sellaisina kuin niistä ovat 12 § laissa 982/2012,
13 § osaksi laissa 982/2012, 29 §:n 5
momentti laissa 1510/2011 sekä 55 §:n
1 momentti laissa 1188/2013, sekä
4 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan jäljempänä:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
7) työpaikkaomavaraisuudella kunnassa työssäkäyvien
määrän ja kunnan työllisen työvoiman
määrän välistä suhdetta;
8) vieraskielisellä henkilöä,
joka on ilmoittanut väestötietojärjestelmästä ja
Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista annetun
lain (661/2009) 3 §:ssä tarkoitettuun
väestötietojärjestelmään äidinkielekseen
muun kielen kuin suomen, ruotsin tai saamen kielen;
9) saamenkielisellä henkilöä,
joka on ilmoittanut väestötietojärjestelmästä ja
Väestörekisterikeskuksen varmennepalveluista annetun
lain 3 §:ssä tarkoitettuun väestötietojärjestelmään äidinkielekseen
saamen kielen;
10) oppivelvollisella perusopetuslain 25 §:ssä tarkoitettua
oppivelvollista; sekä
11) koulutustaustalla ilman perusasteen jälkeistä tutkintoa
olevien 30—54-vuotiaiden osuutta vastaavasta ikäluokasta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5 §
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden laskemisen
perusteina (valtionosuusperusteet) käytetään:
1) 1 §:n 1 momentissa tarkoitettujen valtionosuustehtävien
laskennallisia kustannuksia;
2) syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden ja saamelaisten
kotiseutualueen kunnan lisäosien määräytymisperusteita.
Kunnalle myönnetään valtionosuutta
1 §:ssä tarkoitettujen valtionosuustehtävien
järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin
euromäärä, joka saadaan, kun 6—13 §:n
mukaisesti määräytyvät laskennalliset
kustannukset lasketaan yhteen ja saadusta summasta vähennetään
55 §:ssä tarkoitettu kunnan omarahoitusosuus.
Näin saatuun euromäärään
lisätään kunnan 26—28 §:ssä tarkoitetut
syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden ja saamelaisten
kotiseutualueen kunnan lisäosat.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 luku
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden laskennalliset kustannukset
6 §
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden laskennalliset kustannukset
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden laskennalliset kustannukset
saadaan laskemalla yhteen tulot, jotka saadaan kertomalla ikäluokittaiset
perushinnat asianomaisiin ikäluokkiin kuuluvien kunnan
asukkaiden määrällä. Näin
saatuun summaan lisätään kunnan sairastavuuden,
työttömyyden, vieraskielisyyden, kaksikielisyyden, saaristoisuuden,
asukastiheyden ja koulutustaustan perusteella määritellyt
laskennalliset kustannukset.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden laskennallisten
kustannusten perushinnat määrätään
erikseen seuraaville ikäluokille:
1) 0—5-vuotiaat;
2) 6-vuotiaat;
3) 7—12-vuotiaat:
4) 13—15-vuotiaat:
5) 16—18-vuotiaat;
6) 19—64-vuotiaat:
7) 65—74-vuotiaat;
8) 75—84-vuotiaat;
9) 85 vuotta täyttäneet ja vanhemmat.
7 §
Sairastavuuskerroin
Sairastavuuskerroin lasketaan terveydenhuollon, vanhustenhuollon
ja sosiaalihuollon osatekijöiden perusteella. Osatekijöiden
painot ovat:
| Terveydenhuolto |
59,67 |
| Vanhustenhuolto |
27,44 |
| Sosiaalihuolto |
12,89 |
Terveydenhuolto jakautuu seuraaviin kustannustekijöihin,
joiden painokertoimet ovat:
| Diabetes |
0,56 |
| Epilepsia |
0,98 |
| Psykoosit |
6,63 |
| Reuma |
0,84 |
| Keuhkoastma |
0,47 |
| Verenpainetaudit |
0,38 |
| Sepelvaltimotauti |
0,72 |
| Crohnin tauti |
0,79 |
| Dementia |
0,71 |
| Syövät |
2,89 |
| Neurologiset taudit |
1,10 |
| Sydämen rytmihäiriöt |
1,12 |
|
Työkyvytön,
alle 55-vuotias
|
3,59
|
Vanhustenhuolto jakautuu seuraaviin kustannustekijöihin,
joiden painokertoimet ovat:
| Diabetes |
0,25 |
| Epilepsia |
1,24 |
| Psykoosit |
2,50 |
| Dementia |
4,49 |
| Neurologiset taudit |
1,62 |
| Sydämen rytmihäiriöt |
0,46 |
Sosiaalihuollon kustannustekijän painokerroin on:
| Työkyvytön, alle 55-vuotias |
12,03 |
Sairastavuuskertoimen osatekijöiden painoista ja niiden
kustannustekijöiden painokertoimista säädetään
viiden vuoden välein.
Sairastavuuden perusteella määräytyvät
laskennalliset kustannukset saadaan kertomalla asukasta kohden määritelty
sairastavuuskertoimen perushinta kunnan asukasmäärällä ja
kunnan sairastavuuskertoimella.
Sairastavuuskerrointa määriteltäessä käytetään
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, Kansaneläkelaitoksen
ja Tilastokeskuksen sairastavuustietoja sekä Eläketurvakeskuksen
tietoja työkyvyttömyyseläkkeellä olevien
määristä varainhoitovuotta edeltävää vuotta
edeltäneeltä vuodelta.
8 §
Työttömyyskerroin
Kunnan työttömyyskerroin lasketaan jakamalla
kunnan työttömien osuus kunnan työvoimasta
koko maan vastaavalla osuudella. Kerrointa
laskettaessa käytetään työ-
ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston
tietoa varainhoitovuotta edeltävää vuotta
edeltäneen vuoden työttömien osuudesta
työvoimasta.
Työttömyyden perusteella määräytyvät
kunnan laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta
kohden määritelty työttömyyden perushinta
kunnan asukasmäärällä ja työttömyyskertoimella.
9 §
Vieraskielisyyskerroin
Kunnan vieraskielisyyskerroin saadaan laskemalla vieraskielisten
asukkaiden osuus kunnan asukasmäärästä ja
vähentämällä tästä sen
kunnan vastaava osuus, jossa vieraskielisten osuus kunnan asukasmäärästä on
koko maan pienin. Kerrointa laskettaessa käytetään
väestötietojärjestelmän tietoja
vieraskielisten määrästä varainhoitovuotta
edeltävää vuotta edeltäneeltä vuodelta.
Vieraskielisyyden perusteella määräytyvät kunnan
laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta kohden
määritelty vieraskielisyyden perushinta kunnan
asukasmäärällä ja vieraskielisyyskertoimella.
10 §
Kaksikielisyys
Kaksikieliselle kunnalle kaksikielisyyden perusteella
määräytyvät kunnan laskennalliset kustannukset
lasketaan kertomalla asukasta kohden määritelty
kaksikielisyyden perushinta kunnan asukasmäärällä ja
kertomalla tulo luvulla 0,07. Edellä mainittuun kustannukseen
lisätään euromäärä,
joka saadaan kertomalla kaksikielisyyden perushinta kunnan ruotsinkielisten asukasmäärällä
ja
kertomalla tulo luvulla 0,93. Kunnan kaksikielisyydestä säädetään
kielilain 5 §:ssä.
11 §
Saaristoisuus
Saaristokunnalle saaristoisuuden perusteella määräytyvät
kunnan laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta
kohden määritelty saaristoisuuden perushinta kunnan
asukasmäärällä.
Saaristokunnalle, jonka asukkaista vähintään puolet
asuu ilman kiinteää tieyhteyttä mantereeseen,
saaristoisuuden perusteella määräytyvät kunnan
laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta kohden
määritelty saaristoisuuden perushinta kunnan asukasmäärällä ja kertomalla
näin saatu tulo luvulla 3.
12 §
Asukastiheyskerroin
Kunnan asukastiheyskerroin lasketaan jakamalla koko maan keskimääräinen
asukastiheys kunnan asukastiheydellä. Kerrointa laskettaessa käytetään
väestötietojärjestelmän tietoja
asukasmääristä varainhoitovuotta edeltävästä vuodenvaihteesta
sekä Tilastokeskuksen kunnittaisia tietoja maapinta-alasta.
Asukastiheyden perusteella määräytyvät
kunnan laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta
kohden määritelty asukastiheyden perushinta kunnan
asukasmäärällä ja asukastiheyskertoimella.
Kerroin on enintään 20.
13 §
Koulutustaustakerroin
Kunnan koulutustaustakerroin saadaan laskemalla ilman perusasteen
jälkeistä tutkintoa olevien 30—54-vuotiaiden
asukkaiden osuus kunnan vastaavasta ikäryhmästä ja
vähentämällä tästä sen
kunnan vastaava osuus, jossa ilman perusasteen
jälkeistä tutkintoa olevien 30—54-vuotiaiden
asukkaiden osuus vastaavasta ikäryhmästä on
koko maan pienin. Kerrointa laskettaessa käytetään
Tilastokeskuksen koulutustilaston tietoja ilman tutkintoa olevien
lukumäärästä varainhoitovuotta
edeltävää vuotta edeltäneeltä vuodelta.
Koulutustaustakertoimen perusteella määräytyvät
kunnan laskennalliset kustannukset lasketaan kertomalla asukasta
kohden määritelty koulutustaustakertoimen perushinta
kunnan asukasmäärällä ja koulutustaustakertoimella.
21 §
Kertoimien ja määräytymistekijöiden
laskenta eräissä tapauksissa
Jos 6—13 §:ssä tarkoitettuja
kertoimia ja määräytymistekijöitä laskettaessa
ei ole käytettävissä mainituissa pykälissä tarkoitetun
ajankohdan mukaisia tietoja, käytetään
kertoimien laskennassa viimeisimpiä asianomaisessa pykälässä tarkoitettua
ajankohtaa edeltäviä tietoja.
6 luku
Syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden ja saamelaisten
kotiseutualueen kunnan lisäosat
26 §
Syrjäisyyden lisäosa
Kunnalle myönnetään syrjäisyyden
perusteella määräytyvänä lisäosana
euromäärä, joka lasketaan kertomalla
asukasta kohden määritelty syrjäisyyden
perushinta kunnan asukasmäärällä ja
syrjäisyysluvulla. Jos kunnan syrjäisyysluku on
vähintään 1,5 ilman pyöristystä,
kunnan lisäosa on kolminkertainen.
Jos kunnan syrjäisyysluku on pienempi kuin 1,5 ilman
pyöristystä, mutta vähintään
1,0 ilman pyöristystä, kunnan lisäosa
on 1,5-kertainen.
Syrjäisyysluvun määräytymisperusteista
annetaan tarkempia säännöksiä valtioneuvoston asetuksella.
27 §
Työpaikkaomavaraisuuden lisäosa
Työpaikkaomavaraisuuden perusteella määräytyvä kunnan
lisäosa lasketaan kertomalla asukasta kohden määritelty
työpaikkaomavaraisuuden perushinta kunnan asukasmäärällä ja työpaikkaomavaraisuuskertoimella.
Työpaikkaomavaraisuuskerroin saadaan vähentämällä kunnan
työpaikkaomavaraisuutta osoittavasta luvusta sen kunnan
vastaava luku, jossa työpaikkaomavaraisuus on pienin.
Työpaikkaomavaraisuutta osoittavana kuntakohtaisena
lukuna käytetään Tilastokeskuksen työssäkäyntitilastosta
saatavia varainhoitovuotta 3 vuotta edeltäneen vuoden tietoja.
28 §
Saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosa
Saamelaisten kotiseutualueen kunnalle myönnetään
saamenkielisyyden perusteella lisäosana euromäärä,
joka lasketaan kertomalla asukasta kohden määritelty
saamelaisten kotiseutualueen kunnan perushinta kunnan asukasmäärällä ja kunnan
saamenkielisten osuudella.
29 §
Verotuloihin perustuva valtionosuuden tasaus
Kunnalle myönnetään verotuloihin
perustuvaa valtionosuuden lisäystä (tasauslisä),
jos kunnan laskennallinen verotulo asukasta kohden on pienempi kuin
euromäärä, joka saadaan jakamalla kaikkien
kuntien yhteenlasketut laskennalliset verotulot kuntien yhteenlasketulla asukasmäärällä
(tasausraja).
Kunta saa tasauslisää 80 prosenttia tasausrajan
ja kunnan asukasta kohden lasketun laskennallisen verotulon erotuksesta.
Jos kunnan laskennallinen verotulo asukasta kohden ylittää tasausrajan,
tehdään kunnan valtionosuuteen tasausvähennys.
Tasausvähennys on 30 prosenttia tasausrajan ylittävästä asukaskohtaisesta
euromäärästä lisättynä mainitun
ylityksen luonnollisella logaritmilla. Luonnollinen logaritmi muunnetaan
prosenttiyksiköiksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kunnan laskennallista verotuloa laskettaessa otetaan huomioon
kunnallisvero ja kunnan osuus yhteisön tuloverosta (yhteisövero).
Näiden lisäksi laskennallista verotuloa laskettaessa
otetaan huomioon 50 prosenttia ydinvoimalaitosten kiinteistöverolain
(654/1992) 14 §:n 1 momentissa tarkoitetusta laskennallisesta
kiinteistöverosta. Verotuloihin perustuvassa valtionosuuden
tasauksessa huomioon otettavista verotuloista annetaan tarkempia
säännöksiä valtioneuvoston asetuksella.
33 a §
Siirtymätasaus vuosina 2015—2019
Valtionapuviranomainen vahvistaa siirtymätasauksen
niille kunnille, joiden 2 momentin mukainen valtionosuuden muutos
ylittää kullekin vuodelle 3 momentissa säädetyn
euromäärän asukasta kohden.
Valtionosuusmuutos lasketaan vähentämällä vuodelle
2014 myönnettävä kunnan valtionosuus
niistä valtionosuuksista, jotka kunnalle olisi myönnetty,
jos tämän lain mukaiset määräytymisperusteet
olisivat olleet voimassa vuonna 2014. Vertailulaskelmassa ei oteta
huomioon 30 §:ssä tarkoitettua harkinnanvaraista
valtionosuuden korotusta eikä 37—39 §:ssä tarkoitettua
kotikuntakorvausta.
Kunnan valtionosuuden 2 momentin mukaisesti laskettu muutos
asukasta kohti rajataan valtionosuuteen lisättävällä tai
siitä vähennettävällä siirtymätasauksella
enintään 50 euroon vuonna 2015, 100 euroon vuonna
2016, 180 euroon vuonna 2017, 260 euroon vuonna 2018 ja
380 euroon vuonna 2019.
38 §
Kotikuntakorvauksen määräytyminen
Kotikuntakorvaus määräytyy kuntien
ja muiden opetuksen järjestäjien esi- ja perusopetuksen
toteutuneiden kustannusten perusteella erikseen 6-, 7—12-
ja 13—15-vuotiaille.
Toteutuneet kustannukset määräytyvät
59 §:n mukaisesti vähennettynä kuitenkin
kustannuksilla, jotka aiheutuvat erikoissairaanhoidossa olevan oppilaan
perusopetuslain 4 a §:ssä tarkoitetun opetuksen
tuesta sekä pidennetyn oppivelvollisuuden opetuksesta siltä osin
kuin ne ylittävät toteutuneen kotikuntakorvauksen
tason.
Kotikuntakorvauksen perusosa lasketaan jakamalla 1 momentissa
tarkoitetut kuntien ja muiden opetuksen järjestäjien
yhteenlasketut esi- ja perusopetuksen toteutuneet kustannukset kuntien
painotetulla 6—15-vuotiaiden määrällä. Kuntien
painotettu 6—15-vuotiaiden määrä saadaan
kertomalla kuntien 6-vuotiaiden määrä luvulla
0,61, 7—12-vuotiaiden määrä luvulla
1 ja 13—15-vuotiaiden määrä luvulla
1,60 ja laskemalla näin saadut tulot yhteen. Oppilaan iän
mukaan määräytyvä kotikuntakorvaus
saadaan kertomalla kotikuntakorvauksen perusosa seuraavasti:
| Ikä |
Kerroin |
| 6-vuotias |
0,61 |
| 7—12-vuotias |
1,00 |
| 13—15-vuotias |
1,60 |
Muulle oppivelvolliselle oppilaalle kotikuntakorvaus määräytyy
13—15-vuotiaiden kotikuntakorvausperusteen perusteella.
Muu opetuksen järjestäjä kuin kunta
saa 94 prosenttia 1—4 momentissa tarkoitetuista kotikuntakorvauksista.
Valtiovarainministeriö päättää kotikuntakorvauksen
perusosan euromäärästä varainhoitovuotta
edeltävän vuoden loppuun mennessä.
Sen estämättä, mitä edellä tässä pykälässä säädetään
kotikuntakorvauksen määräytymisestä,
kunnat voivat keskenään tai muun opetuksen järjestäjän
kanssa sopia kotikuntakorvauksesta.
54 §
Laskennallisten kustannusten ja lisäosien perushinnoista
säätäminen
Valtioneuvoston asetuksella säädetään vuosittain
seuraavaa varainhoitovuotta varten 6—13 sekä 26—28 §:ssä tarkoitetut
perushinnat.
Perushintaa säädettäessä otetaan
huomioon:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
4) ne tarkistukset, jotka 58 §:n mukaisesti tehdään
vuosittain valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon
tarkistamiseksi.
55 §
Valtionosuusprosentti ja kunnan omarahoitusosuus
Kunnan 6—13 §:ssä tarkoitetut laskennalliset kustannukset
jakautuvat siten, että kuntien valtionosuus
on 29,57 prosenttia (valtionosuusprosentti) ja kuntien
omarahoitusosuus on 70,43 prosenttia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
56 §
Kunnan omarahoitusosuus
Kunnan omarahoitusosuus on kaikissa kunnissa asukasta kohden
yhtä suuri. Kunnan omarahoitusosuus asukasta kohden saadaan
vähentämällä kaikkien kuntien
6—13 §:n mukaisten laskennallisten kustannusten
yhteismäärästä siitä 55 §:ssä säädetyn
valtionosuusprosentin mukaisesti laskettu osuus ja jakamalla näin
saatu euromäärä maan asukasmäärällä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
58 §
Kustannustenjaon tarkistaminen
Valtion ja kuntien välisessä kustannustenjaon tarkistuksessa
tarkistetaan 2 momentissa tarkoitetut laskennalliset kustannukset,
perushinnat ja rahoitus toteutuneiden kustannusten mukaisiksi sekä 55 §:ssä tarkoitettu
valtionosuusprosentti noudattaen, mitä jäljempänä tässä pykälässä sekä 59
ja 60 §:ssä säädetään.
Kustannustenjaon tarkistuksessa valtion ja kuntien
välillä tarkistetaan valtakunnallisesti yhtenä kokonaisuutena
6—13 §:ssä tarkoitettujen laskennallisten
kustannusten perusteena olevat perushinnat. Lisäksi tarkistetaan
opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain:
1) 11 §:ssä tarkoitettu
rahoitus lisäopetukseen;
2) 13 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettu rahoitus muille
kuin oppivelvolliselle järjestettävään perusopetukseen;
3) 14 §:ssä tarkoitettu rahoitus pidennetyn
oppivelvollisuuden piiriin kuuluville oppilaille; ja
4) 15 §:ssä tarkoitettu sisäoppilaitoslisä sekä koulukotikorotus.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 momentissa tarkoitetut perushinnat ja rahoitus
määrätään sekä 3
momentissa tarkoitettu valtionosuusprosentti säädetään
varainhoitovuosittain. Kustannustenjaon tarkistus suoritetaan vuosittain.
59 §
Kustannustenjaon tarkistuksessa huomioon otettavat käyttökustannukset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista tehtävistä aiheutuvina
käyttökustannuksina ei pidetä kustannustenjaon
tarkistuksessa seuraavia kustannuksia:
1) sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionavustuksesta
annetun lain 20 §:ssä sekä opetus-
ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 36 §:ssä tarkoitetusta
perustamishankkeelle säädetyn vähimmäiseuromäärän
ylittävästä perustamishankkeesta aiheutuvia
kustannuksia;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
61 §
Valtionosuuden määräytyminen kuntien
yhdistyessä
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 6 §:ssä tarkoitetut laskennalliset
kustannukset, 7—13 §:ssä tarkoitetut
kertoimet ja 26—28 §:ssä tarkoitetut
lisäosat saadaan yhdistämällä asianomaisten
kuntien laskennallisten kustannusten, kertoimien ja lisäosien
perusteet.
62 §
Valtionosuuden määräytyminen siirrettäessä kunnan
osa toiseen kuntaan
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mitä tässä pykälässä säädetään,
sovelletaan kaikkiin valtionosuuksiin kuntajaon muutoksen voimaantulovuonna
sekä verotuloihin perustuvaan valtionosuuden tasaukseen
kuntajaon muutoksen voimaantulovuonna ja sitä seuraavana vuonna.
63 §
Valtionosuuden määräytyminen kunnan
alueen jakamistapauksissa
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Mitä tässä pykälässä säädetään,
sovelletaan kaikkiin valtionosuuksiin kuntajaon muutoksen voimaantulovuonna
sekä verotuloihin perustuvaan valtionosuuden tasaukseen
kuntajaon muutoksen voimaantulovuonna ja sitä seuraavana vuonna.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta
2015.
Ennen tämän lain voimaantuloa voidaan ryhtyä toimenpiteisiin,
jotka ovat tarpeen valtionosuuden myöntämiseksi
sekä valtionosuuden ja kotikuntakorvausten maksamiseksi
varainhoitovuodelle 2015.
Edellä 6 §:n 2 momentissa tarkoitetut perushinnat
ja 7—13 §:ssä tarkoitetut määräytymisperusteiden
perushinnat sekä 26—28 §:ssä tarkoitetut
lisäosien perushinnat vuodelle 2015
säädetään valtioneuvoston asetuksella
noudattaen 4 ja 5 momenttia.
Edellä 6 §:n 2 momentissa tarkoitettujen ikäluokkien
perushinnoiksi, 7—13 §:ssä tarkoitettujen
sairastavuuskertoimen, työttömyyskertoimen, vieraskielisyyskertoimen,
kaksikielisyyden, saaristoisuuden, asukastiheyskertoimen ja
koulutustaustakertoimen perushinnoiksi sekä 26—28 §:ssä tarkoitettujen
syrjäisyyden, työpaikkaomavaraisuuden ja saamelaisten
kotiseutualueen kunnan lisäosien perushinnoiksi säädetään
vuoden 2014 perusteiden mukaan lasketut ikäluokkien perushinnat
sekä määräytymisperusteiden
ja lisäosien perushinnat tarkistettuna vuoden 2015 kustannustasoon.
Tässä momentissa tarkoitetut perushinnat ovat
vuoden 2014 tasossa seuraavat:
| Ikäluokittaiset perushinnat, |
euroa/asukas |
| 0—5-vuotiaat |
8 483,08 |
| 6-vuotiaat |
8 789,01 |
| 7—12-vuotiaat |
7 198,70 |
| 13—15 vuotiaat |
12 349,40 |
| 16—18 vuotiaat |
3 904,34 |
| 19—64 vuotiaat |
1 029,36 |
| 65—74 vuotiaat |
2 103,65 |
| 75—84 vuotiaat |
5 622,65 |
| 85-vuotiaat ja vanhemmat |
18 841,70 |
|
|
| Muut perushinnat |
euroa/asukas |
| Sairastavuuskerroin |
1 188,58 |
| Työttömyyskerroin |
86,92 |
| Vieraskielisyyskerroin |
1 882,50 |
| Kaksikielisyys |
268,00 |
| Saaristoisuus |
368,87 |
| Asukastiheyskerroin |
37,87 |
| Koulutustaustakerroin |
407,38 |
| Syrjäisyyden lisäosa |
205,88 |
| Työpaikkaomavaraisuuden lisäosa |
62,49 |
| Saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosa |
2 615,00 |
|
|
Edellä 4 momentissa tarkoitettuja perushintoja määrättäessä otetaan
huomioon valtionosuustehtävien laadun ja laajuuden muutokset
noudattaen 54 §:ää.
Sen estämättä, mitä 58 §:ssä säädetään
kustannustenjaon tarkistuksesta, ensimmäinen tämän
lain mukainen kustannustenjaon tarkistus tehdään
varainhoitovuodelle 2016 vuoden 2013 kustannustietojen perusteella.
Sen estämättä, mitä 38 §:ssä säädetään kotikuntakorvausten
määräytymisestä, vuoden 2015
kotikuntakorvausten kustannuspohjana käytetään
vuoden 2014 esi- ja perusopetuksen laskennallisia kustannuksia korotettuna
vuoden 2015 kunnan peruspalvelujen hintaindeksillä.
Muille opetuksen järjestäjille kuin kunnille maksettavien
kotikuntakorvausten siirtymäjärjestely toteutetaan
peruspalvelujen valtionosuuden sisäisenä järjestelynä siten,
että kuntien peruspalvelujen valtionosuutta vähennetään
siirtymäjärjestelyä vastaavalla euromäärällä tasasuuruisesti
kaikilta kunnilta vuosina 2015—2019. Siirtymäjärjestely
koskee opetuksen järjestäjiä, joiden
kotikuntakorvauksen vähennys on suurempi kuin kolme prosenttia
kotikuntakorvauksen määrästä.
Määrässä otetaan huomioon yliopistojen
ja yksityisten opetuksen järjestäjien 42 §:ssä tarkoitettu
arvonlisävero.
Opetuksen järjestäjälle vahvistettava
siirtymäjärjestelyn määrä muuttuu
portaittain siten, että vuonna 2015 vähennys on
enintään kolme prosenttia, vuonna 2016 enintään
kuusi prosenttia, vuonna 2017 enintään yhdeksän
prosenttia, vuonna 2018 enintään 12 prosenttia
ja vuonna 2019 enintään 15 prosenttia vuoden 2014
tasosta.
Valtiovarainministeriö suorittaa siirtymäjärjestelyn
mukaiset maksut kotikuntakorvausten yhteydessä.