1 §
Lain tarkoitus ja soveltamisala
Tässä laissa säädetään
varojen jäädyttämisestä Yhdistyneiden
kansakuntien (YK) turvallisuusneuvoston 28 päivänä syyskuuta
2001 hyväksymässä päätöslauselmassa
1373 (2001) YK:n jäsenvaltiolle asetettujen velvoitteiden täytäntöön
panemiseksi.
Tämä laki ei koske niiden luonnollisten henkilöiden
ja oikeushenkilöiden varoja, joiden varojen jäädyttämisestä säädetään
tiettyihin henkilöihin ja yhteisöihin kohdistuvista
erityisistä rajoittavista toimenpiteistä terrorismin
torjumiseksi annetussa neuvoston asetuksessa (EY) N:o 2580/2001.
Tätä lakia ei sovelleta varoihin sinä aikana, jona
ne on takavarikoitu taikka määrätty hukkaamiskieltoon
tai vakuustakavarikkoon pakkokeinolain (450/1987) nojalla
tai kansainvälisen oikeusapupyynnön perusteella.
2 §
Määritelmä
Tässä laissa tarkoitetaan varojen jäädyttämisellä toimenpiteitä,
joilla estetään kaikki sellainen varojen liikkuminen,
siirtäminen, muuntaminen, käyttäminen
ja käsitteleminen, joka muuttaisi varojen määrää,
sijaintia, omistusta, hallintaa, luonnetta tai käyttötarkoitusta,
sekä toimenpiteitä, joilla estetään
muut sellaiset muutokset, jotka mahdollistaisivat varojen käytön.
3 §
Varojen jäädyttäminen
Tämän lain mukaan on jäädytettävä varat,
jotka kuuluvat:
1) erityistoimenpiteiden toteuttamisesta terrorismin
torjumiseksi hyväksytyn neuvoston yhteisen kannan (2001/931/YUTP)
1 artiklassa tarkoitetulle luonnolliselle henkilölle tai
oikeushenkilölle, jota tiettyihin henkilöihin
ja yhteisöihin kohdistuvista erityisistä rajoittavista
toimenpiteistä terrorismin torjumiseksi annettu neuvoston
asetus (EY) N:o 2580/2001 ei koske;
2) luonnolliselle henkilölle tai oikeushenkilölle,
jota on syytä epäillä, jolle vaaditaan
rangaistusta tai joka on tuomittu rikoslain (39/1889) 34
a luvussa rangaistavaksi säädetystä teosta;
3) luonnolliselle henkilölle tai oikeushenkilölle,
jonka varojen jäädyttämisestä toisen
valtion toimivaltainen viranomainen on tehnyt yksilöidyn
ja perustellun pyynnön, jos kyseisen valtion viranomaiset
ovat uskottavan todistusaineiston perusteella aloittaneet kyseiseen
luonnolliseen henkilöön tai oikeushenkilöön
kohdistuvan esitutkinnan tai vaatineet rangaistusta teosta,
joka Suomessa tehtynä ilmeisesti täyttäisi
rikoslain 34 a luvussa säädetyn rikoksen tunnusmerkistön,
taikka jos mainitun valtion tuomioistuin on tuominnut
kyseisen henkilön edellä tarkoitetusta teosta;
4) oikeushenkilölle, josta vähintään
50 prosenttia omistaa 1—3 kohdassa tarkoitettu luonnollinen
henkilö tai oikeushenkilö yksin tai yhdessä muiden
tällaisten luonnollisten henkilöiden tai oikeushenkilöiden
kanssa;
5) oikeushenkilölle, jossa kirjanpitolain (1336/1997)
1 luvun 5 §:ssä tarkoitettua määräysvaltaa
käyttää 1—3 kohdassa tarkoitettu luonnollinen
henkilö tai oikeushenkilö yksin tai yhdessä muiden
tällaisten luonnollisten henkilöiden tai oikeushenkilöiden
kanssa; taikka
6) henkilöyhtiölle, jonka velvoitteista
niiden täyteen määrään
niin kuin omasta velastaan vastaa 1—3 kohdassa tarkoitettu
luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö.
Pidättämiseen oikeutetun poliisimiehen tai syyttäjän
on tehtävä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta
epäilystä ja tuomiosta ilmoitus Keskusrikospoliisin
yhteydessä toimivalle rahanpesun ja terrorismin
rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain (503/2008) 35 §:ssä tarkoitetulle
rahanpesun selvittelykeskukselle.
4 §
Varojen jäädyttämisestä päättäminen
Päätöksen varojen jäädyttämisestä tekee
Keskusrikospoliisi.
Päätös on julkaistava Virallisessa
lehdessä ja annettava viivytyksettä tiedoksi toimenpiteen kohteelle.
Päätöksen katsotaan tulleen kolmansien
osapuolten tietoon viimeistään sinä päivänä,
jona se julkaistaan Virallisessa lehdessä.
5 §
Jäädyttämispäätöksen
sisältö
Jäädyttäminen koskee päätöksen
kohteen kaikkia varoja. Jäädyttäminen
ei kuitenkaan koske niitä varoja, jotka tarvitaan:
1) päätöksen kohteena olevan
luonnollisen henkilön tai tämän huollettavien
ruoka-, asumis- ja terveydenhuoltokustannusten tai muiden
vastaavien tarpeellisten kustannusten kattamiseksi;
2) verojen, veronluonteisten maksujen, viranomaismaksujen
tai pakollisten vakuutusmaksujen taikka varojen hoidosta aiheutuvien
kustannusten suorittamiseksi;
3) vahingonkorvauksen suorittamiseksi tai sellaisen
velvoitteen täyttämiseksi, jonka suorittamisvelvollisuus
on syntynyt ennen jäädyttämispäätöksen
tekoa, edellyttäen, että suorituksen saajan varoja
ei ole jäädytetty.
Jäädyttämispäätöksessä voidaan
määrätä, mitä osaa
varoista ei jäädytetä, jos se on tarpeen 1
momentissa tarkoitettujen menojen kattamiseksi, varojen
tuhoutumisen estämiseksi tai niiden arvon säilyttämiseksi
taikka muusta painavasta syystä. Jäädyttämispäätöstä voidaan näillä perusteilla
myös muuttaa tai siihen voidaan liittää ehtoja.
6 §
Kielto siirtää tai muuntaa varoja
Jäädyttämisen kohteena olevia varoja
ei saa liikuttaa, siirtää, muuntaa, käyttää tai
käsitellä tavalla, joka muuttaisi niiden määrää,
sijaintia, omistusta, hallintaa, luonnetta tai käyttötarkoitusta.
7 §
Kielto luovuttaa varoja
Kukaan ei saa suoraan tai välillisesti luovuttaa varoja
luonnolliselle henkilölle tai oikeushenkilölle,
jonka varat on jäädytetty tämän
lain nojalla, jollei luovuttaminen ole viranomaisen, luottolaitoksen
tai rahoituslaitoksen myötävaikutuksella järjestetty
siten, että luovutettavat varat jäädytetään.
Edellä 1 momentissa tarkoitettu kielto ei koske sellaisia
varoja, jotka on tarkoitettu vain jäädyttämispäätöksen
kohteena olevan luonnollisen henkilön tai hänen
perheensä henkilökohtaiseen käyttöön
tai kulutukseen.
8 §
Jäädyttämisilmoitusten käsittely
ja jäädyttämispäätösten
luettelointi
Edellä 3 §:n 2 momentissa tarkoitetuista jäädyttämisilmoituksista
ja niiden käsittelystä säädetään
rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä annetussa laissa.
Keskusrikospoliisi ylläpitää julkista
luetteloa jäädyttämispäätöksistä.
9 §
Kansainvälinen tiedottaminen jäädyttämispäätöksestä
Keskusrikospoliisin tulee ilmoittaa ulkoasiainministeriölle
jäädyttämispäätöksestään perusteluineen.
Ulkoasiainministeriö ilmoittaa 3 §:n 1 momentin
2 ja 4—6 kohdan perusteella tehdystä jäädyttämispäätöksestä ja
sen perusteluista Euroopan unionin neuvoston ja Yhdistyneiden kansakuntien
turvallisuusneuvoston toimivaltaiselle työryhmälle
tai komitealle.
10 §
Ilmoitus jäädyttämisen edellytysten
lakkaamisesta
Pidättämiseen oikeutetun poliisimiehen tai syyttäjän
tulee viipymättä ilmoittaa Keskusrikospoliisille
3 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun jäädyttämisen
edellytyksen lakkaamisesta.
11 §
Jäädyttämisen edellytysten uudelleenarviointi
Keskusrikospoliisin tulee kuuden kuukauden välein päätöksen
tekemisestä arvioida, ovatko jäädyttämiselle
3 §:n 1 momentissa säädetyt edellytykset
edelleen olemassa.
Keskusrikospoliisin on lisäksi viipymättä arvioitava
jäädyttämistä uudelleen:
1) jos 3 §:n 1 momentin 1 kohdan nojalla tehdyn
päätöksen kohde poistetaan erityistoimenpiteiden
toteuttamisesta terrorismin torjumiseksi hyväksytyn neuvoston
yhteisen kannan (2001/931/YUTP) liitteestä;
2) jos 3 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla tehdyn
päätöksen perusteena olevaa rikosepäilyä koskeva
esitutkinta lopetetaan, syyttäjä päättää jättää sitä koskevan
syytteen nostamatta tai sitä koskeva syyte hylätään
lainvoimaisesti;
3) kun 3 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla tehdyn
päätöksen kohteena oleva luonnollinen
henkilö on kärsinyt päätöksen
perusteena olevasta rikoksesta hänelle tuomitun rangaistuksen;
4) jos 3 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla tehdyn
päätöksen perusteena olevan pyynnön
tehnyt toisen valtion toimivaltainen viranomainen pyytää päätöksen
kumoamista;
5) jos 3 §:n 1 momentin 4—6 kohdan
nojalla tehdyn päätöksen kohteena oleva
oikeushenkilö ei enää ole 3 §:n
1 momentin 1—3 kohdassa tarkoitetun omistuksessa tai määräysvallassa;
6) jos 3 §:n 1 momentin nojalla tehdyn päätöksen
kohteen varat jäädytetään Euroopan unionin
neuvoston asetuksen perusteella;
7) jos päätöksen kohde kuolee
tai lakkaa olemasta; taikka
8) jos 3 §:n 1 momentin 2—6 kohdan
nojalla tehdyn päätöksen kohde esittää tai
viranomaisen tietoon muutoin tulee seikkoja, joiden perusteella
voidaan olettaa, että päätöksen
kohde ei osallistu terroristiseen toimintaan.
Sille, jonka varat on jäädytetty, on varattava tilaisuus
tulla kuulluksi 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa,
jollei ole ilmeistä, että jäädyttämispäätös
kumotaan.
12 §
Jäädyttämispäätöksen
kumoaminen
Jäädyttämispäätös
on viipymättä kumottava, jos jäädyttämiselle
3 §:ssä säädetyt edellytykset eivät
enää täyty tai päätöksen
kumoamiselle on 11 §:n 2 momentin 6—8 kohdassa
tarkoitettu peruste.
Kumoamista koskeva päätös on annettava
tiedoksi siten kuin 4 ja 9 §:ssä säädetään.
13 §
Tietojen luovuttaminen YK:n pakoteasiamiehelle
Keskusrikospoliisi voi salassapitosäännösten estämättä luovuttaa
YK:n pakoteasiamiehelle tarpeellisia asiakirjoja ja tietoja YK:n
turvallisuusneuvoston päätöslauselmassa
1989 (2011) YK:n jäsenvaltioille asetettujen velvoitteiden täytäntöön
panemiseksi.
Keskusrikospoliisin hallussa olevien, toiselta valtiolta tai
kansainväliseltä elimeltä saatujen tietojen
luovuttamisessa pakoteasiamiehelle on noudatettava, mitä tietojen
luovuttajan asettamissa ehdoissa määrätään
salassapidosta, vaitiolovelvollisuudesta, tietojen käytön
rajoituksista, tietojen edelleen luovutuksesta ja luovutetun
aineiston palauttamisesta.
14 §
Jäädyttämispäätöksen
täytäntöönpano
Jäädyttämispäätöksen
panee täytäntöön ulosottomies
noudattaen ulosottokaaren (705/2007) 8 luvun 1, 2, 5—10
ja 12—15 §:n säännöksiä. Jäädyttämispäätöksen
täytäntöönpanosta ja jäädytettyjen
varojen säilyttämisestä ja hoidosta aiheutuvista
kuluista vastaa päätöksen kohde.
Jäädyttämistä ja jäädyttämisen
kumoamista koskeva päätös pannaan täytäntöön
välittömästi muutoksenhausta huolimatta.
Luotto- ja rahoituslaitosten, vakuutusyhtiöiden ja
muiden jäädyttämispäätöksen
täytäntöönpanossa tarvittavia
päätöksen kohteen varoja koskevia tietoja
hallussaan pitävien on salassapitosäännösten
estämättä viipymättä toimitettava
tiedot ulosottomiehelle.
15 §
Vahingonkorvausvelvollisuus eräissä tapauksissa
Joka on kieltäytynyt varojen siirtämisestä, muuntamisesta
tai luovuttamisesta, vaikka siihen ei olisi ollut 6 tai 7 §:stä johtuvaa
velvoitetta, on velvollinen korvaamaan siitä aiheutuneen taloudellisen
vahingon vain, jos hän ei ole noudattanut sellaista huolellisuutta,
jota häneltä olosuhteet huomioon ottaen voidaan
kohtuudella vaatia.
16 §
Valtion korvausvastuu
Jos varoja on jäädytetty perusteettomasti,
valtion on korvattava päätöksen kohteelle
jäädyttämisestä aiheutunut vahinko
ja asiassa aiheutuneet kulut.
Kanne vahingon ja kulujen korvaamisesta on puhevallan menettämisen
uhalla nostettava vuoden kuluessa päivästä,
jona jäädyttämispäätös kumottiin,
tai jos jäädyttämistä koskevasta
päätöksestä tehty valitus on
silloin vielä ratkaisematta, päivästä,
jona asia on lopullisesti ratkaistu.
17 §
Oikaisuvaatimus
Keskusrikospoliisin tämän lain nojalla tekemään
päätökseen saa vaatia oikaisua Keskusrikospoliisilta.
Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa
(434/2003).
Oikaisuvaatimukseen annettuun päätökseen saa
hakea muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen noudattaen,
mitä hallintolainkäyttölaissa (586/1996)
säädetään.
18 §
Rangaistussäännös
Rangaistus 6 ja 7 §:ssä tarkoitetun kiellon rikkomisesta säädetään rikoslain 46 luvun 1—3 §:ssä.
19 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.