Ehdotuksen pääasiallinen sisältö
Komissio katsoi vuonna 2004 julkistamassaan raportissa, että tuolloin
oli liian aikaista käynnistää avoimuusasetuksen
tarkistamista koskeva menettely, sillä asetuksen toimivuudesta
ei ollut vielä riittävää kokemusta.
Raportin antamisen jälkeen sekä yhteisöjen
tuomioistuin että Euroopan oikeusasiamies ovat antaneet
merkittävän määrän
asetuksen tulkintaa koskevaa ratkaisukäytäntöä.
Lisäksi voimaan on tullut ympäristötietojen
käsittelyyn vaikuttava Århusin sopimus. Yhteisön
toimielimiin sovellettavaa Århus-asetusta aletaan soveltaa
heinäkuussa 2007.
Huhtikuussa 2007 annettu vihreä kirja liittyy myös
komission vuoden 2005 lopulla käynnistämään
Euroopan avoimuusaloitteeseen, jonka yhteydessä se katsoi
avoimuusasetuksen olevan tärkeä osa entistä avoimemman
unionin toimintaa ja totesi olevan tarpeellista tarkistaa avoimuusasetusta.
Euroopan parlamentti antoi vuoden 2006 huhtikuussa päätöslauselman,
jossa se kehotti komissiota ryhtymään toimiin
avoimuusasetuksen tarkistamiseksi.
Komissio pyrkii vihreään kirjaan perustuvalla
kuulemisella saamaan yleisön näkemyksiä asiakirjajulkisuuden
toteutumisesta toimielimissä sekä vihreässä kirjassa
esitetyistä vaihtoehdoista avoimuussääntelyn
ja sitä koskevien käytännön
toimien kehittämiseksi. Komissio laatii heinäkuun
loppuun asti kestävän kuulemisen perusteella raportin,
jonka pohjalta se on luvannut antaa lokakuussa 2007 lainsäädäntöehdotuksen avoimuusasetuksen
tarkistamiseksi.
Vihreä kirja muodostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen
käsittelee tämänhetkistä tilannetta
asiakirjajulkisuutta koskevien säännösten soveltamisessa
lähinnä yhteisöjen tuomioistuimen ratkaisukäytäntöä esittelemällä.
Komissio katsoo, että tämän oikeuskäytännön
kirjaaminen avoimuussääntelyyn vahvistaisi muun
muassa kansalaisten oikeusvarmuutta. Varsinaisia ehdotuksia ei tässä yhteydessä tehdä.
Ensimmäisessä osassa käsitellään
myös lyhyesti erityissääntelyn ja tietosuoja-asetuksen
suhdetta avoimuusasetukseen. Komissio huomauttaa, että avoimuusasetukseen
ei sisälly erityistä säännöstä asianosaisjulkisuudesta,
ja viittaa tältä osin oikeuskäytäntöön.
Lisäksi vihreässä kirjassa esitellään Århusin
sopimuksen vaikutuksia ympäristötietojen julkistamiseen
sekä kerrotaan neuvoston kokousten avoimuudessa tapahtuneesta kehityksestä.
Vihreän kirjan toisessa osassa komissio nostaa esille
tiettyjä asiakysymyksiä, joiden osalta se esittää ajatuksia
ja kysymyksiä niitä koskevien säännösten
ja käytäntöjen tarkistamisesta. Näitä asiakokonaisuuksia
ovat aktiivisempi tiedon levittäminen, joka sisältää lainsäädäntömenettelyn
avoimuuden ja aktiivisemman tiedon levittämisen muissa
asioissa, ympäristöä koskevien
tietojen saatavuuden integroiminen avoimuusasetukseen sekä etujen
tasapainottaminen, joka käsittelee oikeuskäytännön
sisällyttämistä avoimuusasetukseen, asiakirjajulkisuuden
ja tietosuojan välistä suhdetta, asiakirjajulkisuuden
ja kaupallisten ja taloudellisten etujen välistä suhdetta
sekä asiakirjajulkisuutta ja hyvää hallintoa.
Valtioneuvoston kanta
Suomi suhtautuu myönteisesti avoimuusasetuksen tarkistamiseen
ja katsoo, että unionin toimintaa tulisi kehittää edelleen
avoimempaan suuntaan.
Suomi pitää hyvänä sitä,
että vihreässä kirjassa on otettu aktiivinen
ote lainsäädäntömenettelyn avoimuuden
turvaamiseen sekä käyttäjäystävällisen
tiedon levittämiseen. Vihreässä kirjassa esiin
nostetut kysymykset ovat hyvä pohja jatkovalmistelulle.
Vihreään kirjaan sisältyvät
näkemykset esitetään kuitenkin sangen
yleisluontoisesti, joten ne mahdollistavat erilaisia tulkintoja.
Lisäksi komission kunkin asian yhteydessä esittämät
kysymykset sivuavat vain osaa esille nostetuista näkökohdista.
Tästä syystä on tärkeää,
että Suomen esittämät kannanotot eivät
rajoitu ainoastaan vihreässä kirjassa suoraan
esitettyihin kysymyksiin, vaan avoimuussääntelyä tulee
tarkastella ottamalla huomioon sääntelyjärjestelmä kokonaisuudessaan
ja sen kehittämisen eri vaihtoehdot. Vastauksen tulee heijastaa
Suomen johdonmukaisesti ajamia avoimuuslinjauksia, ja siinä tulee
erityisesti ottaa huomioon ne kysymykset, joihin liittyy tulkinnanvaraisuutta,
sekä arvioida ehdotusten yhteisvaikutuksia.
Lainsäädäntömenettelyn
läpinäkyvyys (lainsäädäntöasiakirjan
määrittely)
Suomen näkemyksen mukaan lähtökohtana
tulee olla erityisesti lainsäädäntöasiakirjojen
mahdollisimman laaja julkisuus. Lainsäädäntöasiakirjan
käsitettä on tulkittava laajasti siten, että se kattaa
kaikki ne asiakirjat, jotka vaikuttavat lainsäädäntömenettelyyn.
Vihreässä kirjassa ehdotetaan lainsäädäntöasiakirjan
määrittelyä nykyistä tarkemmin.
Määrittelyn täsmentämisellä olisi
käytännössä vaikutusta sekä siihen,
mitkä asiakirjat tulee julkistaa lainsäädäntöasiakirjoina,
että niiden julkiseksi tulon hetkeen. Suomi katsoo, että voitaisiin
tutkia, onko mahdollista määritellä nykyistä tarkemmin,
mitä asiakirjoja voidaan pitää lainsäädäntöasiakirjoina
ja siten julkisina. Suomi ei kuitenkaan pidä hyvänä lainsäädäntöasiakirjan tyhjentävää
määrittelemistä siten,
että heikennettäisiin määritelmän
ulkopuolelle jäävien lainsäädäntöprosessiin
vaikuttavien asiakirjojen saatavuutta.
Aktiivisempi tiedon levittäminen muissa asioissa
Suomi suhtautuu erittäin myönteisesti vihreässä kirjassa
esitettyihin toimiin tiedon levittämisen kehittämiseksi
siten, että kansalaisille taattaisiin tietoa unionin ja
sen toimielinten toiminnasta nykyistä käyttäjäystävällisemmin.
Tietokantojen käyttäjäystävällisyyttä ja
rekisterien kattavuutta tulisi edelleen parantaa. Tiettyä lainsäädäntöhanketta
koskeva haku sekä selkeämmät mahdollisuudet
haun rajaamiseen tai laajentamiseen helpottaisivat asiakirjojen
ja asiakokonaisuuksien löytämistä huomattavasti.
Myös helposti saatavilla oleva tieto asiakirjan kieliversioista
sekä mahdollisuus hakea yhdellä haulla asiakirjaa
tai asiaa kaikkien toimielinten rekistereistä olisi tarpeellinen.
Tiedon levittämisen kehittämistä ja
kansalaisten kiinnostuksen lisäämistä unionia
kohtaan palvelisi myös komission ehdotus velvoittaa toimielimet
saattamaan asiakirjoja nykyistä aktiivisemmin ja koordinoidummin
yleisön saataville. Tämä voidaan toteuttaa
vaiheittain siten, että aloitetaan komission ehdottamalla
tavalla tietyiltä aloilta. Ympäristön
lisäksi tällaisia aloja voisivat olla monet muutkin,
esimerkiksi kuluttajansuoja, kansanterveys ja niihin rinnastettavat
alat. Tiettyjen alojen asiakirjojen aktiivinen saattaminen yleisön
saataville ei saisi kuitenkaan heikentää tiedon
levittämistä muilla aloilla.
Avoimuusasetuksen suhde erityislainsäädäntöön,
erityisesti Århus-asetukseen
Komissio käsittelee vihreässä kirjassa
avoimuusasetuksen suhdetta erityislainsäädäntöön. Suomen
yleiskantana on, että avoimuusasetuksella on määritelty
asiakirjajulkisuuden vähimmäistaso. Tämä merkitsee
sitä, että asiakirjajulkisuutta ei tule supistaa
erityissäädöksillä, jos niitä ei
ole hyväksytty avoimuusasetuksen tavoin yhteispäätösmenettelyssä.
Erityissäännöksiä tulisi käyttää lähinnä silloin,
kun avoimuusasetukseen sisältyvää menettelyä tulee
jossakin kysymyksessä tarkentaa.
Komissio nostaa esille erityisesti ympäristötiedon
saatavuutta koskevan ns. Århus-asetuksen. Århus-asetus
on myös hyväksytty yhteispäätösmenettelyssä.
Suhteessa avoimuusasetukseen Århus-asetus on pääasiassa
asiakirjajulkisuutta laajentava ja sisältää vain
yhden asiakirjajulkisuutta supistavan säännöksen,
joka koskee harvinaisten lajien pesimispaikkojen suojelua. Suomen
näkemyksen mukaan sääntelyn selkeys ja
oikeusvarmuus puoltavat sitä, että avoimuusasetuksen
säännöksiä kehitettäisiin
vastaamaan Århus-asetuksen säännöksiä.
Ylivoimainen yleinen etu, jonka perusteella tiedonsaantirajoituksista
voidaan poiketa, tulisi määritellä avoimuusasetuksessa.
Sitä voitaisiin konkretisoida tarkoittamaan paitsi Århus-asetuksen
mukaisesti ympäristöpäästöihin
liittyvää tietoa, myös muita etuja, kuten
esimerkiksi ihmisten tai eläinten terveyttä ja
turvallisuutta sekä kuluttajansuojaa sekä muita
vastaavia intressejä. Avoimuusasetuksessa tulisi Århus-asetuksen
tavoin nimenomaisesti todeta, että kaikkia tiedonsaantirajoituksia
on tulkittava suppeasti. Lisäksi jäsenvaltioiden
tulisi aina perustella kielteinen kantansa niiltä peräisin
olevien asiakirjojen luovutettavuuteen. Suomi katsoo, että Århus-asetukseen
sisältyvä tiedonsaantirajoitus, joka koskee tietoa,
jonka luovuttaminen voisi vaarantaa tiedon kohteena olevan ympäristön,
kuten harvinaisten lajien pesimispaikkojen, suojelun voidaan sisällyttää avoimuusasetukseen.
Etujen tasapainottaminen (poikkeukset asiakirjajulkisuuteen
ja asiakirjan määritelmä)
Komissio esittää vihreän kirjan ensimmäisessä osassa
näkemyksiään eräiden avoimuusasetuksen
tiedonsaantirajoitusten selkiyttämistarpeesta, mutta ei
esitä aiheista varsinaisia kysymyksiä. Suomi aikoo
kommentoida niistä tärkeimpinä pitämiään,
kuten oikeudellisen neuvonannon ja tutkintatoimien suojaa sekä jäsenvaltioiden oikeutta
kieltää niiltä peräisin olevien
asiakirjojen luovuttamista.
Suomi katsoo, että kaikkia avoimuusasetuksen sisältämiä tiedonsaannin
rajoitusperusteita, ml. oikeudellisen neuvonannon ja tutkintatoimien
suoja, tulee tulkita suppeasti. Asiakirjan konkreettinen ja asiakirjakohtainen
tutkimis- ja perusteluvelvollisuus ei täyty pelkästään
viittaamalla asiakirjan lajiin tai menettelyvaiheeseen.
Suomi katsoo, että jäsenvaltiolla ei tule
olla ehdotonta oikeutta kieltää toimielintä luovuttamasta
tämän hallussa olevaa, jäsenvaltiosta
peräisin olevaa asiakirjaa. Jäsenvaltion tulee
perustella kielteinen kantansa siltä peräisin
olevien asiakirjojen luovutettavuuteen.
Avoimuuden ja henkilötietojen suojan välistä suhdetta
määriteltäessä tulee Suomen
mielestä ottaa huomioon erityisesti avoimuutta ja henkilötietojen
suojaa koskevien säädösten tarkoitus. Henkilötietojen
suojan tarkoituksena on nimenomaan yksityiselämän
ja yksilön koskemattomuuden suoja. Suomi katsoo, että olisi
tutkittava mahdollisuutta rajata avoimuusasetukseen sisältyvän
yksityisyyden suojaa koskevan poikkeuksen ulkopuolelle
tiedot, jotka eivät koske yksityiselämää ja
yksilön koskemattomuutta. Tällaisia ovat esimerkiksi
tiedot julkisen tehtävän hoitoon osallistuneiden
henkilöiden nimistä, virkatehtävistä ja
muista tehtävään liittyvistä tiedoista.
Näiden tietojen julkisuutta ei ole syytä arvioida
lainkaan yleisen edun edellyttämän intressivertailun
kautta, vaan ne jäävät sellaisinaan henkilötietojen
suojan soveltamisalan ulkopuolelle.
Suomi katsoo, että asiakirjapyyntöihin tulee soveltaa
SEY 255 artiklan nojalla annettuun avoimuusasetukseen sisältyviä poikkeusperusteita,
kuten liikesalaisuuksien suojaa. Asiakirjapyyntöä ei
tule evätä vetoamalla SEY 287 artiklassa tarkoitettuun
ammattisalaisuuden suojaan, joka koskee yhteisön toimielimen
tai komitean jäsenen, yhteisön virkamiehen tai
muun sen henkilöstöön kuuluvan henkilön
velvollisuutta olla ilmaisematta salassapitovelvollisuuden piiriin kuuluvia
tietoja, varsinkin tietoja yrityksistä tai niiden liikesuhteista
tai kustannustekijöistä.
Komissio viittaa vihreässä kirjassa laajojen asiakirjapyyntöjen
tuottamiin resurssiongelmiin. Suomen näkemyksen mukaan
mahdollisiin ongelmiin tulisi ensi sijassa pyrkiä vastaamaan
hyvän hallinnon keinoin kehittämällä asiakirjojen
rekisteröintiä, hakumenettelyitä, tiedon levittämistä ja
neuvontaa. Komission esittämä määritelmä ”epäasianmukaiset
asiakirjapyynnöt” on liian epämääräinen,
ja sen voidaan katsoa viittaavaan pyydetyn asiakirjan sisältöön eikä pyynnön
laajuuteen. Komission kuvaaman ongelman laajuus ja luonne edellyttävät
lisäselvitystä. Suomi katsoo, että avoimuusasetukseen olisi
hyvä sisällyttää menettelysääntö,
jonka mukaan asiakirjan luovuttamista on arvioitava konkreettisesti
ja asiakirjakohtaisesti.
Suomi on tyytyväinen avoimuusasetuksen nykyisin sisältämään
asiakirjan laajaan tekniseen määritelmään
(3(a) artikla). Suomi katsoo, että avoimuusasetukseen ei
tule ottaa asiakirjalajiin tai tietojen esittämismuotoon
perustuvaa poikkeusta ja siten myöskään
tietokantoja ei tulisi määritelmällisesti
sulkea asiakirjan käsitteen ulkopuolelle. Suomi suhtautuu
varauksellisesti komission ehdottamaan tekniseen määritelmään, jonka
mukaan asiakirja määriteltäisiin normaalilla
hakumenettelyllä olemassa olevien hakuvälineiden
mahdollistamaksi otokseksi tietokannasta. Suomi katsoo, että toimielimen
hallussa olevan asiakirjan käsitettä (2(3) artikla)
ei tulisi määritellä siten, että asiakirjan
julkisuus sidottaisiin sen rekisteröintiin.
Suomi pitää mahdollisena, että avoimuusasetuksessa
säädettäisiin selkeämmin siitä hetkestä,
jolloin esimerkiksi määritellyistä lainsäädäntöprosessiin
vaikuttavista asiakirjoista tulee ilman erillistoimenpiteitä julkisia.
Avoimuusasetukseen ei kuitenkaan tulisi ottaa liian yleisesti muotoiltuja
sääntöjä asiakirjaryhmistä,
joiden julkisuutta rajoitettaisiin ennen tiettyä ajankohtaa.
Jos tällaiseen sääntelyyn päädytään,
säännösten tulisi olla hyvin täsmällisiä ja
koskea tarkkaan määriteltyjä asiakirjoja.
Suomi pitää myös tarpeellisena, että avoimuusasetuksen
tarkistamisen yhteydessä selvitetään
mahdollisuudet täsmentää tietojensaantirajoituksia.
Yleiseen muotoon kirjoitetut säännökset
ovat omiaan johtamaan laajaan salassapitoon.