3 §
Soveltamisala
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Turvapaikanhakijoiden vastaanoton piiriin kuuluu Suomessa ulkomaalaislain
(378/1991) 30 §:n perusteella turvapaikkaa
hakenut henkilö, kunnes hänelle on myönnetty
oleskelulupa tai hänen maasta poistamistaan koskeva asia
on lainvoimaisella päätöksellä ratkaistu
tai pantu täytäntöön. Saman
lain 34 d §:n mukaan tilapäistä suojelua
Suomessa saava henkilö kuuluu tilapäistä suojelua
saavien vastaanoton piiriin, kunnes hänelle on myönnetty
pysyväisluontoinen oleskelulupa tai hänen maasta
poistamistaan koskeva asia on ratkaistu ja päätös
pantu täytäntöön.
Tilapäistä suojelua saavien vastaanoton piiriin
kuuluu tilapäistä suojelua Suomessa saava henkilö maahantulosta
lukien, kunnes hänelle on myönnetty pysyväisluonteinen
oleskelulupa tai hänen maasta poistamista koskeva asiansa
on ratkaistu ja päätös pantu täytäntöön.
3 a §
Pakolainen tätä lakia sovellettaessa
Mitä tässä laissa säädetään
pakolaisesta, sovelletaan myös henkilöön:
1) jolle on myönnetty oleskelulupa ulkomaalaislain
31 §:n mukaan suojelun tarpeen vuoksi tai ulkomaalaislain
18 §:n 4 kohdassa tarkoitetusta painavasta humanitaarisesta
syystä;
2) joka on hakenut turvapaikkaa tai saanut tilapäistä suojelua
Suomessa ja saanut tämän jälkeen pysyväisluonteisen
oleskeluluvan ulkomaalaislain 20 §:n 1 momentin 3 kohdan
perusteella, ei kuitenkaan, jos oleskelulupa on myönnetty
opiskelun, työnteon tai ammatin harjoittamisen tai avioliiton
johdosta; sekä
3) joka on pakolaisen tai 1 tai 2 kohdassa tarkoitetun
henkilön perheenjäsen tai muu omainen edellyttäen,
että hänellä on ollut perheside pakolaisen
tai oleskeluluvan saaneen henkilön kanssa ennen tämän
tuloa Suomeen.
2 luku
Toimeenpano
6 §
Viranomaisten tehtävät
Maahanmuuttajien kotouttamisen sekä turvapaikanhakijoiden
vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton
yleinen kehittäminen, suunnittelu, ohjaus ja seuranta sekä yhteensovittaminen
kuuluu työministeriölle. Työministeriön
hallinnonalalla voi olla vastaanottokeskuksia ja järjestelykeskuksia.
Työvoima- ja elinkeinokeskuksen tehtävänä on
työministeriön alaisena maahanmuuttajien yhteiskuntaan
ja työelämään kotouttamisen,
turvapaikanhakijoiden vastaanoton ja tilapäistä suojelua
saavien vastaanoton suunnittelu, ohjaus, seuranta sekä muut
erikseen määrättävät
tehtävät.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
6 a §
Joukkopaossa tulevien vastaanottoon varautuminen
Työministeriö voi määrätä työvoima-
ja elinkeinokeskuksen sopimaan varautumissuunnitelman laatimisesta
kunnan kanssa joukkopaon vuoksi Suomeen saapuvan suuren henkilömäärän
vastaanoton järjestämiseksi. Varautumissuunnitelma
laaditaan aiesopimuksen muotoon.
Joukkopaossa Suomeen tulevien henkilöiden vastaanottamista
varten on perustettava tarpeellinen määrä järjestelykeskuksia
ja vastaanottokeskuksia. Keskuksen perustamisesta ja ylläpitämisestä vastaa
kunta, joka on tehnyt 1 momentissa tarkoitetun varautumissuunnitelman
tai kunta, johon maahan saapuneiden henkilöiden sijoittaminen
vallitsevat olosuhteet huomioon ottaen on muutoin perusteltua.
Keskuksen perustamis- ja ylläpitokustannukset suoritetaan
valtion varoista.
Valtioneuvoston asetuksella nimetään ne kunnat,
joihin 2 momentissa tarkoitettu velvoite kohdistuu.
7 §
Kotouttamisohjelma
Kunta laatii kotouttamisohjelman yhteistyössä työvoimaviranomaisen
ja muiden viranomaisten sekä kansaneläkelaitoksen
kanssa. Ohjelma sisältää suunnitelman
tavoitteista, toimenpiteistä, voimavaroista sekä yhteistyöstä maahanmuuttajien
kotouttamisessa. Ohjelmaan sisällytetään
myös etnisen tasa-arvon ja hyvien etnisten suhteiden edistäminen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8 a §
Paluumuuttoavustus
Paluumuuttoavustusta voidaan myöntää valtion
talousarviossa tarkoitusta varten osoitetun määrärahan
puitteissa edellä 3 §:n 3 momentissa ja 3 a §:ssä tarkoitetulle
henkilölle, joka palaa vapaaehtoisesti kotimaahansa tai
lähtömaahansa. Paluumuuttoavustuksena voidaan
myöntää kohtuulliset matkakustannukset
ja muuttokustannukset sekä avustusta paluumaahan asettumista
varten. Paluumuuttoavustuksen myöntämistä ja
paluumuuttoavustusta koskevissa asioissa valtionapuviranomaisena
toimii vastaanottokeskus 3 §:n 3 momentissa tarkoitettujen
henkilöiden osalta ja kunta 3 a §:ssä tarkoitettujen
henkilöiden osalta.
Muutosta 1 momentissa tarkoitettuun päätökseen
haetaan valittamalla siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Toimivaltainen hallinto-oikeus on se, jonka tuomiopiirissä vastaanottokeskus
sijaitsee.
Toimivalta paluumuuttoavustuksen takaisinperinnässä kuuluu
vastaanottokeskukselle siltä osin kuin kyseessä on
sen myöntämä paluumuuttoavustus. Hakemus
paluumuuttoavustuksen takaisinperinnästä tehdään
sille hallinto-oikeudelle, jonka tuomiopiirissä vastaanottokeskus
sijaitsee.
14 §
Kotoutumistuen määräytymisaika ja
tarkistaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kotoutumistuki tarkistetaan, jos henkilön tai hänen
perheensä olosuhteissa tai tuen tarpeessa tapahtuu muutoksia.
16 a §
Kotoutumista edistävään toimenpiteeseen
osallistuvan vakuutusturva
Työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin rinnastettaviin
toimenpiteisiin ja muihin yksilöllisesti sovittuihin kotoutumista
edistäviin toimenpiteisiin osallistuttaessa sattuneesta
tapaturmasta tai siinä saadusta ammattitaudista suoritetaan
työmarkkinatukea kotoutumistukena saavalle henkilölle
korvaus valtion varoista samojen perusteiden mukaan kuin tapaturmavakuutuslaissa (608/1948)
säädetään työtapaturmasta
siltä osin kuin vahingoittuneella ei ole oikeutta vähintään saman
suuruiseen korvaukseen muun lain mukaan.
Asian, joka koskee korvauksen suorittamista valtion varoista
1 momentin nojalla, käsittelee ensimmäisenä asteena
valtiokonttori. Valtiokonttorin tämän pykälän
nojalla tekemään päätökseen
haetaan muutosta siten kuin tapaturmavakuutuslain 5 luvussa säädetään.
Työministeriö järjestää 1
momentissa tarkoitetuissa kotoutumista edistävissä toimenpiteissä oleville
ryhmävastuuvakuutuksen.
4 luku
Turvapaikanhakijoiden ja tilapäistä suojelua saavien
vastaanotto
19 §
Vastaanoton sisältö
Turvapaikanhakijoiden vastaanottona ja tilapäistä suojelua
saavien vastaanottona järjestetään majoitus,
toimeentulotuki, välttämättömät sosiaali-
ja terveyspalvelut, tulkkipalveluja ja muu välttämätön
perustarpeiden turvaaminen sekä työ- ja opintotoimintaa.
Vastaanoton muusta järjestämisestä voidaan
säätää valtioneuvoston asetuksella.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun henkilön majoitus
järjestetään vastaanottokeskuksessa.
Alaikäisen ilman huoltajaa tulevan turvapaikanhakijan
ja tilapäistä suojelua saavan vastaanottoa varten
vastaanottokeskukseen voidaan perustaa ryhmäkoti. Ryhmäkodin
toiminnasta ja henkilöstön määrästä säädetään
työministeriön asetuksella.
Alaikäisten tai kidutuksen, raiskauksen tai muun ruumiillisen
tai seksuaalisen väkivallan uhrien tai muutoin muita heikommassa
asemassa olevien palvelujen järjestämisessä otetaan huomioon
heidän elämäntilanteestaan johtuvat erityiset
tarpeensa.
Palvelujen järjestämisestä vastaa
vastaanottokeskus.
19 a §
Tilapäistä suojelua saavien terveydenhuoltopalvelut
Edellä 3 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tilapäistä suojelua
saavalla henkilöllä on sen lisäksi mitä 19 §:n
1 ja 4 momentissa säädetään
oikeus terveydenhuollon palveluihin yhtäläisin
perustein kuin henkilöllä, jolla on kotikuntalaissa
tarkoitettu kotikunta Suomessa.
Palvelujen järjestämisestä vastaa
vastaanottokeskus.
19 b §
Ensivaiheen kiireellinen vastaanotto
Jos Suomeen tulee niin suuri määrä 3 §:n
2 momentissa tarkoitettuja henkilöitä, ettei heitä voida
sijoittaa vastaanottokeskuksiin, järjestetään
heidän ensivaiheen kiireellinen vastaanottonsa järjestelykeskuksessa.
Järjestelykeskuksessa tilapäistä suojelua
saavalle henkilölle annetaan ensivaiheen hyödykkeitä välttämätöntä toimeentuloa
varten, kunnes hänet voidaan siirtää vastaanottokeskukseen
tai hän poistuu maasta.
21 §
Vastaanoton järjestämisestä sopiminen
Työvoima- ja elinkeinokeskus voi sopia turvapaikanhakijoiden
vastaanoton ja tilapäistä suojelua saavien vastaanoton
järjestämisestä sekä siitä aiheutuvien
kustannusten korvaamisesta kunnan, kuntayhtymän, muun julkisoikeudellisen
yhteisön taikka yksityisen yhteisön tai säätiön
kanssa.
22 §
Toimeentulotuki
Turvapaikanhakijalle ja tilapäistä suojelua saavalle
henkilölle voidaan myöntää toimeentulotukea
toimeentulotuesta annetun lain mukaan, jollei tässä laissa
toisin säädetä.
Työministeriön asetuksella säädetään
tarkemmin toimeentulotuen perusosalla katettavien menojen jakautumisesta
vastaanottokeskuksessa järjestettävään
vastaanottoon ja turvapaikanhakijan tai tilapäistä suojelua
saavan itsensä suorittamiin perusosalla katettaviin menoihin.
Turvapaikanhakijan ja tilapäistä suojelua
saavan toimeentulotuen myöntää hakemuksesta vastaanottokeskus.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
22 a §
Vastaanottokeskuksen järjestämiin toimenpiteisiin
osallistuvan vakuutusturva
Vastaanottokeskuksen yksilöidysti osoittamassa työtoiminnassa
taikka työllistymistä edistävässä opintotoiminnassa
oltaessa sattuneesta tapaturmasta tai siinä saadusta ammattitaudista suoritetaan
henkilölle korvaus valtion varoista samojen perusteiden
mukaan kuin tapaturmavakuutuslaissa säädetään
työtapaturmasta siltä osin kuin vahingoittuneella
ei ole oikeutta vähintään saman suuruiseen
korvaukseen muun lain mukaan.
Asian, joka koskee korvauksen suorittamista valtion varoista
1 momentin nojalla, käsittelee ensimmäisenä asteena
valtiokonttori. Valtiokonttorin tämän pykälän
nojalla tekemään päätökseen
haetaan muutosta siten kuin tapaturmavakuutuslain 5 luvussa säädetään.
Työministeriö järjestää vastaanottokeskuksen
järjestämissä toimenpiteissä oleville
ryhmävastuuvakuutuksen.
25 §
Säilöön otetun ulkomaalaisen sijoittaminen
Valtion tai kunnan ylläpitämässä vastaanottokeskuksessa
voidaan järjestää ulkomaalaislain 46 §:ssä tarkoitettu
ulkomaalaisten säilöönotto.
26 §
Edustaminen ja puhevallan käyttö
Pakolaislapselle, tilapäistä suojelua saavalle lapselle
tai oleskelulupaa tai turvapaikkaa hakevalle lapselle, joka on Suomessa
vailla huoltajaa tai muuta laillista edustajaa, voidaan määrätä edustaja.
Edustaja käyttää huoltajalle kuuluvaa
puhevaltaa lapsen henkilöä ja varallisuutta koskevissa
asioissa, määrää lapsen asumisesta
sekä hoitaa lapsen varallisuutta siten kuin oikeudenkäymiskaaren
12 luvun 1 ja 2 §:ssä, hallintomenettelylain (598/1982)
16 §:ssä, hallintolainkäyttölain
17 §:ssä ja 18 §:n
3 momentissa ja holhoustoimesta annetussa laissa (442/1999)
säädetään.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
31 §
Ilmoitusvelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edustajan tehtävä on merkittävä holhousasioiden
rekisteriin, jos lapsella on edustajan hoidettavana olevaa omaisuutta
siinä määrin, että edunvalvonta
olisi holhoustoimesta annetun lain 66 §:n nojalla
merkittävä holhousasioiden rekisteriin. Tuomioistuimen,
joka määrää edustajan, on pyydettävä hakijalta
selvitys siitä, onko lapsella edustajan hoidettavaksi tulevaa
omaisuutta, ja tarvittaessa ilmoitettava holhousviranomaiselle rekisteriin
merkitsemisen tarpeesta.
Edustajan tehtävän merkitsemisestä holhousasioiden
rekisteriin on muutoin soveltuvin osin voimassa, mitä holhoustoimesta
annetun lain 64—68 §:ssä säädetään.
32 §
Tili edustajan tehtävästä
Edustajan velvollisuudesta tehdä tili tehtävänsä päättyessä on
voimassa, mitä holhoustoimesta annetussa laissa säädetään.
6 luku
Pakolaisten, tilapäistä suojelua saavien ja turvapaikanhakijoiden
vastaanoton henkilörekisterit
34 §
Henkilörekisterit
Pakolaisten, tilapäistä suojelua
saavien ja turvapaikanhakijoiden vastaanoton suunnittelua ja toteuttamista
sekä kotouttamista varten tarkoitettuja henkilörekistereitä ovat:
1) asukasrekisteri, johon kuuluvat valtakunnallinen
osarekisteri ja vastaanottokeskusten osarekisterit;
2) rekisteri pakolaisista (pakolaisrekisteri); sekä
3) kuntaanosoitusrekisteri.
37 §
Asukasrekisteri
Asukasrekisteri on automaattisen tietojenkäsittelyn
avulla tilapäistä suojelua saavien ja turvapaikanhakijoiden
vastaanoton järjestämistä varten pidettävä henkilörekisteri.
Asukasrekisteriin saa kerätä ja
tallettaa edellä tarkoitettujen henkilöiden ja
heidän perheenjäsentensä:
1) tunnistetiedot ja rekisterinpitäjän
ja ulkomaalaisviraston antama asiakasnumero sekä syntymäpaikkaa
ja kansalaisuutta koskevat tiedot;
2) kielitaitoa, koulutusta, ammattitaitoa ja työkokemusta
koskevia tietoja;
3) vastaanoton järjestämiseksi tarpeellisia turvapaikkahakemuksiin
tai maasta poistamiseen liittyvien asioiden käsittelyä koskevia
tietoja; sekä
4) rekisteröidyn suostumuksella hänen
etnistä alkuperäänsä ja uskonnollista
vakaumustaan koskevia tietoja.
41 §
Tiedonsaantioikeus
Valtion ja kunnan viranomaisella, kansaneläkelaitoksella,
turvapaikanhakijoiden vastaanoton sekä tilapäistä suojelua
saavien vastaanoton järjestäjällä ja
5 luvussa tarkoitetulla edustajalla on salassapitosäännösten
estämättä oikeus saada muilta valtion
ja kuntien viranomaisilta sekä muulta turvapaikanhakijoiden
vastaanoton järjestäjältä maksutta
tässä laissa tarkoitettujen tehtävien
suorittamista varten tarpeellisia tietoja.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
43 §
Salassapitovelvollisuus
Tässä laissa tarkoitettuja tehtäviä suorittavat henkilöt
eivät saa ilman pakolaisen, tilapäistä suojelua
saavan, turvapaikanhakijan tai muun maahanmuuttajan tai hänen
huoltajansa tai tämän lain mukaan määrätyn
edustajan nimenomaista suostumusta ilmaista pakolaisen, tilapäistä suojelua
saavan, turvapaikanhakijan tai muun maahanmuuttajan yksityistä tai
perheen salaisuutta ja henkilökohtaisia oloja koskevia tietoja.
Ilmaista ei myöskään saa muuta tässä laissa
tarkoitettuja tehtäviä hoidettaessa saatua tietoa,
ellei ole ilmeistä, että tiedon antaminen ei vaaranna
edellä tarkoitettujen henkilöiden tai näiden
läheisten turvallisuutta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
45 §
Hallintomenettely
Pakolaisten kotouttamista ja turvapaikanhakijoiden vastaanottoa
sekä tilapäistä suojelua saavien vastaanottoa
järjestävän on käsitellessään tässä laissa
tarkoitettuja hallintoasioita noudatettava hallintomenettelylakia
ja tiedoksiannosta hallintoasioissa annettua lakia (232/1966).