalousministeriö voi antaa päätöksen
tiedoksiannon Suomen metsäkeskuksen tehtäväksi.
10 §
Korvaukset laajojen metsätuhojen torjunnasta aiheutuneista
kustannuksista ja vahingoista
Edellä 9 §:n 1 momentissa tarkoitetun päätöksen
noudattamisesta aiheutuneet kustannukset ja taimikkovaiheen ohittaneen
puuston kasvunmenetys korvataan maanomistajalle tai maanvuokraoikeuden,
testamenttiin perustuvan käyttöoikeuden, lesken
hallintaoikeuden, eläkeoikeuden tai muun vastaavan
oikeuden tai hakkuuoikeuden haltijalle valtion varoista siltä osin kuin
ne ylittävät säännöllisestä metsänhoidosta tai
tavanomaisesta puutavaran korjuusta aiheutuvat kustannukset. Torjuntatoimien
takia tuhoutuneesta taimikkovaiheen puustosta korvataan
uudistamiskulut. Korvausta ei kuitenkaan makseta tai sen määrää alennetaan,
jos korvaukseen oikeutettu on tahallaan tai huolimattomuudesta jättänyt
noudattamatta tätä lakia taikka tämän
lain nojalla annettuja säännöksiä,
määräyksiä tai viranomaisen
päätöksiä taikka korvaukseen
oikeutettu on laiminlyönyt hänelle määrättyjen
toimenpiteiden suorittamisen ja ne on jouduttu teettämään
24 §:n mukaisesti. Korvauksesta päättää maa-
ja metsätalousministeriö.
Korvausta on haettava maa- ja metsätalousministeriölle
osoitetulla hakemuksella, joka on jätettävä Suomen
metsäkeskukselle 90 päivän kuluessa siitä,
kun päätöksessä edellytetyt
toimenpiteet on suoritettu loppuun. Hakemuksessa on oltava riittävä selvitys
kustannuksista ja vahingoista. Suomen metsäkeskuksen tulee
toimittaa hakemusasiakirjat maa- ja metsätalousministeriölle
korvauksen suuruutta ja myöntämisen edellytyksiä koskevalla
lausunnolla täydennettyinä.
Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään,
ei koske valtiota maanomistajana.
11 §
Biologisen kasvinsuojeluaineen lentolevitystä koskeva
erityissäännös
Jos maa- ja metsätalousministeriö ei 9 §:n
nojalla määrää toimenpiteitä suoritettaviksi,
se voi, sen estämättä, mitä kasvinsuojeluaineista
annetun lain (1563/2011) 20 §:ssä säädetään,
oikeuttaa maanomistajan tai maanomistajat kustannuksellaan toteuttamaan
biologisen kasvinsuojeluaineen lentolevityksen ministeriön
hyväksymällä tavalla.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun päätöksen edellytyksenä on,
että:
1) torjunnan suorittamatta jättämisestä aiheutuu
vaara huomattavista kasvutappioista tai muista huomattavista taloudellisista
menetyksistä;
2) maanomistaja tai maanomistajat sitoutuvat vastaamaan
torjunnasta aiheutuvista kustannuksista;
3) toimenpiteet ovat muutoin metsien hoitoa ja käyttöä sekä kasvinsuojeluaineita
ja niiden lentolevitystä koskevan lainsäädännön
mukaisia; ja
4) metsätuhoja ei voida muulla tavoin tehokkaasti
kohtuudella estää.
Maa- ja metsätalousministeriö tekee 1 momentissa
tarkoitetun päätöksen Suomen metsäkeskuksen
esityksestä. Suomen metsäkeskus tekee esityksensä maanomistajan
tai maanomistajien hakemuksen perusteella.
Suomen metsäkeskuksen esityksen tulee sisältää 2
momentin mukaisten, päätöksen edellytyksenä olevien
tietojen lisäksi seuraavat tiedot:
1) tuho- tai vaara-alue;
2) alueen kullakin tilalla metsätuhon leviämisen
tai syntymisen ehkäisemiseksi tarvittavat toimenpiteet
ja niiden suorittamisajankohta sekä niiden maanomistajien
yhteystiedot, joiden tiloilla toimenpiteitä esitetään
suoritettaviksi;
3) arvio toimenpiteistä aiheutuvista kustannuksista.
Suomen metsäkeskuksen esityksen ja maanomistajan hakemuksen
sisällöstä voidaan säätää tarkemmin
maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.
12 §
Metsätuhojen seuranta
Metsäntutkimuslaitoksen tehtävänä on
Suomen metsäkeskuksen avustuksella seurata ja ennakoida
metsätuhoja aiheuttavien kasvitautien ja tuhoeläinten
esiintymistä ja leviämistä sekä tutkia
tuhojen syy- ja seuraussuhteita sekä tuhojen taloudellista
merkitystä.
Jos seurannan yhteydessä ilmenee sellaista, mikä edellyttäisi
ryhtymistä 9 §:n mukaisiin toimenpiteisiin, Metsäntutkimuslaitoksen
on viipymättä ilmoitettava asiasta Suomen metsäkeskukselle.
Jos seurannan tai muun toiminnan yhteydessä löydetään
kasvinterveyden suojelemisesta annetussa laissa tai sen
nojalla annetuissa säädöksissä tarkoitettuja
vaarallisia kasvintuhoojia, Metsäntutkimuslaitoksen on
viipymättä ilmoitettava asiasta Elintarviketurvallisuusvirastolle.
Metsäntutkimuslaitoksen on vuosittain toimitettava
maa- ja metsätalousministeriölle selvitys seurannan
tuloksista.
13 §
Valvonta
Tämän lain täytäntöönpanon
yleinen ohjaus ja valvonta kuuluvat maa- ja metsätalousministeriölle.
Tämän lain täytäntöönpanosta
sekä tämän lain ja sen nojalla annettujen
säännösten ja määräysten
noudattamisen valvonnasta ja valvonnan järjestämisestä vastaa
Suomen metsäkeskus.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä Suomen metsäkeskukselle
tämän lain nojalla kuuluvien tehtävien
suorittamisesta.
14 §
Valvonnan järjestämisen yleiset periaatteet
Puutavaran poistamista hakkuupaikalta ja välivarastosta
on valvottava tasapuolisesti ja säännöllisesti.
Valvontaa on tehostettava, jos on epäiltävissä,
että toiminnanharjoittajan toiminta ei täytä tämän
lain tai sen nojalla annettujen säännösten
vaatimuksia. Valvontatoimenpiteiden on oltava tarkoituksenmukaisia,
ja ne on metsätuhojen syntymisen riski huomioon ottaen asianmukaisella
tavalla kohdistettava puutavaran poistamisen ja välivarastoinnin
vaiheisiin.
Vahingoittuneiden puiden, rungonosien ja varastoitujen kantojen
poistamista on valvottava tasapuolisesti ja säännöllisesti.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella voidaan
antaa tarkemmat säännökset valvonnan järjestämisestä.
15 §
Tarkastusoikeus
Suomen metsäkeskuksella on oikeus suorittaa ennakolta
ilmoittamatta tarkastuksia metsissä, hakkuupaikoilla, väli-,
terminaali- ja tehdasvarastoissa ja muilla pysyvillä puun
jalostus- ja varastointipaikoilla. Suomen metsäkeskuksella on
lisäksi oikeus tarkastaa puutavaran varastokirjanpitoa.
Tarkastusta ei kuitenkaan saa suorittaa pysyväisluonteiseen
asumiseen käytetyissä tiloissa.
Suomen metsäkeskuksen pyynnöstä tarkastettavan
ja valvottavan tulee antaa tarkastuksen asianmukaiseksi suorittamiseksi
ja valvonnan toteuttamiseksi välttämättömät
tiedot ja asiakirjat.
16 §
Tiedonsaantioikeus
Suomen metsäkeskuksella on oikeus saada maksutta tarkastettavalta
ja valvottavalta tässä laissa tarkoitettua tarkastusta
ja valvontaa varten välttämättömät
tiedot ja asiakirjat.
17 §
Suomen metsäkeskuksen valvontasuunnitelma
Tässä laissa tarkoitetun valvonnan järjestämistä varten
Suomen metsäkeskuksen tulee laatia ja maa- ja metsätalousministeriön
hyväksyä metsätuhojen torjunnan valvontasuunnitelma (Suomen
metsäkeskuksen valvontasuunnitelma) siten, että valvonta
on vaikuttavaa, kustannustehokasta ja metsätuhoja
ennalta ehkäisevää.
Valvontasuunnitelman tulee sisältää vähintään
seuraavat tiedot:
1) riskien arviointi;
2) tarkastusten sisällön määrittely;
3) valvontakohteiden tarkastustiheys;
4) valvontasuunnitelman toteutumisen arviointi.
Valvontasuunnitelma on tarkistettava vuosittain.
Tarkempia säännöksiä valvontasuunnitelman sisällöstä,
valvontasuunnitelman mukaisista tarkastuksista, valvontakohteitten
tarkastustiheydestä, näytteenotosta, raportoinnista
ja valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnista voidaan antaa
valtioneuvoston asetuksella.
18 §
Omavalvontavelvollisuus
Ammattimaisen toiminnanharjoittajan on tunnettava tässä laissa
säädetyt puutavaran, vahingoittuneen puun, männyn
ja kuusen rungonosien ja kantojen poistamiseen sekä puutavaran varastointiin
liittyvät velvollisuudet ja valvottava 3 §:ssä tarkoitettujen
puutavaran poiskuljettamisen määräaikojen
noudattamista, 4 §:ssä tarkoitettujen vaihtoehtoisten
toimenpiteiden toteuttamista, 5 §:ssä tarkoitettujen
männyn ja kuusen rungonosien ja kantojen poistamista ja 8 §:ssä tarkoitettua
puutavaran varastointia (omavalvonta).
Ammattimaisen toiminnanharjoittajan on nimettävä omavalvonnan
vastuuhenkilö, joka huolehtii omavalvonnan toteuttamisesta.
19 §
Ammattimaisen toiminnanharjoittajan ilmoitusvelvollisuus
Ammattimaisen toiminnanharjoittajan on ilmoitettava ilman aiheetonta
viivytystä Suomen metsäkeskukselle 7 §:ssä tarkoitetuista
tilanteista ja olosuhteista, joiden vuoksi 3—6 §:ssä säädettyjen
velvollisuuksien noudattaminen voi estyä (omavalvontailmoitus).
Ammattimaisen toiminnanharjoittajan omavalvontailmoitukseen
otettavien tietojen tarkemmasta sisällöstä säädetään
tarvittaessa tarkemmin maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella.
20 §
Vahingonkorvausvastuu
Jos puutavaran omistaja tai maanomistaja laiminlyö 3—6 §:ssä säädetyn
taikka 9 §:n nojalla annettuun päätökseen
perustuvan velvollisuuden ja tämän seurauksena
toisen maanomistajan metsikön puustoa kuolee yli 20 kiintokuutiometriä hehtaaria
kohden tai puuston kasvu vähenee yli 10 kiintokuutiometriä hehtaaria
kohden enintään viiden vuoden aikana, puutavaran
omistaja tai maanomistaja on velvollinen korvaamaan kokonaisuudessaan
näin syntyneen vahingon.
Jos maanomistaja jättää 6 §:n
6 momentin mukaisesti metsälain 10 §:ssä tarkoitetulle
erityisen tärkeälle elinympäristölle
tai metsälain soveltamisalaan kuuluvalle Natura 2000 -verkostoon
kuuluvalle alueelle vahingoittuneita puita enemmän kuin
6 §:n 1—3 momentin mukaan on sallittu,
maanomistaja on velvollinen korvaamaan toisen metsään
levinneestä metsätuhosta aiheutuneen
vahingon.
Varastoidun puutavaran omistaja on velvollinen korvaamaan terminaali-
tai tehdasvarastosta toisen metsään levinneestä metsätuhosta
aiheutuneen vahingon.
Vahingon korvaamisesta säädetään
muutoin vahingonkorvauslaissa (412/1974).
21 §
Valtion vahingonkorvausvastuu
Luonnonsuojelulain (1096/1996) 10 §:n mukaiselta
luonnonsuojelualueelta, 23 §:n mukaisesti rauhoitetun luonnonmuistomerkin
alueelta, 25 §:n mukaisesti määräaikaisesti
suojellulta alueelta, 29 §:n mukaiselta alueelta, josta
on tehty päätös 30 §:n mukaisesti,
47 §:n mukaiselta uhanalaisen lajin esiintymispaikalta,
55 §:n mukaisesti toimenpidekieltoon asetetulta alueelta, valtiolle
luonnonsuojelutarkoitukseen hankitulta alueelta ja muulta valtion
omistamalta alueelta, jota hoidetaan Metsähallituksen tai
valtion maata hallinnoivan viranomaisen suojelupäätöksen
mukaisesti, todennäköisesti levinneiden metsätuhojen
aiheuttamat vahingot korvataan valtion varoista siten kuin jäljempänä säädetään.
Syy-yhteyden todennäköisyyttä arvioitaessa
on kiinnitettävä huomiota muun ohella vahingon
laatuun ja vahingon mahdollisiin muihin syihin.
Korvaus voidaan evätä tai sitä voidaan
alentaa, jos vahingonkärsijä on myötävaikuttanut korvaushakemuksessa
tarkoitetun vahingon laajenemiseen taikka ilman hyväksyttävää perustetta
kieltänyt sellaisten toimenpiteiden suorittamisen,
joilla olisi voitu estää vahingon laajeneminen.
Maanomistajan on haettava 1 momentissa tarkoitettua korvausta
ympäristöministeriölle osoitetulla hakemuksella,
joka on jätettävä vahinkoalueen toimivaltaiselle
Suomen metsäkeskuksen alueyksikölle. Suomen metsäkeskuksen alueyksikön
on toimitettava hakemusasiakirjat ympäristöministeriölle
korvauksen suuruutta ja myöntämisen edellytyksiä koskevalla
lausunnolla täydennettynä.
Vahingon korvaamisesta säädetään
muutoin vahingonkorvauslaissa.
22 §
Valtion varoista maksettavan korvauksen suuruus
Valtion varoista 21 §:n nojalla maksettava korvaus
kattaa metsätuhon kohteena olevan puuston metsätaloudellisen
arvon. Taimikkovaiheen ohittaneen puuston kasvunmenetys korvataan
maanomistajalle siltä osin kuin vahinko ylittää säännöllisestä metsänhoidosta
tai tavanomaisesta puutavaran korjuusta aiheutuneet kustannukset.
Tuhoutuneesta taimikkovaiheen puustosta korvataan uudistamiskulut.
Jos vahinko korvataan, maksetaan korvaus myös korvauksen
hakijan maksamista vahingon selvittämisen kannalta tarpeellisista
ja kohtuullisista vahingon arviointikuluista.
Korvauksen määrää laskettaessa
otetaan vähennyksenä huomioon vakuutuksen perusteella vahinkotapahtumasta
saatava korvaus.
23 §
Hakkuuta koskeva erityissäännös
Edellä 9 §:n nojalla annetun päätöksen
mukainen hakkuu saadaan toteuttaa metsälain 5, 5 a ja 5
b §:stä sekä niiden nojalla annetuista
säännöksistä poiketen. Metsälain
mukaisesta velvollisuudesta uuden puuston aikaansaamiseksi on kuitenkin
huolehdittava.
Suomen metsäkeskus voi metsäntutkimukseen
liittyvistä painavista syistä hyväksyä valtion
maalla toteutettavan tutkimusjärjestelyn, jossa poiketaan
3, 5 tai 6 §:ssä säädetystä.
24 §
Uhkasakko ja teettämisuhka
Jos joku laiminlyö 3—6 §:ssä säädetyn
tai 9 §:n nojalla annettuun päätökseen
perustuvan velvollisuutensa, Suomen metsäkeskus voi päätöksellään
velvoittaa hänet suorittamaan tarvittavat toimenpiteet.
Maaseutuvirasto voi Suomen metsäkeskuksen esityksestä asettaa
Suomen metsäkeskuksen päätöksen
tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että toimenpiteet tehdään
laiminlyöjän kustannuksella. Toimenpiteiden teettämiskustannusten
takaisinperinnästä valtiolle vastaa Suomen metsäkeskuksen
esityksestä Maaseutuvirasto.
Uhkasakosta ja teettämisuhasta säädetään muutoin
uhkasakkolaissa (1113/1990).
25 §
Metsätuhojen torjunnasta annetun lain säännösten
rikkominen
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
laiminlyö 3—6 tai 18 §:ssä säädetyn
tai 9 §:n nojalla annettuun päätökseen
perustuvan velvollisuuden, on tuomittava, jollei teosta
muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, metsätuhojen
torjunnasta annetun lain säännösten rikkomisesta sakkoon.
26 §
Valtion saamisen perintä
Tässä laissa tarkoitettu valtion saaminen
on suoraan ulosottokelpoinen. Sen perimisestä säädetään
verojen ja maksujen täytäntöönpanosta annetussa
laissa (706/2007).
Jos valtion saamista tai sen osaa ei makseta määräajassa
takaisin, maksettavalle pääomalle peritään
korkolain (633/1982) 4 §:ssä tarkoitetun
korkokannan mukaista viivästyskorkoa kunkin erän
erääntymisestä lukien.
Tässä laissa tarkoitetun saamisen perii Maaseutuvirasto.
27 §
Muutoksenhaku
Suomen metsäkeskuksen 24 §:n 1 momentin nojalla
antamaan päätökseen saa hakea muutosta
valittamalla hallinto-oikeuteen. Toimivaltainen hallinto-oikeus
määräytyy sen mukaan, minkä hallinto-oikeuden
tuomiopiirissä pääosa kyseessä olevasta
alueesta sijaitsee. Muutoksen hakemisesta säädetään
hallintolainkäyttölaissa (586/1996).
Jos Suomen metsäkeskuksen määräämien
toimenpiteiden suorittamista ei voida lykätä,
Suomen metsäkeskus voi määrätä,
että valituksenalaista päätöstä on
noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen
toisin määrää.
Maa- ja metsätalousministeriön 9 §:n 1 momentin
nojalla tekemässä päätöksessä voidaan
määrätä, että päätöstä on
noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen
toisin määrää.
Sen lisäksi, mitä muutoksenhausta erikseen säädetään,
Suomen metsäkeskuksella on oikeus valittaa Maaseutuviraston
ja hallinto-oikeuden tämän lain nojalla tekemästä päätöksestä,
jos Maaseutuviraston päätös poikkeaa
Suomen metsäkeskuksen esityksestä tai jos hallinto-oikeus on
muuttanut Suomen metsäkeskuksen taikka Maaseutuviraston
päätöstä tai kumonnut sen.
28 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Lain 10 § tulee voimaan kuitenkin vasta valtioneuvoston
asetuksella säädettävänä ajankohtana.
Tällä lailla kumotaan metsän hyönteis-
ja sienituhojen torjunnasta annettu laki (263/1991). Kumottavan
lain 7 §:ää sovelletaan, kunnes tämän
lain 10 § tulee voimaan.
Lain 8 §:ää sovelletaan varastointipaikkaan, jonne
varastointi on aloitettu ennen 1 päivää heinäkuuta
1991 vain, jos varastointi luonteeltaan tai laajuudeltaan olennaisesti
muuttuu tämän lain tultua voimaan.
Ennen tämän lain voimaantuloa suoritetuista hakkuista
jääneisiin rungonosiin, kaadettuun mänty-
ja kuusipuutavaraan, vahingoittuneisiin puihin ja nostettuihin kantoihin
sovelletaan tämän lain voimaan tullessa voimassa
olleita säännöksiä.
Ennen lain voimaantuloa syntyneiden muiden kuin valtion varoista
korvattavien vahinkojen korvaamiseen sovelletaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.