Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen keskeisenä tavoitteena on, että kuntien
tehtävänä nykyisinkin olevia maaseutuhallintotehtäviä hoidetaan
toiminnallisessa kokonaisuudessa, jonka alueella toimii vähintään
800 maatalousyrittäjää ja jossa tehtäviä hoitaa
yhteisen johdon alaisuudessa vähintään viisi
henkilöä. Tällä hetkellä valtaosin
toimialueella toimii alle 400 maatalousyrittäjää ja tehtäviä hoitavia
viranhaltijoita on enintään kaksi.
Euroopan yhteisön lainsäädäntö edellyttää viljelijätukiprosessiin
liittyvien tehtävien eriyttämistä siten,
ettei yksittäinen viranhaltija vastaa useammasta
kuin yhdestä Euroopan yhteisöltä veloitettavan
menon hyväksymiseen, maksamiseen tai kirjanpitoon liittyvästä tehtävästä eikä mitään
edellä mainituista tehtävistä suoriteta
ilman valvontaa. Tehtävien eriyttämisen on hallituksen
esityksessä katsottu edellyttävän vähintään
viiden henkilön osallistumista tähän
hallinnolliseen prosessiin kuntatasolla.
Esityksessä kunnat velvoitetaan kokoamaan tehtävät
suurempiin ja tehokkaampiin toiminnallisiin kokonaisuuksiin, joissa
kunnat muodostavat yhteistoiminta-alueita, joiden sisällä tehtävien
hoidon järjestämisvastuu kuuluu yhdelle alueen
kunnista tai kuntayhtymälle.
Maaseutuhallinnon tehtävien kokoaminen suurempiin
yksiköihin
Esityksen tavoitteena on, että koko maassa, Ahvenanmaata
lukuun ottamatta, on yhteensä enintään
80 tehtävien järjestämisestä vastaavaa
kuntaa tai kuntayhtymää. Toiminnallinen kokonaisuus
maaseutuhallinnon tehtävien hoitamiseksi edellyttää 1.
lakiehdotuksen 4 §:n mukaan vähintään
800:aa maatalouden tukihakemuksen tehnyttä luonnollista
henkilöä tai yhteisöä. Lakiehdotuksen
5 §:n mukaan tästä voidaan poiketa tietyillä edellytyksillä.
Hallintovaliokunta katsoo, että uudistuksen ei tule
johtaa kuntien vakiintuneiden ja tarkoituksenmukaisten maaseutuhallinnon
yhteistyöjärjestelyjen purkautumiseen, vaan mahdollisuutta poiketa
4 §:n 1 momentin säännöksestä tulee
soveltaa joustavasti ja kunkin alueen ominaispiirteet huomioon ottaen.
Erityisen tärkeätä tämä on läheisyysperiaatteen
toteutumisen kannalta, kun palveluita hallituksen esityksen tavoitteen
mukaisesti kootaan yhteen ja tukiverkko väistämättä harvenee.
Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan maaseutuhallinnon
yhteistoiminta-alueiden muodostamista ja toiminnan aloittamisen
tukemista varten tullaan perustamaan valtakunnallinen
kehittämishanke. Valiokunta puoltaa hankkeen toteuttamista.
Tehtävien hoidon järjestäminen
Maaseutuhallinto on 1. lakiehdotuksen 4 §:n mukaan
järjestettävä kunnan alueella siten,
että tehtäviä hoitaa yhteisen johdon
alaisuudessa vähintään viisi viranhaltijaa
tai toimihenkilöä, joista yksi johtaa tehtäviä hoitavaa
yksikköä päätoimisesti. Lakiehdotuksen
5 §:n mukaan tästä voidaan poiketa tietyillä edellytyksillä,
kuitenkin niin, että tehtäviä hoitaa
yhteisen johdon alaisuudessa vähintään
kolme viranhaltijaa tai toimihenkilöä, joista
yksi johtaa tehtäviä hoitavaa yksikköä päätoimisesti
ja tehtävien hoitamiseen osallistuu vähintään
viisi viranhaltijaa tai toimihenkilöä.
Hallintovaliokunta pitää virkailijoiden määrän
säätämistä lailla jäykähkönä ja
kuntien itsemääräämisoikeutta
kaventavana ratkaisuna. Siksi onkin tärkeää,
että kunnat ratkaisevat lakiehdotuksen sisältämien
edellytysten puitteissa, miten organisoivat tehtävät.
Valiokunta tukee ajatusta siitä, että kunnat yhdistävät
maaseutuhallinnon tehtävien hoitoa esimerkiksi maaseudun
kehittämistehtäviin sekä ympäristöterveydenhuollon
ja maaseutuyrittäjien lomituspalveluiden hallintoon. Tämä on
mahdollista, koska maaseutuhallinnon tehtäviä hoitavan
henkilökunnan ei yksikön johtoa lukuun ottamatta
tarvitse hoitaa tehtäviä päätoimisesti.
Hallintovaliokunta tukee asiantuntijakuulemisissa esille tuotua
näkemystä, että 1. lakiehdotuksen 4 § ei
edellytä, että yksikön johtajan tulee
toimia ainoastaan maaseutuhallinnon tehtävissä.
Jos yksikössä hoidetaan myös muita kuin maaseutuhallinnon
tehtäviä, kuten juuri maaseudun kehittämistehtäviä tai
ympäristöterveydenhuollon taikka maatalousyrittäjien
lomituspalveluiden tehtäviä, on luontevaa, että yksikön
johtaja hoitaa tosiasiassa myös näihin liittyviä johdon
tehtäviä.
Viranomaisyhteistyö
Valiokunta korostaa, että tulevien elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskusten osallistuminen tehtävien
hoidon ohjaukseen kunnissa on erityisen tärkeää.
Kuntien ja keskusten yhteistoiminnan sujuminen on maaseutuhallinnon
kannalta keskeinen kysymys. Kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisten
osaamista on myös syytä jatkossa kehittää ja
tämä on selkeintä toteuttaa Maaseutuviraston
suoraan kuntien maaseutuelinkeinoviranomaisille kohdistettavalla
koulutuksella.
Pykäläkohtaiset muutostarpeet
Hallintovaliokunta kiinnittää maa- ja metsätalousvaliokunnan
huomiota vielä eräisiin asiantuntijakuulemisissa
esille nousseisiin pykälämuutostarpeisiin:
1. Laki maaseutuhallinnon järjestämisestä kunnissa
1 §. Soveltamisala.
Lain soveltamisala olisi luontevampaa määritellä maaseutuhallinnon
käsitettä käyttäen.
7 §. Ennakkotieto.
Pykälän osalta saattaisi vielä olla
syytä tarkentaa, onko valtioneuvosto sidottu ministeriön
antamaan ennakkotietoon ja jos on, koskisiko päätöksen
sitovuus vain kunnan kannalta myönteistä ennakkopäätöstä.
10 §. Valtioneuvoston päätöksenteko-oikeus.
Säännöksestä ei selkeästi
ilmene, että valtioneuvostolla on päätöksenteko-oikeus
myös 9 §:ssä tarkoitetuissa tilanteissa.
13 §. Muutoksenhaku.
Säännöksen mukaan valtioneuvoston
päätöstä kuntien velvoittamisesta yhteistoimintaan
on noudatettava muutoksenhausta huolimatta. Valiokunta
toteaa, että hallintopakkopäätöksissäkin
on pääsääntönä,
että valitus lykkää päätöksen
täytäntöönpanoa. Mikäli pykälän
3 momenttia ei voida muuttaa, tulisi se hallintovaliokunnan mielestä kuitenkin
perustella nyt tehtyä tarkemmin.