2 luku
Tullin toimivaltuudet tullirikostorjunnassa
1 §
Tullirikoksen esitutkinta
Tullirikosasian esitutkinnan toimittaa Tulli. Esitutkinnan voi
toimittaa myös poliisi siinä tapauksessa, että se
on saanut tullirikoksen tietoonsa eivätkä mainitut
viranomaiset toisin sovi. Rajavartiolaitoksen oikeudesta toimittaa
tullirikosasian esitutkinta säädetään
rajavartiolain (578/2005) 42, 43, 43 a, 43 b ja 44 §:ssä.
2 §
Ilmoittamisvelvollisuus
Tullin on ilmoitettava poliisille tietoonsa tulleesta epäillystä vakavasta
rikoksesta ja käynnistämästään
toimenpiteestä sellaisen rikoksen selvittämiseksi.
Ilmoitusvelvollisuuden piiriin kuuluvista rikoksista ja ilmoituksen
käytännön toteutuksesta sovitaan Tullin
ja poliisin välisessä yhteistoiminnassa.
3 §
Tehtävän siirtäminen
Tulli siirtää tullirikoksen esitutkinnan kokonaan
poliisille, jos poliisi sitä rikosvastuun kokonaisvaltaisen
ja tarkoituksenmukaisen toteutumisen turvaamiseksi pyytää.
Tulli turvaa siirrettävässä asiassa esitutkinnan
suorittamisen siihen saakka, kunnes esitutkinnan siirtäminen
on tapahtunut.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun esitutkinnan siirtoa
koskevan kirjallisen pyynnön Tullille voi esittää keskusrikospoliisin,
suojelupoliisin tai poliisilaitoksen päällikkö tai
apulaispäällikkö. Pyyntö tulee
laatia kirjallisesti, ja se tulee perustella.
Poliisi varaa Tullille tilaisuuden osallistua siirretyn tullirikoksen
esitutkintaan myös siirron jälkeen.
4 §
Tutkinnanjohtaja
Tullin toimittamassa esitutkinnassa tutkinnanjohtajana on pakkokeinolain
2 luvun 9 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu
pidättämiseen oikeutettu Tullin virkamies. Muu
tullirikostorjuntatehtävissä toimiva tullimies
saa saamansa määräyksen perusteella asiaan
laatuun liittyvästä tai muusta vastaavasta perustellusta
syystä johtaa tutkintaa.
5 §
Oikeudenkäyntivakuus
Jos pidätetyllä tai vangitulla ei ole vakinaista asuntoa
Suomessa ja on todennäköistä, että hän poistumalla
maasta karttaa oikeudenkäyntiä tai rangaistuksen
täytäntöönpanoa, hänen
vapaaksi päästämisensä ehdoksi
voidaan asettaa vakuus, jonka harkitaan takaavan sen, että hän
saapuu oikeudenkäyntiin ja suorittaa mahdollisesti tuomittavat
seuraamukset.
Jos vapaaksi päästetty ei saavu vastaamaan tuomioistuimeen
tai suorittamaan vankeusrangaistustaan sinä aikana, jona
rangaistus saadaan tuomita tai tuomittu vankeusrangaistus panna täytäntöön,
tuomioistuin saa tuomita vakuuden kokonaan tai osaksi valtiolle
menetetyksi.
Tuomittu sakko tai sakon täytäntöönpanosta annetun
lain (672/2002) nojalla perittävä valtion
saaminen saadaan periä vakuudesta.
Valtionvarainministeriön asetuksella voidaan antaa
tarkempia säännöksiä oikeudenkäyntivakuudesta
ja sen asettamisesta.
6 §
Toimenpiteistä luopuminen
Jos epäillystä rikoksesta ei ole odotettavissa ankarampaa
rangaistusta kuin sakkoa ja sitä on kokonaisuudessaan pidettävä ilmeisen
vähäisenä, tullimies voi luopua esitutkinnan
toimittamisesta tai jättää ilmoittamatta
asian syyttäjälle. Tullimies voi kuitenkin antaa
rikoksesta epäiltynä olleelle huomautuksen.
7 §
Rangaistusvaatimuksen antaminen ja rikesakon määrääminen
Pidättämiseen oikeutettu tullimies tai tehtävään
määrätty muu tullimies voi antaa rangaistusvaatimuksen
noudattaen, mitä rangaistusmääräysmenettelystä annetussa
laissa (692/1993) säädetään.
Pidättämiseen oikeutetulla tullimiehellä tai tehtävään
määrätyllä muulla tullimiehellä on
oikeus määrätä rikesakko noudattaen,
mitä rikesakkomenettelystä annetussa laissa (66/1983) säädetään.
Tullin käsiteltävänä olevassa
rikesakkoasiassa Tullin rikostorjunnan päällikön
tai hänen määräämänsä henkilön
tehtäviin sovelletaan, mitä mainitussa laissa
säädetään poliisipiirin päällikön
tehtävistä rikesakkoasiassa.
8 §
Haastaminen ja muu tiedoksianto
Tullimiehen oikeudesta haastamisen ja tiedoksiannon suorittamiseen
säädetään haastemieslaissa (505/1986).
Tullirikosasiassa haaste voidaan antaa tiedoksi myös
vastaajan haasteen vastaanottamista varten valtuuttamalle asiamiehelle.
Jos asia koskee tullirikosta, josta on säädetty ankarampi
rangaistus kuin sakko tai kuusi kuukautta vankeutta, haastetta ei
voida antaa tiedoksi vastaajan haasteen vastaanottamista varten valtuuttamalle
asiamiehelle.
Rajatulliyhteistyöstä Suomen ja Ruotsin välillä tehdyssä sopimuksessa
(SopS 2/1963) ja Suomen ja Norjan välisestä rajatulliyhteistyöstä tehdyssä sopimuksessa
(SopS 37/1969) tarkoitettu virkamies, joka suorittaa tullitoimenpiteitä Suomen
valtion lukuun, voi tullirikosasiassa antaa tiedoksi haasteen ja
7 §:ssä tarkoitetun rangaistusvaatimuksen ja rikesakon
sopimusten tarkoittamalla valvontavyöhykkeellä.
Tullirikos-asiaa koskeva rangaistusvaatimus ja rikesakko voidaan
valvontavyöhykkeellä antaa ilman valtakunnansyyttäjän
määräystä myös muulle
kuin Suomen kansalaiselle.
9 §
Haastaminen takavarikkoasiassa
Jos takavarikoidun tavaran omistaja tai haltija on tuntematon
tai hänellä ei ole tunnettua olinpaikkaa Suomessa,
hänet haastetaan julkisella haasteella saapumaan tuomioistuimeen
määräpäivänä,
jota ei saa asettaa aikaisemmaksi kuin seitsemänneksi päiväksi
haasteen julkaisemisesta. Haaste on pantava tuomioistuimen kansliaan yleisesti
nähtäville.
Jos takavarikoidun tavaran laillisesti haastettu omistaja tai
haltija ei saavu vastaamaan asiassa eikä näytä laillista
estettä, vaatimus tavaran menettämisestä ratkaistaan
hänen poissaolostaan huolimatta.
10 §
Takavarikoidun tavaran luovuttaminen, myyminen, käyttäminen
tai menettäminen
Jos muussa laissa ei toisin säädetä,
ennen kuin takavarikoitu tavara tuomitaan menetetyksi, se voidaan:
1) luovuttaa omistajalle Tullin harkitsemaa tavaran
arvoa vastaavaa vakuutta vastaan;
2) myydä huutokaupalla, jos omistaja siihen suostuu
tai jos tavaran säilyttäminen on hankalaa;
3) käyttää Tullin määräämään
tarkoitukseen, jos tavaran tuonti tai vienti on kielletty ja sen säilyttäminen
on hankalaa tai muusta erityisestä syystä;
4) hävittää noudattaen pakkokeinolain
7 luvun 24 §:ää ja siinä säädetyin
edellytyksin.
Jos tuomioistuin tuomitsee takavarikoidun tavaran menetetyksi,
omistusoikeuden katsotaan siirtyneen valtiolle silloin, kun takavarikko
tehtiin. Edellä 1 momentin 2—4 kohdassa tarkoitetuissa
tapauksissa menetetyksi tuomitun tavaran sijasta katsotaan sen arvo
menetetyksi.
11 §
Täytäntöönpano
Tulli panee täytäntöön Tullin
tutkimassa tullirikosasiassa menetetyksi tuomittua omaisuutta koskevan
päätöksen.
Takavarikoitu tavara, joka on määrätty
palautettavaksi omistajalle tai sille, jolla on muutoin oikeus tavaraan,
on tulliselvitettävä ja tavaran muut Suomeen tuonnin
edellytykset on osoitettava asianmukaisesti.
12 §
Vapautensa menettäneen henkilön kohtelu
Tullin säilyttämien pidätettyjen
ja kiinni otettujen henkilöiden kohteluun sovelletaan poliisin säilyttämien
henkilöiden kohtelusta annettua lakia (841/2006)
ja tutkintavankeuslakia (768/2005).
Mitä 1 momentissa mainituissa laeissa säädetään
poliisista sekä poliisimiehestä ja vartijasta koskee
3 momentissa säädetyin poikkeuksin Tullin säilyttämän
henkilön osalta vastaavasti Tullia sekä tullimiestä.
Mitä mainituissa laeissa säädetään
säilytystilan esimiehestä tai hänen määräämästään
pidättämiseen oikeutetusta virkamiehestä,
koskee Tullin säilytystilan esimiestä.
Poiketen siitä, mitä 1 momentissa
mainituissa laeissa säädetään:
1) Tullin hallinnoiman säilytystilan hyväksyy
Tullin valvontaosasto;
2) Tullin hallinnoiman säilytystilan järjestyssäännön
vahvistaa sekä tilojen valvonnasta ja lukittuna
pitämisestä päättää Tullin
valvontaosasto;
3) Tullin toimialaan kuuluvassa asiassa päätöksen
oikaisuvaatimuksesta tekee Tullin toimipaikkaosaston päällikkö;
4) Tullin hallinnoiman säilytystilan esimieheksi
on määrättävä pidättämiseen
oikeutettu tullimies.
13 §
Rikokseen puuttumisen lykkääminen
Suorittaessaan tullirikostorjunnan tiedonhankintatoimenpiteitä tullimies
saa lykätä puuttumista sellaiseen tekeillä olevaan
rikokseen, josta ei aiheudu välitöntä vakavaa
vaaraa toisen hengelle, terveydelle tai vapaudelle taikka välitöntä huomattavan
ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
vaaraa, jos lykkääminen on välttämätöntä tiedonhankintatoiminnan
paljastumisen estämiseksi tai toiminnan tavoitteiden turvaamiseksi.
14 §
Tietojen saanti yksityiseltä ja julkiselta yhteisöltä tai
henkilöltä
Tullilla on oikeus saada yksityiseltä tai julkiselta
yhteisöltä tai henkilöltä yhteisön
jäsentä, tilintarkastajaa, toimitusjohtajaa, hallituksen
tai hallintoneuvoston jäsentä tai työntekijää velvoittavan
yritys-, pankki- tai vakuutussalaisuuden estämättä tarvittavat
tiedot tullirikoksen estämiseksi, paljastamiseksi tai selvittämiseksi.
Tullilla on oikeus erikseen tekemästään
pyynnöstä saada teleyritykseltä ja yhteisötilaajalta yhteystiedot
sellaisesta teleosoitteesta, jota ei mainita julkisessa luettelossa,
taikka teleosoitteen tai telepäätelaitteen yksilöivät
tiedot, jos tiedot ovat tarpeen tullirikoksen estämiseksi, paljastamiseksi
tai selvittämiseksi. Tullilla on vastaava oikeus saada
postitoimintaa harjoittavalta yhteisöltä jakeluosoitetietoja.
Päätöksen 1 ja 2 momentissa tarkoitettujen tietojen
pyynnöstä tekee pidättämiseen
oikeutettu tullimies.
Tullilla on oikeus saada 1 ja 2 momentissa tarkoitetut tiedot
maksutta, jollei laissa toisin säädetä.
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitetut tiedot voidaan antaa
sähköistä tiedonsiirtomenetelmää käyttäen,
jos tietojen suojaaminen henkilötietolain (523/1999)
32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla on varmistettu.
Tulli voi velvoittaa antamaan tiedot kohtuullisessa määräajassa.
Tulli voi asettaa velvoitteen noudattamisen tehosteeksi uhkasakon.
Uhkasakon asettamispäätöstä on
noudatettava sitä koskevasta muutoksenhausta huolimatta.
Uhkasakkoa ei kuitenkaan saa asettaa, jos asianosaista on aihetta
epäillä rikoksesta ja pyydetty aineisto liittyy
rikosepäilyn kohteena olevaan asiaan. Uhkasakon asettamisesta
ja sen määrästä voidaan antaa
tarkempia säännöksiä valtiovarainministeriön
asetuksella. Muilta osin uhkasakosta säädetään
uhkasakkolaissa (1113/1990).
15 §
Henkilöllisyyden selvittäminen
Tullirikostorjunnan tullimiehellä on Tullille säädetyn
yksittäisen tehtävän suorittamiseksi
oikeus saada jokaiselta tiedot tämän nimestä,
henkilötunnuksesta tai sen puuttuessa syntymäajasta
ja kansalaisuudesta sekä paikasta, josta hän on tavoitettavissa.
Jos joku kieltäytyy antamasta tietoja ja henkilöllisyyttä ei
voida muutoin selvittää, tullirikostorjunnan tullimiehellä on
oikeus selvittää henkilöllisyys henkilötuntomerkkien
sekä tullilaissa ja henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa (761/2003)
annetun lain 2 §:ssä tarkoitettujen henkilörekistereiden
perusteella. Tällöin noudatetaan, mitä pakkokeinolain 8
luvun 33 §:n 2—4 momentissa
säädetään henkilöön
kohdistuvan etsinnän toimittamisesta.
Tullirikostorjunnan tullimiehellä on oikeus henkilöllisyyden
selvittämiseksi ottaa kiinni se, joka kieltäytyy
antamasta 1 momentissa tarkoitettuja tietoja tai antaa siinä tarkoitetuista
seikoista todennäköisesti virheellisen tiedon,
jos kiinniottaminen on välttämätöntä henkilöllisyyden
selvittämiseksi. Kiinni otettu on päästettävä vapaaksi
heti, kun tarvittavat tiedot on saatu ja viimeistään
24 tunnin kuluttua kiinniottamisesta.
16 §
Ilmaisukielto
Jos Tullin suorittamassa tiedonhankinnassa henkilölle
ilmaistaan muita kuin häntä itseään koskevia
rikostiedusteluun tai tutkintaan liittyviä seikkoja, pidättämiseen
oikeutettu tullimies voi kieltää häntä ilmaisemasta
niitä sivullisille. Syyteharkinnan aikana ilmaisukiellosta
päättää syyttäjä esitutkintalain
11 luvun 5 §:n mukaisesti.
Ilmaisukiellon edellytyksenä on, että 1 momentissa
tarkoitettujen seikkojen ilmitulo voi vaikeuttaa rikoksen estämistä tai
selvittämistä taikka aiheuttaa asianosaiselle
tai muulle henkilölle vahinkoa tai haittaa.
Kielto on voimassa enintään kolme kuukautta kerrallaan.
Kielto on annettava saajalleen kirjallisena todisteellisesti tiedoksi.
Kiellossa on yksilöitävä kiellon kohteena
olevat seikat, mainittava kiellon voimassaoloajasta ja ilmoitettava kiellon
rikkomiseen liittyvästä rangaistusuhasta.
Ilmaisukielto on kumottava viipymättä ennen määräajan
päättymistä, jos 2 momentissa tarkoitettua
määräämisen edellytystä ei
enää ole. Kiellon saajalle on ilmoitettava kiellon
kumoamisesta.
Rangaistus ilmaisukiellon rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38
luvun 1 tai 2 §:n nojalla, jollei teosta
muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.
3 luku
Salainen tiedonhankinta
Yleiset säännökset
1 §
Salaisten tiedonhankintakeinojen soveltaminen
Tässä luvussa säädetään
televalvonnan, tukiasematietojen hankkimisen, suunnitelmallisen tarkkailun,
peitellyn tiedonhankinnan, teknisen tarkkailun (tekninen kuuntelu,
tekninen katselu, tekninen seuranta ja tekninen laitetarkkailu),
teleosoitteen tai telepäätelaitteen yksilöintitietojen
hankkimisen, peitetoiminnan, valeoston, tietolähdetoiminnan
ja valvotun läpilaskun käyttämisestä tullirikoksen
estämiseen.
Salaisten pakkokeinojen käytöstä tullirikosten
selvittämiseksi säädetään
pakkokeinolain 10 luvussa, jollei tässä laissa
toisin säädetä.
2 §
Salaisten tiedonhankintakeinojen käytön edellytykset
Salaisen tiedonhankintakeinon käytön yleisenä edellytyksenä on,
että sillä voidaan olettaa saatavan tullirikoksen
estämiseksi tarvittavia tietoja.
Sen lisäksi, mitä salaisten tiedonhankintakeinojen
käytön erityisistä edellytyksistä jäljempänä säädetään,
suunnitelmallista tarkkailua, teknistä kuuntelua, teknistä katselua,
henkilön teknistä seurantaa, teknistä laitetarkkailua,
peitetoimintaa, valeostoa, tietolähteen ohjattua käyttöä ja
valvottua läpilaskua saadaan käyttää vain,
jos niillä voidaan olettaa olevan erittäin tärkeä merkitys
tullirikoksen estämiselle. Peitetoiminnan ja valeoston
käyttäminen edellyttää lisäksi,
että se on välttämätöntä tullirikoksen
estämiseksi.
Salaisen tiedonhankintakeinon käyttö on lopetettava
ennen päätöksessä mainitun määräajan
päättymistä, jos tiedonhankinnan tarkoitus on
saavutettu tai sen edellytyksiä ei enää ole.
3 §
Salaisen tiedonhankinnan jatkaminen rikoksen selvittämiseksi
Jos tullirikoksen estämiseksi aloitetun salaisen tiedonhankinnan
aikana ilmenee, että on syytä epäillä tiedonhankinnan
kohteena oleva rikos tehdyksi, tiedonhankintaa saadaan
jatkaa rikoksen selvittämiseksi kolme vuorokautta, enintään
kuitenkin luvan voimassaoloajan. Jos tullirikoksen selvittämiseksi
on tarpeen käyttää pakkokeinolain 10
luvussa tarkoitettua salaista pakkokeinoa, asia on saatettava mainitun
ajan kuluttua sen viranomaisen ratkaistavaksi, joka on toimivaltainen
päättämään kysymyksessä olevan
pakkokeinon käyttämisestä.
Tiedonhankinta televerkoista
4 §
Televalvonta ja sen edellytykset
Televalvonnalla tarkoitetaan tässä laissa
tunnistamistietojen hankkimista viestistä, joka on lähetetty
tietoyhteiskuntakaaressa (917/2014) tarkoitettuun yleiseen
viestintäverkkoon tai siihen liitettyyn viestintäverkkoon
kytketystä teleosoitteesta tai telepäätelaitteesta
taikka vastaanotettu tällaiseen osoitteeseen tai laitteeseen, sekä teleosoitteen
tai telepäätelaitteen sijaintitiedon hankkimista
taikka osoitteen tai laitteen käytön tilapäistä estämistä.
Tunnistamistiedolla tarkoitetaan tietoyhteiskuntakaaren 3 §:n 40 kohdassa
tarkoitettua oikeus- tai luonnolliseen henkilöön
yhdistettävissä olevaa tietoa, jota käsitellään
viestien välittämiseksi.
Tullille voidaan tullirikoksen estämiseksi
antaa lupa sellaisen henkilön hallussa olevan tai oletettavasti
muuten käyttämän teleosoitteen tai telepäätelaitteen
televalvontaan, jonka lausumien, uhkausten tai käyttäytymisen
perusteella taikka muutoin voidaan perustellusti olettaa hänen
syyllistyvän:
1) tullirikokseen, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta;
2) teleosoitetta tai telepäätelaitetta
käyttäen tehtyyn tullirikokseen, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kaksi
vuotta vankeutta;
3) tullirikoksena pidettävään
huumausainerikokseen; tai
4) törkeään tulliselvitysrikokseen.
Tullilla on oikeus televalvontaan 2 momentin estämättä,
jos sen välitön toteuttaminen on välttämätöntä henkeä tai
terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi.
5 §
Televalvonta teleosoitteen tai telepäätelaitteen haltijan
suostumuksella
Tulli saa kohdistaa tullirikoksen estämiseksi televalvontaa
henkilön suostumuksella tämän hallinnassa
olevaan teleosoitteeseen tai telepäätelaitteeseen,
jos jonkun voidaan lausumiensa tai muun käyttäytymisensä perusteella
perustellusti olettaa syyllistyvän tullirikokseen, josta
säädetty ankarin rangaistus on vähintään
kaksi vuotta vankeutta, taikka muuhun teleosoitetta tai telepäätelaitetta
käyttäen tehtävään
tullirikokseen.
6 §
Televalvonnasta päättäminen
Tuomioistuin päättää 4 §:n
2 momentissa sekä 5 §:ssä tarkoitetusta
televalvonnasta pidättämiseen oikeutetun tullimiehen
vaatimuksesta.
Jos 1 momentissa tarkoitettu televalvontaa koskeva asia ei siedä viivytystä,
pidättämiseen oikeutettu tullimies saa päättää televalvonnasta siihen
asti, kunnes tuomioistuin on ratkaissut luvan myöntämistä koskevan
vaatimuksen. Asia on saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi heti,
kun se on mahdollista, kuitenkin viimeistään 24
tunnin kuluttua televalvonnan käytön aloittamisesta.
Pidättämiseen oikeutettu tullimies päättää 4 §:n
3 momentissa tarkoitetusta televalvonnasta.
Lupa voidaan antaa ja päätös tehdä enintään kuukaudeksi
kerrallaan, ja lupa tai päätös voi koskea
myös luvan antamista tai päätöksen
tekemistä edeltänyttä määrättyä aikaa,
joka voi olla kuukautta pidempi.
Televalvontaa koskevassa vaatimuksessa ja päätöksessä on
mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos ja sen
oletettu tekoaika tai toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja televalvonnan edellytykset perustuvat;
4) suostumus, jos se on televalvonnan käytön edellytys;
5) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
6) toimenpiteen kohteena oleva teleosoite tai telepäätelaite;
7) televalvonnan suorittamista johtava ja valvova pidättämiseen
oikeutettu tullimies;
8) televalvonnan rajoitukset ja ehdot.
7 §
Tukiasematietojen hankkiminen ja sen edellytykset
Tukiasematietojen hankkimisella tarkoitetaan tiedon
hankkimista tietyn tukiaseman kautta telejärjestelmään
kirjautuneista tai kirjautuvista telepäätelaitteista
ja teleosoitteista.
Tullille voidaan antaa lupa 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun
tullirikoksen estämiseksi merkityksellisten tukiasematietojen
hankkimiseen.
Tullilla on lisäksi oikeus tukiasematietojen hankkimiseen,
jos se on välttämätöntä henkeä tai terveyttä uhkaavan
vaaran torjumiseksi.
8 §
Tukiasematietojen hankkimisesta päättäminen
Tuomioistuin päättää tukiasematietojen
hankkimisesta pidättämiseen oikeutetun tullimiehen vaatimuksesta.
Jos asia ei siedä viivytystä, pidättämiseen
oikeutettu tullimies saa päättää tukiasematietojen
hankkimisesta siihen asti, kunnes tuomioistuin on ratkaissut luvan
myöntämistä koskevan vaatimuksen. Asia
on saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi heti, kun se on mahdollista,
kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua keinon
käytön aloittamisesta.
Lupa annetaan tietyksi ajanjaksoksi.
Tukiasematietojen hankkimista koskevassa vaatimuksessa
ja päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos ja sen
oletettu tekoaika taikka toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) tosiseikat, joihin tukiasematietojen hankkimisen
edellytykset perustuvat;
3) ajanjakso, jota lupa koskee;
4) tukiasema, jota lupa koskee;
5) tukiasematietojen hankkimisen suorittamista johtava
ja valvova pidättämiseen oikeutettu tullimies;
6) tukiasematietojen hankkimisen rajoitukset ja ehdot.
Suunnitelmallinen tarkkailu, peitelty tiedonhankinta ja tekninen
tarkkailu
9 §
Suunnitelmallinen tarkkailu ja sen edellytykset
Tarkkailulla tarkoitetaan tiettyyn henkilöön salaa
kohdistettavaa havaintojen tekemistä tiedonhankintatarkoituksessa.
Tarkkailussa voidaan rikoslain 24 luvun 6 §:n
estämättä käyttää näköhavaintojen
tekemiseen kameraa tai muuta sellaista teknistä laitetta.
Suunnitelmallisella tarkkailulla tarkoitetaan muun
kuin lyhytaikaisen tarkkailun kohdistamista henkilöön,
jonka voidaan perustellusti olettaa syyllistyvän tullirikokseen.
Tullin rikostorjunnan tullimies saa tullirikoksen estämiseksi
kohdistaa 2 momentissa tarkoitettuun henkilöön
suunnitelmallista tarkkailua, jos on perusteltua syytä olettaa
hänen syyllistyvän tullirikokseen, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kaksi
vuotta vankeutta, taikka tullirikokseksi katsottavaan rikoslain 44 luvun
5 §:ssä säädettyyn
lääkerikokseen, rikoslain 46 luvun 6 §:ssä säädettyyn
laittomaan tuontitavaraan ryhtymiseen tai rikoslain 46 luvun 7 §:ssä säädettyyn
tulliselvitysrikokseen.
Tässä pykälässä tarkoitettua
tarkkailua ei saa kohdistaa vakituiseen asumiseen käytettävään tilaan.
Teknistä laitetta ei saa käyttää rikoslain 24
luvun 11 §:ssä tarkoitettuun kotirauhan
suojaamaan paikkaan kohdistuvassa tarkkailussa tai suunnitelmallisessa
tarkkailussa.
10 §
Suunnitelmallisesta tarkkailusta päättäminen
Pidättämiseen oikeutettu tullimies päättää suunnitelmallisesta
tarkkailusta.
Suunnitelmallista tarkkailua koskeva päätös voidaan
tehdä kerrallaan enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Päätös suunnitelmallisesta
tarkkailusta on tehtävä kirjallisesti. Päätöksessä on
mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos ja sen
oletettu tekoaika;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja suunnitelmallinen tarkkailu perustuvat;
4) luvan voimassaoloaika;
5) suunnitelmallisen tarkkailun suorittamista johtava
ja valvova pidättämiseen oikeutettu tullimies;
6) suunnitelmallisen tarkkailun rajoitukset ja ehdot.
11 §
Peitelty tiedonhankinta ja sen edellytykset
Peitellyllä tiedonhankinnalla tarkoitetaan tiettyyn
henkilöön kohdistuvaa lyhytkestoisessa vuorovaikutuksessa
tapahtuvaa tiedonhankintaa, jossa tullimiehen tehtävän
salaamiseksi käytetään vääriä,
harhauttavia tai peiteltyjä tietoja.
Tulli saa käyttää peiteltyä tiedonhankintaa tullirikoksen
estämiseksi, jos henkilön lausumien tai muun käyttäytymisen
perusteella voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän:
1) tullirikokseen, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta;
2) tullirikokseksi katsottavaan huumausainerikokseen;
3) suunnitelmalliseen, järjestäytyneeseen, ammattimaiseen,
jatkuvaan tai toistuvaan rikolliseen toimintaan liittyvään
salakuljetukseen; tai
4) törkeään tulliselvitysrikokseen.
Peitelty tiedonhankinta ei ole sallittua asunnossa edes asunnonhaltijan
myötävaikutuksella.
12 §
Peitellystä tiedonhankinnasta päättäminen
Tullin rikostorjunnan päällikkö tai
tehtävään määrätty
salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu pidättämiseen
oikeutettu tullimies päättää peitellystä tiedonhankinnasta
tullirikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi.
Päätös peitellystä tiedonhankinnasta
on tehtävä kirjallisesti. Päätöksessä on
mainittava:
1) toimenpide ja sen tavoite riittävästi
yksilöitynä;
2) peitellyn tiedonhankinnan toteuttava yksikkö ja
siitä vastaava tullirikostorjunnan tullimies;
3) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos;
4) peitellyn tiedonhankinnan kohteena oleva henkilö;
5) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
perustuu;
6) toimenpiteen suunniteltu toteuttamisajankohta;
7) peitellyn tiedonhankinnan rajoitukset ja ehdot.
Päätöstä on olosuhteiden
muuttuessa tarvittaessa tarkistettava.
13 §
Tekninen kuuntelu ja sen edellytykset
Teknisellä kuuntelulla tarkoitetaan rikoslain 24
luvun 5 §:n estämättä tietyn
henkilön sellaisen keskustelun tai viestin, joka ei ole
ulkopuolisten tietoon tarkoitettu ja johon keskusteluun kuuntelija
ei osallistu, kuuntelua, tallentamista ja muuta käsittelyä teknisellä laitteella,
menetelmällä tai ohjelmistolla keskustelun tai
viestin sisällön tai sen osapuolten taikka 4 momentissa tarkoitetun
henkilön toiminnan selvittämiseksi.
Teknistä kuuntelua ei saa kohdistaa vakituiseen asumiseen
käytettävään tilaan.
Tullilla on oikeus tullirikoksen estämiseksi vakituiseen
asumiseen käytettävän tilan ulkopuolella
olevan henkilön tekniseen kuunteluun. Tullille voidaan
antaa lupa myös viranomaisten tiloissa olevan rikoksen
johdosta vapautensa menettäneen henkilön tekniseen
kuunteluun. Kuuntelu voidaan toteuttaa kohdistamalla se tilaan tai
muuhun paikkaan, jossa tiedonhankinnan kohteena olevan henkilön
voidaan olettaa todennäköisesti oleskelevan tai
käyvän.
Teknisen kuuntelun edellytyksenä on lisäksi, että henkilön
lausumien, uhkausten tai käyttäytymisen perusteella
taikka muutoin voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän:
1) tullirikokseen, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta;
2) tullirikokseksi katsottavaan huumausainerikokseen;
3) suunnitelmalliseen, järjestäytyneeseen, ammattimaiseen,
jatkuvaan tai toistuvaan rikolliseen toimintaan liittyvään
salakuljetukseen; tai
4) törkeään tulliselvitysrikokseen.
Tullilla on aina 2 momentin estämättä oikeus tekniseen
kuunteluun, jos se on välttämätöntä Tullin
rikostorjunnan toimenpiteen turvalliseksi suorittamiseksi ja toimenpiteen
suorittajan, kiinni otettavan tai suojattavan henkilön
henkeä tai terveyttä uhkaavan välittömän
vaaran torjumiseksi.
14 §
Teknisestä kuuntelusta päättäminen
Tuomioistuin päättää rikoksen
johdosta vapautensa menettäneen henkilön teknisestä kuuntelusta
pidättämiseen oikeutetun tullimiehen vaatimuksesta.
Pidättämiseen oikeutettu tullimies päättää 13 §:n
5 momentissa tarkoitetusta ja muusta kuin tämän
pykälän 1 momentissa tarkoitetusta teknisestä kuuntelusta.
Lupa voidaan antaa ja päätös tehdä enintään kuukaudeksi
kerrallaan.
Teknistä kuuntelua koskevassa vaatimuksessa
ja päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos ja sen
oletettu tekoaika taikka toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja teknisen kuuntelun edellytykset perustuvat;
4) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
5) tila tai muu paikka, johon kuuntelu kohdistuu;
6) teknisen kuuntelun suorittamista johtava ja valvova
pidättämiseen oikeutettu tullimies;
7) teknisen kuuntelun rajoitukset ja ehdot.
15 §
Tekninen katselu ja sen edellytykset
Teknisellä katselulla tarkoitetaan rikoslain 24 luvun
6 §:n estämättä tapahtuvaa
tietyn henkilön taikka tilan tai muun paikan tarkkailua
tai tallentamista kameralla tai muulla sellaisella paikkaan sijoitetulla
teknisellä laitteella, menetelmällä tai
ohjelmistolla.
Teknistä katselua ei saa kohdistaa vakituiseen asumiseen
käytettävään tilaan.
Tullilla on oikeus tullirikoksen estämiseksi vakituiseen
asumiseen käytettävän tilan ulkopuolella
olevan henkilön tekniseen katseluun. Tullille voidaan antaa
lupa myös viranomaisen tiloissa olevan rikoksen johdosta
vapautensa menettäneen henkilön tekniseen katseluun.
Katselu voidaan toteuttaa kohdistamalla se tilaan tai paikkaan,
jossa tiedonhankinnan kohteena olevan henkilön voidaan
olettaa todennäköisesti oleskelevan tai käyvän.
Rikoslain 24 luvun 11 §:ssä tarkoitetun
kotirauhan suojaaman tilan tai muun paikan ja rikoksen johdosta
vapautensa menettäneen epäillyn teknisen katselun
edellytyksenä on, että henkilön lausumien,
uhkausten tai käyttäytymisen perusteella taikka
muutoin voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän
13 §:n 4 momentissa tarkoitettuun rikokseen. Muun
teknisen katselun edellytyksenä on, että henkilön
voidaan perustellusti olettaa syyllistyvän tullirikokseen,
josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään
vuosi vankeutta.
Tullilla on aina 2 momentin estämättä oikeus tekniseen
katseluun, jos se on välttämätöntä Tullin
rikostorjunnan toimenpiteen turvalliseksi suorittamiseksi ja toimenpiteen
suorittajan, kiinni otettavan tai suojattavan henkilön
henkeä tai terveyttä uhkaavan välittömän
vaaran torjumiseksi.
16 §
Teknisestä katselusta päättäminen
Tuomioistuin päättää teknisestä katselusta
pidättämiseen oikeutetun tullimiehen vaatimuksesta,
jos katselu kohdistuu rikoslain 24 luvun 11 §:ssä tarkoitettuun
kotirauhan suojaamaan tilaan tai muuhun paikkaan taikka rikoksen
johdosta vapautensa menettäneeseen henkilöön.
Pidättämiseen oikeutettu tullimies päättää 15 §:n
5 momentissa tarkoitetusta ja muusta kuin tämän
pykälän 1 momentissa tarkoitetusta teknisestä katselusta.
Lupa voidaan antaa ja päätös tehdä enintään kuukaudeksi
kerrallaan.
Teknistä katselua koskevassa vaatimuksessa ja
päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos ja sen
oletettu tekoaika tai toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja teknisen katselun edellytykset perustuvat;
4) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
5) tila tai muu paikka, johon katselu kohdistuu;
6) teknisen katselun suorittamista johtava ja valvova
pidättämiseen oikeutettu tullimies;
7) teknisen kuuntelun rajoitukset ja ehdot.
17 §
Tekninen seuranta ja sen edellytykset
Teknisellä seurannalla tarkoitetaan esineen, aineen
tai omaisuuden liikkumisen seurantaa siihen erikseen sijoitettavalla
tai siinä jo olevalla radiolähettimellä tai
muulla sellaisella teknisellä laitteella taikka menetelmällä tai
ohjelmistolla.
Tulli saa tullirikoksen estämiseksi kohdistaa rikoksen
kohteena olevaan tai sellaisen henkilön oletettavasti hallussa
olevaan tai haltuun todennäköisesti tulevaan esineeseen,
aineeseen tai omaisuuteen teknistä seurantaa, jonka lausumien,
uhkausten tai käyttäytymisen perusteella taikka
muutoin voidaan perustellusti olettaa syyllistyvän tullirikokseen,
josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään
vuosi vankeutta.
Jos teknisen seurannan tarkoituksena on seurata henkilön
liikkumista sijoittamalla seurantalaite hänen yllään
oleviin vaatteisiin tai mukanaan olevaan esineeseen (henkilön
tekninen seuranta), saadaan toimenpide suorittaa vain, jos hänen
voidaan perustellusti olettaa syyllistyvän 13 §:n
4 momentissa tarkoitettuun rikokseen.
Tullilla on lisäksi oikeus tekniseen seurantaan, jos
se on välttämätöntä Tullin
rikostorjunnan toimenpiteen turvalliseksi suorittamiseksi ja toimenpiteen
suorittajan, kiinni otettavan tai suojattavan henkilön
henkeä tai terveyttä uhkaavan välittömän
vaaran torjumiseksi.
18 §
Teknisestä seurannasta päättäminen
Tuomioistuin päättää henkilön
teknisestä seurannasta pidättämiseen
oikeutetun tullimiehen vaatimuksesta. Jos asia ei siedä viivytystä,
pidättämiseen oikeutettu tullimies saa päättää seurannasta
siihen asti, kunnes tuomioistuin on ratkaissut luvan myöntämistä koskevan
vaatimuksen. Asia on saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi heti,
kun se on mahdollista, kuitenkin viimeistään 24
tunnin kuluttua keinon käytön aloittamisesta.
Pidättämiseen oikeutettu tullimies päättää 17 §:n
4 momentissa tarkoitetusta ja muusta kuin tämän
pykälän 1 momentissa tarkoitetusta teknisestä seurannasta.
Lupa voidaan antaa ja päätös tehdä enintään kuudeksi
kuukaudeksi kerrallaan.
Teknistä seurantaa koskevassa vaatimuksessa
ja päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos ja sen
oletettu tekoaika tai toimenpiteen perusteena oleva vaara;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja teknisen seurannan edellytykset perustuvat;
4) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
5) toimenpiteen kohteena oleva esine, aine tai omaisuus;
6) teknisen seurannan suorittamista johtava ja valvova
pidättämiseen oikeutettu tullimies;
7) teknisen seurannan rajoitukset ja ehdot.
19 §
Tekninen laitetarkkailu ja sen edellytykset
Teknisellä laitetarkkailulla tarkoitetaan
tietokoneen tai muun vastaavan teknisen laitteen taikka sen ohjelmiston
toiminnan, sisältämien tietojen tai yksilöintitietojen
muuta kuin yksinomaan aistinvaraista tarkkailua, tallentamista tai muuta
käsittelyä tullirikoksen estämiselle
merkityksellisen seikan tutkimiseksi.
Teknisellä laitetarkkailulla ei saa hankkia tietoa
viestin sisällöstä eikä 4 §:n
1 momentissa tarkoitetuista tunnistamistiedoista.
Tullille voidaan antaa tullirikoksen estämiseksi lupa
tekniseen laitetarkkailuun, jos henkilön lausumien, uhkausten
tai käyttäytymisen perusteella taikka
muutoin voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän
13 §:n 4 momentissa tarkoitettuun rikokseen. Tulli
saa kohdistaa teknistä laitetarkkailua mainitun henkilön
todennäköisesti käyttämään
tietokoneeseen tai muuhun vastaavaan tekniseen laitteeseen taikka
sen ohjelmiston toimintaan.
20 §
Teknisestä laitetarkkailusta päättäminen
Tuomioistuin päättää teknisestä laitetarkkailusta
pidättämiseen oikeutetun tullimiehen vaatimuksesta.
Jos asia ei siedä viivytystä, pidättämiseen
oikeutettu tullimies saa päättää teknisestä laitetarkkailusta
siihen asti, kunnes tuomioistuin on ratkaissut luvan myöntämistä koskevan vaatimuksen.
Asia on saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi heti, kun se on
mahdollista, kuitenkin viimeistään 24 tunnin kuluttua
tiedonhankintakeinon käytön aloittamisesta.
Lupa voidaan antaa enintään kuukaudeksi kerrallaan.
Teknistä laitetarkkailua koskevassa vaatimuksessa
ja päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos ja sen
oletettu tekoaika;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
ja teknisen laitetarkkailun edellytykset perustuvat;
4) luvan voimassaoloaika kellonajan tarkkuudella;
5) toimenpiteen kohteena oleva tekninen laite tai ohjelmisto;
6) teknisen laitetarkkailun suorittamista johtava ja
valvova pidättämiseen oikeutettu tullimies;
7) teknisen laitetarkkailun rajoitukset ja ehdot.
21 §
Teleosoitteen tai telepäätelaitteen yksilöintitietojen
hankkiminen
Tulli saa tullirikoksen estämiseksi hankkia teknisellä laitteella
teleosoitteen tai telepäätelaitteen yksilöintitiedot,
jos estettävänä on tullirikos, josta
säädetty ankarin rangaistus on vähintään
vuosi vankeutta.
Tulli saa käyttää 1 momentissa tarkoitettujen tietojen
hankkimiseksi ainoastaan sellaista teknistä laitetta, jota
voidaan käyttää vain teleosoitteen ja
telepäätelaitteen yksilöimiseen. Viestintävirasto
tarkastaa teknisen laitteen tässä momentissa tarkoitetun
vaatimustenmukaisuuden sekä sen, ettei laite ominaisuuksiensa
vuoksi aiheuta haitallista häiriötä yleisen
viestintäverkon laitteille tai palveluille.
Teleosoitteen tai telepäätelaitteen yksilöintitietojen
hankkimisesta päättää pidättämiseen
oikeutettu tullimies.
22 §
Laitteen, menetelmän tai ohjelmiston asentaminen ja
poisottaminen
Tullirikostorjunnan tullimiehellä on oikeus sijoittaa
tekniseen tarkkailuun käytettävä laite, menetelmä tai
ohjelmisto toimenpiteen kohteena olevaan esineeseen, aineeseen,
omaisuuteen, tilaan tai muuhun paikkaan taikka tietojärjestelmään,
jos tarkkailun toteuttaminen sitä edellyttää.
Tullirikostorjunnan tullimiehellä on tällöin oikeus
laitteen, menetelmän tai ohjelmiston asentamiseksi, käyttöön
ottamiseksi ja poistamiseksi salaa mennä edellä mainittuihin
kohteisiin tai tietojärjestelmään sekä kiertää,
purkaa tai muulla vastaavalla tavalla tilapäisesti ohittaa kohteen
tai tietojärjestelmän suojaus taikka haitata sitä.
Kotietsinnästä säädetään
erikseen.
Tekniseen tarkkailuun käytettävän
laitteen, menetelmän tai ohjelmiston saa asentaa vakituiseen
asumiseen käytettävään tilaan
vain, jos tuomioistuin on antanut siihen luvan pidättämiseen oikeutetun
tullimiehen vaatimuksesta taikka jos asentaminen on välttämätöntä 13 §:n
5 momentissa, 15 §:n 5 momentissa tai 17 §:n
4 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa.
Peitetoiminta ja valeosto
23 §
Peitetoiminta ja sen edellytykset
Peitetoiminnalla tarkoitetaan tiettyyn henkilöön
tai tämän toimintaan kohdistuvaa suunnitelmallista
tiedonhankintaa käyttämällä soluttautumista,
jossa tiedonhankinnan edellyttämän luottamuksen
hankkimiseksi tai tiedonhankinnan paljastumisen estämiseksi
käytetään vääriä, harhauttavia
tai peiteltyjä tietoja tai rekisterimerkintöjä taikka
valmistetaan tai käytetään vääriä asiakirjoja.
Tulli saa, siten kuin jäljempänä säädetään, kohdistaa
tullirikoksen estämiseksi ja selvittämiseksi henkilöön
peitetoimintaa, jos henkilön lausumien tai muun käyttäytymisen
perusteella voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän tai
myötävaikuttavan sellaiseen pakkokeinolain 10
luvun 3 §:ssä tarkoitettuun rikokseen,
johon sisältyy omaisuuden maahantuontia, maastavientiä tai
Suomen kautta kuljettamista. Edellytyksenä on lisäksi,
että tiedonhankintaa on rikollisen toiminnan suunnitelmallisuuden,
järjestäytyneisyyden tai ammattimaisuuden taikka
ennakoitavissa olevan jatkuvuuden tai toistuvuuden vuoksi pidettävä tarpeellisena.
Tullilla on oikeus kohdistaa tullirikoksen estämiseksi
ja selvittämiseksi henkilöön peitetoimintaa
tietoverkossa, jos henkilön lausumien tai muun käyttäytymisen
perusteella voidaan perustellusti olettaa hänen syyllistyvän
sellaiseen tullirikokseen, josta säädetty ankarin
rangaistus on vähintään kaksi vuotta
vankeutta.
Peitetoiminta asunnossa on sallittua vain, jos sisäänkäynti
tai oleskelu tapahtuu asuntoa käyttävän
aktiivisella myötävaikutuksella. Kotietsinnästä säädetään
erikseen.
24 §
Peitetoiminnan toteuttaminen
Tullirikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi suoritettavan
peitetoiminnan toteuttaa poliisi siten kuin 28 §:ssä säädetään.
Yksinomaan tietoverkossa tehtävän peitetoiminnan
voi kuitenkin toteuttaa tehtävään määrätty
salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu tullirikostorjunnan
tullimies.
Salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu tullirikostorjunnan
tullimies voi osallistua tullirikoksen estämiseksi tai
selvittämiseksi suoritettavan peitetoiminnan toteutukseen
poliisin esittämästä pyynnöstä.
Poliisin suorittaman tullirikoksen peitetoiminnan toteutukseen osallistuvan
tullirikostorjunnan tullimiehen oikeuksiin ja velvollisuuksiin sovelletaan,
mitä poliisilain (872/2011) 5 luvun 28—30 §:ssä ja
pakkokeinolain 10 luvun 27—29 §:ssä säädetään
poliisimiehen oikeuksista ja velvollisuuksista.
25 §
Rikoksentekokielto
Yksinomaan tietoverkossa tehtävää peitetoimintaa
suorittava tullirikostorjunnan tullimies ei saa tehdä rikosta
eikä aloitetta rikoksen tekemiseen.
26 §
Järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan
ja valvottuun läpilaskuun osallistuminen
Jos yksinomaan tietoverkossa tehtävää peitetoimintaa
suorittava tullimies osallistuessaan järjestäytyneen
rikollisryhmän toimintaan hankkii toimitiloja taikka kulku-
tai muita sellaisia välineitä, osallistuu henkilöiden,
esineiden tai aineiden kuljettamisen järjestämiseen,
hoitaa taloudellisia asioita taikka avustaa rikollisryhmää muilla
näihin rinnastettavilla tavoilla, hän on rangaistusvastuusta
vapaa, jos erittäin pätevin perustein on voitu
olettaa, että:
1) toimenpide tehdään ilman hänen
myötävaikutustaankin;
2) tullimiehen toiminta ei tule aiheuttamaan vaaraa
tai vahinkoa kenenkään hengelle, terveydelle,
vapaudelle taikka merkittävää vaaraa
tai vahinkoa omaisuudelle; ja
3) avustaminen edistää merkittävästi
toiminnan tavoitteen saavuttamista.
Yksinomaan tietoverkossa tehtävää peitetoimintaa
suorittava tullimies saa osallistua 42 §:ssä tarkoitetun
valvotun läpilaskun kohteena olevan toimituksen järjestämiseen,
jos osallistuminen edistää merkittävästi
läpilaskun tavoitteen saavuttamista.
27 §
Yksinomaan tietoverkossa tehtävää peitetoimintaa
koskeva esitys ja suunnitelma
Yksinomaan tietoverkossa tehtävää peitetoimintaa
koskevassa esityksessä on mainittava:
1) toimenpiteen esittäjä;
2) tiedonhankinnan kohteena oleva henkilö riittävästi
yksilöitynä;
3) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos riittävästi
yksilöitynä;
4) toiminnan tavoite;
5) toiminnan tarpeellisuus;
6) muut toiminnan edellytysten arviointia varten tarvittavat
tiedot.
Toiminnan toteuttamisesta on laadittava kirjallinen suunnitelma,
jonka tulee sisältää päätöksenteon
ja toiminnan toteuttamisen kannalta oleelliset ja riittävän
yksityiskohtaiset tiedot. Suunnitelma annetaan tiedoksi keskusrikospoliisille.
Suunnitelmaa on olosuhteiden muuttuessa tarvittaessa tarkistettava.
28 §
Peitetoiminnasta päättäminen
Tullin rikostorjunnan päällikkö päättää tullirikoksen
estämiseksi tai selvittämiseksi suoritettavasta
peitetoiminnasta ja sen toteuttamista koskevan pyynnön
esittämisestä poliisille. Yksinomaan tietoverkossa
tehtävästä peitetoiminnasta päättämisestä säädetään
29 §:ssä.
Poliisi päättää peitetoiminnan
käytännön toteutuksesta. Tullirikoksen
estämiseksi suoritettavan peitetoiminnan toteuttamista
koskevaan päätökseen sovelletaan, mitä poliisilain
5 luvun 32 §:ssä säädetään
peitetoimintaa koskevasta päätöksestä.
Tullirikoksen selvittämiseksi suoritettavan peitetoiminnan
toteuttamista koskevaan päätökseen sovelletaan,
mitä pakkokeinolain 10 luvun 31 §:ssä säädetään
peitetoimintaa koskevasta päätöksestä.
29 §
Yksinomaan tietoverkossa tehtävästä peitetoiminnasta
päättäminen
Päätöksen 24 §:ssä tarkoitetun
tehtävään määrätyn
salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutetun tullirikostorjunnan
tullimiehen toteuttamasta yksinomaan tietoverkossa tehtävästä peitetoiminnasta
tekee keskusrikospoliisin päällikkö tullirikostorjunnan
päällikön tai tehtävään määrätyn
salaisen tiedonhankintaan erityisesti koulutetun pidättämiseen
oikeutetun tullimiehen esityksestä.
Päätös voidaan antaa enintään
kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan.
Päätös on tehtävä kirjallisesti.
Päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen esittäjä;
2) toiminnan toteuttava yksikkö ja toiminnan toteuttamisesta
vastaava tullimies;
3) tunnistetiedot yksinomaan tietoverkossa tehtävää peitetoimintaa
suorittavista tullimiehistä;
4) tiedonhankinnan perusteena oleva tullirikos;
5) peitetoiminnan kohteena oleva henkilö, jonka
voidaan perustellusti olettaa syyllistyvän 4 kohdassa
tarkoitettuun tullirikokseen, jos henkilö on tiedossa;
6) tosiseikat, joihin epäily ja peitetoiminnan edellytykset
perustuvat;
7) toiminnan tavoite ja toteuttamissuunnitelma;
8) päätöksen voimassaoloaika;
9) voidaanko toiminnassa tehdä 26 §:ssä tarkoitettuja
toimenpiteitä, ja toimenpiteiden perusteena olevat tosiseikat
sekä peitetoiminnan rajoitukset ja ehdot.
Päätöstä on olosuhteiden
muuttuessa tarvittaessa tarkistettava. Peitetoiminnan lopettamisesta
on tehtävä kirjallinen päätös.
30 §
Ratkaisu peitetoiminnan edellytyksistä
Jos 23 §:n 2 momentissa tarkoitetulla peitetoiminnalla
tullirikoksen estämiseksi saatua tietoa on tarkoitus käyttää oikeudenkäynnissä syyllisyyttä
tukevana
selvityksenä, toiminnasta päättäneen
tullimiehen on saatettava tuomioistuimen ratkaistavaksi, olivatko
23 §:n 2 momentissa tarkoitetut peitetoiminnan edellytykset
olemassa. Jos kyse on peitetoiminnasta tullirikoksen selvittämiseksi,
mainittujen edellytysten käsilläolo on aina saatettava
tuomioistuimen käsiteltäväksi.
31 §
Peitetoiminnan laajentaminen
Jos yksinomaan tietoverkossa tehtävän peitetoiminnan
aikana ilmenee, että voidaan perustellusti olettaa toiminnan
kohteena olevan henkilön syyllistyvän sen käyttämisen
perusteena olevan tullirikoksen lisäksi siihen välittömästi
liittyvään muuhun 23 §:n 2 momentissa
tai poliisilain 5 luvun 28 §:n 2 momentissa tarkoitettuun rikokseen,
tehtävää suorittava virkamies saa laajentaa
peitetoiminnan koskemaan myös sitä. Edellytyksenä on
lisäksi, että peitetoiminnan välitön
laajentaminen on tarpeen rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi.
Toiminnan laajentaminen on kuitenkin saatettava ilman aiheetonta
viivytystä ja viimeistään kolmen vuorokauden
kuluttua tiedonhankinnan aloittamisesta yksinomaan tietoverkossa
tehtävästä peitetoiminnasta päättäneen
tullimiehen ratkaistavaksi.
Jos yksinomaan tietoverkossa tehtävän peitetoiminnan
aikana ilmenee, että voidaan perustellusti olettaa muun
kuin toiminnan kohteena olevan henkilön syyllistyvän
23 §:n 2 momentissa tai poliisilain 5
luvun 28 §:n 2 momentissa tarkoitettuun
rikokseen, tehtävää suorittava toimivaltainen
virkamies saa laajentaa peitetoiminnan koskemaan myös mainittua
henkilöä. Edellytyksenä on lisäksi,
että peitetoiminnan välitön laajentaminen
on tarpeen rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi.
Toiminnan laajentaminen on kuitenkin saatettava ilman aiheetonta
viivytystä ja viimeistään kolmen vuorokauden
kuluttua tiedonhankinnan aloittamisesta yksinomaan tietoverkossa
tehtävästä peitetoiminnasta päättäneen tullimiehen
ratkaistavaksi.
Jos yksinomaan tietoverkossa tehtävän peitetoiminnan
laajentamisessa on kyse muun kuin tullirikoksen estämisestä ja
toiminnan toteuttajana on poliisi, toiminnan laajentamista koskevassa
asiassa noudatetaan poliisilain 5 luvun 34 §:ää.
32 §
Valeosto ja sen edellytykset
Valeostolla tarkoitetaan esitutkintaviranomaisen tekemää esineen,
aineen, omaisuuden tai palvelun ostotarjousta tai ostoa, jonka tavoitteena
on rikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi saada
viranomaisen haltuun tai löytää rikokseen
liittyvä esine, aine tai omaisuus taikka saada haltuun
tai löytää todiste rikosasiassa tai rikoksella
saatu hyöty.
Tehtävään määrätty
tullirikostorjunnan tullimies saa, siten kuin jäljempänä säädetään,
tehdä tullirikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi
valeoston, jos siitä säädetty ankarin
rangaistus on vähintään kaksi vuotta
vankeutta ja on todennäköistä, että valeostolla
saavutetaan 1 momentissa tarkoitettu tavoite. Muun kuin näyte-erän
ostaminen edellyttää, että ostaminen
on välttämätöntä valeoston
toteuttamiseksi.
Valeoston toteuttaja saa tehdä vain sellaista tiedonhankintaa,
joka on välttämätöntä valeoston
toteuttamiseksi. Valeosto on toteutettava siten, ettei se saa kohteena
olevaa tai muuta henkilöä tekemään
rikosta, jota hän ei muuten tekisi.
Valeosto asunnossa on sallittua vain, jos sisäänkäynti
tai oleskelu tapahtuu asuntoa käyttävän
aktiivisella myötävaikutuksella. Kotietsinnästä säädetään
erikseen.
33 §
Valeoston toteuttaminen
Tullirikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi suoritettavan
valeoston toteuttaa poliisi siten kuin 34 §:ssä säädetään.
Yksinomaan tietoverkossa tehtävän valeoston voi
kuitenkin toteuttaa tehtävään määrätty
salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu tullirikostorjunnan
tullimies.
Salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu tullirikostorjunnan
tullimies voi osallistua tullirikoksen estämiseksi tai
selvittämiseksi suoritettavan valeoston toteutukseen poliisin
esittämästä pyynnöstä.
Poliisin suorittaman tullirikoksen valeoston toteutukseen osallistuvan
tullirikostorjunnan tullimiehen oikeuksiin ja velvollisuuksiin sovelletaan,
mitä poliisilain 5 luvun 35—38 §:ssä ja pakkokeinolain
10 luvun 34—37 §:ssä säädetään
poliisimiehen oikeuksista ja velvollisuuksista.
34 §
Valeostosta päättäminen
Tullin rikostorjunnan päällikkö päättää tullirikoksen
estämiseksi tai selvittämiseksi suoritettavasta
valeostosta ja sen toteuttamista koskevan pyynnön esittämisestä poliisille.
Yksinomaan tietoverkossa tehtävästä valeostosta
päättämisestä säädetään
35 §:ssä.
Poliisi päättää valeoston
käytännön toteutuksesta. Tullirikoksen
estämiseksi suoritettavan valeoston toteuttamista koskevaan
päätökseen sovelletaan, mitä poliisilain
5 luvun 36 §:ssä säädetään
valeoston toteuttamista koskevasta päätöksestä.
Tullirikoksen selvittämiseksi suoritettavan valeoston toteuttamista
koskevaan päätökseen sovelletaan, mitä pakkokeinolain
10 luvun 35 §:ssä säädetään
valeoston toteuttamista koskevasta päätöksestä.
35 §
Yksinomaan tietoverkossa tehtävästä valeostosta
päättäminen
Päätöksen 33 §:n
1 momentissa tarkoitetun tehtävään määrätyn
salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutetun tullirikostorjunnan
tullimiehen toteuttamasta yksinomaan tietoverkossa tehtävästä valeostosta
tekee keskusrikospoliisin päällikkö tehtävään
määrätyn salaiseen tiedonhankintaan erityisesti
koulutetun pidättämiseen oikeutetun tullimiehen
esityksestä.
Päätös voidaan antaa enintään
kahdeksi kuukaudeksi kerrallaan.
Päätös on tehtävä kirjallisesti.
Päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos;
2) valeoston kohteena oleva henkilö;
3) tosiseikat, joihin epäily ja valeoston
edellytykset perustuvat;
4) valeoston kohteena oleva esine, aine, omaisuus tai
palvelu;
5) valeoston tarkoitus;
6) päätöksen voimassaoloaika;
7) valeoston suorittamista johtava ja valvova pidättämiseen
oikeutettu tullimies;
8) valeoston rajoitukset ja ehdot.
36 §
Yksinomaan tietoverkossa tehtävän valeoston toteuttamista
koskeva suunnitelma
Yksinomaan tietoverkossa tehtävän valeoston
toteuttamisesta on laadittava kirjallinen suunnitelma, jos se on
tarpeen toiminnan laajuuden tai muun vastaavan syyn vuoksi.
Edellä 1 momentissa tarkoitettua suunnitelmaa on olosuhteiden
muuttuessa tarvittaessa tarkistettava.
37 §
Yksinomaan tietoverkossa tehtävän valeoston toteuttamista
koskeva päätös
Päätös yksinomaan tietoverkossa tehtävän
valeoston toteuttamisesta on tehtävä kirjallisesti. Päätöksen
tekee valeoston toteuttamisesta vastaava salaiseen tiedonhankintaan
erityisesti koulutettu pidättämiseen oikeutettu
tullimies.
Päätöksessä on
mainittava:
1) valeostosta päättänyt
tullimies, päätöksen antopäivä ja
sisältö;
2) valeoston toteuttava yksikkö;
3) tunnistetiedot valeoston suorittavista tullirikostorjunnan
tullimiehistä;
4) selvitys siitä, miten on varmistuttu, että valeosto
ei saa sen kohteena olevaa tai muuta henkilöä tekemään
rikosta, jota hän ei muuten tekisi;
5) toteuttamisen rajoitukset ja ehdot.
Jos toimenpide ei siedä viivytystä, 2 momentissa
tarkoitettua päätöstä ei tarvitse
laatia kirjallisesti ennen valeostoa. Päätös
on kuitenkin laadittava kirjallisesti viipymättä valeoston
jälkeen.
Päätöstä on olosuhteiden
muuttuessa tarvittaessa tarkistettava.
38 §
Tullimiehen turvaaminen peitellyssä tiedonhankinnassa,
peitetoiminnassa ja valeostossa
Pidättämiseen oikeutettu tullimies saa päättää,
että peiteltyä tiedonhankintaa toteuttava tullirikostorjunnan
tullimies varustetaan kuuntelun ja katselun mahdollistavalla teknisellä laitteella,
jos
varustaminen on perusteltua hänen turvallisuutensa varmistamiseksi.
Tullin rikostorjunnan tullimiehen osallistuessa poliisin toteuttamaan peitetoimintaan
tai valeostoon tullimiehen turvaamisessa noudatetaan, mitä poliisilain
5 luvun 39 §:ssä säädetään
poliisin oikeudesta varustaa tiedonhankintaa toteuttava poliisimies kuuntelun
ja katselun mahdollistavalla teknisellä laitteella.
Kuuntelu ja katselu saadaan tallentaa. Tallenteet on hävitettävä heti
sen jälkeen, kun niitä ei tarvita tullimiehen
turvaamiseen. Jos niitä on kuitenkin tarpeen säilyttää asiaan
osallisen oikeusturvaan liittyvistä syistä,
tallenteet saadaan säilyttää ja käyttää tässä tarkoituksessa,
ja ne on hävitettävä, kun asia on lainvoimaisesti
ratkaistu tai jätetty sillensä.
Tietolähdetoiminta ja valvottu läpilasku
39 §
Tietolähdetoiminta ja tietolähteen ohjatun
käytön edellytykset
Tietolähdetoiminnalla tarkoitetaan muuta kuin
satunnaista luottamuksellista, Tullille laissa säädettyjen
tullirikostorjuntatehtävien hoitamiseksi merkityksellisten
tietojen vastaanottamista tulli- ja muun esitutkintaviranomaisen
ulkopuoliselta henkilöltä (tietolähde).
Tulli saa pyytää tähän tarkoitukseen
hyväksyttyä henkilökohtaisilta ominaisuuksilta
sopivaa, rekisteröityä ja tiedonhankintaan suostunutta
tietolähdettä hankkimaan 1 momentissa tarkoitettuja
tietoja (tietolähteen ohjattu käyttö).
Tietolähteen ohjatussa käytössä tietoja
ei saa pyytää hankittavaksi sellaisella tavalla,
joka edellyttäisi viranomaiselle kuuluvien toimivaltuuksien
käyttöä tai joka vaarantaisi tietolähteen tai
muun henkilön hengen tai terveyden. Ennen tietolähteen
ohjattua käyttöä tietolähteelle
on tehtävä selkoa hänen oikeuksistaan
ja velvollisuuksistaan sekä erityisesti hänelle
lain mukaan sallitusta ja kielletystä toiminnasta. Tietolähteen
turvallisuudesta on tarpeen mukaan huolehdittava tiedonhankinnan
aikana ja sen jälkeen.
40 §
Tietolähdettä koskevien tietojen käsittely
ja palkkion maksu
Tietolähdettä koskevat tiedot voidaan tallettaa
henkilörekisteriin. Tietojen käsittelyyn sovelletaan
tullilakia.
Rekisteröidylle tietolähteelle voidaan maksaa
palkkio. Perustellusta syystä palkkio voidaan maksaa myös
rekisteröimättömälle tietolähteelle.
Palkkion veronalaisuudesta säädetään erikseen.
41 §
Tietolähteen ohjatusta käytöstä päättäminen
Tullin rikostorjunnan päällikkö tai
tehtävään määrätty
salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu pidättämiseen
oikeutettu tullimies päättää tietolähteen
ohjatusta käytöstä.
Päätös voidaan antaa enintään
kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan.
Päätös tietolähteen
ohjatusta käytöstä on tehtävä kirjallisesti.
Päätöksessä on mainittava:
1) toimenpiteen esittäjä;
2) tiedonhankinnan toteuttava yksikkö ja sen toteuttamisesta
vastaava Tullin rikostorjunnan tullimies;
3) tunnistetiedot tietolähteestä;
4) toimenpiteen peruste;
5) toimenpiteen kohteena oleva henkilö, jos hän
on päätöstä tehtäessä yksilöitävissä;
6) tiedonhankinnan tavoite ja toteuttamissuunnitelma;
7) päätöksen voimassaoloaika;
8) tietolähteen ohjatun käytön
rajoitukset ja ehdot.
Päätöstä on olosuhteiden
muuttuessa tarvittaessa tarkistettava. Tietolähteen ohjatun
käytön lopettamisesta on tehtävä kirjallinen
päätös.
42 §
Valvottu läpilasku ja sen edellytykset
Tulli saa olla puuttumatta esineen, aineen tai omaisuuden kuljetukseen
tai muuhun toimitukseen tai siirtää tällaista
puuttumista, jos tämä on tarpeen tekeillä olevaan
rikokseen osallisten henkilöiden tunnistamiseksi taikka
tekeillä olevaa rikosta vakavamman rikoksen tai laajemman
rikoskokonaisuuden estämiseksi (valvottu läpilasku).
Tulli saa käyttää valvottua läpilaskua
sellaisen tullirikoksen estämiseksi, josta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään neljä vuotta
vankeutta, taikka jos kyseessä on tullirikokseksi katsottava
huumausainerikos, salakuljetus tai törkeä tulliselvitysrikos.
Edellytyksenä on lisäksi, että läpilaskua
voidaan valvoa ja siihen voidaan tarvittaessa puuttua. Toimenpiteestä ei
saa myöskään aiheutua merkittävää vaaraa
kenenkään hengelle, terveydelle tai vapaudelle
eikä merkittävää huomattavan
ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
vaaraa. Viranomaisyhteistyöstä valvotun läpilaskun
toteuttamiseksi säädetään erikseen.
Suomea sitovaan kansainväliseen sopimukseen tai muuhun
Suomea sitovaan velvoitteeseen liittyvästä kansainvälisestä valvotusta
läpilaskusta säädetään
erikseen.
43 §
Valvotusta läpilaskusta päättäminen
Tullin rikostorjunnan päällikkö taikka
tehtävään määrätty
salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu pidättämiseen
oikeutettu tullimies päättää Tullin
suorittamasta valvotusta läpilaskusta.
Päätös voidaan antaa enintään
kuukaudeksi kerrallaan.
Päätöksessä on
mainittava:
1) toimenpiteen perusteena oleva tullirikos ja sen
tekoaika;
2) henkilö, jonka voidaan perustellusti olettaa
syyllistyvän 1 kohdassa tarkoitettuun rikokseen;
3) tosiseikat, joihin henkilöön kohdistuva epäily
perustuu;
4) tiedonhankinnan tavoite ja toteuttamissuunnitelma;
5) toimenpiteen kohteena oleva kuljetus tai muu toimitus;
6) päätöksen voimassaoloaika;
7) valvotun läpilaskun rajoitukset ja ehdot.
Tässä pykälässä tarkoitetun
päätöksen ilmoittamisesta poliisin, Tullin
ja rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta annetun lain (687/2009) 5 §:ssä tarkoitetulle
PTR-rikostiedusteluyksikölle säädetään
valtioneuvoston asetuksella.
Yhteiset säännökset
44 §
Menettely tuomioistuimessa
Salaista tiedonhankintaa koskevan lupa-asian käsittelemisessä ja
ratkaisemisessa tuomioistuimessa noudatetaan, mitä pakkokeinolain
3 luvun 1, 3, 8 ja 10 §:ssä säädetään
vangitsemisasian käsittelystä. Peitetoimintaa
koskevat asiat käsitellään Helsingin
käräjäoikeudessa.
Salaisen tiedonhankintakeinon käyttöä koskeva
vaatimus on otettava viipymättä tuomioistuimessa
käsiteltäväksi vaatimuksen tehneen tai hänen
määräämänsä asiaan
perehtyneen tullimiehen läsnä ollessa. Asia on
ratkaistava kiireellisesti. Käsittely voidaan pitää myös
käyttäen videoneuvottelua tai muuta soveltuvaa
teknistä tiedonvälitystapaa, jossa käsittelyyn
osallistuvilla on puhe- ja näköyhteys keskenään.
Jos tuomioistuin on myöntänyt luvan televalvontaan,
se saa tutkia ja ratkaista luvan myöntämistä uuteen
teleosoitteeseen tai telepäätelaitteeseen koskevan
asian vaatimuksen tehneen tai hänen määräämänsä tullimiehen
läsnä olematta, jos on kulunut vähemmän
kuin kuukausi samaa estettävää tullirikosta
koskevan lupa-asian suullisesta käsittelystä.
Asia voidaan käsitellä mainitun tullimiehen läsnä olematta
myös, jos tiedonhankintakeinon käyttö on
jo lopetettu.
Asia voidaan ratkaista kuulematta henkilöä, jonka
perustellusti voidaan olettaa syyllistyvän tai syyllistyneen
tullirikokseen, taikka teleosoitteen tai telepäätelaitteen
taikka kuunneltavan tai katseltavan tilan haltijaa. Käsiteltäessä 5 §:ssä tarkoitettua
asiaa teleosoitteen tai telepäätelaitteen haltijalle
on kuitenkin varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jollei siihen
rikoksen estämiseen liittyvästä syystä ole
estettä. Käsiteltäessä vapautensa
menettäneen teknistä kuuntelua tai katselua koskevaa
asiaa henkilöä säilyttävän
laitoksen edustajalle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jollei
se ole hänen aikaisempi kuulemisensa huomioon ottaen tarpeetonta.
Lupa-asiassa annettuun päätökseen
ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätöksestä saa
ilman määräaikaa kannella. Kantelu on
käsiteltävä kiireellisenä. Vaatimuksen
esittäjä ei saa kuitenkaan kannella peitetoimintaa
koskevasta päätöksestä.
Peitetoimintaa koskevaa asiaa varten tuomioistuimelle
on toimitettava ainoastaan asian käsittelemiseksi välttämättömät
tiedot. Asian käsittelyssä on kiinnitettävä erityistä huomiota salassapitovelvollisuuden
toteutumiseen ja siihen, että asiakirjoihin ja tietojärjestelmiin
sisältyvien tietojen suoja turvataan tarvittavin menettelytavoin
ja tietoturvallisuusjärjestelyin.
45 §
Salaisen tiedonhankinnan suojaaminen
Tullilla on salaista tiedonhankintakeinoa käyttäessään
oikeus lykätä puuttumista rikokseen, jos puuttumisen
siirtämisestä ei aiheudu merkittävää vaaraa
kenenkään hengelle, terveydelle tai vapaudelle
eikä merkittävää huomattavan
ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
vaaraa. Edellytyksenä on lisäksi, että lykkääminen
on välttämätöntä tiedonhankinnan paljastumisen
estämiseksi tai toiminnan tavoitteen turvaamiseksi.
Tulli saa käyttää vääriä,
harhauttavia tai peiteltyjä tietoja, tehdä ja
käyttää vääriä,
harhauttavia tai peiteltyjä rekisterimerkintöjä sekä valmistaa
ja käyttää vääriä asiakirjoja,
jos se on välttämätöntä jo
toteutetun, käynnissä olevan tai tulevaisuudessa
toteutettavan salaisen tiedonhankintakeinon käytön
suojaamiseksi.
Edellä 2 momentissa tarkoitettu rekisterimerkintä on
oikaistava sen jälkeen, kun momentissa tarkoitettuja edellytyksiä ei
enää ole.
46 §
Suojaamisesta päättäminen
Tullin rikostorjunnan päällikkö päättää 45 §:n 2
momentissa tarkoitetun rekisterimerkinnän tekemisestä sekä asiakirjan
valmistamisesta.
Salaiseen tiedonhankintaan erityisesti koulutettu pidättämiseen
oikeutettu tullimies päättää muusta
kuin tämän pykälän 1 momentissa
tarkoitetusta tiedonhankinnan suojaamisesta.
Tullin rikostorjunnan on pidettävä luetteloa Tullin
tekemistä rekisterimerkinnöistä ja valmistamista
asiakirjoista, valvottava niiden käyttöä sekä huolehdittava
merkintöjen oikaisemisesta.
47 §
Salaista tiedonhankintaa koskeva ilmaisukielto
Pidättämiseen oikeutettu tullimies saa tärkeästä tullirikoksen
estämiseen liittyvästä syystä kieltää sivullista
ilmaisemasta tämän tietoon tulleita seikkoja salaisen
tiedonhankintakeinon käytöstä. Edellytyksenä on
lisäksi, että sivullinen on tehtävänsä tai
asemansa johdosta avustanut tai häntä on pyydetty
avustamaan salaisen tiedonhankintakeinon käytön
toteuttamisessa.
Ilmaisukielto annetaan enintään vuodeksi kerrallaan.
Kielto on annettava saajalleen kirjallisena todisteellisesti tiedoksi.
Siinä on yksilöitävä kiellon
kohteena olevat seikat, mainittava kiellon voimassaoloaika ja ilmoitettava
sen rikkomiseen liittyvästä rangaistusuhasta.
Rangaistus ilmaisukiellon rikkomisesta tuomitaan rikoslain 38
luvun 1 tai 2 §:n mukaan, jollei teosta muualla
laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.
48 §
Määräaikojen laskeminen
Tässä luvussa tarkoitettujen määräaikojen laskemiseen
ei sovelleta säädettyjen määräaikain
laskemisesta annettua lakia (150/1930).
Aika, joka on määrätty kuukausina,
päättyy sinä määräkuukauden
päivänä, joka järjestysnumeroltaan
vastaa sanottua päivää. Jos vastaavaa päivää ei
ole siinä kuussa, jona määräaika
päättyy, määräaika
päättyy kuukauden viimeisenä päivänä.
49 §
Kuuntelu- ja katselukiellot
Teknistä kuuntelua ja teknistä katselua koskeviin
kieltoihin sovelletaan pakkokeinolain 10 luvun 52 §:ää.
50 §
Tallenteiden ja asiakirjojen tarkastaminen
Pidättämiseen oikeutetun tullimiehen tai hänen
määräämänsä virkamiehen
on ilman aiheetonta viivytystä tarkastettava salaisen tiedonhankintakeinon
käytössä kertyneet tallenteet ja asiakirjat.
51 §
Tallenteiden tutkiminen
Salaisen tiedonhankintakeinon käytössä kertyneitä tallenteita
saa tutkia vain tuomioistuin ja pidättämiseen
oikeutettu tullimies. Pidättämiseen oikeutetun
tullimiehen määräyksestä tai tuomioistuimen
osoituksen mukaan tallennetta saa tutkia myös muu tullimies,
asiantuntija tai muu henkilö, jota käytetään
apuna tiedonhankintaa toteutettaessa.
52 §
Ylimääräinen tieto
Ylimääräisellä tiedolla tarkoitetaan
televalvonnalla, tukiasematietojen hankkimisella ja teknisellä tarkkailulla
saatua tietoa, joka ei liity rikokseen tai vaaran torjumiseen taikka
joka koskee muuta rikosta kuin sitä, jonka estämistä varten
lupa on annettu tai päätös on tehty.
53 §
Ylimääräisen tiedon käyttäminen
Ylimääräistä tietoa saa
käyttää tullirikoksen selvittämisessä,
jos tieto koskee sellaista tullirikosta, jonka estämisessä olisi
saatu käyttää sitä tämän
luvun mukaista tiedonhankintakeinoa, jolla tieto on saatu.
Ylimääräistä tietoa saa
käyttää myös, jos ylimääräisen
tiedon käyttämisellä voidaan olettaa olevan
erittäin tärkeä merkitys tullirikoksen
selvittämiselle ja rikoksesta säädetty
ankarin rangaistus on vähintään kolme
vuotta vankeutta.
Ylimääräisen tiedon käyttämisestä näyttönä päättää tuomioistuin
pääasian käsittelyn yhteydessä.
Ylimääräisen tiedon käyttämisen
kirjaamisesta esitutkintapöytäkirjaan säädetään
esitutkintalain 9 luvun 6 §:n 2 momentissa ja ilmoittamisesta
haastehakemuksessa oikeudenkäynnistä rikosasioissa
annetun lain (689/1997) 5 luvun 3 §:n
1 momentin 8 kohdassa.
Ylimääräistä tietoa saa
lisäksi käyttää aina tullirikoksen
estämiseksi, Tullin rikostorjunnan toiminnan suuntaamiseksi
ja syyttömyyttä tukevana selvityksenä.
Ylimääräistä tietoa saa
käyttää myös hengelle, terveydelle
tai vapaudelle aiheutuvan merkittävän vaaran taikka
huomattavan ympäristö-, omaisuus- tai varallisuusvahingon
estämiseksi. Jos edellä mainitun vaaran tai vahingon
estäminen ei kuulu Tullin toimivaltaan, asia siirretään viipymättä toimivaltaiselle
viranomaiselle.
Pakkokeinolain nojalla saadun ylimääräisen tiedon
käyttämisestä tullirikoksen estämiseen säädetään
pakkokeinolain 10 luvun 56 §:ssä.
54 §
Tietojen hävittäminen
Salaisella tiedonhankintakeinolla saatu tieto on hävitettävä viipymättä sen
jälkeen, kun on käynyt ilmi, ettei tietoa tarvita
tullirikoksen estämiseksi tai selvittämiseksi
taikka vaaran torjumiseksi.
Ylimääräinen tieto voidaan kuitenkin
säilyttää ja tallettaa tullilaissa tarkoitettuun
rekisteriin, jos tieto koskee 53 §:ssä tarkoitettua
rikosta. Tieto, jota ei ole talletettu rekisteriin tai liitetty
esitutkinta-aineistoon, on hävitettävä ilman aiheetonta
viivytystä sen jälkeen, kun on käynyt ilmeiseksi,
ettei tietoa voida käyttää tai sitä ei enää tarvita
tullirikoksen estämisessä tai selvittämisessä.
Edellä 7 §:ssä tarkoitetut
tukiasematiedot on hävitettävä, kun on
käynyt ilmi, ettei tietoa tarvita rikoksen estämiseksi,
paljastamiseksi tai selvittämiseksi taikka vaaran torjumiseksi.
55 §
Teknisen kuuntelun ja teknisen laitetarkkailun keskeyttäminen
Jos käy ilmi, että teknisen kuuntelun kohteena
oleva henkilö ei oleskele kuunneltavassa tilassa tai muussa
paikassa, tiedonhankintakeinon käyttö on keskeytettävä niin
pian kuin mahdollista sekä kuuntelulla saadut tallenteet
ja sillä saatuja tietoja koskevat muistiinpanot on heti hävitettävä.
Velvollisuus keskeyttämiseen sekä tallenteiden
ja muistiinpanojen hävittämiseen koskee myös
teknistä laitetarkkailua, jos käy ilmi, että tarkkailu
kohdistuu viestin sisältöön tai 4 §:ssä tarkoitettuihin
tunnistamistietoihin taikka että 19 §:n
3 momentissa tarkoitettu henkilö ei käytä tarkkailun
kohteena olevaa laitetta.
56 §
Kiireellisessä tilanteessa saadun tiedon hävittäminen
Jos pidättämiseen oikeutettu tullimies on 6 §:n
2 momentissa, 8 §:n 1 momentissa, 18 §:n 1
momentissa tai 20 §:n 1 momentissa tarkoitetussa kiireellisessä tilanteessa
päättänyt televalvonnan, tukiasematietojen
hankkimisen, henkilön teknisen seurannan tai teknisen laitetarkkailun
aloittamisesta, mutta tuomioistuin katsoo, että edellytyksiä toimenpiteelle
ei ole ollut, se on lopetettava sekä sillä saatu
aineisto ja sillä saatuja tietoja koskevat muistiinpanot
on heti hävitettävä. Näin saatuja
tietoja saadaan kuitenkin käyttää samoin
edellytyksin kuin ylimääräistä tietoa
saadaan käyttää 53 §:n mukaan.
57 §
Salaisen tiedonhankintakeinon käytöstä ilmoittaminen
Televalvonnasta, suunnitelmallisesta tarkkailusta, peitellystä tiedonhankinnasta,
teknisestä tarkkailusta ja valvotusta läpilaskusta
on viipymättä ilmoitettava tiedonhankinnan kohteelle kirjallisesti
sen jälkeen, kun tiedonhankinnan tarkoitus on saavutettu.
Salaisen tiedonhankintakeinon käytöstä on
kuitenkin ilmoitettava tiedonhankinnan kohteelle viimeistään
vuoden kuluttua sen käytön lopettamisesta.
Tuomioistuin voi pidättämiseen oikeutetun tullimiehen
vaatimuksesta päättää, että 1
momentissa tarkoitettua ilmoitusta tiedonhankinnan kohteelle saadaan
lykätä enintään kaksi vuotta
kerrallaan, jos se on perusteltua käynnissä olevan
tiedonhankinnan turvaamiseksi, valtion turvallisuuden varmistamiseksi
taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi. Ilmoitus saadaan tuomioistuimen
päätöksellä jättää kokonaan
tekemättä, jos se on välttämätöntä valtion turvallisuuden
varmistamiseksi taikka hengen tai terveyden suojaamiseksi.
Jos tiedonhankinnan kohteen henkilöllisyys ei ole tiedossa
1 tai 2 momentissa tarkoitetun määräajan
tai lykkäyksen päättyessä, tiedonhankintakeinon
käytöstä on ilmoitettava kirjallisesti
ilman aiheetonta viivytystä henkilöllisyyden selvittyä.
Kohteelle ilmoittamisesta on samalla annettava kirjallisesti tieto luvan myöntäneelle
tuomioistuimelle.
Suunnitelmallisesta tarkkailusta, peitellystä tiedonhankinnasta,
yksinomaan tietoverkossa tehtävästä peitetoiminnasta,
yksinomaan tietoverkossa tehtävästä valeostosta
ja tietolähteen ohjatusta käytöstä ei
ole velvollisuutta ilmoittaa tiedonhankinnan kohteelle, jos asiassa
ei ole aloitettu esitutkintaa. Jos esitutkinta aloitetaan, noudatetaan
pakkokeinolain 10 luvun 60 §:ää.
Kun harkitaan ilmoituksen lykkäämistä tai tekemättä jättämistä 2
ja 5 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa, arvioinnissa on myös
otettava huomioon asianosaisen oikeus asianmukaisesti valvoa oikeuttaan.
Ilmoitusta koskevan asian käsittelyssä tuomioistuimessa
noudatetaan 44 §:ää. Yksinomaan
tietoverkossa tehtävästä peitetoiminnasta,
yksinomaan tietoverkossa tehtävästä valeostosta
ja tietolähteen ohjatusta käytöstä ilmoittamista
koskevat asiat käsitellään Helsingin
käräjäoikeudessa noudattaen mainitun
pykälän 6 momenttia.
58 §
Pöytäkirja
Muun salaisen tiedonhankintakeinon kuin tarkkailun käytön
lopettamisen jälkeen on laadittava ilman aiheetonta viivytystä pöytäkirja.
59 §
Asianosaisjulkisuuden rajoittaminen eräissä tapauksissa
Sen estämättä, mitä viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 11 §:ssä säädetään,
sillä, jonka oikeutta tai velvollisuutta asia koskee, ei
ole oikeutta saada tietoa tässä luvussa tarkoitetun
tiedonhankintakeinon käytöstä, ennen
kuin tämän luvun 57 §:ssä tarkoitettu ilmoitus
on tehty. Hänellä ei ole myöskään
henkilötietolaissa säädettyä rekisteröidyn
tarkastusoikeutta.
Kun 57 §:ssä tarkoitettu ilmoitus
on tehty, 1 momentissa tarkoitetulla henkilöllä on
oikeus saada tieto salaisen tiedonhankintakeinon käyttöä koskevasta
asiakirjasta tai tallenteesta, jollei antamatta jättäminen
ole välttämätöntä valtion turvallisuuden
varmistamiseksi taikka hengen, terveyden, yksityisyyden tai salassa
pidettävien taktisten ja teknisten menetelmien suojaamiseksi.
Kun harkitaan asiakirjan, tallenteen tai tiedon antamatta jättämistä,
arvioinnissa on otettava huomioon 1 momentissa tarkoitetun henkilön oikeus
asianmukaisesti valvoa oikeuttaan.
Tieto ääni- tai kuvatallenteesta voidaan antaa vain
luovuttamalla tallenne Tullin luona kuultavaksi tai nähtäväksi,
jos tallenteen sisältö huomioon ottaen on syytä olettaa,
että tiedon antaminen muulla tavoin voisi johtaa tallenteessa esiintyvän
henkilön yksityisyyden suojan loukkaamiseen.
60 §
Teleyrityksen avustamisvelvollisuus ja pääsy eräisiin
tiloihin
Teleyrityksen on ilman aiheetonta viivytystä tehtävä televerkkoon
televalvonnan edellyttämät kytkennät.
Sama koskee myös niitä tilanteita, joissa Tulli
toteuttaa televalvonnan teknisellä laitteella. Teleyrityksen
on lisäksi annettava pidättämiseen oikeutetun
tullimiehen käyttöön hallussaan olevat
teknisen seurannan toimeenpanoa varten tarpeelliset tiedot.
61 §
Korvaus teleyritykselle
Teleyrityksellä on oikeus saada valtion varoista korvaus
tässä luvussa tarkoitetusta viranomaisten avustamisesta
ja tietojen antamisesta aiheutuneista välittömistä kustannuksista
noudattaen tietoyhteiskuntakaaren 299 §:ää.
Korvauksen maksamisesta päättää toimenpiteen suorittanut
Tullin rikostorjunnan yksikkö.
Päätökseen saa hakea muutosta siten
kuin tullilaissa säädetään.
Hallinto-oikeuden on tällaista asiaa käsitellessään
varattava Viestintävirastolle tilaisuus tulla kuulluksi.
62 §
Salaisen tiedonhankinnan valvonta
Tullin ja sen salaisia tiedonhankintakeinoja käyttävien
yksiköiden esimiehet valvovat tässä luvussa
tarkoitettua tiedonhankintaa. Tulli antaa valtiovarainministeriölle
vuosittain kertomuksen salaisten tiedonhankinta- ja pakkokeinojen käytöstä ja
valvonnasta Tullissa.
Valtiovarainministeriön on annettava eduskunnan oikeusasiamiehelle
vuosittain kertomus salaisten tiedonhankinta- ja pakkokeinojen sekä niiden
suojaamisen käytöstä ja valvonnasta Tullissa.
63 §
Rangaistusasteikon lieventämisen vaikutus
Tässä luvussa tarkoitettujen tiedonhankintakeinojen
käyttöön ei vaikuta se, että rangaistus mitattaisiin
rikoslain 6 luvun 8 §:ää soveltaen lievennetyltä rangaistusasteikolta.
64 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tässä luvussa
tarkoitettujen salaisten tiedonhankintakeinojen käytön
järjestämisestä ja valvonnasta sekä toimenpiteiden kirjaamisesta
ja valvontaa varten annettavista selvityksistä.