sellaisina kuin niistä ovat 1 §:n 3 momentti
laissa 380/2000, 4 §:n 2 momentti ja 4 a §:n
2 momentti laissa 526/2001 sekä 4 b § ja
6 §:n 2 momentti laissa 1238/2004, ja
1 §
Soveltamisala
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tämän lain mukaiseen rahoitustoimintaan voidaan
kohdistaa Euroopan unionin rakennerahastojen varoja. Mitä tässä laissa
säädetään valtion erityisrahoitusyhtiön
luotto-, takaus- ja pääomasijoitustoiminnasta,
sovelletaan myös tällaiseen toimintaan kohdistettaviin
rakennerahastojen varoihin, jollei Euroopan unionin lainsäädännöstä tai
rakennerahastolaista (1401/2006) muuta johdu.
4 §
Yhtiön takaustoiminta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Sellaisen luoton vakuudeksi, jonka luottolaitos myöntää kotimaisen
pääomatavaratoimituksen rahoitusjärjestelyjä varten
kotimaiselle toimittajalle tai tilaajalle, voidaan takaus antaa myös
silloin, kun luotonsaajana on muu kuin 2 §:n 3
momentissa tarkoitettu yritys. Takauksen myöntämiseen
tällaiselle luotolle on saatava työ- ja elinkeinoministeriön
suostumus, jos luoton määrä ylittää 35
miljoonaa euroa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4 a §
Yhtiön pääomatakuutoiminta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tarkempia säännöksiä pääomatakuiden myöntämisestä,
suuntaamisesta ja korvausten maksamisesta annetaan työ-
ja elinkeinoministeriön asetuksella.
4 b §
Yhtiön pääomasijoitustoiminta
Yhtiö voi tehdä pääomasijoituksia
rahastoihin ja suoraan kohdeyrityksiin työ- ja elinkeinoministeriön
hyväksymien elinkeinopoliittisten tavoitteiden mukaisesti.
Erityistä huomiota tulee kiinnittää alkavien
ja toimintansa alkuvaiheessa olevien yritysten pääomitustarpeeseen.
4 c §
Tuen myöntäminen pääomasijoitustoimintaan
Yhtiölle voidaan myöntää tukea
4 b §:ssä tarkoitettuun pääomasijoitustoimintaan.
Tukea myönnettäessä sovelletaan, mitä valtiontuen myöntämisen
edellytyksistä ja rajoituksista Euroopan unionin
lainsäädännössä säädetään. Päätöksen
tuen myöntämisestä tekee työ-
ja elinkeinoministeriö.
Rakennerahastoista osarahoitettava tuki osoitetaan välittävänä toimielimenä toimivalle
yhtiölle siten kuin rakennerahastolain 10 §:ssä säädetään.
4 d §
Pääomasijoitustoimintaan myönnetyn
tuen maksaminen
Tuen pääomasijoitustoimintaan maksaa yhtiön
hakemuksen perusteella työ- ja elinkeinoministeriö valtion
talousarviossa olevien määrärahojen puitteissa.
Ennen tuen maksamista yhtiön on toimitettava
työ- ja elinkeinoministeriölle liiketoimintasuunnitelma
tai muu vastaava asiakirja sekä yhtiön
ja rahaston kesken tehty rahoitussopimus.
Tarkempia säännöksiä rahoitussopimuksen sisällöstä,
tuen hakemisesta, tuen käyttökohteista, maksamismenettelystä ja
seurantaa varten vaadittavista tiedoista voidaan antaa valtioneuvoston
asetuksella.
4 e §
Yhtiön tehtävät pääomasijoitustoimintaan myönnetyn
tuen hallinnoinnissa
Yhtiö myöntää päätöksellään
4 c §:ssä tarkoitetun tuen rahastolle käytettäväksi
4 d §:n 2 momentissa tarkoitetun rahoitussopimuksen mukaisesti
pääomasijoitustoimintaan tekemällä sijoituksen
rahastoon, maksaa varat rahastolle, vastaa varojen valvonnasta ja
takaisinperinnästä, seuraa varojen käyttöä ja
huolehtii raportoinnista työ- ja elinkeinoministeriölle
ja rakennerahastolain 6 §:n 1 momentissa tarkoitetun toimenpideohjelman
seurantakomitealle.
4 f §
Rahaston tehtävät pääomasijoitustoimintaan myönnetyn
tuen hallinnoinnissa
Rahasto hakee rahoitusta yhtiöltä ja tekee 4 d §:n
2 momentissa tarkoitetun rahoitussopimuksen mukaisesti
sijoituspäätökset varojen sijoittamisesta
valitsemiinsa yrityksiin. Sijoituksella tarkoitetaan sijoitusta
koskevan sopimuksen ehtojen mukaista yritykseen tehtävää rahasuoritusta
osakepääomaa, optiolainaa tai muuta vastaavaa
rahoitusvälinettä vastaan.
Yhtiön ja rahaston tulee ottaa 1 momentissa tarkoitettuun
rahoitussopimukseen sen lisäksi, mitä sen sisällöstä Euroopan
unionin lainsäädännössä säädetään,
sijoitettujen varojen käyttöön liittyvät
ehdot ja edellytykset, toimenpiteet sijoitettujen varojen takaisinperimiseksi
ja palauttamiseksi sekä määräykset
varojen seurantaan liittyvien tietojen keräämisestä,
tallentamisesta ja raportoinnista.
6 §
Luotto- ja takaustoiminnassa huomioon otettavat seikat
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Luottoja ja takauksia annettaessa on otettava huomioon alueiden
kehittämisestä annetussa laissa (1651/2009)
säädetyt tavoitteet sekä soveltuvin osin
yritystuen yleisistä ehdoista annetussa laissa
(786/1997) yritystukiohjelmille ja yritystuille asetetut
yleiset tavoitteet ja edellytykset. Yhtiön tulee
tässä laissa tarkoitetussa toiminnassaan ottaa
huomioon maan eri osien kehittyneisyyserot eri rahoitustoimenpiteitä ja niiden
ehtoja soveltaessaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
8 a §
Rahoitustoimintaan sovellettavat säännökset
Yhtiön on 3, 4, 4 a ja 4 b §:n mukaisten rahoitusasioiden
käsittelyyn liittyviä julkisia hallintotehtäviä hoitaessaan
noudatettava, mitä hallintolaissa (434/2003) ja
kielilaissa (423/2003) säädetään.
Yhtiön palveluksessa olevaan henkilöstöön
ja sen toimielinten jäseniin sovelletaan heidän
suorittaessaan 1 momentissa tarkoitettuja tehtäviä rikosoikeudellista
virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Vahingonkorvausvastuusta säädetään vahingonkorvauslaissa
(412/1974).
8 b §
Julkisuus ja salassapito
Yhtiön 3, 4, 4 a ja 4 b §:ssä tarkoitetun
rahoitustoiminnan julkisuuteen sovelletaan, mitä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999) säädetään.
Salassapidosta säädetään valtion
erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain
5 §:ssä.
8 c §
Yhtiön tarkastusoikeus
Yhtiöllä on oikeus tarkastaa 4 c §:ssä tarkoitetun
tuen myöntämistä, maksatusta, käyttöä ja valvontaa
rahastossa. Sen lisäksi yhtiöllä on oikeus
tarkastaa rahaston yrityksiin sijoittamien varojen käyttöä,
jos siihen on painavia syitä.
Tarkastettava on velvollinen tarkastuksen suorittamiseksi ilman
aiheetonta viivytystä korvauksetta esittämään
tarkastajalle kaikki tarvittavat tiliasiakirjat sekä muu
tuen käyttöön liittyvä aineisto
sekä muutoinkin avustamaan tarkastuksessa. Tarkastajalla
on oikeus ottaa tiliasiakirjat ja muu edellä tarkoitettu
aineisto haltuunsa, jos tarkastus sitä edellyttää.
Aineisto on palautettava, kun sitä ei enää tarvita
tarkastuksessa. Tarkastajan pyynnöstä tarkastettavan
tulee antaa myös muut tiedot, jotka ovat tarpeen tarkastuksen
asianmukaiseksi suorittamiseksi.
Tarkastajalla on oikeus tehtävän edellyttämässä laajuudessa
tarkastaa kaikki rahoituksen myöntämisen ja maksamisen
edellytyksenä olevat seikat sekä tässä tarkoituksessa
päästä tarkastettavan hallitsemiin tai
käytössä oleviin tiloihin. Tarkastusta
ei kuitenkaan saa suorittaa kotirauhan piiriin kuuluvassa paikassa.
Yhtiön palveluksessa olevaan tarkastajaan sovelletaan
rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.
Velvollisuudesta korvata tarkastustyössä aiheutunut
vahinko säädetään vahingonkorvauslaissa.
Tarkastajaan sovelletaan hallintolakia ja kielilakia.
Tarkastustyön julkisuuteen sovelletaan, mitä viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa säädetään.
Salassapidosta säädetään valtion
erityisrahoitusyhtiöstä annetun lain 5 §:ssä.
8 d §
Pääomasijoitustoimintaan myönnetyn
tuen takaisinperintä
Tämän lain 4 c §:n mukaisen
tuen maksaminen on keskeytettävä ja
tuki perittävä takaisin rahastolta, jos:
1) 4 e §:ssä tarkoitetun sijoituksen tekemistä tai
valvontaa varten on annettu virheellisiä tai harhaanjohtavia
tietoja taikka tietoja on salattu ja virheellisten tai harhaanjohtavien
tietojen antamisella tai tietojen salaamisella on ollut olennaista
vaikutusta tuen myöntämiseen;
2) sijoituksen tekemistä ja valvontaa varten on kieltäydytty
antamasta tarvittavia tietoja, asiakirjoja tai muuta aineistoa taikka
tarkastusta suoritettaessa on kieltäydytty täyttämästä muita tukea
sisältävän rahoituksen saajalle tarkastuksen
suorittamiseksi laissa säädettyjä velvollisuuksia;
3) rahasto on olennaisesti laiminlyönyt noudattaa 4
d §:ssä tarkoitettuun rahoitussopimukseen sisältyviä ehtoja;
tai
4) rahasto on lopettanut tuen kohteena olevan toimintansa tai
supistanut sitä olennaisesti ennen kuin viisi
vuotta on kulunut sijoituksen tekemisestä.
Tämän lain 4 c §:n mukaisen
tuen maksaminen voidaan keskeyttää ja
tuki periä takaisin rahastolta, jos:
1) rahasto ei ole noudattanut 4 d §:ssä tarkoitettuun
rahoitussopimukseen sisältyviä ehtoja;
2) rahasto on asetettu konkurssiin ja sen edustajat ovat rahaston
toimintaa harjoittaessaan joko välittömästi
ennen konkurssia tai sen jälkeen toimineet vilpillisesti;
tai
3) 4 e §:ssä tarkoitettu sijoitus on tehty
väärin perustein.
8 e §
Takaisinperintää koskevan päätöksen
tekeminen
Työ- ja elinkeinoministeriö tekee päätöksen rahastolle
myönnetyn 4 c §:ssä tarkoitetun tuen maksamisen
keskeyttämisestä ja takaisinperinnästä.
Yhtiön tulee tehdä työ- ja elinkeinoministeriölle
esitys tukivarojen maksamisen keskeyttämisestä ja
takaisinperinnästä, jos sen tietoon tulee 8 d §:n
1 tai 2 momentissa tarkoitettu peruste.
8 f §
Muutoksenhaku
Työ- ja elinkeinoministeriön 8 e §:n
nojalla tekemään päätökseen
ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen
saa siihen tyytymätön asianosainen hakea oikaisua
30 päivän kuluessa päätöksen
tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimus tehdään päätöksen
tehneelle viranomaiselle. Oikaisuvaatimuksesta annettuun
päätökseen saa hakea muutosta valittamalla
hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
8 g §
Pääomasijoitustoimintaan myönnetyn
tuen palautusvelvollisuus
Rahasto on velvollinen palauttamaan yhtiölle Euroopan
aluekehitysrahaston varoista maksetut ja pääomasijoitustoimintaan
myönnetyt sellaiset varat, joita ei ole toimenpideohjelmia osittain
tai lopullisesti suljettaessa maksettu rahastosta yrityksiin
pääomasijoituksina.
8 h §
Työ- ja elinkeinoministeriön oikeus tuen takaisinperintään
Työ- ja elinkeinoministeriö voi
määrätä yhtiölle
rakennerahastovaroista ja niitä vastaavista valtion varoista
maksetut varat tai yksinomaan valtion varoista maksetut varat tai
niiden osan perittäväksi takaisin yhtiöltä,
jos:
1) yhtiö on tuen maksamista varten antanut virheellisiä tai
harhaanjohtavia tietoja tai tietoja on salattu ja virheellisten
tai harhaanjohtavien tietojen antamisella on ollut olennaista vaikutusta
tuen saamiseen;
2) yhtiö on käyttänyt varat muuhun
tarkoitukseen kuin mihin ne on myönnetty tai on olennaisesti
rikkonut varojen käyttämistä koskevia säännöksiä tai
määräyksiä tai varojen osoittamispäätöksessä asetettuja
ehtoja.
Työ- ja elinkeinoministeriön oikeudesta valtiontuen
takaisinperintää koskevan Euroopan komission päätöksen
täytäntöönpanoon säädetään
eräiden valtion tukea koskevien Euroopan yhteisöjen
säännösten soveltamisesta annetussa laissa
(300/2001).
8 i §
Korko ja viivästyskorko
Tuen saajan on maksettava palautettavalle tai takaisinperittävälle
määrälle tuen maksupäivästä korkolain
(633/1982) 3 §:n 2 momentin mukaista vuotuista
korkoa lisättynä kolmella prosenttiyksiköllä.
Korkoa ei kuitenkaan ole maksettava, kun varoja palautetaan tämän
lain 8 g §:n perusteella.
Jos takaisinperittävää määrää ei
makseta viimeistään työ- ja elinkeinoministeriön
asettamana eräpäivänä,
sille on maksettava vuotuista viivästyskorkoa korkolain
4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan.
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta
20
.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.