1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Lain tarkoitus
Tässä laissa säädetään
sekä suomalaisen että yhteisönlaajuisen
yritysryhmän ja siihen kuuluvien yritysten johdon ja henkilöstön
välisistä yhteistoimintamenettelyistä,
joilla varmistetaan näkemysten vaihto ja vuoropuhelu työntekijöiden
edustajien ja asianmukaisen yritysjohdon välillä.
Lain tarkoituksena on parantaa työntekijöiden
oikeuksia saada tietoja ja tulla kuulluiksi yritysten ja yritysryhmien
toiminnasta ja niiden kehitysnäkymistä sekä erityisesti
asioista, joista tehtävät päätökset
vaikuttavat työntekijöiden asemaan ja heidän
työllisyyteensä yritysryhmässä tai
yrityksessä. Lain tarkoituksena on myös edistää yritysten
ja yritysryhmien työntekijöiden keskinäistä vuorovaikutusta.
2 §
Soveltamisala
Tämän lain 1, 2, 4 ja 5 luvun säännöksiä sovelletaan
7 §:ssä tarkoitetussa suomalaisessa yritysryhmässä sekä yrityksessä,
jonka toiminta koostuu hallinnollisesti itsenäisistä toimintayksiköistä.
Tämän lain 1 ja 3—5 luvun säännöksiä sovelletaan
13 §:ssä tarkoitetussa yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä sekä yhteisönlaajuisessa
yrityksessä.
3 §
Muu lainsäädäntö työntekijöiden
osallistumisoikeuksista
Henkilöstöedustuksen järjestämisestä eurooppayhtiössä ja
eurooppaosuuskunnassa säädetään
henkilöstöedustuksesta eurooppayhtiössä (SE)
ja eurooppaosuuskunnassa (SCE) annetussa laissa (758/2004).
Henkilöstön oikeudesta osallistua yritysten hallintoon
säädetään henkilöstön
edustuksesta yritysten hallinnossa annetussa laissa (725/1990).
Tässä laissa säädetystä riippumatta
suomalaisen yrityksen ja sen henkilöstön välisessä yhteistoiminnassa
on noudatettava, mitä säädetään
yhteistoiminnasta yrityksissä annetussa laissa ( / ).
4 §
Yritysryhmä ja määräysvaltaa
käyttävä yritys
Tässä laissa tarkoitetaan yritysryhmällä ryhmää,
joka käsittää määräysvaltaa
käyttävän yrityksen sekä sen
määräysvallassa olevat yritykset.
Määräysvaltaa käyttävänä yrityksenä pidetään
yritystä, jolla on määräävä vaikutusvalta toisessa
yrityksessä omistuksen, rahoitukseen osallistumisen tai
määräysvallassa olevan yrityksen yhtiöjärjestyksen
tai sääntöjen perusteella taikka muulla
vastaavalla tavalla.
Jollei toisin osoiteta, yrityksen katsotaan käyttävän
määräysvaltaa toisessa yrityksessä:
1) kun se suoraan tai välillisesti voi nimittää enemmän
kuin puolet yrityksen hallituksen tai tätä vastaavan
toimielimen jäsenistä;
2) kun sillä on yrityksen osakkeisiin tai osuuksiin
perustuvan äänioikeuden enemmistö; tai
3) kun se suoraan tai välillisesti omistaa enemmän
kuin puolet yrityksen osakkeista tai osuuksista.
Jos yritysryhmän kahden tai useamman yrityksen voidaan
katsoa käyttävän määräysvaltaa, on
määräysvalta ensisijaisesti 3 momentin
1 kohdassa ja toissijaisesti 2 kohdassa tarkoitetulla yrityksellä,
jollei osoiteta, että jokin yrityksistä muulla
perusteella käyttää määräysvaltaa.
Määräysvallan määräytymiseen
sovellettavasta laista yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä tai
yrityksessä säädetään
16 §:ssä.
5 §
Työntekijämäärän
laskeminen
Suomalaisessa yritysryhmässä ja yrityksessä 7
ja 13 §:ssä tarkoitetut työntekijämäärät
lasketaan, osa-aikaiset ja määräaikaiset
työntekijät mukaan lukien, yrityksessä kahden
viimeksi kuluneen vuoden aikana työskennelleiden keskiarvona.
6 §
Työneuvoston lausunto
Työneuvosto antaa lausuntoja siitä, onko yritysryhmää tai
yritystä pidettävä sellaisena, johon
tätä lakia sovelletaan, siten kuin työneuvostosta
ja työsuojelun poikkeusluvista annetussa laissa (400/2004)
säädetään.
2 luku
Yhteistoiminta suomalaisessa yritysryhmässä
7 §
Yritysryhmä ja yritys
Tämän luvun säännöksiä sovelletaan
suomalaisessa yritysryhmässä, jolla on Suomessa
yhteensä vähintään 500 työntekijää.
Säännöksiä sovelletaan yritysryhmän
niissä suomalaisissa yrityksissä, joissa on vähintään
20 työntekijää.
Jos yritysryhmässä on yksi tai useampi yritysryhmä,
sovelletaan tämän luvun säännöksiä vain ylimmässä yritysryhmässä,
jolleivät viimeksi mainitun johto ja työntekijöiden
edustajat sovi yhteistoiminnan järjestämisestä toisin.
Tämän luvun säännöksiä sovelletaan
1 momentissa tarkoitettujen työntekijämäärien
täyttyessä myös sellaiseen suomalaiseen
yritykseen, jonka toiminta koostuu hallinnollisesti itsenäisistä,
eri paikkakunnilla Suomessa sijaitsevista toimintayksiköistä.
Hallinnollisesti itsenäiseen toimintayksikköön
sovelletaan, mitä yritysryhmän yrityksestä säädetään.
Jos yritysryhmään kuuluvan yrityksen taikka yrityksen
toimintayksikön toimiala ei liity kiinteästi yritysryhmässä tai
yrityksessä harjoitettuihin tuotanto- tai palvelutoimintoihin,
eikä tämän yrityksen tai toimintayksikön
toiminta ole merkittävää yritysryhmän
taikka yrityksen työntekijöiden aseman kannalta,
saadaan tällainen yritys jättää tässä luvussa
säädetyn yhteistoiminnan ulkopuolelle.
8 §
Sopimus yhteistoiminnasta
Yritysryhmän tai yrityksen johto ja työntekijöiden
edustajat saavat 9—12 §:ssä säädetyn
estämättä sopia yhteistoiminnan sisällöstä ja
menettelytavoista sekä työntekijöiden
edustajien määrästä ja jakautumisesta
henkilöstöryhmittäin.
Yritysryhmän taikka yrityksen kullakin henkilöstöryhmällä on
oikeus valita keskuudestaan yksi edustaja työntekijöiden
neuvotteluryhmään. Henkilöstöryhmät
saavat ennen edustajien valintaa sopia keskenään,
että työntekijöiden neuvotteluryhmään
valitaan enintään kolme lisäjäsentä.
Samalla on sovittava, mitkä henkilöstöryhmät
ovat oikeutetut valitsemaan lisäjäseniä.
Sopimus yhteistoiminnasta on tehtävä kirjallisesti.
Sopimus voi olla voimassa määräajan tai toistaiseksi.
Toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voivat irtisanoa yritysryhmän
tai yrityksen johto ja kunkin henkilöstöryhmän
sopimusperusteisessa yhteistoiminnassa tarkoitettu edustaja. Jos
henkilöstöryhmällä on enemmän kuin
yksi edustaja, tulee heidän olla yksimieliset sopimuksen
irtisanomisesta. Sopimuksella yhteistoiminnasta voidaan rajoittaa
henkilöstöryhmien edustajien oikeutta irtisanoa
tämä sopimus. Irtisanomisaika on kahdeksan kuukautta, jollei
muuta ole sovittu.
Yhteistoiminnasta tehdyn sopimuksen lakattua olemasta voimassa,
on noudatettava, mitä 9—12 §:ssä säädetään.
9 §
Toissijaiset säännökset yhteistoiminnasta
yritysryhmässä ja yrityksessä
Yritysryhmässä ja yrityksessä, jossa
ei ole tehty sopimusta johdon ja työntekijöiden
välisestä yhteistoiminnasta, on sovellettava,
mitä 10—12 §:ssä säädetään.
Sopimus yhteistoiminnasta yritysryhmässä tai yrityksessä saadaan kuitenkin
tehdä milloin tahansa 10—12 §:ssä säädetyn
estämättä.
Yritysryhmässä tai yrityksessä, joka
työntekijämäärän lisäännyttyä täyttää 7 §:ssä säädetyt soveltamisedellytykset,
toissijaisia säännöksiä on kuitenkin
sovellettava vasta 12 kuukauden kuluttua 8 §:ssä tarkoitettujen
sopimusneuvottelujen aloittamisesta, kuitenkin viimeistään
24 kuukauden kuluttua lain soveltamisedellytysten täyttymisestä,
jollei yhteistoiminnasta ole sovittu sitä ennen.
10 §
Työntekijöiden edustajat
Yritysryhmän kunkin suomalaisen yrityksen työntekijöillä on
oikeus valita keskuudestaan yritysryhmän johdon ja työntekijöiden
yhteistoimintaa varten yksi edustaja. Työntekijöiden edustajat
tulee valita niin, että yritysryhmän kaikilla
henkilöstöryhmillä on ainakin yksi edustaja.
11 §
Yhteistoimintamenettelyssä tiedotettavat ja käsiteltävät
asiat
Yritysryhmän Suomessa toimivien yritysten työntekijöiden
edustajille on annettava:
1) tilikausittain yhtenäinen selvitys yritysryhmän
taloudellisesta tilasta konsernitilinpäätöksineen
tai, jos yritysryhmän ei lain mukaan tule laatia konsernitilinpäätöstä yritysryhmän
käytettävissä oleva tätä vastaava
selvitys;
2) tilikausittain tiedot yritysryhmän tuotannon,
työllisyyden, kannattavuuden ja kustannusrakenteen kehitysnäkymistä sekä arvio
todennäköisistä henkilöstön
määrän sekä työntekijöiden ammattitaito-
tai osaamisvaatimuksien muutoksista henkilöstöryhmittäin;
3) tiedot yritysryhmän johdon harkitsemista ratkaisuista
yritysryhmään kuuluvan yrityksen toiminnan olennaisesta
laajentamisesta, supistamisesta tai lopettamisesta; sekä
4) tiedot yritysryhmän johdossa tehtävistä suunnitelluista
ratkaisuista, jotka työntekijöiden asemaan vaikuttaen
muuttavat olennaisesti yritysryhmään kuuluvan
yrityksen tuotevalikoimaa, palvelutoimintaa tai muuta näihin
rinnastettavaa toimintoa.
Yritysryhmään kuuluvasta, muualla kuin Suomessa
toimivasta yrityksestä on konsernitilinpäätöksestä tai
vastaavasta ilmi käyvien tietojen lisäksi annettava
vain sellaiset 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetut tiedot, joilla
on olennainen merkitys yritysryhmän Suomessa työskentelevien
työntekijöiden asemaan.
12 §
Yhteistoimintamenettely
Yritysryhmän tai 7 §:n 3 momentissa
tarkoitetun yrityksen johtoon kuuluvan tai johdon nimeämän,
tiedotettaviin asioihin perehtyneen henkilön tulee antaa
11 §:n 1 momentissa tarkoitetut tiedot siten,
että asioita käsiteltäessä sekä yritysryhmän
tai itsenäisistä toimintayksiköistä koostuvan
yrityksen johdon ja työntekijöiden edustajien
välinen että työntekijöiden
edustajien keskinäinen vuorovaikutus voivat toteutua.
Tiedot 11 §:n 1 momentin 3 ja 4 kohdassa tarkoitetuista
asioista annetaan niiden työntekijöiden edustajille,
joita asiat koskevat. Nämä tiedot on annettava
siten, että asianomaisessa yrityksessä tai toimintayksikössä voidaan
käydä yhteistoiminnasta yrityksissä annetun
lain 6—8 luvussa tarkoitetut yhteistoimintamenettelyt ja -neuvottelut.
3 luku
Yhteistoiminta yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä ja
yrityksessä
13 §
Yhteisönlaajuinen yritysryhmä ja yritys
Tämän luvun säännöksiä sovelletaan
taloudellista toimintaa harjoittavissa yksityisissä tai julkisissa
yritysryhmissä ja yrityksissä, joilla on Euroopan
talousalueella yhteensä vähintään 1 000
työntekijää, kun:
1) yhteisönlaajuisen yritysryhmän
vähintään kahdessa Euroopan talousalueen
jäsenvaltiossa sijaitsevassa yrityksessä on kummassakin
erikseen vähintään 150 työntekijää;
tai
2) yhteisönlaajuisella yrityksellä on
vähintään kahdessa Euroopan talousalueen
jäsenvaltiossa kussakin vähintään
150 työntekijää.
14 §
EY:n sulautuma-asetuksesta johtuvat poikkeukset
Yritystä, jota tarkoitetaan yrityskeskittymien valvonnasta
annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 139/2004 3 artiklan
5 kohdan a ja c alakohdassa, ei pidetä määräysvaltaa
käyttävänä yrityksenä.
15 §
Selvitysmenettelyn vaikutus määräysvaltaan
Pesänhoitajan, selvittäjän tai selvitysmiehen, joka
hoitaa konkurssilaissa (120/2004), yrityksen saneerauksesta
annetussa laissa (47/1993), osakeyhtiölaissa (624/2006)
tai vastaavassa lainsäädännössä säädettyjä tehtäviään,
ei pelkästään tämän
perusteella katsota käyttävän 4 §:ssä tarkoitettua
määräysvaltaa.
16 §
Määräysvalta ja lain valinta
Määräysvaltaa käyttävää yritystä määritettäessä sovellettava
laki on yritysryhmän kuhunkin yritykseen sovellettava Euroopan
talousalueen jäsenvaltion laki. Jos yritykseen
ei kuitenkaan sovelleta jäsenvaltion lakia, määräysvallan
määrittelemiseen sovellettava laki on sen jäsenvaltion
laki, jossa yrityksen osoittama edustaja tai, jos sellaista ei ole,
yritysryhmän työntekijämäärältään
suurin yritys sijaitsee.
17 §
Keskushallinto
Tässä luvussa säädetyt velvoitteet
ovat yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä määräysvaltaa käyttävällä,
Suomessa rekisteröidyllä yrityksellä tai
Suomessa rekisteröidyllä yhteisönlaajuisella
yrityksellä (keskushallinto).
Jos yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yhteisönlaajuisen
yrityksen keskushallinto sijaitsee Euroopan talousalueen ulkopuolella,
ovat tässä luvussa säädetyt
velvoitteet Suomessa sijaitsevalla yhteisönlaajuisen yritysryhmän
määräysvallassa olevalla yrityksellä tai
yhteisönlaajuisen yrityksen toimintayksiköllä,
jos yritysryhmän tai yhteisönlaajuisen yrityksen
keskushallinto on niin osoittanut.
Jos Euroopan talousalueen ulkopuolella sijaitsevan yhteisönlaajuisen
yritysryhmän tai yhteisönlaajuisen yrityksen keskushallinto
ei ole osoittanut, mikä sen määräysvallassa
olevista Euroopan talousalueella olevista yrityksistä tai toimintayksiköistä vastaa
tässä luvussa säädetyistä velvoitteista,
on niistä vastuussa suomalainen määräysvallassa
oleva yritys tai toimintayksikkö, jos se on työntekijämäärältään
suurin yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen
Euroopan talousalueella sijaitsevista määräysvallassa
olevista yrityksistä tai toimintayksiköistä.
18 §
Valmistelevat toimenpiteet
Yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen 17 §:ssä tarkoitetun
keskushallinnon tulee yhdessä työntekijöiden
edustajien kanssa toimia aloitteellisesti eurooppalaisen yritysneuvoston perustamiseksi
tai vastaavan tiedottamis- ja kuulemismenettelyn ottamiseksi käyttöön.
Keskushallinnon tulee ilmoittaa työntekijöiden
edustajille määräysvallassaan olevien
yritysten tai toimintayksiköiden työntekijämäärät.
Jos yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen
Euroopan talousalueen ulkopuolella sijaitseva keskushallinto ei
17 §:n 2 tai 3 momentissa tarkoitetun suomalaisen
yrityksen tai toimintayksikön pyynnöstä huolimatta
toimita sille tietoja yritysryhmän tai yrityksen työntekijämääristä,
tulee tämän hankkia nämä tiedot
Euroopan talousalueella sijaitsevilta yritysryhmän yrityksiltä tai
yrityksen toimintayksiköiltä.
Suomessa sijaitsevan määräysvallassa
olevan yrityksen ja toimintayksikön on annettava tieto työntekijöidensä määrästä Euroopan
talousalueella sijaitsevalle yhteisönlaajuisen
yritysryhmän yritykselle tai yhteisönlaajuisen
yrityksen toimintayksikölle, jos tämä pyytää tietoja
3 momentissa tarkoitetun kaltaisessa tapauksessa.
19 §
Työntekijöiden neuvotteluryhmän perustaminen
Työntekijöiden tulee valita neuvotteluryhmä:
1) kun yhteisönlaajuisen yritysryhmän
tai yrityksen 17 §:ssä tarkoitettu keskushallinto
ehdottaa neuvotteluja eurooppalaisen yritysneuvoston perustamisesta
tai vastaavan tiedottamis- ja kuulemismenettelyn ottamisesta käyttöön;
tai
2) kun yhteensä vähintään
100 työntekijää tai heidän edustajansa
vähintään kahdesta yrityksestä tai
toimintayksiköstä, jotka sijaitsevat vähintään
kahdessa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa, pyytävät
tällaisten neuvottelujen aloittamista.
20 §
Neuvotteluryhmän kokoonpano
Työntekijät valitsevat neuvotteluryhmäänsä yhden
jäsenen jokaisesta Euroopan talousalueen jäsenvaltiosta,
jossa yhteisönlaajuisella yritysryhmällä tai
yrityksellä on yritys tai toimintayksikkö. Näiden
jäsenten lisäksi työntekijät
valitsevat neuvotteluryhmään:
1) yhden jäsenen jokaisesta Euroopan talousalueen
jäsenvaltiosta, jossa on vähintään
25 prosenttia mutta vähemmän kuin 50 prosenttia
yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen kaikista
työntekijöistä;
2) kaksi jäsentä jokaisesta Euroopan
talousalueen jäsenvaltiosta, jossa on vähintään
50 prosenttia mutta vähemmän kuin 75 prosenttia
yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen kaikista
työntekijöistä;
3) kolme jäsentä siitä Euroopan
talousalueen jäsenvaltiosta, jossa on vähintään
75 prosenttia yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai
yrityksen kaikista työntekijöistä.
21 §
Neuvotteluryhmän jäsenmäärä ja
jäsenten valinta
Työntekijöiden neuvotteluryhmässä on
vähintään kolme ja enintään
18 jäsentä, jollei 20 §:n 1 virkkeen
soveltaminen johda suurempaan jäsenmäärään.
Yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen Suomessa
sijaitsevien yritysten tai toimintayksiköiden työntekijät
valitsevat edustajansa neuvotteluryhmään sopimalla
tai vaalilla. Jos työntekijät eivät sovi
edustajiensa valintamenettelystä, tulee yritysten tai toimintayksiköiden
kahta suurinta henkilöstöryhmää edustavien
työsuojeluvaltuutettujen yhdessä järjestää neuvotteluryhmän
jäsenten vaali tai muu valintamenettely. Yritysten tai
toimintayksiköiden kaikilla työntekijöillä on
oikeus osallistua työsuojeluvaltuutettujen järjestämään
vaaliin.
Yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen muissa
Euroopan talousalueen jäsenvaltioissa sijaitsevien yritysten
tai toimintayksiköiden työntekijöiden
edustajat valitaan noudattaen kunkin valtion kansallista lainsäädäntöä tai
käytäntöä.
Työntekijöiden neuvotteluryhmän tulee
ilmoittaa kokoonpanonsa sekä yhteisönlaajuisen yritysryhmän
tai yrityksen keskushallinnolle että yritysryhmän
määräysvallassa olevien yritysten tai
yhteisönlaajuisen yrityksen toimintayksiköiden
johdoille.
22 §
Neuvottelut yhteistoiminnan järjestämisestä
Keskushallinnon ja työntekijöiden neuvotteluryhmän
tulee neuvotella yhteistoiminnan hengessä tavoitteenaan
sopimus eurooppalaisesta yritysneuvostosta tai sitä vastaavasta
tiedottamis- ja kuulemismenettelystä.
Keskushallinto kutsuu työntekijöiden neuvotteluryhmän
kokoukseen, jossa aloitetaan 1 momentissa tarkoitetut sopimusneuvottelut.
Keskushallinnon on ilmoitettava neuvottelukutsusta yhteisönlaajuisen
yritysryhmän muiden yritysten johdolle tai yhteisönlaajuisen
yrityksen toimintayksiköiden johdoille.
23 §
Vastuu neuvotteluryhmän kustannuksista
Keskushallinto vastaa työntekijöiden neuvotteluryhmän
jäsenten valinnasta, neuvotteluryhmän käymistä 22 §:ssä tarkoitetuista
sopimusneuvotteluista sekä neuvotteluryhmän näissä neuvotteluissa
käyttämistä asiantuntijoista aiheutuvista
kohtuullisista kustannuksista.
24 §
Neuvotteluryhmän pidättäytyminen
sopimusneuvotteluista
Työntekijöiden neuvotteluryhmä saa
vähintään kahden kolmasosan enemmistöllä päättää olla
aloittamatta 22 §:ssä tarkoitettuja neuvotteluja
tai keskeyttää jo aloitetut neuvottelut. Neuvottelujen
käynnistämiseksi uudelleen työntekijöiden
neuvotteluryhmä saadaan kutsua koolle aikaisintaan kahden
vuoden kuluttua päätöksestä,
jolleivät keskushallinto ja neuvotteluryhmä ole
sopineet tai sovi tätä lyhyemmästä määräajasta.
Jos työntekijöiden neuvotteluryhmä on
päättänyt 1 momentin mukaisesti luopua
neuvotteluista, yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä tai yrityksessä ei
sovelleta 27—37 §:n toissijaisia säännöksiä yhteistoimintamenettelystä.
25 §
Yhteistoimintasopimuksesta päättäminen neuvotteluryhmässä
Työntekijöiden neuvotteluryhmä voi
tehdä keskushallinnon kanssa sopimuksen yhdestä tai useammasta
eurooppalaisesta yritysneuvostosta taikka yhdestä tai useammasta
muusta tiedottamis- ja kuulemismenettelystä, jos enemmän
kuin puolet neuvotteluryhmän jäsenistä kannattaa
sitä.
26 §
Sopimus eurooppalaisesta yritysneuvostosta tai muusta tiedottamis-
ja kuulemismenettelystä
Eurooppalaisesta yritysneuvostosta tehtävässä kirjallisessa
sopimuksessa tulee, jollei muusta sovita, määrätä:
1) sopimuksen soveltamispiiriin kuuluvat yritykset
tai toimintayksiköt;
2) yritysneuvoston kokoonpano ja sen toimikausi;
3) yritysneuvoston tehtävät sekä tiedottamisen
ja keskinäisen näkemystenvaihdon menettelytavat;
4) yritysneuvoston kokoontumispaikka tai -paikat,
kokoontumistiheys ja kokousten kestoaika;
5) yritysneuvostolle osoitettavat taloudelliset ja
muut aineelliset voimavarat; sekä
6) sopimuksen voimassaoloaika ja menettelytavat, joita
noudatetaan sopimusta muutettaessa yhteisönlaajuisessa
yritysryhmässä tai yrityksessä toimeenpantujen
muutosten johdosta tai uudistettaessa sopimusta muusta syystä.
Keskushallinto ja työntekijöiden neuvotteluryhmä voivat
eurooppalaisen yritysneuvoston perustamisen sijasta sopia kirjallisesti
yhdestä tai useammasta tiedottamis- ja kuulemismenettelystä.
Sopimuksessa on määrättävä asiat,
joista työntekijöiden edustajilla on oikeus saada
tietoja ja tulla kuulluiksi. Tällaisia ovat erityisesti yhteisönlaajuisen
yritysryhmän tai yrityksen ylikansalliset asiat, joilla
on huomattava vaikutus työntekijöiden asemaan.
Sopimuksessa on määrättävä myös
yksityiskohtaiset säännöt, joiden mukaan
työntekijöiden edustajilla on oikeus kokoontua
keskustelemaan saamistaan tiedoista.
Sopimus eurooppalaisesta yritysneuvostosta tai muusta tiedottamis-
ja kuulemismenettelystä syrjäyttää 27—37 §:ssä tarkoitetut
toissijaiset säännökset yhteistoiminnasta
yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä ja
yrityksessä, jollei sopimuksesta johdu muuta.
27 §
Toissijaiset säännökset yhteistoiminnasta
yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä ja
yrityksessä
Yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä tai
yrityksessä on sovellettava 28—37 §:n
säännöksiä eurooppalaisesta
yritysneuvostosta:
1) kun keskushallinto ja työntekijöiden
neuvotteluryhmä ovat sopineet siitä;
2) jollei keskushallinto ole aloittanut neuvotteluja
työntekijöiden neuvotteluryhmän kanssa kuuden
kuukauden kuluessa 19 §:n 2 kohdassa tarkoitetusta
työntekijöiden tai heidän edustajiensa
neuvottelupyynnöstä; tai
3) jolleivät keskushallinto ja työntekijöiden neuvotteluryhmä ole
neuvotteluissaan saavuttaneet sopimusta tässä luvussa
tarkoitetusta yhteistoiminnasta kolmen vuoden kuluessa 19 §:ssä tarkoitetuista
ajankohdista paitsi, jos tämä on johtunut työntekijöiden
neuvotteluryhmän 24 §:ssä tarkoitetusta
päätöksestä pidättäytyä sopimusneuvotteluista.
Jos yhteisönlaajuisessa yritysryhmässä on yhtä useampi
määräysvaltaa käyttävä yritys,
perustetaan eurooppalainen yritysneuvosto vain ylintä määräysvaltaa
käyttävän yrityksen tasolle, jollei 26 §:ssä tarkoitetusta
sopimuksesta johdu muuta.
28 §
Eurooppalainen yritysneuvosto ja sen kokoonpano
Eurooppalainen yritysneuvosto on yhteisönlaajuisen
yrityksen tai yritysryhmän työntekijöiden
keskuudestaan valitsema yhteistoimintaelin, jossa on vähintään
kolme ja enintään 30 jäsentä.
Yritysneuvostoon on valittava vähintään
yksi jäsen jokaisesta Euroopan talousalueen jäsenvaltiosta,
jossa yhteisönlaajuisella yritysryhmällä tai
yrityksellä on yritys tai toimintayksikkö. Näiden
jäsenten lisäksi valitaan:
1) yksi jäsen jokaisesta Euroopan talousalueen
jäsenvaltiosta, jossa on vähintään
25 prosenttia mutta vähemmän kuin 50 prosenttia
yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen kaikista
työntekijöistä;
2) kaksi jäsentä jokaisesta Euroopan
talousalueen jäsenvaltiosta, jossa on vähintään
50 prosenttia mutta vähemmän kuin 75 prosenttia
yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen kaikista
työntekijöistä;
3) kolme jäsentä siitä Euroopan
talousalueen jäsenvaltiosta, jossa on vähintään
75 prosenttia yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai
yrityksen kaikista työntekijöistä.
29 §
Eurooppalaisen yritysneuvoston jäsenten valinta
Yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen Suomessa
sijaitsevien yritysten tai toimintayksiköiden työntekijät
valitsevat keskuudestaan eurooppalaiseen yritysneuvostoon heitä edustavat jäsenet
sopimalla tai vaalilla. Jos henkilöstö ei sovi
edustajiensa valintamenettelystä, tulee yritysten tai toimintayksiköiden
kahta suurinta henkilöstöryhmää edustavien
työsuojeluvaltuutettujen järjestää yhdessä yritysneuvoston
jäsenten vaali tai muu valintamenettely. Yritysten tai
toimintayksiköiden kaikilla henkilöstöön
kuuluvilla on oikeus osallistua työsuojeluvaltuutettujen järjestämään
eurooppalaisen yritysneuvoston jäsenten vaaliin.
Yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen muissa
Euroopan talousalueen jäsenvaltioissa sijaitsevien yritysten
tai toimintayksiköiden työntekijöiden
edustajat valitaan noudattaen kunkin valtion kansallista lainsäädäntöä tai
käytäntöä.
30 §
Ilmoitus eurooppalaisen yritysneuvoston kokoonpanosta
Yritysneuvoston on ilmoitettava kokoonpanostaan ja sen mahdollisista
muutoksista yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai
yrityksen keskushallinnolle tai tämän osoittamalle
yritysryhmän tai yrityksen muulle asianmukaiselle johdolle.
31 §
Eurooppalaisen yritysneuvoston työjärjestys
ja työvaliokunta
Yritysneuvosto vahvistaa itselleen työjärjestyksen.
Yritysneuvosto voi valita keskuudestaan enintään
kolmijäsenisen työvaliokunnan, jos yritysneuvoston
jäsenmäärä tätä edellyttää.
32 §
Oikeus saada tietoja ja tulla kuulluksi
Eurooppalaisella yritysneuvostolla ja sen työvaliokunnalla
on oikeus saada tietoja ja tulla kuulluiksi sellaisista asioista,
jotka koskevat koko yhteisönlaajuista yritysryhmää tai
yritystä taikka vähintään kahta
yritysryhmän yritystä tai yhteisönlaajuisen
yrityksen toimintayksikköä, jotka sijaitsevat
Euroopan talousalueen eri jäsenvaltioissa. Vastaavasti
17 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetuissa yhteisönlaajuisissa
yritysryhmissä ja yrityksissä käsitellään
vain asioita, jotka koskevat joko kaikkia Euroopan talousalueella
sijaitsevia yrityksiä tai toimintayksiköitä tai vähintään
kahta yritystä tai toimintayksikköä, jotka
sijaitsevat Euroopan talousalueen eri jäsenvaltioissa.
33 §
Säännölliset kokoukset ja niissä käsiteltävät asiat
Eurooppalaisella yritysneuvostolla on oikeus kokoontua vähintään
kerran vuodessa yhteisönlaajuisen yritysryhmän
tai yrityksen suomalaisen keskushallinnon edustajien kanssa saadakseen
tietoja ja tullakseen kuulluksi yritysryhmän tai yrityksen
liiketoimista ja tulevaisuuden näkymistä. Keskushallinnon
on ennen kokousta annettava kirjallinen selvitys kokouksessa käsiteltävistä asioista.
Keskushallinnon on tiedotettava kokouksesta yhteisönlaajuisen
yritysryhmän tai yrityksen muiden yritysten tai toimintayksiköiden
johdolle.
Säännöllisissä kokouksissa
on käsiteltävä erityisesti seuraavat
asiat:
1) yritysryhmän tai yrityksen rakenne;
2) yritysryhmän tai yrityksen talous- ja rahoitustilanne;
3) yritysryhmän tai yrityksen toiminnan, tuotannon
ja myynnin kehitysnäkymät;
4) työllistämistilanne ja sen kehitysnäkymät;
5) investointiohjelma tai -ohjelmat;
6) merkittävät organisaatiomuutokset;
7) uusien työ- ja tuotantomenetelmien käyttöönotto;
8) tuotannon siirrot;
9) sulautumiset;
10) yritysten tai toimintayksiköiden taikka niiden
merkittävien osien tuotannon supistaminen tai lakkauttaminen;
ja
11) työntekijöiden joukkovähentämistä koskevan
jäsenvaltioiden lainsäädännön
lähentämisestä annetussa neuvoston direktiivissä 98/59/EY
tarkoitetut työntekijöiden vähentämiset
sen mukaisesti kuin yhteisönlaajuiseen yritysryhmään
kuuluvan kunkin yrityksen tai yrityksen kunkin toimintayksikön
sijaintivaltion kansallisessa laissa säädetään.
Ennen säännöllistä kokousta
eurooppalaisen yritysneuvoston jäsenillä on oikeus
kokoontua keskenään.
34 §
Ylimääräiset kokoukset poikkeuksellisissa
tilanteissa
Keskushallinnon on esitettävä näkemysten vaihdon
kannalta oikea-aikaisesti työvaliokunnalle selvitys sellaisista
poikkeuksellisista seikoista, jotka vaikuttavat huomattavasti työntekijöiden
asemaan, erityisesti toiminnan uudelleensijoittamisesta, yrityksen
tai toimintayksikön lopettamisesta ja 33 §:n
3 momentin 11 kohdassa tarkoitetuista irtisanomisista.
Työvaliokunnan pyynnöstä keskushallinnon tai
muun sellaisen yritysjohdon, jolla on päätösvalta
käsiteltävissä asioissa, tulee järjestää kokous,
jossa se tiedottaa 1 momentissa tarkoitetuista asioista ja vaihtaa
näistä näkemyksiä työvaliokunnan
kanssa. Niilläkin eurooppalaisen yritysneuvoston jäsenillä,
jotka eivät kuulu työvaliokuntaan, mutta joiden
edustamia työntekijöitä 1 momentissa
tarkoitetut asiat koskevat välittömästi,
on oikeus osallistua kokoukseen.
Ylimääräinen kokous on järjestettävä mahdollisimman
pian selvityksen antamisen jälkeen. Kokousta varten yhteisönlaajuisen
yritysryhmän tai yrityksen 2 momentissa tarkoitettu johto
laatii kertomuksen, josta työvaliokunta voi antaa lausunnon
kokouksen päättyessä tai kohtuullisessa
määräajassa kokouksen päättymisestä.
Työvaliokunnalla, tarvittaessa täydennettynä 2
momentissa tarkoitetulla tavalla, on oikeus kokoontua yhteisönlaajuisen
yritysryhmän tai yrityksen johdon olematta läsnä.
Mitä edellä säädetään
työvaliokunnasta, koskee eurooppalaista yritysneuvostoa,
jos se ei ole valinnut keskuudestaan työvaliokuntaa.
35 §
Oikeus käyttää asiantuntijoita
Eurooppalaisella yritysneuvostolla ja sen työvaliokunnalla
on oikeus, siinä määrin kuin se on tarpeen,
käyttää valitsemiaan asiantuntijoita
valmistautuessaan 33 ja 34 §:ssä tarkoitettuihin
kokouksiin.
36 §
Yritysneuvoston ja sen työvaliokunnan jäsenten tiedottamisvelvollisuus
Eurooppalaisen yritysneuvoston tai sen työvaliokunnan
jäsenten tulee tiedottaa yhteisönlaajuisen yritysryhmän
tai yrityksen työntekijöiden muille edustajille
tai, jollei edustajia ole valittu, suoraan työntekijöille
edellä tässä luvussa tarkoitettujen tiedotus-
ja kuulemismenettelyjen sisällöstä ja
tuloksista, jollei 43 §:ssä tarkoitetutusta
salassapitovelvollisuudesta johdu muuta.
37 §
Vastuu yhteistoiminnasta aiheutuvista kustannuksista
Keskushallinto vastaa eurooppalaisen yritysneuvoston ja sen
työvaliokunnan toiminnasta aiheutuvista kustannuksista,
joita ovat ainakin kokousten järjestely- ja tulkkauskustannukset
sekä eurooppalaisen yritysneuvoston ja työvaliokunnan
jäsenten matka- ja majoituskustannukset, jollei muusta
ole sovittu.
Keskushallinnon tulee osoittaa eurooppalaisen yritysneuvoston
ja sen työvaliokunnan jäsenille heidän
tehtäviensä asianmukaista hoitamista varten tarpeelliset
taloudelliset ja muut aineelliset voimavarat.
Keskushallinto vastaa yhden eurooppalaisen yritysneuvoston ja
sen työvaliokunnan 33 ja 34 §:ssä tarkoitetuissa
tapauksissa käyttämän asiantuntijan matka-
ja majoituskustannuksista, jollei toisin sovita.
38 §
Eurooppalaisen yritysneuvoston arvio sopimisneuvotteluista
Yritysneuvosto arvioi viimeistään neljän
vuoden kuluttua perustamisestaan, olisiko keskushallinnon kanssa
käynnistettävä neuvottelut 26 §:ssä tarkoitetusta
sopimuksesta.
Jos yritysneuvosto päättää yksinkertaisella enemmistöllä esittää keskushallinnolle
neuvotteluja, yritysneuvosto käy neuvottelut työntekijöiden
neuvotteluryhmän sijasta. Neuvotteluissa noudatetaan muutoin
soveltuvin osin, mitä 22—26 §:ssä säädetään.
39 §
Työntekijämäärän
vähentymisen vaikutus
Vaikka yhteisönlaajuisen yritysryhmän tai yrityksen
työntekijämäärä vähenee
13 §:ssä säädettyä pienemmäksi,
on Suomessa tehtyä 26 §:ssä tarkoitettua
sopimusta eurooppalaisesta yritysneuvostosta tai muusta tiedottamis-
ja kuulemismenettelystä sovellettava vielä kuuden kuukauden
ajan siitä, kun yritysryhmän tai yrityksen työntekijämäärä ei
enää täytä 13 §:ssä säädettyjä määriä,
jollei sopimuksesta johdu muuta.
Vastaavasti 19 §:ssä tarkoitettu
työntekijöiden neuvotteluryhmä ja 28 §:ssä tarkoitettu
eurooppalainen yritysneuvosto säilyttävät
asemansa ja tehtävänsä kuusi kuukautta
siitä, kun yritysryhmän tai yrityksen työntekijämäärä on
vähentynyt pienemmäksi kuin 13 §:ssä säädetään.
4 luku
Erinäiset säännökset
40 §
Työntekijöiden edustajien oikeudet
Tässä laissa tarkoitetuilla työntekijöiden edustajilla
on oikeus saada tehtäviensä hoitamiseksi samoin
kuin erikseen sovittavaa yhteistoimintakoulutusta varten riittävästi
vapautusta työstään. Työnantajan
on korvattava tästä aiheutuva ansionmenetys. Muusta
vapautuksesta työstä ja ansionmenetyksen korvaamisesta
on kussakin tapauksessa sovittava asianomaisen työntekijöiden
edustajan ja työnantajan välillä.
Jos työntekijöiden edustaja osallistuu työaikansa
ulkopuolella tämän lain mukaiseen yhteistoimintamenettelyyn
tai suorittaa muun työnantajan kanssa sovitun tehtävän,
työnantajan on suoritettava hänelle tehtävään
käytetyltä ajalta korvaus, joka vastaa edustajan
säännöllisen työajan palkkaa.
41 §
Työntekijöiden edustajien irtisanomissuoja
Tässä laissa tarkoitettujen työntekijöiden edustajien
irtisanomissuojasta on voimassa, mitä työsopimuslain
(55/2001) 7 luvun 10 §:ssä säädetään
luottamusmiehen ja luottamusvaltuutetun irtisanomissuojasta.
Muussa Euroopan talousalueen jäsenvaltiossa valitun
työntekijöiden edustajan irtisanomissuoja määräytyy
kyseisen valtion kansallisen lain mukaan.
42 §
Sopimisoikeus
Suomalaisen 7 §:ssä tarkoitetun yritysryhmän
tai yrityksen johto ja 8 tai 10 §:ssä tarkoitetut
työntekijöiden edustajat sekä 13 §:ssä tarkoitetun
yritysryhmän tai yrityksen 17 §:ssä tarkoitettu
keskushallinto ja tämän yrityksen suomalaiset
työntekijöiden edustajat saavat edellä säädetyn
estämättä yhdessä sopia kirjallisesti
kansallisen ja yhteisönlaajuisen yhteistoimintamenettelyn
sisällön ja menettelyn yhdistämisestä.
43 §
Salassapitovelvollisuus
Työntekijän, joka on 8 tai 20 §:ssä tarkoitetun
työntekijöiden neuvotteluryhmän jäsen,
ja yhteistoimintamenettelyyn osallistuvan työntekijöiden
edustajan sekä työntekijöiden edustajia avustavan,
tässä laissa tarkoitetun asiantuntijan on pidettävä salassa
yhteistoimintamenettelyn yhteydessä saadut:
1) yritysryhmän tai yrityksen liike- ja ammattisalaisuutta
koskevat tiedot;
2) yritysryhmän tai yrityksen taloudellista
tilaa koskevat tiedot, jotka eivät ole muun lainsäädännön
mukaan julkisia ja joiden leviäminen olisi omiaan vahingoittamaan
yritysryhmää tai yritystä taikka niiden
liike- ja sopimuskumppania; sekä
3) yritysryhmän tai yrityksen yritysturvallisuutta
ja vastaavaa turvajärjestelyä koskevat tiedot,
joiden leviäminen olisi omiaan vahingoittamaan yritysryhmää tai
yritystä taikka niiden liike- ja sopimuskumppania.
Mitä 1 momentissa säädetään,
ei estä salassapitovelvollista ilmoitettuaan tietojen salassapitovelvollisuudesta
ilmaisemasta salassa pidettäviä tietoja muille
mainitussa momentissa tarkoitetuille työntekijöille
tai työntekijöiden edustajille taikka heitä avustaville
asiantuntijoille, jos se on tarpeellista yhteistoimintatehtävien
hoitamisen kannalta.
Salassapitovelvollisuuden edellytyksenä on, että:
1) yritysryhmän tai yrityksen johto on osoittanut
1 momentissa tarkoitetuille salassapitovelvollisille, mitkä tiedot
kuuluvat liike- ja ammattisalaisuuden piiriin;
2) yritysryhmän tai yrityksen johto on ilmoittanut
1 momentissa tarkoitetuille salassapitovelvollisille, että 1
momentin 2 ja 3 kohdassa tarkoitetut tiedot ovat salassa pidettäviä;
ja
3) 1 momentissa tarkoitettu salassapitovelvollinen
on ilmoittanut salassapitovelvollisuudesta 2 momentissa tarkoitetuille
työntekijöille tai työntekijöiden
edustajille taikka heitä avustaville asiantuntijoille.
Salassapitovelvollisuus jatkuu 1 momentissa tarkoitetun työntekijän
ja hänen edustajansa koko työsuhteen voimassaoloajan
ja asiantuntijan salassapitovelvollisuus asiantuntijatehtävän päättymisen
jälkeen.
44 §
Poikkeukset tietojenantovelvollisuudesta
Yritysryhmän johdolla ja keskushallinnolla ei ole velvollisuutta
antaa työntekijöille ja heidän edustajilleen
sellaisia tietoja, joiden luovuttamisesta aiheutuisi puolueettomasti
arvioiden merkittävää haittaa tai vahinkoa
yritysryhmälle, yritykselle tai sen toiminnalle.
45 §
Määräysvaltaa käyttävän
yrityksen tiedottamisvelvollisuus
Yritysryhmässä määräysvaltaa
käyttävän yrityksen taikka 7 §:n
3 momentissa tai 13 §:n 2 kohdassa tarkoitetun
yhteisönlaajuisen yrityksen valmistellessa taloudellisia
tai tuotannollisia päätöksiä,
joiden johdosta sen määräysvallassa olevassa
yrityksessä tai toimintayksikössä olisi
todennäköisesti harkittava työvoiman
käytön vähentämistä työntekijöiden
joukkovähentämistä koskevan jäsenvaltioiden
lainsäädännön lähentämisestä annetussa
neuvoston direktiivissä tarkoitetulla tavalla, tulee sen
antaa määräysvallassaan olevalle yritykselle
tai toimintayksikölle riittävät tiedot
valmisteilla olevista ratkaisuista ja niiden vaihtoehdoista siten,
että viimeksi mainittu yritys tai toimintayksikkö voi
täyttää yhteistoimintavelvoitteensa asianmukaisesti.
46 §
Rangaistussäännökset
Keskushallinnon, määräysvallassa
olevan yrityksen taikka 2 §:n 2 momentissa tarkoitetun yrityksen
tai tällaisen yrityksen toimintayksikön edustaja,
joka tahallaan tai huolimattomuudesta jättää noudattamatta
tai rikkoo, mitä 11 tai 12 §:ssä,
18 §:n 2 momentissa, 22 §:n
2 momentissa, 32—35, 39, 40 tai 47 §:ssä säädetään,
lukuun ottamatta, mitä 40 §:ssä säädetään
työnantajan maksuvelvollisuudesta, taikka olennaisesti
laiminlyö noudattaa, mitä 8 tai 26 §:ssä tarkoitetussa
sopimuksessa on sovittu, on tuomittava yritysryhmän
yhteistoimintavelvoitteen rikkomisesta sakkoon.
Rangaistus 41 §:ssä tarkoitetun yhteistoimintaedustajan
oikeuksien loukkaamisesta säädetään
rikoslain (39/1889) 47 luvun 4 §:ssä ja
rangaistus työntekijöiden estämisestä valitsemasta edustajiaan
tässä laissa tarkoitettuihin neuvottelu- tai yhteistoimintaelimiin
säädetään rikoslain 47 luvun
5 §:ssä.
Rangaistus 43 §:ssä säädetyn
salassapitovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38 luvun
2 §:n 2 momentin mukaan, jollei teosta muualla
kuin rikoslain 38 luvun 1 §:ssä säädetä ankarampaa
rangaistusta.
47 §
Nähtävänäpito
Työnantajan on pidettävä tämä laki
työntekijöiden vapaasti saatavilla työpaikalla.
48 §
Valvonta
Tämän lain noudattamista ja soveltamista valvovat
työministeriö sekä ne työnantajien,
työntekijöiden ja toimihenkilöiden yhdistykset,
joiden tekemän valtakunnallisen työehtosopimuksen
määräyksiä yrityksen työsuhteissa
olisi noudatettava.