1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Lain tavoite
Tällä lailla edistetään
viraston ja sen henkilöstön vuorovaikutuksellista
yhteistoimintaa, joka perustuu henkilöstölle oikea-aikaisesti
annettuihin riittäviin tietoihin viraston toiminnasta ja
sitä koskevista suunnitelmista. Tavoitteena on yhteisymmärryksessä kehittää viraston
toimintaa ja henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa
virastossa tehtäviin päätöksiin,
jotka koskevat työtä, työoloja ja henkilöstön
asemaa virastossa ja samalla edistää työelämän
laatua sekä valtionhallinnon toiminnan tuloksellisuutta
ja taloudellisuutta.
2 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan työnantajan
ja henkilöstön yhteistoimintaan valtion virastoissa
ja laitoksissa. Valtion liikelaitokseen lakia sovelletaan, jollei
liikelaitos ole valtion liikelaitoksista annetun lain (1062/2010)
10 §:n nojalla päättänyt toisin.
Tätä lakia ei sovelleta eduskunnan oikeusasiamiehen
kansliaan, tasavallan presidentin kansliaan, eduskunnan kansliaan,
Valtiontalouden tarkastusvirastoon, Ulkopoliittiseen instituuttiin,
Suomen Pankkiin eikä valtioneuvostoon kollegiona.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) virastolla lailla tai valtioneuvoston asetuksella
perustettua valtion virastoa tai laitosta;
2) virkamiehellä valtion virkamiestä tai
työntekijää;
3) virkasuhteella virkasuhdetta tai työsuhdetta;
4) henkilöstön edustajalla yhden
tai useamman henkilöstöryhmän edustajaa;
5) työnantajan edustajalla kulloinkin
käsiteltävässä asiassa toimivaltaista
työnantajan edustajaa;
6) henkilöstöryhmällä pääasiassa
kunkin pääsopijajärjestön edustamia
virkamiehiä virastokohtaisen määrittelyn
mukaisesti;
7) pääsopijajärjestöllä valtion
virkaehtosopimuslain (664/1970) 3 §:ssä tarkoitetun
pääsopimuksen allekirjoittajajärjestöjä.
4 §
Viraston velvollisuus yhteistoimintaan
Viraston tulee järjestäessään
organisaatiotaan, henkilöstön työtehtäviä ja
johtamista toteuttaa myös henkilöstön
ja esimiesten sekä henkilöstön keskinäistä yhteistoimintaa
ja tuloksellista työskentelyä sekä antaa
henkilöstölle mahdollisuus vaikuttaa työnsä sisältöön
ja työympäristöön ja saada tietoja
työnsä tavoitteista, merkityksestä ja
tuloksista.
Tässä laissa tarkoitettua työnantajan
ja henkilöstön välistä yhteistoimintaa
toteutetaan yhteistoimintaelimissä, työnantajan
ja henkilöstön välittömänä yhteistoimintana,
yhteisissä työryhmissä ja muunlaisena
yhteisenä asioiden valmisteluna tai muuna viraston ja sen
henkilöstön välisenä yhteistoimintana.
Välitöntä yhteistoimintaa toteutetaan
esimiehen ja alaisen kesken sekä työyksikön
ja koko henkilöstön kokouksissa ja tilaisuuksissa.
Työyksiköissä käsitellään
tämän lain mukaisia asioita sekä tarpeen
mukaan muita työyksikön toimintaa ja siinä työskentelyä koskevia
asioita siten kuin tässä laissa säädetään
ja virastokohtaisissa yhteistoimintasopimuksissa sovitaan tai mikäli
yhteistoimintaa edellyttäviä asioita ei ole muussa
yhteistoiminnassa käsitelty tai työnantaja
muutoin pitää työyksikön käsittelyä tarpeellisena.
5 §
Muu lainsäädäntö virkamiehen
osallistumisoikeuksista
Yhteistoiminnasta työsuojeluasioissa säädetään
työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta
annetussa laissa (44/2006).
Työnantajan ja työntekijöiden välisestä yhteistoiminnasta
työterveyshuollon järjestämistä koskevissa
asioissa säädetään työterveyshuoltolaissa
(1383/2001).
Työnantajan ja työntekijöiden välisestä yhteistoiminnasta
työturvallisuutta koskevissa asioissa säädetään
työturvallisuuslaissa (738/2002).
Tilaajan velvollisuudesta ilmoittaa työntekijöiden
edustajille sopimuksestaan käyttää vuokra-
tai alihankintatyötä säädetään
tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa
käytettäessä annetussa laissa (1233/2006).
Työnantajan ja luottamusmiesten välisestä yhteistoiminnasta
opintovapaan myöntämistä koskevissa asioissa
säädetään opintovapaalaissa (273/1979).
2 luku
Yhteistoiminta
6 §
Yhteistoiminnan osapuolet
Tässä laissa tarkoitetun yhteistoiminnan osapuolia
ovat virasto ja sen henkilöstö. Asian luonteesta
riippuen osapuolina ovat virkamies, jota yhteistoiminnassa käsiteltävä asia
koskee, ja hänen esimiehensä taikka henkilöstön
tai sen osan edustaja tai asianomaisten henkilöstöryhmien edustajat
sekä kulloinkin käsiteltävässä asiassa toimivaltainen
työnantajan edustaja. Henkilöstön edustajina
voivat toimia luottamusmies, työsuojeluvaltuutettu, henkilöstön
tässä pykälässä säädetyllä tavalla
valitsemat edustajat, henkilöstön edustajat 7 §:n
mukaisissa yhteistoimintaelimissä ja henkilöstön
edustajat, jotka on valittu 42 §:n nojalla tehdyn sopimuksen
perusteella.
Mikäli kyseessä on koko valtionhallinnon tai useamman
ministeriön hallinnonalan henkilöstöä yhteisesti
koskeva asia, vastaa kyseisen asian vastuuministeriö asian
käsittelemisestä tämän lain
mukaisesti.
Jollei jonkin henkilöstöryhmän enemmistöllä ole
oikeutta osallistua 1 momentissa tarkoitetun edustajan valintaan,
sillä on oikeus valita keskuudestaan enintään
kahdeksi vuodeksi kerrallaan edustaja, jos sen enemmistö niin
päättää. Yhteistoimintaedustajan
vaalin tai muun valintamenettelyn järjestävät
henkilöstöryhmän enemmistöön
kuuluvat virkamiehet siten, että kaikilla tähän
enemmistöön kuuluvilla on tilaisuus osallistua
yhteistoimintaedustajan valintaan. Jolleivät he voi sopia
noudatettavasta menettelytavasta, on työsuojeluvaltuutetun
järjestettävä vaali. Vaali tai valintamenettely
on toimeenpantava siten, että kaikilla virkamiehillä, joiden
edustaja valitaan, on mahdollisuus osallistua siihen.
Yhteistoimintaedustajan voivat valita keskuudestaan myös
sellaisen henkilöstöryhmän virkamiehet,
jotka eivät ole valinneet 1 momentissa tarkoitettua luottamusmiestä,
vaikka heillä olisi siihen oikeus.
Jos jonkin henkilöstöryhmän virkamiehet
eivät ole valinneet tai yksittäistapauksessa valitse keskuudestaan
edellä tässä pykälässä tarkoitettua
edustajaa, työnantaja voi täyttää yhteistoimintavelvoitteensa
kaikkien tähän henkilöstöryhmään
kuuluvien henkilöiden kanssa yhdessä.
Jos asia koskee viraston tai sen osan tehtävien
tai henkilöstön siirtämisestä toiseen
virastoon tai muualle kuin valtion virastoon johtuvia vaikutuksia,
yhteistoiminnan osapuolina voivat olla myös vastaanottava
virasto ja sen henkilöstön edustajat tai luovutuksen
saaja jo ennen siirtämisen tai luovuttamisen tapahtumista.
7 §
Yhteistoimintaelimet
Yhteistoimintaa varten virastoon on asetettava yhteistoimintaelin,
jos viraston henkilöstön määrä on
säännöllisesti vähintään
20. Lisäksi voidaan asettaa muita yhteistoimintaelimiä.
Mikäli virastossa asetetaan työryhmä valmistelemaan
tai toteuttamaan kehittämishanketta, joka saattaa aiheuttaa
olennaisia muutoksia henkilöstön työtehtäviin,
työmenetelmiin tai tehtävien järjestelyyn,
tulee työryhmässä olla henkilöstöryhmien
edustus.
Mikäli virastossa asetetaan työryhmä,
joka toimeksiantonsa perusteella käsittelee tämän lain
mukaisia yhteistoiminnan piiriin kuuluvia asioita, työryhmän
kokoonpano ja toimeksianto on käsiteltävä yhteistoiminnassa.
Työryhmän kokoonpano ja toimeksianto tulee
käsitellä yhteistoiminnassa myös muissa kuin
edellä mainituissa asioissa, jos virasto katsoo, että työryhmään
on tarpeen nimetä henkilöstön edustus.
Yhteistoiminnassa tulee sopia, miltä osin henkilöstön
edustus kyseisessä työryhmässä korvaa tämän
lain tai virastokohtaisen yhteistoimintasopimuksen mukaista
yhteistoimintaa.
8 §
Henkilöstön edustajille annettavat tiedot
Työnantajan tulee antaa henkilöstön
edustajille virastossa määräaikaisissa
ja osa-aikaisissa palvelussuhteissa työskentelevien tiedot
ja palkkatiedot siten kuin niistä virka- ja työehtosopimuksin
erikseen sovitaan.
Lisäksi henkilöstön edustajille on
annettava heidän pyynnöstään
selvitys virastossa sovellettavista periaatteista tilaajan selvitysvelvollisuudesta
ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä annetun
lain 2 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettuun alihankintasopimukseen
perustuvan työvoiman käyttämisestä.
Selvityksestä tulee käydä ilmi työkohteet
ja työtehtävät, joissa mainittua työvoimaa
käytetään, sekä ajanjakso tai
-jaksot, joina heitä käytetään.
Jos edellä tarkoitetusta työvoiman käytöstä aiheutuu
henkilöstövaikutuksia virastossa, noudatetaan
lisäksi, mitä 5 luvussa säädetään.
9 §
Henkilöstön edustajan aloiteoikeus
Jos henkilöstön edustaja pyytää yhteistoiminnan
aloittamista, työnantajan on tehtävä mahdollisimman
pian aloite yhteistoiminnan käynnistämisestä pyynnössä tarkoitetusta
asiasta noudattaen, mitä tässä laissa
säädetään, tai annettava viipymättä kirjallinen
selvitys, millä perusteella työnantaja ei pidä yhteistoimintaa
tarpeellisena.
10 §
Henkilöstön edustajien oikeus lisäselvityksiin
Saatuaan tämän lain mukaiset tiedot tai selvitykset
henkilöstön edustajilla on oikeus esittää työnantajalle
tarkentavia kysymyksiä. Virkamiehillä on vastaava
oikeus 6 §:n 5 momentissa tarkoitetussa tapauksessa.
Työnantajan on esitettävä vastauksensa
näihin kysymyksiin kohtuullisen ajan kuluessa.
11 §
Asian käsittely yhteistoiminnassa
Yhteistoiminta tulee aloittaa asian sellaisessa suunnittelu-
ja valmisteluvaiheessa, jossa yhteistoiminnan tarkoituksena oleva
vuorovaikutus sekä vaihtoehtoihin ja asiaan vaikuttaminen voi
myös käytännössä toteutua.
Työnantajan tulee antaa henkilöstön edustajille
tai yksittäistä virkamiestä koskevassa
asiassa asianomaiselle virkamiehelle riittävän
aikaisessa vaiheessa asiaan perehtymistä ja sen
käsittelyä varten tarpeelliset tiedot ja selvitykset.
Jos käsiteltävä asia koskee yhtä henkilöstöryhmää,
käsitellään asia tämän
henkilöstöryhmän edustajan tai edustajien
kanssa.
Jos käsiteltävä asia vaikuttaa yhtä useampaan henkilöstöryhmään,
tulee asia käsitellä niiden henkilöstöryhmien
edustajien kanssa, joita asia koskee. Tällainen asia voidaan
käsitellä myös muussa 7 §:ssä tarkoitetussa
elimessä.
Yksittäistä virkamiestä koskeva asia
käsitellään ensisijaisesti työnantajan
ja kysymyksessä olevan henkilön välillä.
Jos työnantaja tai virkamies häntä koskevassa
kysymyksessä sitä vaatii, on asiaa käsiteltävä myös
työnantajan ja asianomaisen henkilöstön
edustajan kesken. Asianomaisella hallinnonalalla voimassa oleviin
siirtymisvelvollisuutta koskeviin säännöksiin
perustuva virkamiehen siirto toiseen tehtävään, toiseen
valtion virkaan tai pysyvästi toiselle paikkakunnalle käsitellään
kuitenkin vain työnantajan ja kysymyksessä olevan
henkilön välillä.
Jos yhteistoiminnan piiriin kuuluvassa asiassa tapahtuu käsittelyn
jälkeen olennainen muutos, on asia käsiteltävä yhteistoiminnassa
uudelleen.
3 luku
Yhteistoimintamenettelyssä käsiteltävät
asiat
12 §
Viraston sisäinen toiminta
Yhteistoimintamenettelyssä on käsiteltävä:
1) viraston talousarvioehdotus sekä toiminta- ja
taloussuunnitelma;
2) viraston sisäiset toimintasäännöt
ja sisäisen viestinnän periaatteet;
3) palvelukseen tulon yhteydessä ja palvelussuhteen
aikana kerättävät ja palvelukseen tulevalle
annettavat tiedot sekä työhön perehdyttämisen
järjestelyt;
4) periaatteet erilaisten palvelussuhdemuotojen käytöstä sekä palvelussuhdejärjestelyt;
5) ulkopuolisen työvoiman käyttöä koskevat periaatteet;
6) henkilöstö- ja koulutussuunnitelma
ja siihen suunnitelmakaudella tehtävät muutokset, henkilöstön
tilaa ja työilmapiiriä koskevat raportit ja toimenpide-ehdotukset,
työsuojelun toimintaohjelma ja yhteistoimintakoulutuksen
järjestäminen; sekä
7) talousarvioehdotuksessa osoitettujen varojen käyttö sosiaalitoiminnan
alaan kuuluvissa asioissa.
Edellä 1 momentin 7 kohdassa tarkoitetuissa sosiaalitoiminnan
alaan kuuluvissa asioissa virasto tekee päätöksen,
jollei sen sisällöstä sovita,
henkilöstön edustajien, tai milloin päätös koskee
vain jotakin henkilöstöryhmää,
tämän ryhmän edustajien kannan mukaisesti.
13 §
Muuhun lainsäädäntöön
perustuvien suunnitelmien, periaatteiden ja käytäntöjen
käsittely
Yhteistoimintamenettelyssä tulee käsitellä:
1) naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun
lain (609/1986) 6 a §:ssä tarkoitettu tasa-arvosuunnitelma,
kun suunnitelma on tarkoitus ottaa henkilöstö-
ja koulutussuunnitelman osaksi ja yhdenvertaisuuslain (21/2004) 4 §:ssä tarkoitettu
yhdenvertaisuussuunnitelma;
2) ennen työterveyshuoltolain 11 §:n 4 momentissa
tarkoitetun päihdeohjelman hyväksymistä yksityisyyden
suojasta työelämässä annetun
lain (759/2004) 7 ja 8 §:ssä tarkoitetut työtehtävät,
joissa viranhakija tai virkamies on joko velvollinen antamaan tai
voi suostumuksensa perusteella antaa huumausainetestiä koskevan
todistuksen työnantajalle;
3) virkamiehiin kohdistuvan kameravalvonnan, kulunvalvonnan
ja muun teknisin menetelmin toteutettavan valvonnan tarkoitus, käyttöönotto
ja valvonnassa käytettävät menetelmät,
sähköpostin ja tietoverkon käytön
periaatteet sekä virkamiehen sähköpostin
ja muuta sähköistä viestintää koskevien
tietojen käsittely; sekä
4) henkilöstörahastolaissa (934/2010)
tarkoitetun henkilöstörahaston perustaminen ja
henkilöstörahastoeriä kerryttävä tulos-
tai voittopalkkiojärjestelmä sekä mainitusta
järjestelmästä luopuminen ja henkilöstörahaston
purkaminen.
14 §
Henkilöstö- ja koulutussuunnitelma
Viraston ja valtion liikelaitoksen tulee vuosittain vahvistaa
henkilöstö- ja koulutussuunnitelma.
Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmasta
tulee käydä ilmi viraston tai valtion liikelaitoksen koko
huomioon ottaen ainakin:
1) toteutuneiden määräaikaisten
virka- ja työsuhteiden määrä ja
niiden arvioitu kehitys;
2) yleiset periaatteet, joilla pyritään
ylläpitämään työkyvyttömyysuhan
alaisten ja ikääntyneiden virkamiesten
työkykyä sekä työttömyysuhan
alaisten virkamiesten työmarkkinakelpoisuutta;
3) arvio koko henkilöstön ammatillisesta osaamisesta
sekä ammatillisen osaamisen vaatimuksissa tapahtuvista
muutoksista ja näiden syistä sekä tähän
arvioon perustuva vuosittainen suunnitelma henkilöstöryhmittäin
tai muutoin tarkoituksen mukaisella tavalla ryhmiteltynä; sekä
4) 1—3 kohdassa tarkoitettujen suunnitelmien
toteuttaminen ja seurantamenettelyt.
Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmassa
tulee kiinnittää huomiota:
1) osatyökykyisten työllistämisen
periaatteisiin; sekä
2) joustaviin työaikajärjestelyihin.
Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmaa käsiteltäessä työnantajan
on pyydettäessä selvitettävä, miten
jatkossa on tarkoitus ylläpitää pidempään osaamisen
kehittämisestä vaille jääneiden
virkamiesten ammatillista osaamista.
Jos työnantaja irtisanoo henkilöstöä taloudellisin
tai tuotannollisin perustein, on henkilöstö- ja
koulutussuunnitelmaan tehtävä tarvittavat muutokset
5 luvussa tarkoitetun, irtisanomista koskevan yhteistoimintaneuvottelun
yhteydessä.
4 luku
Yhteistoimintaneuvotteluissa käsiteltävät asiat
15 §
Muutoksista johtuvat henkilöstövaikutukset
Yhteistoimintaneuvotteluissa on käsiteltävä henkilöstövaikutukset,
jotka aiheutuvat:
1) viraston toiminnan, organisaation, tehtävien
tai palvelutoiminnan muuttamisesta tai kehittämisestä;
2) viraston lakkauttamisesta tai siirtämisestä toiselle
paikkakunnalle tai viraston tehtävien tai henkilöstön
siirrosta taikka virkojen lakkauttamisesta vapautuvien määrärahojen
siirrosta toiseen virastoon luovuttavassa ja vastaanottavassa virastossa;
3) olennaisista muutoksista työtehtävissä, työmenetelmissä,
töiden järjestelyissä ja työtilojen
järjestelyissä sekä siirroista toisiin
tehtäviin, toiseen valtion virkaan tai pysyvästi
toiselle paikkakunnalle, jollei virka- ja työehtosopimuksesta
johdu muuta;
4) olennaisista kone- ja laitehankinnoista;
5) ulkopuolisen työvoiman käytöstä.
Ennen kuin työnantaja päättää tässä pykälässä tarkoitetun
asian tai virastossa otetaan käyttöön
tässä pykälässä tarkoitettu
suunnitelma, periaatteet tai muu järjestely tai tällaisen
muutos, tulee yhteistoiminnassa yksimielisyyden saavuttamiseksi
käsitellä valmisteilla olevien toimenpiteiden
perusteita, vaikutuksia ja vaihtoehtoja.
Jos 1 momentissa tarkoitettujen, työnantajan suunnittelemien
muutosten arvioidaan johtavan irtisanomiseen, lomauttamiseen tai
osa-aikaistamiseen, yhteistoimintaneuvotteluissa noudatetaan 5 luvun
säännöksiä.
16 §
Työnantajan neuvotteluesitys
Työnantajan on annettava 15 §:ssä tarkoitetuissa
asioissa neuvotteluesitys riittävän ajoissa, kuitenkin
vähintään kolme arkipäivää ennen yhteistoimintaneuvottelujen
aloittamista. Jos neuvotteluesityksessä tarkoitettu asia
koskee yhtä useampaa henkilöstöryhmää,
neuvotteluesitys on tehtävä siten, että asianomaisten
henkilöstöryhmien edustajilla on mahdollisuus
käsitellä sitä myös keskenään
ennen yhteistoimintaneuvottelujen alkamista.
Työnantajan tulee neuvotteluesityksen yhteydessä ilmoittaa
yhteistoimintaneuvottelujen alkamisaika ja -paikka sekä tiedot
käsiteltävistä asioista.
17 §
Liikkeen luovutus
Liikkeen luovuttajan ja luovutuksensaajan on selvitettävä niille
henkilöstön edustajille, joiden edustamia työntekijöitä luovutus
koskee:
1) luovutuksen ajankohta tai suunniteltu ajankohta;
2) luovutuksen syyt;
3) luovutuksesta työntekijöille aiheutuvat
oikeudelliset, taloudelliset ja sosiaaliset seuraukset; sekä
4) suunnitellut, työntekijöitä koskevat
toimenpiteet.
Luovuttajan on annettava hallussaan olevat 1 momentissa
tarkoitetut tiedot henkilöstön edustajille hyvissä ajoin
ennen luovutuksen toteuttamista. Luovutuksensaajan on annettava 1 momentissa
mainitut tiedot henkilöstön edustajille viimeistään
viikon kuluttua luovutuksen toteutumisesta.
Jos liikkeen luovutuksesta aiheutuu tässä laissa
tarkoitettuja henkilöstövaikutuksia, niistä neuvotellaan
siten kuin muualla tässä laissa säädetään.
18 §
Ulkopuolisen työvoiman käyttö
Viraston tulee tiedottaa suunnitellusta, viraston ulkopuolisen
työvoiman käyttöä koskevasta sopimuksesta
niille henkilöstön edustajille, joiden edustaman
henkilöstöryhmän työtehtäviä asia
koskee. Asiasta ilmoitettaessa on selvitettävä tällaisen
työvoiman suunniteltu määrä,
työtehtävät ja sopimuksen kestoaika.
Jos asianomainen henkilöstön edustaja saatuaan
1 momentissa tarkoitetun ilmoituksen viimeistään
ilmoitusta seuraavana toisena arkipäivänä sitä vaatii,
on asiaa käsiteltävä yhteistoiminnassa
viikon kuluessa vaatimuksen esittämisestä.
Virasto ei tänä aikana saa tehdä käsittelyn
kohteena olevaa sopimusta.
Edellä 2 momentissa tarkoitettua käsittelyä ei kuitenkaan
edellytetä silloin, kun tarkoituksena on ulkopuolisella
työvoimalla teettää työtä,
jota asianomaisen viraston henkilöstö ei vakiintuneen
käytännön mukaan tee tai kun kysymyksessä on
sellainen lyhytaikainen ja kiireellinen työ taikka asennus-,
korjaus- tai huoltotyö, jonka teettäminen viraston
omalla henkilöstöllä ei ole mahdollista.
19 §
Henkilöstön edustajille annettavat tiedot
Työnantajan on ennen yhteistoimintaneuvottelujen aloittamista
annettava asian käsittelyn kannalta tarpeelliset, käytettävissään
olevat tiedot asianomaisille henkilöstön edustajille
tai virkamiehelle itselleen. Tiedot tulee ensisijaisesti liittää 16 §:ssä tarkoitettuun
työnantajan neuvotteluesitykseen. Ne voidaan antaa myös
erikseen ennen yhteistoimintaneuvottelujen alkamista ottaen kuitenkin
huomioon, mitä 16 §:n 1 momentissa säädetään
henkilöstön edustajien mahdollisuudesta perehtyä asiaan,
jolleivät työnantaja ja asianomaiset henkilöstön
edustajat sovi toisin.
20 §
Neuvotteluvelvoitteen täyttyminen
Jollei muusta menettelystä ole viraston ja henkilöstön
edustajien kesken yhteistoiminnassa sovittu, viraston katsotaan
täyttäneen neuvotteluvelvoitteensa, kun työnantaja
on menetellyt, kuten tässä luvussa säädetään
ja asia on käsitelty 11 §:ssä säädetyllä tavalla
tai 7 §:ssä tarkoitetussa yhteistoimintaelimessä.
Jos yhteistoimintaneuvottelussa ei ole päästy
asiassa yksimielisyyteen, virasto voi aloittaa asian toteuttamisen
tiedotettuaan asiassa päätetyistä toimenpiteistä yhteistoimintaneuvotteluun
osallistuneille.
5 luku
Yhteistoimintaneuvottelut työvoiman käyttöä vähennettäessä
21 §
Työnantajan esitys yhteistoimintaneuvottelujen käynnistämiseksi
Harkitessaan yhden tai useamman virkamiehen irtisanomista, lomauttamista
tai osa-aikaistamista taloudellisilla tai tuotannollisilla perusteilla
työnantajan on annettava kirjallinen neuvotteluesitys yhteistoimintaneuvottelujen
ja työllistämistoimenpiteiden käynnistämiseksi viimeistään
viisi kalenteripäivää ennen neuvottelujen
aloittamista.
Neuvotteluesityksestä tulee käydä ilmi
ainakin neuvottelujen alkamisaika ja paikka sekä tiedot
neuvotteluissa käsiteltävistä asioista.
22 §
Yhteistoimintaneuvottelujen osapuolet
Virkamiesten irtisanomista, lomauttamista tai osa-aikaistamista
käsitellään työnantajan ja henkilöstöryhmän
tai -ryhmien edustajien kesken taikka 7 §:ssä tarkoitetussa
yhteistoimintaelimessä.
Yksittäisen virkamiehen irtisanomista, lomauttamista
tai osa-aikaistamista käsitellään ensisijaisesti
kyseisen virkamiehen ja hänen työnantajansa kesken.
Virkamiehellä on tällöin kuitenkin oikeus
vaatia, että häntä koskevasta asiasta
on neuvoteltava myös hänen edustajansa ja työnantajan
kesken.
23 §
Työnantajan annettavat tiedot
Harkitessaan vähintään
kymmenen virkamiehen irtisanomista, lomauttamista yli 90 päiväksi tai
osa-aikaistamista työnantajan on annettava asianomaisten
virkamiesten edustajille kirjallisesti käytettävissään
olevat tiedot:
1) aiottujen toimenpiteiden perusteista;
2) alustava arvio irtisanottavien, lomautettavien ja
osa-aikaistettavien määrästä ja
toimenpiteiden kohdistumisesta henkilöstöön;
3) tiedot periaatteista, joiden mukaan toimenpiteiden
kohteiksi joutuvat virkamiehet valitaan; sekä
4) arvio ajasta, jonka kuluessa toimenpiteet aiotaan
toteuttaa.
Henkilöstön edustajille annettavat tiedot
on liitettävä neuvotteluesitykseen. Työnantajan neuvotteluesityksen
jälkeen saamat tiedot voidaan antaa viimeistään
yhteistoimintaneuvottelut käynnistävässä neuvottelussa.
Jos työnantaja harkitsee alle kymmenen virkamiehen
irtisanomista, lomauttamista tai osa-aikaistamista taikka vähintään
kymmenen virkamiehen lomauttamista enintään 90 päivän
ajaksi, työnantaja voi antaa 1 ja 2 momentissa
tarkoitetut tiedot asianomaisille virkamiehille ja heidän
edustajilleen suullisesti. Virkamiehen tai asianomaisen henkilöstön
edustajan pyynnöstä työnantajan on annettava
tiedot kuitenkin myös kirjallisesti.
24 §
Ilmoitus työ- ja elinkeinotoimistolle
Jos työnantaja esittää yhteistoimintaneuvotteluissa
käsiteltäviksi toimenpiteitä, jotka voivat johtaa
virkamiehen irtisanomiseen, lomauttamiseen tai osa-aikaistamiseen,
21 §:ssä tarkoitettu neuvotteluesitys
tai siitä ilmenevät tiedot on toimitettava kirjallisesti
työ- ja elinkeinotoimistolle viimeistään
yhteistoimintaneuvottelujen alkaessa, jollei niitä ole
toimitettu sille aiemmin muussa yhteydessä.
25 §
Toimintasuunnitelma ja toimintaperiaatteet työllistymisen
edistämiseksi
Tehtyään neuvotteluesityksen tarkoituksestaan
irtisanoa vähintään kymmenen virkamiestä taloudellisin
tai tuotannollisin perustein työnantajan on yhteistoimintaneuvottelujen
alussa annettava henkilöstön edustajille esitys
työllistymistä edistäväksi toimintasuunnitelmaksi.
Toimintasuunnitelmaa valmistellessaan työnantajan on viipymättä selvitettävä yhdessä
työ-
ja elinkeinotoimiston ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
kanssa työllistymistä tukevat julkiset
työvoimapalvelut.
Toimintasuunnitelmaa laadittaessa on otettava huomioon,
mitä työvoiman vähentämisestä säädetään
tai virka- ja työehtosopimuksin sovitaan. Suunnitelmasta
on käytävä ilmi myös yhteistoimintaneuvottelujen
suunniteltu aikataulu, neuvotteluissa noudatettava menettely ja
suunnitellut, irtisanomisaikana noudatettavat toimintaperiaatteet
julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa
(916/2012) tarkoitettuja palveluja käytettäessä sekä työnhakua
ja koulutusta edistettäessä.
Jos työnantajan harkitsemat irtisanomiset koskevat
alle kymmentä virkamiestä, työnantajan
on yhteistoimintaneuvottelujen alkaessa esitettävä toimintaperiaatteet,
joiden mukaisesti irtisanomisajan kuluessa tuetaan työntekijöiden oma-aloitteista
hakeutumista muuhun työhön tai koulutukseen sekä heidän
työllistymistään julkisesta työvoima-
ja yrityspalvelusta annetussa laissa tarkoitetuilla palveluilla.
26 §
Neuvotteluvelvoitteen sisältö
Jos työnantajan harkitsemat, viraston toimintaa koskevat
ratkaisut ilmeisesti johtavat yhden tai useamman virkamiehen irtisanomiseen,
lomauttamiseen tai osa-aikaistamiseen, on yhteistoimintaneuvotteluissa
käsiteltävä yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden
saavuttamiseksi ensin näiden toimenpiteiden perusteita
ja vaikutuksia, 25 §:ssä tarkoitettuja toimintaperiaatteita
tai toimintasuunnitelmaa, vaihtoehtoja työvoiman vähentämisen
kohteena olevan henkilöpiirin rajoittamiseksi ja vähentämisestä virkamiehille
aiheutuvien seurausten lieventämiseksi. Tämän
jälkeen käsitellään esitetyt
toimenpiteet.
27 §
Yhteistoimintavelvoitteen täyttyminen
Jos työnantajan harkitsemat irtisanomiset, lomauttamiset
tai osa-aikaistamiset kohdistuvat alle kymmeneen virkamieheen taikka
enintään 90 päivää kestävät
lomauttamiset kohdistuvat vähintään kymmeneen
virkamieheen, työnantajan katsotaan täyttäneen
tässä luvussa tarkoitetun neuvotteluvelvoitteensa,
kun neuvotteluja on käyty tässä luvussa
tarkoitetulla tavalla 14 päivän ajanjaksona
niiden alkamisesta, jollei yhteistoimintaneuvotteluissa sovita toisin.
Jos työnantajan harkitsemat irtisanomiset, 90 päivää pidemmät
lomauttamiset tai osa-aikaistamiset kohdistuvat vähintään
kymmeneen virkamieheen, työnantajan katsotaan täyttäneen
tässä luvussa tarkoitetun neuvotteluvelvoitteensa,
kun neuvotteluja on käyty vähintään kuuden
viikon ajanjaksona niiden alkamisesta, jollei yhteistoimintaneuvotteluissa
sovita toisin.
Viraston tai sen osan tehtävien taikka henkilöstön
toiseen virastoon siirtämistä koskevassa asiassa
vastaanottavan viraston osalta neuvotteluajaksi lasketaan myös
se aika, jonka se on ollut yhteistoimintaneuvotteluissa 6 §:n
6 momentissa tarkoitettuna osapuolena.
28 §
Työnantajan selvitysvelvollisuus
Työnantajan on esitettävä kohtuullisen
ajan kuluessa neuvotteluvelvoitteensa täyttämisestä henkilöstön
edustajille yleinen selvitys yhteistoimintaneuvottelujen perusteella
harkittavista päätöksistä.
Selvityksestä tulee käydä ilmi, neuvotelluista asioista
riippuen, ainakin irtisanottavien, lomautettavien ja osa-aikaistettavien
määrät, lomautusten kestoajat sekä minkä ajan
kuluessa työnantaja aikoo panna toimeen päätöksensä työvoiman
käytön vähentämisestä.
Henkilöstön edustajan pyynnöstä työnantajan on
esitettävä 1 momentissa tarkoitettu selvitys virkamiehille
yhteisesti heitä koskevilta osiltaan tai virkamiehelle
häntä koskevilta osin.
6 luku
Yhteistoiminta valtionhallintoa ja yhtä tai useampaa
hallinnonalaa koskevissa asioissa
29 §
Valtionhallinnon ja hallinnonalojen yhteistoiminta
Kun ministeriö käsittelee valtionhallinnon, oman
hallinnonalansa tai usean hallinnonalan henkilöstöä koskevia
asioita, yhteistoimintaan sovelletaan tämän luvun
säännöksiä.
Yhteistoimintamenettely aloitetaan asian sellaisessa suunnittelu-
ja valmisteluvaiheessa, jossa yhteistoiminnan tarkoituksena oleva
vuorovaikutus sekä vaihtoehtoihin ja asiaan vaikuttaminen
voi myös käytännössä toteutua.
Menettelyn tarkoituksena on lisätä osapuolten
tietoja sekä yhteneviä käsityksiä asiasta
ja edistää yhteisymmärrykseen pääsyä.
30 §
Yhteistoiminnan osapuolet
Yhteistoiminnan osapuolia ovat työnantajan edustajana
kukin ministeriö sekä henkilöstön edustajina
valtion henkilöstöä edustavien pääsopijajärjestöjen
nimeämät henkilöt. Usean hallinnonalan
hankkeita koskevan 34 §:ssä tarkoitetun
sopimuksen osapuolia ovat hankkeen vastuuministeriö sekä pääsopijajärjestöjen
nimeämät edustajat.
31 §
Yhteistoiminnassa käsiteltävät asiat
Jäljempänä 32 ja 33 §:ssä säädettyä menettelyä noudatetaan,
kun ministeriö valmistelee valtionhallintoa, omaa hallinnonalaansa
tai useaa hallinnonalaa koskevia:
1) säännöksiä,
määräyksiä tai ohjeita, jotka pääasiallisesti
tai olennaisesti koskevat valtion henkilöstöä;
2) hallinnon kehittämis- tai muutoshankkeita,
joilla on olennaista vaikutusta henkilöstön asemaan;
3) päätöksiä tai
asetuksia, joilla on tarkoitus toteuttaa virkajärjestelyjä virastojen
tai laitosten kesken, taikka valmistelee useampaa kuin yhtä virastoa
koskevia virka- tai tehtävärakenteen muutoksia.
32 §
Yhteistoimintamenettely
Asianomaisen ministeriön on ennen 31 §:ssä tarkoitetun
asian ratkaisemista neuvoteltava valmisteilla olevan toimenpiteen
perusteista, vaikutuksista ja vaihtoehdoista henkilöstön
edustajien kanssa.
Asianomaisen ministeriön tulee ennen yhteistoimintamenettelyä antaa
henkilöstön edustajille asian käsittelyn
kannalta tarpeelliset tiedot. Tiedot tulee antaa sellaisessa vaiheessa
ja siinä muodossa, että niihin perehtyminen ja
asiaan vaikuttaminen on mahdollista.
Ministeriö voi kuitenkin olla antamatta tietoja, jos
asian valmistelu valtioneuvoston tai ministerin määräämästä perustellusta
syystä tätä edellyttää.
33 §
Aloiteoikeus
Henkilöstön edustajalla on oikeus tehdä aloitteita
ja esityksiä yhteistoimintamenettelyä varten 31 §:ssä tarkoitetuissa
asioissa. Jos ministeriö katsoo, ettei asia kuulu
yhteistoimintamenettelyn piiriin, siitä on ilmoitettava
kirjallisesti perusteluineen asianomaiselle henkilöstön
edustajalle.
34 §
Sopiminen poikkihallinnollisessa kehittämishankkeessa
Usean hallinnonalan hankkeiden osalta tulee 30 §:ssä mainittujen
osapuolten hankkeen perustamisvaiheessa yhteisymmärryksessä vastuuministeriön
aloitteesta sopia kirjallisesti, miten hanketta koskeva yhteistoiminta
järjestetään, ketkä ovat yhteistoiminnan
osapuolia, mitä hankkeeseen kuuluvia asioita yhteistoiminnassa käsitellään
ja miten yhteistoiminta kirjataan. Lisäksi tulee sopia
tiedottamisesta sekä henkilöstön edustajien
oikeudesta kuulla ja saada tietoa hankkeessa käytettäviltä asiantuntijoilta.
Tarvittaessa poikkihallinnollista yhteistoimintaa koskevaa sopimusta
on täydennettävä ja täsmennettävä hankkeen
aikana.
Vastuuministeriö järjestää tässä luvussa
tarkoitetun yhteistoiminnan, jos osapuolten kesken ei päästä yhteisymmärrykseen
asiasta.
35 §
Talousarvioehdotusta sekä toiminta- ja taloussuunnitelmaa
koskevat asiat
Kun ministeriö valmistelee hallinnonalansa talousarvioehdotusta
tai toiminta- ja taloussuunnitelmaa, sen tulee antaa henkilöstön
edustajille tietoja ehdotuksen tai suunnitelman perustana olevasta
toiminnan yleisestä kehityksestä sekä tietoja
valmisteltavan ehdotuksen tai suunnitelman henkilöstövaikutuksista
ja kuulla näistä henkilöstön
edustajia.
7 luku
Erinäiset säännökset
36 §
Yhteistoiminnan kirjaaminen
Työnantajan on pyynnöstä huolehdittava
siitä, että 3 luvun yhteistoimintamenettelystä laaditaan
pöytäkirja.
Työnantajan on laadittava 4 ja 5 luvun mukaisista yhteistoimintaneuvotteluista
pöytäkirja, josta käyvät ilmi
ainakin neuvottelujen ajankohdat, niihin osallistuneet sekä neuvottelujen
tulokset ja osallisten mahdolliset eriävät kannanotot
sekä yhteistoimintaneuvottelujen päättyminen.
Yhteistoiminnassa läsnä olleet työnantajan
ja henkilöstön edustajat tarkastavat pöytäkirjan
ja varmentavat sen allekirjoituksellaan, jollei pöytäkirjan
tarkastamisesta sovita yhteistoiminnassa toisin.
Pöytäkirja on annettava tiedoksi viivytyksettä.
37 §
Tiedottaminen
Työnantajan on tiedotettava viivytyksettä yhteistoiminnassa
käsitellyssä asiassa saavutetusta yksimielisyydestä tai
yhteistoiminnan päättymisen jälkeen muutoin
tekemästään päätöksestä sekä sen
toteuttamisen ajankohdasta joko asianomaisille henkilöstön
edustajille tai kaikille niille virkamiehille, joita päätös
koskee, taikka noudattaen viraston sisäisen tiedottamisen
periaatteita ja käytäntöjä.
38 §
Oikeus käyttää asiantuntijoita
Henkilöstön edustajilla on oikeus kuulla ja saada
tietoja asianomaisen viraston asiantuntijoilta yhteistoimintamenettelyssä sekä yhteistoimintaneuvotteluissa,
kun se on käsiteltävän asian
kannalta tarpeellista. Tällaisille asiantuntijoille annetaan
vapautusta työstä ja maksetaan korvaus ansionmenetyksestä siten
kuin siitä erikseen sovitaan.
Jos virasto käyttää ulkopuolista
asiantuntijaa sellaisessa tehtävässä,
joka tämän lain mukaan kuuluu yhteistoiminnan
piiriin, myös henkilöstön edustajille
on varattava mahdollisuus kuulla kyseistä asiantuntijaa.
39 §
Vapautus virka- ja työtehtävistä
Viraston on annettava tässä laissa tarkoitetuille
henkilöstön edustajille vapautusta säännönmukaisista
virka- ja työtehtävistä tämän
lain mukaista yhteistoimintaa, yhteistoimintakoulutusta ja yhteistoimintaan
välittömästi liittyvää henkilöstön
edustajien keskinäistä valmistautumista varten.
Henkilöstön edustajien palvelussuhteen ehdoista
on voimassa, mitä niistä erikseen säädetään,
määrätään tai virka-
ja työehtosopimuksin sovitaan.
40 §
Salassapitovelvollisuus
Mitä viranomaisen asiakirjojen salassapidosta, virkamiehen
vaitiolovelvollisuudesta ja hyväksikäyttökiellosta
säädetään viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa (621/1999), sovelletaan
myös asiakirjaan ja tietoon, joka on annettu tämän
lain soveltamisalaan liittyvän tehtävän
hoitamiseksi 30 §:ssä tarkoitetulle pääsopijajärjestölle
tai sen nimeämälle edustajalle.
41 §
Poikkeukset yhteistoiminnasta ja tiedottamisvelvollisuudesta
Virasto voi tehdä päätöksen
ilman tämän lain mukaista yhteistoimintaa, jos
valtiollisen turvallisuuden tai maanpuolustuksen ylläpito
sitä edellyttää taikka jos yleisen järjestyksen
tai maan ulkovaltoihin solmimien suhteiden vaarantuminen
on yhteistoiminnan esteenä.
Virasto voi tehdä päätöksen
ilman yhteistoimintaa, jos viraston toiminnan vaarantuminen tai
muut erittäin painavat syyt ovat yhteistoiminnan esteenä.
Tällöin asia tulee käsitellä 11 §:n mukaisesti
viivytyksettä sen jälkeen, kun perusteita poikkeamiselle
säännönmukaisesta menettelystä ei
enää ole. Samalla on selvitettävä poikkeuksellisen
menettelyn syy.
Virastolla ei ole 28 §:n mukaista selvitysvelvollisuutta
asioissa, joissa virasto voi 1 momentin mukaan tehdä päätöksen
ilman yhteistoimintaa.
42 §
Sopimisoikeus
Jäljempänä 2 momentissa
tarkoitetut osapuolet voivat tehdä henkilöstön
edustajista 6 §:n 1 momentissa tarkoitetun
sopimuksen sekä myös sopimuksin poiketa seuraavista
tässä laissa säädetyistä asioista:
1) 6 ja 7 §:ssä tarkoitetuista yhteistoiminnan osapuolista;
2) 9 §:ssä tarkoitetusta aloiteoikeudesta;
3) 10 §:ssä tarkoitetusta oikeudesta
lisäselvityksiin;
4) 11 §:ssä tarkoitetusta asian käsittelystä yhteistoiminnassa
lukuun ottamatta yksittäistä virkamiestä koskevaa
asiaa;
5) 12, 14 ja 15 §:ssä tarkoitetuista
yhteistoiminnan piiriin kuuluvista asioista;
6) 16 §:ssä tarkoitetusta työnantajan
neuvotteluesityksestä;
7) 20 §:ssä tarkoitetusta yhteistoimintavelvoitteen
täyttymisestä;
8) 23 §:ssä tarkoitetuista työnantajan
annettavista tiedoista, mikäli ne koskevat alle kymmentä virkamiestä;
9) 25 §:ssä tarkoitetusta toimintasuunnitelmasta
ja toimintaperiaatteista työllistymisen edistämiseksi;
10) 26 §:ssä tarkoitetusta neuvotteluvelvoitteen
sisällöstä;
11) 27 §:ssä tarkoitetusta yhteistoimintavelvoitteen
täyttymisestä;
12) 28 §:ssä tarkoitetusta työnantajan
selvitysvelvollisuudesta;
13) 36 §:ssä tarkoitetusta yhteistoiminnan kirjaamisesta;
14) 37 §:ssä tarkoitetusta työnantajan
tiedottamisvelvoitteesta yhteistoiminnan jälkeen;
15) 38 §:ssä tarkoitetusta asiantuntijoiden käytöstä;
16) 39 §:ssä tarkoitetusta vapautuksesta
virka- ja työtehtävistä.
Edellä 1 momentissa tarkoitettuja sopimuksia voivat
tehdä valtion puolesta muut valtion sopimusviranomaiset
kuin valtion virkaehtosopimuslain mukainen valtion neuvotteluviranomainen
sekä virkamiesten ja työntekijöiden puolesta
sellaiset valtakunnalliset rekisteröidyt yhdistykset, joiden
varsinaisiin tarkoituksiin kuuluu virkamiesten ja työntekijöiden
etujen valvominen virka- ja työsuhteissa ja jotka yhteensä laajasti
edustavat sopimuksen piirissä olevaa henkilöstöä.
Tässä pykälässä tarkoitetuista
sopimuksista on voimassa, mitä yleissopimuksesta valtion
virkaehtosopimuslaissa säädetään.
Sopimukseen sidottu työnantaja saa soveltaa sopimuksen
määräyksiä sopimuksen soveltamisalalla
niihinkin virkamiehiin ja työntekijöihin, jotka
eivät ole sopimukseen sidottuja.
43 §
Hyvitys
Työnantaja, joka on irtisanonut, lomauttanut tai osa-aikaistanut
virkamiehen jättäen tahallisesti tai huolimattomuudesta
noudattamatta, mitä 21—27 §:ssä säädetään,
on määrättävä maksamaan
irtisanotulle, lomautetulle tai osa-aikaistetulle virkamiehelle
enintään 34 140 euron suuruinen hyvitys.
Hyvityksen suuruutta määrättäessä on
otettava huomioon yhteistoimintavelvoitteen laiminlyönnin
vakavuus ja työnantajan olot yleensä sekä virkamieheen
kohdistetun toimenpiteen luonne ja hänen virkasuhteensa
kesto.
Jos laiminlyöntiä voidaan kaikki asiaan vaikuttavat
seikat huomioon ottaen pitää vähäisenä,
voidaan hyvitys jättää tuomitsematta.
Virkamiehen oikeus hyvitykseen raukeaa, jos kannetta ei virkasuhteen
kestäessä nosteta kahden vuoden kuluessa sen kalenterivuoden
päättymisestä, jonka aikana oikeus hyvitykseen
on syntynyt. Virkasuhteen päätyttyä oikeus
hyvitykseen raukeaa, jollei sitä koskevaa kannetta nosteta
kahden vuoden kuluessa virkasuhteen päättymisestä.
44 §
Hyvityksen rahamäärän tarkistaminen
Edellä 43 §:ssä säädetyn
hyvityksen enimmäismäärää tarkistetaan
rahan arvon muutosta vastaavasti kolmivuotiskausittain valtioneuvoston
asetuksella.
45 §
Riita-asioiden ja hyvitysvaatimusten käsittely
Tähän lakiin perustuvat riita-asiat ja hyvitysvaatimukset
käsitellään yleisessä tuomioistuimessa.
46 §
Arviointi
Tämän lain mukaista yhteistoimintaa arvioidaan
virastossa vuosittain.
47 §
Ohjaus ja neuvonta
Tämä lain soveltamista ja noudattamista ohjaavat
valtiovarainministeriö ja valtion henkilöstöä edustavat
pääsopijajärjestöt.
48 §
Nähtävänäpito
Työnantajan on pidettävä tämä laki
ja 42 §:ssä tarkoitetut sopimukset virkamiesten
vapaasti saatavilla työpaikalla.
49 §
Viraston yhteistoimintavelvoitteen rikkominen
Virastoa työnantajana edustava virkamies, joka tahallaan
tai huolimattomuudesta jättää noudattamatta
tai rikkoo, mitä 11 §:ssä säädetään
asian käsittelystä yhteistoiminnassa, 12 §:ssä viraston
sisäisestä toiminnasta, 17 §:ssä liikkeen
luovutuksesta, 18 §:ssä ulkopuolisen työvoiman
käytöstä, 19 §:ssä henkilöstön
edustajille annettavista tiedoista, 31 §:ssä yhteistoiminnassa
käsiteltävistä asioista, 32 §:ssä yhteistoimintamenettelystä,
37 §:ssä tiedottamisvelvollisuudesta,
38 §:ssä oikeudesta käyttää asiantuntijoita,
39 §:ssä vapautuksesta virka- ja työtehtävistä tai
48 §:ssä nähtävänäpidosta,
on tuomittava viraston yhteistoimintavelvoitteen rikkomisesta sakkoon.
Vastuu työnantajaa edustavien henkilöiden kesken
määräytyy rikoslain (39/1889)
47 luvun 7 §:ssä säädettyjen
perusteiden mukaan.
50 §
Viittaussäännökset rikoslakiin
Rangaistus työntekijöiden edustajien oikeuksien
loukkaamisesta säädetään rikoslain
47 luvun 4 §:ssä.
Rangaistus tämän lain 40 §:ssä säädetyn
salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38 luvun
2 §:n 2 momentin mukaan, jollei teko ole rangaistava rikoslain
40 luvun 5 §:n mukaan tai jollei siitä muualla
laissa kuin rikoslain 38 luvun 1 §:ssä säädetä ankarampaa rangaistusta.
51 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tällä lailla kumotaan yhteistoiminnasta valtion
virastoissa ja laitoksissa annettu laki (651/1988, jäljempänä kumottu
laki).
Jos muualla lainsäädännössä viitataan
kumotun lain säännöksiin, on niiden sijasta
sovellettava tätä lakia.
52 §
Siirtymäsäännökset
Kumotun lain 15 §:ssä tarkoitettua sopimusta voidaan
soveltaa tämän lain 42 §:n säännösten estämättä sopimuksen
voimassaolon päättymiseen saakka.
Henkilöstö- ja koulutussuunnitelma on saatettava
vastaamaan tämän lain 14 §:n säännöksiä vuoden
2014 aikana.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.