Perustelut
Lain tarkoitus ja soveltamisala
Säädettävän lain tarkoituksena
on parantaa työympäristöä ja
työolosuhteita, ennaltaehkäistä ja torjua
työtapaturmia, ammattitauteja ja muita työntekijän
fyysisen ja henkisen terveyden haittoja työssä.
Uuden lain keskeisenä lähtökohtana ja
tavoitteena on korostaa työpaikan oma-aloitteista turvallisuuden
hallintaa, mihin sisältyvät työpaikan
haitta- ja vaaratekijöiden tunnistaminen, niiden merkityksen
arvioiminen työntekijöiden terveydelle ja asianmukaisiin
toimenpiteisiin ryhtyminen epäkohtien korjaamiseksi.
Esityksessä uudeksi työturvallisuuslaiksi
on varsin hyvin kyetty ottamaan huomioon tuotantorakenteen, ammattien
ja työtapojen muutokset sekä työelämän
muuttuneet olosuhteet.
Valiokunta on toimialansa huomioon ottaen arvioinut lakiehdotusta
erityisesti virkasuhteessa tai siihen verrattavassa julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa
tehtävän työn näkökulmasta.
Säädettävän työturvallisuuslain
soveltamisala on laaja. Sitä sovelletaan muun muassa kaikkiin
valtion virkamiehiin ja kunnan viranhaltijoihin. Soveltamisalan
ulkopuolelle ei ole rajattu valtion virkamieslain (750/1994)
3 §:ssä tarkoitettuja virkamiehiä, joiden
asemasta on tehtävien erityisluonteen vuoksi säädetty
erikseen. Selvää onkin, että työturvallisuuslakia
sovelletaan 2 §:n nojalla myös eduskunnassa, tasavallan
presidentin kansliassa, Suomen Pankissa ja Kansaneläkelaitoksessa
tehtävään työhön.
Lain soveltamista koskevat rajoitukset ilmenevät lakiehdotuksen
6 §:stä. Kysymys on tällöin
sotilaallisesta harjoituksesta ja koulutuksesta sekä siihen
välittömästi liittyvästä työstä.
Valiokunta ei pidä sanottua soveltamisalan rajausta ongelmattomana
sen vuoksi, että kysymys on työstä, johon
voi nimenomaan liittyä työturvallisuusriskejä.
Työnantajan ja työntekijän velvollisuudet
sekä yhteistoiminta
Valiokunta pitää myönteisenä,
että lakiehdotuksessa on voimassa olevaa työturvallisuuslakia (299/1958)
selkeämmin ilmaistu toisaalta työnantajan ja toisaalta
työntekijän velvollisuudet työympäristön
ja työolojen turvallisen tason ylläpitämisessä ja
kehittämisessä. Työnantajaa koskevat
säännökset täydentävät
muun muassa valtion virkamieslaissa ja eduskunnan virkamiehistä annetussa
laissa (1373/1994) sekä kuntien viranhaltijoista
annetuissa säännöksissä ja määräyksissä olevia
työnantajavelvoitteita sisältäviä normeja.
Vastaavasti työntekijän velvollisuuksia koskeva
ehdotus täydentää voimassa olevaa normistoa
virkamiesten ja viranhaltijoiden velvollisuuksista. Valiokunta katsoo,
että lakiehdotuksen säännökset
ovat sopusoinnussa julkishallinnossa noudatettavan työnantajien
ja virkamiesten velvollisuuksia koskevan muun sääntelyn
kanssa.
Lakiehdotuksen 10 §:ssä työnantajalle
asetetaan nykyistä suuremmat vaatimukset työn
haitta- ja vaaratekijöiden tunnistamisessa, selvittämisessä ja
arvioimisessa. Valiokunnan toimialan näkökulmasta
on syytä nostaa esiin erityisesti työn kuormitustekijät,
joita ovat esimerkiksi kohtuuttoman aikapaineen alainen työ,
kohtuuton ylityö ilman riittävää palautumisaikaa, liiallisen
tietokuormituksen sisältävä työ sekä runsasta
matkustelua sisältävä työ. On
välttämätöntä, että tämän
tyyppiset kuormitustekijät tunnistetaan ja että niihin
kiinnitetään käytännön työelämän
tilanteissa riittävää huomiota.
Valiokunta pitää myönteisenä uudistuksessa sitä,
että lakiehdotus korostaa työnantajan ja työntekijöiden
yhteistoiminnallisuutta ja yhteisvastuuta. Henkilöstön
ja henkilöstön edustajien rooli on muuttumassa
aktiivisemmaksi työturvallisuuteen liittyvissä asioissa.
Lain tavoitteiden saavuttamisen kannalta on tärkeää,
että jokaisella työntekijällä on
mahdollisuus vaikuttaa työhönsä ja työolosuhteisiinsa.
Toki työntekijät ovat käytännössä nykyisinkin
voineet esittää työturvallisuuteen liittyviä ehdotuksia
työnantajalle.
Työtä ja työolosuhteita koskevat
säännökset
Lakiehdotuksen 5 lukuun on koottu työtä ja
työolosuhteita koskevat säännökset.
Virkasuhteen tai siihen verrattavan julkisoikeudellisen palvelussuhteen
kannalta keskeistä sääntelyä sisältävät
erityisesti 24 § (työpisteen ergonomia, työasennot
ja työliikkeet), 25 § (työn kuormitustekijöiden
välttäminen ja vähentäminen),
26 § (näyttöpäätetyö),
27 § (väkivallan uhka) ja 28 § (häirintä).
Väkivallan uhkaa koskevat säännökset
ovat merkityksellisiä esimerkiksi poliisin työssä,
terveydenhoidossa ja erilaisissa yleisöpalvelutehtävissä.
Häirintää koskevat säännökset
puolestaan mahdollistavat puuttumisen työpaikkakiusaamiseen
ja sukupuoliseen häirintään.
Lain merkityksestä
Työturvallisuuslakia sovelletaan hyvin erilaisilla
työpaikoilla. Tämän vuoksi on kiinnitettävä huomiota
lain selkeyteen, täsmällisyyteen ja ymmärrettävyyteen.
Tässä suhteessa valiokunnalla ei ole erityistä huomauttamista.
Lain luonne huomioon ottaen joudutaan hyväksymään
tietyllä tavalla yleinen kirjoittamistapa. Kaikkiaan säädettävä laki
on valmisteltu hyvin. Se muodostaa nykyajan vaatimuksia vastaavan
kokonaisuuden ja siinä on otettu riittävästi
huomioon myös julkisoikeudellisissa palvelussuhteissa ja julkisyhteisöjen
viranomaisissa tehtävän työn erityispiirteet.
Lain merkityksen ja toimivuuden kannalta on ratkaisevaa sen
käytännössä tapahtuva soveltaminen.
Henkilöstön työssä jaksaminen
on inhimillisesti ja taloudellisesti yhteiskunnan kannalta keskeinen
kysymys. Esimerkiksi vain yksi kymmenestä valtion palveluksessa
olevasta tavoittaa nykyisin normaalin vanhuuseläkeiän. Saadun
selvityksen mukaan työkyvyttömyyteen liittyvien
tilastojen tarkempi analysointi on osoittanut, että johtaminen,
työpaikan ilmapiiri ja työn hallinta vaikuttavat
keskeisesti ihmisten terveyteen. Valiokunta pitääkin
työturvallisuuden näkökulmasta välttämättömänä,
että työkykyä ylläpitävä toiminta
sisällytetään osaksi henkilöstöpolitiikkaa
ja työpaikan toimintastrategiaa sekä ennen
kaikkea osaksi käytännön toimintaa työyhteisössä.
Valiokunta painottaa nykyaikaiseen henkilöstöjohtamiseen
kuuluvia vaatimuksia osana työpaikan turvallisuusjohtamista.