1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on säätää tuista,
joiden tavoitteena on korvata pohjoisista epäsuotuisista
luonnonolosuhteista maataloudelle aiheutuvia haittoja, kehittää ja
edistää maaseudun uusiutuvien luonnonvarojen kestävää käyttöä ja parantaa
ympäristön tilaa sekä edistää tuotantoeläinten
hyvinvointia.
2 §
Lain soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan Euroopan maaseudun kehittämisen
maatalousrahaston (maaseuturahaston) tuesta maaseudun kehittämiseen
annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1698/2005 36 artiklan
a kohdassa tarkoitettuihin toimenpiteisiin Manner-Suomen maaseudun
kehittämisohjelman soveltamisalueella.
Metsätalousmaan kestävää käyttöä koskevista
EY:n maaseutuasetuksen 42—49 artiklassa tarkoitetuista
tuista on voimassa, mitä kestävän metsätalouden
rahoituksesta muualla laissa tai sen nojalla säädetään.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) viljelijällä maa- tai
puutarhataloutta hallinnassaan olevalla Suomessa sijaitsevalla maatilalla
harjoittavaa luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä tai
luonnollisten henkilöiden tai oikeushenkilöiden
ryhmää riippumatta siitä, mikä on
ryhmän ja sen jäsenien oikeudellinen asema;
2) maatilalla viljelijän johtamaa
yhden tai useamman kiinteistön tai kiinteistön
osan tai tuotantorakennuksen ja sen maapohjan muodostamaa, maatalouden
harjoittamiseen käytettävää toiminnallisesti
ja taloudellisesti itsenäistä tuotantoyksikköä,
jota hallitaan yhtenä kokonaisuutena omistuksen tai vuokrauksen
perusteella;
3) puolisolla hakijan aviopuolisoa tai tämän kanssa
avioliitonomaisissa olosuhteissa elävää, tuloverolain
(1535/1992) 7 §:n 3 momentissa tarkoitettua
henkilöä;
4) paikallisella toimintaryhmällä maaseudun kehittämiseen
liittyvien ohjelmien hallinnoinnista annetun lain (532/2006)
21 §:ssä tarkoitettua, maa- ja metsätalousministeriön
hyväksymää paikallista toimintaryhmää;
5) paikallisella suunnitelmalla paikallisen toimintaryhmän
alueella toteutettavaa, maaseudun kehittämiseen liittyvien
ohjelmien hallinnoinnista annetun lain 6 §:ssä tarkoitettua
paikallista maaseudun kehittämissuunnitelmaa;
6) täydentävillä ehdoilla yhteisen
maatalouspolitiikan suoria tukijärjestelmiä koskevista
yhteisistä säännöistä ja
tietyistä viljelijöiden tukijärjestelmistä sekä asetusten
(ETY) N:o 2019/93, (EY) N:o 1452/2001, (EY) N:o 1453/2001,
(EY) N:o 1454/2001, (EY) N:o 1868/94, (EY) N:o
1251/1999, (EY) N:o 1254/1999, (EY) N:o 1673/2000,
(ETY) N:o 2358/71 ja (EY) N:o 2529/2001 muuttamisesta annetun
neuvoston asetuksen (EY) N:o 1782/2003 4 ja 5 artiklassa
tarkoitettuja ehtoja;
7) EY:n maaseutuasetuksella Euroopan maaseudun
kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahaston) tuesta
maaseudun kehittämiseen annettua neuvoston asetusta (EY)
N:o 1698/2005;
8) toimeenpanoasetuksella Euroopan maaseudun
kehittämisen maatalousrahaston (maaseuturahaston) tuesta
maaseudun kehittämiseen annetun neuvoston asetuksen (EY)
N:o 1698/2005 soveltamista koskevista yksityiskohtaisista
säännöistä annettua komission
asetusta (EY) N:o /2006;
9) valvonta-asetuksella asetuksen (EY) N:o 1698/2005
soveltamista koskevista yksityiskohtaisista säännöistä maaseudun
kehittämisen tukitoimenpiteitä koskevien tarkastusmenettelyjen ja
täydentävien ehtojen täytäntöönpanon
osalta annettua komission asetusta (EY) N:o /2006; ja
10) luomuasetuksella maataloustuotteiden luonnonmukaisesta
tuotantotavasta ja siihen viittaavista merkinnöistä maataloustuotteissa
ja elintarvikkeissa annettua neuvoston asetusta (ETY) N:o 2092/91;
11) tukitehtävälailla maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa
noudatettavasta menettelystä annettua lakia (1336/1992).
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä 1
momentin 2 kohdassa tarkoitetun maatilan toiminnallista ja taloudellista
itsenäisyyttä koskevista tunnusmerkeistä.
4 §
Luonnonhaittakorvaus, maatalouden ympäristötuki
sekä eräät muut ympäristön
ja maaseudun tilan parantamiseen liittyvät tuet
Viljelijälle voidaan myöntää EY:n
maaseutuasetuksen:
1) 37 artiklassa tarkoitettua luonnonhaittakorvausta
vuoristoalueilla ja korvausta muilla haitta-alueilla (luonnonhaittakorvaus);
2) 39 artiklassa tarkoitettua maatalouden ympäristötukea;
3) 40 artiklassa tarkoitettua eläinten hyvinvointia
edistävää tukea (eläinten
hyvinvoinnin tuki); sekä
4) 41 artiklassa tarkoitettua ei-tuotannollisten investointien
tukea.
Maatalouden ympäristötuen erityistukea ja tukea
ei-tuotannollisiin investointeihin voidaan myöntää paikallisen
toimintaryhmän alueella toimivalle rekisteröidylle
yhdistykselle, jos paikallinen toimintaryhmä puoltaa tuen
myöntämistä.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
1 momentissa tarkoitetun korvauksen ja tuen käyttöön
ottamisesta, tukimuodoista, tukialueista, tuen yksikkökohtaisesta
määrästä ja enimmäismäärästä,
korvattavista kustannuksista sekä tukien vuosittaisesta
myöntämisestä valtion talousarviossa
osoitettujen varojen rajoissa ja Euroopan yhteisöjen komission
EY:n maaseutuasetuksen nojalla hyväksymän Manner-Suomen maaseudun
kehittämisohjelman mukaisena. Lisäksi valtioneuvoston
asetuksella säädetään tarkemmin
niistä maatalouden ympäristötuen erityistuen
ja ei-tuotannollisen investoinnin tuen toimenpiteistä,
joihin tukea voidaan myöntää 2 momentissa
tarkoitetulle taholle.
5 §
Tuen myöntämisen yleiset edellytykset ja ehdot
Edellä 4 §:n 1 momentin 1—3 kohdassa
tarkoitetun tuen myöntämisen edellytyksenä on, että viljelijä sitoutuu
määräajaksi noudattamaan tuelle asetettuja
ehtoja maatilallaan. Lisäksi tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että viljelijä noudattaa
täydentäviä ehtoja. Täydentävien
ehtojen kansallisesta täytäntöönpanosta
säädetään ympäristönsuojelulaissa
(86/2000), vesilaissa (264/1961), jätelaissa
(1072/1993), luonnonsuojelulaissa (1096/1996),
metsästyslaissa (615/1993), Euroopan yhteisön
yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta
annetussa laissa (1100/1994), torjunta-ainelaissa (327/1969), rehulaissa
(396/1998), elintarvikelaissa (23/2006), eläinten
lääkitsemisestä annetussa laissa (617/1997),
eläinsuojelulaissa (247/1996) sekä eläintautilaissa
(55/1980).
Maatalouden ympäristötukea voidaan myöntää viljelijälle,
joka sitoutuu toteuttamaan perustoimenpiteitä, jotka edistävät
maaseudun uusiutuvien luonnonvarojen kestävää käyttöä maataloudessa.
Lisäksi tukea voidaan myöntää mainittua
tarkoitusta edistäviin lisätoimenpiteisiin. Maatalouden
ympäristötuen erityistukea voidaan myöntää sellaiselle
viljelijälle, jolla on voimassa oleva maatalouden ympäristötuen
perustoimenpiteitä koskeva sitoumus ja joka sitoutuu sopimuksella
noudattamaan tuen ehtoja maatilallaan. Lisäksi erityistukea
voidaan myöntää 4 §:n
2 momentissa tarkoitetulle taholle, joka sitoutuu sopimuksella noudattamaan
tuen ehtoja ja täydentäviä ehtoja sopimuksen
kohteena olevalla alueella.
Eläinten hyvinvoinnin tukea voidaan myöntää viljelijälle,
joka sitoutuu noudattamaan eläinten hyvinvointia koskevia
perusehtoja. Lisäksi tukea voidaan myöntää mainittua
tarkoitusta edistävien lisäehtojen perusteella.
Edellä 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun
tuen myöntämisen edellytyksenä on, että investoinnin
toteuttamisen jälkeen kohteen hoidosta tehdään
2 momentissa tarkoitettu sopimus. Tuen myöntämisen
edellytyksenä on lisäksi tuen ehtojen noudattaminen
tuen kohteena olevalla alueella. Tuen käyttämisestä tavaroiden ja
palveluiden hankintaan sekä urakalla teettämiseen
on voimassa, mitä julkisia hankintoja koskevassa lainsäädännössä säädetään.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
sitoumus- tai sopimuskauden pituudesta EY:n maaseutuasetuksen asettamissa
rajoissa. Luonnonhaittakorvauksen yleisistä ehdoista, maatalouden
ympäristötuen perus- ja lisätoimenpiteistä sekä niiden
yleisistä ehdoista, ympäristötuen erityistuista
ja ei-tuotannollisen investoinnin tuista sekä niiden myöntämisen
yleisistä edellytyksistä ja eläinten
hyvinvoinnin tuen perus- ja lisäehdoista sekä sen
myöntämisen yleisistä edellytyksistä säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella. Maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella säädetään ympäristötuen
perus- ja lisätoimenpiteisiin sisältyvien toimenpiteiden
teknisestä toteuttamisesta viljelijän maatilalla
sekä ympäristötuen erityistuen toimenpiteiden
teknisestä toteuttamisesta maatilalla tai sopimuksen kohteena
olevalla alueella. Lisäksi maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella säädetään eläinten
hyvinvoinnin tuen perus- ja lisäehtojen teknisestä toteuttamisesta
viljelijän kotieläintuotannossa sekä ei-tuotannollisen
investoinnin teknisestä toteuttamisesta.
6 §
Tukikelpoista alaa ja eläinmäärää koskevat edellytykset
Luonnonhaittakorvauksen ja maatalouden ympäristötuen
myöntämisen edellytyksenä on, että viljelijällä on
hallinnassaan koko sitoumus- tai sopimuskauden vähintään
kolme hehtaaria tukikelpoista peltoalaa, ja jos on kysymys puutarhakasvien
viljelyyn liittyvästä maatalouden ympäristötuesta,
vähintään puoli hehtaaria puutarhakasvien
viljelyksessä olevaa tukikelpoista peltoalaa.
Maatalouden ympäristötuen perinnebiotooppien
hoidosta tehtävä sopimus voi koskea vain muuta
alaa kuin peltoa ja sopimuksen tekemisen edellytyksenä on,
että sopimukseen sisällytettävä ala
on vähintään 0,30 hehtaaria. Jos sopimus tehdään
pienialaisista arvokkaista kohteista, edellytyksenä on
tällöin, että sopimukseen sisällytettävä ala
on vähintään 0,05 hehtaaria. Muissa suunnitelmaan
perustuvissa sopimuksissa silloin kun sopimus voi koskea sekä peltoalaa
että muuta alaa, sopimukseen sisällytettävän
alan on oltava vähintään 0,30 hehtaaria.
Maatalouden ympäristötuen erityistukea luonnonmukaisen
kotieläintuotannon perusteella voidaan myöntää viljelijälle,
jonka maatilalla ja hallinnassa on koko sopimuskauden vähintään
yhtä eläinyksikköä vastaava
määrä kotieläimiä,
jotka ovat luomuasetuksessa tarkoitetussa luonnonmukaisessa kotieläintuotannossa.
Eläinten hyvinvoinnin tukea voidaan myöntää viljelijälle,
jolla on hallinnassaan koko sitoumuskauden vähintään
10 tukikelpoista eläinyksikköä.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
tukikelpoisista eläinyksiköistä ja tukikelpoisesta
peltoalasta sekä muusta alasta.
7 §
Tuen saajan ikää koskevat edellytykset
Sitoumuksen hyväksymisen tai sopimuksen tekemisen edellytyksenä on,
että hakijana oleva luonnollinen henkilö tai hänen
puolisonsa on sitoumus- ja sopimuskauden alkamista edeltävän vuoden
joulukuun 31 päivänä vähintään
18-vuotias ja enintään 65-vuotias. Edellä 4 §:n
1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun tuen myöntämisen
edellytyksenä on, että hakija tai hänen
puolisonsa on hakua edeltävän vuoden joulukuun
31 päivänä vähintään
18-vuotias ja enintään 65-vuotias.
Alle 18-vuotiaan antama sitoumus voidaan kuitenkin hyväksyä,
tämän kanssa voidaan tehdä sopimus tai
tälle voidaan myöntää tukea
siinä tapauksessa, että henkilö on solminut
avioliiton, hän harjoittaa maataloutta yhteisomistajana
yhdessä vanhempansa kanssa tai ikää koskevasta vaatimuksesta
poikkeamiseen on muita erityisiä syitä.
Jos maa- ja puutarhataloutta harjoitetaan useamman
viljelijän toimesta tai yhteisömuodossa, on tuen
myöntämisen edellytyksenä, että vähintään
yksi viljelijä, yhteisön jäsen, osakas tai
yhtiömies täyttää ikää koskevan
vaatimuksen. Ikää koskevan vaatimuksen täyttämistä ei kuitenkaan
edellytetä myönnettäessä tukea
julkisoikeudelliselle yhteisölle, yhdistykselle, säätiölle,
vankilatilalle tai koulutilalle.
8 §
Tuen maksamisen edellytykset
Edellä 4 §:n 1 momentin 1—3 kohdassa
tarkoitetun tuen maksamisen edellytyksenä on, että tuen
saaja toimittaa vuosittain kirjallisen maksuhakemuksen, joka sisältää ilmoituksen
tukikelpoiseksi ilmoitetusta ja hyväksytystä maatalousmaasta,
muusta alueesta tai eläinmäärästä.
Edellä 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun
tuen maksamisen edellytyksenä on, että hakija
toimittaa maksuhakemuksen, johon sisältyvät investoinnin
toteutuneet kustannukset. Tukea maksetaan enintään
myönnetyn tuen määrää vastaava
osuus maksuhakemukseen sisältyvistä hyväksyttävistä kustannuksista.
Tuen maksamisen edellytyksenä on, että maksettavan
tuen määrä sitoumus-, sopimus- tai tukivuodelta
on tuen saajaa ja yksittäistä tukea kohden vähintään
100 euroa.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkempia säännöksiä tuen
maksamisen edellytyksistä. Tarkemmat säännökset
tuen alarajan laskennassa käytettävistä perusteista
annetaan maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.
9 §
Sitoumuksen tai sopimuksen muuttamiseen ja voimassaoloon liittyvät
edellytykset
Sitoumus tai sopimus voidaan siirtää, jos
sen kohteena olevan maatilan tai muun alueen taikka eläinten
omistus- tai hallintaoikeus luovutetaan sellaiselle taholle, joka
täyttää kyseisen tuen saajaa koskevat
edellytykset. Lisäksi sopimus voidaan edellä tarkoitetuilla
ehdoilla siirtää sopimuksen kohteena olevan maatilan
osan tai muun alueen osan luovutuksen yhteydessä, jollei
tuelle asetetuista tavoitteista muuta johdu. Sitoumus voidaan siirtää ainoastaan
siinä tapauksessa, että sitoumuksen antaja luopuu
maatalouden harjoittamisesta elinkeinona. Jos sitoumuksen kohteena
oleva maatila jaetaan perinnönjaon, osituksen
tai yhtymän purkautumisen yhteydessä, sitoumus
voidaan siirtää maatilan osien omistajille. Sitoumuksen
tai sopimuksen siirtämistä on haettava 13 §:ssä säädettyä menettelyä noudattaen
10 työpäivän kuluessa omistus- tai hallintaoikeuden
siirtymisestä.
Viljelijä voi luopua sitoumuksesta tai sopimuksesta
kesken kauden, jos;
1) viljelijällä on todettu vakava sairaus;
2) viljelijä siirtyy eläkkeelle;
3) viljelijällä on todettu maatalouden harjoittamiseen
liittyvä ammattitauti;
4) tukikelpoisen peltoalan hallinta menetetään
kiinteistömuodostamislain (554/1995) 88 §:ssä tarkoitetun
uusjaon yhteydessä tai muusta viljelijän vaikutusmahdollisuuksien
ulkopuolella olevasta syystä, jota ei ole voitu ennakoida
sitoumuksen tai sopimuksen antamishetkellä;
5) kysymyksessä on toimeenpanoasetuksen 44 artiklan
2 kohdan a alakohdassa tarkoitettu tilanne; tai
6) luopumiseen on toimeenpanoasetuksen 47 artiklan 1 kohdassa
tarkoitettu syy.
Sitoumusta tai sopimusta voidaan muuttaa vähentämällä tai
lisäämällä tukikelpoista alaa
tai eläinmäärää. Muutoksena
ei tällöin pidetä tukikelpoisen alan
tai eläinmäärän vähenemistä 1
ja 2 momentissa tarkoitetuista syistä. Lisäksi
käytettävissä olevien varojen asettamissa
rajoissa voidaan hyväksyä muun kuin tukikelpoisen
alan lisääminen sitoumukseen tai sopimukseen.
Sopimus tai sen osa voidaan kesken sopimuskauden muuttaa toiseksi
sopimukseksi tai siihen voidaan tehdä täsmennyksiä,
jos tähän on sopimuksen tavoitteiden kannalta
erityisiä syitä. Sopimuksen muuttamista toiseksi
sopimukseksi tai sen täsmentämistä on
haettava 13 §:ssä säädettyä menettelyä noudattaen.
Sitoumus tai sopimus raukeaa, jos viljelijälle on maksettu
maatalouden luopumisen tukemisesta annetussa laissa (612/2006)
tarkoitettua tukea, eikä sitoumusta tai sopimusta ole 1
momentissa tarkoitetulla tavalla siirretty.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin sitoumuksen tai sopimuksen siirtämisen ja muuttamisen
sekä sitoumuksesta tai sopimuksesta luopumisen edellytyksistä.
10 §
Tuen alentaminen ja epääminen
Sitoumus tai sopimus voidaan jättää hyväksymättä tai
tuki myöntämättä, jos tuen saamiseksi olosuhteelle
tai toimenpiteelle on annettu sellainen muoto, joka ei vastaa asian
varsinaista luonnetta tai tarkoitusta. Sitoumus tai sopimus voidaan
jättää hyväksymättä,
jos hakija on kesken sitoumus- tai sopimuskauden luopunut vastaavasta
sitoumuksesta tai sopimuksesta eikä luopumisesta ole kulunut
kahta vuotta.
Tukea voidaan alentaa tai tuki voidaan jättää maksamatta,
jos Euroopan yhteisön lainsäädäntö tätä edellyttää tai
jos tuen saaja on jättänyt noudattamatta sitoumukseen
tai sopimukseen perustuvia tuen ehtoja. Tehtävän
vähennyksen määrään
vaikuttavat tuen ehtoja koskevan laiminlyönnin vakavuus,
laajuus sekä kesto.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin tuen alentamisen ja epäämisen perusteista
sekä tehtävän vähennyksen määrästä EY:n maaseutuasetuksen
ja valvonta-asetuksen edellyttämässä laajuudessa.
11 §
Tuen saajan ilmoitusvelvollisuus
Tuen saaja on velvollinen antamaan tuen myöntävälle
viranomaiselle tuen myöntämisen ja maksamisen
edellytyksiä koskevat oikeat ja riittävät
tiedot.
Viljelijän, tämän oikeudenomistajan
tai 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun tahon on viipymättä ja viimeistään
kymmenen työpäivän kuluessa ilmoitettava
tuen myöntäneelle viranomaiselle sellaisesta tuen
saajaa, sitoumusta tai sopimusta, maatilaa, kotieläintuotantoa,
tuotantoeläimiä tai tuettavaa toimintaa koskevista
olosuhteiden muutoksesta, joka saattaa vaikuttaa tuen määrään
taikka aiheuttaa tuen takaisinperimisen tai lakkauttamisen.
12 §
Asiakirjojen säilyttäminen
Tuen saajan on säilytettävä tässä laissa
tarkoitetun tuen ehtoihin liittyvät asiakirjat, muistiinpanot
ja todistukset vähintään kolmen vuoden ajan
sitoumus- ja sopimuskauden päättymisestä. Jos
kyseessä on 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettu
tuki, tuen saajan on säilytettävä vastaavat
asiakirjat kolme vuotta tuen viimeisestä maksupäivästä.
13 §
Hakumenettely
Hakemus on toimitettava kirjallisesti sille 14 §:n
1 momentissa tarkoitetulle viranomaiselle, jonka toimialueella maatilan
talouskeskus tai tuotantorakennus sijaitsee. Jos maatilalla ei ole talouskeskusta
tai tuotantorakennusta, hakemus on toimitettava sille 14 §:n
1 momentissa tarkoitetulle viranomaiselle, jonka alueella viljelijän kotipaikka
sijaitsee. Edellä 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa
tarkoitettua tukea koskeva hakemus on kuitenkin toimitettava sille
työvoima- ja elinkeinokeskukselle, jonka toimialueella
ei-tuotannollinen investointi toteutetaan. Jos hakija on 4 §:n
2 momentissa tarkoitettu taho, maatalouden ympäristötuen
erityistukea koskeva hakemus on toimitettava sille työvoima-
ja elinkeinokeskukselle, jonka toimialueella sopimuksen kohteena
oleva alue tulee sijaitsemaan.
Postitse toimitettu hakemus tai muu tuen hakemiseen liittyvä asiakirja
katsotaan oikeaan aikaan toimitetuksi, jos se on leimattu postissa
toimivaltaiselle viranomaiselle osoitettuna viimeistään
määräajan viimeisenä päivänä.
Maaseutuvirasto antaa määräykset
tuen hakemisessa käytettävistä lomakkeista,
hakuajasta, hakemukseen, sitoumukseen tai sopimukseen liitettävistä asiakirjoista
ja selvityksistä, pinta-alan ja eläinmäärän
ilmoittamisesta hakemuksessa, hakemusten teknisestä toimittamisesta
viranomaisille sekä hakemusten vastaanottamisesta viranomaisessa.
14 §
Tuen myöntäminen
Sitoumuksen hyväksymisestä päättää kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen.
Maatalouden ympäristötuen erityistukisopimuksen
tekemisestä ja 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun tuen
myöntämisestä päättää työvoima-
ja elinkeinokeskus.
Työvoima- ja elinkeinokeskuksen on hankittava alueellisen
ympäristökeskuksen lausunto ennen 4 §:n
1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun tuen myöntämistä ja
valtioneuvoston asetuksella erikseen säädettyjen
tapausten osalta ennen maatalouden ympäristötuen
erityistukea koskevan sopimuksen tekemistä tai sopimuksen
olennaisesta muuttamisesta. Lausuntoa pyydetään tuen
myöntämisen tai sopimuksen tekemisen tarkoituksenmukaisuudesta
luonnonvarojen kestävän käytön
ja ympäristön tilan kannalta. Työvoima-
ja elinkeinokeskus voi poiketa alueellisen ympäristökeskuksen
lausunnosta ainoastaan erittäin painavasta syystä.
Ennen maatalouden ympäristötuen erityistukisopimuksen
tekemistä ja 4 §:n 1 momentin 4 kohdassa
tarkoitetun tuen myöntämistä työvoima-
ja elinkeinokeskuksen on hankittava paikallisen toimintaryhmän
lausunto valtioneuvoston asetuksella erikseen säädettyjen
tapausten osalta. Lausuntoa pyydetään tuen myöntämisen tarkoituksenmukaisuudesta
paikallisen suunnitelman tavoitteiden kannalta. Työvoima-
ja elinkeinokeskus voi poiketa paikallisen toimintaryhmän
lausunnosta ainoastaan erittäin perustellusta syystä.
Maaseutuvirasto antaa määräykset
sitoumuksen tai sopimuksen tekemiseen ja tukien myöntämiseen
käytettävistä lomakkeista sekä päätöskaavoista.
15 §
Tuen maksaminen
Tuen maksamisesta päättää tuen
myöntänyt viranomainen. Viranomainen kokoaa maksuja koskevat
tiedot ja toimittaa ne Maaseutuvirastolle. Maaseutuvirasto vastaa
menojen tarkastamisesta ja hyväksymisestä sekä maksujen
suorittamisesta.
Maaseutuvirasto antaa määräykset
tuen maksamisessa käytettävistä lomakkeista
ja päätöskaavoista, maksuaineiston käsittelystä,
maksutavoista ja maksujen kirjaamisesta.
16 §
Valvonta
Maa- ja metsätalousministeriöllä,
Maaseutuvirastolla sekä työvoima- ja elinkeinokeskuksella
on oikeus tehdä tuen myöntämiseen, maksamiseen
ja käyttöön liittyvien edellytysten ja
ehtojen noudattamisen valvonnassa tarvittavia, tuen myöntäjiin
ja saajiin kohdistuvia tarkastuksia.
Jos tarkastuksen asianmukainen suorittaminen tätä edellyttää,
1 momentissa tarkoitettu viranomainen voi käyttää apuna
lääninhallitusta ja alueellista ympäristökeskusta.
Lisäksi viranomainen voi käyttää apuna
ulkopuolista tilintarkastajaa. Tilintarkastajan tulee olla tilintarkastusta
koskevassa lainsäädännössä tarkoitettu
tilintarkastaja tai tilintarkastusyhteisö. Tilintarkastusyhteisön
on nimettävä tarkastuksesta vastuullinen tilintarkastaja.
Tarkastustehtävää suorittavaan tilintarkastajaan
tai tilintarkastusyhteisöön sovelletaan hallintolakia
(434/2003), kielilakia (423/2003) sekä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999). Tarkastustehtävää suorittavaan
tilintarkastajaan sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Tarkastustehtävää suoritettaessa aiheutettuun
vahinkoon sovelletaan, mitä vahingonkorvauslaissa (412/1974)
säädetään.
Tuen saaja on velvollinen korvauksetta esittämään
tarkastusta suorittavalle kaikki tarvittavat tili- ja muut asiakirjat,
joilla tarkoitetaan myös automaattisen tietojenkäsittelyn
avulla tai muulla tavalla luotua tai säilytettyä vastaavaa
aineistoa sekä muutoinkin avustamaan tarkastuksessa. Tarkastusta
suorittavalla on oikeus valvontatehtävän edellyttämässä laajuudessa
tarkastaa tuen saajan kotieläinrakennukset, eläimet,
viljelmät ja muut tuen kohteena olevat alueet, tuotanto-
ja jalostuslaitokset, varastot sekä muut tuen myöntämisen
ja maksamisen edellytykset. Tarkastusta ei kuitenkaan saa tehdä kotirauhan
piiriin kuuluvissa tiloissa.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
lääninhallituksen ja alueellisen ympäristökeskuksen
käyttämisestä apuna eri tukien valvonnassa. Lisäksi
valtioneuvoston asetuksella säädetään tukiehtojen
valvonnasta valvonta-asetuksen edellyttämässä laajuudessa
sekä valvonnassa noudatettavasta menettelystä,
perus- ja kasvulohkojen ulko- ja sisärajojen määrittämisestä ja mittausmenetelmästä,
-tavasta ja -tarkkuudesta sekä toleranssista.
17 §
Tuen takaisinperintä
Virheellisesti tai perusteetta maksettu tuki on perittävä takaisin,
jos:
1) tuen myöntämisen tai maksamisen edellytykset
eivät ole täyttyneet:
2) tuen ehtoja ei ole noudatettu;
3) tuen saaja on antanut sellaisen virheellisen tai puutteellisen
tiedon, joka on olennaisesti vaikuttanut tuen myöntämiseen
tai maksamiseen;
4) tuen saaja kieltäytyy avustamasta tarkastuksessa;
tai
5) Euroopan yhteisön osaksi rahoittamia maaseudun kehittämisen
tukia koskeva Euroopan yhteisön lainsäädäntö tätä edellyttää.
Takaisinperittävälle määrälle
laskettavasta korosta, takaisinperinnän suorittamisesta
ja takaisinperittävän määrän
korottamisesta säädetään tukitehtävälain
7 §:ssä.
Virheellisesti tai perusteetta maksetun tuen takaisinperinnästä tai
sille laskettavan koron perinnästä voidaan kokonaan
tai osaksi luopua, jos takaisinperinnän suorittaminen täysimääräisenä olisi
toimeenpanoasetuksen 47 artiklassa tarkoitetusta syystä kohtuutonta.
Takaisinperinnästä päättää tuen
myöntänyt viranomainen. Takaisinperinnästä tai
korkojen perinnästä luopumisesta päättää kuitenkin
Maaseutuvirasto. Takaisinperintää koskeva päätös on
tehtävä ilman aiheetonta viivytystä sen
jälkeen, kun tuen myöntänyt viranomainen
sai tiedon takaisinperinnän perusteesta ja viimeistään kymmenen
vuoden kuluttua tuen viimeisen erän maksamisesta. Takaisinperinnän
suorittamisesta vastaa Maaseutuvirasto.
18 §
Tuen maksamisen keskeyttäminen ja takaisinperintä eräissä tilanteissa
Eläinten hyvinvoinnin tuen maksatus on keskeytettävä,
jos tuen saajan maatilalla on tehty tuotantoeläimiä koskeva
valvonta tai muu valvonta, jonka seurauksena on aloitettu eläinsuojeluviranomaisen
aloitteesta rikoslain 17 luvun 14 tai 15 §:n mukaista
rikosta tai eläinsuojelulain 54 §:n mukaista rikkomusta
koskeva syyteharkinta.
Jos tuen saaja tai tämän kanssa yritystoimintaa
harjoittava perheenjäsen on tuomittu jostain rikoslain
17 luvun 14 tai 15 §:n mukaisesta rikoksesta eikä tuen
saajaa tai edellä tarkoitettua perheenjäsentä ole
samalla määrätty rikoslain 17 luvun 23 §:n
mukaiseen eläintenpitokieltoon, eläinten hyvinvoinnin
tuki on perittävä takaisin tai tukea ei makseta
siltä kalenterivuodelta, jonka aikana teko on valvonnassa
todettu ja jonka seurauksena on aloitettu 1 momentissa tarkoitettu
syyteharkinta.
Jos tuen saaja tai tämän kanssa yritystoimintaa
harjoittava perheenjäsen on tuomittu jostain rikoslain
17 luvun 14 tai 15 §:n mukaisesta rikoksesta tai eläinsuojelulain
54 §:n mukaisesta rikkomuksesta sekä samalla määrätty
rikoslain 17 luvun 23 §:n mukaiseen eläintenpitokieltoon, eläinten
hyvinvoinnin tuki on perittävä takaisin tai tukea
ei makseta siitä kalenterivuodesta alkaen, jonka
aikana teko on valvonnassa todettu ja jonka seurauksena on aloitettu
1 momentissa tarkoitettu syyteharkinta, eläintenpitokiellon voimassaoloajan
päättymiseen saakka.
19 §
Tietojensaantioikeus ja tietojen luovuttaminen
Maa- ja metsätalousministeriöllä,
Maaseutuvirastolla, työvoima- ja elinkeinokeskuksella sekä kunnan
maaseutuelinkeinoviranomaisella on oikeus salassapitosäännösten
estämättä saada muulta viranomaiselta
sellaisia hakijaa tai tuen saajaa, tämän taloudellista
asemaa ja liike- tai ammattitoimintaa tai muuta tuen kannalta merkityksellistä olosuhdetta
koskevia tietoja, jotka ovat tukea koskevan asian käsittelemiseksi
välttämättömiä. Valvontaa
suorittavien viranomaisten palveluksessa olevien henkilöiden
ja valtuutettujen tarkastajien oikeudesta saada tukiin liittyviä asiakirjoja
ja tietoja on voimassa, mitä Euroopan yhteisön
yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta
annetun lain 4 §:ssä säädetään.
Salassapitovelvollisuuden estämättä saa
tässä laissa säädettyä tehtävää suoritettaessa
saatuja tietoja yksityisen tai yhteisön taloudellisesta asemasta,
liike- tai ammattisalaisuudesta taikka yksityisen henkilökohtaisista
oloista luovuttaa valtion ja kunnan viranomaisille tämän
lain mukaisten tehtävien suorittamista varten sekä syyttäjä-,
poliisi- ja tulliviranomaisille rikoksen selvittämiseksi.
Tämän lain täytäntöönpanoon
osallistuvalla viranomaisella on salassapitovelvollisuuden estämättä oikeus
luovuttaa maa- ja metsätalousministeriölle edelleen
Euroopan yhteisön asianomaisille toimielimille luovutettavaksi
muutoin salassa pidettävä tieto, joka on tarpeen
valvottaessa, että Euroopan yhteisön
lainsäädäntöä on noudatettu.
20 §
Päätöksen tiedoksianto
Työvoima- ja elinkeinokeskuksen sekä kunnan
maaseutuelinkeinoviranomaisen päätös
voidaan antaa tiedoksi hallintolain 59 §:ssä säädettyä menettelyä noudattaen.
21 §
Päätöksen maksuttomuus
Sitoumuksen hyväksymistä, sopimuksen tekemistä,
tuen myöntämistä, tuen maksamista ja takaisinperintää koskeva
kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen tai työvoima- ja elinkeinokeskuksen
päätös on hakijalle ja tuen saajalle maksuton.
Työvoima- ja elinkeinokeskuksen oikaisuvaatimukseen antamasta
päätöksestä peritään
kuitenkin valtion maksuperustelaissa (150/1992) tarkoitettu
maksu siten kuin siitä erikseen säädetään.
22 §
Tekninen apu
Teknisen avun käyttämisestä tässä laissa
tarkoitetun tuen toimeenpanoon on voimassa, mitä teknisen
avun käyttämisestä maaseudun kehittämiseen
myönnettävien tukien toimeenpanoon muualla laissa
tai sen nojalla säädetään.
23 §
Viranomaisten välinen yhteistyö
Maatalouden ympäristötuen ja 4 §:n
1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun tuen täytäntöönpanossa
maa- ja metsätalousministeriö toimii yhteistyössä ympäristöministeriön
kanssa.
Jos kysymys on yksittäistapauksia koskevista tuen valvontaan
ja takaisinperintään liittyvistä tehtävistä,
valtion viranomaiset ovat velvolliset avustamaan maa- ja metsätalousministeriötä ja
niiden
alaisia viranomaisia korvauksetta.
24 §
Muutoksenhaku
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen tämän
lain nojalla tekemään päätökseen
ei saa hakea valittamalla muutosta. Kunnan maaseutuelinkeinoviranomaisen
päätökseen haetaan muutosta tekemällä kirjallinen
oikaisuvaatimus työvoima- ja elinkeinokeskukselle 30 päivän
kuluessa siitä päivästä,
kun valittaja on saanut tiedon päätöksestä.
Toimivaltainen työvoima- ja elinkeinokeskus on se, jonka
alueella maatila tai sen pääosa sijaitsee. Työvoima-
ja elinkeinokeskuksen tämän lain nojalla tekemään
oikaisupäätökseen tai muuhun päätökseen
haetaan muutosta valittamalla maaseutuelinkeinojen valituslautakuntaan
siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
Valituskirjelmä tai oikaisuvaatimus voidaan toimittaa
myös sille viranomaiselle, jonka päätökseen
haetaan muutosta. Viranomaisen on toimitettava valituskirjelmä tai
oikaisuvaatimus sekä asiassa kertyneet asiakirjat ja lausuntonsa muutoksenhakuviranomaiselle.
Maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan antamaan päätökseen
asiassa, joka koskee tässä laissa tarkoitetun
tuen maksamisen keskeyttämistä tai takaisinperintää saa
hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten kuin
hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Muutoin maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain,
jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
25 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan päivänä
kuuta 200
.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimenpiteisiin.
26 §
Maaseutuvirastoa koskeva siirtymäsäännös
Tässä laissa Maaseutuvirastolle säädettyä toimivaltaa
käyttää Maaseutuviraston perustamiseen
saakka maa- ja metsätalousministeriö. Asioista,
joista Maaseutuvirasto antaa tämän lain mukaan
määräyksiä, voidaan ennen Maaseutuviraston
perustamista säätää maa- ja
metsätalousministeriön asetuksella.