Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.1
Suuri valiokunta on 16 päivänä heinäkuuta 2008 lähettänyt jatkokirjelmän 1. SM 09.07.2008 asiassa U 45/2007 vp hallintovaliokunnalle mahdollisia toimenpiteitä varten.
Valiokunnassa on ollut kuultavana
ylitarkastaja Tuuli Tuunanen, sisäasiainministeriö
Valiokunta on aikaisemmin antanut asiasta lausunnon HaVL 3/2008 vp.
Ehdotetussa direktiivissä säänneltäisiin menettelyistä, jotka koskevat kolmansista maista tulevien erityisosaajien ja heidän perheenjäsentensä maahantuloa, maassa oleskelua ja oikeutta työskennellä yhdessä tai useammassa jäsenmaassa. Direktiivissä tarkoitettuja erityisosaajia olisivat kolmansien maiden kansalaiset, jotka pyrkivät vähintään vuoden kestävään työhön, jossa edellytetään erityisosaamista, ja joilla on vähintään kolmivuotinen korkeakoulutus tai vähintään viisivuotinen ammattikokemus.
Ehdotus liittyy komission vuonna 2005 antamaan tiedonantoon laillista maahanmuuttoa koskevasta toimintasuunnitelmasta (KOM (2005) 669). Toimintasuunnitelman ytimen muodostavat viisi direktiiviä, joista yksi on ulkomaalaisten työntekijöiden oikeuksia koskeva puitedirektiivi (KOM (2007) 638) ja muut neljä eri alojen sektoridirektiivejä. Nyt käsiteltävänä oleva erityisosaajia koskeva direktiivi on niistä yksi. Muut sektoridirektiivit koskevat yritysten sisällä siirtyviä työntekijöitä, kausityöntekijöitä ja työharjoittelijoita.
Valtioneuvosto suhtautuu edelleen eräin varauksin, mutta lähtökohtaisesti myönteisesti komission ehdottamaan direktiiviin. Direktiivi sisältää edelleen tiettyjä Suomen kannalta avoimia kysymyksiä, jotka on pyrittävä ratkaisemaan ennen direktiivin hyväksymistä. Nämä liittyvät mm. direktiivin soveltamisalaan, määritelmiin ja kansallisten järjestelmien rinnakkaiseloon. Direktiiviehdotuksen käsittelyn kuluessa tehtyjen ehdotusten ja kompromissiesitykseen sisällytettyjen muutosten johdosta direktiiviehdotus kuitenkin vastaa Suomen näkemyksiä alkuperäistä ehdotusta paremmin.
Valiokunta toteaa, että Suomessa korkeaa pätevyyttä edellyttävän työn määritelmä (2 artikla) merkitsee käytännössä maahanmuuttoviranomaisille uutta tehtävää arvioida työssä vaadittavaa erityisosaamista sekä ulkomaalaisen työntekijän koulutusta ja ammattipätevyyttä. Viranomaisharkinnan pohjaksi tuleekin luoda ajan tasalla pidettävä periaatelinjaus kussakin työssä edellytettävästä pätevyydestä ja kokemuksesta, koska määritelmä on etenkin ammattikokemuksen osalta epämääräinen.
Soveltamisalaa koskeva komission omaksuma sektorikohtainen lähestymistapa (3 artikla) ei heijasta kovinkaan hyvin työmarkkinoiden tilannetta. Mitä vähemmän poikkeuksia direktiivin soveltamisalaan tehdään, sen selkeämmäksi järjestelmä kuitenkin muodostuu. Valiokunta katsoo, että Suomen intressissä on säilyttää jo olemassa olevat toimivat työntekoon liittyvät maahantulojärjestelmänsä. Erityisosaajien kohdalla kansallisen oleskeluluvan etuna on kuitenkin mm. yksinkertaisempi lupaprosessi, kun maahanpääsyn perusteet ovat yksinkertaisemmat.
Palkkaraja-arvon uusi muotoilu (5 artikla), jossa kriteerinä on kansallinen kuukausittainen bruttokeskipalkka kerrottuna 1,5:llä, on parempi kuin aiemmassa luonnoksessa, jossa palkkaraja-arvoksi oli asetettu minimipalkka. Myös se, että palkkapoikkeuksen kytkeminen 30 vuoden ikään on nyt poistettu, vastaa valiokunnan aikaisemmin antamassaan lausunnossa esittämää käsitystä yhdenvertaisuuden huomioon ottamisen tarpeesta.
Valiokunta pitää tärkeänä, että myös perheenjäsenten hakemusten käsittelyajat (16 artikla) pyritään saattamaan vastaamaan päähakijan hakemuksen käsittelyaikaa.
Kun valiokunnan aikaisemmassa lausunnossa (HaVL 3/2008 vp) esitetyt näkökohdat on muutoinkin otettu jatkovalmistelussa huomioon, direktiivi on valiokunnan näkökulmasta hyväksyttävissä. Yleinen tarkasteluvarauma direktiiviin on kuitenkin syytä säilyttää.
Lausuntonaan hallintovaliokunta ilmoittaa,
että se yhtyy asiassa valtioneuvoston kantaan edellä esitetyin huomioin.
Helsingissä 26 päivänä syyskuuta 2008
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Tuula Sivonen