2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5) kesannointioikeudella tilatukiasetuksen 53 artiklan
ja 63 artiklan 2 kohdan mukaista viljelijälle myönnettävää hehtaarikohtaista
tukioikeutta;
6) erityistukioikeudella tilatukiasetuksen
47 ja 48 artiklan mukaista oikeutta;
7) perustoimitusoikeudella kullekin viljelijälle
määritettyä markkinointivuodelle myönnettyä oikeutta
tuottaa A- ja B-kiintiösokeria;
8) siirtymäkauden lisäkorvauksella viljelijöiden
viitemääriin vuosina 2006—2009 sisällytettävää tilatukiasetuksen
liitteen VII kohdan K taulukossa 2 vahvistettua lisämäärää;
9) sokerin hinnanalennuksen korvauksella tilatukiasetuksen
liitteen VII kohdan K taulukossa 1 vahvistettua kansallista enimmäismäärää;
ja
10) neuvontajärjestöllä yksityistä tai
julkista yhteisöä, joka tuottaa tilaneuvontapalveluja.
3 §
Yhdistelmämalli ja täytäntöönpanomuoto
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Yhdistelmämallissa tukioikeus muodostetaan tasatukiosasta
ja mahdollisesta tilakohtaisesta lisäosasta, joiden lisäksi
voidaan muodostaa kesannointioikeuksia sekä erityistukioikeuksia. Tukioikeuksiin
voi valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädettävissä tapauksissa
sisältyä tilatukiasetuksen 60 artiklan mukainen
oikeus. Tilakohtainen lisäosa muodostetaan viitekaudella 2000—2002
sonni- ja härkäpalkkiota saaneille tiloille, viitekaudella
2000—2002 tärkkelysperunan tukea saaneille tiloille,
31 päivänä maaliskuuta 2006 maitopalkkioon
oikeutetuille tiloille sekä tiloille, jotka ovat oikeutettuja
saamaan tilakohtaisen lisäosan kansallisesta varannosta. Tilakohtainen
sokerijuurikkaan lisäosa muodostetaan tiloille markkinointivuoden
2005/2006 voimassa olevan perustoimitusoikeuden sokerimäärän
perusteella.
Tilakohtaiseen lisäosaan sisällytetään
100 prosenttia maitopalkkiosta, 30 prosenttia sonni- ja härkäpalkkiosta
sekä 40 prosenttia tärkkelysperunan tuotantoon
sitomattomasta tuesta. Lisäosat säilyvät
ennallaan vuosina 2006—2010. Vuosina 2011—2013
lisäosien suuruus on 70 prosenttia ja vuosina
2014 ja 2015 35 prosenttia alkuperäisestä tasosta.
Vuodesta 2016 alkaen lisäosia ei makseta. Tilakohtaiseen
sokerijuurikkaan lisäosaan sisällytetään
100 prosenttia sokerin hinnanalennuksen korvauksesta vuosina 2006—2013
sekä 100 prosenttia siirtymäkauden lisäkorvauksesta
vuosina 2006—2009. Vuosina 2014—2016 sokerijuurikkaan
lisäosan suuruus on 70 prosenttia ja vuosina 2017 ja 2018
se on 35 prosenttia vuoden 2009 hinnanalennuksen korvauksen ja siirtymäkauden
lisäkorvauksen perusteella muodostetun lisäosan yhteismäärästä.
Siirtymäkaudesta, lisäosien ja erityistukioikeuksien
asteittaisesta alentamisesta, vastaavasta tasatuen korottamisesta
sekä sokerijuurikkaan lisäosasta voidaan säätää tarkemmin
valtioneuvoston asetuksella.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7 §
Lakisääteisten hoitovaatimusten valvonta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Elintarviketurvallisuusvirasto, työvoima- ja elinkeinokeskus,
kunnaneläinlääkäri, lääninhallitus
ja lääninhallituksen määräämä virkaeläinlääkäri
valvovat tilatukiasetuksen liitteessä III tarkoitettujen
lakisääteisten hoitovaatimusten noudattamista.
Valvonnassa noudatetaan muutoin, mitä elintarvikelaissa
(23/2006), eläintautilaissa (55/1980),
eläinten lääkitsemisestä annetussa
laissa (617/1997), rehulaissa (396/1998), torjunta-ainelaissa
(327/1969) ja eläinsuojelulaissa (247/1996)
säädetään mainittujen lakien
ja niiden nojalla annettujen säädösten
noudattamisen valvonnasta sekä valvontaviranomaisista. Rehuja
voi rehulain 24 §:ssä mainitun viranomaisen lisäksi
valvoa myös työvoima- ja elinkeinokeskus. Valtioneuvoston
asetuksella voidaan antaa tilatukiasetusta ja komission asetusta I
tarkentavia säännöksiä valvonnasta
ja valvonnassa noudatettavasta menettelystä sekä säännöksiä siitä,
minkä tässä momentissa mainittujen lakien
tai niiden nojalla annettujen säädösten
säännösten noudattamiseen lakisääteisten hoitovaatimusten
noudattamisen valvonta kohdistuu.
10 §
Tukioikeuksien käyttö ja siirrot
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tukioikeuden siirtäjän on ilmoitettava tapahtuneesta
siirrosta siten kuin valtioneuvoston asetuksella säädetään.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa lisäksi tilatukiasetusta
ja komission asetusta II tarkentavia säännöksiä tukioikeuden
siirtämisen edellytyksistä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 §
Sukupolvenvaihdoksia koskevat tilanteet
Sen lisäksi, mitä perintökaaren
(40/1965) 6 luvun 1 §:n 1 momentissa
säädetään, ennakkoperintönä pidetään
tilatukiasetuksen 33 artiklan 1 kohdan b alakohtaa ja 43 artiklan
1 kohdan ensimmäistä alakohtaa sovellettaessa
myös sellaista vuonna 2003 tai sen jälkeen tehtyä:
1) maatilan tai sen osan kauppaa, jonka rahoittamiseen
on myönnetty nuoren viljelijän aloitustukeen kuuluva
avustus, laina tai molemmat;
2) maatilan kauppaa, jossa ostaja on myyjän perillinen
suoraan alenevassa polvessa, sisar tai veli taikka näiden
perillinen suoraan alenevassa polvessa, ottolapsi taikka edellä mainittujen puoliso
edellyttäen, että kauppahinta on selvästi alempi
kuin vastaavassa kaupassa ilman edellä tarkoitettua myyjän
ja ostajan välistä suhdetta muuten olisi ollut;
3) maatilan osan kauppaa, joka tehdään
perintökaaren 25 luvun 1 b §:n 3 momentin mukaisesti;
sekä
4) maatilan tai sen osan lahjaa, jossa lahjan saajana
on lahjan antajan perillinen suoraan alenevassa polvessa, sisar
tai veli taikka näiden perillinen suoraan alenevassa polvessa,
ottolapsi taikka edellä mainittujen puoliso.
4 a luku
Tilaneuvontajärjestelmä
18 a §
Tilaneuvontajärjestelmä
Tilatukiasetuksen 13 artiklassa tarkoitettua maatalousmaata
ja tilanhoitoa koskevaa neuvontaa viljelijöille antavat
maa- ja metsätalousministeriön hyväksymät
järjestöt ja neuvojat. Tilaneuvonta on maksullista.
Tilaneuvonta toteutetaan tilakäynnein, jolloin viljelijöille
annetaan tilatukiasetuksen 4 ja 5 artiklassa tarkoitettua neuvontaa.
Neuvontaa annetaan hyvän maatalouden ja ympäristön
vaatimuksesta, ympäristösäädöksistä,
eläinten tunnistuksesta ja rekisteröinnistä,
kasvinsuojeluaineista, elintarvikkeista, rehuista sekä eläinten hyvinvoinnista
ja eläintaudeista ilmoittamisesta.
18 b §
Tuki tilaneuvontaan
Viljelijöille voidaan myöntää valtion
varoista tukea 18 a §:ssä tarkoitettujen tilaneuvontapalveluiden
käyttämiseen. Valtioneuvoston asetuksella voidaan
säätää rahoituksesta, tuen hakemis-,
myöntämis- ja maksamismenettelystä sekä tuen
määrästä.
18 c §
Neuvojien hyväksyminen ja kelpoisuusehdot
Neuvontajärjestöjen ja neuvojien hyväksymistä haetaan
kirjallisesti maa- ja metsätalousministeriöltä,
joka päättää hyväksymisestä enintään
kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Hyväksymisen edellytyksenä on,
että neuvontajärjestöllä ja neuvojalla
on tehtävänsä laatuun ja laajuuteen nähden
riittävä asiantuntemus. Neuvontajärjestöjen
ja neuvojien tulee lisäksi täyttää 3
ja 4 momentissa säädetyt vaatimukset. Neuvojat
toimivat virkavastuulla. Lisäksi toiminnassa sovelletaan
kielilain (423/2003), saamen kielilain (1086/2003),
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain sekä hallintolain
(434/2003) säännöksiä.
Maa- ja metsätalousministeriön on kuultava Elintarviketurvallisuusvirastoa
ennen sellaisen neuvontajärjestön tai neuvojan
hyväksymistä, joka antaa neuvontaa eläinten
tunnistuksesta ja rekisteröinnistä, kasvinsuojeluaineista,
elintarvikkeista, rehuista tai eläinten hyvinvoinnista
ja eläintaudeista ilmoittamisesta.
Maa- ja metsätalousministeriö voi peruuttaa hyväksymisen,
jollei neuvontajärjestö tai neuvoja täytä hyväksymisen
edellytyksiä tai jollei tämän muutoin
voida katsoa olevan soveltuva tehtäväänsä virheellisen
menettelynsä tai laiminlyöntinsä vakavuuden
tai toistuvuuden vuoksi. Maa- ja metsätalousministeriön
on ennen hyväksymisen peruuttamista annettava neuvontajärjestölle
tai neuvojalle kirjallinen huomautus sekä kuultava tätä.
Neuvojalla tulee olla neuvottavan asiakokonaisuuden alaan soveltuva
vähintään opistotasoinen koulutus tai
muu vastaava koulutus sekä vähintään
vuoden työkokemus kyseiseltä alalta. Erityisestä syystä voidaan
koulutusvaatimuksesta poiketa ja hyväksyä neuvojaksi
myös vastaavat tiedot ja taidot omaava henkilö,
jolla on pitkä työkokemus. Neuvojalla on lisäksi
oltava kokemusta neuvonnasta.
Neuvojien on suoritettava maa- ja metsätalousministeriön
järjestämä koe hyväksytysti. Neuvontajärjestön
tai neuvojan on lisäksi esitettävä maa-
ja metsätalousministeriölle kirjallinen neuvonnan
toimintasuunnitelma.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä neuvontajärjestöjen
ja neuvojien hyväksymismenettelystä, hyväksymisen
peruuttamiseen liittyvästä menettelystä, neuvojille
järjestettävän kokeen sisällöstä ja
toteuttamistavasta sekä neuvonnan toimintasuunnitelmaan
sisällytettävistä seikoista.
18 d §
Neuvontarekisteri
Maa- ja metsätalousministeriö pitää neuvontarekisteriä,
johon talletetaan tarpeelliset yksilöinti- ja yhteystiedot
tilatukiasetuksen 13 artiklassa tarkoitetun tilaneuvontajärjestelmän
neuvontajärjestöistä, neuvojista ja neuvontaan
osallistuvista viljelijöistä, palaute, jonka viljelijät antavat
neuvontajärjestöistä ja neuvojista sekä muut
neuvonnan toteuttamista ja seurantaa varten tarpeelliset tiedot.
Neuvontajärjestöt ja neuvojat voidaan hyväksymisen
jälkeen merkitä neuvontarekisteriin enintään
kolmeksi vuodeksi kerrallaan.
Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksella
ja kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisilla on rekisterinpitäjän
ohella oikeus käyttää rekisteriä.
Elintarviketurvallisuusvirastolla ja työvoima- ja elinkeinokeskusten
maaseutuosastoilla on oikeus saada tietoja rekisteristä teknisen
käyttöyhteyden avulla. Ennen tietojen luovuttamista
teknisen käyttöyhteyden avulla on tietoja pyytävän
esitettävä selvitys tietojen suojaamisesta.
Neuvontarekisterin tietojen julkisuuteen, niiden luovuttamiseen
ja luovuttamisesta perittäviin maksuihin sovelletaan muutoin
viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia ja henkilötietojen
käsittelyyn henkilötietolakia. Tietoja viljelijän
tilaneuvonnasta antamasta palautteesta luovutetaan kuitenkin vain
ilman palautteen antajan henkilötietoja ja ainoastaan valtion
ja kunnan viranomaiselle laissa tai Euroopan yhteisön säännöksissä säädettyjen
tehtävien hoitamista varten, palautetta saaneelle neuvojalle
tai neuvontajärjestölle ja sille neuvontajärjestölle,
jonka palveluksessa palautetta saanut neuvoja toimii.
Tiedot säilytetään rekisterissä 10
vuoden ajan sen kalenterivuoden päättymisestä,
jona neuvontaa on annettu.
19 §
Tarkemmat säännökset
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä tukioikeusrekisterin
hallinnoinnista.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tämä laki tulee voimaan päivänä
kuuta 200
.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.