2 luku
Postipalvelujen tarjoaminen
3 §
Toimilupaa edellyttävä postitoiminta
Kirjelähetyksiä koskeva postitoiminta edellyttää toimilupaa.
4 §
Toimilupaviranomainen ja toimilupamenettely
Toimilupaa postipalvelun tarjoamiseen haetaan valtioneuvostolta.
Toimilupia ei julisteta haettaviksi.
Valtioneuvosto myöntää toimiluvan
määräajaksi, enintään
kymmeneksi vuodeksi.
Toimilupaa koskeva päätös on tehtävä kolmen
kuukauden kuluessa hakemuksen saapumisesta valtioneuvostolle.
Valtioneuvosto voi pidentää kolmen kuukauden määräaikaa
enintään kolmella kuukaudella, jos se on erityisen syyn
vuoksi tarpeen.
5 §
Toimilupahakemuksen sisältö
Toimilupahakemuksessa on annettava kaikki ne valtioneuvoston
pyytämät tiedot, jotka ovat tarpeen arvioitaessa
6 §:ssä tarkoitettuja toimiluvan myöntämisen
edellytyksiä. Tarkemmat säännökset
hakemuksen sisällöstä annetaan valtioneuvoston
asetuksella.
6 §
Toimiluvan myöntämisen edellytykset
Toimilupa on myönnettävä,
jos:
1) hakija on yritys tai yhteisö, jolla on
riittävät taloudelliset voimavarat huolehtia
postiyrityksen velvollisuuksista;
2) hakijan kykyä noudattaa postitoimintaa koskevia
säännöksiä ja määräyksiä ei
ole perustellusti syytä epäillä;
3) hakijalla on kyky säännölliseen
toimiluvan mukaiseen toimintaan;
4) alue, jolle toimilupaa haetaan, täyttää 7 §:n mukaiset
edellytykset; sekä
5) valtioneuvostolla ei ole erityisen painavia perusteita
epäillä toimiluvan myöntämisen
vaarantavan ilmeisesti kansallista turvallisuutta.
7 §
Toimilupa-alue
Toimiluvan haltija saa tarjota toimiluvan piiriin kuuluvia postipalveluita
vain sillä alueella, jolle toimilupa myönnetään.
Alueen, jolle toimilupaa haetaan, on oltava hallinnollisesti
ja toiminnallisesti yhtenäinen.
8 §
Hakemusmaksu
Toimiluvan hakija on velvollinen suorittamaan valtiolle
hakemuksen yhteydessä hakemusmaksun, joka on
1 000 euroa. Hakemusmaksu tulee suorittaa myös määräysvallan
muutosta ja toimiluvan muuttamista ja siirtämistä koskevien
hakemusten yhteydessä sekä ennakkopäätöstä haettaessa.
9 §
Toimiluvan sisältö
Toimiluvassa määrätään
postiyrityksen maantieteellinen toimialue ja toimiluvan voimassaoloaika.
Valtioneuvoston tulee asettaa toimiluvassa ehtoja,
jotka täydentävät tämän
lain säännöksiä tai sen nojalla
annettuja säädöksiä ja jotka
koskevat:
1) velvollisuutta toimia Maailman postiliiton yleissopimuksen
(SopS/
) mukaisena nimettynä operaattorina
ja Maailman postiliiton sopimusten noudattamista;
2) postinumerojärjestelmän ylläpitämistä;
3) kielilaissa (423/2003) tai saamen kielilaissa
(1086/2003) tarkoitettua kielellistä palvelua;
4) velvollisuutta määritellä postilaatikoiden paikat;
5) muita näihin verrattavia palvelujen laadun,
saatavuuden tai tehokkuuden turvaamiseksi välttämättömiä ehtoja.
Edellä 2 momentin 1—3 kohdan mukaisia ehtoja
voidaan asettaa vain yleispalvelun tarjoajalle tai, ellei
yleispalveluvelvollisuutta ole asetettu, muulle postiyritykselle.
Edellä 2 momentin 4 kohdan mukainen ehto voidaan asettaa muulle
kuin yleispalvelun tarjoajalle vain, jos alueella ei ole asetettu
kirjelähetysten välittämistä koskevaa
yleispalveluvelvollisuutta.
Toimilupaviranomainen ei saa asettaa ehtoja, jotka johtaisivat
rinnakkaisiin vastaavan tasoisiin velvoitteisiin tämän
lain tai sen nojalla annettujen säädösten
taikka muun lainsäädännön kanssa.
10 §
Toimiluvan muuttaminen
Toimilupaa voidaan muuttaa toimiluvan haltijan hakemuksesta
tai tämän suostumuksella. Toimilupaa voidaan muuttaa
muutoinkin, jos se on välttämätöntä yleispalvelun
turvaamiseen liittyvän erityisen syyn vuoksi tai sellaisen
olennaisen muutoksen vuoksi, joka tapahtuu luvanvaraisen toiminnan
toimintaedellytyksissä.
11 §
Toimiluvan peruuttaminen
Valtioneuvosto voi peruuttaa postiyrityksen toimiluvan
osaksi tai kokonaan:
1) jos postiyritys on toistuvasti ja vakavasti rikkonut
tämän lain säännöksiä tai
sen nojalla annettuja säännöksiä tai
määräyksiä, muun postitoimintaa
koskevan lain säännöksiä, 9 §:ssä tarkoitettuja
toimilupaehtoja tai sille määrättyä 24 §:ssä tarkoitettua
yleispalveluvelvollisuutta;
2) jos postiyrityksellä ei enää toiminnan
laatu ja laajuus huomioon ottaen ole riittäviä taloudellisia
voimavaroja huolehtia velvollisuuksistaan; taikka
3) jos toimiluvan haltija ei ole aloittanut säännöllistä toimiluvan
mukaista toimintaa yhdeksän kuukauden kuluessa toimilupakauden
alkamisesta, ellei toimilupaviranomainen toimiluvanhaltijan
hakemuksesta toiminnan edellytyksiin liittyvien syiden
vuoksi toisin määrää.
Toimiluvan peruuttaminen edellyttää lisäksi sitä,
että postiyritys ei kehotuksesta huolimatta ole kohtuullisessa,
vähintään kuukauden pituisessa määräajassa
korjannut menettelyään, saattanut taloudellisia
voimavarojaan riittäviksi tai aloittanut toimintaansa.
Valtioneuvosto voi peruuttaa toimiluvan myös, jos luvanhaltija
lopettaa toimintansa.
12 §
Toimiluvan siirtäminen
Toimilupaa ei saa siirtää. Valtioneuvosto
voi peruuttaa toimiluvan, jos tosiasiallinen määräysvalta
toimiluvanhaltijaan nähden muuttuu. Määräysvallan
muuttumisesta on ilmoitettava välittömästi
valtioneuvostolle. Valtioneuvoston on päätettävä toimiluvan
peruuttamisesta kahden kuukauden kuluessa ilmoittamisesta.
Toimiluvan haltija voi pyytää 1 momentin perusteella
tapahtuvasta toimiluvan peruuttamisesta ennakkopäätöksen.
Valtioneuvoston tulee antaa päätös
kahden kuukauden kuluessa siitä, kun hakemus on saapunut
valtioneuvostolle. Jos määräysvallan
muutoksen syynä on yrityskauppa, joka on ilmoitettava kilpailunrajoituksista annetun
lain (480/1992) mukaan Kilpailuvirastolle
tai yrityskeskittymien valvonnasta ("EY:n sulautuma-asetus") annetun
neuvoston asetuksen (EY) N:o 139/2004 mukaan Euroopan komissiolle,
valtioneuvoston päätös on annettava
kahden kuukauden kuluessa siitä, kun yrityskauppa-asia
on lainvoimaisesti ratkaistu.
Toimilupaa ei peruuteta, jos se siirretään
konsernin sisäisesti emoyhtiön ja sen täysin
omistaman tytäryhtiön välillä.
Tällaisesta siirrosta on välittömästi
ilmoitettava valtioneuvostolle.
13 §
Toimenpiteet postitoiminnan lopettamisen johdosta
Jos postiyritys aikoo lopettaa toimintansa, sen on ilmoitettava
asiasta valtioneuvostolle viimeistään kolme kuukautta
ennen toiminnan lopettamista.
Jos postiyrityksen toimilupa peruutetaan, toimilupaa ei myönnetä uudelleen
toimilupakauden päätyttyä tai postiyritys
muuten lopettaa toimintansa, valtioneuvoston on päätettävä niistä toimista,
joihin on ryhdyttävä postitoiminnan ylläpitämiseksi.
Jos postitoiminnan ylläpitämiseksi tarvittavan
postiyrityksen käyttöomaisuuden siirtämisestä toiselle
postitoiminnan harjoittajalle ei sovita, valtioneuvosto voi päättää siirrosta
korvausta vastaan. Korvauksen perusteisiin ja määräämiseen
sovelletaan, mitä kiinteän omaisuuden ja erityisten
oikeuksien lunastuksesta annetussa laissa (603/1977)
säädetään lunastuskorvauksesta.
3 luku
Yleispalvelun sisältö
14 §
Yleispalvelun tarjoaminen
Koko maassa on oltava pysyvästi tarjolla postipalvelujen
yleispalvelu, joka on saatavilla tasapuolisin ehdoin.
Yleispalvelun sisällöstä säädetään
tässä luvussa.
15 §
Yleispalveluun kuuluvat postilähetykset
Yleispalveluun kuuluu seuraavia postilähetyksiä koskevien
postipalveluiden pysyvä tarjonta:
1) enintään kahden kilon painoiset
kirjelähetykset, jotka maksetaan yleisesti käytettävissä olevilla
käteismaksutavoilla ja jotka käyttäjällä on
mahdollisuus jättää postiyrityksen kuljetettavaksi
keräilypisteeseen; kotimaan kirjelähetyksistä on
pidettävä tarjolla ainakin sellaista jättöpäivästä lukien
toisena arkipäivänä jaettavaksi tarkoitettua
kirjetuotetta, johon sovelletaan 19 §:ssä määriteltyä yleispalvelun laatustandardia;
2) enintään kymmenen kilon painoiset
postipaketit, jotka maksetaan yleisesti käytettävissä olevilla
käteismaksutavoilla ja jotka käyttäjällä on
mahdollisuus jättää postiyrityksen kuljetettavaksi
postitoimipisteeseen tai muuhun soveltuvaan jättöpaikkaan
ja noutaa postitoimipisteestä;
3) maahan saapuvat enintään kahdenkymmenen
kilon painoiset postilähetykset; sekä
4) 1 ja 2 kohdassa tarkoitettujen postilähetysten
kirjaamis- ja vakuuttamispalvelut.
Tässä pykälässä tarkoitettuun
yleispalveluun kuuluvat sekä kotimaan palvelut että ulkomaanpalvelut.
16 §
Toimipisteet
Yleispalvelun tarjoajan on ylläpidettävä toimipisteitä,
joista yleispalveluun kuuluvat tuotteet ja palvelut ovat saatavilla.
Yleispalvelun tarjoajan on käytettävissään
olevin keinoin huolehdittava siitä, että toimipisteissä voidaan
asioida esteettömästi. Toimipisteet on sijoitettava
siten, että yleispalvelun käyttäjät
voivat asioida toimipisteessä kohtuullisen matkan päässä vakituisesta
asunnostaan. Toimipisteiden sijaintia ja kohtuullista matkaa määriteltäessä on
otettava huomioon alueen väestötiheys ja pinta-ala, alueella
ilmenevät asiointitarpeet, palveluiden sijainti yleensä ja
muut paikalliset olosuhteet sekä uusien postipalvelumuotojen
kehittyminen. Yleispalvelun tarjoajan on ylläpidettävä jokaisessa
kunnassa vähintään yksi yleispalvelua
tarjoava toimipiste.
Toimipisteenä voi olla myös muu kuin kiinteä toimipiste,
jos sen käyttäminen ei vaaranna yleispalvelun
saatavuutta.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen toimipisteiden ohella
yleispalvelun tarjoaja voi ylläpitää myös
muita toimipisteitä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää tarkemmin
toimipisteiden sijoittamisesta. Valtioneuvoston asetuksella voidaan
säätää myös toimipisteverkon
järjestämiseen liittyvistä teknisistä seikoista.
17 §
Keräily ja jakelu
Yleispalveluun kuuluvat kirjelähetykset on keräiltävä ja
jaettava vähintään kerran päivässä viitenä arkipäivänä viikossa,
arkipyhiä lukuun ottamatta. Velvollisuudesta voidaan poiketa
tilapäisesti vain, jos postin keräily tai jakaminen estyy
syystä, joka johtuu postin saajasta, lain säännöksestä,
liikenteen keskeytyksestä tai muusta vastaavasta ylivoimaisesta
esteestä ja jota postin jakelussa ei ole voitu ottaa huomioon.
Lähettäjällä on oltava mahdollisuus
jättää yleispalveluun kuuluvia kirjelähetyksiä postiyrityksen
kuljetettaviksi kohtuullisen matkan päässä asunnostaan
sijaitsevaan keräilypisteeseen.
Postipaketit on jaettava kohtuullisessa ajassa. Kuitattavien
lähetyksien ja postipakettien jakelussa voidaan
käyttää saapumisilmoitusta.
18 §
Poikkeukset keräily- ja jakelutiheydestä
Yleispalvelun tarjoajalla on oikeus poiketa 17 §:ssä säädetystä keräily-
ja jakelutiheydestä, kun kyseessä on vaikeakulkuisella
saaristo- tai erämaa-alueella sijaitseva talous, joka ei
sijaitse ympärivuotisesti liikennöitävän
tien varrella mukaan lukien maantielauttojen ja vähintään viitenä päivänä viikossa
kulkevien yhteysalusten avulla liikennöitävät
reitit.
Yleispalvelun tarjoajan on vuosittain toimitettava
Viestintävirastolle selvitys 1 momentissa tarkoitettujen
talouksien lukumäärästä ja sijainnista.
Poikkeuksen piirissä voi olla koko maassa enintään
300 taloutta. Viestintäviraston on tarvittaessa ratkaistava,
mitkä taloudet kuuluvat keräily- ja
jakelutiheydestä tehdyn poikkeuksen piiriin.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen talouksien
kirjelähetysten keräily ja jakelu on tehtävä vähintään
kerran viikossa. Yleispalvelun tarjoajan on ilmoitettava
postipaketista sekä viranomaiselta saapuneesta lähetyksestä postin
saajalle viivytyksettä. Ilmoitus on tehtävä viimeistään
kolmantena päivänä lähetyksen
saapumisesta, jos postin saaja on puhelimitse, sähköpostitse
tai muutoin tavoitettavissa.
19 §
Yleispalvelun laatustandardi
Yleispalveluun kuuluvat kotimaan kirjelähetykset,
jotka on jätetty yleispalvelun tarjoajan välitettäviksi
ja jättöpäivästä lukien
toisena arkipäivänä jaettaviksi
ja joista on maksettu voimassa oleva maksu, on jaettava siten, että lähetyksistä vähintään
95 prosenttia on perillä viimeistään
jättöpäivästä lukien
toisena arkipäivänä ja vähintään
98 prosenttia viimeistään kolmantena arkipäivänä.
Yleispalveluun kuuluvat kotimaan kirjelähetykset, jotka
on jätetty yleispalvelun tarjoajan välitettäviksi
ja jättöpäivää seuraavana
arkipäivänä jaettaviksi ja joista on maksettu
voimassa oleva maksu, on jaettava siten, että lähetyksistä vähintään
80 prosenttia on perillä viimeistään
jättöpäivää seuraavana arkipäivänä.
Euroopan unionin sisäinen ulkomaanposti on jaettava
siten, että lähetyksistä vähintään
85 prosenttia on perillä jättöpäivästä lukien
kolmantena päivänä ja 97 prosenttia
lähetyksistä on perillä jättöpäivästä lukien
viidentenä päivänä. Yleispalvelun
tarjoajan on noudatettava unionin sisäisen ulkomaanpostin
laatustandardeja sekä koko unionin sisäisessä postissa
että kahden unionin jäsenvaltion välisessä postissa.
20 §
Kielellisten oikeuksien turvaaminen
Yleispalvelun tarjoajan tai sellaisen yrityksen,
joka yleispalvelun tarjoajan kanssa tekemänsä sopimuksen
nojalla tarjoaa tämän palveluja asiakkaille, on
toiminnassaan:
1) annettava palvelua suomen ja ruotsin kielellä noudattaen,
mitä kielilaissa säädetään;
ja
2) annettava palvelua saamen kielellä noudattaen,
mitä saamen kielilaissa säädetään.
21 §
Tiedoksiantomenettely
Yleispalvelun tarjoajan on huolehdittava laissa säädetyn
tiedoksiantomenettelyn käytettävissä olosta
koko maassa. Yleispalvelun tarjoajan tai sellaisen yrityksen, joka
yleispalvelun tarjoajan kanssa tekemänsä sopimuksen
nojalla tarjoaa yleispalvelun tarjoajan palveluja asiakkaille, palveluksessa
olevaan henkilöön sovelletaan rikosoikeudellista
virkavastuuta koskevia säännöksiä hänen
suorittaessaan tiedoksiantomenettelyyn liittyviä tehtäviä.
4 luku
Yleispalveluvelvollisuus
22 §
Markkinoiden arviointi
Viestintäviraston on säännöllisin
väliajoin arvioitava kirje- ja pakettipalveluiden
markkinoita. Markkinoiden arvioinnissa tulee selvittää palveluiden
tarjonta eri puolilla maata siten, että Viestintävirasto
voi arvioida tarvetta asettaa velvollisuus tarjota yleispalvelua.
Markkinoiden arvioinnin perusteella Viestintäviraston
tulee päättää, onko yleispalvelun
turvaamiseksi tarpeen määrätä yleispalveluvelvoitteita.
Viestintäviraston tulee seurata palveluiden tarjontaa
ja 23 §:ssä tarkoitettuja yleispalveluvelvollisuuden
välttämättömyyteen vaikuttavia seikkoja
sekä tässä pykälässä tarkoitetun
markkinoiden arvioinnin että sen väliajoilla tehtävän seurannan
avulla.
23 §
Yleispalveluvelvollisuuden asettaminen
Viestintäviraston on päätöksellään
asetettava yhdelle tai useammalle postiyritykselle velvollisuus
tarjota yleispalvelua, jos markkinoiden arviointi osoittaa sen olevan
välttämätöntä yleispalvelun
turvaamiseksi. Päätöksen tulee perustua
avoimuuden, suhteellisuuden ja syrjimättömyyden
periaatteisiin.
Yleispalvelua on pidettävä turvattuna,
jos:
1) palveluita on kattavasti tarjolla kaikille käyttäjille;
2) tarjottavat palvelut ovat hinnaltaan kohtuullisia
ja niitä tarjotaan kohtuullisin ja tasapuolisin ehdoin;
ja
3) alueella on keskenään kilpailevia
yrityksiä, jotka tarjoavat vastaavia palveluita ja jotka täyttävät
24 §:ssä tarkoitetut postiyritystä koskevat
edellytykset.
Viestintäviraston tulee yleispalveluvelvoitetta
asettaessaan määrätä:
1) mitä 15 §:ssä tarkoitettuja
palveluita postiyrityksen on tarjottava; ja
2) millä alueella palveluita on tarjottava.
Yleispalvelupäätöksillä ei
saa asettaa eri postiyrityksille päällekkäisiä velvoitteita.
Yleispalvelupäätöksillä ei saa
myöskään asettaa rinnakkaisia velvoitteita
tämän lain tai sen nojalla annettujen
säädösten, muun lainsäädännön
taikka yritykselle asetettujen toimilupaehtojen kanssa.
24 §
Yleispalveluvelvollisuuden asettamisen edellytykset
Yleispalveluvelvollisuus voidaan asettaa postiyritykselle, joka
täyttää 6 §:ssä tarkoitetut
toimiluvan myöntämisen edellytykset. Postiyritys voidaan
määrätä tarjoamaan sekä niitä palveluita,
joita sen toimilupa koskee, että yleispalveluihin kuuluvia
pakettipalveluita.
Velvollisuus tarjota yleispalvelua on asetettava sille
postiyritykselle, jolla on siihen parhaat edellytykset.
Postiyritys voidaan velvoittaa tarjoamaan yleispalvelua myös
muualla kuin toimilupa-alueellaan tai se voidaan velvoittaa
tarjoamaan muitakin yleispalveluja kuin niitä, joita se
on tarjonnut, jos se on yleispalvelun turvaamisen kannalta välttämätöntä eikä velvoitteen
asettaminen ole postiyrityksen kannalta kohtuutonta.
25 §
Yleispalveluvelvollisuuden muuttaminen
Viestintävirasto voi muuttaa velvollisuutta tarjota
yleispalvelua yleispalvelun tarjoajan hakemuksesta tai tämän
suostumuksella. Jotta yleispalveluvelvoitetta voitaisiin muuttaa
yleispalvelun tarjoajan hakemuksesta, yleispalvelun tarjoajan tulee
osoittaa, että se on välttämätöntä erityisen
syyn vuoksi.
Viestintävirasto voi muuttaa velvollisuutta tarjota
yleispalvelua muutoinkin, jos päätöksen perusteena
olleissa seikoissa tapahtuu merkityksellisiä muutoksia
ja velvoitteen muuttaminen on yleispalvelun turvaamiseksi välttämätöntä.
5 luku
Yleispalvelun tarjoajan hinnoittelu ja kustannuslaskenta
26 §
Hinnoittelu
Yleispalvelun tarjoajan on hinnoiteltava yleispalveluun
kuuluvat postipalvelut siten, että hinnat:
1) ovat kohtuulliset;
2) ovat sellaiset, että palvelut ovat kaikkien käyttäjien
saatavilla heidän asuinpaikastaan riippumatta;
3) ovat kustannussuuntautuneet;
4) kannustavat tehokkaaseen yleispalvelun tarjontaan;
ja
5) noudattavat avoimuuden ja syrjimättömyyden
periaatteita.
Hinnoittelun muutoksista on tiedotettava vähintään
kuukautta ennen muutoksen tapahtumista.
27 §
Yhtenäishinnoittelu ja yksittäiset hintasopimukset
Yleispalvelun tarjoajan on hinnoiteltava jättöpäivästä lukien
toisena arkipäivänä jaettavaksi tarkoitettu
tavallinen kotimaan kirjelähetys yhtenäisesti
koko maassa. Velvoite koskee yleisesti käytössä olevia
yksittäisen kirjeen maksutapoja.
Tässä pykälässä tarkoitettu
yhtenäinen hinnoittelu ei estä yleispalvelun tarjoajaa
tekemästä käyttäjien kanssa
yksittäisiä hintasopimuksia yleispalveluun kuuluvista
tuotteita ja palveluista.
Jos yleispalvelun tarjoaja tekee yleispalveluun kuuluvista
tuotteista tai palveluista yksittäisiä hintasopimuksia,
niiden ehtojen ja niihin perustuvien hintojen tulee olla kustannussuuntautuneita
ja noudattaa avoimuuden ja syrjimättömyyden periaatteita.
28 §
Kustannuslaskentajärjestelmän käyttäminen
Yleispalvelun tarjoajan on käytettävä kustannuslaskentajärjestelmää,
jonka avulla kerättävistä tiedoista selviää eri
palvelujen hintojen kohtuullisuus ja suhde kustannuksiin.
Yleispalvelun tarjoaja saa itse valita käyttämänsä kustannuslaskentajärjestelmän.
Yleispalvelun tarjoajan on laadittava kustannuslaskentajärjestelmästä Viestintävirastolle
kuvaus, josta käyvät ilmi vähintään
kustannusten pääluokat ja se, miten kustannukset
kohdennetaan.
29 §
Kustannusten kohdentaminen
Edellä 28 §:ssä tarkoitetussa
kustannuslaskentajärjestelmässä yleispalvelun
tarjoajan on kohdennettava kustannukset siten, että:
1) tiettyyn palveluun tai tuotteeseen suoraan kohdistettavissa
olevat kustannukset kohdistetaan kyseiseen palveluun tai
tuotteeseen;
2) kustannukset, joita ei voida kohdistaa suoraan,
kohdistetaan ensisijaisesti niiden alkuperän
välittömän selvittämisen perusteella
tai, jos tämä ei ole mahdollista, toiseen kustannusryhmään
osoitettavien yhteyksien perusteella tai kaikille palveluille ja
tuotteille kohdennettavien kustannusten suhteessa; ja
3) kustannukset, joita ei voida kohdistaa 1 kohdan
mukaisesti ja jotka ovat tarpeen sekä yleispalvelun että muun
kuin yleispalvelun tarjoamiseksi, kohdennetaan soveltaen samoja
kustannustekijöitä sekä yleispalveluun
että muihin palveluihin.
Tarkempia säännöksiä kustannusten
kohdentamisesta 1 momentissa tarkoitettujen periaatteiden mukaisesti
annetaan valtioneuvoston asetuksella.
Viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä kustannuslaskentajärjestelmän
avulla kerättävistä tiedoista sekä kustannuslaskentajärjestelmän
kuvauksesta. Määräykset voivat koskea:
1) kustannuslaskentajärjestelmän
ja hinnoittelun välisen yhteyden osoittamisessa välttämättömiä tietoja;
2) kustannuslaskentajärjestelmän
kuvauksen sisältöä ja muotoa; sekä
3) kustannuslaskentajärjestelmän
kuvauksen toimittamista Viestintävirastolle.
30 §
Kustannuslaskentajärjestelmän valvonta
Yleispalvelun tarjoajan tulee valita tilintarkastuslaissa (459/2007)
tarkoitettu tilintarkastaja tarkastamaan kustannuslaskentajärjestelmä yrityksen
tilintarkastuksen yhteydessä. Tilintarkastajan on laadittava
tarkastuksesta kertomus. Yleispalvelun tarjoajan on toimitettava
kertomus Viestintävirastolle tilikautensa päättymistä seuraavan
elokuun loppuun mennessä.
Viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä siitä,
mitä tietoja ja aineistoa tilintarkastajan kertomuksen
on sisällettävä. Määräykset voivat
koskea:
1) yleisiä tietoja tarkastettavasta yrityksestä ja
tarkastuksen suorittamistapaa;
2) tarkastusvelvollisuuden kohteena olevaa aineistoa;
3) kriteerejä, joilla voidaan todeta, vastaako yrityksen
toiminta sille asetettuja kustannuslaskentajärjestelmää koskevia
velvoitteita; sekä
4) tilintarkastajan kertomuksen liitteenä olevaa
aineistoa.
Viestintäviraston on julkaistava vuosittain kertomus
siitä, miten kustannuslaskentajärjestelmiä noudatetaan
yrityksissä.
31 §
Hinnoittelua koskeva selvittämisvelvollisuus ja kustannuslaskenta
Viestintävirasto ei ole velvollinen arvioinnissaan
käyttämään yleispalvelun tarjoajan
kustannuslaskennassa käyttämiä periaatteita
valvoessaan hinnoittelun lainmukaisuutta. Yleispalvelun
tarjoajalla on velvollisuus osoittaa, että sen tuotteesta
perimä hinta täyttää tässä laissa säädetyt
vaatimukset.
6 luku
Yleispalvelun nettokustannusten laskeminen ja korvaaminen
32 §
Yleispalvelun nettokustannukset
Yleispalvelun nettokustannuksilla tarkoitetaan niitä kustannuksia,
jotka liittyvät ja joita tarvitaan yleispalveluun.
Yleispalvelun nettokustannukset on laskettava niiden
nettokustannusten erotuksena, joita yleispalvelun tarjoajalle aiheutuu
toisaalta toiminnasta yleispalveluvelvoitteiden piirissä ja toisaalta
toiminnasta ilman yleispalveluvelvoitteita.
33 §
Kustannusten korvaaminen yleispalvelun tarjoajalle
Yleispalvelun tarjoajalle on korvattava valtion varoista
se osa yleispalvelun nettokustannuksista, joka muodostaa tälle
kohtuuttoman taloudellisen rasitteen:
1) yrityksen kokoon;
2) yritystoiminnan laatuun;
3) yrityksen harjoittaman toiminnan liikevaihtoon;
ja
4) muihin näihin rinnastettaviin seikkoihin nähden.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen kustannusten korvaamisesta
päättää liikenne- ja viestintäministeriö Viestintäviraston
laatiman nettokustannuslaskelman pohjalta. Muiden postiyritysten
tulee osallistua näiden kustannusten korvaamiseen yleispalvelun
tarjoajalle. Muiden postiyritysten maksaman korvauksen määräytymisestä ja
perusteista säädetään erikseen
lailla.
34 §
Korvauksen hakeminen ja yleispalvelun nettokustannusten laskeminen
Edellä 33 §:ssä tarkoitettujen kustannusten korvaamista
haetaan liikenne- ja viestintäministeriöltä.
Korvausta maksetaan taannehtivasti enintään vuoden
ajalta vaatimuksen esittämisestä.
Liikenne- ja viestintäministeriön on pyydettävä Viestintävirastoa
laskemaan yleispalvelun nettokustannukset, jos yleispalvelun tarjoaja
sitä vaatii ja jos yleispalvelun tarjoaja osoittaa todennäköiseksi,
että yleispalvelun tarjonta muodostaa sille kohtuuttoman
taloudellisen rasitteen.
Yleispalvelun tarjoaja on velvollinen toimittamaan Viestintävirastolle
nettokustannusten laskemisessa tarvittavat tiedot. Viestintävirasto ei
ole nettokustannuksia laskiessaan velvollinen käyttämään
yleispalvelun tarjoajan ilmoittamia tietoja eikä sen kustannuslaskennassa
käytettyjä periaatteita.
35 §
Asetuksenantovaltuus
Tarkempia säännöksiä nettokustannusten
laskemisesta voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
7 luku
Postiyritysten yhteistoiminta ja tietojärjestelmät
36 §
Erehdyksessä jätettyjen kirjelähetysten
välittäminen, kauttakulku ja poikkeukset velvollisuudesta
välittää ulkomailta saapuvia kirjelähetyksiä
Postiyritys on velvollinen huolehtimaan, että sen välitettäväksi
erehdyksessä jätetty kirjelähetys
toimitetaan muun postiyrityksen välitettäväksi,
jos kirjelähetyksen vastaanottajan osoitepaikka ei sijaitse
ensiksi mainitun postiyrityksen toimilupa-alueella. Välittäminen
on tehtävä kustannussuuntautuneella hinnalla ja
avoimin ja syrjimättömin ehdoin.
Postiyrityksen, joka toimii 9 §:n 2 momentin 1 kohdan
mukaisena nimettynä operaattorina, tulee kuljettaa toisen
nimetyn operaattorin sille luovuttama suljettu posti sekä avopostina
lähetettävät kirjelähetykset
turvallisimmalla tavalla niitä nopeimpia teitä,
joita se käyttää omissa lähetyksissään.
Sen estämättä, mitä 2 momentissa
säädetään, nimetty operaattori
ei ole velvollinen kuljettamaan eikä jakamaan
vastaanottajalle kirjelähetyksiä, joita
lähettäjät postittavat tai postituttavat
muualla kuin Suomessa hyötyäkseen toisessa maassa
sovellettavista edullisemmista maksuista. Nimetty operaattori voi
periä lähettäjältä tai
tämän kieltäytyessä maksamasta
lähtömaan nimetyltä operaattorilta kotimaan
maksut. Jos nämä kieltäytyvät
maksamasta määräajan kuluessa, nimetty
operaattori voi palauttaa lähetykset takaisin lähtömaan
nimetylle operaattorille ja vaatia korvausta lähettämisestä aiheutuvista
kuluista.
37 §
Postinumerojärjestelmä
Valtioneuvosto huolehtii siitä, että postitoiminnan
hoitamiseksi ylläpidetään postinumerojärjestelmää.
Yleinen postinumerojärjestelmä on sidoksissa maantieteellisiin
alueisiin. Lisäksi yksittäisten asiakkaiden käyttöön
voidaan antaa postinumeroita, jotka eivät ole sidoksissa
maantieteellisiin alueisiin. Postinumero on viidestä numerosta
muodostuva tunnus, joka merkitään osoitetoimipaikan
nimen eteen.
Valtioneuvosto asettaa postinumerojärjestelmän
ylläpitämistä koskevan ehdon toimiluvassa postiyritykselle
siten kuin 9 §:ssä säädetään. Postiyrityksen,
jonka toimiluvassa edellytetään postinumerojärjestelmän
ylläpitämistä, on noudatettava, mitä tässä pykälässä säädetään.
Postinumerojärjestelmää ylläpitävän
postiyrityksen tulee pitää postinumerojärjestelmän sisältämiä tietoja
julkisesti nähtävillä. Postiyrityksen
tulee lisäksi luovuttaa pyydettäessä tietoja
postinumerojärjestelmästä. Tiedot on luovutettava
postitoiminnan hoitamiseksi käyttökelpoisessa
muodossa sekä kustannussuuntautuneella hinnalla ja avoimin
ja syrjimättömin ehdoin.
Postinumeroa koskevasta muutoksesta on tiedotettava
tehokkaasti viimeistään kaksi kuukautta ennen
muutoksen toteuttamista. Lisäksi muutoksesta tulee samaan
aikaan tiedottaa erityisesti:
1) niille postipalvelun käyttäjille,
joita muutos koskee;
2) niille kunnille, joita muutos koskee;
3) muille postiyrityksille; ja
4) väestötietojärjestelmän
ylläpitäjille, pelastusviranomaisille sekä Hätäkeskuslaitokselle.
Edellä 4 momentissa säädettyä määräaikaa
ei sovelleta muutokseen, joka koskee vain yksittäistä postinsaajataloutta
tai yksittäisen asiakkaan käyttöön
annettua postinumeroa, joka ei ole sidoksissa yleiseen maantieteelliseen
postinumerojärjestelmään.
38 §
Osoiterekisteri
Postiyrityksellä on oikeus ylläpitää postitoiminnan
hoitamiseksi ja muiden kuin postitoimintaan kuuluvien lähetysten
välittämiseksi postin saajia koskevaa osoiterekisteriä.
Postiyritys voi sopia osoiterekisterin ylläpidosta
toisen yrityksen kanssa.
Osoiterekisteriin talletetaan postin saajan nimi- ja osoitetietojen
lisäksi henkilötunnus sekä muut lähetysten
perillemenon ja postin saajan oikeuksien turvaamiseksi välttämättömät
tiedot. Yleispalvelun tarjoajalla on postitoiminnan hoitamista,
lähetysten perillemenon turvaamista ja postin saajan oikeuksien
turvaamista varten oikeus saada väestötietojärjestelmästä henkilötunnukset
ja niiden muutokset, etu- ja sukunimet sekä niiden
muutokset ja tieto muutosajankohdasta, syntyneiden, maahan muuttaneiden
ja osoiterekisterissä ilman osoitetta olevien
henkilöiden osoitetiedot, tiedot syntyneistä ja
kuolleista henkilöistä ja postin saajien äidinkielestä sekä tiedot
kaavoituksen ja haja-asutusalueiden osoitekehityksen myötä syntyvistä osoitteista
ja niiden muutoksista, rakennusten koordinaateista, rakennus- ja
kiinteistötunnuksista, rakennusluokituksesta sekä rakennus-
ja kiinteistötietojen muutoksista ja muutosten ajankohdasta.
Oikeus saada tietoja koskee kaikkia väestötietojärjestelmään
rekisteröityjen henkilöiden edellä mainittuja
tietoja lukuun ottamatta henkilöitä, joilla on
voimassa oleva väestötietojärjestelmästä ja
Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista
annetun lain (661/2009) mukainen turvakielto.
Osoiterekisterissä olevia tietoja käytetään
lähetysten perille toimittamiseen sekä osoitepalveluista
sopimuksen tehneiden postinlähettäjien hallussa
olevien nimi- ja osoitetietojen tarkistamiseen ja korjaamiseen.
Osoiterekisterissä olevia nimi- ja osoitetietoja voidaan
luovuttaa edelleen osoiterekisterin käyttötarkoituksen
toteuttamiseksi. Osoiterekisterissä olevaa henkilötunnusta
ei kuitenkaan saa luovuttaa edelleen.
Osoiterekisteriä ylläpitävän
postiyrityksen ja sen kanssa osoiterekisterin ylläpidosta
sopimuksen tehneen yrityksen on pyynnöstä luovutettava
postin saajalta tai viranomaiselta saadut postin saajan nimi- ja
osoitetiedot sekä tiedot jakelun muutoksia koskevista toimeksiannoista toiselle
postiyritykselle, jos tämä tarvitsee niitä postitoimintansa
hoitamiseksi. Postiyrityksen on pyynnöstä luovutettava
myös ajantasaisesti mainituissa tiedoissa tapahtuvat muutokset.
Tiedot on luovutettava postitoiminnan hoitamiseksi käyttökelpoisessa
muodossa sekä kustannussuuntautuneella hinnalla ja avoimin
ja syrjimättömin ehdoin.
Rekisteröity voi tässä pykälässä säädetyn estämättä kieltää henkilötietojensa
luovuttamisen osoitteiden tarkistamis- ja korjaamispalvelujen
yhteydessä.
Postiyrityksen on poistettava osoiterekisterissä oleva
aiempi tieto viimeistään kymmenen vuoden kuluttua
siitä, kun postiyritys on saanut tiedon siinä tapahtuneesta
muutoksesta.
39 §
Jakelussa käytettävät laitteet ja
rakennelmat
Postiyritys on velvollinen järjestämään
toiselle postiyritykselle pääsyn hallinnassaan
olevaan postilokeroon tai muuhun sellaiseen rakennelmaan, jossa
postin saajan osoitepaikka sijaitsee. Postiyritys voi järjestää pääsyn
valitsemallaan tavalla, joka ei kuitenkaan saa muodostaa estettä toisen
postiyrityksen toiminnalle. Tässä pykälässä tarkoitettu
pääsy tulee toteuttaa kustannussuuntautuneella
hinnalla sekä avoimin ja syrjimättömin
ehdoin.
Yleispalvelun tarjoajan on annettava toiselle postiyritykselle
kaikki tämän postitoiminnan hoitamisessa tarpeelliset
tiedot postilaatikoiden sijainnista.
8 luku
Lähetysten vastaanotto ja jakelu
40 §
Kirjelähetysten vastaanotto, välitys ja takavarikointi
Postiyrityksellä on velvollisuus vastaanottaa ja välittää jokaisen
sitä haluavan kirjelähetys voimassa olevaa maksua
vastaan toimilupansa sekä toimitusehtojensa mukaisesti
postin saajalle.
Postiyritys voi kuitenkin kieltäytyä vastaanottamasta
tai välittämästä kirjelähetystä,
jos:
1) lähetys sisältää vaarallisia
aineita, esineitä tai tuotteita, joiden kuljettaminen on
laissa kielletty taikka jotka ovat muulla tavalla lain vastaisia
tai aiheuttavat ilmeistä vaaraa ihmiselle tai omaisuudelle;
2) lähetys sisältää eläviä hyönteisiä tai
muita eläviä eläimiä;
3) lähetyksen sisältö on
erityisen arka lämmölle tai kylmyydelle;
4) lähetys sisältää särkyviä tai
taittuvia esineitä taikka valuvia aineita; tai
5) vakuuttamaton yleispalvelulähetys tai muu kuin
yleispalveluun kuuluva lähetys sisältää rahaa,
arvopapereita tai muuta arvokasta.
Kirjelähetyksen takavarikoimisesta ja kirjelähetyksen
pidättämisestä säädetään
erikseen.
41 §
Toimitusehdot
Postiyrityksen on laadittava toimitusehdot. Toimitusehdot on
julkaistava yrityksen internet-sivuilla ja pidettävä lisäksi
pyynnöstä saatavilla paperimuodossa ilman korvausta.
Toimitusehdoista on käytävä ilmi:
1) postipalvelun käyttäjän
ja postiyrityksen oikeudet ja velvollisuudet;
2) keinot, jotka ovat postipalvelun käyttäjän käytettävissä tapauksissa,
joissa lähetys on viivästynyt, kadonnut, varastettu
tai vahingoittunut tai joissa palvelujen laatustandardeja
ei ole noudatettu; näiden keinojen tulee olla selkeitä, yksinkertaisia
ja kustannuksiltaan kohtuullisia;
3) postipalvelun käyttäjän
oikeussuojakeinot;
4) postipalvelun käyttäjän
mahdollisuus antaa toimivaltaisen viranomaisen käsiteltäväksi
tapaukset, joissa postipalvelun käyttäjä ja
postiyritys eivät ole saavuttaneet yhteisymmärrystä;
5) menettely, jolla maksut määrätään
tai vahvistetaan;
6) menettely, jolla maksujen muutoksista tiedotetaan
asiakkaalle; sekä
7) postipalvelun käyttäjältä vaadittavien
vakuuksien tai muiden poikkeavien maksutakuiden perusteet.
Postipalveluihin liittyvistä maksuista on oltava
korvauksetta käyttäjän saatavissa hinnasto,
josta kaikki hinnoitteluun liittyvät seikat käyvät
selkeästi ilmi. Jos postipalvelun toimittamisesta
tehdään erityinen tarjous tai sopimus, sen on
oltava kirjallinen tai sähköinen niin, että sen
sisältöä ei voida yksipuolisesti muuttaa
ja että se säilyy osapuolten saatavilla.
Käyttäjille on tiedotettava uusista toimitusehdoista
vähintään kuukautta ennen niiden voimaantuloa.
42 §
Postipalveluiden laadun tarkkailu
Postiyrityksen on julkaistava vuosittain palvelunsa laatua koskevat
tiedot, joista tulee lisäksi käydä ilmi
valitusten määrä ja niiden käsittely.
Edellä 19 §:ssä säädetyn
laatustandardin toteutumista mittaava tutkimus on teetettävä yleispalvelun
tarjoajasta riippumattomalla taholla. Tiedot ja tutkimus on toimitettava
tiedoksi Viestintävirastolle.
43 §
Jakelu
Pientaloihin jaettavat kirjelähetykset on kannettava
postilaatikkoon, joka sijaitsee paikalliset olosuhteet
huomioon ottaen kohtuullisen matkan päässä postin
saajan osoitepaikasta. Kerrostalojen asuinhuoneistoihin jaettavat
kirjelähetykset on kannettava huoneistokohtaisiin postiluukkuihin.
Jakelupaikkaa määriteltäessä voidaan
lisäksi ottaa huomioon paikalliset olosuhteet tai postin saajan
iästä tai terveydentilasta johtuvat henkilökohtaiset
erityistarpeet. Henkilökohtaisista erityistarpeista postin
saajan liikuntaesteisyys tai vähintään
75 vuoden ikä on otettava huomioon Viestintäviraston
48 §:n mukaisessa määräyksessä tarkemmin
määrätyllä tavalla.
Kuitattavien lähetyksien ja postipakettien jakelussa
voidaan käyttää saapumisilmoitusta. Postiyrityksellä on
oikeus merkitä kuitattavan kirjelähetyksen luovutusasiakirjoihin
vastaanottajan henkilötunnus ja asiakirja, josta
henkilötunnus on tarkistettu.
Postin saaja voi sopia postiyrityksen kanssa tämän
pykälän säännöksistä poikkeavista
järjestelyistä kohtuullista maksua vastaan.
44 §
Postilaatikon paikka
Postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden
yleispalvelun tarjoaja tai muu postiyritys, jolle on 9 §:n
mukaisesti asetettu velvollisuus postilaatikoiden sijainnin määrittelyyn. Paikkaa
määriteltäessä on otettava huomioon 43 ja
45 §:ssä asetetut vaatimukset sekä 48 §:n nojalla
annetut määräykset.
Postilaatikon paikkaan tyytymätön asianosainen
voi viedä asian kunnan rakennusvalvontaviranomaisen päätettäväksi.
Yleispalvelun tarjoaja voi hakea rakennusvalvontaviranomaiselta päätöksen
postilaatikon paikkaa koskevaan erimielisyyteen, jos postin
saaja ei sijoita postilaatikkoaan sen osoittamaan paikkaan mutta
ei riitauta asiaa.
Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen tulee päätöksessään
ottaa huomioon kysymykseen tulevan paikan muu käyttö,
tarkoituksenmukaisen postitoiminnan vaatimukset sekä 43
ja 45 §:ssä asetetut vaatimukset ja 48 §:n
nojalla annetut määräykset.
45 §
Postin jakelussa tarvittavien laitteiden ja rakennelmien sijoittaminen
Kunta on velvollinen sallimaan kirjelähetysten keräilyssä ja
jakelussa tarvittavien laitteiden ja vähäisten
rakennelmien, kuten postilaatikkojen, sijoittamisen asemakaavassa
osoitetuille yleisille alueille, jos sijoittamista ei voida muulla
tavoin järjestää postiyrityksen ja postin
saajan kannalta kohtuullisella tavalla ja kohtuullisin
kustannuksin. Keräilyssä ja jakelussa tarvittavista
laitteista ja vähäisistä rakennelmista tai
niiden käytöstä ei saa aiheutua tarpeetonta vaaraa
liikenteelle eikä olennaista haittaa yleisen alueen kunnossa-
ja puhtaanapidolle tai muulle käytölle.
Tontin, muun kiinteistön tai rakennuksen omistaja on
velvollinen sallimaan, että seinään, porttiin
tai aitaan kiinnitetään taikka maalle sijoitetaan
keräilyssä ja jakelussa tarvittavia laitteita
tai vähäisiä rakennelmia 1 momentissa
säädetyin edellytyksin. Velvoite voidaan kuitenkin asettaa
vain, jos se on omistajan kannalta kohtuullinen.
Keräilyssä ja jakelussa tarvittavia laitteita
tai vähäisiä rakennelmia saadaan sijoittaa
maantielaissa (503/2005) tarkoitetun maantien suoja- tai näkemäalueelle,
jos sijoittamisesta tai laatikkojen käytöstä ei
aiheudu tarpeetonta vaaraa liikenteelle tai olennaista haittaa tienpidolle.
46 §
Korvaus postilaatikkojen sijoittamisesta
Postilaatikkojen aiheuttamasta haitasta ja vahingosta on suoritettava
korvaus siten kuin kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien
lunastuksesta annetussa laissa säädetään.
Korvauksesta tehty sopimus sitoo myös kiinteistön
tai rakennuksen myöhempää omistajaa.
47 §
Postilähetysten säilyttäminen postin
saajan noudettavina
Postiyrityksellä on oikeus säilyttää kysymyksessä olevalle
postin saajalle tulevat kirjelähetykset noudettavina
postin saajan osoitteen mukaan määräytyvässä toimipaikassa
tai muussa vastaavassa noutopisteessä:
1) jos postin saaja ja postiyritys eivät ole päässeet
keskenään sopimukseen postin vastaanoton järjestelyistä eikä asiassa
ole annettu lainvoimaista ratkaisua; tai
2) jos postin saaja on puuttunut postin vastaanoton
järjestelyihin siten, että postiyritys ei voi
jakaa kirjelähetyksiä postin saajan 44 §:n mukaisesti
määritellyssä paikassa sijaitsevaan postilaatikkoon.
48 §
Viestintäviraston määräyksenantovaltuus
Viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä:
1) kirjelähetysten vastaanotossa ja jakelussa tarvittavien
laitteiden ja vähäisten rakennelmien sijoittelusta;
ja
2) paikallisten olosuhteiden taikka postin saajan vähintään
75 vuoden iästä, liikuntaesteisyydestä tai
terveydentilasta johtuvien henkilökohtaisten erityistarpeiden
huomioon ottamisesta postin jakelussa.
9 luku
Postiyrityksen vastuu
49 §
Postiyrityksen vastuu
Postiyritys vastaa vahingosta, joka aiheutuu postin lähettäjälle
tai saajalle lähetyksen viivästymisestä,
katoamisesta tai vahingoittumisesta.
Jos lähetys on viivästynyt, oikeus korvaukseen
on lähettäjällä tai vastaanottajalla,
joka on kärsinyt vahingon viivästyksestä.
Jos lähetys on kadonnut, oikeus korvaukseen on lähettäjällä.
Jos lähetys on vahingoittunut, oikeus korvaukseen
on:
1) postin lähettäjällä siihen
saakka, kun lähetys on luovutettu vastaanottajalle;
tai
2) postin vastaanottajalla siitä lähtien,
kun hän on ottanut lähetyksen vastaan.
Postiyrityksen vastuu alkaa postin lähettäjän jätettyä lähetyksen
keräilypisteeseen tai muulla tavalla postiyrityksen kuljetettavaksi.
Vastuu päättyy, kun lähetys on sovitun
toimitustavan mukaisesti joko jätetty postin saajan jakelulaitteeseen
tai -rakennelmaan tai luovutettu postin saajalle tai hänen
edustajalleen taikka kun luovutuksesta on saatu tarvittava kuittaus.
50 §
Postiyrityksen vapautuminen vastuusta ja vastuun rajoittaminen
Postiyritys vapautuu vahingonkorvausvastuusta, jos se näyttää vahingon
aiheutuneen seikasta, jota postiyritys ei ole voinut välttää ja
jonka seurauksia se ei ole voinut ehkäistä.
Jos postiyritys tai joku, jonka menettelystä postiyritys
vastaa, on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta,
se ei voi vedota 1 momentin tai 51 §:n säännöksiin vastuusta
vapautumisesta tai vastuun rajoittamisesta.
Sopimusehto, joka poikkeaa tämän lain vastuusäännöksistä postin
lähettäjän tai postin saajan vahingoksi,
on mitätön. Säännöksistä voidaan
kuitenkin poiketa muun kuin kuluttajansuojalain (38/1978)
1 luvun 4 §:ssä tarkoitetun kuluttajan kanssa
tehtävässä sopimuksessa, jos poikkeaminen
on kohtuullista sopijapuolten aseman, lähetyksen
poikkeuksellisen laadun taikka muiden erityisten olosuhteiden takia.
Postiyrityksellä ja sillä, jonka menettelystä postiyritys
vastaa, on oikeus vedota tämän lain säännöksiin
vastuun rajoittamisesta ja vastuusta vapautumisesta silloinkin,
kun korvausvaatimus ei perustu tähän lakiin, jos
korvausta olisi voitu vaatia tämän lain nojalla.
51 §
Vastuun rajoitukset
Lähetyksen viivästymisestä on
vahingon kärsineelle maksettava korvauksena vahingon määrä,
kuitenkin enintään:
1) 50 euroa tavallisesta kirjelähetyksestä;
2) 85 euroa kirjatusta tai saantitodistusta vastaan
luovutettavasta kirjelähetyksestä;
3) 150 euroa muusta kirjelähetyksestä tai
postipaketista.
Lähetyksen vahingoittumisesta tai katoamisesta
on vahingon kärsineelle maksettava korvauksena vahingon
määrä, kuitenkin enintään:
1) 50 euroa tavallisesta kirjelähetyksestä;
2) sovittu vakuutusarvo vakuutetusta lähetyksestä;
3) 340 euroa muusta kirjelähetyksestä;
4) 25 euroa kilolta postipaketista.
Tämän lain nojalla määrättävää vahingonkorvausta
voidaan kohtuuden mukaan sovitella, jos vahingonkärsineen
puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos
muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös
ollut vahingon syynä.
52 §
Muistutus ja vanhentuminen
Postiyritykselle on kanneoikeuden menettämisen uhalla
tehtävä muistutus lähetyksen vahingoittumisesta
tai viivästymisestä kohtuullisessa ajassa
siitä, kun postin saaja on havainnut vahingon tai viivästymisen
tai kun hänen olisi pitänyt se havaita.
Muistutus on kuitenkin tehtävä lähetystä vastaanotettaessa
tuolloin ulkoisesti havaittavissa olevasta vahingosta,
jos lähetys luovutetaan henkilökohtaisesti postin saajalle
tai hänen edustajalleen, joka ei ole kuluttaja.
Oikeus korvaukseen on menetetty, jollei vaatimusta
esitetä kirjallisesti postiyritykselle vuoden kuluessa
tai, jos vahinko tai viivästyminen on aiheutettu tahallisesti
tai törkeästä huolimattomuudesta, kolmen
vuoden kuluessa:
1) siitä, kun postiyrityksen vastuu on 49 §:n 5 momentin
nojalla päättynyt, jos oikeus perustuu lähetyksen
vahingoittumiseen tai viivästymiseen; tai
2) siitä, kun postiyritys on ilmoittanut lähettäjälle
lähetyksen katoamisesta, tai tavallisen kirjelähetyksen
osalta siitä, kun lähettäjän
olisi pitänyt havaita katoaminen, jos oikeus perustuu lähetyksen
katoamiseen.
Postiyrityksen on käsiteltävä sille
esitetyt vaatimukset yksinkertaisin menettelyin ja viivytyksettä.
Korvauksen vaatimismenettelyistä tulee pitää tehokkaasti
tietoa käyttäjien saatavilla.
10 luku
Lähetysten perilletoimittaminen ja perillesaamattomien
lähetysten käsittely
53 §
Oikeus määrätä postilähetyksestä
Lähettäjällä on oikeus määrätä postilähetyksestä,
kunnes lähetys on luovutettu vastaanottajan hallintaan
lähetyksen ehtojen mukaisesti, ellei lähetystä ole
voimassa olevan lainsäädännön
nojalla takavarikoitu. Jos lähettäjä ja vastaanottaja
samanaikaisesti vaativat postilähetystä,
se annetaan lähettäjälle.
Kun lähetys on postiyrityksen hallussa, lähettäjällä on
oikeus ottaa lähetys takaisin, määrätä lähetys
annettavaksi muulle kuin siihen merkitylle vastaanottajalle
ja korjata tai muuttaa siihen merkitty postiosoite taikka antaa
postiyritykselle muita vastaavia ohjeita.
Vastaanottajalla on oikeus määrätä hänelle osoitettujen
lähetysten edelleen lähettämisestä tai
jakelun keskeytyksestä. Lähettäjän
oikeus määrätä lähetyksestä päättyy,
kun lähetys on jaettu vastaanottajan ohjeiden mukaiseen
paikkaan.
54 §
Postiyrityksen velvollisuus toimittaa lähetys vastaanottajalle
ja perillesaamattomien lähetysten käsittely
Postiyrityksellä on velvollisuus toimittaa kirjelähetys
tai postipaketti lähetykseen merkittyyn osoitteeseen.
Jos kirjelähetyksen tai postipaketin osoitetieto on
puutteellinen tai virheellinen, postiyrityksen tulee osoiterekisterinsä ja
yleisesti saatavilla olevien julkisten rekistereiden avulla pyrkiä selvittämään
vastaanottajan oikea osoite. Jos vastaanottaja on tehnyt voimassa
olevan osoitteenmuutoksen tai sopimuksen edelleen lähettämisestä,
kirjelähetys tai postipaketti on toimitettava sen mukaiseen
uuteen osoitteeseen, ellei postiyritys ole lähettäjän
kanssa toisin sopinut. Yleispalveluun kuuluvan kirjelähetyksen
tai postipaketin osoiteselvittelystä ei kuitenkaan voi
sopia toisin lähettäjän kanssa.
Postiyrityksen on palautettava kirjelähetys
tai postipaketti sen lähettäjälle, jos:
1) vastaanottajan osoitetta ei saada selville;
2) vastaanottaja ei halua ottaa lähetystä vastaan;
3) lähetyksestä ei ole maksettu voimassa olevaa
maksua eikä vastaanottaja ole lunastanut lähetystä,
vaikka postiyritys on tarjonnut sitä lunastettavaksi; tai
4) kyseessä on lähetys, jota postiyritys
ei pysty muusta siitä riippumattomasta syystä kuljettamaan
edelleen.
Jos 3 momentissa tarkoitettua lähetystä ei pystytä palauttamaan
lähettäjälle postiyrityksestä riippumattoman
syyn vuoksi, sitä tulee käsitellä perillesaamattomana.
Postiyrityksen tulee toimittaa perillesaamaton kirjelähetys
välittömästi Viestintäviraston
käsiteltäväksi.
Tämän pykälän 2—4
momenttia ei sovelleta osoitteelliseen suoramainontaan.
Postiyritys voi periä maksun paketin uudelleen kuljettamisesta
ja palauttamisesta sekä kuluttajansuojalain 6 luvun etämyyntisäännösten mukaisesti
palautettavasta lähetyksestä.
55 §
Postiyrityksen oikeus avata suljettu lähetys
Postiyrityksellä ei ole oikeutta avata suljettua kirjettä.
Postiyrityksellä on oikeus avata postipaketti, jos:
1) lähetys on vahingoittunut ja avaaminen
on välttämätöntä sisällön
suojaamiseksi tai sen kunnon toteamiseksi;
2) on syytä epäillä, että lähetys
saattaa aiheuttaa vaaraa terveydelle tai omaisuudelle; tai
3) kyseessä on 56 §:ssä tarkoitettu
perillesaamaton postipaketti, joka on välttämätöntä avata sen
myymisen tai hävittämisen vuoksi.
Postipaketin saa avata Viestintäviraston tähän
tehtävään valtuuttama henkilö toisen
henkilön läsnä ollessa. Postipaketin
sisältöä ei saa tarkastaa laajemmin kuin
on tarpeen avaamisen syyn vuoksi. Avattuun postipakettiin on tehtävä Viestintäviraston
määräämät merkinnät.
Avaamisesta on laadittava siihen osallistuneiden henkilöiden
allekirjoittama pöytäkirja, joka on toimitettava
Viestintävirastolle. Postiyrityksen palveluksessa olevaan
henkilöön sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta
koskevia säännöksiä hänen
suorittaessaan tässä pykälässä mainittuja tehtäviä.
Jos 2 momentin 3 kohdassa tarkoitettuun postipakettiin sisältyy
luottamuksellinen viesti, se tulee toimittaa vastaanottajalle tai,
ellei vastaanottaja selviä lähetyksestä,
Viestintäviraston käsiteltäväksi.
56 §
Lähetysten säilyttäminen ja hävittäminen
Postiyritys saa hävittää postilähetyksen,
jonka sisältö on ilmeisesti pilaantunut.
Postiyritys saa hävittää postilähetyksen
lähettäjän suostumuksella. Postiyritys
saa hävittää myös sellaisen
avonaisen lähetyksen, josta ei ilmeisesti ole
löydettävissä lähettäjän
tai vastaanottajan selvittämistä edistäviä tietoja.
Postiyritys saa hävittää perillesaamattoman postipaketin
ja suoramainontapostia sisältävän lähetyksen,
jonka palauttamisesta ei ole sovittu postilähetyksen lähettäjän
kanssa.
Postiyritys voi hävittää 3 momentissa
tarkoitetun postipaketin aikaisintaan kuuden kuukauden kuluttua
siitä, kun lähetyksen saapumisesta on ilmoitettu
vastaanottajalle tai palauttamisesta lähettäjälle.
Tämän pykälän mukainen hävittäminen
on tehtävä viestin luottamuksellisuuden turvaavalla
tavalla.
Hävittämisen sijaan postiyrityksellä on oikeus
myydä tässä pykälässä tarkoitettu
perillesaamaton postilähetys siten kuin elinkeinonharjoittajan
oikeudesta myydä noutamatta jätetty esine annetussa
laissa (688/1988) säädetään. Mainitussa
laissa säädetyn säilytysajan sijasta postiyrityksen
on kuitenkin säilytettävä postilähetys
kuuden kuukauden ajan ennen sen myymistä.
Postiverkossa kuljetetusta tavarasta, joka ei ole enää yhdistettävissä postilähetykseen,
on voimassa, mitä löytötavaralaissa (778/1988) säädetään.
57 §
Perillesaamattomien lähetysten käsittely Viestintävirastossa
Viestintäviraston on pyrittävä selvittämään postiyrityksen
sille 54 §:n 4 momentin mukaisesti toimittaman perillesaamattoman
postilähetyksen vastaanottajan tai lähettäjän
osoitetiedot. Perillesaamattomia lähetyksiä koskevaa
menettelyä sovelletaan vain lähettäjän
tietojen selvittämiseksi, jos kyseessä on 54 §:n 3 momentin
3 kohdassa tarkoitettu lähetys.
Yleispalvelun tarjoajan on annettava Viestintävirastolle
maksuton pääsy osoiterekisteriinsä lähetyksen
vastaanottajan tai lähettäjän osoitetietojen
selvittämiseksi.
Viestintävirastolla on perillesaamatonta
lähetystä käsitellessään
oikeus avata suljettu kirje, jos:
1) se on välttämätöntä postilähetyksen
vastaanottajan osoitteen selvittämiseksi lähetyksen perille
toimittamista varten tai lähettäjän osoitteen
selvittämiseksi lähetyksen palauttamista varten;
2) on ilmeistä, että lähetys
saattaa aiheuttaa vaaraa terveydelle tai omaisuudelle; tai
3) on ilmeistä, että lähetyksen
sisältö estää kuljettamasta
lähetystä turvallisuussyistä edelleen.
Viestintävirastossa perillesaamatonta lähetystä käsittelevä henkilö saa
avata postilähetyksen vain toisen henkilön
läsnä ollessa. Avatun postilähetyksen
sisältöä ei saa tarkastaa laajemmin kuin
on tarpeen avaamisen syyn vuoksi. Avatun lähetyksen päällykseen
tai lähetyksen mukana seuraavaan erilliseen liitteeseen
on merkittävä avaamisen syy, aika ja paikka sekä säännös,
jonka nojalla lähetys on avattu. Avaajien on allekirjoitettava
merkintä. Avaamisesta on tehtävä myös
55 §:ssä tarkoitettu pöytäkirja.
58 §
Lähetyksen palauttaminen Viestintävirastosta postiyritykselle
Jos avattu lähetys sisältää tietoja,
joiden perusteella Viestintävirasto pystyy selvittämään vastaanottajan
tai lähettäjän osoitetiedot, Viestintäviraston
on palautettava lähetys postiyritykselle avaamisesta tehtyine
merkintöineen. Viestin luottamuksellisuuden varmistamiseksi
lähetys on palautettava suljettuna.
Postiyrityksen on toimitettava Viestintävirastolta
saamansa lähetys avaamisesta tehtyine merkintöineen
vastaanottajalle tai lähettäjälle, jos
näiden osoitetiedot kyetään selvittämään
lähetykseen sisältyneiden tietojen perusteella.
59 §
Avatun lähetyksen käsittely Viestintävirastossa
Jollei avatusta postilähetyksestä löydetä tietoja,
joiden perusteella se voidaan toimittaa vastaanottajalle tai palauttaa
lähettäjälle, Viestintäviraston
on säilytettävä lähetys kuuden
kuukauden ajan. Säilytysaika lasketaan lähetyksen avaamispäivästä.
Jos perillesaamattoman lähetyksen vastaanottajaa
tai lähettäjää ei ole saatu
selville kuuden kuukauden säilytysajan kuluessa, lähetys
on hävitettävä tarkoituksenmukaisella,
viestin luottamuksellisuuden turvaavalla tavalla. Jos lähetys sisältää muuta
kuin henkilökohtaiseksi tarkoitetun viestin,
sen muu sisältö voidaan myydä sopivaksi
katsotulla tavalla.
Lähetysten sisällön myynnistä kertyneet
varat tuloutetaan Viestintävirastolle vähennettyinä myynnistä kertyneillä kuluilla.
Myös lähetysten sisältämät
rahat tilitetään Viestintävirastolle. Viestintävirasto
voi myös luovuttaa lähetysten sisällön
yleishyödyllisiin tarkoituksiin.
Viestintäviraston on poistettava 57 §:n 2
momentin 3 kohdassa tarkoitetusta lähetyksestä sisältö,
joka estää kuljettamasta lähetystä turvallisuussyistä edelleen.
Poistettu sisältö voidaan myydä, hävittää tai
luovuttaa tämän pykälän 2 tai
3 momentissa tarkoitetulla tavalla, kuitenkin 1 momentissa säädettyä määräaikaa
noudattamatta. Viestintäviraston tulee toimittaa lähetys
postiyritykselle edelleen kuljetettavaksi. Viestintäviraston
on tehtävä lähetykseen merkinnät
avaamisesta ja sisällön poistamisesta.
Lähetys saadaan hävittää 1
momentissa säädettyä määräaikaa
noudattamatta, jos kyseessä on:
1) lähetys, jonka sisältö on
ilmeisesti pilaantunut;
2) lähetys, jonka sisältö voi
aiheuttaa vaaraa terveydelle tai omaisuudelle; tai
3) lähetys, jonka säilyttäminen
on muusta syystä ilmeisen tarpeetonta.
60 §
Virkavastuu
Viestintävirastoon myös muussa kuin virkasuhteessa
tai siihen verrattavassa palvelussuhteessa olevaan sovelletaan rikosoikeudellista
virkavastuuta
koskevia säännöksiä hänen
käsitellessään perillesaamattomia lähetyksiä.
61 §
Poikkeus viranomaisen asiakirjan julkisuudesta ja vaitiolovelvollisuus
Viestintäviraston hallussa olevat postilähetykset
ja niissä olevat asiakirjat, jotka se on saanut tämän
luvun mukaista tehtävää hoitaessaan,
ovat salassa pidettäviä.
Viestintäviraston palveluksessa oleva ei saa paljastaa
postilähetyksestä tai sen sisällöstä tietoja,
jotka hän on saanut tämän luvun mukaista tehtävää hoitaessaan.
Vaitiolovelvollisuudesta, hyväksikäyttökiellosta
ja vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta säädetään
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa (621/1999).
Mitä edellä tässä pykälässä säädetään,
ei estä Viestintävirastoa antamasta postilähetysten avaamisesta
laadituista pöytäkirjoista tietoja postiyritykselle,
jos se on tarpeen lähetyksen vastaanottajan tai lähettäjän
osoitetietojen selvittämiseksi.
11 luku
Postiyrityksen muut velvollisuudet
62 §
Luottamuksellisen viestin salaisuuden turvaaminen
Postiyrityksen tulee turvata luottamuksellisen viestin
salaisuus. Sama velvollisuus koskee myös sitä,
joka postiyrityksen kanssa tekemänsä sopimuksen
nojalla käsittelee postilähetyksiä tai
tarjoaa postiyrityksen palveluja asiakkaille.
63 §
Vaitiolovelvollisuus
Postiyrityksen palveluksessa oleva ei saa ilmaista,
mitä hän työssään on
saanut tietää asiakkaasta tai tämän
asioista, jos tietojen ilmaiseminen loukkaisi luottamuksellisen
viestin salaisuutta taikka liike- tai asiakassuhdetta. Vaitiolovelvollisuus
koskee myös sitä, joka postiyrityksen
kanssa tehdyn sopimuksen nojalla käsittelee postilähetyksiä tai
tarjoaa postiyrityksen palveluja asiakkaille.
64 §
Postiyrityksen velvollisuus varautua poikkeusoloihin
Postiyrityksen on valmiussuunnittelulla ja poikkeusoloihin varautumisella
huolehdittava siitä, että sen toiminta jatkuu
mahdollisimman häiriöttömästi
myös valmiuslaissa (1080/1991) tarkoitetuissa
poikkeusoloissa sekä normaaliolojen häiriötilanteissa.
65 §
Tarkemmat säännökset varautumisesta
Tarkempia säännöksiä postiyrityksen
64 §:ssä tarkoitetusta varautumisvelvollisuudesta
voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella. Säännökset
voivat koskea yhteiskunnan johtamisen tai turvallisuuden taikka
elinkeinoelämän toimintakyvyn varmistamiseksi
tarpeellista postitoiminnan järjestämistä.
Viestintävirasto voi antaa postiyrityksen
varautumisvelvollisuutta koskevia tarkempia teknisiä määräyksiä.
Määräykset voivat koskea:
1) postipalveluiden teknisiä ominaisuuksia;
2) postiyrityksen toiminnan ja palvelujen turvaamiseen
poikkeusoloissa liittyviä asiakirjoja;
3) teknisiä toimenpiteitä häiriöiden
minimoimiseksi; sekä
4) muita näihin verrattavia teknisiä kysymyksiä.
66 §
Varautumisesta aiheutuneet kustannukset
Postiyrityksellä on oikeus saada varautumisesta
aiheutuneista kustannuksista korvausta huoltovarmuuden turvaamisesta
annetussa laissa (1390/1992) tarkoitetusta huoltovarmuusrahastosta
ainoastaan, jos kustannukset ovat postiyrityksen toiminnan luonne
ja laajuus huomioon ottaen huomattavia.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen kustannusten korvaamisesta
päättää liikenne- ja viestintäministeriön
esityksestä Huoltovarmuuskeskus.
12 luku
Postitoiminnan ohjaus ja valvonta
67 §
Yleinen ohjaus, kehittäminen ja valvonta
Postitoiminnan yleinen ohjaus ja kehittäminen
kuuluu liikenne- ja viestintäministeriölle.
Viestintäviraston tehtävänä on
valvoa tämän lain sekä sen nojalla annettujen
säännösten ja määräysten
noudattamista. Viestintäviraston on vuosittain julkaistava
kertomus 19 §:ssä säädettyjen
laatustandardien noudattamisesta.
Liikenne- ja viestintäministeriön sekä Viestintäviraston
on tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan
toimittava tarvittaessa yhteistyössä kilpailuviranomaisten
ja kuluttajaviranomaisten kanssa.
68 §
Postitoiminnan valvontamaksu
Postiyritys on velvollinen suorittamaan Viestintävirastolle
vuotuisen postitoiminnan valvontamaksun. Postiyrityksiltä perittävien
valvontamaksujen yhteismäärä vastaa niitä kokonaiskustannuksia,
joita Viestintävirastolle aiheutuu tässä laissa
säädettyjen postiyrityksiä koskevien tehtävien
hoitamisesta.
69 §
Postitoiminnan valvontamaksun suuruus
Postitoiminnan valvontamaksun suuruus on 0,0024 prosenttia postiyrityksen
Suomessa harjoittaman toimiluvanvaraisen postitoiminnan sen tilikauden
liikevaihdosta, joka on päättynyt kaksi vuotta
ennen valvontamaksun perimistä, kuitenkin vähintään
2 000 euroa.
Uudelta postiyritykseltä perittävä postitoiminnan
valvontamaksu on ensimmäisenä toimintavuonna 1
000 euroa ja toisena toimintavuonna 5 000 euroa. Kolmannen ja sitä seuraavien
vuosien maksu määräytyy 1 momentissa säädetyllä tavalla.
Jos tilikausi poikkeaa kalenterivuodesta, muunnetaan liikevaihto
vuoden liikevaihtoa vastaavaksi kertomalla se luvulla 12 jaettuna
tilikauden kuukausien määrällä.
Jos 1 momentissa tarkoitettu postitoiminta päättyy
kokonaan kesken laskutuskauden, Viestintäviraston tulee
määrätä maksun suuruus 1 momentissa
tarkoitetun postitoiminnan harjoittamisen ajalta. Jos 1 momentissa
tarkoitettu postitoiminta on maksun perusteena olevan tilikauden
ja maksun eräpäivän välisenä aikana
luovutettu toiselle yritykselle, Viestintäviraston tulee
määrätä maksun eräpäivänä toimintaa
harjoittavan yrityksen maksun suuruus ottaen huomioon luovutetun
1 momentissa tarkoitetun postitoiminnan vahvistettu liikevaihto
maksun perusteena olevalta tilikaudelta.
Jos maksun perusteena olevan tilikauden päättymisen
ja maksun eräpäivän välisenä aikana
on tapahtunut muutoksia yrityksen konsernisuhteissa, maksun suuruus
määräytyy sen perusteella, mikä yrityksen
osuus on ollut maksun perusteena olevan tilikauden 1 momentissa
tarkoitetun postitoiminnan liikevaihdosta.
Perittyä maksua ei palauteta, vaikka yritys lopettaisi
1 momentissa tarkoitetun postitoiminnan tai sen toimilupa peruutettaisiin
kesken laskutuskauden.
70 §
Maksun määräytymisen perusteena oleva
liikevaihto konsernissa
Jos postiyritys kuuluu kirjanpitolain (1336/1997) 1
luvun 6 §:n mukaiseen konserniin, postiyrityksen maksun
perusteena on yrityksen osuus samaan konserniin kuuluvien maksuvelvollisten
postiyritysten Suomessa harjoittaman postitoiminnan yhteisestä liikevaihdosta
vähennettynä yhtiöiden keskinäisellä tästä toiminnasta
syntyneellä liikevaihdolla. Maksu määräytyy
tällä tavoin myös niissä tapauksissa, joissa
emoyhtiö ei ole suomalainen.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella voidaan
antaa tarkempia säännöksiä siitä,
miten maksun määräämiseksi tarpeelliset
tiedot on ilmoitettava Viestintävirastolle.
71 §
Postitoiminnan valvontamaksun määrääminen ja
periminen
Postitoiminnan valvontamaksu peritään vuosittain
neljässä erässä. Postitoiminnan
valvontamaksun määrää maksettavaksi
Viestintävirasto. Tarkempia säännöksiä maksun
täytäntöönpanosta voidaan antaa
liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella.
Viestintävirastolla on oikeus saada postiyritykseltä maksun
määräämistä varten
tieto yrityksen Suomessa harjoittaman 69 §:ssä tarkoitetun
postitoiminnan kaksi vuotta ennen maksun perimisvuotta päättyneen
tilikauden liikevaihdosta. Konserniin kuuluvien postiyritysten tulee
lisäksi toimittaa Viestintävirastolle selvitys
siitä, mitkä konsernin yritysten keskinäisestä postitoiminnasta
syntyneet erät on 70 §:n 1 momentin mukaisesti
vähennetty postitoiminnan liikevaihdosta. Postiyrityksen
tulee toimittaa tiedot Viestintävirastolle kuukauden kuluessa
tilinpäätöksen vahvistamisesta. Liitteenä tulee
toimittaa jäljennös vahvistetusta tilinpäätöksestä ja
konsernitilinpäätöksestä.
Postitoiminnan valvontamaksun suorasta ulosottokelpoisuudesta
ilman ulosottoperustetta säädetään
verojen ja maksujen täytäntöönpanosta
annetussa laissa (706/2007). Jollei maksua suoriteta viimeistään
eräpäivänä, maksamattomalle
määrälle peritään vuotuista
viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 §:ssä tarkoitetun korkokannan
mukaan. Viivästyskoron sijasta viranomainen voi periä viiden
euron suuruisen viivästysmaksun, jos viivästyskoron
määrä jää tätä pienemmäksi.
72 §
Tiedonantovelvollisuus
Sen estämättä, mitä asiakirjojen
salassapidosta muualla laissa säädetään,
postiyrityksellä on velvollisuus kerätä ja
luovuttaa liikenne- ja viestintäministeriölle
ja Viestintävirastolle sellaisia tietoja taloudestaan ja
harjoittamastaan tämän lain mukaisesta toiminnasta,
jotka ovat tarpeen tässä laissa tarkoitettujen
tehtävien hoitamiseksi tai näihin tehtäviin
liittyvien tilastojen laatimiseksi. Tiedot on luovutettava
maksutta, ilman aiheetonta viivytystä ja viranomaisen pyytämässä muodossa.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu tietojen keräämis-
ja luovutusvelvollisuus koskee myös muita yrityksiä,
joilla on hallussaan postitoiminnan tai tässä laissa
tarkoitettujen viranomaistehtävien kannalta välttämättömiä ja
merkityksellisiä tietoja.
Liikenne- ja viestintäministeriön ja Viestintäviraston
on ilmoitettava tietojen käyttötarkoitus sekä perusteltava
tietojen luovutusta koskeva pyyntö.
Viestintäviraston tulee luovuttaa tässä laissa säädettyjä tehtäviä suorittaessaan
saamansa 1 momentissa tarkoitetut tiedot liikenne- ja viestintäministeriölle
tämän pyynnöstä. Viestintäviraston
on ilmoitettava luovutuksesta viivytyksettä sille, jonka
antamia tietoja luovutus koskee.
73 §
Ulkomaiselta viranomaiselta saadun asiakirjan käyttö
Liikenne- ja viestintäministeriö ja Viestintävirasto
saavat käyttää ulkomaiselta viranomaiselta
saatua salassa pidettävää asiakirjaa
vain siihen tarkoitukseen, jota varten se on annettu.
74 §
Tietojen luovuttaminen Euroopan komissiolle ja toisille ETA-valtioille
Liikenne- ja viestintäministeriöllä ja
Viestintävirastolla on velvollisuus luovuttaa Euroopan komission
ja toisen Euroopan talousalueeseen kuuluvan valtion valvontaviranomaisen
pyynnöstä postipalvelujen sisämarkkinoiden
valvonnan kannalta tarpeelliset tiedot.
Sen lisäksi, mitä viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa säädetään,
liikenne- ja viestintäministeriöllä ja
Viestintävirastolla on oikeus luovuttaa salassa pidettävä asiakirja
sekä ilmaista salassa pidettävä tieto
Euroopan komissiolle ja toisen Euroopan talousalueeseen kuuluvan
valtion valvontaviranomaiselle, jos se on postipalvelujen sisämarkkinoiden
valvonnan kannalta välttämätöntä.
13 luku
Pakkokeinot, seuraamukset ja muutoksenhaku
75 §
Pakkokeinot
Jos postiyritys tai muu sellainen yhteisö, jota koskevaa
sääntelyä tämä laki
sisältää, rikkoo tätä lakia
taikka sen nojalla annettuja säännöksiä tai
määräyksiä, Viestintävirasto
voi velvoittaa yrityksen korjaamaan virheensä tai laiminlyöntinsä.
Viestintävirasto voi asettaa 1 momentissa tarkoitetun
päätöksensä tehosteeksi uhkasakon taikka
uhan, että toiminta keskeytetään joko osaksi
tai kokonaan tai että tekemättä jätetty
toimenpide teetetään asianomaisen kustannuksella siten
kuin uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
Teettämällä suoritetun työn
kustannukset maksetaan etukäteen valtion varoista. Kustannukset
ovat suoraan ulosottokelpoiset. Niiden perimisestä säädetään
verojen ja maksujen täytäntöönpanosta
annetussa laissa.
76 §
Luvaton postitoiminnan harjoittaminen
Joka harjoittaa postitoimintaa ilman 3 §:ssä mainittua
toimilupaa, on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, luvattomasta postitoiminnan harjoittamisesta sakkoon.
77 §
Postimaksumerkintärikkomus
Joka hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta
taloudellista hyötyä
1) väärentää postimaksumerkinnän,
jäljittelee sitä taikka myötävaikuttaa
väärän tai jäljitellyn
postimaksumerkinnän valmistukseen,
2) kierrättää, markkinoi,
jakelee, levittää, kuljettaa, asettaa näytteille,
näyttää tai julkaisee väärän
tai jäljitellyn postimaksumerkinnän tai
3) käyttää tai kierrättää postimaksuna
jo käytettyä postimaksumerkintää,
on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta, postimaksumerkintärikkomuksesta sakkoon.
Yritys on rangaistava.
Tässä laissa postimaksumerkinnällä tarkoitetaan
postilähetyksen maksutapoja, joita ovat julkisessa levityksessä olevat
tai siitä poistetut postimerkit, postimaksuleimat, postimaksu-
tai painokoneella tuotetut merkinnät ja kansainväliset
vastauskupongit.
78 §
Vaitiolovelvollisuuden rikkominen
Rangaistus 63 §:ssä säädetyn
vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta tuomitaan rikoslain (39/1889)
38 luvun 1 tai 2 §:n mukaan, jollei teko ole rangaistava
rikoslain 40 luvun 5 §:n mukaan tai jollei teosta muualla
laissa säädetä ankarampaa rangaistusta.
79 §
Erimielisyyksien ratkaiseminen
Jos postiyritys tai henkilö, jonka oikeutta, etua tai
velvollisuutta asia koskee, katsoo, että joku toimii tämän
lain ja sen nojalla annettujen säännösten
vastaisesti, postiyritys tai edellä tarkoitettu henkilö voi
saattaa asian Viestintäviraston päätettäväksi.
Viestintäviraston on tehtävä asiassa
päätös neljän kuukauden kuluessa
hakemuksen saapumisesta. Viestintävirasto voi myös
omasta aloitteestaan ottaa asian päätettäväkseen.
Sille, joka aikoo hakea itseään koskevaan seikkaan
Viestintäviraston päätöstä,
on annettava opastusta päätöksen
pyytämisessä.
Viestintäviraston päätösvaltaan
eivät kuulu postiyrityksen ja asiakkaan välisiä sopimussuhteita
tai korvausvastuuta koskevat asiat.
80 §
Muutoksenhaku
Valtioneuvoston, liikenne- ja viestintäministeriön,
Viestintäviraston ja kunnan rakennusvalvontaviranomaisen
tämän lain nojalla antamaan päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
Valtioneuvoston, liikenne- ja viestintäministeriön
ja Viestintäviraston päätöstä on
noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen
toisin määrää.
Viestintävirastolla on oikeus hakea valittamalla
muutosta 1 momentissa tarkoitettuun hallinto-oikeuden päätökseen,
jolla hallinto-oikeus on kumonnut Viestintäviraston
päätöksen tai muuttanut sitä.
15 luku
Voimaantulo
83 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tällä lailla kumotaan postipalvelulaki (313/2001).
Tällä lailla kumotaan haja-asutusalueiden postitoiminnan
turvaamiseksi perittävästä maksusta annettu
laki (708/1997).
84 §
Siirtymäsäännös
Tämän lain voimaan tullessa voimassa oleva postitoimintaan
myönnetty toimilupa on voimassa siihen saakka, kunnes tämän
lain nojalla myönnetään uusi toimilupa.
Toimilupa on kuitenkin voimassa enintään aiemman
toimilupakauden. Jos toimiluvan ehdot ovat ristiriidassa tämän
lain säännösten kanssa, noudatetaan tämän
lain säännöksiä.
Tämän lain voimaan tullessa vireillä olevat toimilupahakemukset
käsitellään tämän lain säännösten
mukaisesti.
Tämän lain voimaan tullessa voimassa oleva yleispalveluvelvollisuus
on voimassa siihen saakka, kunnes Viestintävirasto antaa
päätöksen, jolla asetetaan uusi yleispalveluvelvollisuus
tai jätetään se osin tai kokonaan asettamatta.
Yleispalveluvelvollisuuden sisältö määräytyy
3 luvun mukaisesti tämän lain voimaan tultua ottaen
huomioon, mitä 10 momentissa säädetään.
Viestintäviraston tulee tehdä 22 §:ssä tarkoitettu
markkinoiden arviointi ensimmäisen kerran siten, että se
on käytettävissä viimeistään vuoden
kuluttua lain voimaantulosta.
Tämän lain 38 §:n osoiterekisterisäännöksiä sovelletaan
myös postiyrityksen rekisterissä lain voimaan
tullessa oleviin tietoihin.
Postiyritys, jolla on tämän lain voimaan tullessa
oikeus postimerkkien julkaisemiseen, saa jatkaa postimerkkien julkaisemista
toimilupakautensa ajan.
Tämän lain voimaan tullessa voimassa olleisiin
sopimuksiin sovelletaan tämän lain voimaan tullessa
voimassa olevia säännöksiä.
Jos lähetys on jätetty postiyrityksen kuljetettavaksi ennen
tämän lain voimaantuloa, sovelletaan postiyrityksen
vastuuseen tämän lain voimaan tullessa voimassa
olleita säännöksiä.
Tämän lain säännöksiä perillesaamattomien postilähetysten
käsittelystä sovelletaan myös sellaisiin
lähetyksiin, jotka on jätetty kuljetettaviksi
ennen tämän lain voimaantuloa ja joita postiyritys
ei ole postipalvelulain voimassa ollessa voinut toimittaa
Viestintävirastoon eikä myydä tai hävittää.
Viestintävirastolla on oikeus hävittää tällaiset
lähetykset avaamatta niitä tai myydä niiden
sisältö noudattamatta 59 §:n 1 momentissa
säädettyä määräaikaa.
Tämän lain 56 §:n 6 momenttia postiverkossa kuljetetusta
tavarasta, joka ei ole enää yhdistettävissä postilähetykseen,
sovelletaan myös sellaiseen mainitussa säännöksessä tarkoitettuun tavaraan,
joka on postiyrityksen hallussa lain voimaan tullessa.
Tämän lain 16 §:ssä säädettyä velvollisuutta huolehtia
toimipisteiden esteettömyydestä sovelletaan alkaen
kuusi kuukautta tämän lain voimaantulosta.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain
täytäntöönpanon edellyttämiin
toimiin.