2 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan seuraavien
toimintojen hiilidioksidipäästöihin sekä lisäksi
25—28 kohdassa tarkoitettujen toimintojen kohdalla mainittuihin
muihin kasvihuonekaasupäästöihin:
1) polttoaineiden poltto laitoksissa, joiden nimellinen
kokonaislämpöteho on yli 20 megawattia, ei kuitenkaan
jätteiden poltto laitoksissa tai laitoksen osissa, joissa
ympäristönsuojelulain (86/2000) mukaisessa
ympäristöluvassa annettujen määräysten
mukaisesti noudatetaan jätteiden polttolaitosta koskevia
vaatimuksia;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
20 a) komission todentamisasetuksella komission
asetusta (EU) N:o 600/2012 Euroopan parlamentin ja neuvoston
direktiivissä 2003/87/EY tarkoitetusta
kasvihuonekaasupäästöraporttien ja tonnikilometriraporttien
todentamisesta ja todentajien akkreditoinnista;
21) päästökauppaviranomaisella Energiavirastoa.
15 §
Laitoksen toiminnanharjoittajan konkurssi
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Konkurssipesän hoitajan on ilmoitettava toiminnanharjoittajan
konkurssista päästökauppaviranomaiselle
30 päivän kuluessa konkurssin alkamisesta.
16 §
Luvan peruuttaminen
Toiminnanharjoittajan on ilmoitettava päästökauppaviranomaiselle
laitoksen toiminnan lopettamisesta, laitoksen toimintaa koskevan
ympäristöluvan raukeamisesta ympäristönsuojelulain
57 §:n perusteella tai ympäristöluvan
peruuttamisesta ympäristönsuojelulain 59 §:n
perusteella. Ilmoitus on tehtävä viipymättä,
kuitenkin viimeistään sen vuoden loppuun mennessä, jolloin
laitoksen toiminta on lopetettu tai ympäristölupa
on rauennut tai peruutettu.
Päästökauppaviranomaisen
on peruutettava kasvihuonekaasujen päästölupa
tai tilapäinen kasvihuonekaasujen päästölupa,
jos:
1) laitoksen toimintaa koskeva ympäristölupa
on rauennut ympäristönsuojelulain 57 §:n perusteella
tai lupa on peruutettu ympäristönsuojelulain 59 §:n
perusteella;
2) laitos on lopettanut toimintansa 16 a §:ssä tarkoitetulla
tavalla; tai
3) luvanhaltija ilmoittaa, ettei toimintaa aloiteta.
Päästökauppaviranomainen
voi peruuttaa kasvihuonekaasujen päästöluvan,
jos:
1) luvanhaltija on olennaisesti rikkonut päästöoikeuksien
vuosittaista palauttamista tai päästöjen
tarkkailua, ilmoittamista ja todentamista koskevia velvoitteitaan
eikä päästökauppaviranomaisen
kehotuksesta huolimatta ole täyttänyt velvoitteitaan;
tai
2) luvanhaltija ei päästökauppaviranomaisen kehotuksesta
huolimatta ole ilmoittanut laitoksen laajennuksesta, toiminnan lopettamisesta
tai vähentämisestä taikka muista toiminnan
muutoksista tai päästöjen tarkkailua
koskevista muutoksista, jotka voivat edellyttää päästöluvan muuttamista
tai lupaehtojen tarkistamista.
Päästöluvan peruuttamista koskevan
asian voi panna vireille toiminnanharjoittaja tai päästökauppaviranomainen.
16 a §
Laitoksen toiminnan lopettaminen
Laitoksen katsotaan lopettaneen toimintansa, jos
jokin seuraavista ehdoista täyttyy:
1) laitoksen kasvihuonekaasujen päästölupa tai
tilapäinen kasvihuonekaasujen päästölupa
on umpeutunut tai peruutettu;
2) laitoksen toiminnan jatkaminen on teknisesti mahdotonta;
3) laitos ei ole enää toiminnassa,
eikä toiminnan uudelleen aloittaminen ole teknisesti mahdollista:
4) laitos ei ole enää toiminnassa,
eikä toiminnanharjoittaja voi osoittaa, että laitos
aloittaa toimintansa uudelleen kuuden kuukauden kuluessa
toiminnan lopettamisesta; päästökauppaviranomainen
voi pidentää määräaikaa
enintään 18 kuukauteen, jos toiminnanharjoittaja
osoittaa, että laitoksen toiminnan aloittaminen uudelleen
kuuden kuukauden kuluessa on mahdotonta sellaisten poikkeuksellisten
ja ennakoimattomien olosuhteiden vuoksi, joihin toiminnanharjoittaja
ei ole voinut kohtuudella vaikuttaa tai varautua.
Mitä 1 momentin 4 kohdassa säädetään,
ei sovelleta laitokseen, jota pidetään varalla
tai valmiudessa, eikä laitokseen, joka toimii kausiluonteisesti,
jos seuraavat ehdot täyttyvät:
1) toiminnanharjoittajalla on voimassaoleva kasvihuonekaasujen
päästölupa tai tilapäinen kasvihuonekaasujen
päästölupa sekä muut laitoksen
toiminnan edellyttämät luvat;
2) laitoksen toiminnan uudelleen aloittaminen
on teknisesti mahdollista ilman fyysisiä muutoksia laitokseen;
3) laitosta huolletaan säännöllisesti.
Toiminnanharjoittajan velvollisuudesta toimittaa tietoja toiminnan
lopettamisesta sekä komission ilmaisjakosäädöksen
soveltamisesta voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtioneuvoston
asetuksella.
17 §
Päästöoikeuksien kirjaamatta jättäminen
Päästökauppaviranomainen ei saa kirjata 49 §:ssä tarkoitetulle
laitoksen rekisterissä olevalle tilille päästöoikeuksien
myöntämispäätöksen
mukaisia vuosittaisia päästöoikeuksia sen
jälkeen, kun kasvihuonekaasujen päästölupa on
peruutettu. Päästökauppaviranomainen
ei saa myöskään kirjata toimintansa 16
a §:n mukaisesti lopettaneen laitoksen rekisterissä olevalle
tilille toiminnan lopettamisen jälkeen päästöoikeuksien
myöntämispäätöksen
mukaista vuosittain kirjattavaa päästöoikeusmäärää.
36 §
Huutokaupalla myytävät päästöoikeudet
ja huutokauppamenettely
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Huutokauppojen järjestämistä koskevasta kansallisesta
tiedottamisesta ja huutokauppojen toimittamiseen liittyvästä mahdollisesta
koulutuksesta vastaa Suomessa Energiavirasto.
40 §
Hankeyksiköiden käytön enimmäismäärä
Päästökauppalain (683/2004)
soveltamisalaan päästökauppakaudella
2008—2012 kuuluneen laitoksen toiminnanharjoittaja voi
käyttää hankeyksiköitä kautta
2008—2012 koskevassa päästöoikeuksien
myöntämispäätöksessä määrättyyn
enimmäismäärään saakka
myös kaudella 2013—2020 siltä osin kuin
hankeyksiköiden käytön enimmäismäärää ei
ole käytetty tämän lain 53 §:ssä säädetyn
velvoitteen täyttämiseen kaudella 2008—2012.
Päästökauppalain (683/2004)
soveltamisalaan päästökauppakaudella
2008—2012 kuuluneen laitoksen toiminnanharjoittaja voi
käyttää hankeyksiköitä yli
1 momentissa mainitun enimmäismäärän
ja muun tämän lain soveltamisalaan kuuluvan laitoksen
toiminnanharjoittaja voi käyttää hankeyksiköitä päästökauppakaudella 2013—2020
siten kuin päästökauppadirektiivin 11
a artiklan nojalla annettavassa komission asetuksessa
säädetään.
Päästökauppaviranomainen laskee laitoksen hankeyksiköiden
käytön enimmäismäärän
2 momentissa tarkoitetun komission asetuksen mukaisesti ja toimittaa
laitoskohtaiset enimmäismäärät
komission tarkastettaviksi.
41 §
Hankeyksiköitä koskevat rajoitukset
Toiminnanharjoittaja ei voi käyttää hankeyksiköitä,
jotka ovat peräisin:
1) maankäytöstä, maankäytön
muutoksesta tai metsätaloutta koskevista toiminnoista;
2) ydinvoimahankkeista;
3) toiminnoista, joissa hajotetaan trifluorimetaania
(HFC-23); tai
4) toiminnoista, joissa hajotetaan adipiinihapon tuotannosta
aiheutuvaa typpioksiduulia (N2O).
Päästökauppadirektiivin 11 a artiklan
nojalla annettavassa komission asetuksessa säädettävien
muiden rajoitusten täytäntöönpanosta
säädetään tarvittaessa valtioneuvoston
asetuksella.
44 §
Hankeyksiköiden vaihto päästöoikeuksiin
Toiminnanharjoittaja voi pyytää päästökauppaviranomaista
vaihtamaan sille vuodesta 2013 alkaen voimassa olevia päästöoikeuksia
vastineeksi vuoden 2012 loppuun mennessä toteutuneista
päästövähennyksistä myönnetyistä hankeyksiköistä sellaisista
hanketoiminnoista, jotka eivät ole 41 §:ssä tarkoitettuja
toimintoja. Toiminnanharjoittaja voi pyytää edellä mainittua
vaihtoa siltä osin kuin se ei ole käyttänyt 40 §:n
mukaista hankeyksiköiden käytön enimmäismäärää.
Päästökauppaviranomaisen on tehtävä vaihto
31 päivään maaliskuuta 2015 asti.
Toiminnanharjoittaja voi vaihtaa vuodesta 2013 alkaen voimassa
oleviin päästöoikeuksiin vuodesta 2013
alkaen toteutuneita päästövähennyksiä vastaavia
hankeyksiköitä ennen vuotta 2013 rekisteröidyistä hankkeista
sellaisista hanketoiminnoista, jotka eivät ole 41 §:ssä tarkoitettuja
toimintoja. Toiminnanharjoittaja voi tehdä edellä mainitun
vaihdon siltä osin kuin se ei ole käyttänyt
40 §:n mukaista hankeyksiköiden käytön
enimmäismäärää.
Toiminnanharjoittaja voi vaihtaa vuodesta 2013 alkaen voimassa
oleviin päästöoikeuksiin vuodesta 2013
alkaen toteutuneita päästövähennyksiä vastaavia
sertifioituja päästövähennyksiä vuodesta
2013 alkaen vähiten kehittyneissä maissa aloitetuista
hanketoiminnoista, jotka eivät ole 41 §:ssä tarkoitettuja
toimintoja. Toiminnanharjoittaja voi tehdä edellä mainitun
vaihdon siltä osin kuin se ei ole käyttänyt
40 §:n mukaista hankeyksiköiden käytön
enimmäismäärää.
Hankeyksiköiden vaihtoon liittyvästä menettelystä säädetään
tarvittaessa valtioneuvoston asetuksella.
45 §
Selvitys hankeyksiköiden alkuperästä
Toiminnanharjoittajan velvollisuutena on varmistaa, että sen
44 §:n mukaisesti vaihtamat hankeyksiköt eivät
ole peräisin 41 §:ssä tarkoitetuista
toiminnoista. Toiminnanharjoittajan on päästökauppaviranomaisen
pyynnöstä toimitettava selvitys hankeyksiköiden
alkuperästä. Päästökauppaviranomainen
voi kieltää hankeyksiköiden
vaihdon, kunnes se on saanut selvityksen hankeyksiköiden
alkuperästä.
46 §
Rekisterin ylläpito
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rekisterin perustamisen ja ylläpidon sekä rekisterin
toimintojen osalta noudatetaan komission rekisteriasetusta.
Rikostentorjuntaan sekä rahanpesun ja terrorismin rahoituksen
ehkäisyyn rekisterissä sovelletaan komission rekisteriasetusta
ja siinä viitattuja säädöksiä.
50 §
Päästöoikeuksien vuosittainen kirjaaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Päästöoikeuksia ei saa kirjata 16
a §:n mukaisesti toimintansa lopettaneen laitoksen tilille.
51 a §
Alentuneen päästöoikeusmäärän
kirjaaminen
Jos laitokselle maksutta jaettavien päästöoikeuksien
määrä alentuu jonkin 33 §:ssä tarkoitetun
muutoksen seurauksena, eikä 34 §:n mukaista
päätöstä alentuneesta päästöoikeusmäärästä ole
mahdollista tehdä 28 päivään
helmikuuta mennessä, päästökauppaviranomainen
kirjaa 50 ja 51 §:n estämättä laitokselle
kyseisenä vuonna maksutta jaettavat päästöoikeudet
toiminnanharjoittajan tilille mahdollisimman pian sen jälkeen,
kun päätös alentuneesta päästöoikeusmäärästä on
tehty.
51 b §
Päästöoikeuksien takaisinperintä
Toiminnanharjoittajan, jonka rekisterissä olevalle
tilille on 50, 51 ja 51 a §:n mukaisesti kirjattu päästöoikeuksia
enemmän kuin sille komission ilmaisjakosäädöksen
mukaan kuuluu, on palautettava liikaa jaettua päästöoikeusmäärää vastaava
määrä päästöoikeuksia.
Liikaa jaettu päästöoikeusmäärä voidaan
myös kuitata toiminnanharjoittajalle maksutta jaettavasta päästöoikeusmäärästä edellyttäen,
että kuittaus on komission rekisteriasetuksen mukaan sallittua.
Päästöoikeuksien takaisinperinnässä noudatettavasta
menettelystä ja määräajoista
voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston
asetuksella.
56 §
Päästöjen tarkkailu, selvitys ja
todentaminen
Toiminnanharjoittajan on tarkkailtava laitoksensa päästöjä kattavasti,
johdonmukaisesti, luotettavasti ja tarkasti sekä laadittava
niistä selvitys kultakin kalenterivuodelta tämän
lain ja sen nojalla annettujen säännösten,
komission päästöjen tarkkailuasetuksen
sekä kasvihuonekaasujen päästöluvassa
asetettujen ehtojen mukaisesti.
Toiminnanharjoittajan on huolehdittava päästöselvityksen
todennuttamisesta sekä siitä, että kunkin
kalenterivuoden päästöistä laadittu
selvitys ja siitä annettu todentamisraportti,
joka sisältää todentajan lausunnon, toimitetaan
päästökauppaviranomaiselle kalenterivuotta
seuraavan vuoden maaliskuun 31 päivään
mennessä.
Toiminnanharjoittajan on järjestettävä todentajalle
pääsy kaikkiin todentamisen kohteena oleviin toiminnanharjoittajan
hallinnassa oleviin tiloihin, jotka eivät kuulu
kotirauhan piiriin, sekä annettava todentajalle kaikki
todentamisen kannalta tarpeelliset tiedot.
59 §
Todentajan lausunto
Todentaja laatii päästöselvityksestä todentamisraportin,
joka sisältää todentajan lausunnon. Todentajan
lausunnossa todetaan, onko päästöselvitys
tyydyttävä. Todentamisraportista ja lausunnosta
tulee käydä ilmi todentamisen kannalta oleelliset
seikat komission todentamisasetuksen vaatimusten mukaisesti. Päästöselvitys
voidaan katsoa tyydyttäväksi, jos se on laadittu 56 §:n
1 momentin mukaisesti ja todentaja voi todeta, että päästöt
on tarkkailtu hyväksytyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti,
kaikki päästölähteet kattavasti
eikä päästöselvityksessä ole olennaisia
väärintulkintoja.
60 §
Päästömäärän
arviointi virhetilanteessa
Päästökauppaviranomaisen on arvioitava
virheellisen tai puutteellisen tarkkailun tai todentamisen vaikutus
laitoksen päästöjen kokonaismäärään,
jos laitoksen päästöjen tarkkailussa, päästöselvityksen
laadinnassa ja toimittamisessa tai päästöselvityksen
todentamisessa ei ole noudatettu 56 §:ssä säädettyjä vaatimuksia.
Arvio tehdään hiilidioksidiekvivalenttitonneina
ja se on perusteltava.
61 §
Todentajan hyväksyminen
Päästökauppaviranomainen hyväksyy 57 §:ssä tarkoitetun
todentajan.
Todentajan hyväksymisen edellytyksenä on, että:
1) todentaja on toiminnallisesti ja taloudellisesti
riippumaton;
2) todentajalla on käytössään
riittävästi ammattitaitoista ja puolueetonta henkilöstöä;
3) todentaja pystyy toiminnassaan soveltamaan päästöjen
tarkkailua ja todentamista koskevia menettelyitä, säännöksiä,
standardeja ja ohjeita;
4) todentaja tuntee pätevyysalueensa toimintojen
päästölähteet, päästöjen
syntytavat ja päästöjen määrittämiseen
vaadittavien tietojen määrittämistavat
sekä kokonaispäästöjen määrittämiseen
ja laskemiseen ja raportointiin liittyvät vaatimukset;
5) todentajalla on toiminnan edellyttämät
laitteet, välineet ja järjestelmät;
6) todentajalla on toiminnan laatu ja laajuus huomioon
ottaen riittävät taloudelliset voimavarat
toiminnan asianmukaiseksi järjestämiseksi sekä mahdollisen
korvausvastuun kattamiseksi; sekä
7) todentaja on Suomessa rekisteröity oikeushenkilö tai
osa tällaista oikeushenkilöä.
Todentaja voi hakea hyväksyntää myös
maksutta jaettavien päästöoikeuksien
jakoa varten tarvittavien 29 §:n 2 momentissa ja 33 §:ssä tarkoitettujen
tietojen todentamiseen. Hyväksymisen edellytyksenä on
tämän pykälän 2 momentissa säädetyn
lisäksi, että todentaja pystyy toiminnassaan soveltamaan
komission ilmaisjakosäädöstä ja
maksutta jaettavia päästöoikeuksia koskevia
tämän lain ja sen nojalla annettuja säännöksiä.
Edellä 2 momentin 1—5 kohdassa säädetyistä hyväksymisen
edellytyksistä säädetään
tarkemmin komission todentamisasetuksessa. Todentajaksi hyväksymistä hakevan
on osoitettava tuotteiden kaupan pitämiseen liittyvää akkreditointia
ja markkinavalvontaa koskevista vaatimuksista ja neuvoston asetuksen
(ETY) N:o 339/93 kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin
ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 765/2008, jäljempänä akkreditointiasetus, mukaisesti
nimetyn ulkopuolisen akkreditointielimen arvioinnilla
täyttävänsä 2 momentissa säädetyt
edellytykset.
Hyväksymispäätöksessä määritellään
todentajan pätevyysalue ja asetetaan tarvittaessa muita
toimintaa koskevia syrjimättömiä ehtoja,
joilla varmistetaan tehtävien asianmukainen hoitaminen.
62 §
Muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa akkreditoidun
tai sertifioidun todentajan hyväksyminen
Päästökauppaviranomainen
hyväksyy muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa
akkreditoidun tai sertifioidun todentajan, jos;
1) todentaja on muussa Euroopan talousalueeseen
kuuluvassa valtiossa akkreditoitu suorittamaan päästökauppadirektiivin
mukaista todentamista;
2) toimintaa harjoitetaan yhteisömuodossa;
ja
3) todentajan on akkreditoinut akkreditointiasetuksen
mukaisesti nimetty ulkopuolinen akkreditointielin; tai
4) luonnollisen henkilön on sertifioinut todentajaksi
komission todentamisasetuksen 54 artiklan 2 kohdassa tarkoitettu
muu Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion kansallinen viranomainen.
Hyväksymispäätöksessä määritellään
todentajan pätevyysalue ja asetetaan tarvittaessa muita
toimintaa koskevia syrjimättömiä ehtoja,
joilla varmistetaan tehtävien asianmukainen hoitaminen.
67 a §
Päästökauppaviranomaisen oikeus luovuttaa tietoja
viranomaiselle
Sen lisäksi, mitä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) säädetään,
päästökauppaviranomaisella on oikeus luovuttaa
salassapitosäännösten estämättä tietoja:
1) Finanssivalvonnalle huutokauppa-asetuksessa tarkoitettujen
tehtävien hoitamista sekä päästöoikeuksien
johdannaismarkkinoiden valvomista varten;
2) keskusrikospoliisille ja rahanpesun selvittelykeskukselle
niiden tehtävien hoitamista varten;
3) tilastokeskukselle ja Suomen ympäristökeskukselle
niiden tehtävien hoitamista varten; sekä
4) veroviranomaisille niiden tehtävien hoitamista
varten.
71 §
Päästöoikeuksien luovutuskielto
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Päästökauppaviranomainen voi määrätä päästöoikeuksien
luovutuskiellon myös 51 b §:ssä tarkoitetun
päästöoikeuksien takaisinperinnän turvaamiseksi.
Takaisinperinnän turvaamiseksi määrätty
luovutuskielto voi koskea joko kaikkia tai osaa toiminnanharjoittajan
päästöoikeustilillä olevista
päästöoikeuksista.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.