Perustelut
Valiokunta on antanut 15.6.2007 lausunnon valtioneuvoston selvityksestä,
joka koski komission vihreää kirjaa
yleisön oikeudesta tutustua yhteisöjen toimielinten
hallussa oleviin asiakirjoihin annetun asetuksen (EY) N:o 1049/2001, jäljempänä avoimuusasetuksen,
tarkistamisesta (HaVL 10/2007 vp). Valiokunta
on käsitellyt avoimuutta koskevia linjauksia myös
lausunnossaan HaVL 18/2006 vp — E
35/2006 vp.
Nyt käsiteltävänä oleva
jatkokirjelmä sisältää Suomen
vastauksen komission jäsenmaille esittämiin kysymyksiin
avoimuusasetuksen nykyisten säännösten
soveltamisesta sekä vaihtoehdoista asiakirjojen julkisuutta
koskevien sääntöjen parantamiseksi. Vastauksessa
käsitellään myös laajemmin avoimuusasetuksen
tarkistamista ja tuodaan esille niitä lähtökohtia
ja edellytyksiä, joiden pohjalta tulevia konkreettisia tarkistamisehdotuksia
tulisi arvioida.
Suomen vastaukset on laadittu varsin perusteellisesti ja ottaen
huomioon myös Suomen puheenjohtajuuskaudellaan esittämät
linjaukset. Valiokunta pitää perusteltuna, että vastauksessa on
tarkasteltu avoimuusasetuksen kehittämistä laajemminkin
kuin pelkästään komission esittämien
kysymysten pohjalta. Valiokunta ei tässä lausunnossaan
ota yksityiskohtaisemmin kantaa kuhunkin yksittäiseen vastaukseen.
Kirjelmän perusteella voidaan kuitenkin todeta, että Suomen
vastausta laadittaessa on huomioitu myös ne kysymykset,
joihin valiokunta on edellä mainituissa lausunnoissaan
kiinnittänyt huomiota.
Valiokunta pitää valtioneuvoston tavoin myönteisenä sitä,
että vihreässä kirjassa suhtaudutaan
aktiivisella otteella EU:n lainsäädäntömenettelyn
avoimuuden turvaamiseen ja edelleen kehittämiseen. Valiokunnan
mielestä on tärkeää, että kansalaisella
on mahdollisuus saada helposti ja käyttäjäystävällisessä muodossa tietoa
lainsäädäntöhankkeista ja niiden
etenemisestä sekä unionin muustakin toiminnasta.
Valiokunta pitää kannatettavana, että esimerkiksi asiakirjajulkisuuteen
liittyviä lainsäädännön
käsitteitä ja sovellettavia hallintokäytäntöjä tässä suhteessa
arvioidaan ja tarpeen mukaan kehitetään ottaen
huomioon muun muassa teknologian kehittyminen.
Valiokunta pitää myös tärkeänä konkreettisia toimenpiteitä esimerkiksi
rekistereissä ja verkkosivuilla olevan tiedon järjestämiseksi
hyvän tiedonhallintatavan mukaisesti sellaiseen muotoon,
että tieto on eheää ja vaivattomasti
saatavissa. Valiokunta korostaa myös hakumenettelyjen ja
neuvonnan kehittämisen tarpeellisuutta.
Asiakirjajulkisuutta ja henkilötietojen suojaa käsittelevässä Suomen
vastauksessa on, muiden seikkojen ohella, kiinnitetty komission
huomiota Euroopan tietosuojavaltuutetun näkemykseen, jonka
mukaisesti avoimuusasetuksen tietosuojaa koskevan poikkeuksen — eli
asiakirjan antamista koskevan rajoituksen — soveltaminen
edellyttää, että henkilötietojen
luovuttaminen tosiasiallisesti vahingoittaa sen henkilön
yksityisyyden suojaa, jota tiedot koskevat. Euroopan tietosuojavaltuutetun
näkemyksen mukaan toimielimen on arvioitava konkreettisesti
ja tapauskohtaisesti yksityisyyden suojalle aiheutuvaa haittaa.
Suomen vastauksessa on kiinnitetty huomiota siihen, että toimielimet
tapauskohtaisen tutkimisen sijaan peittävät säännönmukaisesti
asiakirjoista virallisiin kokouksiin osallistuneiden henkilöiden
nimet, ja vastauksessa on lähdetty siitä, että soveltamiskäytännöstä johtuen
säännösten täsmentäminen
saattaisi olla tarpeellista. Valiokunta yhtyy Suomen vastauksessa
esitettyyn näkemykseen, että hyvään
hallintoon kuuluu se, että kansalainen saa vaivattomasti
tiedon siitä, kuka julkista tehtävää hoitaa, ja
siitä, mitä julkisen tehtävän
hoitoon kuuluu. Tämä edistää osaltaan
hallinnon läpinäkyvyyttä ja julkisen
vallankäytön luotettavuutta.
Lopuksi valiokunta tähdentää avoimuusasetuksen
uudistamisessa sen merkitystä, että asetukseen
tehtävät tarkistukset kokonaisuutena edistävät
avoimuutta, hyvää hallintoa ja kansalaisten osallistumismahdollisuuksia.
Samalla valiokunta pitää tärkeänä,
että avoimuusasetuksen, yksilön suojelusta yhteisöjen
toimielinten ja elinten suorittamassa henkilötietojen käsittelyssä ja
näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta annetun asetuksen
(45/2001/EY) sekä henkilötietodirektiivin
(95/46/EY) väliseen koordinaatioon
kiinnitetään uudistustyössä riittävää huomiota.
Valiokunnan saaman tämänhetkisen tiedon mukaan
komission on tarkoitus antaa yhteenveto kuulemismenettelyn tuloksista
marraskuun 2007 aikana. Ehdotus avoimuusasetuksen muuttamiseksi
arvioidaan annettavan aikaisintaan helmikuussa 2008. Komission annettua
asetuksen muutosehdotuksen on mahdollista analysoida kehittämistarpeita
yksityiskohtaisemmin.