sellaisina kuin niistä ovat 15 § osaksi laeissa
1387/1997 ja 981/1999, 17 § laissa 1165/2002,
23 § osaksi laissa 505/1998, 32 §:n
1 momentti ja 88 §:n 4 momentti
laissa 907/2001 ja 34 §:n 1 momentti laissa
1122/1996, sekä
15 §
Tulotietoja koskeva sivullisen yleinen tiedonantovelvollisuus
Jokaisen on toimitettava verohallinnolle verotusta varten tarpeelliset
tiedot maksamistaan tai välittämistään
rahanarvoisista suorituksista, niiden oikaisuista, saajista ja suoritusten
perusteista. Rahanarvoisella suorituksella tarkoitetaan muun ohessa
palkkaa, luontoisetua ja palkkiota sekä työstä,
tehtävästä tai palveluksesta maksettua
korvausta sekä palkintoa, apurahaa, stipendiä,
tunnustuspalkintoa, opintotukea, kustannusten korvausta, eläkettä,
sosiaalietuutta, osinkoa, osakaslainaa, rahasto-osuuden tuottoa,
korkoa, vuokraa ja vakuutuskorvausta sekä tekijänoikeudesta,
patentista, kaivosoikeudesta tai muusta sen kaltaisesta oikeudesta
maksettua korvausta. Tiedot on toimitettava verohallinnolle, vaikka suoritus
olisi maksettu ennakonpidätystä toimittamatta
taikka suoritus olisi maksettu tai välitetty rajoitetusti
verovelvolliselle taikka kyseinen tulo olisi saajalleen verosta
vapaa.
Puun ostajan on toimitettava verohallinnolle verotusta varten
tarpeelliset tiedot hankinta- ja pystykaupalla myydyn puun myyjistä ja
myynneistä.
Puun ostajien tai ostajajärjestöjen on toimitettava
metsäntutkimuslaitokselle verokuutiometrin raha-arvon laskemista
varten tarpeelliset tiedot. Metsäntutkimuslaitoksella on
oikeus tarkastaa tiedonantovelvollisen hallussa oleva aineisto tietojen
oikeellisuuden varmistamiseksi.
Arvopaperimarkkinalaissa (495/1989) tarkoitetun arvopaperinvälittäjän,
vakuutusyhtiölaissa (1062/1979) tarkoitetun vakuutusyhtiön,
ulkomaisista vakuutusyhtiöistä annetussa laissa (398/1995)
tarkoitetun edustuston ja pääasiamiehen sekä vakuutusyhdistyslaissa (1250/1987)
tarkoitetun vakuutusyhdistyksen on toimitettava verohallinnolle
verotusta varten tarpeelliset tiedot tekemistään
tai välittämistään arvopaperikaupoista,
kauppojen osapuolista ja maksetuista kauppahinnoista sekä tekemistään tai
välittämistään yhteissijoitusyritysten
osuuksien merkinnöistä ja lunastuksista siltä osin
kuin tietoja ei ole toimitettu 17 §:n 1 momentin
nojalla.
Edellä 4 momentissa tarkoitetun tiedonantovelvollisen
on myös toimitettava kaupankäynnistä vakioiduilla
optioilla ja termiineillä annetussa laissa (772/1988)
tarkoitetusta vakioidusta optio- ja termiinisopimuksesta, arvopaperimarkkinalain
10 luvun 1 a §:ssä tarkoitetusta
vakioituun optioon tai termiiniin rinnastettavasta johdannaissopimuksesta
sekä arvopaperimarkkinalain 10 luvun 1 b §:ssä tarkoitetusta
muusta johdannaissopimuksesta ja sopimuksen osapuolista verohallinnolle
tarpeelliset tiedot.
Arvopaperimarkkinalaissa tarkoitetun selvitysyhteisön
ja kaupankäynnistä vakioiduilla optioilla ja termiineillä annetussa
laissa tarkoitetun optioyhteisön on toimitettava verohallinnolle
verotusta varten tarpeelliset tiedot selvittämistään
oman pääoman ehtoisia arvopapereita koskevista
takaisinosto- ja lainaussopimuksista, niihin perustuvista tuloverolain
31 §:n 5 momentissa tarkoitetuista sijaisosingoista sekä sijaisosinkojen
maksajista ja saajista. Arvopaperinvälittäjän
on annettava tässä momentissa tarkoitetut tiedot
asiakkaansa lukuun tekemistään takaisinosto- ja
lainaussopimuksista.
Poroisännän on toimitettava verohallinnolle verotusta
varten tarpeelliset tiedot poronomistajien omistamista poroista.
Verohallitus voi antaa tarkempia määräyksiä annettavista
tiedoista, tietojen antamisen ajankohdasta ja tavasta tai rajoittaa
tiedonantovelvollisuutta.
16 §
Meno- ja vähennystietoja koskeva sivullisen yleinen
tiedonantovelvollisuus
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Osakeyhtiön on toimitettava verohallinnolle verotusta
varten tarpeelliset tiedot tuloverolain 54 c §:ssä tarkoitetusta
osakaslainan takaisinmaksusta.
Sijoituspalveluyrityksistä annetussa laissa (579/1996)
tarkoitetun sijoituspalveluyrityksen, ulkomaisen sijoituspalveluyrityksen
oikeudesta tarjota sijoituspalveluja Suomessa annetussa laissa (580/1996)
tarkoitetun ulkomaisen sijoituspalveluyrityksen sivuliikkeen ja
edustuston, arvo-osuusjärjestelmästä annetussa
laissa (826/1991) tarkoitetun arvopaperikeskuksen ja tilinhoitajayhteisön
ja sen asiamiehen, luottolaitostoiminnasta annetussa laissa (1607/1993)
tarkoitetun luottolaitoksen, ulkomaisen luotto- ja rahoituslaitoksen
toiminnasta Suomessa annetussa laissa (1608/1993) tarkoitetun
sivukonttorin ja edustuston ja sijoitusrahastolaissa (48/1999)
tarkoitetun rahastoyhtiön sekä ulkomaisen rahastoyhtiön
toiminnasta Suomessa annetussa laissa (225/2004) tarkoitetun
ulkomaisen rahastoyhtiön sivuliikkeen ja edustuston on toimitettava
verohallinnolle verotusta varten tarpeelliset tiedot omaisuuden
hoidosta tai säilyttämisestä perimistään
maksuista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
17 §
Muita tietoja koskeva sivullisen yleinen tiedonantovelvollisuus
Rahastoyhtiön ja ulkomaisen rahastoyhtiön sivuliikkeen
tai edustuston on toimitettava verohallinnolle verotusta varten
tarpeelliset tiedot verovelvollisen omistamista sekä verovelvolliselta
lunastetuista sijoitusrahaston rahasto-osuuksista sekä yhteissijoitusyrityksen
osuuksista. Lisäksi on annettava tarvittavat tiedot lunastettujen
rahasto-osuuksien ja yhteissijoitusyritysten osuuksien hankintahinnasta
ja hankinta-ajankohdasta sekä merkinnän ja lunastuksen yhteydessä perityistä kuluista
siltä osin kuin nämä tiedot ovat tiedonantovelvollisella.
Arvopaperikeskuksen on toimitettava verohallinnolle verotusta
varten tarpeelliset tiedot arvo-osuusjärjestelmään
kuuluvista arvo-osuuksista, arvo-osuusrekisterin tietojen mukaisista omistajista
sekä tuoton saajista. Pörssiyhtiön, jonka
osakkeet eivät ole arvo-osuusjärjestelmässä,
on ilmoitettava osakeluettelosta vastaavat tiedot verohallinnolle.
Jos arvo-osuuden haltijaksi on arvo-osuusrekisteriin merkitty hallintarekisteröinnin
hoitaja, tiedonantovelvollisuutta ei ole.
Asunto-osakeyhtiön, kiinteistöosakeyhtiön, asunto-osuuskunnan
tai muun yhteisön, jonka osakkeet tai osuudet oikeuttavat
määrätyn huoneiston hallintaan yhteisön
omistamassa rakennuksessa, on toimitettava verohallinnolle osakkaan
tai jäsenen verotusta varten tarpeelliset tiedot huoneistosta
ja sen käytöstä sekä osakkaan tai
jäsenen yhtiölle suorittamista korvauksista.
Puhelinyhteisön ja yhteisön, joka on puhelinyhteisön
pääomistaja, on toimitettava verotusta varten
tarpeelliset tiedot osakkaidensa tai jäsentensä kalenterivuoden
päättyessä omistamista osakkeista, osuustodistuksista
tai jäsenkirjoista, jos yhteisössä osakkuus
tai jäsenyys ja asiakkuus on erotettu toisistaan. Puhelinyhteisöllä ei ole
kuitenkaan tiedonantovelvollisuutta siltä osin kuin puhelinyhteisön
osake on liitetty arvo-osuusjärjestelmään.
Suomalaisen työnantajan, joka lähettää työntekijän
ulkomaille, sekä eläkelaitoksen on toimitettava
verohallinnolle tarpeelliset tiedot vakuutetun sairausvakuutusmaksun
määräämistä varten.
Työnantajalla on tiedonantovelvollisuus siinäkin
tapauksessa, että palkan maksaa sen kanssa samaan taloudelliseen
kokonaisuuteen kuuluva ulkomainen emo-, tytär- tai sisaryritys
taikka sellainen ulkomainen yritys, jossa suomalaisella työnantajalla
on määräämisvalta.
Verohallitus voi antaa tarkempia määräyksiä annettavista
tiedoista, tietojen antamisen ajankohdasta ja tavasta tai rajoittaa
tiedonantovelvollisuutta.
22 §
Tietojen antamista koskevat erityissäännökset
Tässä luvussa tarkoitetun tiedonantovelvollisen
on yksilöitävä tiedon kohteena oleva
nimen lisäksi henkilötunnuksella tai yritys- ja
yhteisötunnuksella tai, jos näitä tietoja
ei ole, tiedonantovelvollisen hallussa olevilla muilla tunniste-
ja yhteystiedoilla.
Tässä luvussa tarkoitetut tiedot on annettava verohallinnolle
salassapitosäännösten ja muiden tietojen
saantia koskevien rajoitusten estämättä.
Verohallitus voi määrätä,
että tiedonantovelvollisen on annettava tässä luvussa
tarkoitetut tiedot sähköistä tiedonsiirtomenetelmää käyttäen.
Luonnollista henkilöä tai kuolinpesää ei voida
velvoittaa antamaan tietoja sähköistä tiedonsiirtomenetelmää käyttäen.
Tiedot voidaan antaa sähköistä tiedonsiirtomenetelmää käyttäen,
kun tietojen suojaaminen henkilötietolain (523/1999)
32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla on selvitetty.
22 a §
Laiminlyöntimaksu
Tiedonantovelvolliselle voidaan määrätä enintään
2 000 euron suuruinen laiminlyöntimaksu, jos:
1) tiedonantovelvollisuuden täyttämiseksi
annettavassa ilmoituksessa, muussa tiedossa tai asiakirjassa on
vähäinen puutteellisuus tai virhe eikä tiedonantovelvollinen
ole noudattanut todistettavasti lähetettyä kehotusta
sen korjaamiseen;
2) tiedonantovelvollinen on ilman pätevää syytä antanut
ilmoituksen, tiedon tai asiakirjan myöhässä;
taikka
3) tiedonantovelvollinen on antanut tiedot muulla tavalla
kuin Verohallitus on määrännyt eikä tiedonantovelvollinen
ole noudattanut todistettavasti lähetettyä kehotusta
asian korjaamiseen.
Jos tiedonantovelvollinen on antanut tiedonantovelvollisuuden
täyttämiseksi annettavan ilmoituksen, muun tiedon
tai asiakirjan olennaisesti puutteellisena tai virheellisenä taikka
antanut ne vasta todistettavasti lähetetyn kehotuksen jälkeen,
tiedonantovelvolliselle voidaan määrätä enintään
5 000 euron suuruinen laiminlyöntimaksu.
Jos tiedonantovelvollinen on tiedonantovelvollisuuden täyttämiseksi
tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
antanut olennaisesti väärän ilmoituksen,
muun tiedon tai asiakirjan taikka ei ole lainkaan antanut ilmoitusta,
tiedonantovelvolliselle voidaan määrätä enintään
15 000 euron suuruinen laiminlyöntimaksu.
Laiminlyöntimaksua määrättäessä otetaan huomioon
myös tiedonantovelvollisen annettavien tietojen määrä.
Laiminlyöntimaksu määrätään
täysin sadoin euroin.
Laiminlyöntimaksua ei määrätä luonnolliselle
henkilölle tai kuolinpesälle, ellei kyse ole elinkeinotoimintaan
taikka maa- tai metsätalouteen liittyvästä tiedonantovelvollisuuden
laiminlyönnistä.
Laiminlyöntimaksu ei ole verotuksessa vähennyskelpoinen
meno. Laiminlyöntimaksu tilitetään valtiolle.
Maksuunpannulle ja maksettavaksi erääntyneelle
maksamattomalle laiminlyöntimaksulle peritään
vuotuista korkoa, joka on kutakin kalenterivuotta edeltävän
puolivuotiskauden aikana sovellettava korkolain (633/1982)
4 §:n 1 momentin mukainen viivästyskorko. Maksamattomalle
laiminlyöntimaksulle perittävä korko
ei ole tuloverotuksessa vähennyskelpoinen.
23 §
Tarkastusoikeus
Verohallituksella ja verovirastolla on oikeus tarkastaa kaikki
ne asiakirjat, joista edellä tässä luvussa
tarkoitettuja tietoja voi olla saatavissa.
23 a §
Muutoksenhaku
Tiedonantovelvollinen saa, siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään,
hakea valittamalla muutosta Verohallituksen tai veroviraston päätökseen,
joka koskee velvollisuutta antaa tässä luvussa
tarkoitettuja tietoja.
Tiedonantovelvollinen saa hakea laiminlyöntimaksua
koskevaan Verohallituksen tai veroviraston päätökseen
muutosta kirjallisella oikaisuvaatimuksella päätöksen
tehneeltä viranomaiselta. Oikaisuvaatimus on tehtävä viiden
vuoden kuluessa sitä seuranneen kalenterivuoden alusta,
jona laiminlyöntimaksua koskeva päätös
on tehty. Oikaisuvaatimus voidaan kuitenkin tehdä aina
60 päivän kuluessa siitä, kun tiedonantovelvollinen
on saanut päätöksestä tiedon.
Tiedonantovelvollinen saa hakea oikaisuvaatimukseen annettuun
päätökseen muutosta valittamalla siihen
hallinto-oikeuteen, jonka tuomiopiiriin tiedoksiantovelvollisen
kotikunta kuuluu. Valitus on tehtävä viiden vuoden
kuluessa sitä seuranneen kalenterivuoden alusta, jona laiminlyöntimaksua
koskeva päätös on tehty. Valitusaika
on kuitenkin aina vähintään 60 päivää oikaisuvaatimukseen
annetun päätöksen tiedoksisaannista.
Edellä 1—3 momentissa tarkoitettu päätös voidaan
antaa tiedoksi saantitodistusmenettelyä käyttämättä,
jolloin päätös katsotaan saaduksi tiedoksi
seitsemäntenä päivänä sen
jälkeen, kun se on annettu postin kuljetettavaksi, jollei
muuta näytetä.
Tiedonantovelvollinen saa hakea hallinto-oikeuden
päätökseen muutosta valittamalla korkeimpaan
hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään.
Jos laiminlyöntimaksua muutoksenhaun johdosta palautetaan,
palautettavalle maksulle maksetaan maksupäivästä takaisinmaksupäivään korko,
joka on kutakin kalenterivuotta edeltävän puolivuotiskauden
korkolain 12 §:ssä tarkoitettu viitekorko vähennettynä kahdella
prosenttiyksiköllä. Palautukselle maksettu korko
ei ole tuloverotuksessa veronalaista tuloa.
32 §
Veronkorotus
Jos veroilmoituksessa tai muussa verovelvollisen ilmoittamisvelvollisuuden
täyttämiseksi annettavassa ilmoituksessa taikka
verovelvollisen antamassa muussa tiedossa tai asiakirjassa on vähäinen
puutteellisuus tai virhe eikä verovelvollinen ole noudattanut
todistettavasti lähetettyä kehotusta sen korjaamiseen
taikka jos verovelvollinen on ilman pätevää syytä antanut
ilmoituksen, tiedon tai asiakirjan myöhässä,
verovelvolliselle voidaan määrätä enintään
150 euron suuruinen veronkorotus.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
34 §
Verotuksessa hyväksi luettavat ennakot
Vuosi-ilmoituksella ilmoitettu ennakonpidätys, kannettavaksi
määrätty ennakko, joka on kertynyt viimeistään
kuukautta ennen verovuoden verotuksen päättymistä,
ennakon täydennysmaksu sekä toisesta valtiosta
Suomeen siirretty ennakko käytetään verovuoden
verojen suoritukseksi. Toiselle valtiolle siirrettyä ennakkoa
ei käytetä verojen suoritukseksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
88 §
Veronhuojennus
Verovirasto voi hakemuksesta myöntää vapautuksen
valtionverosta ja yhteisön tuloverosta sekä kunta
kunnallisverosta. Vapautus voi olla osittainen tai täydellinen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos 1 momentissa mainitusta verosta on myönnetty vapautusta,
vapautuspäätös koskee myös veronlisäystä,
viivästyskorkoa, viivästyskorkoa vastaavaa korkoa,
jäämämaksua, viivekorkoa, lykkäyskorkoa,
yhteisökorkoa ja jäännösveron
korkoa. Verovirasto voi myös erikseen myöntää vapautuksen
edellä tarkoitetuista seuraamuksista silloinkin, kun niitä on
tilitetty tai olisi tilitettävä muulle veronsaajalle
kuin valtiolle.
Valtiovarainministeriö tai Verohallitus voi ottaa veroviraston
käsiteltävän periaatteellisesti tärkeän
asian ratkaistavakseen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 200
.
Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 2004
toimitettavassa verotuksessa. Lain 32 §:n 1 momenttia
sovelletaan kuitenkin ensimmäisen kerran vuodelta 2005
toimitettavassa verotuksessa. Sivullisen tiedonantovelvollisuutta
koskevia säännöksiä sovelletaan
ensimmäisen kerran vuodelta 2004 annettaviin tietoihin. Lain
16 §:n 9 momenttia ja 22 a §:ää sovelletaan kuitenkin
ensimmäisen kerran vuodelta 2005 annettaviin tietoihin.
Lain 88 §:ää sovelletaan lain voimaantulopäivänä tai
sen jälkeen vireille tuleviin hakemuksiin.