3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
9) rataverkolla Liikenneviraston hallinnassa olevia
valtion omistamia rautateitä;
10) yksityisraiteella muuta kuin valtion omistamaa
ja Liikenneviraston hallinnoimaa rautatietä, jolla on liityntä rataverkkoon;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7 §
Liikennevirasto, radanpitäjä ja radanpidon
kustannukset
Liikennevirasto toimii radanpitoviranomaisena ja hallinnassaan
olevan rataverkon radanpitäjänä. Valtio
vastaa omistamansa rataverkon radanpidon kustannuksista. Muu taho
voi osallistua valtion omistaman rataverkon radanpidon kustannuksiin
Liikenneviraston kanssa tehtävän sopimuksen nojalla,
jos osallistumiseen on erityinen syy.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8 §
Yleistä rautatien suunnittelusta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Suunnitelmia tehtäessä radanpitäjä toimii
yhteistyössä maakunnan liittojen, kuntien, elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskusten sekä muiden
viranomaisten kanssa. Suunnittelun on perustuttava rautatien kehittämisen
tarpeisiin, valtakunnallisiin alueidenkäyttötavoitteisiin
sekä muuhun alueiden käytön suunnitteluun.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 §
Rautatiealueen suunnittelu ja alueiden käytön suunnittelu
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sen estämättä, mitä 1 momentissa
säädetään, voidaan olemassa
olevan rautatien rakentamista koskeva yleissuunnitelma ja ratasuunnitelma laatia,
jos hankkeen luonne huomioon ottaen suunnitelman suhde muuhun alueiden
käyttöön voidaan riittävästi
selvittää yhteistyössä liikenneviranomaisten,
kunnan, maakunnan liiton sekä elinkeino-, liikenne- ja
ympäristökeskuksen kanssa.
Yleissuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa
tai oikeusvaikutteista yleiskaavaa. Yleissuunnitelma voidaan hyväksyä vastoin
voimassa olevaa asemakaavaa, jos kunta sekä elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskus sitä puoltavat.
Ratasuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin oikeusvaikutteista
kaavaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
17 §
Tasoristeysten perustaminen ja rautatien ylittäminen
Uuden pysyvän tasoristeyksen saa rakentaa vain muun
rataverkon kuin runkoverkon vähäliikenteiselle
osalle. Runkoverkolla olevan tasoristeyksen paikkaa voidaan siirtää,
jos siirrolla voidaan merkittävästi parantaa tasoristeyksen
turvallisuutta taikka muusta erityisestä syystä.
Tasoristeyksen rakentamiseen tai siirtämiseen on oltava
radanpitäjän lupa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Radanpitäjä voi myöntää luvan
ylittää rautatie moottorikelkalla lumipeitteen
aikana tasoristeyksessä, joka sijaitsee muulta moottorikäyttöiseltä liikenteeltä kuin
moottorikelkkojen liikenteeltä suljetulla metsätiellä.
Lupa voidaan myöntää runkoverkon ulkopuoliselle
vähäliikenteiselle rataosalle korkeintaan viiden
vuoden määräajaksi ja vain, jos lupaehdoin
voidaan varmistaa, että moottorikelkan käyttö ei
vahingoita rataa tai rautatiealueen rakenteiden toimivuutta, haittaa
radanpitoa eikä vaaranna liikenneturvallisuutta.
Poliisi, tullilaitos ja rajavartiolaitos voivat maastossa tapahtuvien
valvontatehtävien vuoksi saada radanpitäjältä määräajaksi
luvan ylittää rautatietasoristeys moottorikelkalla
ja muulla maastoajoneuvolla myös muualla kuin edellä 6 momentissa
tarkoitetulla rataosalla luvassa tarkemmin määritellyin
ehdoin.
22 §
Vuorovaikutus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Radanpitäjän on pyydettävä yleis-
ja ratasuunnitelmasta lausunto niiltä elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksilta, maakunnan liitoilta ja
kunnilta, joiden alueelle suunnitelma sijoittuu ja joiden alueella
suunnitelman vaikutukset muutoin ilmenevät. Radanpitäjän
tulee pyytää muulta viranomaiselta lausunto, jos
se on päätösharkinnassa tarpeen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
26 §
Suunnitelmien voimassaoloaika
Ratasuunnitelman laatiminen on aloitettava kahdeksan vuoden
kuluessa sen vuoden päättymisestä, jona
hankkeesta laadittu yleissuunnitelma on saanut lainvoiman. Muuten
yleissuunnitelman hyväksymispäätös
raukeaa. Liikennevirasto voi pidentää yleissuunnitelman
voimassaoloaikaa enintään neljällä vuodella.
Voimassaoloaikaa voidaan jatkaa vain, jos 10 ja 12 §:n edellytykset
täyttyvät. Ratasuunnitelman laatimisen katsotaan
alkaneen, kun siitä on ilmoitettu 9 §:n 2 momentissa
säädetyllä tavalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
27 §
Seuranta
Liikenneviraston on järjestelmällisesti seurattava,
miten ratahankkeen arvioidut ja muut vaikutukset toteutuvat ja käytettävä hyväksi
seurannan tuloksia tulevien hankkeiden vaikutusarvioinnissa ja suunnitteluratkaisujen
valinnassa.
28 §
Suunnitelmien hyväksyminen
Liikenne- ja viestintäministeriö hyväksyy rautatien
lakkauttamista koskevat ratasuunnitelmat, jotka koskevat rautatien
lakkauttamista muulloin kuin rautatien rakentamisen yhteydessä.
Muut ratasuunnitelmat ja yleissuunnitelmat hyväksyy Liikennevirasto.
Jos kunta, maakunnan liitto tai elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
on suunnitelman olennaisista kohdista eri mieltä Liikenneviraston
kanssa, on asia siirrettävä liikenne- ja viestintäministeriön
ratkaistavaksi. Liikennevirasto voi erityisistä syistä muutoinkin
siirtää suunnitelman liikenne- ja viestintäministeriön
hyväksyttäväksi.
30 §
Rataosuuden rajoitettu kunnossapito
Liikennevirasto voi erityisestä syystä päättää,
että jotakin rataosuutta ei pidetä 29 §:ssä tarkoitetussa
kunnossa.
31 §
Liikenteen tilapäinen kieltäminen tai rajoittaminen
Liikennevirasto voi määräajaksi kieltää liikenteen
radalla tai sen osalla taikka rajoittaa sitä, jos rata
on sellaisessa kunnossa, ettei radalla voida turvallisesti liikennöidä tai
jos rautatieliikenne saattaa vaurioittaa rataa, joka roudan sulamisen
tai sateen vuoksi taikka muusta syystä on rakenteeltaan
heikentynyt.
32 §
Tilapäinen kulkutie
Jos radan sortumisen vuoksi tai muusta yllättävästä syystä taikka
poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden johdosta liikenne radalla
estyy, Liikennevirastolla on oikeus järjestää toisen maalle
tilapäinen kulkutie esteen poistamisen ajaksi. Ennen kulkutien
järjestämistä on asianomaiselle kiinteistön
omistajalle tai haltijalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi,
jos se on mahdollista.
33 §
Kiireellinen ratatyö
Jos radan sortumisen vuoksi tai muusta yllättävästä syystä taikka
poikkeuksellisten luonnonolosuhteiden johdosta rautatie on vaarassa
vaurioitua ja tämän vuoksi liikenne radalla estyisi,
on Liikennevirastolla oikeus rakentaa toisen maalle tilapäinen
rakennelma, laite, oja, rumpu tai penger. Ennen rakentamista on
asianomaiselle kiinteistön omistajalle tai haltijalle varattava
tilaisuus tulla kuulluksi, jos se on mahdollista.
Jos 1 momentissa mainittu rakennelma, laite tai penger jää pysyvästi
toisen maalle, Liikenneviraston on käynnistettävä viivytyksettä ratasuunnitelman
laatiminen, jollei se ole 14 §:n 2 momentin
perusteella tarpeetonta.
34 §
Tasoristeyksen ja sinne johtavan tien tekeminen, muuttaminen
ja hoito
Tienpitäjä tai kiinteistön omistaja
on velvollinen tekemään tasoristeykseen liittyvän
tienosan ja pitämään sen kunnossa Liikenneviraston
ohjeiden mukaan sillä tavoin, ettei siitä ole
vaaraa liikenteelle tai junaturvallisuudelle eikä haittaa radan
kunnossapidolle.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tienpitäjä tai kiinteistön omistaja
on velvollinen poistamaan tai vähentämään
tasoristeyksen merkittävästi lisääntyneestä tai
muuttuneesta käytöstä liikenteelle aiheutuvan
vaaran tai radanpidolle aiheutuvan haitan muuttamalla tietä tai
tekemällä risteysjärjestelyjä Liikenteen
turvallisuusviraston määräyksissä edellytetyllä tavalla.
Jos tienpitäjä tai kiinteistön omistaja
laiminlyö velvollisuutensa, Liikennevirasto voi suorittaa
tai teettää tässä momentissa
tarkoitetut toimenpiteet tienpitäjän tai kiinteistön
omistajan kustannuksella siten kuin uhkasakkolaissa (1113/1990)
säädetään.
35 §
Ratatöiden vaikutus tasoristeyksiin
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos rautatien rakentamisen yhteydessä tasoristeyksen
olosuhteet heikkenevät vaarantaen liikenneturvallisuuden
tai muuttuvat Liikenteen turvallisuusviraston määräysten
vastaisiksi olennaisilta osiltaan, radanpitäjä on
velvollinen korjaamaan tasoristeykseen liittyvän tien Liikenteen
turvallisuusviraston määräysten mukaiseksi
tai entistä vastaavaksi taikka poistamaan tasoristeyksen.
43 §
Ratatoimitus
Radanpidon tarpeisiin tarvittavat alueet ja oikeudet lunastetaan
sekä tasoristeyksiin liittyvät oikeudet muutetaan
ratatoimituksessa. Lunastamisessa ja tasoristeyksiin liittyvien
oikeuksien muuttamisessa noudatetaan, mitä kiinteän
omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetussa laissa
(603/1977), jäljempänä lunastuslaki,
säädetään, jollei tästä laista
muuta johdu. Ratatoimituksessa havaitun virheen korjaamisesta, virheen
oikaisemisesta ja toimituksen tai päätöksen
purkamista koskevasta esityksestä on soveltuvin osin voimassa,
mitä kiinteistönmuodostamislaissa (554/1995)
säädetään kiinteistötoimituksesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
47 §
Lunastuksen kohteen vahvistaminen ja omistusoikeuden syntyminen
rautatiealueeseen
Lunastuspäätöksessä vahvistetaan
lunastuksen kohde ratasuunnitelman tai 14 §:n 2 momentissa
tarkoitetun kirjallisen suostumuksen perusteella tarvittaessa Liikenneviraston
osoituksen mukaan. Ratasuunnitelmasta voidaan vähäisessä määrin
poiketa, jos siihen on erityinen syy.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
49 §
Oikeuksien raukeaminen
Rautatiealueen siirtyessä radanpitäjän
omistukseen raukeavat lunastettavaan rautatiealueeseen kohdistuvat
kiinnitykset, käyttöoikeudet ja muut erityiset
oikeudet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
74 §
Korvauksettomat luovutukset
Valtiolla ei ole oikeutta tässä laissa tarkoitettuun
korvaukseen Liikennevirastolta. Korvaukseen oikeutettuja ovat kuitenkin
valtion liikelaitoksista annetun lain (1185/2002) mukaiset
liikelaitokset. Valtioneuvosto voi päättää valtion korvausoikeudesta
toisin, jos tähän on erityisiä syitä.
78 §
Rautatien lakkauttaminen rautatietä rakennettaessa
Jos rautatietä rakennettaessa rautatie on siirretty
uuteen paikkaan eikä ratasuunnitelmassa ole määrätty,
että rata jää entisellä paikallaan edelleen
rautatieksi, se lakkautetaan siltä osin rautatienä Liikenneviraston
hyväksymän ratasuunnitelman perusteella. Tämän
estämättä radanpitäjä saa
käyttää entistä rautatiealuetta
muihin radanpidon tarpeisiin, jos ratasuunnitelmassa niin määrätään.
79 §
Rautatien lakkauttaminen muussa yhteydessä
Liikenne- ja viestintäministeriö voi lakkauttaa
rautatien Liikenneviraston valmisteleman ratasuunnitelman perusteella,
jos:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Lisäksi liikenne- ja viestintäministeriö voi lakkauttaa
rautatien Liikenneviraston valmisteleman ratasuunnitelman perusteella,
jos rautatien liikenne on vähäistä eikä rautatietä ole
taloudellisesti kannattavaa pitää valtion
varoilla turvallisesti liikennöitävässä,
29 tai 30 §:ssä tarkoitetussa kunnossa
ja jos alueen saavutettavuus sekä kuljetustarpeet on turvattu
muulla tavoin.
Liikenne- ja viestintäministeriön tulee ennen tässä pykälässä tarkoitetun
päätöksen tekemistä kuulla tarvittaessa
asianomaisia ministeriöitä, maakunnan liittoja
ja kuntia.
80 §
Rautatiealueen luovuttaminen rautatien lakkauttamisen yhteydessä
Liikennevirasto luovuttaa 78 tai 79 §:ssä tarkoitetun
päätöksen perusteella rautatiealueen, jollei
alueen säilyminen viraston hallinnassa ole perusteltua.
Alueiden luovutuksessa menetellään siten kuin
oikeudesta luovuttaa valtion kiinteistövarallisuutta annetussa
laissa (973/2002) säädetään.
Liikennevirasto voi ratasuunnitelmassa päättää luopua
rautatiealueesta korvauksetta, jos rautatie on lakkautettu ja alueella
on vähäinen arvo tai merkitys. Rautatiealue siirtyy
siihen rajoittuviin kiinteistöihin radan raiteen tai raiteiden muodostaman
alueen keskilinjaa myöten. Rajaa saadaan entisellä rautatiealueella
rajankäynnissä oikoa ja suorittaa muita kiinteistöjaotuksen kannalta
tarkoituksenmukaisia rajansovituksia siten, että pinta-alaltaan
ja arvoltaan vähäisiä alueita vaihtuu
kiinteistöjen kesken tai, jollei sopivaa vastikemaata ole,
siirtyy kiinteistöstä toiseen. Rautatiealue siirtyy
kuitenkin kunnan omistukseen asemakaava-alueella ja alueella, jolle
kunta on päättänyt laatia asemakaavan.
Kun rautatie on lakkautettu eikä rautatiealuetta ole
määrätty käytettäväksi
muihin radanpidon tarpeisiin taikka kun Liikennevirasto lakkauttaa rautatiealueen
käyttämisen muihin tarpeisiin, lakkaa siihen kohdistunut
48 §:n 1 momentin mukainen käyttöoikeus.
Ratasuunnitelmassa on määrättävä,
mistä lukien alue lakkaa olemasta rautatie.
81 §
Lakkautetun ja luovutettavan rautatiealueen rakenteet ja laitteet
Ratasuunnitelmassa on osoitettava, tarvitaanko aluetta tiealueeksi,
museorautatieksi tai muuhun tarkoitukseen ja kuuluuko alueeseen
erityistä hoitoa vaativia rakenteita tai laitteita. Jos
näin on, alue on jätettävä sellaiseksi,
ettei sen käyttö mainittuun tarkoitukseen vaikeudu.
Jos edellä tarkoitettua käyttöä ei
ole, ratasuunnitelmassa on tarvittaessa osoitettava toimenpiteet,
jotka ovat tarpeen entisen rautatiealueen palauttamiseksi ennalleen.
Liikennevirasto poistaa rautatiealueelle radanpitoa varten rakennetut
tai sijoitetut rakenteet ja laitteet ja tekee mahdolliset ennallistamistoimenpiteet
kahden vuoden kuluessa rautatien lakkauttamista koskevan päätöksen voimaantulosta,
jollei luovutuksensaajan kanssa sovita toisin.
82 §
Lakkautettua rautatiealuetta koskevat menettelyt
Radanpitäjän on haettava viipymättä ratatoimituksen
pitämistä, kun rautatie on lakkautettu ja Liikennevirasto
on päättänyt luopua rautatiealueesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
83 §
Liitännäisalueen lakkauttaminen
Liikennevirasto lakkauttaa liitännäisalueen, jos
sitä ei enää tarvita siihen tarkoitukseen,
jota varten se on perustettu. Liitännäisalueen
lakkauttamista koskevasta menettelystä on soveltuvin osin
voimassa, mitä ratasuunnitelmasta säädetään.
Kun liitännäisalue lakkautetaan, lakkaa samalla
siihen kohdistunut käyttöoikeus.
Jos liitännäisalueen lakkauttamisesta aiheutuu
jollekulle hyötyä, jota ei ole pidettävä vähäisenä,
hyödynsaaja on velvollinen korvaamaan Liikennevirastolle
saamansa hyödyn. Jollei korvauksesta sovita, asia on ratkaistava
ratatoimituksessa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
87 §
Hallinnolliset pakkokeinot
Aluehallintovirasto voi kieltää sitä,
joka rikkoo tätä lakia tai sen nojalla annettuja
säännöksiä, jatkamasta tai toistamasta
lainvastaista menettelyä. Aluehallintovirasto voi myös
määrätä sen, joka rikkoo tätä lakia
tai sen nojalla annettuja säännöksiä,
täyttämään velvollisuutensa. Aluehallintovirasto
voi tehostaa päätöstään
uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty
toimenpide tehdään laiminlyöjän
kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa,
teettämisuhkaa ja keskeyttämisuhkaa koskevaan
asiaan sovelletaan, mitä uhkasakkolaissa säädetään.
Jos kiireellinen toimenpide on tarpeen liikennettä välittömästi
uhkaavan vaaran poistamiseksi taikka jos kysymys on rautatiealueeseen
kohdistuvan luvattoman toimenpiteen oikaisemisesta, Liikenteen turvallisuusvirastolla
ja Liikennevirastolla on oikeus toimenpiteeseen tai luvattoman toimenpiteen
oikaisemiseen siihen velvollisen kustannuksella.
Jos joku estää Liikenteen turvallisuusvirastoa tai
Liikennevirastoa toimittamasta 2 momentissa tarkoitettua virkatehtävää tai
9 §:n 1 momentissa tarkoitettua tutkimustyötä,
poliisin on annettava Liikenteen turvallisuusviraston tai Liikenneviraston
pyynnöstä virka-apua.
91 §
Päätösten ilmoittaminen muistutuksen
tehneille ja viranomaisille
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Radanpitäjän on lähetettävä yleis-
ja ratasuunnitelman hyväksymispäätöksestä ilmoitus kunnalle,
elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
ja maakunnan liitolle sekä tarvittaessa muullekin viranomaiselle.
Ilmoitukseen on tarvittaessa liitettävä jäljennös
suunnitelmasta.
92 §
Muutoksenhaku
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kunnalla, elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksella
ja maakunnan liitolla on oikeus hakea valittamalla muutosta sellaiseen
yleis- ja ratasuunnitelman hyväksymispäätökseen,
jonka vaikutukset ulottuvat kunnan alueelle tai viranomaisen toimialueelle.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
94 §
Päätösten välitön
täytäntöönpano
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Päätöksessä, jonka Liikennevirasto
antaa 41 §:n 2 momentin nojalla, voidaan määrätä,
että päätös on pantavissa täytäntöön
valituksesta huolimatta.
95 §
Kuuluttaminen
Milloin tämän lain nojalla on julkaistava
kuulutus, määräys, kielto tai muu asia
yleisesti tiedoksi eikä tiedoksi antamisen tavasta ole
erikseen säädetty, on Liikenneviraston tiedotettava asiasta
kuuluttamalla siitä vähintään
30 päivän ajan asianomaisen kunnan ilmoitustaululla
siten kuin julkisista kuulutuksista annetussa laissa (34/1925)
säädetään. Kuulutuksen julkaisemisesta
on ilmoitettava ainakin yhdessä toiminnan vaikutusalueella
yleisesti leviävässä sanomalehdessä,
jollei asian merkitys ole vähäinen tai ilmoittaminen
ole muutoin ilmeisen tarpeetonta.
96 §
Tarkemmat säännökset ja määräykset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Radan näkemäalueiden määrittelystä säädetään
liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.