1 §
Lain tarkoitus
Tässä laissa säädetään
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnan, seurakuntayhtymän,
tuomiokapitulin ja kirkkohallituksen työntekijän
oikeudesta eläkkeeseen ja työntekijän
edunsaajan oikeudesta perhe-eläkkeeseen.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4) työnantajalla 3 §:n 1
momentissa tarkoitettua Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntaa,
seurakuntayhtymää, tuomiokapitulia tai kirkkohallitusta
sekä sellaisia mainitun pykälän 2 momentissa
tarkoitettuja yhteisöjä, säätiöitä ja laitoksia,
jotka ovat tehneet mainitussa momentissa tarkoitetun sopimuksen
Kirkon keskusrahaston kanssa;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
12) EU:n sosiaaliturvan perusasetuksella sosiaaliturvajärjestelmien
yhteensovittamisesta annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta
(EY) N:o 883/2004 ja EU:n sosiaaliturvan täytäntöönpanoasetuksella sosiaaliturvajärjestelmien
yhteensovittamisesta annetun asetuksen (EY) N:o 883/2004
täytäntöönpanomenettelystä annettua
Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 987/2009.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan siihen, joka on virka- tai
työsuhteessa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntaan,
seurakuntayhtymään, tuomiokapituliin ja kirkkohallitukseen.
Yhdistys, muu yhtymä, säätiö tai
laitos voi Kirkon keskusrahaston kanssa sopia, että sen palveluksessa
olevaan pappiin tai lehtoriin, jolle tuomiokapituli on antanut oikeuden
toimia pappina tai lehtorina sen palveluksessa, tai diakonissaan,
joka hoitaa opetustehtävää päätoimenaan
diakonissalaitoksessa, sovelletaan tämän lain
säännöksiä. Samoin Kirkon keskusrahaston kanssa
voidaan sopia, jollei EU:n sosiaaliturvan perusasetuksesta tai Suomea
sitovista kansainvälisistä sosiaaliturvasopimuksista
muuta johdu, millä ehdoilla tätä lakia
sovelletaan siihen, joka on kirkkojenvälisen tai vastaavan
järjestön palveluksessa tai työssä ulkosuomalaisten
keskuudessa muun evankelis-luterilaisen kirkon tai sen seurakunnan
palveluksessa taikka toimii tai on vähintään
kahdeksan vuotta toiminut lähetystyössä ulkomailla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4 §
Soveltamisalan rajoitukset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos syntyy epäselvyyttä siitä, sovelletaanko työntekijään
tätä lakia, asian ratkaisee työnantajan
tai työntekijän hakemuksesta kunnallinen eläkelaitos.
5 §
Hallinto
Kirkon keskusrahasto huolehtii sille 5 luvussa säädetyistä eläketurvan
rahoitukseen liittyvistä tehtävistä,
eläkemaksujen perimisestä sekä muista
sille tämän lain nojalla säädetyistä tehtävistä.
Kunnallinen eläkelaitos huolehtii tämän
lain mukaisesta eläketurvan toimeenpanosta, jollei tässä laissa
toisin säädetä.
Eläkkeiden maksamiseen tarvittavien varojen siirtämisestä kunnalliselle
eläkelaitokselle säädetään
kunnallisen eläkelain (549/2003) 137 b §:ssä.
8 §
Kunnallisen eläkelaitoksen takautuva oikeus korvaukseen
vakuutuslaitokselta
Jos työntekijällä on oikeus saada
tapaturmavakuutuslakiin (608/1948) perustuvaa päivärahaa
tai tapaturmaeläkettä, sotilasvammalakiin (404/1948)
perustuvaa elinkorkoa tai liikennevakuutuslain (279/1959)
nojalla omaan vammaan perustuvaa jatkuvaa korvausta taikka tapaturmavakuutuslain
perusteella korvattavasta kuntoutuksesta annetun lain (625/1991)
tai liikennevakuutuslain perusteella korvattavasta kuntoutuksesta
annetun lain (626/1991) nojalla ansionmenetyskorvausta,
tämän lain mukainen eläke voidaan suorittaa
täysimääräisenä, kunnes päivärahan,
tapaturmaeläkkeen, elinkoron, korvauksen tai ansionmenetyskorvauksen
määrä on lopullisesti ratkaistu. Työntekijän
oikeus mainittuihin etuuksiin siirtyy kunnalliselle eläkelaitokselle
siltä osin kuin kunnallinen eläkelaitos on maksanut
samalta ajalta eläkettä.
Mitä 1 momentissa säädetään,
sovelletaan vastaavasti työntekijän kuoltua hänen
edunsaajilleen maksettavaan tapaturmavakuutuslain mukaiseen perhe-eläkkeeseen
tai sotilasvammalain mukaiseen huoltoeläkkeeseen tai liikennevakuutuslain
nojalla maksettavaan jatkuvaan korvaukseen, jos kunnallinen eläkelaitos
on maksanut myöntämänsä perhe-eläkkeen
täysimääräisenä.
9 §
Eläkkeenhakijan ja edunsaajan ilmoitusvelvollisuus
Eläkkeenhakijan ja edunsaajan on annettava kunnalliselle
eläkelaitokselle eläkeasian käsittelemistä ja
ratkaisemista varten tarvittavat tiedot.
Työkyvyttömyyseläkkeen saaja on velvollinen
ilmoittamaan kunnalliselle eläkelaitokselle työkykynsä palautumisesta,
ryhtymisestään ansiotyöhön ja
kuntoutuksen keskeytymisestä.
Työttömyyseläkkeen saaja on velvollinen
ilmoittamaan kunnalliselle eläkelaitokselle:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Osa-aikaeläkkeen saaja on velvollinen ilmoittamaan
kunnalliselle eläkelaitokselle:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Leskeneläkkeen saaja on velvollinen ilmoittamaan kunnalliselle
eläkelaitokselle solmimastaan avioliitosta. Jos lapseneläkettä saava
lapsi annetaan ottolapseksi muulle kuin edunjättäjän leskelle
tai tämän puolisolle, lapsen ottovanhemmat ovat
velvolliset ilmoittamaan ottolapseksi ottamisesta kunnalliselle
eläkelaitokselle.
10 §
Selvitys eläkkeensaajalta eläkkeen määrään
ja eläkeoikeuteen liittyvistä seikoista
Kunnallinen eläkelaitos voi sen lisäksi, mitä eläkkeensaajan
ilmoitusvelvollisuudesta edellä säädetään,
vaatia eläkkeensaajalta selvityksen eläkkeen määrään
ja eläkeoikeuteen vaikuttavista seikoista, jos on aihetta
epäillä, että näissä seikoissa
on tapahtunut muutoksia.
11 §
Eläkkeen hakeminen
Eläkettä on haettava kunnalliselta eläkelaitokselta
sitä varten vahvistetulla lomakkeella. Hakemukseen on liitettävä eläkeasian
ratkaisemiseksi tarvittava selvitys.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
12 §
Työkyvyttömyyseläkkeen hakijan selvitys
terveydentilastaan
Työkyvyttömyyseläkkeen hakijan on
toimitettava kunnalliselle eläkelaitokselle terveydentilastaan
lääkärinlausunto, joka sisältää hoito- tai
kuntoutussuunnitelman. Kunnallinen eläkelaitos voi kuitenkin
hyväksyä muunkinlaisen lääkärinlausunnon
tai sitä vastaavan selvityksen. Jos hakija on hoidettavana
sairaalassa tai jos siihen on muu erityinen syy, kunnallinen eläkelaitos
voi myös omalla kustannuksellaan hankkia lääkärinlausunnon.
Työkyvyttömyyseläkkeen hakija on
velvollinen kunnallisen eläkelaitoksen osoituksesta käymään
työkyvyn heikentymisen selvittämistä varten
tutkittavana kunnallisen eläkelaitoksen nimeämän
laillistetun lääkärin luona tai kunnallisen
eläkelaitoksen osoittamassa kuntoutus- tai tutkimuslaitoksessa.
Jos hakija ilman hyväksyttävää syytä kieltäytyy
tutkimuksesta, eläkehakemus voidaan ratkaista
kunnallisen eläkelaitoksen käytettävissä olevan
selvityksen nojalla.
Kunnallisen eläkelaitoksen on korvattava 2 momentissa
tarkoitetusta tutkimuksesta aiheutuvat kustannukset, joihin luetaan
myös määräyksen mukaan
tehdystä matkasta aiheutuvat kohtuulliset matkakustannukset
ja kohtuullinen matkapäiväraha matkustettaessa
toiselle paikkakunnalle.
13 §
Eläkkeen hakeminen työntekijän puolesta
Jos työntekijä ei itse pysty hakemaan eläkettä tai
muuten hoitamaan eläkettään koskevia
asioitaan iän, vamman, sairauden tai muun syyn takia eikä hänellä ole
edunvalvojaa, kunnallisen eläkelaitoksen hyväksymä työntekijän
lähiomainen tai se, joka on pääasiallisesti
huolehtinut työntekijästä, voi hakea
työntekijän puolesta eläkettä ja
muutoinkin käyttää puhevaltaa hänen puolestaan
eläkettä koskevassa asiassa.
14 §
Eläkehakemuksen vireilletulo
Eläkehakemus katsotaan tehdyksi sinä päivänä,
jona se on saapunut kunnalliselle eläkelaitokselle, Kirkon
keskusrahastolle, jollekin työeläkelaissa tarkoitetulle
eläkelaitokselle, Eläketurvakeskukselle taikka
eläkelaitoksen tai Eläketurvakeskuksen
sitä varten valtuuttamalle asiamiehelle.
14 a §
Päätöksen tiedoksianto
Kunnallisen eläkelaitoksen päätös
annetaan tiedoksi lähettämällä se
vastaanottajalle postitse taikka antamalla päätös
tiedoksi sähköisesti siten kuin sähköisestä asioinnista
viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään.
15 §
Lääkärin osallistuminen päätöksentekoon
kunnallisessa eläkelaitoksessa
Yhden tai useamman laillistetun lääkärin
on osallistuttava työkyvyttömyys- ja kuntoutusasioiden
sekä muiden lääketieteellisiä kysymyksiä sisältävien
asioiden valmisteluun. Kunnallisen eläkelaitoksen lääkäri
voi merkitä kannanottonsa asiakirjoihin noudattamatta terveydenhuollon
ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994)
23 §:ssä säädettyjä lääkintölaillisia todistuksia
ja lausuntoja koskevia muotovaatimuksia.
16 §
Ennakkopäätös eläkeoikeudesta
Kunnallinen eläkelaitos voi antaa ennakkopäätöksen
siitä:
1) onko hakija tämän lain mukaisessa
palveluksessa tai onko hän tiettynä ajankohtana
ollut sellaisessa palveluksessa;
2) mikä on työntekijän vanhuuseläkeikä;
3) onko työntekijälle maksettava
palkka tai muu vastike eläkettä kartuttavaa työansiota;
4) muusta näihin verrattavasta hakijalle tärkeästä seikasta.
Ennakkopäätöstä on noudatettava
annettaessa eläkepäätös henkilölle,
jota ennakkopäätös koskee, edellyttäen,
että eläke myönnetään
niiden säännösten nojalla, joihin ennakkopäätös perustuu.
Ennakkopäätöksestä saadaan kuitenkin
poiketa eläkkeenhakijan eduksi.
Kunnallisen eläkelaitoksen päätökseen,
jolla eläkelaitos on kieltäytynyt antamasta 1 momentissa
tarkoitetun ennakkopäätöksen eläkeoikeudesta,
ei saa hakea muutosta valittamalla.
17 §
Ennakkopäätös oikeudesta osatyökyvyttömyyseläkkeeseen
Työntekijällä on oikeus saada ennakkopäätös siitä,
täyttääkö hän osatyökyvyttömyyseläkkeen saamisen
edellytykset. Ennakkopäätöksen antaa kunnallinen
eläkelaitos, jos se olisi toimivaltainen ratkaisemaan eläkehakemuksen
siinä tapauksessa, että työntekijä hakisi
ennakkopäätöksen sijasta eläkettä.
Myönteinen ennakkopäätös
on kunnallista eläkelaitosta sitova, jos siihen perustuva
eläkehakemus tehdään yhdeksän
kuukauden tai työntekijän ja hänen työnantajansa
sopiman sitä pidemmän ajan kuluessa siitä,
kun ennakkopäätös on tullut lainvoimaiseksi.
18 §
Ennakkopäätös oikeudesta työeläkekuntoutukseen
Työntekijällä on oikeus saada ennakkopäätös siitä,
täyttääkö hän työeläkekuntoutuksen
saamisen edellytykset. Myönteinen ennakkopäätös on
kunnallista eläkelaitosta sitova, jos työntekijä toimittaa
kunnalliselle eläkelaitokselle kuntoutussuunnitelman yhdeksän
kuukauden kuluessa siitä, kun ennakkopäätös
on tullut lainvoimaiseksi.
19 §
Viimeinen eläkelaitos
Viimeisestä eläkelaitoksesta tämän
lain mukaisessa eläkeasiassa säädetään
kunnallisen eläkelain 7 luvussa.
23 §
Viimeisen eläkelaitoksen kustannukset
Jos kunnallinen eläkelaitos on tämän
lain mukaiseen eläketurvaan perustuen viimeisenä eläkelaitoksena
toimiessaan maksanut muiden työeläkelakien mukaista
eläkettä tai jos yksityisten alojen eläkelaitos
tai kunnallinen eläkelaitos muun julkisten alojen eläkelain
mukaisena viimeisenä eläkelaitoksena toimiessaan
on maksanut tämän lain mukaista eläkettä,
Kirkon keskusrahasto perii muulta eläkelaitokselta, Valtiokonttorilta
tai Kansaneläkelaitokselta tai hyvittää muulle
eläkelaitokselle, Valtiokonttorille tai Kansaneläkelaitokselle
nämä eläkekustannukset korkoineen viimeistään
maksuvuotta seuraavan kalenterivuoden aikana. Tätä varten
voidaan periä ja suorittaa myös ennakkoa, jonka
laskee ja suorittaa Kirkon keskusrahasto.
Hyvityksen ja maksun sekä ennakon määräytymisen
perusteista säädetään työntekijän
eläkelain 183 §:ssä.
25 §
Eläkerahasto
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Eläkerahastoon siirretään vuosittain
se osa työnantajilta ja työntekijöiltä perityistä eläkemaksuista
ja muista tuotoista, joita ei käytetä eläkkeiden
maksuun ja muihin eläketoiminnan kuluihin. Eläketoiminnan
kuluihin kuuluviksi luetaan myös Finanssivalvonnan valvontamaksusta
annetun lain (879/2008) nojalla määrätty valvontamaksu,
työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta
annetun lain (677/2005) 16 §:n mukainen
oikeushallintomaksu sekä Eläketurvakeskuksesta
annetun lain (397/2006) 5 §:n mukainen
kustannusosuus ja toimintokohtainen palvelumaksu.
Eläkerahaston varojen sijoitustoiminnasta vastaavat
kirkkohallitus ja Kirkon keskusrahaston eläkerahaston johtokunta
siten kuin siitä erikseen säädetään.
Eläkerahaston sijoitustoimintaa valvoo Finanssivalvonta.
35 §
Työnantajan velvollisuus antaa tietoja
Työnantaja on velvollinen ilmoittamaan Kirkon keskusrahastolle
palkka- ja palkkiotiedot kalenterivuoden päättyessä jatkuvista
palveluksista sekä muut työnantajan maksuvelvollisuuteen
liittyvät tiedot. Jos työnantaja jättää ilmoittamatta
Kirkon keskusrahastolle edellä tarkoitetut tiedot
tai kunnallisen eläkelain 146 §:n 2 momentissa
tarkoitetut tiedot tai ilmoittaa ne myöhemmin kuin Kirkon
keskusrahaston tämän pykälän
4 momentin perusteella tai kunnallisen eläkelain 146 §:n
6 momentin perusteella antamissa määräyksissä edellytetään,
tämän lain 26 §:ssä tarkoitettu eläkemaksu
voidaan määrätä suoritettavaksi
kohtuullisesti korotettuna, kuitenkin enintään
kaksinkertaisena.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kirkon keskusrahasto pitää rekisteriä tämän pykälän
ja 36 §:n perusteella saamistaan tiedoista. Kirkon keskusrahastolla
on oikeus antaa työnantajille määräyksiä siitä,
milloin ja missä muodossa tiedot ilmoitetaan Kirkon keskusrahastolle.
36 §
Oikeus saada tietoja asian ratkaisemiseksi ja lakisääteisten
tehtävien toimeenpanemiseksi
Kirkon keskusrahastolla on oikeus salassapitosäännösten
ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä saada
työnantajalta, lakisääteistä vakuutusta
toimeenpanevalta vakuutus- ja eläkelaitokselta, viranomaiselta
ja muulta taholta, johon viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua
lakia sovelletaan, tiedot, jotka ovat välttämättömiä tässä laissa
säädettyjen tehtävien hoitamista varten.
Kirkon keskusrahastolla on oikeus salassapitosäännösten
ja muiden tiedon saantia koskevien rajoitusten estämättä saada
kunnalliselta eläkelaitokselta tämän
lain piirissä olevien henkilöiden eläketurvaa
ja sen määräytymistä koskevat
tiedot, jotka ovat välttämättömiä Kirkon keskusrahastolle
tässä laissa säädettyjen tehtävien
hoitamista varten.
Kirkon keskusrahastolla on oikeus saada maksutta ne tiedot,
jotka sillä on tämän lain mukaan oikeus
saada. Jos tiedot tarvitaan tietyssä muodossa ja siitä aiheutuu
tietojen luovuttajalle olennaisia lisäkustannuksia, kustannukset
on kuitenkin korvattava.
37 §
Tietojen antaminen ja saaminen
Sen lisäksi, mitä 35 ja 36 §:ssä säädetään,
oikeuteen antaa ja saada tämän lain mukaiseen eläketurvaan
liittyviä tietoja sovelletaan, mitä kunnallisen
eläkelain 11 luvussa säädetään.
43 §
Muutoksen hakeminen
Kunnallisen eläkelaitoksen tämän
lain nojalla antamaan päätökseen haetaan
muutosta valittamalla siten, kuin siitä kunnallisessa eläkelaissa säädetään.
Asianosainen saa hakea valittamalla muutosta Kirkon keskusrahaston
tämän lain nojalla antamaan päätökseen
työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnalta siten
kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
Kunnallisen eläkelaitoksen tämän
lain nojalla antaman lainvoimaisen päätöksen
poistamisesta säädetään kunnallisen
eläkelain 162 §:ssä.
53 §
Perustevalitus maksuunpanosta
Asianosainen saa tehdä perustevalituksen, jos hän
katsoo, että Kirkon keskusrahaston 30 §:n perusteella
määräämä maksuunpano
tai työnantajan 27 §:n perusteella tekemä työntekijän eläkemaksun
pidätys on ollut lain tai sopimuksen vastainen. Perustevalitus
on tehtävä kirjallisesti ja se on toimitettava
työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnalle kahden
vuoden kuluessa sitä seuraavan vuoden alusta lukien, jona
saaminen on määrätty tai maksuunpantu.
Muutoin noudatetaan, mitä kunnallisessa eläkelaissa
säädetään muutoksen hakemisesta
ja lainvoimaisen päätöksen poistamisesta
eläkettä koskevassa asiassa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
54 §
Aiheettomasti maksetun eläkkeen ja muun etuuden takaisinperintä
Jos eläkettä, kuntoutusetuutta tai ammatillisen
kuntoutuksen kustannusten korvauksia on maksettu enemmän
kuin mihin sen saajalla on oikeus, kunnallisen eläkelaitoksen
on perittävä aiheettomasti maksettu eläke,
kuntoutusetuus tai korvaus takaisin. Kunnallinen eläkelaitos
voi luopua aiheettomasti maksetun eläkkeen tai muun etuuden
takaisinperinnästä kokonaan tai osittain, jos
tämä katsotaan kohtuulliseksi eikä eläkkeen
tai muun etuuden maksaminen ole johtunut eläkkeensaajan
tai hänen edustajansa vilpillisestä menettelystä.
Kunnallinen eläkelaitos voi luopua takaisinperinnästä myös
silloin, kun takaisin perittävä määrä on
vähäinen.
Päätös aiheettomasti maksetun eläkkeen
tai muun etuuden takaisinperinnästä on tehtävä viiden
vuoden kuluessa eläkkeen tai muun etuuden maksupäivästä lukien.
Takaisinperintäpäätöksellä vahvistettu
saatava vanhentuu viiden vuoden kuluttua päätöksen
antamisesta, jollei vanhentumista sitä ennen katkaista.
Vanhentuminen katkeaa siten kuin velan vanhentumisesta annetun lain
10 ja 11 §:ssä säädetään.
Vanhentumisajan katkaisemisesta alkaa kulua uusi viiden vuoden vanhentumisaika.
Viiden vuoden vanhentumisaika voi pidentyä siten kuin velan
vanhentumisesta annetun lain 11 §:n 3 momentissa säädetään.
55 §
Aiheettomasti maksetun eläkkeen ja muun etuuden kuittaus
Kunnallinen eläkelaitos voi periä takaisin
aiheettomasti maksamansa eläkkeen tai muun etuuden myös
kuittaamalla sen vastaisuudessa maksettavista eläke-eristä.
Ilman eläkkeensaajan suostumusta kulloinkin maksettavasta
eläke-erästä saa vähentää enintään
kuudesosan siitä eläke-erän osasta, joka
jää jäljelle, kun eläke-erästä on
ennakkoperintälain (1118/1996) nojalla pidätetty
veron ennakko.
Jos kunnallinen eläkelaitos viimeisenä eläkelaitoksena
perii takaisinperittävän määrän
kuittaamalla, 1 momentissa tarkoitettuna eläke-eränä pidetään
kunnallisen eläkelaitoksen viimeisenä eläkelaitoksena
maksettavana olevien eläke-erien yhteismäärää.
59 §
Muu kuin tässä laissa tarkoitettu palvelus
Kunnallinen eläkelaitos saa Kirkon keskusrahastoa kuultuaan
erityisistä syistä määrätä,
että eläkeajaksi luetaan kokonaan tai osaksi aika 23 ikävuoden
täyttämisen jälkeen muussakin kuin 3 §:ssä tarkoitetussa
palveluksessa. Tämä ei kuitenkaan koske palvelusta
31 päivän joulukuuta 2004 jälkeiseltä ajalta.
60 §
Vanhentumisaikojen siirtymäsäännökset
Edellä 29 §:n 2 momentissa, 30 §:n
1 momentissa ja 54 §:n 2 momentissa säädettyä viiden vuoden
vanhentumisaikaa sovelletaan vuoden 2013 alusta lukien. Vuosina
2007 ja 2008 mainittu vanhentumisaika on kymmenen vuotta, vuonna
2009 yhdeksän, vuonna 2010 kahdeksan, vuonna 2011 seitsemän
ja vuonna 2012 kuusi vuotta. Vanhentumisaikoja laskettaessa otetaan
huomioon myös ennen tämän lain voimaantuloa
kulunut aika.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tätä lakia sovelletaan myös lain
voimaan tullessa Kirkon keskusrahastossa vireillä oleviin eläkeasioihin.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimiin.