1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tämän lain nojalla voidaan valtion talousarviossa
osoitetun määrärahan rajoissa myöntää maa-
ja puutarhataloudelle Suomen liittymisestä Euroopan unioniin
tehdyn sopimuksen, Euroopan yhteisön perustamissopimuksen
87—89 artiklan tai muun Euroopan yhteisön lainsäädännön
mukaista kansallista tukea.
Tätä lakia ei sovelleta maa- ja puutarhataloudelle
myönnettäviin Euroopan yhteisön kokonaan
rahoittamiin tukiin ja palkkioihin, maaseutuelinkeinojen rahoituslain
(329/1999), porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain (45/2000)
tai kolttalain (253/1995) perusteella maksettaviin tukiin.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) tukivuodella sitä kalenterivuotta,
jonka perusteella yksikkötuki määräytyy;
2) puolisoilla aviopuolisoita ja avioliitonomaisissa
olosuhteissa eläviä, tuloverolain (1535/1992)
7 §:n 3 momentissa tarkoitettuja henkilöitä;
3) nuorella viljelijällä tuen
hakijaa, joka tai jonka puoliso on tukivuotta edeltävän
kalenterivuoden viimeisenä päivänä alle
40-vuotias;
4) peruslohkolla hakijan viljelemää ja
hänen hallinnassaan olevaa maantieteellisesti yhtenäistä viljelyaluetta,
jota rajoittaa esimerkiksi kunnan raja, tukialueen raja, vesistö,
piiri- tai valtaoja, tie tai metsä;
5) kasvulohkolla yhteen peruslohkoon kuuluvaa
yhtenäistä aluetta, jolla viljellään
yhtä kasvilajia tiettyä tarkoitusta varten, jota
kesannoidaan tai jota käytetään muihin
tarkoituksiin;
6) tukimuodolla Euroopan yhteisön
tiettyä tarkoitusta varten hyväksymää kansallista
tukijärjestelmää;
7) tukityypillä tukimuodon osana
olevaa tietyn tuotannon tai toiminnan perusteella määräytyvää yksittäistä tukea;
8) perheyrityksen jäsenellä maatalousyrittäjien
eläkelain (467/1969) 1 a §:ssä tarkoitettua perheyrityksen
jäsentä;
9) kasvintuotannon tuella tukea, jota myönnetään
avomaalla tapahtuvalle maatalous- ja puutarhakasvien tuotannolle;
sekä
10) kotieläintalouden tuella tukea,
jota myönnetään eläinten lukumäärän,
tuotantomäärän tai muulla vastaavalla
perusteella.
3 §
Hakijat
Tukea voidaan myöntää Suomessa harjoitettavaan
tuotantoon tai toimintaan hakijalle, joka on luonnollinen henkilö tai
oikeushenkilö taikka luonnollisten henkilöiden
tai oikeushenkilöiden yhteenliittymä.
Tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että:
1) hakija tai hänen puolisonsa on tukivuotta edeltävän
kalenterivuoden viimeisenä päivänä vähintään
18-vuotias, mutta ei yli 65-vuotias; tai
2) useamman luonnollisen henkilön yhdessä harjoittaessa
maa- tai puutarhataloutta tai yhteisömuodossa harjoitettavassa
toiminnassa vähintään yksi maa- tai puutarhataloutta
itse harjoittava viljelijä, yhtiömies, jäsen
tai osakas on sellainen luonnollinen henkilö, joka täyttää 1
kohdassa säädetyn edellytyksen.
Sen estämättä, mitä 2 momentin
1 kohdassa säädetään, tukea
voidaan myöntää alle 18-vuotiaalle hakijalle,
jos hän on solminut avioliiton tai jos hän harjoittaa
maa- tai puutarhataloutta yhteisomistajana tai yhdessä vanhempiensa
tai toisen heistä kanssa taikka, jos tuen myöntämiseen on
muita näihin rinnastettavia erityisiä syitä.
Edellä 2 momentin 2 kohdassa säädetyt
edellytykset eivät koske julkisoikeudellista yhteisöä,
koulutilaa eikä vankilatilaa.
Nuorille viljelijöille tarkoitettuja tukia voidaan
myöntää luonnollisille henkilöille
tai näiden muodostamille ryhmille. Ryhmille tukea voidaan
myöntää vain, jos kaikki viljelijät,
yhtiömiehet, jäsenet tai osakkaat ovat sellaisia luonnollisia
henkilöitä, jotka täyttävät
2 §:n 3 kohdassa tarkoitetun ikää koskevan
edellytyksen.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään
tarkemmin tässä pykälässä hakijalle säädetyistä edellytyksistä.
4 §
Yhteisön lainsäädännön
huomioon ottaminen
Tukien käyttöönotto edellyttää Euroopan
yhteisön hyväksyntää. Tukien
määrää tai niiden myöntämisen
edellytyksiä muutetaan Euroopan yhteisön tekemän
päätöksen perusteella.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
Euroopan yhteisön asettamien tukiehtojen toimeenpanosta.
5 §
Muiden säännösten soveltaminen
Sen lisäksi, mitä tässä laissa
säädetään, tuen myöntämisessä,
maksamisessa, takaisinperinnässä, oikaisussa,
valvonnassa ja muutoksenhaussa noudatetaan maaseutuelinkeinojen
tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta menettelystä annettua
lakia (1336/1992).
2 luku
Tukimuodot ja niistä päättäminen
6 §
Tukimuodot
Tämän lain nojalla voidaan maa-
ja puutarhataloudelle myöntää kansallisena
tukena:
1) Etelä-Suomen kansallista tukea kotieläintaloudelle,
kasvihuonetuotannolle ja puutarhatuotteiden varastoinnille;
2) pohjoista tukea kasvintuotannolle, kotieläintaloudelle,
kasvihuonetuotannolle, puutarhatuotteiden varastoinnille, metsämarjojen ja -sienten
varastoinnille, porotaloudelle sekä maidon ja lihan kuljetusavustusta;
3) kasvinviljelyn kansallista tukea kasvintuotannolle;
sekä
4) muita kuin 1—3 kohdassa tarkoitettuja maa-
ja puutarhatalouden tukia.
7 §
Tuen määrä ja tukialueet
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tukien määristä, yksikkötukien
tasoista sekä tukialueista.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
myös sopimukseen tai sitoumukseen perustuvien tukien ehdoista.
Eri tukimuodoissa tarkoitetuksi saaristoksi voidaan katsoa sellainen
kunta tai kunnan osa-alue, jolta ei ole kiinteää kulkuyhteyttä yleiselle tielle
sekä alueet, joilta kiinteä yhteys kuntakeskukseen
on kohtuuttoman pitkä. Maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella säädetään saaristoksi
luettavista osa-alueista.
Tukea ei makseta, jos myönnetty määrä tukivuodelta
on hakijaa ja tukimuotoa tai tukityyppiä kohti pienempi
kuin 84 euroa. Tuen ennakkoa ei kuitenkaan makseta, jos maksettava
ennakon määrä on pienempi kuin 500 euroa.
8 §
Neuvottelumenettely
Kansallisia tukia koskevien esitysten tekemisestä Euroopan
yhteisölle neuvotellaan ja sovitaan valtion ja maataloustuottajien
keskusjärjestöjen välisissä neuvotteluissa.
Neuvottelut aloitetaan viipymättä jommankumman
osapuolen pyynnöstä. Valtioneuvosto määrää valtion
edustajat neuvotteluihin.
Valtioneuvosto päättää esityksen
tekemisestä Euroopan yhteisölle. Valtioneuvosto
päättää asiasta myös
siinä tapauksessa, että 1 momentissa tarkoitettua
sopimusta ei saada aikaan valtioneuvoston erikseen asettamassa määräajassa.
Neuvotteluissa voidaan käsitellä myös
muita maa- ja puutarhatalouden tukijärjestelmiin ja viljelijöiden
tulonmuodostukseen liittyviä asioita.
3 luku
Tukien määräytymisperusteet
9 §
Kasvintuotannon tuet
Kasvintuotannon tuet määräytyvät
viljeltävän kasvin viljelyalan tai tuotantomäärän
perusteella. Tukimuoto ja yksikkötuen taso määräytyvät
sen mukaan, millä tukialueella peruslohko tai kasvulohko
sijaitsee.
Kasvintuotannon tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että:
1) hakijalla on hallinnassaan vähintään
kolme hehtaaria viljelykseen soveltuvaa peltoa tai jos on kysymys
puutarhakasvien tuesta vähintään puoli
hehtaaria puutarhakasvien viljelyssä olevaa peltoa;
2) viljelyn tavoitteena on tuottaa korjuu- ja markkinakelpoinen
sato paikkakunnan tavanomaisen viljelytavan mukaisesti; sekä
3) hakija on viljelyssä noudattanut kansallisia
tukia koskevissa Euroopan yhteisöjen komission päätöksissä tai
niiden täytäntöönpanemiseksi
annetuissa kansallisissa säädöksissä tukimuoto-
ja tukityyppikohtaisesti säädettyjä ympäristöehtoja.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tukikelpoisista kasveista, tukimuodoista ja tukityypeistä,
joissa on noudatettava 2 momentin 3 kohdassa tarkoitettuja
ympäristöehtoja, näiden ehtojen sisällöstä sekä muista
tuen ehdoista ja määräytymisperusteista.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään
viljelykseen soveltuvan pellon määritelmästä ja
hallinta-ajasta, paikkakunnan tavanomaisen viljelytavan määrittelystä sekä muista
vastaavanlaisista
seikoista.
10 §
Kotieläintalouden tuet
Kotieläintalouden tuet määräytyvät
harjoitettavan tuotannon eläinmäärän,
eläinyksikkömäärän
tai tuotantomäärän perusteella. Tukimuoto
ja yksikkötuen taso määräytyvät
sen mukaan, millä tukialueella talouskeskus sijaitsee.
Kotieläintalouden tukien myöntämisen
edellytyksenä on, että:
1) hakijalla on hallinnassaan vähintään
kolme hehtaaria viljelykseen soveltuvaa peltoa; sekä
2) kotieläintaloutta harjoitetaan tuen perusteena
olevalle eläinlajille tavanomaisen tuotantotavan mukaisesti.
Sen estämättä, mitä 2 momentin
1 kohdassa säädetään, voidaan
kotieläintalouden tukia myöntää,
jos kyse on usean viljelijän yhdessä harjoittamasta
kotieläintaloudesta tai yhteisömuodossa harjoitettavasta
kotieläintaloudesta ja jos vähintään
yksi viljelijä, yhtiömies, jäsen tai osakas
täyttää mainitussa kohdassa säädetyn edellytyksen.
Mitä 2 momentin 1 kohdassa säädetään,
ei sovelleta maidon tuotantotukeen.
Jos eläinmäärä tuen määräytymisajankohtana on
tulipalon, eläintaudin tai muun vastaavan hakijasta riippumattoman
syyn takia tilapäisesti vähintään
kolmasosan pienempi kuin vakiintunut eläinmäärä,
tuen myöntämisperusteena voidaan käyttää tuen
määräytymisajankohtana vakiintunutta
eläinmäärää. Tämä edellyttää kuitenkin,
että tuotanto on jatkuvaa.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
keskimääräisen eläinmäärän
laskemisesta, vakiintuneen eläinmäärän
käyttämisestä tuen määräytymisen
perusteena, eläinten tilallapitoajasta, eläinyksikkörajoitteista,
ennakon määräytymisestä ja suuruudesta
sekä muista tuen ehdoista ja määräytymisperusteista.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään
eri eläinlajien tavanomaisesta tuotantotavasta, pidettävästä kirjanpidosta,
tukikelpoisten eläinten määritelmistä sekä muista
vastaavanlaisista seikoista.
11 §
Kasvihuonetuotannon tuki
Kasvihuonetuotannon tuki määräytyy
viljelykauden pituuden, kasvihuoneiden teknisen tason, viljelykäytössä olevan
pinta-alan ja viljeltävien kasvien perusteella. Tukimuoto
ja yksikkötuen taso määräytyvät
sen mukaan, millä tukialueella kasvihuone sijaitsee.
Kasvihuonetuotannon tuen myöntämisen edellytyksenä on,
että:
1) puutarhatalouden harjoittamiseen käytettävä kasvihuone
on hakijan hallinnassa;
2) viljelyn tavoitteena on tuottaa korjuu- ja markkinakelpoinen
sato paikkakunnan tavanomaisen viljelytavan mukaisesti;
3) kasvihuoneiden yhteenlaskettu pinta-ala on vähintään
vähimmäispinta-alan mukainen; sekä
4) kasvihuoneet on varustettu lämmityslaitteistolla
ja ne täyttävät rakenteita ja viljelykautta
koskevat tekniset vaatimukset.
Jos tuen myöntämisen edellytykset eivät
täyty tulipalon, kasvitaudin tai muun vastaavan hakijasta
riippumattoman syyn vuoksi, tuen myöntävä viranomainen
voi kuitenkin päättää, että tuki
myönnetään hakemuksen mukaisena.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tukikelpoisista kasveista, yksikkötuen eriyttämisestä viljelykauden
pituuden mukaan, kasvihuoneiden yhteenlasketusta vähimmäispinta-alasta sekä muista
tuen ehdoista ja määräytymisperusteista.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään
kasvihuoneiden hallinta-ajasta ja hallinnan siirroista, kasvihuoneille
asetettavista teknisistä ja viljelykäytössä olevaa
pinta-alaa koskevista vaatimuksista, kasvihuoneiden pinta-alan laskemisesta
ja ilmoittamisesta, viljelykauden määrittelystä,
paikkakunnan tavanomaisesta viljelytavasta kasvihuonetuotannossa
sekä muista vastaavanlaisista seikoista.
12 §
Puutarhatuotteiden varastointituki
Puutarhatuotteiden varastointituki määräytyy varastossa
olevien puutarhatuotteiden ja niiden varastomäärien
sekä varaston teknisen tason perusteella sekä sen
mukaan, onko tuotanto tuoretuotantoa vai teollisuuden sopimustuotantoa. Tukimuoto
ja yksikkötuen taso määräytyvät
sen mukaan, millä tukialueella varastoitavat tuotteet on
viljelty.
Puutarhatuotteiden varastointituen myöntämisen
edellytyksenä on, että:
1) puutarhatuotteiden varastointiin käytettävä varasto
on hakijan hallinnassa;
2) hakija on itse tuottanut varastoimansa puutarhatuotteet;
3) hakija täyttää 9 §:n
2 momentin 1 kohdassa säädetyn puutarhakasvien
viljelyalaa koskevan edellytyksen;
4) hakija pitää varastokirjanpitoa
varastossa olevista tuotteista; sekä
5) varasto täyttää tekniset
vaatimukset.
Jos tuen myöntämisen edellytykset eivät
täyty tulipalon, kasvitaudin tai muun vastaavan hakijasta
riippumattoman syyn vuoksi, tuen myöntävä viranomainen
voi päättää, että tuki
myönnetään hakemuksen mukaisena.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tukikelpoisista kasveista, varastomäärien laskemisesta
ja ilmoittamisesta, yksikkötuen eriyttämisestä varaston
teknisen tason ja sen mukaan, onko kyseessä tuoretuotanto
vai teollisuuden sopimustuotanto, sekä muista tuen ehdoista
ja määräytymisperusteista.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään
varaston hallinta-ajasta, varastokirjanpidosta, varaston teknisistä vaatimuksista
sekä muista
vastaavanlaisista seikoista.
13 §
Metsämarjojen ja -sienten varastointituki
Metsämarjojen ja -sienten varastointituki määräytyy
varastoissa olevien metsämarja- ja sienilajien sekä niiden
varastomäärien perusteella.
Metsämarjojen ja -sienten varastointituen myöntämisen
edellytyksenä on, että:
1) hakija toimii marja- tai sienikaupan taikka marjojen
ja sienten jalostuksen alalla;
2) metsämarjat ja -sienet on poimittu tukeen oikeutetulta
alueelta ja niiden alkuperä voidaan osoittaa;
3) tuotteet on varastoitu 2 kohdassa tarkoitetulla
alueella;
4) hakija pitää varastokirjanpitoa
varastossa olevista tuotteista;
5) varasto täyttää tekniset
ja kokoa koskevat vaatimukset; sekä
6) hakija osoittaa kuittien, kirjanpidon tai muun vastaavan
selvityksen avulla omistavansa ilmoittamansa määrät
tuotteita.
Metsämarjojen ja -sienten varastointitukeen ei sovelleta,
mitä 3 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tukikelpoisista metsämarja- ja metsäsienilajeista,
tukikelpoisista varastointitavoista sekä muista tuen ehdoista
ja määräytymisperusteista.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään
metsämarjojen ja -sienten alkuperää koskevista
selvityksistä, varastokirjanpidosta, varastojen teknisistä ja
kokoa koskevista vaatimuksista, varastoitujen metsämarjojen
ja -sienten määrien muuntamisesta tuoreita tuotteita vastaaviksi
määriksi sekä muista vastaavanlaisista
seikoista.
14 §
Porotalouden tuki
Suomessa porotaloutta pohjoisella tukialueella harjoittavalle
poronomistajalle voidaan myöntää tukea
eläinten lukumäärän perusteella. Tuki
voidaan myöntää luonnollisille henkilöille tai
sellaiselle luonnollisten henkilöiden muodostamalle ruokakunnalle,
joka on samassa taloudessa asuva perhekokonaisuus.
Edellä 3 §:ssä säädettyjä hakijaa
koskevia tuen myöntämisen yleisiä edellytyksiä noudatetaan
soveltuvin osin.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tuen määrästä sekä muista
tuen ehdoista ja määräytymisperusteista.
15 §
Muut kansalliset tuet
Muussa kuin 9—14 §:ssä tarkoitetussa
tuettavassa tuotannossa tai toiminnassa tukimuodot sekä tukityypit
määräytyvät sen mukaan, millä tukialueella
tuettava tuotanto tai toiminta sijaitsee.
Edellä 3 §:ssä säädettyjä hakijaa
koskevia tuen myöntämisen yleisiä edellytyksiä noudatetaan
soveltuvin osin.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tukimuodoista, tuen määrästä,
tukien kestosta sekä muista tuen ehdoista ja määräytymisperusteista.
4 luku
Tukien alentaminen ja epääminen
16 §
Yleiset alentamisperusteet
Tässä laissa tarkoitettua tukea
alennetaan tai se voidaan jättää myöntämättä,
jos:
1) hakija on ilmoittanut hakemuksessaan virheellisiä tai
harhaanjohtavia tietoja;
2) hakija ei ole noudattanut tuen myöntämiselle
säädettyjä ehtoja;
3) hakemus on saapunut viranomaiselle myöhästyneenä;
tai
4) tuen saamiseksi olosuhteelle tai toimenpiteelle
on annettu sellainen muoto, joka ei vastaa asian varsinaista luonnetta
tai tarkoitusta.
Jos hakija on tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
antanut puutteellisen, erehdyttävän tai väärän
tiedon tai asiakirjan taikka salannut tiedon tai asiakirjan, voidaan
muiden valvontaseuraamusten jälkeen myönnettävää tukea
alentaa lisäksi enintään 20 prosentilla
tai jos kyse on erittäin törkeästä menettelystä,
enintään 100 prosentilla.
Jos hakija tai hänen perheyrityksensä jäsen
on tuomittu rikoslain (39/1889) 17 luvun 14 tai 15 §:n
mukaisista rikoksista tai hakija tai hänen perheyrityksensä jäsen
on tuomittu eläinsuojelulain (594/1998) 54 §:n
mukaisesta rikkomuksesta sekä samalla määrätty
rikoslain 17 luvun 23 §:n mukaiseen eläintenpitokieltoon,
kotieläintalouden tukea ei myönnetä siltä tukivuodelta,
jonka aikana teko on tapahtunut eikä eläintenpitokiellon
voimassaoloajalta. Kotieläintalouden tukien maksatus on
kyseisen eläinlajin tuen osalta keskeytettävä,
kun asiassa on aloitettu syyteharkinta.
Jos hakija on käyttänyt tai laittomasti pitänyt hallussaan
sellaisia eläimille tarkoitettuja lääkeaineita,
joiden hallussapito ja luvaton käyttö on kielletty,
kotieläintalouden tukea ei kyseiseltä tukivuodelta
myönnetä.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tuen alentamisperusteista.
17 §
Myöhästymisseuraamukset
Kasvintuotannon tukia ja kasvihuonetuotannolle, puutarhatuotteiden
varastoinnille ja metsämarjojen ja -sienten varastoinnille
myönnettäviä tukia alennetaan hakemuksen
myöhästyessä yhdellä prosentilla
jokaista myöhästynyttä työpäivää kohti.
Tukea ei myönnetä, jos hakemus myöhästyy
yli 25 kalenteripäivää.
Jos puutarhatuotteiden varastoinnille myönnettävässä tuessa
varastomääriä koskeva ilmoitus tehdään
myöhästyneenä, katsotaan ilmoitusajankohtaa
koskeva varastomäärä nollaksi.
Kotieläintalouden tukea koskevan hakemuksen myöhästyessä tuen
myöntämisperusteena olevien eläinten
lukumäärää alennetaan yhdellä prosentilla
jokaista myöhästynyttä työpäivää kohti.
Tukea ei myönnetä, jos hakemus myöhästyy
yli 25 kalenteripäivää. Myöhästyneen
ennakkoa koskevan hakemuksen perusteella ennakkoa ei makseta.
Jos tukea haetaan useammalla kuin yhdellä lomakkeella
hakukertaa kohden, tukeen kohdistuvat myöhästymisseuraamukset
määräytyvät sen lomakkeen mukaan,
joka on eniten myöhässä.
Hakemuksen liitteen tai muiden tukihakemukseen liittyvien lomakkeiden
kuin hakemuslomakkeen myöhästyminen ei alenna
myönnettävää tukea. Näiden
lomakkeiden toimittaminen on kuitenkin tuen maksamisen edellytys.
Myöhästymisseuraamuksia ei sovelleta ylivoimaisen
esteen johdosta myöhästyneeseen hakemukseen tai
muuhun tuen hakemiseen liittyvään asiakirjaan.
18 §
Valvontaseuraamukset kasvintuotannon tuissa pinta-alan ja todetun
kasvin osalta
Jos hakemuksessa ilmoitettu tukimuodon tai tukityypin pinta-ala
on suurempi kuin todettu pinta-ala, myönnettävää tukea
alennetaan siten, että alennus suurenee ilmoitetun ja todetun
pinta-alan suhteellisen erotuksen kasvaessa. Jos ilmoitetun ja todetun
pinta-alan erotus suhteessa todettuun pinta-alaan on yli 50 prosenttia,
tukea ei myönnetä.
Jos valvonnassa todetaan samaan tukeen oikeuttavia, mutta oleellisesti
matalamman tukitason kasveja kuin mitä hakemuksessa on
ilmoitettu, tukea alennetaan määrällä,
joka vastaa todetulle kasville myönnettävän
tuen alentamista vähintään 10 prosentilla,
mutta kuitenkin enintään 50 prosentilla.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan 1 momentista poiketen säätää tuen
myöntämisestä todetun pinta-alan perusteella,
jos valvontaseuraamusten yhteensovittaminen tai kohtuuttomien seuraamusten
välttäminen muutoin sitä edellyttää.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
pinta-alaa ja todettua kasvia koskevista tuen alentamisperusteista.
19 §
Valvontaseuraamukset kasvintuotannon tuissa viljelytavan ja
ympäristöehtojen osalta
Jos kasvulohkon viljelytapa ei täytä 9 §:n 2 momentin
2 kohdassa säädettyä paikkakunnan tavanomaisen
viljelytavan vaatimusta, kyseistä lohkoa ei oteta huomioon
tuen myöntämisen perusteena olevaa pinta-alaa
määrättäessä. Jos tukimuodon
tai tukityypin viljelytapaa koskevien laiminlyöntien johdosta
hylättyjen lohkojen kokonaisala ylittää 50
prosenttia todetusta pinta-alasta, tukea ei myönnetä.
Jos hakija ei noudata 9 §:n 2 momentin 3 kohdassa
tarkoitettuja ympäristöehtoja, tukea alennetaan
määrällä, joka on suhteessa
todettujen puutteiden tai laiminlyöntien määrään
ja vakavuuteen. Seuraamus voi tukimuodosta tai tukityypistä riippuen
kohdistua joko yksittäisen perus- tai kasvulohkon tukeen
tai hakijan kaikkiin kyseiseen tukimuotoon tai -tyyppiin kuuluvien
perus- ja kasvulohkojen tukeen.
Jos säädettyjen ympäristöehtojen
noudattamatta jättämisestä tukimuodon
tai tukityypin kaikkiin perus- ja kasvulohkoihin kohdistuvien seuraamusten
yhteenlaskettu määrä ylittää 50 prosenttiyksikköä,
tukea ei myönnetä.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tuen alentamisperusteista viljelytapaa koskevien ehtojen ja ympäristöehtojen
noudattamatta jättämisen osalta.
20 §
Valvontaseuraamukset kotieläintalouden tuissa
Jos todetaan, että tilalla on tuen määräytymisajankohtana
ilmoitettua vähemmän tukikelpoisia eläimiä,
eläinmäärää alennetaan
ilmoitetun ja todetun eläinmäärän
erotuksen perusteella siten, että alennus suurenee ilmoitetun
ja todetun eläinmäärän suhteellisen
erotuksen kasvaessa. Jos ilmoitetun ja todetun eläinmäärän
erotus suhteessa todettuun eläinmäärään
on yli 40 prosenttia, merkitään kyseisen laskentapäivän
tai muun tuen määräytymisjakson eläinmäärä nollaksi.
Jos eläinten tuotantotapa ei täytä 10 §:n 2 momentin
2 kohdassa säädettyä tavanomaisen tuotantotavan
vaatimusta, tukea ei myönnetä.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tuen alentamisperusteista kotieläintalouden tuissa.
21 §
Valvontaseuraamukset kasvihuonetuotannon tuessa
Jos hakemuksessa ilmoitettu kasvihuoneiden pinta-ala on suurempi
kuin todettu pinta-ala, myönnettävää tukea
alennetaan siten, että alennus suurenee ilmoitetun ja todetun
pinta-alan suhteellisen erotuksen kasvaessa. Tukea ei myönnetä,
jos ilmoitetun ja todetun pinta-alan erotus suhteessa todettuun
pinta-alaan on yli 20 prosenttia.
Jos hakemuksessa kasvihuoneiden on ilmoitettu täyttävän
korkeampaa yksikkötukea koskevat tekniset vaatimukset,
mutta valvonnassa niiden todetaan olevan alempaan yksikkötukeen
oikeuttavia, tukea alennetaan.
Kasvihuonetuotannon tukea ei makseta tuotantoalalta, jos todetaan,
että 11 §:n 2 momentin 2 kohdassa tarkoitettua
viljelytapaa ei ole noudatettu. Jos sanottu tuotantoala ylittää 50
prosenttia valvonnassa todetusta kasvihuoneiden yhteenlasketusta
pinta-alasta, tukea ei myönnetä.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tuen alentamisperusteista kasvihuonetuotannon tuessa.
22 §
Valvontaseuraamukset puutarhatuotteiden varastointituessa
Jos hakemuksessa tai erillisessä varastomääriä koskevassa
ilmoituksessa varastomäärät on ilmoitettu
suuremmiksi kuin todetut varastomäärät,
myönnettävää tukea alennetaan
siten, että alennus suurenee ilmoitettujen ja todettujen
varastomäärien suhteellisen erotuksen kasvaessa. Tukea
ei myönnetä, jos ilmoitetun ja todetun varastomäärän
erotus suhteessa todettuun varastomäärään
on yli 20 prosenttia.
Jos hakemuksessa tai erillisessä varastomääriä koskevassa
ilmoituksessa varaston on ilmoitettu täyttävän
korkeampaa yksikkötukea koskevat tekniset vaatimukset,
mutta valvonnassa todetaan varaston olevan alempaan yksikkötukeen oikeuttava,
tukea alennetaan.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tuen alentamisperusteista puutarhatuotteiden varastointituessa.
23 §
Valvontaseuraamukset metsämarjojen ja -sienten varastointituessa
Jos hakemuksessa ilmoitetut varastomäärät ovat
suurempia kuin todetut varastomäärät,
tukea alennetaan siten, että alennus suurenee ilmoitettujen
ja todettujen varastomäärien suhteellisen erotuksen
kasvaessa. Tukea ei myönnetä, jos ilmoitetun ja
todetun varastomäärän erotus on yli 20
prosenttia.
Jos hakija on antanut virheellisiä tai harhaanjohtavia
tietoja jonkin hakemuksessa ilmoitetun metsämarja- tai
metsäsienilajin alkuperästä, tukea ei
myönnetä kyseisen tuotteen varastoinnista.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tuen alentamisperusteista metsämarjojen ja -sienten varastointituessa.
24 §
Valvontaseuraamukset muissa tuissa
Edellä 15 §:ssä tarkoitettujen tukien
osalta noudatetaan, mitä 16 §:n 1 ja 2 momentissa
säädetään.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tukimuodon tai tukityypin alentamisperusteista.
5 luku
Erinäiset säännökset
25 §
Hakumenettely
Tässä laissa tarkoitettua tukea on haettava kirjallisesti
kunnan maaseutuelinkeinoviranomaiselta, työvoima- ja elinkeinokeskukselta
tai Ahvenanmaan lääninhallitukselta.
Postitse toimitettu hakemus tai muu tuen hakemiseen liittyvä asiakirja
katsotaan oikeaan aikaan toimitetuksi, jos se on leimattu postissa
toimivaltaiselle viranomaiselle osoitettuna viimeistään
määräajan viimeisenä päivänä.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään
hakuajoista sekä viranomaisista, joille hakemus toimitetaan.
26 §
Maidon tuotantotuen maksatus meijerin välityksellä
Maidon tuotantotuki voidaan maksaa tuottajalle meijeriin toimitetun
maitomäärän perusteella ilman hakemusta
maidon vastaanottavan meijerin välityksellä.
Maidon tuotantotukeen ei meijerin kautta maksettaessa sovelleta
17 ja 20 §:ssä säädettyjä tuen
alentamista ja epäämistä koskevia säännöksiä.
27 §
Poikkeuksien myöntäminen
Maa- ja metsätalousministeriö voi erityisestä syystä myöntää hakijalle
poikkeuksen 3 §:n 2 momentin 2 kohdassa säädetyistä muista
kuin ikää koskevista edellytyksistä.
Harkittaessa erityisten syiden olemassaoloa on otettava huomioon
yritysmuodon erityispiirteet, tuotannon aiempi tukikelpoisuus sekä muut
vastaavat seikat.
Maa- ja metsätalousministeriö voi erityisestä syystä myöntää hakijalle
poikkeuksen 10 §:n 2 momentin 1 kohdassa säädetystä edellytyksestä. Harkittaessa
erityisten syiden olemassaoloa on otettava huomioon hakijan mahdollisuus
hankkia kohtuullisella etäisyydellä tarvittava
määrä viljelykseen soveltuvaa peltoa,
kotieläintalouden harjoittaminen tulonhankkimistarkoituksessa
sekä muut vastaavat seikat.
Maa- ja metsätalousministeriö voi erityisestä syystä myöntää hakijalle
poikkeuksen 11 §:n 2 momentin 4 kohdassa tarkoitetuista
kasvihuoneiden rakenteita koskevista teknisistä vaatimuksista.
Harkittaessa erityisten syiden olemassaoloa on otettava huomioon
viljeltävät kasvit, rakennusmateriaalien sopivuus
sekä muut vastaavat seikat.
Maa- ja metsätalousministeriön tämän
pykälän nojalla tekemään päätökseen
haetaan muutosta valittamalla maaseutuelinkeinojen valituslautakuntaan
siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
28 §
Hallinnansiirrot
Tässä laissa tarkoitettu tuki voidaan myöntää tilan
uudelle haltijalle, jos tilan maatalousmaan hallintaoikeus on sukupolvenvaihdoksessa
tai muutoin siirtynyt viimeistään erikseen säädettynä päivänä.
Hakemuksen jättämisen jälkeen hakijan
kuolemantapauksen vuoksi tapahtuneissa hallintaoikeuden siirroissa
uuden haltijan katsotaan täyttävän 3 §:ssä säädetyt
hakijaa koskevat edellytykset, jos aiempi haltija on täyttänyt
ehdot tukihakemusta toimitettaessa.
Maa- ja metsätalousministeriön asetuksella säädetään
koko tilan ja yksittäisten peltolohkojen hallinnan siirtojen
tarkemmista edellytyksistä ja ajankohdista, menettelyistä koko
tilan hallinnansiirroissa, peruslohkojen hallinnansiirroista sekä muista
vastaavanlaisista seikoista.