Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Suuri valiokunta on 6 päivänä kesäkuuta 2008 lähettänyt jatkokirjelmän 3 OM 29.05.2008 asiassa vihreästä kirjasta yleisön oikeudesta tutustua yhteisöjen toimielinten hallussa oleviin asiakirjoihin annetun asetuksen tarkistamisesta (E 30/2007 vp) hallintovaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunnassa on ollut kuultavana
lainsäädäntöneuvos Jaana Jääskeläinen, oikeusministeriö
Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnot HaVL 10/2007 vp ja HaVL 21/2007 vp.
Komissio on 30.4.2008 antanut ehdotuksen yleisön oikeudesta tutustua yhteisöjen toimielinten hallussa oleviin asiakirjoihin annetun asetuksen N:o 1049/2001 (avoimuusasetus) uudelleenlaatimiseksi. Ehdotuksen antamista on edeltänyt komission 18.4.2007 antamalla vihreällä kirjalla käynnistynyt kuulemismenettely.
Valtioneuvoston tarkempia kantoja ehdotukseen valmistellaan parhaillaan ja ehdotus lähetetään lausuntokierrokselle. Eduskuntaan toimitetaan ehdotuksesta U-kirjelmä lausuntokierroksen jälkeen loppukesällä 2008. Komission ehdotus sisältää paitsi joitakin unionin toiminnan avoimuutta lisääviä muutosehdotuksia, myös useita ehdotuksia, jotka rajoittaisivat avoimuutta. Osa muutosehdotuksista ei ole ollut esillä vihreää kirjaa koskevassa konsultaatiossa tai on ollut konsultaatiossa esillä eri muodossa, eivätkä muutokset johdu konsultaatiopalautteesta. Komission ehdotuksen hyväksyminen ehdotetussa muodossaan näyttäisi merkitsevän avoimuuden rajoittamista nykytilaan nähden.
Suomi on avoimuusasetusta koskevassa konsultaatiossa katsonut, että avoimuusasetus on toiminut pääasiassa hyvin. Avoimuusasetuksessa omaksutut ratkaisut, kuten toimielinten velvollisuus kaikkia poikkeuksia soveltaessaan arvioida tietojen luovuttamisesta aiheutuvaa haittaa poikkeuksilla suojatuille eduille sekä eräisiin poikkeuksiin sisältyvä velvollisuus etujen tasapainottamiseen, ovat yleisesti ottaen osoittautuneet onnistuneiksi.
Suomi on pitänyt tärkeänä, että mahdolliset avoimuusasetuksen muutokset toteutetaan siten, että avoimuusasetusta kehitetään avoimuutta ja hyvää hallintoa sekä kansalaisten tiedonsaanti- ja osallistumismahdollisuuksia edistävään suuntaan.
Hallintovaliokunta on käsitellyt avoimuutta ja asiakirjajulkisuutta lausunnoissaan HaVL 18/2006 vp, HaVL 10/2007 vp ja HaVL 21/2007 vp. Valiokunta on johdonmukaisesti panottanut unionin toimielinjärjestelmän ja hallinnon kehittämistä yksinkertaisempaan ja avoimuutta lisäävään suuntaan hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Avoimuudella parannetaan unionin päätöksenteon selkeyttä ja ymmärrettävyyttä sekä edistetään tiedon saatavuutta ja kansalaisten osallistumismahdollisuuksia. Valiokunta on pitänyt tärkeänä, että asiakirjajulkisuutta koskevaa EU-sääntelyä on uudistettava siten, että sillä parannetaan EU-toimielinten asiakirjojen saatavuutta.
Komission ehdotuksen hyväksyminen ehdotetussa muodossaan näyttäisi merkitsevän avoimuuden rajoittamista nykytilaan nähden. Tämä koskisi muun muassa asiakirjan määritelmää, tuomioistuimelle toimitettuja ja komission tutkintatoimiin liittyviä asiakirjoja, virkamiesten valintamenettelyjä ja menettelyä asiakirjapyyntöjen yhteydessä. Valiokunta toteaa, että komission nyt ehdottama avoimuuslinja on huomattavan ristiriitainen komission huhtikuussa 2007 antaman vihreän kirjan ehdotusten kanssa. Komission ehdotus poikkeaa myös yleisesti viime aikaisesta kehityksestä näissä kysymyksissä ottaen huomioon sen, että Lissabonin sopimuksen tarkoitus on laajentaa avoimuusasetuksen soveltamisalaa niin, että se tulee koskemaan kaikkia unionin toimielimiä, elimiä ja laitoksia.
Valiokunta pitää tärkeänä, että avoimuusasetuksen muutoskäsittelyssä lähtökohtana on se, että tehtävillä muutoksilla edistetään avoimuutta eikä heikennetä sitä tilannetta, mitä tähän mennessä on saavutettu. Valiokunta ottaa tarkemmin kantaa komission antaman ehdotuksen yksityiskohtiin asiaa koskevan U-kirjelmän käsittelyn yhteydesä.
Lausuntonaan hallintovaliokunta esittää,
että valtioneuvosto ottaa edellä esitetyn huomioon asian jatkovalmistelussa.
Helsingissä 12 päivänä kesäkuuta 2008
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä ovat toimineet
valiokuntaneuvos Minna Hulkkonen
valiokuntaneuvos Ossi Lantto