3 b luku
Päästöoikeuksien jakoperusteet päästökauppakaudelle
2008—2012
31 a §
Kansallisen jakosuunnitelmaesityksen alaryhmät
Päästökauppakauden 2008—2012
kansallista jakosuunnitelmaesitystä ja päästöoikeuksien myöntämistä varten
laitoksen ja sen tuotannon osat ryhmitellään seuraaviin
alaryhmiin:
A) teollisuusprosessit, joissa päästöt
aiheutuvat tuotannon raaka-aineista, prosessipolttoaineista tai
prosessiin kiinteästi sidoksissa olevista polttoaineista,
sekä teräksen valmistuksen muut polttoprosessit;
B) polttoaineita käyttävät laitokset,
jotka tuottavat pääasiassa lämpöä tai
höyryä teollisuuden tuotantoprosesseihin ja polttoaineita
käyttävät laitokset, jotka tuottavat
pääasiassa lämpöä tai
höyryä teollisuuden tuotantoprosesseihin ja lämpöä tai
höyryä sähkön tuotantoon samalla tuotantopaikalla
(teollisuuden yhteistuotantolaitokset);
C) polttoaineita käyttävät laitokset,
jotka tuottavat lämpöä tai höyryä toimitettavaksi
pääasiassa tuotantopaikan ulkopuolelle lämmönjakeluverkkoon
ja edelleen loppukulutukseen (kaukolämpö),
sekä polttoaineita käyttävät
laitokset, jotka tuottavat lämpöä tai
höyryä tuotantopaikalla tapahtuvaan sähkön
tuotantoon ja lämpöä toimitettavaksi
pääasiassa tuotantopaikan ulkopuolelle lämmönjakeluverkkoon
ja edelleen loppukulutukseen (yhteistuotantolaitokset);
D) polttolaitokset, jotka toimittavat höyryä samalla
tuotantopaikalla olevaan pääasiassa sähkön
tuotantoa varten rakennettuun höyryturpiiniin (lauhdutusvoimalaitokset),
sekä lauhdutusvoimaksi luettava osuus yhteistuotantolaitoksista;
E) sähköä tuottavat huippu- ja varavoimalaitokset,
muut satunnaisesti vähän sähköä tuottavat
laitokset sekä maakaasuverkoston kompressoriasemat; konventionaaliset
lauhdutusvoimalaitokset, jotka on alun perin rakennettu muuhun tarkoitukseen
kuin varavoimalaitoksiksi ja jotka on myöhemmin siirretty
tai jätetty varavoimalaitostyyppisiksi laitoksiksi, kuuluvat
kuitenkin alaryhmään D.
31 b §
Kansallisen jakosuunnitelman määritelmät
Päästökauppakauden 2008—2012
kansallisessa jakosuunnitelmaesityksessä tarkoitetaan:
1) ominaispäästökertoimella laitoksen,
kattilan tai vastaavan polttolaitosyksikön vuodessa käyttämistä fossiilisista
polttoaineista ja turpeesta tai raaka-aineista peräisin
olevien hiilidioksidipäästöjen
ja näiden polttoaineiden lämpöarvojen
välistä suhdelukua; massa- ja paperiteollisuuden
laitoksen tai kattiloiden ominaispäästökerroin
on näiden vuodessa käyttämistä fossiilisista
polttoaineista ja turpeesta peräisin olevien hiilidioksidipäästöjen
ja näiden polttoaineiden lämpöarvojen
summan välinen suhdeluku; alaryhmässä A
ominaispäästökerroin on laitoksen vuodessa
käyttämistä raaka-aineista ja polttoaineista
peräisin olevien hiilidioksidipäästöjen
ja näiden vuodessa tuottamien tuotteiden kokonaismäärän
välinen suhdeluku; jos osaprosessien tuotteiden määriä ei
pystytä erottelemaan, käytetään
laitoksen tuottamien tuotteiden kokonaismäärää;
2) lämmitystarveluvulla vuosittaista
ulko- ja sisälämpötilan välistä erotusta,
joka saadaan laskemalla yhteen jokaiselta vuoden vuorokaudelta oletetun
sisälämpötilan (+17 oC)
ja ulkoilman vuorokausilämpötilan erotus, jos
vuorokauden keskilämpötila on alle
12 oC syksyllä ja alle 10 oC
keväällä; laitoskohtaisena lämmitystarvelukuna
käytetään Ilmatieteen laitoksen sille suuralueelle
määrittämää vuosien
1971—2000 keskimääräistä lämmitystarvelukua,
jolla kyseinen laitos sijaitsee;
3) laitoksen tuotantokapasiteetilla sitä teollisen
tuotannon tuotantomäärää, jonka
laitos pystyisi tuottamaan vuodessa toimiessaan 365 päivää 24
tuntia päivässä 100 prosentin teholla;
jos tarkastelujaksolla tai sen jälkeen tuotantokapasiteetti
on kasvanut tai laskenut, lasketaan keskimääräinen
vuosikapasiteetti summaamalla kuukausikapasiteetit; jos toiminnanharjoittaja
pystyy osoittamaan, että sen kapasiteetti voidaan määritellä ja
laskea alalla yleisesti käytössä olevien
sääntöjen perusteella paremmin kuin edellä olevaa
määritelmää käyttämällä,
käytetään tätä kapasiteettimääritelmää päästöoikeuksien
laskennassa;
4) kapasiteetin käyttöastekertoimella sen teollisen
tuotteen vuosituotannon ja vuotta kohti määritellyn
tuotantokapasiteetin välistä suhdelukua, johon
teollisuusprosessi on ensisijaisesti sidoksissa;
5) tilaustehokertoimella lukua, joka saadaan jakamalla
kaukolämpöverkkoon liitettyjen laitosten vuoden
2005 loppuun mennessä tehtyjen kaukolämpöasiakkaiden
lämpösopimusten tilaustehojen summa vuoden 1997
loppuun mennessä tehtyjen lämpösopimusten
tilaustehojen summalla; jos tilaustehon laskentaperusteissa on 31
päivän joulukuuta 1997 ja 31 päivän
joulukuuta 2005 välisenä aikana tehty järjestelmällinen
muutos, tilaustehokerrointa vastaava kerroin lasketaan vuoden 2005
31 g §:n 3 momentin mukaisesti lämpötilakorjatun
kaukolämmöntuotannon suhteena vuoden 1998 lämpötilakorjattuun
kaukolämmöntuotantoon;
6) polttolaitosyksiköllä kattilaa,
kaasuturpiinia ja polttomoottoria;
7) laskennallisilla päästöoikeuksilla kullekin laitokselle
laskettavaa päästöoikeusmäärää,
johon ei ole sovellettu 31 c §:ssä tarkoitettuja
alaryhmien tehostamis- tai leikkauskertoimia eikä 31 s §:ssä tarkoitettua
sovituskerrointa.
Polttoaineiden polton hiilidioksidipäästöjä laskettaessa
polttoaineiden päästökertoimina käytetään
ensisijaisesti Tilastokeskuksen 27 päivänä toukokuuta
2006 julkaisemassa kansallisessa kasvihuonekaasupäästöjen
inventaariraportissa (Greenhouse gas emissions in Finland 1990—2004,
National Inventory Report to the UNFCCC, 27 May 2006) käytettyjä polttoaineiden
ominaispäästö- ja hapettumiskertoimia
ja toissijaisesti hallitustenvälisen ilmastopaneelin (IPCC)
määrittelemiä kertoimia. Jos toiminnanharjoittaja
pystyy kasvihuonekaasupäästöjen tarkkailusta
ja raportoinnista annettujen komission ohjeiden (2004/156/EY)
perusteella osoittamaan perustelluksi Tilastokeskuksen inventaariraportissa
tai IPCC:n suuntaviivoissa määritellyistä kertoimista
poikkeavien kertoimien käytön, voidaan näitä kertoimia
käyttää kyseisen toiminnanharjoittajan
laitoksen päästöoikeuksia laskettaessa.
31 c §
Alaryhmien tehostamis- ja leikkauskertoimet
Päästöoikeuksia myönnettäessä alaryhmien A,
B ja E laskennalliset päästöoikeudet
kerrotaan seuraavilla tehostamiskertoimilla:
1) alaryhmän A tehostamiskerroin 0,95;
2) alaryhmien B ja E tehostamiskerroin 0,90.
Päästöoikeuksia myönnettäessä alaryhmien
C ja D laskennalliset päästöoikeudet
kerrotaan seuraavilla leikkauskertoimilla:
1) alaryhmän C leikkauskerroin 0,80;
2) alaryhmän D leikkauskerroin 0,33.
31 d §
Alaryhmän A jakoperusteet
Alaryhmään A kuuluville laitoksille päästökauppakaudelle
2008—2012 myönnettävät yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan kertomalla
teollisuusprosessin keskimääräisellä käyttöastekertoimella
teollisuusprosessin keskimääräinen ominaispäästökerroin
ja kertomalla tällä tulolla laitoksen keskimääräinen
tuotantokapasiteetti vuonna 2007 ja kertomalla tämä tulo
alaryhmän A tehostamiskertoimella 0,95. Öljynjalostuksen
päästöoikeudet lasketaan 31 e §:n säännösten
mukaisesti.
Kapasiteetin keskimääräinen käyttöastekerroin
lasketaan viidestä vuosihavainnosta vuosilta 1998—2002
siten, että suurin ja pienin kerroin jätetään
huomiotta ja jäljelle jäävistä kolmesta
kertoimesta lasketaan aritmeettinen keskiarvo.
Keskimääräinen ominaispäästökerroin
lasketaan viidestä vuosihavainnosta vuosilta 1998—2002
siten, että suurinta ja pienintä kerrointa ei oteta
huomioon ja jäljelle jäävistä kolmesta
kertoimesta lasketaan aritmeettinen keskiarvo.
Vuoden 2007 keskimääräinen tuotantokapasiteetti
perustuu toiminnanharjoittajan arvioon. Tuotantokapasiteetin muutoksen
vuodelle 2007 tulee perustua jo toteutettuihin hankkeisiin tai toiminnanharjoittajan
tekemiin hankkeen toteuttamisen kannalta sitoviin päätöksiin.
31 e §
Öljynjalostamoiden jakoperusteet
Öljynjalostukselle päästökauppakaudelle 2008—2012
myönnettävät yhtä vuotta vastaavat päästöoikeudet
lasketaan kertomalla keskimääräinen polttoainekulutus
keskimääräisellä ominaispäästökertoimella.
Tähän päästöoikeusmäärään
lisätään toiminnanharjoittajan arvioima
vedyntuotannon määrä vuonna 2007 tonneina
kerrottuna luvulla 5,6. Näin saatuun lukuun lisätään
se jalostamon polttoainekulutuksen kasvusta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen
määrä vuonna 2007, joka on seurausta
jalostamomuutoksen aiheuttamista lopputuoterakenteen merkittävistä muutoksista,
ja kertomalla tämä tulo alaryhmään
A tehostamiskertoimella 0,95.
Laitoksen keskimääräinen polttoainekulutus lasketaan
viidestä vuosihavainnosta vuosilta 1998—2002 siten,
että vuosikulutuksesta vähennetään
vastaavana aikana tuotetun vedyn valmistukseen käytetty
polttoaine ja näin saaduista luvuista suurin ja pienin
havainto jätetään huomiotta ja jäljelle
jäävistä kolmesta havainnosta lasketaan
aritmeettinen keskiarvo.
Keskimääräinen ominaispäästökerroin
lasketaan viidestä vuosihavainnosta vuosilta 1998—2002
siten, että suurinta ja pienintä kerrointa ei oteta
huomioon ja jäljelle jäävistä kolmesta
kertoimesta lasketaan aritmeettinen keskiarvo.
Vedyntuotannon ja jalostamomuutokseen liittyvästä polttoainekulutuksen
kasvusta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen
määrät vuonna 2007 perustuvat toiminnanharjoittajan
arvioon. Laitoksen toiminnan muutoksen vuonna 2007 tulee perustua
jo toteutettuihin hankkeisiin tai toiminnanharjoittajan tekemiin
hankkeen toteuttamisen kannalta sitoviin päätöksiin.
31 f §
Alaryhmän B jakoperusteet
Alaryhmään B kuuluville laitoksille päästökauppakaudelle
2008—2012 myönnettävät teollisuuden
energiantuotannon ja sen yhteydessä tuotetun sähkön
yhtä vuotta vastaavat päästöoikeudet
lasketaan kertomalla teollisuuden energiantuotannon ja
sen yhteydessä tuotetun sähkön keskimääräinen
polttoainekulutus keskimääräisellä ominaispäästökertoimella.
Massa- ja paperiteollisuuden, metallien valmistuksen sekä kemianteollisuuden
alaryhmään B kuuluvien laitosten päästöoikeudet
lasketaan kertomalla edellä saatu tulo laitoksen energian
tuotantoon kiinteästi liittyvän teollisuusprosessin
1 päivän tammikuuta 2007 ja 30 päivän
kesäkuuta 2000 tiedossa olevien kapasiteettien suhteella.
Saatu luku kerrotaan alaryhmän B tehostamiskertoimella
0,90.
Polttolaitosyksikön keskimääräinen
polttoainekulutus lasketaan viidestä vuosihavainnosta vuosilta
1998—2002 siten, että suurin ja pienin havainto
jätetään huomiotta ja jäljelle
jäävistä kolmesta havainnosta lasketaan
aritmeettinen keskiarvo. Massa- ja paperiteollisuuden osalta polttoainekulutus
lasketaan vain fossiilisten polttoaineiden ja turpeen osalta.
Alaryhmään B kuuluvan laitoksen vuotuisesta
polttoainekulutuksesta vähennetään laitoksen tuottaman
lauhdesähkön laskennallinen polttoainetarve käyttäen
hyötysuhteena arvoa 0,4. Lauhdesähkön
tuotannon osalta päästöoikeudet lasketaan
alaryhmän D jakoperusteiden mukaisesti.
Massa- ja paperiteollisuuden sekä öljynjalostuksen
alaryhmään B kuuluvien laitosten lauhdesähkön
tuotannon päästöoikeudet lasketaan alaryhmän
B jakoperusteiden mukaisesti, eikä polttoainekulutuksen
vuosihavainnoista poisteta lauhdesähkön laskennallisia
polttoaineita. Lauhdetuotannon päästöoikeudet
lasketaan kuitenkin alaryhmän D jakoperusteiden mukaisesti,
jos massa- ja paperiteollisuuden tai öljynjalostuksen alaryhmään
B kuuluva laitos on suunniteltu huomattavaan lauhdesähkön
tuotantoon.
Keskimääräinen ominaispäästökerroin
lasketaan viidestä vuosihavainnosta vuosilta 1998—2002
siten, että suurinta ja pienintä kerrointa ei oteta
huomioon ja jäljelle jäävistä kolmesta
kertoimesta lasketaan aritmeettinen keskiarvo.
Jos alaryhmään B kuuluva laitos on tuottanut kaukolämpöä vuosina
1998—2002, kaukolämmön ja sitä vastaavan
yhteistuotantosähkön osalta päästöoikeuksia
laskettaessa tehdään 31 g §:n 3 momentissa
tarkoitettu lämpötilakorjaus. Jos alaryhmään
B kuuluvan laitoksen lämmön- ja höyryntuotannosta
keskimäärin yli 20 prosenttia on vuosina 2002—2005
ollut kaukolämmön tuotantoa, kaukolämmön
ja sitä vastaavan yhteistuotantosähkön
osalta päästöoikeuksia laskettaessa käytetään
lisäksi tilaustehokerrointa.
Jos alaryhmään B kuuluvan laitoksen laitospaikalla
on vuoden 1998 jälkeen otettu käyttöön uusi
muiden polttolaitosyksiköiden tuotantoa korvaava polttolaitosyksikkö,
jonka osuus laitospaikan yhteenlasketusta energian tuotannosta on
polttolaitosyksikön käyttöönoton
jälkeen yli puolet, ja korvatut polttolaitosyksiköt
tai pääosa niistä on jäänyt
toimintaan vara- ja huippulaitoksina tai vastaavina, lasketaan kunkin
ennen uutta polttolaitosyksikköä käyttöön
otetun laitoksen päästöoikeudet erikseen
siten, että tarkastelujaksona käytetään
uuden polttolaitosyksikön 31 j §:n mukaista tarkastelujaksoa
ja muuten päästöoikeudet lasketaan 1—5
momentin mukaisesti. Mitä tässä momentissa
säädetään, sovelletaan myös,
jos laitospaikalle on vuoden 1998 jälkeen tullut samaan
aikaan ainakin kaksi polttolaitosyksikköä.
Jos alaryhmään B kuuluvan laitoksen laitosalueella
on tapahtunut vuosina 1999—2004 merkittävä muutos
energiantuotannon rakenteessa siten, että uusittu varalaitoksena
toiminut kattila on muutettu pääkattilaksi ja
sen osuus laitospaikan yhteenlasketusta energiantuotannosta on muutoksen
jälkeen yli puolet, voidaan toiminnanharjoittajan hakemuksesta
laitoksen päästöoikeudet laskea siten,
että laitosalueen polttolaitosyksiköiden tarkastelujaksona
käytetään muutetun polttolaitosyksikön
31 j §:n mukaista tarkastelukautta tai 19 päivän
elokuuta 2004 jälkeen valmistuneiden laitosmuutosten osalta
valmistumisen jälkeistä 12 kuukautta ja että muuten
päästöoikeudet lasketaan 1—5
momentin mukaisesti.
31 g §
Kaukolämpöverkon tarkastelu yhtenä kokonaisuutena
Samaan kaukolämpöverkkoon kaukolämpöä tuottaville
alaryhmään C kuuluville laitoksille päästöoikeudet
lasketaan siten, että näitä laitoksia
käsitellään yhtenä kokonaisuutena.
Kaukolämpöverkolle päästökauppakaudelle
2008—2012 laskettavat yhtä vuotta vastaavat päästöoikeudet
saadaan kertomalla kaukolämpöverkon keskimääräinen
polttoainekulutus keskimääräisellä ominaispäästökertoimella
ja kertomalla näin saatu tulo tilaustehokertoimella.
Kaukolämpöverkon vuosittainen polttoainekulutus
saadaan, kun lasketaan yhteen kaukolämpöverkkoon
lämpöä toimittaneiden polttolaitosyksiköiden
kaukolämmöntuotannon ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön vuosittainen polttoainekulutus. Kaukolämpöverkkoon
lämpöä tuottavien polttolaitosyksiköiden
kaukolämmöntuotannon ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön vuosittainen polttoainekulutus saadaan,
kun polttolaitosyksikön polttoainekulutuksesta poistetaan vuosittaiset
teollisuuden lämmöntuotannon ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön polttoaineet sekä lauhdesähkön
vuosittainen laskennallinen polttoainekulutus. Lauhdesähkön
vuosittainen polttoainekulutus määritetään
käyttäen lauhdesähköntuotannon
hyötysuhteena arvoa 0,4 ja lauhdesähkön
polttoainejakautumana polttolaitosyksikön kyseisen vuoden
polttoainejakaumaa.
Laitoksen kaukolämmöntuotannon ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön polttoainekulutus korjataan vastaamaan
pitkän aikavälin ulkolämpötilaa
kertomalla se kertoimella, joka saadaan, kun kerrotaan luku 0,65
laitoksen sijaintipaikan suuralueen vuosien 1971—2000 keskimääräisen
ja tarkastelujakson 1998—2002 toteutuneen vuotuisen lämmitystarveluvun
suhteella ja kun näin saatuun tuloon lisätään
0,35.
Kaukolämpöverkon keskimääräinen
polttoainekulutus lasketaan viidestä 2 ja 3 momentin mukaan
lasketusta vuosihavainnosta vuosilta 1998—2002 siten, että suurin
ja pienin havainto jätetään huomiotta
ja jäljelle jäävistä kolmesta havainnosta
lasketaan aritmeettinen keskiarvo.
Kaukolämpöverkon vuosittainen ominaispäästökerroin
saadaan jakamalla kaukolämpöverkon kaukolämmöntuotannon
ja sen yhteydessä tuotetun sähkön hiilidioksidipäästöt
2 momentin mukaan määritetyllä kaukolämpöverkon vuosittaisella
polttoainekulutuksella. Kaukolämpöverkon keskimääräinen
ominaispäästökerroin lasketaan viidestä vuosihavainnosta
vuosilta 1998—2002 siten, että suurin ja pienin
havainto jätetään huomiotta ja jäljelle
jäävistä kolmesta havainnosta lasketaan
aritmeettinen keskiarvo.
Jos kaukolämpöverkkoon rakennetaan uusi kaukolämmön
peruskuormaa tuottava polttolaitosyksikkö, jolle on myönnetty
päästöoikeuksia 28 §:ssä säädettyjen
jakoperusteiden mukaisesti ennen 34 §:ssä tarkoitettua
päätöstä päästökauppakauden
2008—2012 jakosuunnitelmaesityksestä, vähennetään
kaukolämpöverkolle laskettavista päästöoikeuksista
tällaiselle polttolaitosyksikön kaukolämmöntuotannolle
päästökauppakaudelle 2008—2012
31 n §:n mukaisesti laskettavat alaryhmän C laskennalliset
päästöoikeudet.
31 h §
Alaryhmän C laitoskohtaiset jakoperusteet
Kaukolämpöverkolle 31 g §:n mukaisesti
lasketut päästöoikeudet kohdistetaan
yksittäisille toiminnanharjoittajille siinä suhteessa
kuin kaukolämpöverkossa toimivien toiminnanharjoittajien
polttolaitosyksiköillä on ollut laskennallisia
hiilidioksidipäästöjä yhteisinä toimintavuosina
2002—2005. Toiminnanharjoittajan laskennalliset hiilidioksidipäästöt
yhteisinä toimintavuosina 2002—2005 saadaan kertomalla
toiminnanharjoittajan kaukolämmöntuotannon ja
sen yhteydessä tuotetun sähkön polttoainekulutus yhteisinä toimintavuosina
2002—2005 kaukolämmön ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön keskimääräisellä ominaispäästökertoimella
vuosina 1998—2002.
Keskimääräinen ominaispäästökerroin
lasketaan toiminnanharjoittajan laitosten yhteenlasketun kaukolämmöntuotannon
ja sen yhteydessä tuotetun sähkön vuosien
1998—2002 ominaispäästökertoimista
siten, että suurinta ja pienintä kerrointa ei
oteta huomioon ja jäljelle jäävistä kolmesta
kertoimesta lasketaan aritmeettinen keskiarvo.
Jos kaukolämpöverkossa toimivalla
toiminnanharjoittajalla on vain yksi laitos, joka on valmistunut:
1) 1 päivän tammikuuta 2002 ja 31
päivän joulukuuta 2002 välisenä aikana,
ominaispäästökertoimena käytetään
laitoksen kaukolämmöntuotannon ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön vuosien 2003—2004 aritmeettista
keskiarvoa;
2) 1 päivän tammikuuta 2003 ja 31
päivän joulukuuta 2003 välisenä aikana,
ominaispäästökertoimena käytetään
laitoksen kaukolämmöntuotannon ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön vuoden 2004 arvoa;
3) 1 päivän tammikuuta 2004 ja 19
päivän elokuuta 2004 välisenä aikana,
ominaispäästökertoimena käytetään
laitoksen kaukolämmöntuotannon ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön ensimmäisen 12 kuukauden ominaispäästökerrointa.
Toiminnanharjoittajalle lasketut päästöoikeudet
kohdistetaan toiminnanharjoittajan kaukolämpöä tuottaville
polttolaitosyksiköille siinä suhteessa kuin niillä on
ollut kaukolämmöntuotannon ja sen yhteydessä tuotetun
sähkön hiilidioksidipäästöjä samassa
kaukolämpöverkossa toimivien polttolaitosyksiköiden
yhteisinä toimintavuosina 2002—2005. Alaryhmään
C kuuluvalle laitokselle tai sen tuotannon osalle päästökauppakaudelle
2008—2012 myönnettävät yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet saadaan, kun
lasketaan yhteen kyseisen laitoksen polttolaitosyksiköiden
alaryhmän C päästöoikeudet ja kerrotaan
tämä summa alaryhmän C leikkauskertoimella
0,80.
Jos kaukolämpöverkossa toimivan laitoksen lämmön-
ja höyryntuotannosta keskimäärin alle 20
prosenttia on vuosina 2002—2005 ollut kaukolämmöntuotantoa,
ei laitoksen päästöoikeuksien laskennassa
oteta huomioon tilaustehokerrointa. Tilaustehokertoimen vaikutus
otetaan tällöin huomioon muissa kaukolämpöverkkoon lämpöä toimittavissa
laitoksissa jakamalla kaukolämpöverkolle jakamatta
jääneet päästöoikeudet
niiden laitosten kesken, joiden kaukolämmöntuotannon
osuus lämmön ja höyryntuotannosta tarkastelujaksolla
2002—2005 on ollut keskimäärin vähintään
20 prosenttia. Jako tehdään kyseisten laitosten
toiminnanharjoittajien kesken kaukolämpöverkossa
toimivien polttolaitosyksiköiden yhteisten toimintavuosien
2002—2005 laskennallisten hiilidioksidipäästöjen
suhteessa.
31 i §
Alaryhmien D ja E jakoperusteet
Alaryhmään D kuuluville laitoksille päästökauppakaudelle
2008—2012 myönnettävät yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan kertomalla
vuosien 2000—2003 keskimääräinen
vuotuinen polttoainekulutus vuosien 2000—2003 keskimääräisellä ominaispäästökertoimella
ja kertomalla tämä tulo alaryhmän D leikkauskertoimella
0,33. Näin saatu päästöoikeusmäärä kerrotaan
vielä 31 s §:ssä tarkoitetulla
sovituskertoimella. Polttoainekulutus ja ominaispäästökerroin
lasketaan vuosien 2000—2003 aritmeettisena keskiarvona.
Alaryhmään E kuuluville laitoksille päästökauppakaudelle
2008—2012 myönnettävät yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan kertomalla
vuosien 1998—2002 keskimääräinen
vuotuinen polttoainekulutus vuosien 1998—2002 keskimääräisellä ominaispäästökertoimella
ja kertomalla tämä tulo alaryhmän E tehostamiskertoimella
0,90. Polttoainekulutus ja ominaispäästökerroin
lasketaan vuosien 1998—2002 aritmeettisena keskiarvona.
Päästöoikeuksia ei myönnetä nimelliseltä lämpöteholtaan
enintään 1 megawatin polttolaitosyksiköille,
jotka on tarkoitettu laitoksen sähköjärjestelmän
ylläpitämiseen häiriötilanteissa.
31 j §
Vuosina 1998—2004 valmistuneet laitokset
Laitoksille tai niiden osille, jotka ovat valmistuneet
1 päivän tammikuuta 1998 ja 19 päivän elokuuta
2004 välisenä aikana, päästökauppakaudelle
2008—2012 päästöoikeudet myönnetään
kyseisen alaryhmän jakoperusteiden mukaisesti käyttäen
laskennassa seuraavia keskiarvoja:
1) laitoksille tai laitosten osille, jotka ovat valmistuneet
vuonna 1998 ja joilla oli vuoden 2002 loppuun mennessä neljä täyttä toimintavuotta,
laskennassa poistetaan laitosten toteutuneiden polttoainekulutuksen
ja ominaispäästöjen suurimmat ja pienimmät
vuosiarvot ja laskentakaavassa käytetään
polttoainekulutuksen ja ominaispäästöjen
keskiarvona kahden jäljelle jäävän
vuoden aritmeettista keskiarvoa;
2) laitoksille tai laitosten osille, jotka ovat valmistuneet
vuonna 1999 ja joilla oli vuoden 2002 loppuun mennessä kolme
täyttä toimintavuotta, otetaan mukaan vuoden 2003
arvot siten, että laskennassa poistetaan laitosten toteutuneiden
polttoainekulutusten ja ominaispäästöjen suurimmat
ja pienimmät vuosiarvot ja laskentakaavassa käytetään
polttoainekulutuksen ja ominaispäästöjen
keskiarvona kahden jäljelle jäävän
vuoden aritmeettista keskiarvoa;
3) laitoksille tai laitosten osille, jotka ovat valmistuneet
vuonna 2000 ja joilla oli vuoden 2004 loppuun mennessä neljä täyttä toimintavuotta,
laskennassa poistetaan laitosten toteutuneiden polttoainekulutusten
ja ominaispäästöjen suurimmat ja pienimmät
vuosiarvot ja laskentakaavassa käytetään
polttoainekulutuksen ja ominaispäästöjen
keskiarvona kahden jäljelle jäävän
vuoden aritmeettista keskiarvoa;
4) laitoksille tai laitosten osille, jotka ovat valmistuneet
vuonna 2001 ja joilla oli vuoden 2004 loppuun mennessä kolme
täyttä toimintavuotta, laskentakaavassa käytetään
polttoainekulutuksen ja ominaispäästöjen
keskiarvona näiden kolmen vuoden aritmeettista keskiarvoa;
5) laitoksille tai laitosten osille, jotka ovat valmistuneet
vuonna 2002 ja joilla oli vuoden 2004 loppuun mennessä kaksi
täyttä toimintavuotta, laskentakaavassa käytetään
polttoainekulutusten ja ominaispäästöjen
keskiarvona vuosien 2003 ja 2004 aritmeettista keskiarvoa;
6) laitoksille tai laitosten osille, jotka ovat valmistuneet
vuonna 2003, tarkastelujaksona käytetään
laitoksen valmistumisen jälkeistä 12 kuukauden
jaksoa ja tätä seuraavaa 12 kuukauden
jaksoa ja laskentakaavassa käytetään
polttoainekulutusten ja ominaispäästöjen keskiarvona
näiden vertailujaksojen aritmeettista keskiarvoa;
7) laitoksille tai laitosten osille, jotka ovat valmistuneet
1 päivän tammikuuta 2004 ja 19 päivän
elokuuta 2004 välisenä aikana, tarkastelujaksona
käytetään polttolaitosyksikön
valmistumisen jälkeistä 12 kuukautta ja laskentakaavassa
käytetään polttoainekulutuksen ja ominaispäästöjen
keskiarvona tarkastelujakson arvoja.
Alaryhmään D kuuluville laitoksille, jotka ovat
valmistuneet 1 päivän tammikuuta 2000 ja 19 päivän
elokuuta 2004 välisenä aikana, myönnettävät
päästöoikeudet lasketaan käyttämällä 1 momentin
3—7 kohdan mukaisen ajanjakson polttoainekulutuksen ja
ominaispäästökertoimen aritmeettista
keskiarvoa. Alaryhmään E kuuluville laitoksille,
jotka ovat valmistuneet 1 päivän tammikuuta 2000
ja 19 päivän elokuuta 2004 välisenä aikana,
käytetään 1 momentin 1—7 kohdan
mukaisen ajanjakson polttoainekulutuksen ja ominaispäästökertoimen
aritmeettista keskiarvoa.
Laitoksen alaryhmään C kuuluvaan tuotannon
osaan ei sovelleta 1 momentin säännöksiä.
31 k §
Päästökauppakauden 2005—2007
uudet osallistujat päästökauppakaudella
2008—2012
Sellaisille 27 §:n 2 momentin 1—5 kohdassa tarkoitetuille
päästökauppakauden 2005—2007 uusille
osallistujille, jotka sisältyvät 34 §:ssä tarkoitettuun
päästökauppakauden 2008—2012 kansalliseen
jakosuunnitelmaesitykseen, päästöoikeudet
myönnetään 31 n §:ssä säädettyjen
jakoperusteiden mukaisesti. Laitoksille tai niiden osille, jotka
on otettu kaupalliseen käyttöön ennen
19 päivää elokuuta 2004, päästöoikeudet myönnetään
kuitenkin 31 o §:n 1 momentissa säädettyjen
jakoperusteiden mukaisesti lukuun ottamatta alaryhmään
C kuuluvia polttolaitosyksiköitä. Alaryhmään
C kuuluville polttolaitosyksiköille tai niiden osille,
jotka on otettu kaupalliseen käyttöön
ennen 19 päivää elokuuta 2004, alaryhmään
C kuuluvan tuotannon päästöoikeudet myönnetään
31 g ja 31 h §:n säännösten
mukaisesti.
Sellaiselle 27 §:n 2 momentin 6 kohdassa tarkoitetulle
alaryhmään A kuuluvan laitoksen tai prosessin
muutokselle, joka on otettu kaupalliseen käyttöön
ennen 34 §:ssä tarkoitettua päätöstä päästökauppakauden
2008—2012 jakosuunnitelmaesityksestä, myönnettävät
päästöoikeudet sisältyvät
31 d §:ssä säädettyjen jakoperusteiden
mukaisesti laskettaviin päästöoikeuksiin.
31 l §
Varaus uusille osallistujille
Kansallisessa jakosuunnitelmaesityksessä varataan päästökauppakaudelle
2008—2012 osa päästöoikeuksista
sellaisille 31 m §:n 1 momentissa tarkoitetuille
laitoksille ja laitosten muutoksille (uusi osallistuja),
jotka eivät sisälly 34 §:ssä tarkoitettuun
kansalliseen jakosuunnitelmaesitykseen ja jotka otetaan kaupalliseen
käyttöön ennen päästökauppakauden
päättymistä. Päästöoikeuksia
myönnetään jäljellä olevalle
päästökauppakaudelle toiminnanharjoittajan
ilmoittamaa laitoksen tai laitoksen muutoksen kaupallista käyttöönottoa
seuraavan kuukauden alusta. Jos olemassa oleva laitos tulee lain
soveltamisalaan ja sille myönnetään päästöoikeuksia
uusille osallistujille varattavasta osuudesta 31 m §:n
mukaisesti, päästöoikeuksia myönnetään
lain soveltamisalaan tulemista seuraavan kuukauden alusta.
Laitoksen kasvihuonekaasujen päästöluvan peruuttamisen
seurauksena laitoksen kansallisessa rekisterissä olevalle
tilille kirjaamatta jääneet päästöoikeudet
siirtyvät käytettäviksi uusille osallistujille
varattuun osuuteen. Jos uusille osallistujille päästökauppakaudelle
2008—2012 varattu osuus ei riitä kaikille edellä tarkoitetuille
uusille osallistujille, tulee uusien osallistujien hankkia päästöoikeuksia
toisten laitosten toiminnanharjoittajilta tai markkinoilta. Niille
uusille osallistujille, jotka ovat hakeneet päästöoikeuksia
40 §:n mukaisesti ja joille ei vielä ole myönnetty
päästöoikeuksia, myönnettävät
päästöoikeudet sovitetaan jäljellä olevaan
päästöoikeuksien määrään
siten, että niiden kaikkien 31 c ja 31 n—31
s §:n mukaisesti laskettavista päästöoikeuksien
määristä vähennetään
yhtä suuri prosenttiosuus.
Uusille osallistujille varattua osuutta voidaan käyttää myös
37 §:ssä tarkoitettua päästöoikeuksien
myöntämispäätöstä koskeviin
muutoksiin, jotka aiheutuvat tuomioistuimen päätöksestä tai muusta
vastaavasta. Edellytyksenä on, että Euroopan yhteisöjen
komissio ei estä uusille osallistujille varatun osuuden
käyttämistä edellä mainittuun
tarkoitukseen.
Jos uusille osallistujille varattuja päästöoikeuksia
jää käyttämättä,
valtio voi myydä päästöoikeudet
markkinoille. Päästöoikeuksien myynnistä ja
myynnin ehdoista päättää valtioneuvosto.
31 m §
Uudet osallistujat päästökauppakaudella 2008—2012
Uusille osallistujille varattavasta osuudesta myönnetään
päästökauppakaudella 2008—2012 päästöoikeuksia:
1) uudelle laitokselle, joka 2 tai 3 §:n mukaan kuuluu
lain soveltamisalaan;
2) uudelle polttolaitosyksikölle, joka rakennetaan
lain soveltamisalaan kuuluvaan laitokseen;
3) laitokselle, joka tulee lain soveltamisalaan, koska
laitospaikalle rakennettavan polttolaitosyksikön nimellinen
lämpöteho laitospaikalla jo olevien polttolaitosyksiköiden
nimellisten lämpötehojen kanssa yhteensä ylittää 20
megawattia tai laitospaikan yhteenlaskettu kapasiteetti muuten ylittää 2 §:ssä tarkoitetut
kapasiteettirajat;
4) uudelle tai olemassa olevalle laitokselle, jonka
pääasiallinen tarkoitus on lämmön
tuottaminen kaukolämpöverkkoon ja joka liitetään
yhdyskuntia palvelevaan lämmönjakeluverkkoon, jos
lämmön jakoverkossa jo olevista laitoksista yksikin
on nimelliseltä lämpöteholtaan suurempi
kuin 20 megawattia ja se tuottaa lämpöä toimitettavaksi
pääasiassa kaukolämpöverkkoon;
5) olemassa olevalle enintään 20
megawatin laitokselle, jos sen pääasiallinen tarkoitus
on lämmön tuottaminen kaukolämpöverkkoon
ja se on osa yhdyskuntia palvelevaa lämmönjakeluverkkoa,
johon liitetään uusi nimelliseltä lämpöteholtaan
yli 20 megawatin laitos ja se tuottaa lämpöä toimitettavaksi
pääasiassa kaukolämpöverkkoon;
6) polttolaitosyksikön muutokselle, joka lisää koko
laitoksen nimellistä lämpötehoa 20 megawatilla
tai vähintään 10 prosentilla;
7) alaryhmään A kuuluvan laitoksen
tai prosessin muutokselle, joka lisää laitoksen
tai prosessin tuotantokapasiteettia siten, että muutos
on vähintään 10 prosenttia tai suurempi
kuin päästökauppadirektiivin liitteessä mainitut
rajat niille laitoksille, jotka kuuluvat direktiivin soveltamisalaan;
8) investoinnin vuoksi tapahtuvalle massan tai paperin
tuotantokapasiteetin muutokselle, joka lisää laitoksen
tuotantokapasiteettia siten, että muutos on vähintään
10 prosenttia tai suurempi kuin 20 tonnia päivässä;
9) lain soveltamisalaan kuuluvalle laitokselle, jonka
lämmön tai höyryn tuotanto korvaa tämän
lain soveltamisalaan kuulumatonta teollisuuden polttolaitosyksiköiden
tai muiden vastaavien teollisuuden polttoprosessien lämmön tai
höyryn tuotantoa;
10) öljynjalostusteollisuuden rakennemuutoksen
tai Euroopan yhteisöjen lainsäädännössä olevien
vaatimusten vuoksi öljynjalostamolle tehtävän
investoinnin perusteella aiheutuvalle hiilidioksidipäästöjen
muutokselle, joka lisää koko laitoksen hiilidioksidipäästöjä vähintään
3 prosentilla tai 100 000 tonnilla vuodessa.
31 n §
Uusia laitoksia koskevat jakoperusteet
Edellä 31 m §:n 1 momentin 1—4, 6
tai 7 kohdassa tarkoitetun uuden laitoksen tai laitoksen
muutoksen päästökauppakaudella 2008—2012
myönnettävät yhtä vuotta vastaavat päästöoikeudet
lasketaan laitoksen tai laitoksen muutoksen nimellisen lämpötehon,
3 momentissa tarkoitetun laitostyypin vuotuisen huipunkäyttöajan
ja vertailupolttoaineena käytettävän polttoaineen
polton ominaispäästökertoimen tulona.
Jos laitos tai laitoksen muutos on uusi osallistuja, joka kuuluu
useaan 31 a §:ssä mainittuun alaryhmään,
lasketaan päästöoikeudet jokaisen alaryhmän
osalta erikseen. Uuden polttolaitosyksikön nimellinen lämpöteho
jaetaan tätä tarkoitusta varten teollisuuden,
kaukolämmön ja näiden yhteydessä tuotetun
sähkön sekä erillisen sähkön
kesken. Jako tehdään tätä tarkoitusta varten
suunnitteluperusteista saatavien tehotietojen perusteella. Uuden
laitoksen tai laitoksen muutoksen päästöoikeudet
saadaan tämän jälkeen laskemalla yhteen
alaryhmäkohtaiset päästöoikeudet.
Alaryhmäkohtaiset laskennalliset päästöoikeudet
kerrotaan 31 c §:ssä säädetyillä tehostamis-
ja leikkauskertoimilla.
Uusien laitosten tai laitosten muutosten vuotuisina
huipunkäyttöaikoina käytetään
seuraavia arvoja:
1) erillinen lämmöntuotanto peruskuormalaitoksessa,
jos kaukolämpöverkossa on ennestään sähkön
ja lämmön yhteistuotantolaitos: 2 500 h/a;
2) muu kaukolämmön ja siihen liittyvän
sähkön peruskuorman tuotanto: 4 500 h/a;
3) prosessiteollisuuden (massa- ja paperi-, öljynjalostus-,
kemian-, metallien jalostus- sekä rakennusaineteollisuus)
tuotanto sekä siihen liittyvä lämmön
ja höyryn tuotanto: 7 000 h/a;
4) muun teollisuuden lämmön tai höyryn
tuotanto: 4 500 h/a;
5) kaukolämmön tai teollisuuden lämmön
tai höyryn varakattila, huippukaasuturpiini tai muu vastaava
satunnaisesti käytettävä laitos: 500
h/a;
6) lauhdutusvoimalaitos: 4 500 h/a.
Päästöoikeuksien määrää laskettaessa
laskennassa käytetään seuraavia ominaispäästökertoimia:
1) jos laitos on suunniteltu polttamaan nestemäistä tai
kaasumaista polttoainetta, ominaispäästökertoimena
käytetään 54,76 g CO2/MJ;
2) jos laitos on suunniteltu polttamaan pääasiassa
kiinteää polttoainetta, ominaispäästökertoimena
käytetään 73,39 g CO2/MJ,
mikä vastaa seospolttoainetta, jossa turvetta on 70 prosenttia ja
puuta 30 prosenttia;
3) jos uusi laitos tai laitoksen muutos kuuluu alaryhmään
A, käytetään alaryhmän vastaavan prosessin
tai sen osan keskimääräistä toteutunutta
vuosittaista ominaispäästökerrointa vuosina 1998—2002.
Ennen 1 päivää tammikuuta 2008 kaupalliseen
käyttöön otettavan alaryhmään
A kuuluvan laitoksen muutoksen päästöoikeudet
myönnetään 1—4 momentissa säädettyjen
jakoperusteiden mukaan ainoastaan siltä osin kuin laitoksen muutoksen
päästöoikeuksia ei ole otettu huomioon
31 d §:ssä säädettyjen jakoperusteiden mukaisesti
laitoksen vuoden 2007 tuotantokapasiteetin perusteella.
31 o §
Olemassa olevia laitoksia koskevat uusien osallistujien jakoperusteet
Edellä 31 m §:n 3—5 kohdassa tarkoitetun olemassa
olevalle laitokselle tai laitoksen osalle myönnettävät
päästöoikeudet lasketaan 31 d—31
j §:ssä säädettyjen jakoperusteiden
mukaisesti. Laitokselle tai laitoksen osalle, joka on otettu käyttöön
19 päivän elokuuta 2004 jälkeen, päästöoikeudet
lasketaan kuitenkin 31 n §:ssä säädettyjen
jakoperusteiden mukaisesti.
Jos olemassa oleva laitos tai polttolaitosyksikkö tulee
lain soveltamisalaan ja se liitetään kaukolämpöverkkoon,
johon kaukolämpöä tuottaville alaryhmään
C kuuluville laitoksille päästöoikeudet
on laskettu ja myönnetty 31 g ja 31 h §:n
mukaisesti, lain soveltamisalaan tulevan laitoksen tai laitoksen
osan päästöoikeudet lasketaan polttolaitosyksiköittäin
siten, että päästöoikeudet lasketaan
vuosien 1998—2004 täysien toimintavuosien hiilidioksidipäästöjen aritmeettisena
keskiarvona. Yhtä vuotta vastaavat alaryhmän C
päästöoikeudet saadaan kertomalla tämä luku
alaryhmän C leikkauskertoimella 0,80.
Edellä 31 m §:n 9 kohdassa tarkoitetulle polttolaitosyksikölle,
joka korvaa tämän lain soveltamisalaan kuulumattomia
teollisuuden polttolaitosyksiköitä tai muita vastaavia
teollisuuden polttoprosesseja, päästöoikeudet
lasketaan korvattujen teollisuuden polttolaitosyksiköiden
tai muiden vastaavien teollisuuden polttoprosessien vuosien
2001—2005 hiilidioksidipäästöjen aritmeettisena
keskiarvona. Yhtä vuotta vastaavat päästöoikeudet
saadaan kertomalla tämä luku alaryhmän
B tehostamiskertoimella 0,90.
31 p §
Massa- ja paperitehtaiden tuotantokapasiteetin muutoksia koskevat
jakoperusteet
Edellä 31 m §:n 8 kohdassa tarkoitetulle massan
ja paperin tuotantokapasiteetin muutoksen päästöoikeuksien
laskennassa käytetään energiatasetarkastelua.
Tasetarkastelussa määritetään
investoinnin vaikutukset tehdasalueen polttoaineiden käyttöön
osaprosesseittain ja 31 a §:ssä määritetyissä eri
alaryhmissä. Alaryhmäkohtaiset yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan kertomalla
alaryhmäkohtainen polttoainekulutuksen muutos 31 n §:n
4 momentissa säädetyllä ominaispäästökertoimella.
Alaryhmäkohtaiset laskennalliset päästöoikeudet kerrotaan
31 c §:ssä säädetyillä tehostamis-
ja leikkauskertoimilla.
Jos energiatasetarkastelua sovelletaan laitoskokonaisuuteen,
jossa on enemmän kuin yksi kasvihuonekaasujen päästölupa,
voivat päästöluvanhaltijat tehdä yhteisen
40 §:ssä tarkoitetun hakemuksen päästöoikeuksien
myöntämisestä uudelle osallistujalle.
Jos toiminnanharjoittajat eivät tee yhteistä hakemusta,
energiatasetarkastelu ulotetaan vain niihin toimintoihin, joita
lupa koskee.
Jos massa- ja paperiteollisuuden alaryhmään B
kuuluvan polttolaitosyksikön investointi tehdään
sen jälkeen, kun massan ja paperin tuotantokapasiteetin
lisäyksen perusteella laitosalueella olevalla toiselle
alaryhmään B kuuluvalle polttolaitosyksikölle
on myönnetty päästöoikeuksia
1 momentissa tarkoitetun energiatasetarkastelun mukaisesti, vähennetään
polttolaitosyksikölle uuden laitoksen 31 n §:ssä säädettyjen
jakoperusteiden mukaisesti lasketuista päästöoikeuksista
aiemmin energiatasetarkastelun perusteella myönnetyt päästöoikeudet.
Jos massa- tai paperitehtaan laitosalueelle on rakennettu 31
m §:n 2 kohdassa tarkoitettu uusi polttolaitosyksikkö tai
polttolaitosyksikköä on muutettu 31 m §:n
6 kohdan mukaisesti ja investointi on toteutettu ja otettu käyttöön
19 päivän elokuuta 2004 jälkeen ja sille
on myönnetty päästöoikeuksia
uusille osallistujille varattavasta osuudesta 31 n §:n
mukaisesti, vähennetään näin
myönnetyt päästöoikeudet 1 momentin
mukaisesti energiatasetarkastelun perusteella samalle polttolaitosyksikölle
lasketuista päästöoikeuksista.
31 q §
Öljynjalostamoiden muutoksia koskevat jakoperusteet
Edellä 31 m §:n 10 kohdassa tarkoitetulle öljynjalostamon
hiilidioksidipäästöjen kasvulle, joka
aiheutuu öljynjalostuksen rakennemuutoksen tai Euroopan
yhteisöjen lainsäädännön
takia tehtävistä investoinneista ja jotka eivät
lisää tuotantolaitosten kokonaistuotantokapasiteettia, määritetään
hiilidioksidipäästöjen muutos investointipäätöksen
yhteydessä tehtävän energiatasetarkastelun
avulla. Uuden osallistujan päästöoikeuksien
laskennassa käytetään energiatasetarkastelun
avulla määritettyä hiilidioksidipäästöjen
muutosta. Öljynjalostamon muutokselle yhtä vuotta
vastaavat päästöoikeudet lasketaan hiilidioksidipäästöjen
vuosittaisen lisäyksen perusteella. Alaryhmäkohtaiset
laskennalliset päästöoikeudet kerrotaan
31 c §:ssä säädetyillä tehostamiskertoimilla.
Jos öljynjalostamon alaryhmään B
kuuluvan polttolaitosyksikön investointi tehdään
sen jälkeen, kun öljynjalostamon hiilidioksidipäästöjen
kasvun perusteella laitosalueella olevalle toiselle alaryhmään
B kuuluvalle polttolaitosyksikölle on myönnetty
päästöoikeuksia 1 momentissa tarkoitetun
energiatasetarkastelun mukaisesti, vähennetään
polttolaitosyksikölle uuden laitoksen 31 n §:ssä säädettyjen
jakoperusteiden mukaisesti lasketuista päästöoikeuksista
aiemmin energiatasetarkastelun perusteella myönnetyt päästöoikeudet.
Jos öljynjalostamon laitosalueelle on rakennettu 31
m §:n 2 kohdassa tarkoitettu uusi polttolaitosyksikkö tai
polttolaitosyksikköä on muutettu 31 m §:n
6 kohdan mukaisesti ja investointi on toteutettu ja otettu käyttöön
19 päivän elokuuta 2004 jälkeen
ja sille on myönnetty päästöoikeuksia
uusille osallistujille varattavasta osuudesta 31 n §:n
mukaisesti, vähennetään näin myönnetyt
päästöoikeudet 1 momentin mukaisesti
energiatasetarkastelun perusteella samalle polttolaitosyksikölle
lasketuista päästöoikeuksista.
31 r §
Päästöoikeusmäärän
kohtuullistaminen
Laskennallisten päästöoikeuksien
määrää voidaan toiminnanharjoittajan
hakemuksesta kohtuullistaa ylöspäin, jos päästöoikeuksien
jakoperusteet johtavat yksittäisten laitosten osalta ilmeiseen
kohtuuttomuuteen muihin samaan alaryhmään kuuluviin
kilpaileviin toiminnanharjoittajiin verrattuna seuraavista syistä:
1) kaukolämpöverkon tarkastelu yhtenä kokonaisuutena
31 g §:n mukaisesti johtaa siihen, että vuonna
1998 tai sen jälkeen käyttöön
otetussa yhteistuotantolaitoksessa tuotetun sähkön määrä ei
tule täysimääräisenä otetuksi
huomioon määritettäessä laitoksen
päästöoikeuksia; taikka
2) tarkastelukaudella laitoksen tuotantoa merkittävästi
vaikeuttanut poikkeuksellinen tapahtuma tai muu siihen rinnastettava
seikka.
Laskennallista päästöoikeuksien määrää voidaan
toiminnanharjoittajan hakemuksesta kohtuullistaa alaspäin,
jos päästöoikeuksien laskennassa käytettävät
tiedot eivät vastaa laitoksen myöhempää todellista
käyttöä ja jakoperusteet johtavat yksittäisen
laitoksen osalta kohtuuttomuuteen samaan alaryhmään
kuuluviin toiminnanharjoittajiin tai laitoksen vuosien 2008—2012
ennakoituihin päästöihin verrattuna.
Laskennallisten päästöoikeuksien määrää voidaan toiminnanharjoittajan
hakemuksesta kohtuullistaa alaspäin myös muusta
toiminnanharjoittajan ilmoittamasta syystä.
Laitoskohtaista päästöoikeusmäärää voidaan ilman
toiminnanharjoittajan hakemusta kohtuullistaa alaspäin,
jos Euroopan yhteisöjen komissio kansallisen jakosuunnitelmaesityksen
hyväksyttävyyttä arvioidessaan edellyttää,
että jakosuunnitelmaesityksessä toiminnanharjoittajan
laitokselle myönnettäväksi aiottua päästöoikeusmäärää on
vähennettävä valtion tukea koskevien
Euroopan yhteisön säännösten
perusteella.
Toiminnanharjoittajan tulee päästöoikeuksia hakiessaan
esittää perustelut 1 ja 2 momentissa tarkoitetulle
kohtuullistamiselle.
31 s §
Päästöoikeusmäärän
sovittaminen niiden kokonaismäärään
Jos laitoskohtaisten päästöoikeuksien
kokonaismäärä olisi 31 d—31
k §:ssä säädettyjen jakoperusteiden
mukaan laskettuna ja 31 r §:n mukaisen kohtuullistamisen
jälkeen suurempi tai pienempi kuin kansallisessa jakosuunnitelmaesityksessä ja
päästöoikeuksien myöntämispäätöksessä päätettävä päästöoikeuksien
kokonaismäärä ilman uusille osallistujille
varattua määrää, sovitetaan
laitoskohtaiset alaryhmän D päästöoikeudet
hyväksyttyyn kokonaismäärään siten,
että:
1) päästöoikeuksien kokonaismäärästä vähennetään
uusille osallistujille varattava päästöoikeuksien
määrä ja näin saadusta tuloksesta
vähennetään 31 d—31 k ja 31
r §:n perusteella laskettavien päästöoikeuksien
summa;
2) 1 kohdan mukaisesti laskettu päästöoikeusmäärä lisätään
alaryhmälle D 31 i §:n 1 momentin, 31
j §:n 2 momentin ja 31 k §:n mukaisesti laskettuun
päästöoikeusmäärään
ja näin saatu summa jaetaan alaryhmälle D 31 i §:n
1 momentin, 31 j §:n 2 momentin ja 31 k §:n mukaisesti
lasketulla päästöoikeusmäärällä;
3) 2 kohdan mukaisesti saadulla suhdeluvulla (sovituskerroin)
kerrotaan alaryhmälle D 31 i §:n
1 momentissa, 31 j §:n 2 momentissa tai 31 k §:ssä säädettyjen
jakoperusteiden mukaisesti lasketut päästöoikeudet.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen päästöoikeusmäärien
määrittämisessä ei oteta huomioon alaryhmän
D päästöoikeusmääriin
sovellettavaa sovituskerrointa. Jos laitoksen laskennallisten päästöoikeuksien
määrää kohtuullistetaan 31 r §:n
mukaisesti ja kohtuullistaminen kohdistuu laitoksen alaryhmään
D kuuluvaan tuotannon osaan, otetaan 1 momentissa tarkoitettujen alaryhmän
D päästöoikeuksien määrittämisessä huomioon
alaryhmän D kohtuullistettu päästöoikeusmäärä.
Sovituskerrointa sovelletaan myös myönnettäessä päästöoikeuksia
uusille osallistujille varattavasta määrästä sellaisille
31 o §:ssä tarkoitetuille ennen 19 päivää elokuuta
2004 kaupalliseen käyttöön otetuille
alaryhmään D kuuluville laitoksille tai laitoksen
tuotannon osille, joiden päästöoikeudet
lasketaan 31 o §:n 1 momentin perusteella
31 i §:n 1 momentissa tai 31 j §:n 2 momentissa
säädettyjen jakoperusteiden mukaisesti.
31 t §
Hankemekanismien käytön enimmäismäärä päästökauppakaudella
2008—2012
Päästökauppakaudella 2008—2012
kansallisessa jakosuunnitelmaesityksessä on päätettävä, mihin
prosenttiosuuteen kunkin laitoksen koko päästökauppakauden
laskennallisista päästöoikeuksista toiminnanharjoittaja
voi enintään käyttää hankeyksiköitä 49 §:n
1 momentissa säädetyn velvoitteensa täyttämiseksi.
Prosenttiosuutta määritettäessä otetaan
huomioon ilmastosopimuksen Kioton pöytäkirjaan
ja sen nojalla annettuihin päätöksiin
sisältyvät vaatimukset, joiden mukaan mekanismien
käytön on täydennettävä kansallisia
toimia.
Enimmäismäärä lasketaan
31 d—31 r §:n mukaisista laskennallisista päästöoikeusmääristä, joihin
ei ole sovellettu 31 c §:ssä tarkoitettuja alaryhmäkohtaisia
tehostamis- tai leikkauskertoimia eikä sovituskerrointa.
Laitoksen laskennallisesta päästöoikeusmäärästä määritettävä prosenttiosuus
on yhtä suuri kaikille laitoksille.
32 §
Kansallisen jakosuunnitelmaesityksen valmistelu
Kauppa- ja teollisuusministeriö valmistelee kansallisen
jakosuunnitelmaesityksen yhteistyössä niiden ministeriöiden
kanssa, joita asia koskee.
Ministeriön on jakosuunnitelmaesitystä valmisteltaessa
varattava toiminnanharjoittajille sekä viranomaisille ja
muille, joiden toimintaa tai etua esitys erityisesti koskee, tilaisuus
lausunnon antamiseen. Esityksestä on lisäksi tiedotettava
sillä tavoin, että yleisöllä on
mahdollisuus mielipiteen esittämiseen. Kuulemisessa ja mielipiteen
esittämisessä varataan mahdollisuus lausua 35 §:n
1—5, 7 ja 8 kohdassa tarkoitetuista asioista sekä laitosten
sisällyttämisestä jakosuunnitelmaesitykseen.
Toiminnanharjoittajan on toimitettava kauppa- ja teollisuusministeriölle
kansallista jakosuunnitelmaesitystä varten tarpeelliset
tiedot laitoksesta, sen toiminnasta ja hiilidioksidipäästöjen
lähteistä sekä laitoksen käytöstä ja
päästöistä. Toiminnanharjoittajille
laitoskohtaisesti myönnettäviksi aiottujen päästöoikeuksien
valmisteluun sovelletaan asian selvittämistä ja asianosaisen
kuulemista koskevia hallintolain (434/2003) säännöksiä.
33 §
Päästöoikeuksien hakeminen
Toiminnanharjoittajan on haettava päästöoikeuksia
valtioneuvostolle osoitetulla hakemuksella. Toiminnanharjoittajien,
jotka ovat 10 §:n 2 momentin mukaisesti hakeneet
yhdessä päästölupaa, on haettava
päästöoikeuksia yhdessä.
Hakemuksessa on ilmoitettava, miltä osin toiminnanharjoittajan
kansallisen jakosuunnitelmaesityksen valmistelua varten toimittamat
tiedot ovat muuttuneet. Hakemuksessa ei ilmoiteta haettavien päästöoikeuksien
määrää. Hakemuksen tarkemmasta
sisällöstä säädetään
valtioneuvoston asetuksella.
Hakemus on päästökauppakautta 2008—2012 varten
toimitettava kahden kuukauden kuluessa tämän lain
voimaantulosta. Sitä seuraavia päästökauppakausia
varten hakemus on toimitettava viimeistään 15
kuukautta ennen kunkin päästökauppakauden
alkua.
34 §
Valtioneuvoston päätös kansallisesta
jakosuunnitelmaesityksestä
Valtioneuvosto päättää kansallisesta
jakosuunnitelmaesityksestä.
Päästökauppakautta 2008—2012
koskeva päätös kansallisesta jakosuunnitelmaesityksestä tehdään
välittömästi tämän
lain tultua voimaan. Seuraavia päästökauppakausia
koskevat päätökset tehdään
viimeistään 18 kuukautta ennen kunkin päästökauppakauden
alkua.
35 §
Kansallisen jakosuunnitelmaesityksen sisältö
Valtioneuvoston päätöksestä on
käytävä ilmi:
1) päästöoikeuksien kokonaismäärä perusteluineen;
2) päästöoikeuksien jakomenetelmä;
3) päästöoikeuksien jakoperusteet
perusteluineen;
4) uusille osallistujille varattava päästöoikeusmäärä;
5) uusille osallistujille jaettavien päästöoikeuksien
jakoperusteet perusteluineen;
6) luettelo laitoksista ja päästöoikeuksista, jotka
niille kullekin aiotaan myöntää, sekä perustelut;
7) mikä osuus päästöoikeuksien
kokonaismäärästä kirjataan vuosittain
toiminnanharjoittajien kyseisten laitosten kansallisessa rekisterissä olevalle
tilille;
8) perusteet sen hankeyksiköiden enimmäismäärän
määrittämiseksi, jonka toiminnanharjoittaja
voi käyttää 49 §:n 1 momentissa
säädetyn velvoitteensa täyttämiseksi;
9) miten esityksestä annetut mielipiteet ja lausunnot
on otettu huomioon.
38 §
Päästöoikeuksien myöntämispäätös
Päästöoikeuksien myöntämispäätöksestä on käytävä ilmi:
1) 35 §:n 1—5, 7, 8 ja 9 kohdassa
tarkoitetut seikat tarkistettuina;
2) Euroopan yhteisöjen komission kansalliseen
esitykseen esittämät muutokset;
3) laitokset sekä niille myönnettävät
päästöoikeudet perusteluineen;
4) mihin enimmäismäärään
asti kunkin laitoksen toiminnanharjoittaja voi käyttää hankeyksiköitä 49 §:n
1 momentissa säädetyn velvoitteensa täyttämiseksi
koko päästökauppakaudella.
40 §
Hakemus päästöoikeuksien myöntämisestä uudelle
osallistujalle
Uuden osallistujan on haettava päästöoikeuksia
kauppa- ja teollisuusministeriölle osoitetulla hakemuksella.
Hakemus on toimitettava kauppa- ja teollisuusministeriölle
aikaisintaan kaksitoista ja viimeistään kuusi
kuukautta ennen sitä ajankohtaa, josta alkaen päästöoikeuksia
haetaan uuden osallistujan käytettäviksi.
Hakemuksessa on ilmoitettava seuraavat tiedot:
1) selvitys uudesta laitoksesta ja sen toiminnasta
taikka laitoksen muutoksesta;
2) ajankohta, jolloin laitos tai sen muutos otetaan
kaupalliseen käyttöön;
3) muut tarvittavat tiedot päästöoikeuksien määrän
laskemiseksi.
Tietojen tarkemmasta sisällöstä säädetään valtioneuvoston
asetuksella.
41 §
Päätös päästöoikeuksien
myöntämisestä uudelle osallistujalle
Kauppa- ja teollisuusministeriö päättää päästöoikeuksien
myöntämisestä uudelle osallistujalle.
Päätöksestä on käytävä ilmi:
1) uudelle osallistujalle myönnetty päästöoikeuksien
enimmäismäärä perusteluineen;
2) mikä osuus päästöoikeuksien
kokonaismäärästä kirjataan vuosittain
laitoksen kansallisessa rekisterissä olevalle tilille;
3) mihin enimmäismäärään
asti toiminnanharjoittaja voi käyttää hankeyksiköitä 49 §:n 1 momentissa
säädetyn velvoitteensa täyttämiseksi
koko päästökauppakaudella.
Päästöoikeuksia myönnetään
jäljellä olevalle päästökauppakaudelle
toiminnanharjoittajan ilmoittamaa laitoksen tai laitoksen muutoksen kaupallista
käyttöönottoa seuraavan kuukauden alusta.
Jos kaupallinen käyttöönotto viivästyy toiminnanharjoittajan
hakemuksessa ilmoittamasta ajankohdasta, päästökauppaviranomainen kirjaa
päästöoikeuksia toiminnanharjoittajan
kyseisen laitoksen kansallisessa rekisterissä olevalle
tilille ainoastaan sen määrän, joka vastaa todellista
käyttöönottoa seuraavan kuukauden alun
ja päästökauppakauden lopun väliselle
ajalle laskettavia päästöoikeuksia. Jos
olemassa oleva laitos tulee lain soveltamisalaan ja sille myönnetään
päästöoikeuksia uusille osallistujille
varattavasta osuudesta 27 ja 31 l §:n mukaisesti, päästöoikeuksia
myönnetään lain soveltamisalaan tulemista
seuraavan kuukauden alusta.
Jos hakemusta ei ole toimitettu 40 §:n 1 momentissa
säädetyssä kuuden kuukauden määräajassa
ennen laitoksen tai laitoksen muutoksen kaupallista käyttöönottoa
taikka laitoksen tulemisesta muutoin lain soveltamisalaan, päästöoikeuksia
myönnetään hakemuksen toimittamista seuraavan
kuudennen kuukauden alusta. Jos hakemuksen viivästyminen
on aiheutunut lain soveltamista koskevasta hyväksyttävästä epävarmuudesta,
voidaan päästöoikeuksia myöntää 2
momentissa säädetystä ajankohdasta.
Päästöoikeuksien myöntämisen
edellytyksenä on, että laitokselle on myönnetty
kasvihuonekaasujen päästölupa taikka
laitoksen muutoksen johdosta lupaa on muutettu tai tarkistettu.
Päätös on annettava tiedoksi toiminnanharjoittajalle
sekä toimitettava päästökauppaviranomaiselle.
Kauppa- ja teollisuusministeriö julkaisee päätöksen
sähköisesti.
49 §
Velvoite palauttaa päästöoikeuksia
ja päästöoikeuksien voimassaolo
Toiminnanharjoittajan on palautettava vuosittain 30 päivään
huhtikuuta mennessä kustakin laitoksesta edellisenä kalenterivuonna
aiheutuneita ja 7 luvun mukaisesti todennettuja päästöjä vastaava
määrä päästöoikeuksia
42 §:ssä tarkoitettuun rekisteriin. Määräaikaan
ei sovelleta säädettyjen määräaikain
laskemisesta annetun lain (150/1930) 5 §:n säännöksiä.
Toiminnanharjoittaja voi täyttää 1
momentissa säädetyn velvoitteensa palauttamalla
Suomen tai jonkin muun Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion
toimivaltaisen viranomaisen myöntämiä päästöoikeuksia
taikka kolmansissa maissa myönnettyjä päästöoikeuksia,
jos kolmansien maiden päästöoikeudet
on tunnustettu päästökauppadirektiivin
25 artiklan mukaisesti.
Toiminnanharjoittaja voi täyttää 1
momentissa säädetyn velvoitteensa 38 ja 41 §:ssä tarkoitetussa
päästöoikeuksien myöntämispäätöksessä päätettyyn
enimmäismäärään asti
käyttämällä hankeyksiköitä siten
kuin 51 d §:ssä säädetään.
Päästöoikeudet ovat voimassa sen
päästökauppakauden velvoitteiden täyttämiseen,
jolle ne on 37 tai 41 §:n mukaisella päätöksellä tai vastaavalla
muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa tehdyllä päätöksellä myönnetty.
6 a luku
Hankeyksiköiden käyttö
51 a §
Hanketoimintoihin osallistuminen sekä muu hankeyksiköiden
hankinta
Toiminnanharjoittaja voi käyttää 49 §:n 1 momentissa
säädetyn velvoitteensa täyttämiseen
hanketoiminnoista saamiaan hankeyksiköitä, joihin
se osallistuu, tai muulla tavoin hankkimiaan hankeyksiköitä.
Tämän lain soveltamisalaan kuuluvan laitoksen
toiminnanharjoittaja voi osallistua hanketoimintoihin, jotka on
hyväksytty erikseen säädetyssä menettelyssä.
51 b §
Suomessa toteutettava hanketoiminta
Tämän lain soveltamisalaan kuuluvan laitoksen
päästöjen vähentämisestä tai
rajoittamisesta ei voida myöntää päästövähennysyksiköitä.
51 c §
Oikeus käyttää hankeyksiköitä
Päästökauppakaudella 2005—2007
toiminnanharjoittaja voi käyttää sertifioituja
päästövähennyksiä 49 §:n
1 momentissa säädetyn velvoitteensa täyttämiseen,
jos Kioton pöytäkirjan mukainen ilmastosopimuksen
sihteeristön ylläpitämä riippumaton
tapahtumaloki on käytössä.
Päästökauppakaudella 2008—2012
ja sitä seuraavilla päästökauppakausilla
toiminnanharjoittaja voi käyttää hankeyksiköitä 49 §:n
1 momentissa säädetyn velvoitteensa täyttämiseen
38 tai 41 §:ssä tarkoitetussa päästöoikeuksien myöntämispäätöksessä päätettyyn
enimmäismäärään asti.
Toiminnanharjoittaja ei kuitenkaan voi käyttää maankäytöstä,
maankäytön muutoksesta tai metsätaloutta
koskevista toiminnoista saatuja hankeyksiköitä.
Toiminnanharjoittaja ei voi myöskään
käyttää päästökauppakaudella
2005—2007 ydinvoimahankkeista saatuja sertifioituja päästövähennysyksiköitä eikä päästökauppakaudella
2008—2012 ydinvoimahankkeista saatuja hankeyksiköitä.
51 d §
Hankeyksiköiden siirtäminen velvoitteen täyttämiseen
Jos toiminnanharjoittaja käyttää hankeyksiköitä 49 §:n
1 momentissa säädetyn velvoitteensa täyttämiseen,
sen on siirrettävä hankeyksiköitä kansallisessa
rekisterissä olevalta päästöoikeustililtään
rekisterissä olevalle valtion päästöoikeustilille
siten kuin komission rekisteriasetuksessa säädetään.
Päästökauppakaudella 2008—2012
ja sitä seuraavilla päästökauppakausilla
päästökauppaviranomainen hyväksyy
hankeyksiköiden käytön enintään
38 tai 41 §:ssä tarkoitetussa päästöoikeuksien
myöntämispäätöksessä päätettyyn enimmäismäärään
asti.
Päästökauppaviranomaisen on mitätöitävä sertifioidut
päästövähennykset, jotka toiminnanharjoittajat
ovat käyttäneet päästökauppakauden
2005—2007 velvoitteiden täyttämiseen käyttöä seuraavan
kesäkuun loppuun mennessä.
51 e §
Selvitys hankeyksiköiden alkuperästä
Toiminnanharjoittajan velvollisuutena on varmistaa, että sen
51 d §:n mukaisesti käyttämät
hankeyksiköt eivät ole peräisin 51 c §:n
3 momentissa tarkoitetuista toiminnoista. Toiminnanharjoittajan
on päästökauppaviranomaisen pyynnöstä toimitettava
selvitys hankeyksiköiden alkuperästä.
Päästökauppaviranomainen voi estää hankeyksiköiden
käytön, kunnes se on saanut selvityksen hankeyksiköiden
alkuperästä.
53 §
Käytettävä todentaja
Toiminnanharjoittajan on käytettävä päästöselvitysten
todentamisessa todentajaa, joka on hyväksytty Suomessa
tämän lain nojalla.
54 a §
Päästömäärän
arviointi virhetilanteessa
Päästökauppaviranomaisen on arvioitava
virheellisen tarkkailun vaikutus laitoksen päästöjen
kokonaismäärään, jos laitoksen
päästöjen tarkkailussa ei ole noudatettu
laitoksen lupapäätökseen sisältyviä 10 §:n
4 momentin 1 kohdassa tarkoitettuja päästöjen
tarkkailua koskevia vaatimuksia eikä vaatimuksia voi noudattaa
takautuvasti päästöselvityksen laatimisessa.
Arvio tehdään hiilidioksidiekvivalenttitonneina
ja se on perusteltava.
55 a §
Muussa valtiossa hyväksytty todentaja
Päästökauppaviranomainen
hyväksyy muussa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa
päästökauppadirektiivin toimeenpanossa
hyväksytyn todentajan, jos:
1) todentaja on muussa Euroopan talousalueeseen
kuuluvassa valtiossa akkreditoitu suorittamaan päästökauppadirektiivin
mukaista todentamista;
2) toimintaa harjoitetaan yhteisömuodossa.
Hyväksymispäätöksessä määritellään
todentajan pätevyysalue ja asetetaan tarvittaessa muita
toimintaa koskevia syrjimättömiä ehtoja,
joilla varmistetaan tehtävien asianmukainen hoitaminen.
57 §
Todentajan hyväksymisen peruuttaminen
Jos todentaja ei täytä 55 tai 55 a §:ssä säädettyjä vaatimuksia
taikka toimii olennaisesti tämän lain tai sen
nojalla annettujen säännösten tai hyväksymispäätöksen
ehtojen vastaisesti, päästökauppaviranomaisen
on kehotettava todentajaa oikaisemaan toimintansa asetetussa määräajassa.
Päästökauppaviranomainen voi peruuttaa
hyväksymisen, jos todentaja ei ole saanut toimintaansa
tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten
sekä lupaehtojen mukaiseksi asetetussa määräajassa.
61 §
Tiedonsaanti- ja tarkastusoikeus
Päästökauppaviranomaisella on oikeus
valvontaa ja tämän lain täytäntöönpanoa
varten saada viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa
säädetyn salassapitovelvollisuuden estämättä välttämättömiä tietoja
ympäristönsuojelulain 27 §:ssä tarkoitetusta
ympäristönsuojelun tietojärjestelmästä,
toiminnanharjoittajilta sekä todentajilta.
Kauppa- ja teollisuusministeriöllä on oikeus saada
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetyn
salassapitovelvollisuuden estämättä tämän
lain täytäntöönpanoa ja seurantaa
varten välttämättömiä tietoja
päästökauppaviranomaiselta, ympäristönsuojelulain 27 §:ssä tarkoitetusta
ympäristönsuojelulain tietojärjestelmästä sekä toiminnanharjoittajilta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
64 a §
Alkuperärajoitusten laiminlyöntiä koskeva seuraamus
Jos 51 e §:ssä tarkoitetusta toiminnanharjoittajan
selvityksestä tai muutoin ilmenee, että toiminnanharjoittajan
hankeyksiköt ovat peräisin 51 c §:n 3
momentissa tarkoitetuista toiminnoista, päästökauppaviranomaisen
on estettävä hankeyksiköiden käyttö ja
velvoitettava toiminnanharjoittaja palauttamaan vastaava määrä päästöoikeuksia
tai siirtämään hyväksyttäviä hankeyksiköitä päästökauppaviranomaisen
asettamassa määräajassa.
Päästökauppaviranomaisen on jätettävä päätös
ylitysmaksun määräämisestä toistaiseksi
tekemättä niitä hankeyksiköitä vastaavalta
määrältä, joita 51 e §:ssä tarkoitettu
selvityspyyntö tai 1 momentissa tarkoitettu päätös
koskee. Ylitysmaksu on määrättävä,
jos toiminnanharjoittaja ei palauta päästöoikeuksia
tai siirrä hyväksyttäviä hankeyksiköitä päästökauppaviranomaisen
asettamassa määräajassa.
67 §
Päästökaupparikkomus
Joka tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
1) laiminlyö hakea 7 §:ssä tarkoitettua
kasvihuonekaasujen päästölupaa,
2) laiminlyö 11—13 §:n mukaisen
ilmoituksen tekemisen tai ilmoittaa vääriä tietoja,
3) laiminlyö toimittaa 32 §:n 3 momentissa tarkoitettuja
tietoja taikka toimittaa kansallista jakosuunnitelmaesitystä tai
päästöoikeuksien myöntämispäätöstä varten
vääriä tietoja,
4) käyttää 51 c §:n
vastaisesti päästövähennys-
tai hankeyksikköä taikka laiminlyö toimittaa
51 e §:n mukaisesti päästökauppaviranomaiselle
selvityksen hankeyksiköiden alkuperästä, taikka
5) laiminlyö esittää 61 §:n
3 momentissa tarkoitetut asiakirjat ja tallenteet,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, päästökaupparikkomuksesta sakkoon.
Se, joka rikkoo tämän lain nojalla määrättyä uhkasakolla
tehostettua kieltoa tai määräystä, voidaan
jättää tuomitsematta rangaistukseen samasta
teosta.
71 §
Muutoksenhaku valtioneuvoston ja kauppa- ja teollisuusministeriön
päätökseen
Valtioneuvoston 37 §:n nojalla tekemään päästöoikeuksien
myöntämispäätökseen
ja 31 §:n nojalla tekemään lisäpäästöoikeuksia koskevaan
päätökseen haetaan muutosta valittamalla
korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Valtioneuvoston päätökseen
ei saa hakea muutosta siltä osin kuin päätös
koskee päästöoikeuksien kokonaismäärää,
uusille osallistujille varattua osuutta tai hankeyksiköiden
käytölle asetettua 31 t §:ssä tarkoitettua
prosenttiosuutta.
Kauppa- ja teollisuusministeriön 41 §:n nojalla
tekemään uusille osallistujille myönnettävien päästöoikeuksien
myöntämispäätökseen
haetaan muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen siten
kuin hallintolainkäyttölaissa säädetään.
Ministeriön päätökseen ei saa
hakea muutosta siltä osin kuin päätös
koskee uusille osallistujille varatun osuuden riittävyyttä tai hankeyksiköiden
käytölle asetettua 31 t §:ssä tarkoitettua
prosenttiosuutta.
Korkeimman hallinto-oikeuden on käsiteltävä valitus
kiireellisenä.
Valtioneuvoston ja kauppa- ja teollisuusministeriön
päätöstä on muutoksenhausta
huolimatta noudatettava. Päätöksen täytäntöönpanossa
ei sovelleta hallintolainkäyttölain nojalla muutoksenhakutuomioistuimelle
kuuluvia toimivaltuuksia keskeyttää tai kieltää täytäntöönpano
tai muutoin määrätä täytäntöönpanosta.