sellaisina kuin niistä ovat 14 b §:n 1 momentti,
62 §:n 2 momentin 1 ja 3 kohta ja 62 a §:n 1 momentin
1 ja 3 kohta laissa 661/2010 sekä 48 §:n
1 momentti ja 53 § laissa 506/2009, sekä
3 §
Arpajaisten toimeenpanomuotojen määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2) vedonlyöntipeleillä arpajaisia,
joissa pelaajalla on mahdollisuus osallistua urheilu- tai muiden
kilpailujen, ei kuitenkaan hevoskilpailujen, tuloksiin liittyvien
arvausten perusteella pelaajan asettaman rahapanoksen ja lopputuloksen todennäköisyyttä
osoittavan
kertoimen tulon mukaisesti määräytyvien
rahavoittojen jakoon;
3) veikkauspeleillä muita kuin 2
kohdassa tarkoitettuja arpajaisia, joissa pelaajalla on mahdollisuus
osallistua urheilukilpailujen tuloksiin taikka numeroiden tai merkkien
arpomiseen liittyvien arvausten perusteella pelimaksuista kertyvien
voittojen jakoon;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7) totopeleillä arpajaisia, joissa
pelaajalla on mahdollisuus osallistua hevoskilpailujen tuloksiin
liittyvien arvausten perusteella pelimaksuista kertyvien voittojen
jakoon;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 §
Yksinoikeus rahapelien toimeenpanemiseen
Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus raha-arpajaisten sekä veikkaus-
ja vedonlyöntipelien toimeenpanemiseen.
Raha-automaattiyhdistyksellä on yksinoikeus
raha-automaattien käytettävänä pitämiseen,
kasinopelien toimeenpanemiseen ja pelikasinotoimintaan.
Fintoto Oy:llä on yksinoikeus totopelien toimeenpanemiseen.
12 §
Veikkaus Oy
Veikkaus Oy on valtion kokonaan omistama osakeyhtiö.
Rahapeliyhteisön toiminnasta tulevat varat käytetään
urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen sekä nuorisotyön
edistämiseen toimeenpanemalla raha-arpajaisia sekä veikkaus- ja
vedonlyöntipelejä siten, että rahapelitoimintaan
osallistuvien oikeusturva taataan, väärinkäytökset
ja rikokset estetään sekä pelaamisesta aiheutuvia
sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja vähennetään.
Jos tässä tai muualla laissa ei toisin säädetä, yhtiöön
sovelletaan osakeyhtiöistä voimassa olevia säännöksiä sekä valtion
yhtiöomistuksesta ja omistajaohjauksesta annettua lakia (1368/2007).
13 §
Raha-automaattiyhdistys
Raha-automaattiyhdistys on julkisoikeudellinen yhdistys,
jonka jäseninä voivat olla terveyttä ja
sosiaalista hyvinvointia edistävät yleishyödylliset
oikeuskelpoiset yhteisöt ja säätiöt.
Rahapeliyhteisön toiminnasta tulevat varat käytetään
terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen pitämällä yleisön
käytettävinä raha-automaatteja, toimeenpanemalla
kasinopelejä ja harjoittamalla pelikasinotoimintaa siten,
että rahapelitoimintaan osallistuvien oikeusturva
taataan, väärinkäytökset ja
rikokset estetään sekä pelaamisesta aiheutuvia
sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja vähennetään. Yhdistyksen
lakatessa sen varat jaetaan valtioneuvoston päätöksellä sellaisiin
tarkoituksiin, joihin yhdistyksen tuottoa voidaan 17 §:n
2 momentin mukaan käyttää.
Yhdistyksellä on hallitus, johon kuuluu puheenjohtaja,
kaksi varapuheenjohtajaa ja enintään yksitoista
muuta jäsentä. Valtioneuvosto määrää hallituksen
puheenjohtajan, ensimmäisen varapuheenjohtajan ja niin
monta muuta jäsentä, että hallituksessa
on kaikkiaan yhtä monta valtioneuvoston määräämää jäsentä kuin yhdistyksen
kokouksen valitsemaa jäsentä. Hallituksen toisen
varapuheenjohtajan ja loput muista jäsenistä valitsee
yhdistyksen kokous. Hallitus on päätösvaltainen,
kun kokouksen puheenjohtaja ja vähintään
puolet muista jäsenistä on läsnä.
Kun hallituksessa käsitellään yhdistyksen
tuotosta myönnettäviä avustuksia koskevia
asioita, tulee läsnä olla ainakin yhtä monta
valtioneuvoston määräämää jäsentä kuin yhdistyksen
kokouksen valitsemaa jäsentä. Varapuheenjohtaja
hoitaa puheenjohtajalle kuuluvat tehtävät tämän
ollessa estynyt. Käsiteltäessä yhdistyksen
tuotosta myönnettäviä avustuksia koskevia
asioita voi toinen varapuheenjohtaja toimia kokouksen puheenjohtajana
vain silloin, kun valtioneuvoston määräämiä jäseniä on
läsnä enemmän kuin yhdistyksen kokouksen valitsemia
jäseniä. Hallitus edustaa yhdistystä, ohjaa
ja valvoo sen toimintaa sekä vastaa yhdistykselle raha-automaattiavustuksista
annetun lain (1056/2001) 5 §:n 2 momentissa,
6 §:n 1 momentissa ja 21 §:n
1 momentissa säädetyistä tehtävistä.
Yhdistyksellä on oltava yhdistyksen kokouksen valitsema
tilintarkastaja, jonka tulee olla tilintarkastuslain (459/2007)
2 §:n 2 kohdassa tarkoitettu KHT-tilintarkastaja tai KHT-yhteisö, sekä valtioneuvoston
määräämä tilintarkastaja, jonka
tulee olla julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajista
annetun lain (467/1999) 1 §:n 1 momentissa
tarkoitettu JHTT-tilintarkastaja tai JHTT-yhteisö.
Valtioneuvoston asetuksella annetaan muut säännökset
jäsenyydestä, päätösvallasta,
päätöksenteosta ja yhdistyksen hallinnosta.
13 a §
Fintoto Oy
Fintoto Oy on hevosjalostus- ja raviurheilujärjestöjen
keskusjärjestön kokonaan omistama osakeyhtiö.
Rahapeliyhteisön toiminnasta tulevat varat käytetään
hevoskasvatuksen ja hevosurheilun edistämiseen toimeenpanemalla
totopelejä siten, että rahapelitoimintaan
osallistuvien oikeusturva taataan, väärinkäytökset
ja rikokset estetään sekä pelaamisesta
aiheutuvia sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja vähennetään.
Yhtiöllä on hallitus, johon kuuluu puheenjohtaja,
varapuheenjohtaja ja enintään kuusi muuta jäsentä.
Valtioneuvosto määrää hallituksen
puheenjohtajan ja puolet muista jäsenistä. Hallituksen
varapuheenjohtajan ja puolet muista jäsenistä valitsee
yhtiökokous.
Jos tässä tai muualla laissa ei toisin säädetä, yhtiöön
sovelletaan osakeyhtiöistä voimassa olevia säännöksiä.
13 b §
Rahapeliyhteisön toiminnan rajoitukset
Edellä 11 §:ssä mainittu rahapeliyhteisö ei
saa harjoittaa muuta arpajaistoimintaa kuin rahapelitoimintaa.
Rahapeliyhteisö ei saa perustaa eikä hankkia omistukseensa
muita kuin rahapelitoimintaansa varten tarpeellisia yhtiöitä tai
niiden osakkeita eikä luovuttaa näiden yhtiöiden
osakkeita uudelle omistajalle ilman asianomaisen rahapeliyhteisön
tuotonjakoasioita käsittelemään säädetyn ministeriön
lupaa.
Rahapeliyhteisö tai sen tytäryhtiö ei
saa ilman 2 momentissa tarkoitetun ministeriön
lupaa:
1) perustaa rahastoja eikä tehdä kohdentamattomia
varauksia taikka muuttaa niiden kirjanpidollista luonnetta;
2) muuttaa osakepääomaansa;
3) myöntää lainoja;
4) tehdä muita investointeja kuin toimintansa edellyttämiä käyttöomaisuushankintoja.
Rahapeliyhteisö ei saa jakaa osakkeenomistajilleen
osinkoa voitostaan eikä vapaasta omasta pääomastaan
eikä jakaa jäsenilleen tai toimihenkilöilleen
vastikkeetonta etua voitostaan eikä ylijäämästään.
13 c §
Rahapelien toimeenpano
Rahapelit on toimeenpantava siten, että rahapelitoimintaan
osallistuvien oikeusturva taataan, väärinkäytökset
ja rikokset estetään sekä pelaamisesta
aiheutuvia sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja vähennetään.
Edellä 11 §:ssä mainittujen
rahapeliyhteisöjen toimeenpanemien rahapelien
on erottava riittävästi toisistaan.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään:
1) kuinka suuri osuus rahapelejä toimeenpantaessa
kertyvistä pelimaksuista on maksettava pelaajille
voittoina, miten voitot on pyöristettävä sekä miten
perimättä jääneet voitot on jaettava;
sekä
2) pelipisteissä, erityisissä pelisaleissa
ja pelikasinoissa olevien raha-automaattien ja kasinopelien
lajeista ja enimmäismääristä, erityisten
pelisalien enimmäismääristä sekä pelikasinoiden
lukumäärästä, sijaintipaikoista
ja aukioloajoista.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan lisäksi säätää rahapelien
sallituista myyntiajoista.
Sisäasiainministeriön asetuksella annetaan rahapelien
pelisäännöt, joiden tulee sisältää voitonjakoa
ja pelipanosten palauttamista koskevat määräykset
sekä raha-automaattien ja kasinopelien suurimmat
sallitut pelipanokset ja pelivoitot. Raha-arpa-, veikkaus-, vedonlyönti-
ja totopelien sääntöjen tulee lisäksi
sisältää arvontaa koskevat määräykset.
Pelisäännöt voivat sisältää myös
muita pelilaji-, pelityyppi- tai pelikohtaisia pelien tahtia sekä muita
sellaisia ominaisuuksia koskevia määräyksiä,
jotka ovat tarpeen peleihin liittyvien pelihaittojen vähentämiseksi
tai pelien eroamiseksi riittävästi toisistaan.
14 §
Sähköisesti välitettävät
rahapelit
Sähköisesti välitettäviä rahapelejä toimeenpantaessa
on pelaajan henkilöllisyys ja hänen asuinpaikkansa
todennettava pelaajan täysi-ikäisyyden ja muun
valtion tai alueen lainsäädännön alueellisen
soveltamisalan kunnioittamisen varmistamiseksi. Valtioneuvoston
asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä pelaajan
henkilöllisyyden ja hänen asuinpaikkansa todentamisesta.
Rahapeliyhteisön on asetettava sähköisesti välitettävien
rahapelien pelaamiselle tarvittaessa pelilaji-, pelityyppi-,
peli- ja pelaajakohtaisia määrällisiä ja
ajallisia rajoituksia pelihaittojen vähentämiseksi.
Sisäasiainministeriön asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä pelaamisen
pelilaji-, pelityyppi-, peli- ja pelaajakohtaisten määrällisten
ja ajallisten rajoitusten asettamisesta.
14 b §
Rahapelien markkinointi
Edellä 11 §:ssä mainittu rahapeliyhteisö saa markkinoida
rahapelejä ja rahapeliyhteisöä, jos markkinointi
ei edistä sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja
aiheuttavaa pelaamista ja jos markkinoinnilla ohjataan rahapelikysyntää tämän
lain nojalla harjoitettavaan rahapelitoimintaan. Markkinointia ei
saa kohdistaa alaikäisiin. Markkinoinnissa ei saa kuvata
runsasta pelaamista myönteisesti eikä pelaamattomuutta
tai kohtuullista pelaamista kielteisesti. Rahapelien markkinointi
on kielletty sellaisessa televisio- ja radiotoiminnassa, kuvaohjelman
elokuvateatterissa tapahtuvassa julkisessa esittämisessä ja julkaisutoiminnassa,
joka on suunnattu alaikäisille.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
18 §
Tuottojen ottaminen valtion talousarvioon
Valtion talousarvioon otetaan vuosittain määrärahat,
joiden arvioidaan vastaavan
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) totopelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön
asianomaiselta vuodelta valtiolle tulouttamaa osuutta
rahapanosten kokonaismäärästä sekä uudelleen
jaettaviksi palautuvia varoja.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään
totopelituottojen kokonaismäärän jakamisesta
osuuteen, jonka totopelejä toimeenpaneva rahapeliyhteisö käyttää maa-
ja metsätalousministeriön valvonnassa
17 §:n 3 momentin mukaisesti hevoskasvatuksen ja hevosurheilun
edistämiseen, ja osuuteen, jonka maa- ja metsätalousministeriö jakaa
avustuksina 20 §:n 2 momentin mukaisesti.
42 §
Arpajaisten valvonta
Arpajaisten toimeenpanoa valvotaan arpajaisiin osallistuvien
oikeusturvan takaamiseksi, väärinkäytösten
ja rikosten estämiseksi sekä arpajaisista
aiheutuvien sosiaalisten ja terveydellisten haittojen vähentämiseksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahapelien toimeenpanon valvonnassa on käytettävä tarvittaessa
sähköisiä valvontajärjestelmiä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä rahapelien
sähköisistä valvontajärjestelmistä.
42 a §
Rahapeliasioiden neuvottelukunta
Rahapeliyhteisöjen ohjauksen yhteensovittamista
varten toimii sisäasiainministeriön yhteydessä valtioneuvoston
asettama rahapeliasioiden neuvottelukunta.
Neuvottelukunnan tarkemmista tehtävistä ja kokoonpanosta
säädetään valtioneuvoston asetuksella.
47 §
Voittojen periminen
Raha-arpajaisissa saatu voitto on perittävä yhden
vuoden kuluessa arvontatuloksen vahvistamisesta tai arpaan merkityn
myyntiajan päättymisestä. Veikkaus-
ja vedonlyöntipelien voitot on perittävä yhden
vuoden kuluessa ja totopelien voitot kolmen kuukauden kuluessa näiden
pelien pelisääntöjen mukaisen lopputuloksen
vahvistamisesta. Raha-automaatti- ja kasinopelien voitot
on perittävä yhden vuoden kuluessa voittoon
oikeuttavan tuloksen saavuttamisesta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
48 §
Ratkaisusuositus
Pelaaja voi pyytää Poliisihallitukselta kirjallisesti
ratkaisusuositusta rahapelejä toimeenpanevan
rahapeliyhteisön ja pelaajan välisestä voitonmaksua
koskevasta erimielisyydestä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
53 §
Rahapeliyhteisöjen velvollisuus luovuttaa tietoja
Rahapeliyhteisön on toimitettava vuosittain toimintasuunnitelmansa,
seuraavaa vuotta koskeva talousarvionsa sekä tilinpäätösasiakirjansa välittömästi
sen valmistuttua asianomaisen rahapeliyhteisön tuotonjakoasioita
käsittelemään säädetylle
ministeriölle, valtiovarainministeriölle,
sisäasiainministeriölle ja Poliisihallitukselle.
Rahapeliyhteisön tulee antaa vuosittain asianomaisen
rahapeliyhteisön tuotonjakoasioita käsittelemään
säädetylle ministeriölle, sisäasiainministeriölle
ja Poliisihallitukselle kertomus pelitoimintansa kehityksestä ja
niistä toimenpiteistä, joihin se on ryhtynyt pelaamisesta aiheutuvien
sosiaalisten ja terveydellisten haittojen vähentämiseksi.
Raha-automaatti-, kasinopeli- ja pelikasinotoimintaa harjoittavan
rahapeliyhteisön on toimitettava sosiaali- ja terveysministeriölle
ja Poliisihallitukselle jäljennökset
rahapeliyhteisön kokousten ja hallituksen kokousten pöytäkirjoista
sekä ne muut tiedot, jotka ovat tarpeen rahapeliyhteisön
toiminnan ja sen tuottojen käytön valvomiseksi.
Rahapeliyhteisöjen on toimitettava 3 §:n 1—7 kohdassa
tarkoitettujen arpajaisten toimeenpanoa koskevat tiedot
tilastoimista varten Poliisihallitukselle sekä arpajaisiin
osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seurantaa ja tutkimusta
varten tarpeelliset tiedot sosiaali- ja terveysministeriölle.
54 §
Esteellisyys ja virkavastuu
Raha-automaatti-, kasinopeli- ja pelikasinotoimintaa harjoittavan
rahapeliyhteisön luottamus- ja toimihenkilön
esteellisyydestä tämän hoitaessa julkisia
hallintotehtäviä on voimassa, mitä hallintolaissa
(434/2003) säädetään
virkamiehen esteellisyydestä. Rahapeliyhteisön
hallituksen jäsen ei kuitenkaan ole esteellinen
käsittelemään rahapeliyhteisön
tuotosta myönnettäviä avustuksia koskevia
asioita yksinomaan sillä perusteella, että yhdistyksen
kokous on valinnut hänet rahapeliyhteisön hallituksen
jäseneksi, jollei asia koske välittömästi
hänen edustamaansa yhteisöä tai säätiötä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
58 §
Tarkastuslaitokseksi määrääminen
ja tarkastuslaitoksen tietojenantovelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rahaliikenteen valvontalaitteen tarkastamis- ja hyväksymismenettelyssä noudatetaan
hallintolakia, kielilakia (423/2003), saamen kielilakia (1086/2003),
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia, henkilötietolakia
ja arkistolakia (831/1994).
62 §
Arpajaisten toimeenpanoa koskevat kiellot
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kiellettyä on:
1) arpojen myyminen ja välittäminen
ilman tässä laissa edellytettyä lupaa
toimeenpantuihin arpajaisiin ja muun kuin 11 §:ssä mainitun
rahapeliyhteisön toimeenpanemaan rahapeliin sekä tällaisten
arpajaisten markkinointi;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) 11 §:ssä mainitun rahapeliyhteisön
toimeenpanemaan rahapeliin liittyvien arpojen myynti, välittäminen,
pelipanosten vastaanottaminen ja voittojen välittäminen
ilman rahapelin toimeenpanijan lupaa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Ulkomailla toimeenpantavina arpajaisina ei pidetä rahapelejä,
joiden toimeenpanoon osallistuu 11 §:ssä mainittu
rahapeliyhteisö.
62 a §
Rahapelin toimeenpanon kieltäminen
Poliisihallitus voi kieltää rahapelin
toimeenpanon, jos:
1) rahapelin toimeenpanee muu kuin 11 §:ssä mainittu
rahapeliyhteisö;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) rahapelin toimeenpanossa muutoin rikotaan
tätä lakia taikka tämän lain
nojalla annettua asetusta muulla kuin 62 b §:ssä tarkoitetulla tavalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.