3 §
Muut määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
2) kiinteistöarvopaperilla osaketta
tai muuta arvopaperia taikka sijoituspalveluyrityksistä annetussa
laissa (922/2007) tarkoitettua rahoitusvälinettä,
joka yksin tai yhdessä muiden arvopapereiden tai rahoitusvälineiden
kanssa tuottaa oikeuden hallita määrättyä huoneistoa,
muuta tilaa tai kiinteistöä taikka kiinteistön
osaa;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4) johdannaissopimuksella kaupankäynnistä vakioiduilla
optioilla ja termiineillä annetun lain (772/1988)
1 luvun 2 §:ssä tarkoitettua vakioitua johdannaissopimusta
sekä muuta johdannaissopimusta, jonka kohteena on arvopaperi, valuutta,
korko, johdannaissopimus, kiinteistö, kiinteistöarvopaperi,
muu varallisuus tai tällaisen kohde-etuuden hinnan kehitystä kuvaava tunnusluku;
4 a) vuokra-asunnolla asuinrakennuksen tai sen osan
huoneistoa, joka on tarkoitettu toisen tai häneltä oikeutensa
johtaneen yksinomaiseen käyttöön pääasiallisesti
asumista varten ja vastiketta eli vuokraa vastaan;
4 b) vuokra-asuntosijoittamisella kiinteistörahastotoimintaa,
jossa varoja sijoitetaan yksinomaan tai pääasiallisesti
vuokra-asuntoihin;
4 c) vuokra-asuntojen uudisrakentamisella yhden
tai usean asuinrakennuksen rakentamista käytettäväksi
pääasiallisesti vuokra-asuntoina;
4 d) vuokra-asuntojen hankinnalla yhden tai usean
asuinrakennuksen hankintaa taikka yhden tai usean asuinhuoneiston
tai muun asuinkäyttöön tulevan tilan
hankkimista olemassa olevasta rakennuskannasta käytettäväksi
pääasiallisesti vuokra-asuntoina;
4 e) vuokra-asuntojen perusparantamisella asunnon,
asuinrakennuksen tai niiden piha-alueen tai muun välittömän
ympäristön varuste- tai muun laatutason nostamista
alkuperäisestä tasosta taikka palauttamista muilla
kuin vuosikorjaustoimenpiteillä uudenveroiseen tai alkuperäiseen
tasoon taikka olemassa olevien tilojen muuttamista tai laajentamista
pääasiassa asunnoiksi tai niihin liittyviksi tiloiksi
käytettäväksi pääasiallisesti
vuokra-asuntoina;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4 §
Muun lainsäädännön soveltaminen
Osakeyhtiömuotoiseen kiinteistörahastoon ja sen
osakkeenomistajaan sovelletaan osakeyhtiölakia (624/2006),
arvopaperimarkkinalakia, kirjanpitolakia (1336/1997) sekä tilintarkastuslakia
(459/2007), jollei tässä laissa toisin
säädetä. Kiinteistörahastotoimintaa
harjoittavaan kommandiittiyhtiöön ja sen yhtiömieheen
sovelletaan osakeyhtiölain sijaan avoimesta yhtiöstä ja kommandiittiyhtiöstä annettua
lakia (389/1988).
Osakeyhtiömuotoiseen kiinteistörahastoon, joka
harjoittaa varojen sijoittamista vuokra-asuntoihin yksinomaisena
tai pääasiallisena liiketoimintanaan, sovelletaan
eräiden asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden veronhuojennuksesta
annettua lakia (299/2009), jos kiinteistörahasto
on saanut mainitussa laissa tarkoitetun verovapauden. Varojen sijoittamista vuokra-asuntoihin
yksinomaisena tai pääasiallisena liiketoimintanaan
harjoittavan osakeyhtiömuotoisen kiinteistörahaston
toiminnasta on tässä laissa erityisiä säännöksiä:
1) kaupankäyntiä kiinteistörahaston
osakkeilla koskevassa 11 §:ssä;
2) rakentamista ja kiinteistönjalostustoimintaa
koskevassa 15 §:n 5 momentissa;
3) voitonjakoa koskevassa 15 a §:ssä;
4) luotonottoa koskevan 16 §:n 1 momentissa;
5) vahingonkorvausvelvollisuutta koskevan 24 §:n 3
momentissa.
14 §
Sääntöjen vahvistaminen
Kiinteistösijoitustoiminnan säännöt
ja niiden muutokset on annettava Finanssivalvonnan hyväksyttäväksi.
Kiinteistösijoitustoiminnan säännöt
ja niiden muutokset on hyväksyttävä,
jos ne ovat lain mukaiset ja selkeät eikä niitä ole
pidettävä kiinteistörahaston osakkeenomistajien
edun vastaisina eikä muuten ole pätevää syytä niiden hyväksymättä jättämiseen.
Finanssivalvonnalla on oikeus kiinteistösijoitustoiminnan
sääntöjä hyväksyessään
asettaa 15 §:n 3 momentissa, 16 §:n 2
ja 4 momentissa sekä 17 §:n 4 momentissa
tarkoitettuja erityisiä syitä koskevia rajoituksia
ja ehtoja.
Kiinteistösijoitustoiminnan säännöt
ja niiden muutokset tulevat voimaan kuukauden kuluttua siitä,
kun Finanssivalvonta on hyväksynyt ne ja muutos on saatettu
kiinteistörahaston osakkeenomistajien tietoon kiinteistösijoitustoiminnan säännöissä
määrätyllä tavalla,
jollei Finanssivalvonta toisin määrää.
Kiinteistörahaston osakkeiden markkinointia yleisölle
ei saa aloittaa eikä kiinteistörahastoon saa ottaa
varoja yleisöltä ennen kuin Finanssivalvonta on
hyväksynyt kiinteistösijoitustoiminnan säännöt.
Kiinteistörahaston on ilmoitettava Finanssivalvonnalle,
milloin se aloittaa toimintansa.
3 luku
Kiinteistörahaston sijoitustoiminta ja voitonjako
15 §
Varojen sijoittaminen
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kiinteistörahaston varat on sijoitettava
ilman aiheetonta viivytystä kiinteistösijoitustoiminnan
säännöissä tarkemmin määrättävällä tavalla seuraaviin
kohteisiin:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) arvopapereihin, jotka ovat arvopaperimarkkinalaissa
tarkoitetun julkisen kaupankäynnin tai monenkeskisen kaupankäynnin
kohteena Suomessa;
4) arvopapereihin, jotka ovat kaupankäynnin kohteena
muussa valtiossa sijaitsevassa tai toimivassa, edellä 3
kohdassa tarkoitettuun julkiseen kaupankäyntiin tai monenkeskiseen
kaupankäyntiin rinnastuvassa vaihdantajärjestelmässä;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kiinteistörahasto voi kiinteistösijoitustoiminnan
säännöissä mainitusta erityisestä syystä poiketa
edellä 2 momentissa säädetyistä vaatimuksista.
Kiinteistörahaston on julkistettava tällainen
poikkeus osavuosikatsauksessa, puolivuotiskatsauksessa tai johdon
osavuotisessa selvityksessä ja tilinpäätöksessä.
Kiinteistörahaston on kuitenkin aina sijoitettava vähintään
kolme viidesosaa varallisuudestaan Euroopan talousalueeseen kuuluvassa
valtiossa sijaitseviin kiinteistöihin tai tällaisia
kiinteistöjä koskeviin kiinteistöarvopapereihin.
Tästä vaatimuksesta kiinteistörahasto
voi tilapäisesti poiketa kiinteistörahastoa perustettaessa
ja sen osakkeita liikkeeseen laskettaessa sekä myydessään
tai hankkiessaan kiinteistöjä tai kiinteistöarvopapereita.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kiinteistörahasto saa sijoittaa rakentamiseen sekä kiinteistönjalostustoimintaan
enintään yhden viidesosan kiinteistörahaston
varallisuudesta. Varojen sijoittamista vuokra-asuntoihin yksinomaisena
tai pääasiallisena liiketoimintanaan harjoittava
osakeyhtiömuotoinen kiinteistörahasto saa lisäksi
kiinteistösijoitustoiminnan säännöissä mainitusta
erityisestä syystä sijoittaa vuokra-asuntojen
uudisrakentamisen, hankinnan ja perusparantamisen edellyttämiin
sitoumuksiin enintään puolet kiinteistörahaston
varallisuudesta. Osakeyhtiömuotoinen kiinteistörahasto,
joka harjoittaa varojen sijoittamista vuokra-asuntoihin yksinomaisena
tai pääasiallisena liiketoimintanaan, voi kuitenkin,
jollei eräiden asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden
veronhuojennuksesta annetusta laista muuta johdu, sijoittaa vuokra-asuntojen uudisrakentamisen,
hankinnan ja niiden perusparantamisen edellyttämiin sitoumuksiin
enintään kolme neljäsosaa kiinteistörahaston
varallisuudesta.
15 a §
Voitonjako
Osakeyhtiömuotoisen kiinteistörahaston, joka harjoittaa
varojen sijoittamista vuokra-asuntoihin yksinomaisena tai pääasiallisena
liiketoimintanaan, on, jollei eräiden asuntojen vuokraustoimintaa
harjoittavien osakeyhtiöiden veronhuojennuksesta annetusta
laista muuta johdu, vuosittain jaettava kaikille osakkeille samassa
suhteessa vähintään kahdeksan kymmenesosaa
tilikauden voitosta pois lukien realisoitumattomat arvonmuutokset.
16 §
Luotonotto
Kiinteistörahasto saa ottaa luottoa määrän, joka
vastaa enintään puolta kiinteistörahaston varallisuudesta.
Osakeyhtiömuotoinen kiinteistörahasto, joka harjoittaa
varojen sijoittamista vuokra-asuntoihin yksinomaisena tai pääasiallisena
liiketoimintanaan, voi kuitenkin, jollei eräiden asuntojen
vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden veronhuojennuksesta
annetusta laista muuta johdu, ottaa luottoa määrän,
joka vastaa neljää viidesosaa kiinteistörahaston
varallisuudesta. Luoton enimmäismäärään
lasketaan mukaan kiinteistörahaston sijoitukset arvopapereihin,
joita ei ole täysin maksettu, sekä kiinteistörahaston
omistamien kiinteistöarvopapereiden velkaosuudet, joita
ei ole täysin maksettu. Luoton enimmäismäärää laskettaessa
otetaan huomioon 15 §:n 5 momentissa tarkoitetut vuokra-asuntojen
uudisrakentamisen, hankinnan ja perusparantamisen edellyttämät
sitoumukset.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
17 §
Omaisuuden arvostaminen ja arviointi
Kiinteistörahaston on osavuosikatsauksessa, puolivuotiskatsauksessa
tai johdon osavuotisessa selvityksessä ja tilinpäätöksessä sekä kiinteistösijoitustoiminnan
säännöissä selvitettävä kiinteistöjen
ja kiinteistöarvopapereiden arvostamis- ja arviointiperusteet.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kiinteistörahaston omistamien kiinteistöjen ja
muiden kuin julkisen kaupankäynnin tai monenkeskisen kaupankäynnin
kohteena olevien kiinteistöarvopapereiden arvot on arvostettava ja
julkistettava vähintään kerran vuodessa
sekä aina, kun kiinteistörahaston taloudellisen
tilanteen muutos tai muutokset kiinteistöjen kunnossa vaikuttavat
olennaisesti kiinteistörahaston omistamien kiinteistöjen
ja kiinteistöarvopapereiden arvoon. Lisäksi kiinteistörahaston
on arvostettava kiinteistöt ja muut kuin julkisen kaupankäynnin
tai monenkeskisen kaupankäynnin kohteena olevat kiinteistöarvopaperit
ostaessaan ja myydessään niitä. Niin
ikään kiinteistörahaston on arvostettava
rahastoon tuleva omaisuus vastaanottaessaan omaisuuden apporttina tai
merkinnän yhteydessä.
Kiinteistörahasto voi kiinteistösijoitustoiminnan
säännöissä mainitusta erityisestä syystä julkistaa
tiedot harvemmin kuin edellä 3 momentissa säädetään,
jos tällainen menettely ei olennaisesti vaaranna kiinteistörahaston
osakkeenomistajien etua. Kiinteistörahaston on julkistettava tällainen
poikkeus osavuosikatsauksessa, puolivuotiskatsauksessa tai johdon
osavuotisessa selvityksessä ja tilinpäätöksessä.
18 §
Kiinteistönarvioitsija ja kiinteistönarviointi
Kiinteistörahaston on arvostettava muussa kuin omassa
käytössä olevat kiinteistöt
taseessaan käypään arvoon sekä hankittava
ja julkistettava omistamistaan kiinteistöistä ja
muista kuin julkisen kaupankäynnin tai monenkeskisen kaupankäynnin
kohteena olevista kiinteistöarvopapereista riippumattoman
ja ulkopuolisen, Keskuskauppakamarin hyväksymän
arvioitsijan (kiinteistönarvioitsija) arvio. Kiinteistörahaston on
toimintakertomuksessa tai tilinpäätöksen
liitetiedoissa nimettävä ja julkistettava kiinteistörahaston
käyttämät kiinteistönarvioitsijat.
Kiinteistörahasto voi erityisestä syystä arvostaa muussa
kuin omassa käytössä olevat kiinteistöt muuhun
kuin käypään arvoon tai päättää olla käyttämättä kiinteistönarvioitsijaa,
jolloin kiinteistörahaston tulee toimintakertomuksessa
tai tilinpäätöksen liitetiedoissa perustella
menettelynsä.
Jos taseen aineellisiin hyödykkeisiin merkitty muussa
kuin omassa käytössä oleva kiinteistöomaisuus
merkitään tilinpäätökseen
tilinpäätöspäivän käypään
arvoon, kiinteistörahaston on arvostettava käypään
arvoon kaikki tällaiset sijoituskiinteistöt. Tilikauden
tuotoksi tai kuluksi kirjataan omaisuuden tilinpäätöshetken
käyvän arvon ja edellisen tilinpäätöksen
mukaisen kirjanpitoarvon erotus tai, jos tällainen omaisuus on
hankittu tilikauden aikana, hankintamenon erotus. Vain kirjanpitolain
5 luvun 5 §:n mukaiseen hankintamenoon arvostettuun omaisuuteen voidaan
tehdä kirjanpitolain 5 luvun 17 §:ssä tarkoitettu
arvonkorotus.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
18 a §
Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunta
Kiinteistönarvioinnin yleisestä ohjauksesta, kehittämisestä ja
valvonnasta sekä kiinteistönarvioitsijoiden hyväksymiseen
ja hyväksyttyjen kiinteistönarvioitsijoiden toiminnan
valvontaan liittyvästä ohjauksesta ja kehittämisestä huolehtii
Keskuskauppakamarin kiinteistönarviointilautakunta (kiinteistönarviointilautakunta). Lautakunnan
tehtävänä on järjestää riittävän usein
kansainvälisissä kiinteistönarviointistandardeissa
asetettuja vaatimuksia vastaavia kiinteistönarvioitsijakokeita
siten kuin valtiovarainministeriön asetuksella tarkemmin
säädetään.
Kiinteistönarviointilautakunta edistää lisäksi hyvää kiinteistönarviointitapaa
ja ohjaa sen noudattamisessa suositeltavia menettelytapoja. Lisäksi
lautakunta ylläpitää rekisteriä kiinteistönarvioitsijoista.
Lautakunta voi myös rekisteröidä kiinteistönarviointiyhteisöksi
osakeyhtiön, kommandiittiyhtiön tai avoimen yhtiön,
jonka toimialaan kuuluu harjoittaa kiinteistönarviointia
yksinomaisena, pääasiallisena tai muuna liiketoimintanaan
ja jonka palveluksessa on vähintään kaksi
kiinteistönarvioitsijaa.
Kiinteistönarviointilautakunnassa on puheenjohtaja
ja varapuheenjohtaja sekä vähintään
viisi ja enintään kahdeksan muuta jäsentä.
Puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja muiden jäsenten sekä sihteerin
tulee olla kiinteistönarviointiin hyvin perehtyneitä.
Kullakin jäsenellä on, puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajaa
lukuun ottamatta, henkilökohtainen varajäsen.
Puheenjohtajaksi tai varapuheenjohtajaksi ei voida valita kiinteistönarvioitsijaa.
Enemmistön lautakunnan jäsenistä on oltava
muita kuin kiinteistönarvioitsijoita taikka henkilöitä,
joiden kiinteistönarvioitsijaksi hyväksymisen
lakkaamisesta tai lakkauttamisesta on kulunut enemmän kuin
kolme vuotta. Keskuskauppakamari valitsee puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan,
jotka edustavat kiinteistömarkkinoiden taloudellista, teknistä tai
oikeudellista asiantuntemusta, ja lautakunnan muut jäsenet
kolmeksi vuodeksi kerrallaan siten, että muista jäsenistä vähintään:
1) yksi nimetään oikeustieteen kandidaatin tutkinnon
suorittaneista henkilöistä, joiden ei voida katsoa
edustavan kiinteistönarviointia yksinomaisena, pääasiallisena
tai muuna liiketoimintanaan harjoittavia yrityksiä;
2) yksi edustaa kiinteistönarviointia yksinomaisena,
pääasiallisena tai muuna liiketoimintanaan harjoittavia
yrityksiä;
3) yksi nimetään laaja-alaisesti
ja monipuolisesti tunnustetuista asiantuntijoista; sekä
4) kaksi nimetään liikkeeseenlaskijoita
ja sijoittajia edustavien rekisteröityjen yhdistysten ehdotuksista.
Lautakunta voi toimia jaostoina sekä perustaa jaostoja
tukemaan lautakunnan toimintaa. Mitä edellä on
säädetty lautakunnan jäsenistä, koskee
vastaavasti heidän varajäseniään
ja jaostojen jäseniä.
18 b §
Asioiden käsittely kiinteistönarviointilautakunnassa
Kiinteistönarviointilautakunta on päätösvaltainen,
kun läsnä ovat puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
tai, kummankin ollessa esteellinen, tilapäiseksi puheenjohtajaksi
valittu jäsen, joka ei ole kiinteistönarvioitsija,
sekä vähintään kolme muuta jäsentä.
Päätöstä lautakunnassa tehtäessä kiinteistönarvioitsijat
eivät saa muodostaa läsnäolijoiden enemmistöä.
Päätökset lautakunnan kokouksessa tehdään
yksinkertaisella enemmistöllä. Jos lautakunta
toimii jaostoina, päätösvaltaisessa jaostossa
on oltava vähintään kolme jäsentä. Äänten
mennessä tasan ratkaisee puheenjohtajan ääni.
Kiinteistönarviointilautakunnan jäsenen ja sihteerin
virkavastuuseen sekä asioiden käsittelyyn lautakunnassa
sovelletaan muuten, mitä kauppakamarilain (878/2002)
6 §:n 1 momentissa säädetään.
Kiinteistönarvioitsijakoetta koskevan päätöksen
tiedoksiantoon sovelletaan lisäksi sähköisestä asioinnista
viranomaistoiminnassa annettua lakia (13/2003). Kiinteistönarvioitsijakokeen
yhteydessä syntyviin asiakirjoihin sovelletaan arkistolakia
(831/1994).
18 c §
Kiinteistönarvioitsijoiden valvonta
Kiinteistönarviointilautakunta valvoo kiinteistönarvioitsijoita
ja ryhtyy tarpeellisiin toimenpiteisiin, jotta kiinteistönarvioitsijat
säilyttävät ammattitaitonsa ja muut hyväksymisen edellytykset
sekä toimivat tämän lain ja sen nojalla
annettujen säännösten mukaisesti.
Kiinteistönarviointilautakunnalla on oikeus saada kiinteistönarvioitsijalta
tarkastettavakseen kaikki kiinteistönarvioitsijan toiminnan valvonnan
kannalta tarpeelliseksi katsomansa asiakirjat ja muut tallenteet.
Kiinteistönarvioitsijan on lisäksi ilman aiheetonta
viivytystä toimitettava kiinteistönarviointilautakunnalle
sen pyytämät valvonnan kannalta tarpeelliset tiedot ja
selvitykset.
18 d §
Kiinteistönarviointilautakunnan kustannukset ja kiinteistönarvioitsijakoemaksut
Keskuskauppakamari vastaa kiinteistönarviointilautakunnan
toiminnan kustannuksista sekä vahvistaa puheenjohtajan,
varapuheenjohtajan ja jäsenten palkkioiden perusteet. Keskuskauppakamarilla
on oikeus periä maksu kiinteistönarvioitsijakokeeseen
osallistumisesta, rekisteröintimaksu ja vuosimaksu kiinteistönarvioitsijoilta
ja kiinteistönarviointiyhteisöiltä sekä maksu
lautakunnan muun toiminnan järjestämisestä.
Enimmillään koemaksun tulee vastata kokeeseen
osallistumisesta ja muiden maksujen lautakunnan muun toiminnan järjestämisestä aiheutuneita
kustannuksia.
18 e §
Oikaisun ja muutoksen hakeminen kiinteistönarviointilautakunnan
päätökseen
Kiinteistönarvioitsijakoetta koskevaan päätökseen
saa vaatia oikaisua kiinteistönarviointilautakunnalta.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän
kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätökseen
on liitettävä oikaisuvaatimusosoitus.
Kiinteistönarviointilautakunnan oikaisuvaatimusasiassa
tekemään päätökseen
saa hakea muutosta hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
19 §
Arvopaperimarkkinalain soveltaminen
Kiinteistörahastoa ja sen osakkeenomistajaa koskee,
mitä arvopaperimarkkinalain 2 luvussa säädetään,
jollei jäljempänä tässä luvussa
toisin säädetä tai jollei siitä,
mitä tämän lain 2 ja 11 §:ssä tai
arvopaperimarkkinalain 3 a luvussa säädetään,
muuta johdu.
20 §
Osavuosikatsaus, puolivuotiskatsaus, johdon osavuotinen selvitys
ja tilinpäätös
Osakeyhtiömuotoisen kiinteistörahaston ja kommandiittiyhtiömuotoisen
kiinteistörahaston osavuosikatsauksessa, puolivuotiskatsauksessa tai
johdon osavuotisessa selvityksessä ja tilinpäätöksessä on
esitettävä kiinteistörahaston omistamat
kiinteistöt ja kiinteistöarvopaperit kiinteistötyyppikohtaisesti
asunto-, varasto-, liike- ja toimisto- sekä tuotantotilakohteittain, paitsi
jos kyseisen toimialan mukaisia kiinteistöjä on
vain yksi. Osavuosikatsaukseen, puolivuotiskatsaukseen tai johdon
osavuotiseen selvitykseen ja tilinpäätökseen
on liitettävä kiinteistösijoitustoiminnan
säännöt sekä mainittava, mitä muutoksia
niihin on tehty viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana.
Kommandiittiyhtiömuotoisen kiinteistörahaston,
jonka osuus ei ole julkisen kaupankäynnin tai monenkeskisen
kaupankäynnin kohteena, on laadittava ja julkistettava
osavuosikatsaus, puolivuotiskatsaus tai johdon osavuotinen selvitys ja
tilinpäätös siten kuin arvopaperimarkkinalain 2
luvun 5, 5 a—5 d ja 6 §:ssä säädetään.
Osavuosikatsaus tai johdon osavuotinen selvitys on laadittava puolivuotiskatsauksena
tai tilikauden kuudelta ensimmäiseltä kuukaudelta
ja siinä on selvitettävä kommandiittiyhtiön
yhtiösopimukseen otetut sijoittajan asemaan vaikuttavat
määräykset.
23 §
Poikkeusten myöntäminen
Finanssivalvonta voi hakemuksesta myöntää poikkeuksen
tämän luvun mukaisista velvollisuuksista, jos
se ei vaaranna sijoittajien asemaa.
24 §
Vahingonkorvausvelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos osakkeenomistajan osuus varojen sijoittamista vuokra-asuntoihin
yksinomaisena tai pääasiallisena liiketoimintanaan
harjoittavan osakeyhtiömuotoisen kiinteistörahaston
osakkeista tai pääomasta saavuttaa tai ylittää yhden
kymmenesosan ja rahastolle sen johdosta määrätään eräiden
asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien osakeyhtiöiden
veronhuojennuksesta annetun lain mukainen seuraamus, osakkeenomistaja on
kiinteistörahaston vaatimuksesta velvollinen korvaamaan
kiinteistörahastolle tahallaan tai huolimattomuudesta raja-arvon
ylittämisellä aiheuttamansa vahingon.
28 §
Kiinteistönarvioitsijan riippumattomuus ja hyvä kiinteistönarviointitapa
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kiinteistönarvioitsijan on noudatettava hyvää kiinteistönarviointitapaa
tässä laissa tarkoitettuja tehtäviä suorittaessaan.