1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Lain tarkoitus
Tämän lain tarkoituksena on turvata kansainvälistä suojelua
hakevan, tilapäistä suojelua saavan ja ihmiskaupan
uhrin toimeentulo ja huolenpito ihmisoikeuksia ja perusoikeuksia
kunnioittaen ottaen huomioon Euroopan unionin lainsäädäntö ja
Suomea velvoittavat kansainväliset sopimukset.
2 §
Soveltamisala
Tätä lakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä sovelletaan
kansainvälistä suojelua hakevan ja tilapäistä suojelua
saavan vastaanottoon sekä ihmiskaupan uhrin auttamiseen.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) kansainvälistä suojelua hakevalla ulkomaalaista,
joka on hakenut kansainvälistä suojelua
ulkomaalaislain (301/2004) 95 §:n mukaisesti;
2) tilapäistä suojelua saavalla ulkomaalaislain
109 §:n nojalla suojelua saanutta ulkomaalaista;
3) vastaanotolla vastaanotto- ja järjestelykeskusten
sekä niiden järjestämien vastaanottopalvelujen
kokonaisuutta, jonka tarkoituksena on kansainvälistä suojelua
hakevan ja tilapäistä suojelua saavan toimeentulon
ja huolenpidon turvaaminen;
4) vastaanottokeskuksella paikkaa, johon kansainvälistä suojelua
hakeva ja tilapäistä suojelua saava majoitetaan
ja joka järjestää kansainvälistä suojelua
hakevan ja tilapäistä suojelua saavan vastaanottopalvelut;
lapsille tarkoitetut ryhmäkodit ja tukiasuntolat ovat myös
vastaanottokeskuksia;
5) kauttakulkukeskuksella vastaanottokeskusta
tai sen osaa, johon kansainvälistä suojelua hakeva
ja tilapäistä suojelua saava majoitetaan turvapaikkatutkintaa
ja -puhuttelua varten tai muuten lyhyeksi ajaksi;
6) järjestelykeskuksella paikkaa,
johon majoitetaan ulkomaalaislain 109 tai 133 §:ssä tarkoitettuja
ulkomaalaisia ja joka järjestää heidän vastaanottopalvelunsa;
7) ihmiskaupan uhrilla henkilöä,
jolle on myönnetty oleskelulupa ulkomaalaislain 52 a §:n
perusteella, jolle on annettu mainitun lain 52 b §:ssä tarkoitettu
harkinta-aika tai jonka muutoin voidaan olosuhteiden perusteella arvioida
olevan ihmiskaupan uhri tai erityisen avun tarpeessa ihmiskaupparikosta
tutkittaessa;
8) ihmiskaupan uhrin auttamisella vastaanottokeskuksen
ihmiskaupan uhrille järjestämiä palveluja
ja tukitoimia.
4 §
Suhde muihin lakeihin
Tässä laissa tarkoitettujen asioiden käsittelyssä noudatetaan
hallintolakia (434/2003) ja muutoksenhakuasioissa hallintolainkäyttölakia (586/1996),
jollei laissa erikseen toisin säädetä.
5 §
Lain soveltaminen lapseen
Sovellettaessa tätä lakia kahdeksaatoista vuotta
nuorempaan on kiinnitettävä erityistä huomiota
lapsen etuun sekä hänen kehitykseensä ja
terveyteensä liittyviin seikkoihin. Lapsen etua arvioitaessa
on otettava huomioon, mitä lastensuojelulaissa (417/2007)
säädetään lapsen edun arvioimisesta.
Tässä laissa säädettyjä toimenpiteitä toteutettaessa
on selvitettävä lapsen toivomukset ja mielipide
sekä otettava ne huomioon lapsen iän ja kehitystason
edellyttämällä tavalla. Lapsen mielipide
voidaan jättää selvittämättä vain,
jos selvittäminen vaarantaisi lapsen terveyttä tai kehitystä tai
jos se on muutoin ilmeisen tarpeetonta. Kaksitoista vuotta täyttäneelle
lapselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi hallintolain 34 §:n
mukaisesti häntä itseään koskevassa asiassa.
Lasta koskevat asiat on käsiteltävä kiireellisesti.
6 §
Lain soveltaminen haavoittuvassa asemassa olevaan
Tätä lakia sovellettaessa on otettava huomioon
erityistarpeet, jotka johtuvat kansainvälistä suojelua
hakevan, tilapäistä suojelua saavan ja ihmiskaupan
uhrin haavoittuvasta asemasta, kuten iästä taikka
fyysisestä tai psyykkisestä tilasta.
7 §
Kustannusten korvaaminen
Valtio korvaa tässä laissa tarkoitetusta toiminnasta
aiheutuvat kustannukset valtion talousarvion rajoissa.
Maahanmuuttovirasto maksaa vastaanotto- ja järjestelykeskuksen
perustamis- ja ylläpitokustannukset sekä palvelujen
tuottajalle korvauksen vastaanottopalveluiden järjestämisestä.
Kulut korvataan siltä ajalta, jona ulkomaalaisella on oikeus
saada vastaanottopalveluja tämän lain 12 ja
14 §:n nojalla. Maahanmuuttovirasto maksaa palvelujen tuottajalle
korvauksen sellaisen ihmiskaupan uhrin auttamisesta, jolla
ei ole kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettua
kotikuntaa Suomessa.
Maahanmuuttovirasto maksaa hakemuksesta ilman huoltajaa olevan
alaikäisen, jolla ei ole oleskelulupaa Suomessa, edustajan
palkkion tämän edustajan tehtäviin käyttämän
ajan perusteella ja korvauksen edustamisesta aiheutuneista kuluista.
Sisäasiainministeriön asetuksella annetaan
tarkempia säännöksiä palkkion
maksamisen perusteista ja palkkion suuruudesta, korvattavista
kuluista sekä menettelystä palkkion
ja kulujen korvaamisessa.
2 luku
Vastaanotto
8 §
Vastaanoton ohjaus
Vastaanoton käytännön toiminnan ohjaus, suunnittelu
ja valvonta sekä ihmiskaupan uhrin auttamisen toimeenpanon
ohjaus kuuluvat Maahanmuuttovirastolle.
9 §
Valtion vastaanotto- ja järjestelykeskukset
Sisäasiainministeriö päättää valtion
vastaanotto- ja järjestelykeskusten perustamisesta, lakkauttamisesta
ja toimipaikoista.
Valtion vastaanotto- ja järjestelykeskukset ovat Maahanmuuttoviraston
alaisia.
Valtion vastanotto- ja järjestelykeskuksen johtajalta
edellytetään tehtävään
soveltuvaa tutkintoa, hyvää perehtyneisyyttä virkaan
kuuluviin tehtäviin, käytännössä osoitettua
johtamistaitoa ja tehtävän edellyttämää vieraan
kielen taitoa. Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää valtion
vastaanotto- ja järjestelykeskusten virkojen täytöstä sekä työjärjestyksestä.
10 §
Muu kuin valtion vastaanotto- tai järjestelykeskus
Sisäasiainministeriö antaa Maahanmuuttovirastolle
valtuudet sopia kunnan, kuntayhtymän, muun julkisoikeudellisen
yhteisön taikka yksityisen yhteisön tai säätiön
kanssa vastaanotto- tai järjestelykeskuksen perustamisesta,
lakkauttamisesta ja toimipaikasta.
Sopimuksen tulee sisältää ainakin
määräykset, jotka koskevat:
1) vastaanotto- ja järjestelykeskuksen tiloja
ja henkilökuntaa;
2) vastaanottopalvelujen järjestämistä tätä lakia
ja hallinnon yleislakeja noudattaen;
3) kustannusten korvaamista;
4) ohjausta ja valvontaa;
5) vastaanotto- ja järjestelykeskuksen laajentamista,
supistamista ja lakkauttamista; sekä
6) valmiussuunnitelmaa.
Muun kuin valtion vastaanotto- ja järjestelykeskuksen
johtajan kelpoisuudesta on voimassa, mitä 9 §:n
3 momentissa säädetään.
Silloin, kun muu kuin viranomainen käyttää julkista
valtaa hoitaessaan vastaanottopalveluihin liittyviä tämän
lain mukaisia tehtäviään, tähän
sovelletaan rikosoikeudellista virkavastuuta koskevia säännöksiä.
11 §
Ulkomaalaisen säilöönoton järjestäminen
Valtion tai kunnan ylläpitämän vastaanottokeskuksen
yhteydessä voidaan järjestää ulkomaalaislain
121 §:n perusteella säilöön
otettujen ulkomaalaisten säilöönotto.
Säilöön otetun ulkomaalaisen kohtelusta
ja säilöönottoyksiköstä säädetään
säilöön otettujen ulkomaalaisten kohtelusta
ja säilöönottoyksiköstä annetussa
laissa (116/2002).
12 §
Vastaanotto laajamittaisen maahantulon yhteydessä
Jos Suomeen tulee niin suuri määrä ulkomaalaislain
109 tai 133 §:ssä tarkoitettuja ulkomaalaisia,
ettei heitä voida sijoittaa vastaanottokeskuksiin tai maahantulon
edellytysten selvittäminen ja maahantulijoiden
rekisteröinti tavallisessa menettelyssä ei
ole mahdollista, vastaanottopalvelut järjestää järjestelykeskus.
Majoitus järjestelykeskuksessa on tarkoitettu lyhytaikaiseksi.
Majoittuvalle annetaan hyödykkeitä välttämätöntä toimeentuloa
varten.
Sisäasiainministeriö voi määrätä elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksen sopimaan varautumissuunnitelman
laatimisesta kunnan kanssa vastaanoton järjestämiseksi
laajamittaisen maahantulon yhteydessä. Varautumissuunnitelma
laaditaan aiesopimuksen muotoon.
Varautumissuunnitelman tehneisiin kuntiin tai kuntiin, joihin
maahan tulleiden ulkomaalaisten sijoittaminen olosuhteet huomioon
ottaen on muutoin perusteltua, on perustettava tarpeellinen
määrä järjestely- ja vastaanottokeskuksia. Valtioneuvoston
asetuksella säädetään tarvittaessa,
mitä kuntia tässä momentissa säädetty velvollisuus
koskee. Keskusten perustamisesta ja ylläpidosta on tehtävä Maahanmuuttoviraston kanssa
10 §:ssä tarkoitettu sopimus.
3 luku
Vastaanottopalvelut
13 §
Vastaanottopalvelut
Vastaanottopalvelut järjestää se
vastaanottokeskus, jonka asiakkaaksi kansainvälistä suojelua
hakeva tai tilapäistä suojelua saava rekisteröidään.
Vastaanottopalveluihin kuuluvat majoitus, vastaanotto- ja käyttöraha,
sosiaalipalvelut, terveydenhuoltopalvelut, tulkki- ja käännöspalvelut
sekä työ- ja opintotoiminta siten kuin tässä luvussa
säädetään. Vastaanottopalveluina
voidaan järjestää myös ateriat.
Ilman huoltajaa oleville lapsille tarkoitetuissa ryhmäkodeissa
ja tukiasuntoloissa voidaan järjestää täysi
ylläpito.
14 §
Vastaanottopalvelujen saaja
Vastaanottopalveluja annetaan kansainvälistä suojelua
hakevalle ja tilapäistä suojelua saavalle.
Kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen
perusteella oleskeluluvan saaneelle ja tilapäistä suojelua
saaneelle, jolle on myönnetty jatkuva oleskelulupa, voidaan
antaa vastaanottopalveluja kohtuullinen aika.
Vastaanottopalveluja saaneelle ulkomaalaiselle annetaan oleskeluluvan
epäämisen tai tilapäisen suojelun lakkaamisen
jälkeen vastaanottopalveluja siihen saakka, kunnes
hän on poistunut maasta. Kansainvälistä suojelua
hakevalle, joka on Euroopan unionin jäsenvaltion taikka Islannin,
Liechtensteinin, Norjan tai Sveitsin kansalainen, annetaan vastaanottopalveluja
kuitenkin vain siihen saakka, kun hän on saanut tiedoksi
Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen
kansainvälistä suojelua koskevaan hakemukseensa.
Edellä 3 momentissa tarkoitetun valtion kansalainen,
joka on saanut tiedoksi Maahanmuuttoviraston kansainvälistä suojelua
koskevan kielteisen päätöksen ja joka
suostuu poistumaan valvotusti maasta tai suostuu siihen, että käännyttämistä koskeva
päätös pannaan täytäntöön ennen
kuin 30 päivää on kulunut siitä,
kun päätös on annettu tiedoksi, voi saada
vastaanottopalveluja maasta poistumiseensa saakka, enintään
kuitenkin 7 vuorokauden ajan. Vastaanottokeskuksen johtaja voi päättää,
että tällaiselle henkilölle annetaan
vastaanottopalveluja kohtuullinen aika erityisen henkilökohtaisen
syyn vuoksi.
15 §
Tietojen antaminen
Kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua
saavalle annetaan tietoja vastaanottopalveluista, vastaanottoon
liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista, oikeusavusta
sekä vastaanottoon liittyvissä kysymyksissä avustavista järjestöistä.
Poliisi tai rajatarkastusviranomainen antaa 1 momentissa
tarkoitettuja tietoja kansainvälistä suojelua
hakevalle tämän jättäessä hakemustaan
ja tilapäistä suojelua saavalle tämän
maahantulon jälkeen. Tiedot annetaan mahdollisimman pian,
viimeistään kuitenkin 15 päivän
kuluttua kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen
jättämisestä ja tilapäistä suojelua saavan
henkilötietojen rekisteröinnistä. Vastaanottokeskus
antaa 1 momentissa tarkoitettuja tietoja vastaanottokeskukseen rekisteröitymisen jälkeen.
Tiedot annetaan kirjallisesti kansainvälistä suojelua
hakevan ja tilapäistä suojelua saavan äidinkielellä tai
kielellä, jota hänen voidaan perustellusti olettaa
ymmärtävän. Tarvittaessa tiedot voidaan
antaa myös suullisesti.
16 §
Majoitus vastaanottokeskuksessa
Kansainvälistä suojelua hakeva ja tilapäistä suojelua
saava majoitetaan vastaanottokeskukseen. Hänet voidaan
siirtää toiseen vastaanottokeskukseen, jos se
on tarpeen hänen itsensä, vastaanottokeskuksen
toiminnan tai kansainvälistä suojelua koskevan
hakemuksen käsittelyn vuoksi. Majoitus on järjestettävä niin,
että perheenjäsenet voivat halutessaan
asua yhdessä.
Majoittamisesta ja siirrosta päättää vastaanottokeskus.
Ennen siirtoa koskevan päätöksen tekemistä siirrettävää on
kuultava. Ilman huoltajaa olevan lapsen siirtämisestä päätettäessä myös
lapsen edustajaa on kuultava.
Maahanmuuttovirasto voi pidättää itselleen päätösvallan
majoittamisesta tai siirrosta, jos se on tarpeen kansainvälistä suojelua
koskevan hakemuksen käsittelyn vuoksi tai jos 1 momentissa
tarkoitettua siirtoa koskevassa asiassa ei päästä yksimielisyyteen
siitä, mihin vastaanottokeskukseen siirto tapahtuu.
17 §
Ilman huoltajaa olevan lapsen majoitus
Ilman huoltajaa oleva lapsi majoitetaan ryhmäkotiin.
Ryhmäkotien toimintaan sovelletaan lastensuojelulain 59 §:n
säännöksiä, jotka koskevat yhdessä asuinyksikössä enintään
hoidettavien lasten ja nuorten määrää,
samaan rakennukseen sijoitettavien lasten enimmäismäärää sekä hoito-
ja kasvatustehtävissä työskentelevien
henkilöiden vähimmäismäärää.
Tukiasuntolaan voidaan majoittaa 16 vuotta täyttänyt
ilman huoltajaa oleva lapsi, jos se on hänen kehityksensä ja
hyvinvointinsa kannalta perusteltua. Samaan rakennukseen saa olla
sijoitettuina enintään 40 lasta, ja kutakin kymmentä lasta
kohden tulee olla vähintään kolme hoito-
ja kasvatustehtävissä toimivaa työntekijää.
Kiireellisissä tapauksissa voidaan väliaikaisesti poiketa
tässä momentissa säädetyistä määristä, jos
se on välttämätöntä lapsen
vastaanottopalveluiden järjestämiseksi.
Ilman huoltajaa oleva lapsi voidaan majoittaa myös
muuhun lapselle tarkoitettuun majoituspaikkaan. Asukkaiden ja työntekijöiden
määrän osalta on tällöin
voimassa, mitä 1 ja 2 momentissa säädetään.
Ryhmäkodin, tukiasuntolan ja muun lapselle tarkoitetun
majoituspaikan henkilöstön pätevyysvaatimuksista
on voimassa, mitä lastensuojelulain 60 §:ssä säädetään.
18 §
Yksityismajoitus
Kansainvälistä suojelua hakeva tai tilapäistä suojelua
saava voi järjestää majoituksensa itse. Hänen
on ilmoitettava kirjallisesti osoitteensa ja esitettävä vuokrasopimus
tai muu selvitys yksityismajoituksesta vastaanottokeskukselle, jonka asiakkaaksi
hänet on rekisteröity. Osoitteen ilmoittaminen
ja vuokrasopimuksen tai selvityksen esittäminen ovat edellytyksenä muiden
vastaanottopalvelujen saamiselle.
Vastaanottokeskuksen johtaja päättää ilman huoltajaa
olevan lapsen siirtymisestä yksityismajoitukseen kuultuaan
lasta ja hänen edustajaansa sekä vastaanottokeskuksen
sosiaalityöntekijää. Vastaanottokeskus
ilmoittaa yksityismajoituksessa asuvan ilman huoltajaa olevan
lapsen osoitteen ja tiedot henkilöistä, joiden
luona hän asuu, asuinpaikan kunnan sosiaalihuollosta vastaavalle
toimielimelle. Ilmoitukseen on liitettävä vastaanottokeskuksen
sosiaalityöntekijän ja lapsen edustajan selvitykset
yksityismajoituksen olosuhteiden sopivuudesta sekä lapsen
luokseen ottavan henkilön tai henkilöiden kyvystä huolehtia
lapsesta.
19 §
Vastaanottoraha
Kansainvälistä suojelua hakevalle ja tilapäistä suojelua
saavalle sekä ihmiskaupan uhrille, jolla ei ole kotikuntalaissa
tarkoitettua kotikuntaa Suomessa, myönnetään
vastaanottoraha ihmisarvoisen elämän
kannalta välttämättömän toimeentulon
turvaamiseksi ja itsenäisen selviytymisen edistämiseksi,
jos hän on tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa
ansiotyöllään, muista tuloistaan tai
varoistaan, itseensä nähden elatusvelvollisen
huolenpidolla tai muulla tavalla.
Vastaanottorahan perusosa kattaa vaatemenot, vähäiset
terveydenhuoltomenot, paikallisliikenteen ja puhelimen käytöstä aiheutuvat menot
ja vastaavat muut henkilön ja perheen jokapäiväiseen
toimeentuloon kuuluvat menot sekä ruokamenot silloin, kun
vastaanottokeskus ei järjestä ateriapalvelua.
Täydentävä vastaanottoraha kattaa
henkilön tai perheen erityisistä tarpeista tai
olosuhteista johtuvat tarpeellisiksi harkitut menot.
20 §
Vastaanottorahan määrä
Vastaanottorahan määrä on vastaanottorahan perusosalla
katettavien menojen ja vähäistä suurempien
terveydenhuoltomenojen sekä käytettävissä olevien
tulojen ja varojen erotus.
Vastaanottorahan perusosa kuukautta kohti on:
1) yksin asuvalla ja yksinhuoltajalla 290 euroa, ateriapalvelut
tarjoavassa vastaanottokeskuksessa 85 euroa;
2) muulla kuin 1 kohdassa tarkoitetulla 18 vuotta
täyttäneellä 245 euroa, ateriapalvelut tarjoavassa
vastaanottokeskuksessa 70 euroa;
3) perheensä kanssa asuvalla lapsella 185
euroa, ateriapalvelut tarjoavassa vastaanottokeskuksessa 55 euroa.
Vastaanottorahaa hakevan ja hänen perheensä tulot
ja varat otetaan huomioon vastaanottorahaa myönnettäessä toimeentulotuesta
annetussa laissa (1412/1997) säädetyllä tavalla.
21 §
Käyttöraha
Jos vastaanottokeskus järjestää täyden
ylläpidon, johon sisältyvät
19 §:ssä tarkoitetut vastaanottorahan perusosalla
ja täydentävällä vastaanottorahalla
katettavat menot ja vähäistä suuremmat
terveydenhuoltomenot, ilman huoltajaa olevalle lapselle myönnetään
vastaanottorahan sijasta käyttöraha.
Ilman huoltajaa olevan alle 16-vuotiaan lapsen käyttöraha
kuukautta kohti on 25 euroa ja 16 vuotta täyttäneen
45 euroa. Käyttöraha voi olla myös tätä pienempi,
jos se on perusteltua lapsen ikä ja kehitystaso huomioon
ottaen.
22 §
Vastaanotto- ja käyttörahan tarkistaminen
Vastaanotto- ja käyttörahan määrää tarkistetaan
siten kuin kansaneläkeindeksistä annetussa laissa
(456/2001) säädetään.
Edellä 20 ja 21 §:ssä säädetyt
vastaanotto- ja käyttörahan määrät
vastaavat sitä kansaneläkeindeksin pistelukua,
jonka mukaan vuoden 2010 tammikuussa maksettavina olleiden kansaneläkkeiden
suuruus on laskettu.
23 §
Vastaanotto- ja käyttörahan myöntäminen
ja takaisin periminen
Vastaanotto- ja käyttörahan myöntää hakemuksesta
vastaanottokeskus, jonka asiakkaaksi sen hakija on rekisteröity.
Vastaanotto- ja käyttörahan perii takaisin
sen myöntänyt vastaanottokeskus. Hakemus vastaanottorahan
takaisinperinnästä tehdään sille hallinto-oikeudelle,
jonka tuomiopiirissä vastaanottokeskus sijaitsee.
Vastaanotto- ja käyttörahan myöntämisessä noudatetaan
soveltuvin osin toimeentulotuesta annetun lain 3 luvun menettelyä koskevia
säännöksiä. Vastaanotto- ja
käyttörahan takaisinperintään
sovelletaan toimeentulotuesta annetun lain 4 luvun takaisinperintää koskevia
säännöksiä.
24 §
Ulosotto- ja siirtokielto
Vastaanotto- ja käyttörahaa ei saa ulosmitata. Sopimus,
jolla vastaanotto- tai käyttöraha siirretään
toiselle henkilölle, on mitätön.
25 §
Sosiaalipalvelut
Kansainvälistä suojelua hakevalla, tilapäistä suojelua
saavalla ja ihmiskaupan uhrilla, jolla ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua
kotikuntaa Suomessa, on oikeus saada sosiaalihuoltolain (710/1982)
17 §:ssä tarkoitettuja sosiaalipalveluja,
jos sosiaalihuollon ammattihenkilö arvioi ne
välttämättömiksi sinä aikana,
jona henkilö on oikeutettu vastaanottopalveluihin.
Sosiaalihuoltolain 18 §:ssä tarkoitettua sosiaalityötä tekee
vastaanottokeskuksessa sosiaalihuollon ammattihenkilö.
Työhön kuuluu neuvontaa, ohjausta, sosiaalisten
ongelmien selvittämistä ja muita tukitoimia, jotka
ylläpitävät ja edistävät
yksilöiden ja perheen turvallisuutta ja suoriutumista sekä yhteisöjen
toimivuutta.
26 §
Terveydenhuoltopalvelut
Kansainvälistä suojelua hakevalla ja ihmiskaupan
uhrilla, jolla ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa Suomessa,
on oikeus saada terveydenhuoltopalveluja siten kuin terveydenhuoltolain
(1326/2010) 50 §:ssä ja erikoissairaanhoitolain
(1062/1989) 3 §:n 2 momentissa säädetään
sekä oikeus saada terveydenhuollon ammattihenkilön
välttämättömiksi arvioimia muita
terveyspalveluja.
Tilapäistä suojelua saavalle sekä kansainvälistä suojelua
hakevalle lapselle ja ihmiskaupan uhrille, joka on lapsi ja jolla
ei ole kotikuntalaissa tarkoitettua kotikuntaa Suomessa, annetaan
terveydenhuoltopalvelut samoin perustein kuin henkilölle,
jolla on kotikuntalaissa tarkoitettu kotikunta Suomessa.
27 §
Tulkitseminen ja kääntäminen
Vastaanottokeskuksen on huolehdittava tulkitsemisesta tai kääntämisestä,
jos keskuksen asiakas ei osaa kielilain (423/2003) mukaan
viranomaisessa käytettävää suomen
tai ruotsin kieltä taikka hän ei vammaisuutensa
tai sairautensa vuoksi voi tulla ymmärretyksi tässä laissa tarkoitetussa
asiassa, joka voi tulla vireille viranomaisen aloitteesta. Vastaanottokeskus
huolehtii mahdollisuuksien mukaan tulkitsemisesta tai kääntämisestä myös
muussa asiakkaan oikeuksia ja velvollisuuksia koskevassa
asiassa.
Asia voidaan tulkita tai kääntää kielelle,
jota asiakkaan voidaan perustellusti olettaa ymmärtävän.
Hallintotuomioistuimen velvollisuudesta huolehtia tulkitsemisesta
ja kääntämisestä säädetään
hallintolainkäyttölaissa.
28 §
Tulkin ja kääntäjän esteellisyys
ja salassapitovelvollisuus
Vastaanottokeskuksen hankkimana tulkkina tai kääntäjänä ei
saa käyttää henkilöä,
joka on sellaisessa suhteessa asianosaiseen tai asiaan, että hänen
luotettavuutensa voi tästä syystä vaarantua
tai että asianosaisen turvallisuus saattaa vaarantua.
Tulkin ja kääntäjän salassapitovelvollisuudesta
on voimassa, mitä hallintolaissa asiasta säädetään.
29 §
Työ- ja opintotoiminta
Muussa vastaanottokeskuksessa kuin kauttakulkukeskuksessa on
järjestettävä työ- ja opintotoimintaa
kansainvälistä suojelua hakevan ja tilapäistä suojelua
saavan omatoimisuuden edistämiseksi. Myös
kauttakulkukeskuksessa voidaan järjestää työ-
ja opintotoimintaa.
Jos vastaanottokeskuksen asukas ilman perusteltua syytä toistuvasti
kieltäytyy hänelle osoitetusta työ-
tai opintotoiminnasta, hänelle maksettavaa vastaanottorahaa
voidaan vähentää enintään
20 prosenttia korkeintaan kahden kuukauden ajan. Vähennys
ei saa vaarantaa ihmisarvoisen elämän
edellyttämän turvan mukaista välttämätöntä toimeentuloa
eikä lakisääteisen elatusvelvollisuuden
toteuttamista, eikä se saa olla muutenkaan kohtuuton.
30 §
Työ- ja opintotoimintaan osallistuvan vakuutusturva
Työ- ja opintotoiminnassa tapahtuneesta tapaturmasta
tai siinä saadusta ammattitaudista suoritetaan henkilölle
korvaus valtion varoista samojen perusteiden mukaan kuin tapaturmavakuutuslaissa
(608/1948) säädetään
työtapaturmasta siltä osin kuin vahingoittuneella
ei ole oikeutta vähintään samansuuruiseen
korvaukseen muun lain mukaan.
Korvauksen suorittamista koskevan asian käsittelee
Valtiokonttori. Valtiokonttorin tämän pykälän
nojalla tekemään päätökseen
haetaan muutosta siten kuin tapaturmavakuutuslain 5 luvussa säädetään.
Maahanmuuttovirasto järjestää työ-
ja opintotoimintaan osallistuville ryhmävastuuvakuutuksen.
31 §
Paluun tukeminen
Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan korvata
kohtuulliset matkakustannukset kotimaahan tai muuhun maahan, johon
hänen pääsynsä on taattu, jos
hän poistuu maasta vapaaehtoisesti peruttuaan
hakemuksensa tai oleskelulupahakemuksen tultua hylätyksi.
Tilapäistä suojelua saaneelle ja ihmiskaupan uhrille,
jolla ei ole kotikuntalain mukaista kotipaikkaa Suomessa, voidaan
korvata kohtuulliset matka- ja muuttokustannukset kotimaahan tai
muuhun maahan, johon hänen pääsynsä on
taattu, sekä maksaa yhdelle henkilölle enintään
kahden kuukauden ja perheelle enintään neljän
kuukauden toimeentulotuen perusosan määrää vastaava avustus.
Korvauksen ja avustuksen myöntää hakemuksesta
se vastaanottokeskus, jonka asiakkaaksi palaaja on rekisteröity.
Vastaanottokeskus voi periä takaisin myöntämänsä korvauksen
tai avustuksen, jos osoittautuu, että se on maksettu virheellisin
perustein tai perusteettomasti. Hakemus takaisinperinnästä tehdään
sille hallinto-oikeudelle, jonka tuomiopiirissä vastaanottokeskus
sijaitsee.
32 §
Vastaanottopalveluista perittävät maksut
Vastaanottopalveluista voidaan periä kohtuullinen,
enintään todellisten kustannusten suuruinen maksu.
Maksu on jätettävä perimättä tai sitä on
alennettava, jos se vaarantaa ihmisarvoisen elämän
edellyttämän turvan mukaisen välttämättömän
toimeentulon tai lakisääteisen elatusvelvollisuuden
toteuttamisen. Maksun määrästä säädetään
valtioneuvoston asetuksella.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen käyttäjältä voidaan
periä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun
lain (734/1992) mukainen maksu. Mainitun lain 13 §:ää ei
sovelleta kansainvälistä suojelua hakevaan,
tilapäistä suojelua saavaan eikä ihmiskaupan
uhriin.
Maksun määrää maksettavaksi
vastaanottokeskuksen johtaja. Maksua ei peritä takautuvasti.
4 luku
Ihmiskaupan uhrin auttaminen
33 §
Auttamisen sisältö
Ihmiskaupan uhreille voidaan järjestää palveluja
ja tukitoimia, joihin voi sisältyä oikeudellista
ja muuta neuvontaa, kriisiapua, sosiaali- ja terveyspalveluja, tulkki-
ja käännöspalveluja sekä muita
tukipalveluja, majoitus tai asuminen, vastaanottoraha tai toimeentulotuki
ja muu tarpeellinen huolenpito sekä turvallisen paluun tukeminen.
Palveluja ja tukitoimia annettaessa tulee ottaa huomioon ihmiskaupan
uhrin iästä, turvattomasta asemasta sekä fyysisestä ja
psyykkisestä tilasta johtuvat erityistarpeet ja sekä ihmiskaupan
uhrin että palveluja ja tukitoimia järjestävän
henkilöstön turvallisuus.
34 §
Toimivaltainen viranomainen
Ihmiskaupan uhrien auttamisessa toimivaltaisesta vastaanottokeskuksesta
säädetään sisäasiainministeriön
asetuksella.
Vastaanottokeskus voi järjestää 33 §:ssä tarkoitetut
palvelut ja tukitoimet itse tai ostaa ne julkiselta tai yksityiseltä palvelujen
tuottajalta.
35 §
Auttamisen vireilletulo
Esityksen vastaanottokeskukselle ihmiskaupan uhrille annettavista
palveluista ja tukitoimista voi tehdä viranomainen, ihmiskaupan
uhri itse taikka yksityinen tai julkinen palvelujen tuottaja. Palveluja
ja tukitoimia ei kuitenkaan voida antaa vastoin henkilön
tahtoa.
36 §
Päätös auttamista koskevien säännösten
soveltamisesta
Vastaanottokeskuksen johtaja tekee päätöksen
auttamista koskevien säännösten soveltamisesta
ja soveltamisen lakkaamisesta.
37 §
Moniammatillinen arviointiryhmä
Vastaanottokeskuksen johtajan päätöksenteon
tukena ja ihmiskaupan uhrien palvelutarpeen arvioimista varten on
vastaanottokeskuksen yhteydessä moniammatillinen arviointiryhmä.
Arviointiryhmässä on johtajan lisäksi
oltava vähintään yksi sosiaalihuollon
asiantuntija ja terveydenhuollon asiantuntija sekä poliisin
ja rajatarkastusviranomaisen edustaja. Maahanmuuttovirasto asettaa
arviointiryhmät kolmeksi vuodeksi kerrallaan kuultuaan
aluehallintovirastoa ja vastaanottokeskuksen johtajaa. Jos arviointiryhmän
jäsen eroaa tai kuolee kesken toimikautensa, Maahanmuuttovirasto
nimittää uuden jäsenen asianomaisen yhteisön
ehdotuksesta. Arviointiryhmän jäsenet
toimivat virkavastuulla.
Arviointiryhmän on tarvittaessa kuultava asiantuntijoina
kunnan viranomaisia, työsuojeluviranomaisia,
työmarkkinajärjestöjä, mielenterveystyön
ja lastensuojelun asiantuntijoita ja muuta tahoa, joka on tarpeen
ihmiskaupan uhrin auttamiseksi.
Arviointiryhmän tehtävänä on:
1) ihmiskaupan uhrin avuntarpeen sekä auttamista
koskevien säännösten soveltamisen ja
soveltamisen lakkaamisen arvioiminen;
2) ihmiskaupan uhrin sijoittamisen ja palvelutarpeen
arvioiminen;
3) ihmiskaupan uhrin turvallisuusriskien arvioimiseen
ja turvallisuustoimenpiteiden suunnitteluun ja järjestämiseen
osallistuminen;
4) viranomaisten ja auttamisjärjestelmän
toimijoiden välisestä tiedonkulusta huolehtiminen.
38 §
Asioiden käsittely moniammatillisessa arviointiryhmässä
Vastaanottokeskuksen johtaja kutsuu arviointiryhmän
koolle. Vastaanottokeskuksen johtaja saa salassapitosäännösten
estämättä luovuttaa arviointiryhmälle
ja arviointiryhmä saa tehtävänsä hoitamiseksi
käyttää yksittäistä ihmiskaupan
uhria koskevia henkilötietoja, jos kyseessä oleva
henkilö antaa siihen suostumuksensa tai se on välttämätöntä palvelutarpeen
arvioinnin, palvelujen järjestämisen
tai turvallisuustoimenpiteiden suunnittelun ja järjestämisen
vuoksi. Arviointiryhmä ei saa luovuttaa näitä tietoja
ulkopuolisille.
5 luku
Ilman huoltajaa olevan lapsen edustaminen
39 §
Edustajan määrääminen
Kansainvälistä suojelua hakevalle, tilapäistä suojelua
saavalle ja sellaiselle ihmiskaupan uhriksi joutuneelle
lapselle, jolla ei ole oleskelulupaa, määrätään
viivytyksettä edustaja, jos lapsi on Suomessa ilman huoltajaa
tai muuta laillista edustajaa.
Hakemuksen edustajan määräämisestä tekee vastaanotto-
tai järjestelykeskus, jonka asiakkaaksi lapsi on rekisteröity.
Ennen hakemuksen tekemistä lasta on kuultava 5 §:n
2 momentissa säädetyllä tavalla. Vastaanotto-
tai järjestelykeskuksen johtaja käyttää huoltajalle
kuuluvaa puhevaltaa lapsen henkilöä ja varallisuutta
koskevissa asioissa, kunnes lapselle on määrätty edustaja.
Edustajan määrää käräjäoikeus,
jonka tuomiopiirissä sijaitsevan vastaanottokeskuksen asiakkaaksi
lapsi on rekisteröity. Käräjäoikeuden
tekemään päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla hovioikeuteen siten kuin oikeudenkäymiskaaressa
säädetään. Edustajan määräämistä koskevaa
päätöstä on noudatettava, vaikka
päätös ei ole saanut lainvoimaa.
40 §
Edustajan kelpoisuus
Edustajaksi määrätään
tehtävään sopiva täysivaltainen
henkilö, joka antaa siihen suostumuksensa ja joka kykenee
hoitamaan tehtävänsä moitteettomasti.
Edustajaksi määräämisen
edellytyksenä on, että henkilö on toimittanut
käräjäoikeuden nähtäväksi
rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 2 momentissa
tarkoitetun otteen rikosrekisteristä.
41 §
Edustajan tehtävät
Edustaja käyttää huoltajalle kuuluvaa
puhevaltaa lapsen henkilöä ja varallisuutta koskevissa
asioissa sekä hoitaa lapsen varallisuutta siten kuin oikeudenkäymiskaaren
12 luvun 1 ja 2 §:ssä, hallintolain 14 §:ssä,
hallintolainkäyttölain 17 §:ssä ja
18 §:n 3 momentissa sekä holhoustoimesta
annetussa laissa (442/1999) säädetään.
Ennen lapsen henkilöä tai varallisuutta koskevan
päätöksen tekemistä lasta on
kuultava tämän lain 5 §:n 2 momentissa
säädetyllä tavalla.
Edustajan tehtäviin ei kuulu lapsen päivittäinen
hoito, kasvatus tai muu huolenpito.
Edustajan on tehtävänsä päättyessä tehtävä tili
siten kuin holhoustoimesta annetussa laissa säädetään.
42 §
Edustajan vapauttaminen tehtävästään
Jos edustajan määräämisen
jälkeen ilmenee, että lapsella on Suomessa huoltaja,
edustaja on vapautettava tehtävästään,
jollei vapauttaminen ole lapsen edun vastaista. Edustaja voidaan
vapauttaa tehtävästään, jos
hän sitä pyytää tai on sairauden
tai muun syyn vuoksi estynyt tai kykenemätön
hoitamaan tehtäväänsä taikka
jos siihen on muu erityinen syy.
Edustajan tehtävästä vapauttamista
koskevan hakemuksen voi tehdä edustaja, 15 vuotta täyttänyt
lapsi itse, vastaanotto- tai järjestelykeskus, jonka asiakkaaksi
lapsi on rekisteröity, taikka lapsen huoltaja tai muu laillinen
edustaja.
Edustajan vapauttaa tehtävästään
käräjäoikeus, jonka tuomiopiirissä sijaitsevan
vastaanottokeskuksen asiakkaaksi lapsi on rekisteröity. Käräjäoikeuden
tekemään päätökseen
saa hakea muutosta valittamalla hovioikeuteen siten kuin oikeudenkäymiskaaressa
säädetään. Edustajan tehtävästään
vapauttamista koskevaa päätöstä on noudatettava,
vaikka päätös ei ole saanut lainvoimaa.
43 §
Edustajan tehtävän lakkaaminen
Edustajan tehtävä lakkaa, kun:
1) edustettava tulee täysi-ikäiseksi;
2) edustettava muuttaa pysyvästi pois Suomesta;
tai
3) edustettavalle määrätään
Suomessa huoltaja tai muu laillinen edustaja.
44 §
Ilmoitusvelvollisuus
Käräjäoikeuden on ilmoitettava Maahanmuuttovirastolle
ja väestötietojärjestelmään kansainvälistä suojelua
hakevan, tilapäistä suojelua saavan ja ihmiskaupan
uhriksi joutuneen lapsen edustajan määräämistä tai
tehtävästä vapauttamista koskevista päätöksistä.
Jos lapsella on edustajan hoidettavana olevaa omaisuutta holhoustoimesta
annetun lain 66 §:ssä säädetyllä tavalla,
käräjäoikeuden on ilmoitettava
edustajan määräämisestä holhousviranomaiselle
edustajan tehtävän merkitsemiseksi holhousasioiden
rekisteriin.
6 luku
Rekisterit
45 §
Vastaanoton asiakasrekisteri ja edustajarekisteri
Vastaanoton asiakasrekisteri on automaattisen tietojenkäsittelyn
avulla kansainvälistä suojelua hakevista, tilapäistä suojelua
saavista ja ihmiskaupan uhreista pidettävä henkilörekisteri.
Edustajarekisteri on automaattisen tietojenkäsittelyn
avulla ilman huoltajaa oleville lapsille 39 §:n mukaan
määrätyistä edustajista pidettävä henkilörekisteri.
Vastaanoton asiakasrekisteriin ja edustajarekisteriin
sovelletaan henkilötietojen suojaa koskevaa lainsäädäntöä.
46 §
Rekisterien käyttötarkoitus
Vastaanoton asiakasrekisteriin kuuluvat valtakunnallinen osarekisteri
ja vastaanotto- ja järjestelykeskusten osarekisterit. Valtakunnallista osarekisteriä
pidetään
kansainvälistä suojelua hakevien ja tilapäistä suojelua
saavien vastaanoton sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen ohjausta,
suunnittelua ja seurantaa varten. Vastaanotto- ja järjestelykeskusten
osarekistereitä pidetään kansainvälistä suojelua
hakevien ja tilapäistä suojelua saavien vastaanottopalveluiden
järjestämistä sekä ihmiskaupan
uhreille tarkoitettujen palvelujen ja tukitoimien järjestämistä varten.
Edustajarekisteriin kuuluvat valtakunnallinen osarekisteri
ja vastaanotto- ja järjestelykeskusten osarekisterit. Valtakunnallista
osarekisteriä pidetään ilman
huoltajaa olevien lasten edustajatoiminnan ohjausta, suunnittelua
ja seurantaa varten. Vastaanotto- ja järjestelykeskusten
osarekisteriä pidetään ilman huoltajaa olevien
lasten edustajatoiminnan käytännön hallinnointia
varten.
Vastaanoton asiakasrekisterin ja edustajarekisterin
tietoja voidaan käyttää tilastojen kokoamiseen
kansallisten ja kansainvälisten tarpeiden mukaan ottaen
huomioon, mitä henkilötietolaissa (523/1999)
säädetään henkilötietojen käsittelystä.
47 §
Rekisterinpitäjät
Maahanmuuttovirasto vastaa 46 §:ssä mainittujen
valtakunnallisten osarekisterien ylläpidosta. Vastaanotto-
tai järjestelykeskus vastaa 46 §:ssä mainittujen
osarekisterien ylläpidosta.
48 §
Vastaanoton asiakasrekisteriin talletettavat tiedot
Vastaanoton asiakasrekisteriin saa tallettaa 45 §:ssä mainittujen
henkilöiden ja heidän perheenjäsentensä asia-
tai asiakasnumeron, nimet, sukupuolen, syntymäajan, -paikan
ja -maan, henkilötunnuksen ja ulkomaisen henkilönumeron
tai muun ulkomaisen henkilön yksilöimiseksi annetun
tunnuksen, kansalaisuustiedot sekä tiedot siviilisäädystä ja
perhesuhteista. Rekisteriin saa tämän
lisäksi tallettaa tietoja, jotka koskevat rekisteröidyn:
1) majoittumista;
2) vastaanotto- tai käyttörahaa;
3) terveydentilaa;
4) kielitaitoa, koulutusta, ammattitaitoa ja työkokemusta;
5) kansainvälistä suojelua ja oleskelulupaa koskevaan
hakemukseen liittyviä vastaanottopalvelujen järjestämiseksi
tarpeellisia tietoja.
49 §
Edustajarekisteriin talletettavat tiedot
Edustajarekisteriin saa tallettaa 39 §:ssä tarkoitetun
edustajan nimen, henkilötunnuksen, osoite- ja muut yhteystiedot
sekä tietoja, jotka koskevat edustajaksi määräämistä,
edustajan vapauttamista tehtävästään
ja edustajantehtävän lakkaamista.
50 §
Vastuu rekisteriin talletetuista tiedoista
Rekisterinpitäjä vastaa rekisteriin tallettamiensa
tietojen virheettömyydestä sekä tallettamisen
ja käytön laillisuudesta omien tehtäviensä hoidossa.
Muutoin rekisterinpitäjän vastuuseen sovelletaan,
mitä muualla laissa säädetään henkilötietojen
suojasta.
51 §
Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyn oikeuksista on voimassa, mitä henkilötietolain
6 luvussa säädetään.
52 §
Tietojen luovuttaminen rekisteristä
Sen lisäksi, mitä muualla laissa säädetään, vastaanoton
asiakasrekisteristä ja edustajarekisteristä saa
salassapitosäännösten estämättä luovuttaa
Maahanmuuttovirastolle, poliisille, rajatarkastusviranomaiselle
sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
tietoja, jotka ovat niille välttämättömiä kansainvälistä suojelua hakevien,
tilapäistä suojelua saavien ja ihmiskaupanuhrien
auttamiseen liittyvien tehtävien hoitamisessa.
Tiedot voidaan luovuttaa myös konekielisessä muodossa
tai teknisen käyttöyhteyden avulla. Ennen tietojen
luovuttamista teknisen käyttöyhteyden avulla on
tietoja pyytävän esitettävä selvitys
tietojen suojaamisesta henkilötietolain 32 §:n
1 momentissa tarkoitetulla tavalla.
53 §
Tiedonsaantioikeus rekistereistä
Tämän lain 47 §:ssä mainitulla
rekisterinpitäjällä on oikeus
salassapitosäännösten estämättä saada
Maahanmuuttovirastolta, poliisilta, rajatarkastusviranomaiselta
sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta
vastaanoton asiakasrekisteriä varten sille laissa säädettyjen
tehtävien suorittamiseksi välttämättömät tiedot.
Tiedot voidaan luovuttaa siten kuin rekisterinpitäjän
kanssa sovitaan, myös konekielisessä muodossa
tai teknisen käyttöyhteyden avulla, kun on selvitetty
tietojen suojaaminen henkilötietolain 32 §:n 1
momentissa tarkoitetulla tavalla.
54 §
Tietojen poistaminen rekisteristä ja tietojen säilyttäminen
Vastaanoton asiakasrekisterissä ja edustajarekisterissä olevat
rekisteröityä koskevat tiedot poistetaan, kun
niiden käyttötarvetta ei enää ole ja
viimeistään viiden vuoden kuluttua viimeisestä rekisteröityä koskevasta
merkinnästä.
Vastaanoton asiakasrekisterin, edustajarekisterin ja niihin
sisältyvien tietojen pysyvästä säilyttämisestä määrää arkistolaitos
arkistolain (831/1994) 8 §:n 3 momentin nojalla.
Arkistolain 8 §:n 2 momentissa säädetään
asiakirjan säilyttämisestä muutoin.
8 luku
Erinäiset säännökset
58 §
Tiedonsaantioikeus
Sisäasiainministeriöllä, Maahanmuuttovirastolla,
vastaanotto- ja järjestelykeskuksella ja kunnan viranomaisella
on oikeus saada maksutta ja salassapitosäännösten
estämättä tämän lain 3
ja 4 luvun mukaisten tehtävien suorittamiseksi välttämättömät
tiedot toisiltaan, 3 ja 4 luvun mukaisia palveluja tuottavalta yksityiseltä palvelujen
tuottajalta ja ilman huoltajaa olevalle lapselle määrätyltä edustajalta.
Tämän lain 3 ja 4 luvun mukaisia palveluja tuottavalla
yksityisellä palvelujen tuottajalla, jonka asiakas turvapaikanhakija,
tilapäistä suojelua saava tai ihmiskaupan uhri
on, on oikeus saada maksutta ja salassapitosäännösten
estämättä Maahanmuuttovirastolta ja vastaanotto-
ja järjestelykeskukselta palvelujen tuottamisen kannalta
välttämättömät tiedot.
Ilman huoltajaa olevalle lapselle määrätyllä edustajalla
on oikeus saada maksutta ja salassapitosäännösten
estämättä tämän lain
41 §:ssä tarkoitettujen tehtävien hoitamiseksi
välttämättömät
tiedot Maahanmuuttovirastolta, vastaanotto- ja järjestelykeskukselta,
kunnan viranomaiselta sekä 3 ja 4 luvun mukaisia palveluja tuottavalta
yksityiseltä palvelujen tuottajalta.
59 §
Salassapitovelvollisuus
Tässä laissa tarkoitettujen tehtävien
hoitamista varten saadut tiedot ja asiakirjat on pidettävä salassa
siten kuin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa
(621/1999) säädetään.
60 §
Aineiden ja esineiden haltuunotto
Vastaanotto- tai järjestelykeskuksen haltuun on
otettava asukkaalta sellaiset aineet ja esineet:
1) joilla voidaan aiheuttaa vaaraa asukkaan tai toisen henkilön
hengelle, terveydelle tai turvallisuudelle taikka vahingoittaa omaisuutta,
jos on todennäköistä, että ainetta
tai esinettä käytetään edellä mainitulla
tavalla; tai
2) joiden hallussapito on muun lain nojalla kielletty.
Omaisuus on keskuksessa majoittumisen päättyessä palautettava
sille, jolta se on otettu haltuun, jollei omaisuuden palauttamisesta,
luovuttamisesta tai hävittämisestä muualla
laissa toisin säädetä.
Haltuunotosta päättää ja
haltuunoton tekee vastaanotto- tai järjestelykeskuksen
johtaja taikka hänen määräämänsä sosiaalihuoltotyötä tekevä henkilö.
Kiireellisessä tapauksessa haltuunoton voi tehdä myös
muu vastaanotto- tai järjestelykeskuksen sosiaalihuoltotyötä tekevä. Haltuunotosta
on tällöin viipymättä ilmoitettava johtajalle
taikka hänen määräämälleen
sosiaalihuoltotyötä tekevälle, jonka
tulee tehdä haltuunotosta päätös,
jollei omaisuutta palauteta.
61 §
Asukkaan käytössä olevien tilojen
tarkastaminen
Vastaanotto- tai järjestelykeskuksen asukkaan käytössä olevat
tilat voidaan tarkastaa, jos on perusteltua syytä epäillä,
että asukkaalla on siellä 60 §:ssä tarkoitettuja
aineita tai esineitä.
Tarkastamisesta päättää ja
tarkastamisen suorittaa keskuksen johtaja taikka hänen
määräämänsä sosiaalihuoltotyötä tekevä henkilö.
Tarkastaminen on tehtävä keskuksen toisen työntekijän,
ja jos mahdollista, asukkaan läsnä ollessa.
62 §
Aineiden ja esineiden haltuunoton ja asukkaan käytössä olevien
tilojen tarkastamisen yleiset edellytykset
Aineiden ja esineiden haltuunotto ja asukkaan käytössä olevien
tilojen tarkastaminen ovat sallittuja vain, jos asukkaan oma tai
toisen henkilön terveys tai turvallisuus tai omaisuuden suojaaminen
sitä välttämättä vaatii.
Toimenpiteet on suoritettava turvallisesti ja ihmisarvoa kunnioittaen,
eikä niistä saa aiheutua tarpeetonta haittaa asukkaalle
tai vahinkoa omaisuudelle.
63 §
Aineiden ja esineiden haltuunottoa ja asukkaan käytössä olevien
tilojen tarkastamista koskevien toimenpiteiden kirjaaminen
Vastaanotto- tai järjestelykeskuksen on tehtävä pöytäkirja
aineiden ja esineiden haltuun ottamisesta ja asukkaan
käytössä olevien tilojen tarkastamisesta.
Pöytäkirjan allekirjoittaa toimenpiteen suorittaja,
läsnä ollut toinen työntekijä ja
henkilö, jolta omaisuus on otettu haltuun tai jonka käytössä olevat
tilat on tarkastettu.
Pöytäkirjaan merkitään toimenpiteen
kuvaus, peruste, ajankohta sekä siitä päättäneen,
sen toteuttaneen, läsnä olleen toisen työntekijän
ja toimenpiteen kohteena olleen asukkaan nimi. Pöytäkirjassa
luetellaan haltuun otetut aineet ja esineet ja kuvataan niiden kunto
haltuunoton hetkellä.
Toimenpiteen kohteena olevalle asukkaalle kerrotaan äidinkielellä tai
kielellä, jota hänen voidaan perustellusti olettaa
ymmärtävän, pöytäkirjan
sisältö ja mahdollisuudesta hakea muutosta. Hänelle
annetaan pöytäkirjasta jäljennös.
Pöytäkirjasta toimitetaan jäljennös
Maahanmuuttovirastolle.