Perustelut
         
         Yleistä
         
         Valiokunta on aiempaan tapaan arvioinut toimialansa osalta valitsemiaan
            painopistealueita valtion talousarvioesityksessä. Kuntatalouden yleistä arviointia
            täydentäen valiokunta tulee yksityiskohtaisemmin
            lausumaan käsityksensä niiden talousarvioon liittyvien
            lakiehdotusten yhteydessä, jotka tulevat valiokunnan käsiteltäviksi.
         
         
         Kuntatalous
         
         Kuntatalouden tilaa joudutaan arvioimaan tilanteessa, jossa
            Suomen yleinen talouskehitys on pitkään jatkuneen
            nousun jälkeen hidastunut. Samalla epävarmuus
            talouskehityksestä on voimakkaasti lisääntynyt. 
         
         
         Kokonaistasolla kuntatalous on viime vuosina ollut tasapainossa.
            Tämä kokonaistasapaino on kuitenkin perustunut
            lähinnä suurimpien kuntien myönteiseen
            talouskehitykseen. Kuntaryhmittäin tarkasteltuna kuntien
            vuoden 2000 tilinpäätökset ovat aikaisempiin
            vuosiin verrattuna heikot. Tätä kuvaa esimerkiksi
            se, että ilman harkinnanvaraista rahoitusavustusta yhteensä 233
            kunnan vuosikate olisi ollut negatiivinen. Negatiivisen vuosikatteen
            kuntia oli kaikkiaan 196, mihin osaltaan olivat vaikuttamassa kuntien
            verotulojen oikaisutilitysten muutokset. Keskeisenä syynä huonoon
            kehitykseen useissa kunnissa on ollut se, etteivät verotulot
            ole kasvaneet riittävästi — verotulojen
            kehitys on myös ollut kuntakentässä epätasaista — hyvästä talouskehityksestä huolimatta.
            Osaksi tilanteeseen on vaikuttanut ja vaikuttaa myös talousarvioesityksen
            perusteella kuntaveronsaajan aseman heikkeneminen.
         
         
         Valiokunta pitää myönteisenä sitä,
            että valtion talousarvioesityksessä on tiedostettu
            kuntien talousvaikeudet ja että siihen sisältyy
            toimenpiteitä kuntatalouden vakauttamiseksi. Esimerkiksi
            sisäasiainministeriön hallinnonalalla on tarkoitus
            korottaa syrjäisten kuntien ja saaristokuntien yleistä valtionosuutta.
            Kaikkiaan valtion toimenpiteiden (toiminnan muutokset, budjettipäätökset,
            valtionosuuksien kustannustenjaon tarkistukset ja valtionosuuksien
            indeksitarkistukset) arvioidaan vahvistavan kuntien rahoitusasemaa
            ensi vuonna noin 249 miljoonaa euroa (1 480 miljoonaa markkaa). 
         
         
         Mainittakoon vielä, että arvonlisäveron
            takaisinperinnästä luopuminen ja siihen liittyvät
            toimenpiteet helpottavat rahoitustilannetta kaikissa kuntaryhmissä lukuunottamatta
            yli 100 000 asukkaan kuntia. Viimeksi mainituissa kunnissa toimenpiteet
            kiristävät rahoitusta, mikä johtuu ensisijaisesti
            siitä, että arvonlisäveron takaisinperinnästä luopuminen
            toteutetaan pääosin kuntien suhdanneherkkää yhteisöveroa
            alentamalla. 
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että samoin
            kuin tehtäväkohtaisiin valtionosuuksiin sosiaali-
            ja terveysministeriön sekä opetusministeriön
            hallinnonaloilla myös sisäasiainministeriön
            hallinnonalalla yleiseen valtionosuuteen esitetään
            tehtäväksi vain puolet kustannustason edellyttämästä indeksitarkistuksesta.
            Tämä merkitsee kunta-valtiosuhteessa menetyksiä kunnille.
            Lisäksi kunnille lailla annetut uudet tehtävät aiheuttavat
            niille lisääntyviä menoja.
         
         
         Talousarvioesitykseen liittyvistä positiivisista ehdotuksista
            huolimatta kuntien jatkuva eriytymiskehitys on tosiasia. On ilmeistä,
            että osassa kuntia ei pystytä täyttämään
            kuntalain vaatimusta alijäämän kattamisvelvollisuudesta. Akuutteina
            toimenpiteinä voidaan riittävillä harkinnanvaraisilla
            avustuksilla ja täysimääräisillä valtionosuuksien
            indeksitarkistuksilla osaksi helpottaa vaikeuksissa olevien kuntien
            taloutta. On kuitenkin välttämätöntä etsiä pysyvämpiä ratkaisuja.
            Tämän vuoksi valiokunta kiirehtii muun muassa
            valtionosuusjärjestelmän uudistamista. Hallituksella
            on myös vireillä moninaisia aluepolitiikan ja
            seutukuntayhteistyön tehostamishankkeita, joiden ripeällä eteenpäin
            viemisellä on osaltaan tuettava pitkäjänteisesti
            kuntien elinvoimaisuutta.
         
         
         Rajavartiolaitos (26.90.21)
         
         Rajavartiolaitoksen toimintamenoihin hallitus esittää 179 236 000
            euroa (1 065 miljoonaa markkaa), mikä on noin
            6,5 miljoonaa euroa (38,3 miljoonaa markkaa) vähemmän
            kuin sisäasiainministeriön määrärahaehdotus. 
         
         
         Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että hallituksen
            esityksen mukainen rajavartiolaitoksen toimintamenojen taso tarkoittaa sitä,
            että ruuhkat rajanylityspaikoilla jatkuvat ja pahenevat
            entisestään liikenteen kasvaessa. Rajatarkastuksia
            ei kyetä tekemään täysimääräisesti
            Suomea sitovan Schengenin säännöstön
            mukaisesti, ja rajat ylittävän rikollisuuden paljastaminen
            ja torjunta vaikeutuu. Myös rajavalvonta itärajalla
            jää tässä tilanteessa liian
            ohueksi. Valiokunta lähtee siitä, että kaikissa
            tilanteissa pidetään huolta Suomen rajavalvontajärjestelmän pysymisestä toimintakuntoisena.
         
         
         Rajavartiolaitoksen vahvuutta on tarve kasvattaa 90 henkilötyövuodella.
            Tämä mahdollistaa sekä rajatarkastushenkilöstön
            määrän lisäämisen että riittävän
            rajavalvonnan tason ylläpitämisen. Välittömin
            tarve on 30 henkilön lisääminen itärajan
            vilkkaimmille rajanylityspaikoille. Vaalimaan ja Nuijamaan rajanylityspaikoille tehtävien
            pikaparannustoimenpiteiden seurauksena lisääntyviä tarkastuspisteitä ei
            voida miehittää ilman rajavartiolaitoksen henkilöstövahvuuden
            kasvattamista.
         
         
         Vuoden 2002 talousarvioesityksen määrärahavajeesta
            2,6 miljoonaa euroa kohdistuu nykyisen toiminnan tason ylläpitämiseen
            ja 3,9 miljoonaa euroa rajavartiolaitoksen henkilöstövahvuuden
            kasvattamiseen toimintaympäristön muutosten vaatimalla
            tavalla. Valiokunta edellyttää, että rajavartiolaitoksen
            toimintamenot otetaan valtion talousarvioon sisäasiainministeriön
            määrärahaehdotuksen mukaisena.
         
         
         Valiokunta on joutunut useampana vuonna peräkkäin
            kiinnittämään huomiota talousarvioesityksestä antamissaan
            lausunnoissa rajavartiolaitoksen asianmukaisten toimintaedellytysten turvaamiseen
            (HaVL 6/1999 vp ja HaVL 15/2000 vp).
         
         
         Poliisitoimi (26.75.21)
         
         Poliisin toimintamenoihin hallitus esittää 500,8 miljoonaa
            euroa (2 977 miljoonaa markkaa). Sisäasiainministeriön
            määrärahaehdotus oli erilaisten oikaisuerien
            jälkeen kokonaisuudessaan 522,9 miljoonaa euroa (3 109
            miljoonaa markkaa). Budjettiriihessä lisättiin
            poliisin määrärahoja valtion talousarvioesitykseen.
            Tästä huolimatta määrärahat
            eivät näytä riittävän
            poliisin toiminnalle asetettavien vaatimusten täyttämiseen.
         
         
         Lisäysesitysten pohjana ovat toisaalta tehtävämäärien
            jatkuvasta kasvamisesta ja tehtävien vaikeutumisesta johtuvat
            tarpeet. Käytännössä monissa
            kihlakunnissa joudutaan hoitamaan lisääntyviä hälytyspalveluja
            heikentämällä rikostutkinnan voimavaroja.
            Poliisin mahdollisuudet hoitaa rikostutkintaa ovatkin nopeasti heikkenemässä.
         
         
         Lisäksi on huomattava, että vakinaisen poliisihenkilöstön
            määrä on ollut laskussa. Resurssitilanne
            on ongelmallinen koko Suomessa. Erityisen vaikea se on Pohjois-
            ja Itä-Suomen kihlakunnissa. Henkilötyövuositilastoissa
            näkyvä poliisityön lisäys pohjautuu
            lisääntyneen koulutuksen myötä harjoittelijoiden
            työpanokseen. Vuonna 2002 harjoittelijoiden työpanoksen
            arvioidaan merkitsevän noin 520—550
            henkilötyövuotta. Poliisihenkilöstön
            määrän osalta valiokunta viittaa myös
            maaherra Heikki Kosken työryhmän pitemmän
            tähtäimen suunnitelmassa ehdotettuun poliisin
            resurssien lisäämiseen.
         
         
         Käytettävissä olevan tiedon mukaan
            selvitykset ovat osoittaneet, että poliisin rahoitustaso muuhun
            kuin palkkojen ja vuokrien maksuun on laskenut jo vuonna 2000 kestämättömälle
            tasolle. Käytännössä tämä näkyy
            ja tuntuu poliisin työvälineiden kunnon ja laadun
            huonontumisena, esimerkiksi ajoneuvokaluston ikääntymisenä ja
            kunnon heikkenemisenä. 
         
         
         Poliisi on saadun tiedon mukaan joutunut myös pysäyttämään
            lähes kokonaan kehittämishankkeensa. Poliisin
            toimintamenomomentilta rahoitettavat toimitilaratkaisut on jouduttu
            panemaan jäihin, vaikka paine muun muassa työsuojeluviranomaisten
            suunnasta kasvaa koko ajan.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että poliisin
            toimintamenomomentin tason korottaminen sisäasiainministeriön
            esittämällä tavalla mahdollistaa sen,
            että toisaalta pystytään palkkaamaan
            kaikki ensi vuonna valmistuvat poliisimiehet ja toisaalta pystytään
            nostamaan investointien ja muiden kulujen taso terveemmälle
            ja kestävämmälle tasolle. Poliisin määrärahojen korottaminen
            on tarpeen myös huumausainerikollisuuden torjunnan ja talousrikollisuuden
            torjunnan turvaamiseksi valtioneuvoston periaatepäätösten
            edellyttämällä tavalla. Edelleen kustannuksia
            aiheutuu kansainvälisen tietoverkkorikollisuuden torjumiseen
            liittyvien kansallisten järjestelyjen vaatiman CERT-yhteistyön
            poliisiyksikön perustamisesta keskusrikospoliisin yhteyteen.
         
         
         Tällä hetkellä käytettävissä olevan
            tiedon mukaan poliisitoiminnan sopeuttaminen talousarvioesityksen
            mukaisiin määrärahoihin merkitsee käytännössä sitä,
            että henkilöstömenoja on supistettava.
         
         
         Valiokunta pitää valitettavana vuodesta toiseen
            jatkuvaa kiistelyä poliisin määrärahatarpeista.
            Poliisin määrärahojen mitoituksessa on arvioitava
            perusteellisesti eri toimintoihin tarvittavat määrärahat.
            Poliisin toimintaympäristö on muuttunut viime
            vuosina merkittävästi, muun muassa kansainvälinen
            yhteistyö on vaatinut uusia panostuksia. Samalla on kuitenkin
            kyettävä huolehtimaan mahdollisimman tasapuolisesti
            ja hyvin kansalaisten turvallisuudesta sekä tehtävä entistä vaativampaa
            työtä rikosten torjumiseksi ja selvittämiseksi.
         
         
         Valtion henkilöstöpolitiikka 
         
         Työkykyä ylläpitävä toiminta.
         
          Valtioyhteisössä henkilöstön
            työssäjaksaminen on inhimillisesti ja taloudellisesti
            keskeinen kysymys. Syynä tähän ovat henkilöstön
            ikääntyminen, työssä tapahtuneet
            muutokset, henkilöstön määrän
            supistuminen sekä lisääntynyt kiire ja
            työtahti. Henkilöstön työkyvyn
            ylläpitämisessä ja ennenaikaisen eläkkeelle
            siirtymisen ehkäisemisessä — vain yksi
            kymmenestä valtion palveluksessa olevasta tavoittaa normaalin
            vanhuuseläkeiän — tarvitaan toimenpiteitä,
            jotka muun muassa vähentävät työn
            henkistä kuormittavuutta ja parantavat jokaisen vaikutusmahdollisuuksia
            työhönsä. 
         
         
         Valtion työntekijöiden työhyvinvoinnin
            ja työssä jaksamisen edistämiseksi on
            1990-luvun puolivälin jälkeen käynnistetty
            erityinen TYKY-hanke. Valiokunta korostaa sitä, että työpaikoilla
            sitoudutaan työkykyä ylläpitävän
            toiminnan tehokkaaseen toteuttamiseen.
         
         
         Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            siihen, että työkykyä ylläpitävä toiminta
            on osa työn kokonaislaatua. Useissa valtion työyhteisöissä on käynnissä laadun
            kehittäminen. Kyetäkseen täyttämään
            tulostavoitteet tulosyksiköiden on huolehdittava henkilöstönsä hyvinvoinnista. Työkykyä
            ylläpitävä toiminta
            onkin tärkeää sisällyttää osaksi
            henkilöstöpolitiikkaa ja osaksi toimintastrategiaa.
         
         
         Valtio houkuttelevana työnantajana.
         
          Valtioneuvosto on linjannut, miten valtio työnantajana valmistautuu
            tulevien vuosien kasvavaan työvoiman poistumaan suurten
            ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle. Tästä poistumasta
            seuraa kasvava henkilöstön rekrytointitarve ja
            monia muita haasteita. Toimintaympäristössä on
            tapahtumassa muitakin muutoksia, jotka vaativat huomiota valtion
            työnantaja- ja henkilöstöpolitiikassa. Valtioneuvosto
            on tehnyt 30.8.2001 periaatepäätöksen
            valtion henkilöstöpolitiikan linjasta. Periaatepäätös
            tähtää muun ohella uusiin avauksiin valtion
            työpaikkojen kehittämisessä ja valtion
            työn tekemisessä sitä kautta houkuttelevaksi.
            Tavoitteena on uusi toimintakulttuuri ja uusi kannustava johtamisilmapiiri. 
         
         
         Toimintakulttuurien kehittäminen tapahtuu käytännössä itse
            toimintayksiköissä ja niiden omin toimenpitein.
            Valtioneuvoston päätöksellä ja
            sen toimeenpano-ohjelmalla näitä uudistuksia pyritään
            tukemaan. Valtioneuvoston periaatepäätöksessä korostetaan
            yksilön huomioon ottamista ja yksilön vastuuta.
            Jokainen valtion palveluksessa oleva virkamies ja työntekijä on
            vastuussa työyhteisöstään, omasta
            työpanoksestaan ja itsensä kehittämisestä.
            Vastaavasti hyvä johtaja ja esimies huolehtii jokaisesta
            yksilöstä, tämän kehittymisestä ja
            osaamisen hyödyntämisestä.
         
         
         Valtion työnantajapolitiikkaan kuuluu myös palkkakilpailykyvyn
            parantaminen. Vuoden 2002 alusta toteutettavilla toimenpiteillä jatketaan
            kilpailukyvyn parantamista. Vuoden 2002 talousarvioesityksessä näitä valtion
            palkkaseurantaselvitykseen perustuvia lisäyksiä toimintamenomäärärahoihin
            on 30 miljoonaa euroa. Valiokunta katsoo, että näitä niin
            sanottuja VALPAS-toimenpiteitä on tarpeen jatkaa myös
            tulevina vuosina.
         
         
         Erityisesti yksityisellä sektorilla on viime vuosina
            otettu käyttöön uusia palkitsemisen muotoja.
            Esimerkkeinä tällaisista ovat tulospalkkiot, voittopalkkiot,
            henkilöstörahastot ja vastaavat. Myös
            valtiolla tulee voida kehittää uusia palkitsemisen
            muotoja, jotta palkkakilpailukyky voidaan tältäkin
            osin turvata. Valiokunta kiinnittää huomiota myös
            siihen, että valtion virastojen henkilöstö mitoitetaan
            oikein ja niin, että työ on motivoivaa ja haastavaa.
            Valiokunta pitää asianmukaisena, että valtiolla
            päästään irti yleisenä ongelmana
            olevasta korvaamattomasta lisä- ja ylityöstä.