1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Kuntajako
Asukkaiden itsehallintoa, palvelujen järjestämistä ja
yleistä hallintoa varten Suomi jakaantuu kuntiin.
Kuntajaon muuttamisesta säädetään
lailla tai siitä päättää,
sen mukaan kuin tässä laissa säädetään,
valtioneuvosto tai valtiovarainministeriö, jäljempänä ministeriö.
2 §
Kuntajaon kehittämisen tavoitteet
Kuntajaon kehittämisen tavoitteena on elinvoimainen,
alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Tavoitteena on myös, että kunta muodostuu työssäkäyntialueesta
tai muusta toiminnallisesta kokonaisuudesta, jolla on taloudelliset
ja henkilöstövoimavaroihin perustuvat edellytykset
vastata kunnan asukkaiden palvelujen järjestämisestä ja
rahoituksesta.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa kuntajaon muuttamisella tarkoitetaan
kuntien yhdistymistä tai kunnan osan siirtämistä toiseen
kuntaan.
Kuntien yhdistymisellä tarkoitetaan
kuntajaon muuttamista, jossa:
1) yksi tai useampi kunta lakkaa ja yhdistyy olemassa
olevaan kuntaan;
2) kunnat lakkaavat ja ne yhdistetään
perustamalla uusi kunta; tai
3) kunnan alue jaetaan kahden tai useamman kunnan kesken
siten, että jaettava kunta lakkaa.
Kuntien yhdistymisen tuloksena syntynyttä kuntaa kutsutaan
tässä laissa uudeksi kunnaksi.
Kunnan osan siirtämisellä toiseen kuntaan tarkoitetaan
kuntajaon muuttamista, jossa kuntien lukumäärä ei
muutu.
4 §
Kuntajaon muuttamisen edellytykset
Kuntajakoa voidaan muuttaa, jos muutos parantaa:
1) kunnan toiminnallisia ja taloudellisia edellytyksiä vastata
palvelujen järjestämisestä tai muuten
edistää kunnan toimintakykyä;
2) alueen asukkaiden palveluja tai elinolosuhteita;
3) alueen elinkeinojen toimintamahdollisuuksia; tai
4) alueen yhdyskuntarakenteen toimivuutta.
Kunnan on muodostuttava yhdestä alueesta, joka muodostaa
toiminnallisen kokonaisuuden, jollei valtioneuvosto alueellisen
eheyden osalta 4 luvussa tarkoitetun erityisen kuntajakoselvityksen
perusteella toisin päätä. Erityisellä kuntajakoselvityksellä pyritään
siihen, että kunta muodostuisi yhdestä alueesta.
Edellä 1 momentissa alueella tarkoitetaan yhden tai
useamman kunnan tai niiden osan muodostamaa aluetta, johon kuntajaon
muutos vaikuttaa. Kuntajaon muuttamisen edellytyksiä arvioidaan
myös alueen tulevan kehityksen kannalta.
Kuntajakoa muutettaessa on huolehdittava suomen- ja ruotsinkielisen
väestön mahdollisuudet saada palveluja omalla
kielellään samanlaisten perusteiden mukaan. Kuntajakoa
muutettaessa tulee ottaa huomioon saamelaisten kielelliset oikeudet
sekä saamelaisten oikeus alkuperäiskansana ylläpitää ja
kehittää omaa kieltään ja kulttuuriaan
sekä saamelaisten kieltä ja kulttuuria koskeva
itsehallinto saamelaisten kotiseutualueella.
2 luku
Kuntien yhdistymisen vireillepano ja valmistelu
5 §
Yhdistymisen vireillepano
Esityksen kuntien yhdistymisestä tekevät muutoksen
kohteena olevien kuntien valtuustot yhdessä. Kuntien tekemä esitys
on toimitettava ministeriölle.
Ministeriö voi panna kuntien yhdistymisen vireille
määräämällä toimitettavaksi
4 luvussa tarkoitetun erityisen kuntajakoselvityksen.
Ministeriö määrää ajankohdan,
johon mennessä esitys seuraavan vuoden alusta voimaan tulevaksi
aiotusta kuntien yhdistymisestä on toimitettava ministeriölle.
6 §
Yhdistymisesityksen sisältö
Kuntien esityksessä on perusteltava kuntajaon
muuttamisen tarve ja selvitettävä, miten 4 §:ssä säädetyt
kuntajaon muuttamisen edellytykset täyttyvät.
Esitykseen on liitettävä kuntien valtuustojen
yhtäpitävät päätökset
kuntien yhdistymisesityksestä niihin liittyvine asiakirjoineen
sekä 8 §:ssä tarkoitettu yhdistymissopimus.
Esityksestä tai siihen liitetyistä asiakirjoista on
ilmettävä, millä tavoin kunnan asukkaille
ja muille, jotka katsovat asian koskevan itseään,
on varattu 7 §:n mukaisesti mahdollisuus vaikuttaa ja tulla
kuulluksi esityksen valmistelussa.
Kunnan alueen jakamista koskevaan esitykseen on liitettävä kiinteistörekisterin
pitäjän ja maistraatin lausunto. Kiinteistörekisterin
pitäjän lausuntoon on liitettävä luettelo
kuhunkin kuntaan siirrettävistä kiinteistörekisterin
rekisteriyksiköistä ja niiden osista sekä tarpeen
mukaan ehdotus kuntien välisen rajan sijainniksi. Maistraatin
lausunnosta on käytävä ilmi kuhunkin
kuntaan siirrettävien alueiden asukasmäärä ja
kielisuhteet.
7 §
Yhdistymisesityksen valmistelu kunnassa
Yhdistymisesityksen valmistelussa kunkin kunnan velvollisuudesta
huolehtia kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista
säädetään kuntalain (365/1995)
4 luvussa ja vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta henkilöille,
joiden elinympäristöön, työntekoon
tai muihin oloihin kuntien yhdistymisellä voi olla huomattava
vaikutus, säädetään hallintolain
(434/2003) 41 §:ssä.
Kunnanhallituksen on lisäksi varattava kunnan asukkaille
ja muille, jotka katsovat asian koskevan itseään,
tilaisuus tehdä huomautus ehdotuksesta kuntien yhdistymisesitykseksi.
Huomautus on tehtävä 30 päivän
kuluessa siitä, kun huomautusten tekemistä koskeva
kuulutus on kunnassa julkaistu siten kuin kunnalliset ilmoitukset
julkaistaan. Kunnanhallitus antaa huomautuksista lausunnon ja tekee
kuntien yhdistymisestä ehdotuksen valtuustolle.
Yhdistymisesityksen valmistelu toteutetaan yhteistoiminnassa
henkilöstön edustajien kanssa siten kuin työnantajan
ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta
kunnissa annetussa laissa (449/2007) säädetään.
8 §
Yhdistymissopimus
Kunnat tekevät kuntien yhdistymisestä yhdistymissopimuksen,
jossa on sovittava ainakin:
1) kuntajaon muuttamisen 3 §:n 2 momentissa
säädetystä toteuttamistavasta ja ajankohdasta;
2) uuden kunnan hallinnon järjestämisen
periaatteista;
3) uuden kunnan nimestä;
4) 10 §:ssä tarkoitetun yhdistymishallituksen jäsenten
ja varajäsenten määrästä,
paikkojen jakautumisesta yhdistyvien kuntien kesken sekä niiden
alueella valtuustoissa edustettuina olevien eri ryhmien kesken;
5) yhdistymishallituksen toimivallasta;
6) yhdistymishallituksen yhteistyöstä yhdistyvien
kuntien viranomaisten kanssa ennen kuin valtioneuvosto on päättänyt
kuntien yhdistymisestä;
7) yhdistyvien kuntien kunnanjohtajien asemasta uudessa
kunnassa;
8) yhdistyvien kuntien palvelujärjestelmien yhteensovittamisen
periaatteista; sekä
9) uuden kunnan taloudenhoidon yleisistä periaatteista.
Jos kuntien yhdistyminen tulee voimaan kesken kunnallisen vaalikauden,
kuntien on sovittava yhdistymissopimuksessa uuden kunnan valtuuston
muodostamisesta siten kuin 24 §:ssä säädetään.
Jos uudessa kunnassa on 25 §:n mukaisesti tarkoitus valita
valtuutettuja enemmän kuin kuntalain 10 §:ssä säädetään,
kuntien on sovittava siitä yhdistymissopimuksessa.
Jos kuntien yhdistyessä uudelle kunnalle aiotaan antaa
nimi, joka ei ole ollut aiemmin kunnan nimenä, nimestä on
ennen yhdistymissopimuksen hyväksymistä hankittava
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen lausunto. Lausunto on liitettävä yhdistymissopimukseen.
Yhdistymissopimuksen valmistelu toteutetaan yhteistoiminnassa
kuntien henkilöstön edustajien kanssa.
9 §
Yhdistymissopimuksen voimassaolo ja muuttaminen
Yhdistymissopimusta on noudatettava siitä alkaen, kun
yhdistyvien kuntien valtuustot ovat hyväksyneet sopimuksen.
Sopimusta on noudatettava siihen saakka, kun kuntien yhdistymisen voimaantulosta
on kulunut kolme vuotta, jollei ole sovittu lyhyemmästä ajasta
tai jollei jonkin sopimusmääräyksen noudattaminen
tule aikaisemmin mahdottomaksi.
Yhdistymissopimusta voidaan muuttaa kuntien valtuustojen yhtäpitävillä päätöksillä
kuntien yhdistymisen
voimaantuloon saakka, jos olosuhteet muuttuvat niin, että jonkin
sopimusmääräyksen noudattaminen olisi
ilmeisen epätarkoituksenmukaista.
10 §
Yhdistymishallitus
Yhdistyvien kuntien valtuustot valitsevat yhdistymishallituksen
yhdistymissopimuksessa sovitulla tavalla. Yhdistymishallitus vastaa
yhdistymissopimuksen toimeenpanosta ja huolehtii uuden kunnan toiminnan
ja hallinnon järjestämisen valmistelusta.
Yhdistymishallituksen toimikausi alkaa, kun yhdistyvien kuntien
valtuustot ovat kuntien yhdistymisesitystä koskevan päätöksen
jälkeen valinneet yhdistymishallituksen jäsenet
ja varajäsenet. Yhdistymishallitus valitsee keskuudestaan
puheenjohtajan ja tarpeellisen määrän
varapuheenjohtajia. Yhdistymishallituksen toimikausi päättyy,
kun uuden kunnan kunnanhallitus on valittu.
Mikäli valtioneuvosto on päättänyt
kuntajaon muutoksesta 18 §:n 2 momentin nojalla, on kuntien
valittava yhdistymishallituksen jäsenet ja varajäsenet
viipymättä valtioneuvoston päätöksen
jälkeen.
Yhdistymishallituksesta on muuten soveltuvin osin voimassa,
mitä kunnanhallituksesta säädetään.
3 luku
Vireillepano ja valmistelu siirrettäessä kunnan
osa toiseen kuntaan
11 §
Vireillepano
Esityksen kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan
voi tehdä muutoksen kohteena olevan kunnan valtuusto, kuntien
valtuustot yhdessä tai kunnan jäsen. Kunnan tai
kuntien tekemä esitys on toimitettava ministeriölle.
Kunnan jäsen toimittaa esityksensä oman kuntansa
kunnanhallitukselle, jonka on hankittava esityksestä kaikkien
muutoksen kohteena olevien kuntien valtuustojen lausunnot. Lausunnosta
tulee ilmetä kunnan kanta kuntajaon muuttamiseen perusteluineen.
Kunnanhallituksen on toimitettava esitys ja kuntien lausunnot ministeriölle
kuuden kuukauden kuluessa esityksen vastaanottamisesta. Jos kunnan
jäsenen esitys on olennaisilta osiltaan samanlainen kuin äskettäin kunnissa
käsitelty esitys, voi kunnanhallitus toimittaa esityksen
suoraan ministeriölle ilman muiden muutoksen kohteena olevien
kuntien lausuntoja.
Ministeriö voi panna vireille kunnan osan siirtämisen
toiseen kuntaan määräämällä toimitettavaksi
4 luvussa tarkoitetun erityisen kuntajakoselvityksen.
12 §
Kuntien yhteisen esityksen sisältö ja valmistelu
Muutoksen kohteena olevien kuntien yhteisessä esityksessä kunnan
osan siirtämisestä toiseen kuntaan on perusteltava
kuntajaon muuttamisen tarve ja selvitettävä, miten
4 §:ssä säädetyt kuntajaon
muuttamisen edellytykset täyttyvät.
Kuntien on liitettävä esitykseensä kiinteistörekisterin
pitäjän ja maistraatin lausunnot. Kiinteistörekisterin
pitäjän lausuntoon on liitettävä luettelo
kunnasta toiseen siirrettävistä kiinteistörekisterin
rekisteriyksiköistä ja niiden osista sekä tarpeen
mukaan ehdotus kuntien välisen rajan sijainniksi. Maistraatin
lausunnosta on käytävä ilmi siirrettäväksi
esitetyn kunnan osan asukasmäärä ja kielisuhteet.
Esityksen valmistelussa kunkin kunnan velvollisuudesta huolehtia
kunnan asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista
säädetään kuntalain 4 luvussa
ja vaikuttamismahdollisuuksien varaamisesta henkilöille,
joiden elinympäristöön, työntekoon
tai muihin oloihin kunnan osan siirtämisellä toiseen
kuntaan voi olla huomattava vaikutus, säädetään
hallintolain 41 §:ssä.
Kunnanhallituksen on varattava kunnan asukkaille ja muille,
jotka katsovat asian koskevan itseään, tilaisuus
tehdä huomautus kunnan osan siirtämisestä toiseen
kuntaan. Huomautus on tehtävä 30 päivän
kuluessa siitä, kun huomautusten tekemistä koskeva
kuulutus on kunnassa julkaistu siten kuin kunnalliset ilmoitukset
julkaistaan. Kunnanhallitus antaa huomautuksista lausunnon ja tekee
valtuustolle ehdotuksen kunnan osan siirtämisestä toiseen
kuntaan.
Esityksen valmistelu toteutetaan yhteistoiminnassa henkilöstön
edustajien kanssa siten kuin työnantajan ja henkilöstön
välisestä yhteistoiminnasta kunnissa annetussa
laissa säädetään.
13 §
Kunnan tai kunnan jäsenen esityksen sisältö
Yksittäisen kunnan ja kunnan jäsenen esityksessä kunnan
osan siirtämisestä toiseen kuntaan on perusteltava
kuntajaon muuttamisen tarve ja selvitettävä, miten
4 §:ssä säädetyt kuntajaon muuttamisen
ja 19 §:n 2 momentissa säädetyt päätöksenteon
edellytykset täyttyvät.
Kunnan esityksestä tulee ilmetä, miten asiaa on
valmisteltu muiden muutoksen kohteena olevien kuntien kanssa. Esitykseen
tulee liittää muiden kuntien valtuustojen lausunnot.
Esityksessä on tarpeellisella tarkkuudella ilmoitettava
kyseessä olevat alueet.
14 §
Kunnan tai kunnan jäsenen esityksen valmisteleva käsittely
Ministeriö määrää yksittäisen
kunnan tai kunnan jäsenen tekemän kunnan osan
siirtämistä koskevan esityksen valmistelevasta
käsittelystä, jollei se hylkää esitystä 21 §:n
3 momentin perusteella heti. Ministeriö voi perustellusta
syystä myös lykätä valmistelevan
käsittelyn aloittamista.
Ministeriön on hankittava esityksestä asianomaisen
kiinteistörekisterin pitäjän ja maistraatin
lausunto. Kiinteistörekisterin pitäjän
lausuntoon on liitettävä luettelo kunnasta toiseen
siirrettävistä kiinteistörekisterin rekisteriyksiköistä ja
niiden osista sekä tarpeen mukaan ehdotus kuntien välisen
rajan sijainniksi. Maistraatin lausunnosta on käytävä ilmi
siirrettäväksi esitetyn kunnan osan asukasmäärä ja
kielisuhteet.
Ministeriön on määrättävä,
että muutoksen kohteena olevat kunnat varaavat asukkailleen
ja muille, jotka katsovat asian koskevan itseään,
tilaisuuden tehdä huomautus esityksestä. Huomautus
on tehtävä 30 päivän kuluessa
siitä, kun huomautusten tekemistä koskeva kuulutus
on kunnassa julkaistu siten kuin kunnalliset ilmoitukset julkaistaan.
Huomautus on toimitettava sen kunnan kunnanhallitukselle, jonka
asukas huomautuksen tekijä on tai johon nähden
huomautuksen tekijä katsoo muuten olevansa asianosainen.
Muutoksen kohteena olevien kuntien valtuustojen on annettava
esityksestä ja sitä koskevista huomautuksista
lausuntonsa. Kunnan lausunto ja huomautukset on toimitettava asetetussa
määräajassa ministeriölle.
4 luku
Erityinen kuntajakoselvitys
15 §
Erityisen kuntajakoselvityksen määrääminen
Kuntajaon muuttamista koskevan asian laajuuden tai vaikeuden
johdosta taikka muusta perustellusta syystä ministeriö voi
määrätä toimitettavaksi erityisen
kuntajakoselvityksen, jota varten ministeriö asettaa kyseessä olevia
kuntia kuultuaan yhden tai useamman kuntajakoselvittäjän.
Erityinen kuntajakoselvitys voidaan määrätä toimitettavaksi:
1) ministeriön aloitteesta;
2) kunnan esityksestä; tai
3) jos vähintään 20 prosenttia
kunnan äänioikeutetuista asukkaista tekee esityksen
erityisen kuntajakoselvityksen toimittamisesta.
16 §
Erityisen kuntajakoselvityksen toimittaminen
Kuntien on osallistuttava erityiseen kuntajakoselvitykseen ja
kuntajakoselvittäjän ehdotuksen valmisteluun siten
kuin kuntien yhteisen esityksen valmistelusta 2 ja 3 luvussa säädetään. Jos
erityinen selvitys koskee kunnan osan liittämistä toiseen
kuntaan, selvittäjän on tarvittaessa laadittava
myös erillinen ehdotus 37 §:ssä tarkoitetusta
kuntien välisestä taloudellisesta selvityksestä.
Jos kuntajakoselvittäjä katsoo selvityksen
perusteella kuntajaon muuttamisen tarpeelliseksi, hänen
on tehtävä muutoksen kohteena olevien kuntien
valtuustoille ehdotus kuntajaon muuttamisesta. Selvittäjän
ehdotuksen sisällöstä on soveltuvin osin
voimassa, mitä 6 ja 12 §:ssä säädetään
kuntien yhteisestä esityksestä.
Jos kaikkien muutoksen kohteena olevien kuntien valtuustot hyväksyvät
kuntajakoselvittäjän ehdotuksen, kunnat tekevät
selvittäjän ehdotuksen mukaisen yhteisen esityksen
kuntajaon muuttamisesta ministeriölle.
Jos yhden tai useamman muutoksen kohteena olevan kunnan valtuusto
ei hyväksy kuntajakoselvittäjän ehdotusta
kuntajaon muuttamisesta, selvittäjä toimittaa
esityksensä kuntajaon muuttamisesta ministeriölle
ja liittää siihen muutoksen kohteena olevien kuntien
valtuustojen selvittäjän ehdotuksesta antamat
lausunnot. Samalla selvittäjä voi esittää ministeriölle
kuntalain 30 §:ssä tarkoitetun kunnallisen
kansanäänestyksen toimittamista kuntien yhdistymistä koskevasta
ehdotuksestaan.
Jos selvittäjä ehdottaa kansanäänestyksen
toimittamista, ministeriö voi määrätä kansanäänestyksen
toimitettavaksi siinä kunnassa tai niissä kunnissa,
joissa valtuustot eivät hyväksyneet kuntajakoselvittäjän
ehdotusta kuntien yhdistymisestä.
Selvityksen toimittamisesta ja ministeriön määräämistä kunnallisista
kansanäänestyksistä aiheutuvat kustannukset
suoritetaan valtion varoista.
17 §
Kuntajakoselvittäjän asema
Kuntajakoselvittäjä voidaan ottaa virkasuhteeseen.
Kuntajakoselvittäjään, jota ei ole otettu virkasuhteeseen,
sovelletaan tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan
rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä sekä vahingonkorvauslain
(412/1974) säännöksiä julkisyhteisön ja
virkamiehen korvausvastuusta.
Kuntajakoselvittäjällä on salassapitoa
koskevien säännösten estämättä oikeus
saada viranomaisilta tehtävänsä suorittamista
varten tarpeelliset kuntien ja kuntakonserniin kuuluvien yhteisöjen
hallintoa ja taloutta koskevat tiedot sekä muuta apua.
Tehtävään määrättävällä henkilöllä tulee
olla tehtävän hoitamiseen riittävä asiantuntemus
ja kokemus.
Erityisen kuntajakoselvityksen tekemisestä maksettavan
korvauksen perusteista määrää ministeriö.
5 luku
Kuntajaon muuttamisesta päättäminen
18 §
Päätöksenteon edellytykset kuntien
yhdistyessä
Valtioneuvosto voi päättää kuntien
yhdistymisestä yhdistyvien kuntien valtuustojen yhteisestä esityksestä.
Kuntien esitys kuntien yhdistymisestä voidaan hylätä vain,
jos kuntajaon muuttaminen olisi ilmeisesti vastoin 2 §:ssä säädettyjä kuntajaon
kehittämisen tavoitteita tai 4 §:ssä säädettyjä kuntajaon
muuttamisen edellytyksiä.
Kuntien yhdistymisestä voidaan päättää valtuuston
vastustuksesta huolimatta, jos 16 §:ssä tarkoitettu
kuntajakoselvittäjän ehdotus kuntien yhdistymisestä on
saanut enemmistön kannatuksen yhdistymistä vastustaneessa
kunnassa toimitetussa kansanäänestyksessä.
19 §
Päätöksenteon edellytykset siirrettäessä kunnan osa
toiseen kuntaan
Kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan voidaan
päättää, jos minkään
muutoksen kohteena olevan kunnan valtuusto ei vastusta muutosta.
Kunnan osan siirtämisestä toiseen
kuntaan voidaan päättää valtuuston
vastustuksesta huolimatta, jos:
1) muutos on muutosta vastustavan kunnan kannalta vähäinen
ottaen huomioon muutoksen vaikutukset kunnan asukasmäärään,
maapinta-alaan, kunnallisiin palveluihin, talouteen, elinkeinotoimintaan,
yhdyskuntarakenteen kehitykseen tai muihin niihin verrattaviin seikkoihin;
tai
2) 4 §:n 3 momentissa tarkoitetun alueen kehittäminen
edellyttää muutosta eikä muutos merkittävästi
heikennä muutosta vastustavan kunnan toimintakykyä ja
edellytyksiä vastata palvelujen järjestämisestä tai
rahoituksesta.
20 §
Kuntajaon muuttamisen vaikutukset muihin aluejakoihin
Ennen kuin kuntajaon muuttamisesta päätetään,
ministeriön on selvitettävä, miten muutos vaikuttaa
valtion alue- ja paikallishallintoon ja Euroopan unionin toiminnassa
noudatettaviin aluejakoihin.
21 §
Toimivallan jako valtioneuvoston ja ministeriön välillä
Valtioneuvosto päättää kuntajaon
muuttamisesta tai sitä koskevan esityksen hylkäämisestä.
Ministeriö voi päättää kunnan
osan siirtämisestä toiseen kuntaan, jos muutoksen
kohteena olevan kunnan valtuusto ei ole sitä vastustanut, tai
hylätä esityksen kunnan osan siirtämisestä toiseen
kuntaan, jos muutoksen kohteena olevan kunnan valtuusto on sitä vastustanut.
Ministeriö voi heti hylätä esityksen
kunnan osan siirtämisestä toiseen kuntaan, jos
se katsoo, ettei kuntajaon muuttamiselle ole riittäviä edellytyksiä.
Muutoin ministeriö määrää esityksen
valmistelevasta käsittelystä 14 §:n mukaisesti.
22 §
Päätös kuntajaon muuttamisesta
Päätös kuntajaon muuttamisesta on
tehtävä ennen muutoksen voimaantuloa edeltävän
vuoden kesäkuun loppua. Kuntajaon muutos on määrättävä tulemaan
voimaan kalenterivuoden alusta.
Päätös kuntajaon muuttamisesta on
julkaistava Suomen säädöskokoelmassa
ja toimitettava julkaistavaksi muutoksen kohteena olevassa kunnassa
siten kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan. Päätös
kunnan jäsenen esittämän kuntajaon muutoksen
hyväksymisestä tai hylkäämisestä on
annettava erikseen tiedoksi esityksen tekijälle.
6 luku
Vaalien toimittaminen ja uuden kunnan hallinnon järjestäminen
23 §
Kuntajaon muutoksen huomioon ottaminen vaaleissa
Jos kuntajaon muutoksen voimaantuloa edeltävänä vuonna
toimitetaan kunnallisvaalit, ne on toimitettava muutoksen kohteena
olevissa kunnissa uutta kuntajakoa noudattaen.
Kuntien yhdistyessä uuden kunnan yhdistymishallitus
päättää äänestysaluejaosta
sekä asettaa keskusvaalilautakunnan, vaalilautakunnat ja vaalitoimikunnat.
Jos kunnan osa siirretään toiseen kuntaan, kunnan
osan vastaanottavan kunnan valtuuston on valittava siirrettävältä alueelta
kunnan keskusvaalilautakuntaan vaalilain (714/1998) mukaan
kuuluvien jäsenten lisäksi yksi tai useampia jäseniä ja
varajäseniä, jos siirrettävän
alueen asukasluvun suhde kunnan asukaslukuun tätä edellyttää.
Jos kunnassa muodostetaan kunnan osan siirtämisen johdosta
uusi äänestysalue, joka käsittää kuntaan
siirrettävää aluetta, kyseisen kunnan kunnanhallituksen
on valittava äänestysalueen vaalilautakuntaan
lisäjäseniä siten kuin 3 momentissa säädetään.
24 §
Valtuuston muodostaminen kesken vaalikauden
Jos kuntien yhdistyminen tulee voimaan kesken kunnallisen vaalikauden,
muutoksen kohteena olevissa kunnissa toimitetaan voimaantuloa edeltävänä vuonna
uudet kunnallisvaalit. Kunnat voivat yhdistymissopimuksessa sopia
vaalien toimittamisesta vaalilain 144 §:ssä säädettyä ajankohtaa
aikaisemmin. Vaaleja ei voida toimittaa ennen kuin valtioneuvosto
on päättänyt kuntien yhdistymisestä.
Kuntien on ilmoitettava vaalien ajankohdasta oikeusministeriölle
viipymättä valtioneuvoston tehtyä päätöksen.
Vaaleissa noudatetaan soveltuvin osin, mitä varsinaisista
kunnallisvaaleista säädetään.
Valtuutettujen toimikausi kestää kunnallisen vaalikauden loppuun.
Yhdistyvät kunnat voivat 1 momentin estämättä sopia
yhdistymissopimuksessa, että niiden valtuustot yhdistetään
uuden kunnan valtuustoksi kunnallisvaalikauden loppuun kestäväksi
toimikaudeksi.
Yhdistyvät kunnat voivat 1 momentin estämättä myös
sopia yhdistymissopimuksessa, että niiden valtuustot yhdistyvät
osittain uuden kunnan valtuustoksi kunnallisvaalikauden loppuun kestäväksi
toimikaudeksi. Tällöin yhdistyvien kuntien valtuustot
päättävät, montako valtuustopaikkaa
kustakin kunnasta tulee uuden kunnan valtuustoon. Uuden kunnan valtuustoon
tulee kuitenkin aina vähintään neljäsosa
kunkin yhdistyvän kunnan valtuutetuista. Kustakin kunnasta valtuustoon
tulevat valtuutetut ja varavaltuutetut määräytyvät
heille edellisissä kunnallisvaaleissa vaalilain 89 §:n
mukaisesti annettujen vertauslukujen suuruuden mukaisessa järjestyksessä.
25 §
Valtuutettujen lukumäärä
Yhdistyvät kunnat voivat yhdistymissopimuksessa sopia,
että valtuutettuja valitaan uudessa kunnassa
enemmän kuin kuntalain 10 §:ssä säädetään.
Sopimus voi tältä osin olla voimassa ensimmäisen
kokonaisen kunnallisvaalikauden loppuun. Kuntien on ilmoitettava valtuutettujen
määrä oikeusministeriölle.
26 §
Valmistavat toimenpiteet
Rekisterihallinnon viranomaisten ja vaaliviranomaisten on ryhdyttävä tarvittaviin
toimenpiteisiin, jotta 23 ja 24 §:ssä tarkoitetut
vaalit voidaan toimittaa, sekä annettava toisilleen siinä tarkoituksessa
virka-apua.
27 §
Valtuuston toiminnan aloittaminen
Uuden kunnan kunnallisvaalien tuloksen vahvistamisen jälkeen
valtuuston on viipymättä ryhdyttävä toimenpiteisiin,
jotka ovat tarpeen kunnan toiminnan ja hallinnon järjestämiseksi.
Jos yhdistyvät kunnat ovat sopineet valtuuston muodostamisesta
24 §:n 2 tai 3 momentin mukaisesti, valtuuston toimikausi
alkaa valtioneuvoston päätettyä kuntajaon
muuttamisesta.
Iältään vanhin valtuutettu antaa
kokouskutsun valtuuston ensimmäiseen kokoukseen ja johtaa
siinä puhetta, kunnes valtuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtajat
on valittu.
Valtuustolla on oikeus antaa väliaikaisia määräyksiä asioista,
jotka voimaan tullakseen edellyttävät valtion
viranomaisen päätöstä. Määräykset
ovat voimassa siihen saakka, kun pysyvä määräys
on annettu.
28 §
Muiden luottamushenkilöiden toimikausi ja viranhaltijoiden
viranhoidon alkaminen
Yhdistyvien kuntien luottamushenkilöiden toimet päättyvät
kuntajaon muutoksen tullessa voimaan.
Uuden kunnan kunnanhallituksen toimikausi alkaa heti, kun uusi
valtuusto on sen valinnut.
Muut uuden kunnan luottamushenkilöt ja viranhaltijat
ryhtyvät hoitamaan toimiaan uuden valtuuston päättämästä ajankohdasta,
kuitenkin viimeistään kuntajaon muutoksen tullessa
voimaan.
Uuden kunnan tarkastuslautakunta ja tilintarkastajat tarkastavat
lakkaavien kuntien tarkastuslautakuntien ja tilintarkastajien valmistelun pohjalta
lakkaavien kuntien hallinnon ja talouden kuntajaon muutoksen voimaantuloa
edeltävältä vuodelta siten kuin kuntalain
9 luvussa säädetään. Tarkastus
koskee myös kuntajaon muutoksen valmistelua.
29 §
Henkilöstön asema
Kuntajaon muutos, joka johtaa henkilöstön työnantajan
vaihtumiseen, katsotaan liikkeenluovutukseksi.
Vuosien 2008—2013 alusta voimaan tulleissa ja voimaan
tulevissa kuntajaon muutoksissa, joissa henkilöstöä siirtyy
3 §:ssä tarkoitetun uuden tai toisen kunnan palvelukseen,
työnantajalla ei ole oikeutta irtisanoa palvelussuhdetta
työsopimuslain (55/2001) 7 luvun 3 §:ssä tai
kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 37 §:ssä tarkoitetuilla
taloudellisilla tai tuotannollisilla irtisanomisperusteilla. Työntekijä ja
viranhaltija voidaan kuitenkin irtisanoa, jos hän kieltäytyy
vastaanottamasta työnantajan hänelle tarjoamaa
työsopimuslain 7 luvun 4 §:n tai kunnallisesta
viranhaltijasta annetun lain 37 §:n mukaista uutta
työtehtävää tai virkaa. Tämä kielto
koskee kaikkia kuntajaon muutoksessa mukana olevia kuntia ja on
voimassa viisi vuotta kuntajaon muutoksen voimaantulosta.
30 §
Kunnanjohtaja
Jos yhdistyvän kunnan kunnanjohtaja ei siirry uuden
kunnan kunnanjohtajaksi, hänet siirretään
soveltuvaan uuden kunnan virkaan tai työsopimussuhteeseen.
Kunnanjohtajan asemasta ja oikeuksista on muutoin voimassa, mitä 29 §:ssä säädetään.
7 luku
Kuntajaon muutoksen erinäiset vaikutukset
31 §
Yhdistyvän kunnan viranomaisen toimivalta
Kuntien yhdistymistä koskevan valtioneuvoston päätöksen
tekemisen jälkeen yhdistyvän kunnan viranomainen
ei saa päättää asioista, joilla
olisi merkittäviä uutta kuntaa sitovia vaikutuksia
ja joista päättäminen olisi yhdistymissopimuksen
tarkoituksen vastaista. Yhdistyvän kunnan viranomainen
saa päättää asioista, joilla olisi
merkittäviä uutta kuntaa sitovia vaikutuksia,
jos päätöksentekoa ei voida asian kiireellisyyden
vuoksi lykätä.
32 §
Toimivallan jako kunnan osan luovuttavan ja vastaanottavan kunnan
viranomaisen välillä
Kunnan osan siirtämistä toiseen kuntaan koskevan
valtioneuvoston tai ministeriön päätöksen
tekemisen jälkeen kunnan osan luovuttavan kunnan viranomainen
saa ilman kunnan osan vastaanottavan kunnan viranomaisen suostumusta
päättää ainoastaan sellaisista
asioista, joilla ei ole merkittäviä vastaanottavaa
kuntaa sitovia vaikutuksia.
Kunnan osan luovuttavan kunnan viranomainen saa kuitenkin ilman
kunnan osan vastaanottavan kunnan viranomaisen suostumusta päättää asioista,
joilla olisi merkittäviä vastaanottavaa kuntaa
sitovia vaikutuksia, jos päätöksentekoa
ei voida asian kiireellisyyden vuoksi lykätä.
Vastaanottavan kunnan viranomainen voi ennen kuntajaon muutoksen
voimaantuloa ryhtyä muutoksen täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.
33 §
Kunnalliset maksut ja säännöt
Kunnalliset maksut on yhtenäistettävä koko uuden
kunnan alueella tai kunnassa ja siihen siirrettävällä alueella
kuntajaon muutoksen voimaantulosta, jollei mainitusta ajankohdasta
ole lakiin perustuvaa syytä poiketa.
Lain nojalla annetut kunnalliset säännöt
on tarkistettava uutta kuntajakoa vastaaviksi viipymättä,
kuitenkin viimeistään vuoden kuluttua kuntajaon
muutoksen voimaantulosta. Ennen tarkistamista säännöt
ovat soveltuvin osin voimassa vanhan kuntajaon mukaisina.
34 §
Yhteisöjen ja säätiöiden
kotipaikka
Jos rekisteriin merkityn yhtiön, yhdistyksen, osuuskunnan
tai muun yhteisön, toiminimen tai säätiön
yhtiöjärjestyksessä tai säännöissä määrättynä kotipaikkana
oleva kunta lakkaa, uusi kunta tulee kuntajaon muutoksen voimaan
tullessa yhteisön tai säätiön
kotipaikaksi.
Jos kunnan alue jaetaan kahden tai useamman kunnan kesken, yhteisön
tai säätiön kotipaikaksi tulee se kunta,
johon yhdistetään lakkaavan kunnan hallintokeskus.
Edellä 1 ja 2 momentin mukaan määräytyvästä uudesta
kotipaikasta tehdään viran puolesta merkintä rekisteriin.
35 §
Muutokset oikeudelliseen ja hallinnolliseen jaotukseen
Jos kunta tai kuntia yhdistyy olemassa olevaan kuntaan, kunnan
alue jaetaan kahden tai useamman kunnan kesken tai kunnan osa siirretään
toiseen kuntaan, aiheuttaa päätös kuntajaon muuttamisesta,
jollei erikseen toisin päätetä, vastaavat
muutokset oikeudellisessa ja hallinnollisessa jaotuksessa samasta
ajankohdasta. Kuntien yhdistyessä perustamalla uusi kunta valtioneuvosto
päättää, mihin tuomiopiireihin
ja hallintoalueisiin uusi kunta kuuluu.
8 luku
Omaisuuden siirtyminen ja taloudellinen selvitys
36 §
Omaisuuden ja velkojen siirtyminen kunnan lakatessa
Kuntien yhdistyessä siirtyvät lakkaavan kunnan
oikeudet, luvat, omaisuus, velat ja velvoitteet uudelle kunnalle.
Jos lakkaavan kunnan alue jaetaan kahden tai useamman kunnan
kesken, omaisuuden jakamisesta on soveltuvin osin voimassa, mitä 16 §:n 1 momentissa
ja tässä luvussa säädetään
taloudellisesta selvityksestä.
37 §
Taloudellisen selvityksen toimittaminen
Jos kunnan osa siirretään toiseen kuntaan, muutoksen
kohteena olevien kuntien on toimitettava kuntien omaisuutta muutosalueella
koskeva taloudellinen selvitys, jollei sitä muutoksen vähäisten
vaikutusten vuoksi tai muusta syystä ole pidettävä tarpeettomana.
Sellainen kiinteä omaisuus ja siihen kohdistuva vuokra-
tai muu käyttöoikeus sekä kiinteään omaisuuteen
kiinteästi liittyvä irtain omaisuus, joka yksinomaan
tai pääasiallisesti palvelee kunnan palvelujen
järjestämistä kyseisellä alueella asuville
henkilöille, siirtyy sille kunnalle, johon alue siirretään.
Kunnan on korvattava 2 momentissa tarkoitettu omaisuus alueen
luovuttavalle kunnalle. Korvauksen määrässä otetaan
huomioon kunnille muutoksesta aiheutuvia velvoitteita ja taloudellisia
vaikutuksia siten kuin kunnat sopivat.
Muu muutoksen kohteena olevan kunnan omaisuus sekä varat
ja velat siirtyvät toiselle kunnalle vain, jos kunnat niin
sopivat.
Omaisuuden sekä velkojen ja velvoitteiden jakaminen
muutoksen kohteena olevien kuntien kesken ei saa vaarantaa velkojien
tai muiden oikeudenhaltijoiden asemaa. Jollei oikeudenhaltijana
ole valtio, vastuuta sitoumuksesta ei saa siirtää toiselle
kunnalle ilman velkojan tai muun oikeudenhaltijan suostumusta.
38 §
Välitysmenettely
Jos muutoksen kohteena olevat kunnat eivät pääse
yksimielisyyteen taloudellisesta selvityksestä tai kuntajakoselvittäjän
16 §:n 1 momentissa tarkoitetusta sitä koskevasta
ehdotuksesta, asia ratkaistaan kunnan vaatimuksesta tämän
pykälän mukaisessa välitysmenettelyssä.
Kunnat nimeävät yhden tai useamman välittäjän
toimittamaan taloudellisen selvityksen. Jos kunnat eivät
pääse yksimielisyyteen välittäjistä, kukin
kunta nimeää yhden välittäjän
ja välittäjät yhdessä nimeävät
puolueettomana puheenjohtajana toimivan välittäjän.
Jos välittäjät ovat erimielisiä taloudelliseen
selvitykseen liittyvästä asiasta, enemmistön
kanta on ratkaiseva. Välittäjiin sovelletaan,
mitä 17 §:n 1—3 momentissa säädetään
kuntajakoselvittäjän rikosoikeudellisesta vastuusta,
vahingonkorvausvastuusta, oikeudesta saada tietoja sekä kelpoisuudesta.
Edellä 37 §:ssä säädettyjen
edellytysten lisäksi välittäjät
voivat ottaa selvityksessä huomioon sellaisia kuntajaon
muutoksesta aiheutuvia taloudellisia vaikutuksia, jotka
katsotaan kuntien talouden ja tasapuolisen kohtelun kannalta kohtuullisiksi.
Kunnat vastaavat välitysmenettelyn kustannuksista yhteisvastuullisesti.
Välittäjille maksettavan korvauksen on ottaen
huomioon tehtävän vaatima aika, asian vaikeus
ja muut asiaan vaikuttavat seikat oltava kohtuullinen.
Välittäjien on tehtävä taloudellisesta
selvityksestä päätös. Päätös
on annettava kunnille tiedoksi hallintolain 59 tai 60 §:n
mukaisesti.
Kunnat voivat hakea välittäjien taloudellista selvitystä koskevaan
päätökseen muutosta hallinto-oikeudelta
siten kuin hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
39 §
Sopimusta koskevan riidan ratkaiseminen
Jos muutoksen kohteena olevat kunnat ovat erimielisiä taloudellista
selvitystä koskevan sopimuksen tulkinnasta, asia ratkaistaan
hallintoriita-asiana hallinto-oikeudessa.
40 §
Omaisuuden saanto
Taloudelliseen selvitykseen sisältyvä määräys
omaisuuden osoittamisesta kunnalle vastaa omaisuuden saantokirjaa.
9 luku
Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
41 §
Yhdistymisavustus
Kuntien yhdistyessä syntyvälle uudelle kunnalle
maksetaan yhdistymisavustusta. Yhdistymisavustusta maksetaan kuntajaon
muutoksiin, jotka on toteutettu tai toteutetaan vuosien 2008—2013
alusta.
Yhdistymisavustus muodostuu asukasmäärän mukaan
määräytyvästä perusosasta
ja mukana olevien kuntien lukumäärän
mukaan määräytyvästä lisäosasta.
Yhdistymisavustus maksetaan kolmen vuoden aikana. Avustuksesta
maksetaan 40 prosenttia vuonna, jona muutos tulee voimaan,
ja 30 prosenttia molempina seuraavina kahtena vuotena. Yhdistymisavustus
maksetaan 1,4-kertaisena, jos kuntajaon muutos toteutetaan vuoden
2010 tai 2011 alusta, ja 1,8-kertaisena, jos kuntajaon muutos on
tullut voimaan vuoden 2008 tai 2009 alusta.
Jos yhdistymisavustuksen maksukauden aikana kuntajakoa muutetaan
siten, että kunnat olisivat oikeutettuja uuteen avustukseen,
avustus lasketaan sen mukaan kuin myös viimeksi toteutettu
kuntajaon muutos olisi toteutunut maksukauden alusta. Maksussa olevan
avustuksen ja uudelleen lasketun avustuksen erotus maksetaan viimeksi
toteutetun kuntajaon muutoksen voimaantulovuotena ja sitä seuraavana
kahtena vuotena siten kuin 2 momentissa säädetään.
Ministeriö maksaa yhdistymisavustuksen vuosittain kunkin
vuoden kesäkuun loppuun mennessä. Jos avustusta
saa useampi kuin yksi kunta, avustus jaetaan kuntien kesken kuhunkin kuntaan
siirtyvän asukasmäärän mukaisessa suhteessa.
Kunkin kunnan osuus lasketaan euromäärästä,
joka kunnalle olisi maksettu yhdistymisavustuksena, jos lakkaava
kunta olisi liitetty kokonaan asianomaiseen kuntaan. Kunnan asukasmääränä käytetään
väestötietolain (507/1993) 18 §:n
mukaista kunnan asukasmäärää kuntajaon
muutoksen voimaantulovuotta edeltävän vuoden alussa.
42 §
Yhdistymisavustuksen perusosa
Yhdistymisavustuksen perusosa määräytyy uuden
kunnan asukasmäärän sekä yhdistymisessä mukana
olevien muiden kuin suurimman kunnan yhteenlasketun asukasmäärän
perusteella seuraavasti:
|
Uuden kunnan asukasmäärä
|
Muiden kuin suurimman kunnan yhteenlaskettu
asukasmäärä
|
Perusosa
milj. euroa
|
|
20 000 tai enemmän
|
yli 10 000
|
4,00
|
|
5 000—10 000
|
3,60
|
|
alle 5 000
|
3,20
|
|
alle 20 000
|
yli 7 000
|
3,00
|
|
3 500—7 000
|
2,50
|
|
alle 3 500
|
2,00
|
43 §
Yhdistymisavustuksen lisäosa
Yhdistymisavustuksen lisäosaa maksetaan kuntajaon muutoksessa,
jossa kuntien määrä vähenee
vähintään kahdella. Lisäosa
on 0,7 miljoonaa euroa, jos kuntien määrä vähenee kahdella.
Se kasvaa mainitulla euromäärällä jokaista
kuntien määrää tämän
lisäksi vähentävää kuntaa
kohden.
44 §
Valtionosuuksien vähenemisen korvaaminen
Jos vuosien 2011—2013 alusta toteutettu kuntien yhdistäminen
vähentää uuden kunnan valtionosuuksia
verrattuna yhdistyvien kuntien yhteenlaskettuihin valtionosuuksiin,
ministeriö myöntää uudelle kunnalle
vähennyksen johdosta kuntien yhdistymisen voimaantulovuotena
ja sitä seuraavana neljänä vuotena valtionosuuksien
vähenemisen korvausta. Vuotuinen korvauksen määrä saadaan
vertaamalla uudelle kunnalle kuntien yhdistymisen voimaantulovuodelle maksettavia
valtionosuuksia ja kotikuntakorvauksia niihin vastaaviin
valtionosuuksiin ja kotikuntakorvauksiin, jotka yhdistyville kunnille olisi
maksettu yhdistymisen voimaantulovuonna, jos kunnat eivät
olisi yhdistyneet. Korvausta laskettaessa otetaan huomioon verotuloihin
perustuva valtionosuuksien tasaus sekä käyttökustannuksiin
myönnettävä valtionosuus ja muu rahoitus,
joista säädetään kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta
annetussa laissa ( / ), opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetussa laissa ( / ) sekä vapaasta
sivistystyöstä annetussa laissa (632/1998).
Ministeriö laskee korvauksen määrän
mainittujen lakien mukaisten valtionosuuksien myöntämisestä vastaavien
ministeriöiden antamien tietojen perusteella.
Jos korvausta saa useampi kuin yksi kunta, korvaus jaetaan kuntien
kesken kuhunkin kuntaan siirtyvien asukkaiden määrien
mukaisessa suhteessa. Kunkin kunnan osuus lasketaan euromäärästä,
joka kunnalle olisi maksettu korvauksena, jos lakkaava kunta olisi
liitetty kokonaan asianomaiseen kuntaan. Kunnan asukasmääränä käytetään
väestötietolain 18 §:n mukaista kunnan
asukasmäärää kuntajaon muutoksen voimaantulovuotta
edeltävän vuoden alussa.
Ministeriö maksaa korvaukset yhdistymisavustuksen
yhteydessä.
10 luku
Kuntajaon ja kameraalisen jaotuksen suhde
45 §
Kameraalisen jaotuksen sopeuttaminen kuntajakoon
Kiinteistörekisterin pitäjän on huolehdittava kuntajaon
muuttamista tai kuntien välisen rajan sijaintia koskevan
päätöksen mukaisten muutosten tekemisestä kiinteistörekisterin
mukaiseen kuntajakoon (kameraalinen jaotus).
46 §
Kuntajaon ja kameraalisen jaotuksen yhtenäistäminen
kiinteistötoimituksessa
Jos kuntajako ja kameraalinen jaotus ovat kiinteistötoimituksen
vuoksi muodostumassa toisistaan poikkeaviksi, päättävät
toimitusmiehet hallinnollisen kuntajaotuksen ja kameraalisen jaotuksen
yhtenäistämisestä.
Hallinnollista kuntarajaa voidaan muuttaa kiinteistötoimituksessa,
jos:
1) kunnasta yhteen tai useampaan kuntaan samassa maanmittaustoimituksessa
siirtyvien alueiden pinta-ala on enintään 50 hehtaaria;
ja
2) siirtyvällä alueella ei ole muita
rakennuslupaa edellyttäviä rakennuksia kuin asemakaava-alueen
ulkopuolella sijaitsevia yksittäisiä loma-asuntoja
tai maa- ja metsätalouden harjoittamista varten tarpeellisia
talousrakennuksia.
Kunta on asianosainen kiinteistötoimituksessa, jossa
hallinnollinen kuntaraja muuttuu.
Toimitusmiesten kuntarajan muuttamista koskevaan päätökseen
saa hakea muutosta rekisteriyksikköön kuuluvan
alueen omistaja ja kunta, jota hallinnollisen kuntarajan muuttaminen
koskee. Muutosta haetaan maaoikeudelta. Muutoksenhaussa noudatetaan,
mitä kiinteistönmuodostamislaissa (554/1995)
säädetään.
47 §
Kuntajaon ja kameraalisen jaotuksen yhtenäistäminen
muissa tapauksissa
Jos kuntajako ja kameraalinen jaotus ovat kiinteistötoimituksen
vuoksi tai muuten muusta kuin kuntajaon muuttamista tai rajan sijaintia koskevasta
päätöksestä johtuen muodostuneet toisistaan
poikkeaviksi, kiinteistörekisterin pitäjä voi:
1) päättää kameraalisen
jaotuksen muuttamisesta kuntajaon mukaiseksi;
2) päättää kuntarajan
muuttamisesta kameraalisen jaotuksen mukaiseksi, jos kameraalisen jaotuksen
muuttaminen ei ole tarkoituksenmukaista ja 46 §:n 2 momentin
1 ja 2 kohdassa säädetyt edellytykset
täyttyvät; tai
3) tehdä ministeriölle esityksen
kuntajaon muuttamisesta, jos kameraalisen jaotuksen muuttaminen
ei ole tarkoituksenmukaista ja 46 §:n 2 momentin
1 ja 2 kohdassa säädetyt edellytykset eivät
täyty.
Kiinteistörekisterin pitäjän päätökseen
saa hakea muutosta rekisteriyksikköön kuuluvan alueen
omistaja ja kunta, jota hallinnollisen kuntarajan muuttaminen koskee.
Muutosta haetaan maaoikeudelta. Muutoksenhaussa noudatetaan, mitä kiinteistönmuodostamislaissa
säädetään.
48 §
Siirtyvän alueen muodostaminen omaksi kiinteistökseen
Jos osa kiinteistöstä on siirrettävä kameraalisesti
kunnasta toiseen, se muodostetaan lohkomalla kiinteistöksi
vastaanottavaan kuntaan (kameraalinen lohkominen). Jos
osa muusta rekisteriyksiköstä on siirrettävä kameraalisesti
kunnasta toiseen, se muodostetaan uudeksi rekisteriyksiköksi.
49 §
Tarkemmat säännökset
Tarkempia säännöksiä 46
ja 47 §:ssä tarkoitetusta kuntajaon tai kameraalisen
jaotuksen muuttamisesta ja 48 §:ssä tarkoitetusta
siirrettävän rekisteriyksikön osan muodostamisesta
uudeksi rekisteriyksiköksi voidaan antaa maa- ja metsätalousministeriön
asetuksella.
50 §
Kuntarajan käyminen
Jos kuntarajan paikan määrittäminen
ja maastoon merkitseminen tulee tarpeelliseksi kuntien välisen
rajan määräämisen vuoksi, maanmittaustoimiston
on huolehdittava toimituksesta (kuntarajan käyminen)
rajaa koskevan päätöksen tultua lainvoimaiseksi.
Jos kuntarajan paikasta on epäselvyyttä rajan
umpeen kasvamisen tai muun sellaisen syyn vuoksi ja yleinen tarve
vaatii rajan paikan selvittämistä, maanmittaustoimisto voi
omasta aloitteestaan määrätä suoritettavaksi kuntarajan
käymisen. Toimituksessa noudatetaan soveltuvilta osin,
mitä kiinteistönmuodostamislaissa ja sen nojalla
säädetään kiinteistönmäärityksenä tapahtuvasta
rajankäynnistä sekä rekisteriyksikön
rajan määräämisestä ja
maastoon merkitsemisestä.
Kuntarajan käymistä koskevassa toimituksessa
ovat asianosaisia myös muutoksen kohteena olevat kunnat.
51 §
Maanmittauslaitokselle aiheutuvat kustannukset
Tässä laissa maanmittauslaitokselle säädetyistä tehtävistä aiheutuvat
kustannukset suoritetaan valtion varoista.
11 luku
Muutoksenhaku sekä oikaisunluonteiset korjaukset
52 §
Muutoksenhaku valtuuston päätökseen
kuntajaon muutosesityksestä
Valtuuston päätökseen, jolla esitetään
kuntajakoa muutettavaksi, saa hakea muutosta valittamalla kuntalaissa
säädetyllä tavalla. Jos valitus koskee
4 §:ssä säädettyjä kuntajaon
muuttamisen edellytyksiä, päätös
voidaan kumota vain, jos kuntajaon muutos olisi ilmeisesti vastoin mainittuja
edellytyksiä. Valitus käsitellään
hallintotuomioistuimessa kiireellisenä.
Valtuuston esitys kuntajaon muuttamisesta voidaan panna täytäntöön
ennen kuin sitä koskeva päätös
on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon
ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos hallintotuomioistuin kieltää täytäntöönpanon.
Täytäntöönpanokiellon aikana
ministeriö ja valtioneuvosto eivät voi päättää kuntajaon
muuttamisesta.
53 §
Muutoksenhaku kuntajaon muuttamista koskevaan valtioneuvoston
tai ministeriön päätökseen
Valtioneuvoston päätökseen kuntien
yhdistymistä koskevan esityksen hylkäämisestä saa
hakea muutosta valittamalla muutoksen kohteena oleva kunta, sen
jäsen tai 10 §:ssä tarkoitettu yhdistymishallitus.
Jos valtioneuvosto päättää kuntien
yhdistymisestä 18 §:n 2 momentin nojalla, päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla muutoksen kohteena oleva kunta tai
sen jäsen.
Valtioneuvoston ja ministeriön päätökseen kunnan
osan siirtämisestä toiseen kuntaan saa valittamalla
hakea muutosta muutoksen kohteena oleva kunta tai sen jäsen
ja muuttamisesityksen hylkäämistä tarkoittavaan
päätökseen esityksen tekijä.
Valitus on tehtävä korkeimmalle hallinto-oikeudelle
30 päivän kuluessa siitä, kun kuntajaon muuttamista
tarkoittava päätös on julkaistu Suomen
säädöskokoelmassa tai muuttamisesityksen hylkäämistä tarkoittava
päätös on saatettu esityksen tekijöiden
tietoon. Valitus käsitellään korkeimmassa
hallinto-oikeudessa kiireellisenä.
Kuntajaon muuttamista tarkoittava valtioneuvoston tai ministeriön
päätös voidaan panna täytäntöön
ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon
ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos korkein hallinto-oikeus kieltää täytäntöönpanon.
54 §
Erityinen valitusoikeus kunnan viranomaisen päätöksestä
Kunnan viranomaisen päätöksestä,
joka on tehty kuntajaon muuttamista tarkoittavan valtioneuvoston
tai ministeriön päätöksen antamisen jälkeen,
mutta ennen kuntajaon muutoksen voimaantuloa, saa valittaa kuntalaissa
säädetyllä tavalla myös sillä perusteella,
että päätös on kuntajaon muuttamista
koskevien perusteiden tai tämän lain 31 taikka
32 §:n vastainen.
Valitusoikeus on myös 10 §:ssä tarkoitetulla yhdistymishallituksella.
55 §
Muutoksenhakukiellot
Kuntien yhteisen esityksen mukaiseen valtioneuvoston päätökseen
kuntien yhdistymisestä ei saa hakea muutosta.
Edellä 15 §:ssä tarkoitettuun ministeriön
päätökseen, joka koskee erityisen kuntajakoselvityksen
määräämistä, ei saa
erikseen hakea muutosta.
56 §
Oikaisunluonteinen korjaus
Sen lisäksi, mitä hallintolain 8 luvussa
säädetään päätöksessä olevan
virheen korjaamisesta, ministeriö voi tehdä oikaisunluonteisia
korjauksia tämän lain nojalla annettuun päätökseen
kuntajaon muuttamisesta.
12 luku
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
57 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20 .
Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran sellaisiin kuntajaon
muutoksiin, jotka tulevat voimaan vuoden 2011 alussa.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.
58 §
Kumottavat säännökset
Tällä lailla kumotaan 19 päivänä joulukuuta 1997
annettu kuntajakolaki (1196/1997) siihen myöhemmin
tehtyine muutoksineen.
Jos muualla laissa viitataan tämän lain voimaan
tullessa voimassa olleeseen kuntajakolakiin, on sen sijasta sovellettava
tätä lakia.
59 §
Yhdistymisavustusten rahoitus
Jos 41 §:ssä tarkoitettua yhdistymisavustusta maksetaan
vuosina 2008—2011 ja 2012—2015 kumpanakin yhteensä enemmän
kuin 200 miljoona euroa, vähennetään
kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta annetun lain mukaista valtionosuutta
ylitystä vastaavalla osuudella. Valtionosuuden vähennys
on kaikissa kunnissa asukasta kohden yhtä suuri.
60 §
Siirtymäsäännökset
Tämän lain voimaan tullessa voimassa ollutta kuntajakolakia
voidaan soveltaa kuntajaon muutosesityksiin, jotka on toimitettu
ministeriölle vuoden 2010 maaliskuun loppuun mennessä.
Jos vuoden 2008 alusta tai sen jälkeen voimaan tullut
tai voimaan tuleva kuntajaon muutos koskee kuntaa, jolle maksetaan
yhdistymisavustusta kuntajaon muuttamisesta annetun lain (170/2007)
voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten
mukaan, maksussa olevan avustuksen maksaminen lakkaa kuntajaon muutoksen tullessa
voimaan ja uusi avustus maksetaan tämän lain mukaisesti.
Jos kuntien yhdistyminen on tullut voimaan ennen vuotta 2011,
valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen sovelletaan tämän
lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.