3 a §
Nettobudjetointi
Talousarvioon voidaan ottaa seuraavista tuloista
ja menoista vain niiden erotusta vastaavat tuloarviot tai määrärahat
(nettobudjetointi):
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6) lakiin perustuva valtionapu kunnalle ja kunnan maksettavaksi
valtiolle valtionapujärjestelmän määräytymisperusteiden
mukaan tuleva määrä.
Nettobudjetoinnissa ei tuloina oteta huomioon
veroja, veronluonteisia maksuja tai sakkomaksuja. Nettobudjetoinnin
kohteena eivät myöskään voi
olla:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2) sijoitusmenot tai omaisuuden myyntitulot, lukuun
ottamatta osakkeiden myyntiä taikka viraston tai laitoksen
toimintaan tarkoitetun irtaimen omaisuuden hankintaa tai irtaimen
omaisuuden myyntiä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 b §
Valtion tilinpäätöksen mukaisen ylijäämän
tai alijäämän huomioon ottaminen talousarviossa
Valtion tilinpäätöksen valmistuttua
enintään sen osoittama kumulatiivinen ylijäämä voidaan ottaa
saman varainhoitovuoden lisätalousarvioiden ja seuraavan
varainhoitovuoden talousarvion määrärahojen
katteeksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
12 §
Toiminta- ja taloussuunnittelu
Ministeriöiden on suunniteltava toimialansa yhteiskunnallista
vaikuttavuutta sekä hallinnonalansa taloutta ja toiminnallista
tuloksellisuutta usean vuoden aikavälillä. Virastojen
ja laitosten on suunniteltava toimintaansa ja talouttansa sekä tuloksellisuuttaan
usean vuoden aikavälillä. Suunnittelun on tuotettava
valtion talousarvion valmistelussa sekä valtioneuvoston johdolla
muutoin tehtävässä valtiontalouden suunnittelussa
tarvittavat tiedot.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2 luku
Valtion taloushallinto-organisaatio, maksuliike, kirjanpito
ja tilinpäätös
12 a §
Taloushallinto-organisaatio
Valtio on talousarviotaloudestaan kirjanpitovelvollinen, joka
jakautuu kirjanpitoyksiköihin. Kirjanpitoyksiköiden
kirjanpitotiedot kerätään valtion keskuskirjanpitoon
valtion tilinpäätöksen laatimista varten.
Valtiokonttori kerää kirjanpitotiedot ja hoitaa
keskuskirjanpidon.
Kirjanpitoyksiköt vastaavat maksuliikkeestään
ja kirjanpidostaan sekä laativat 21 §:ssä tarkoitetun
viraston ja laitoksen tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen.
Kirjanpitoyksiköitä ovat tasavallan presidentin
kanslia ja ministeriöt sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti
tarkoituksenmukaisena kokonaisuutena virastot, laitokset ja muut
toimielimet. Kirjanpitoyksikön muodostamisesta määrää valtiovarainministeriö asianomaista
ministeriötä kuultuaan.
14 §
Kirjanpito
Valtion kirjanpitoon kuuluvat talousarviokirjanpito ja liikekirjanpito.
Kirjanpidossa tulee noudattaa hyvää kirjanpitotapaa.
Kirjanpidon tulee sisältää kaikki
tulot, menot ja rahoitustapahtumat sekä niiden oikaisu-
ja siirtoerät bruttomääräisinä.
Talousarviokirjanpidon tilit on järjestettävä siten,
että tuloarvioiden kertymistä ja määrärahojen
käyttöä on mahdollista seurata vähintään eduskunnan
päättämällä tarkkuudella.
Liikelaitosten kirjanpidosta säädetään
erikseen.
15 §
Valtuuksien seuranta
Viraston ja laitoksen tulee järjestää 10 §:ssä tarkoitettujen
talousarvion käsittelyn yhteydessä myönnettyjen
valtuuksien sekä lakiin perustuvien valtuuksien käytön
ja käytöstä aiheutuvien menojen seuranta.
Valtuuksien seurannasta voidaan säätää tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella.
16 §
Laskentatoimi
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Viraston ja laitoksen on järjestettävä maksullisen
toiminnan kannattavuuden seuranta siten, että maksullisen
toiminnan vuositulos voidaan esittää tilinpäätöksen
yhteydessä, jollei maksullinen toiminta ole vähäistä.
19 §
Siirtomäärärahan peruuttaminen
Jos osaksi tai kokonaan käyttämättä jäänyttä siirtomäärärahaa
ei saa enää tilinpäätöksessä siirtää,
käyttämätön määrä on
peruutettava. Peruutettu siirtomääräraha
merkitään tuloksi.
20 §
Edellisille vuosille kuuluvien menojen maksaminen kuluvan vuoden
määrärahasta
Jos varainhoitovuonna tulee maksettavaksi varainhoitovuotta
aikaisempaan vuoteen kohdistuva meno, se voidaan maksaa valtiovarainministeriön
luvalla kulumassa olevan varainhoitovuoden vastaavaan tarkoitukseen
käytettävissä olevasta määrärahasta.
Valtiovarainministeriön päätöksellä voidaan
kuitenkin määrätä, että kirjanpitoyksikkö voi
päätöksessä tarkemmin määrätyin
edellytyksin päättää menon maksamisesta ilman
valtiovarainministeriön lupaa.
23 §
Lahjoitus- ja testamenttivarojen vastaanottaminen ja käyttö
Lahjoitus- ja testamenttivarojen vastaanottamisesta ja käytöstä säädetään
valtioneuvoston asetuksella.
25 §
Lain soveltaminen eduskunnan taloudenhoitoon
Tämän lain säännöksiä on
soveltuvin osin noudatettava myös eduskunnan ja valtiontalouden
tarkastusviraston taloudenhoidossa. Arviomäärärahan
ylittämisestä päättää niiden
määrärahojen osalta eduskunnan kansliatoimikunta, joka
myöntää myös 20 §:ssä tarkoitetun
luvan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20 .
Lain 19 §:ää sovelletaan jo vuoden
2009 tilinpäätökseen.
Valtiovarainministeriö määrää ajankohdan, josta
alkaen tilivirasto ryhtyy toimimaan 12 a §:ssä tarkoitettuna
kirjanpitoyksikkönä. Muualla laissa oleva viittaus
tilivirastoon tarkoittaa viittausta tässä laissa
tarkoitettuun kirjanpitoyksikköön.