Ehdotus
         Ranskan puheenjohtajuuskauden yksi painopiste tulee olemaan
            ehdotus Euroopan maahanmuutto- ja turvapaikkasopimukseksi. Ranska
            on jakanut jäsenmaille ehdotuksesta 16.6.2008 päivätyn
            epävirallisen luonnoksen, jonka Ranskan maahanmuuttoministeri
            Hortefeux on esitellyt jäsenmaille epävirallisessa
            OSA-neuvostossa 7.—8.7.2008 Cannesissa. 
         
         Puheenjohtajamaa Ranskan tavoitteena on hyväksyä asiakirja
            Eurooppa-neuvostossa lokakuussa. 
         
         Sopimus ("pakti") on luonteeltaan vahvasti poliittinen asiakirja,
            kyse ei ole oikeudellisesti sitovasta instrumentista. Ranskan sisäpoliittiset painotukset
            näkyvät tekstissä selvästi.
         
         Asiakirjan johdannossa todetaan, että vapaan liikkuvuuden
            alueen toteuttaminen on EU:n suurimpia saavutuksia. Kansainvälinen
            muuttoliike on pysyvä ilmiö, ja se on samalla
            mahdollisuus edistää taloudellista kasvua EU:ssa
            ja sen jäsenmaissa sekä luoda resursseja maahanmuuttajille ja
            siten edistää lähtömaiden kehittymistä.
            Oletus "nollamaahanmuutosta" on sekä epärealistinen
            että vaarallinen.
         
         Vaikka yli kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa saapuu vuosittain
            EU:n alueelle, EU:lla ei ole resursseja vastaanottaa asianmukaisesti
            kaikkia halukkaita. Maahanmuuton organisoinnissa tulee ottaa huomioon
            Euroopan vastaanottokapasiteetti työ- ja asuntomarkkinoilla
            sekä terveys-, koulu- ja sosiaalipalveluissa sekä suojella
            maahanmuuttajia rikollisverkostojen mahdolliselta hyväksikäytöltä.
         
         Maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan tulee noudattaa (erityisesti
            ihmisoikeuksia ja pakolaisia koskevia) kansainvälisen oikeuden säännöksiä.
         
         EU on pyrkinyt jo toistakymmentä vuotta lähentämään
            politiikkojaan maahanmuutto- ja turvapaikkakysymyksissä.
            Edistystä tähän suuntaan on jo tapahtunut
            erityisesti Tampereen ja Haagin ohjelmien sekä kokonaisvaltaista
            lähestymistapaa muuttoliikepolitiikkaan (Global Approach
            to Migration) koskevan prosessin myötä, mutta
            edistys ei ole ollut riittävää. Eurooppa-neuvoston
            mukaan on aika antaa uusi sysäys yhteisen maahanmuutto-
            ja turvapaikkapolitiikan määrittelemiselle, joka
            ottaa huomioon sekä EU:n kollektiiviset intressit että yksittäisten
            jäsenmaiden erityistarpeet.
         
         Keskinäisen vastuun, solidaarisuuden ja kumppanuuden
            hengessä sekä komission 17.6. antamien tiedonantojen
            valossa Eurooppa-neuvosto päättää hyväksyä eurooppalaisen
            maahanmuutto- ja turvapaikkasopimuksen. Sopimuksella Eurooppa-neuvosto
            sitoutuu viiteen velvoitteeseen:
         
         
            - järjestää laillinen
               maahanmuutto ottaen huomioon jäsenmaiden työmarkkinoiden
               tarpeet sekä kotouttaminen
            
- torjua laitonta maahanmuuttoa varmistamalla laittomasti
               maassa oleskelevien henkilöiden tehokas palauttaminen
            
-  suojella Eurooppaa paremmin tehostamalla ulkorajavalvontaa
- rakentaa turvapaikka-Eurooppa 
- rakentaa kumppanuus lähtö- ja kauttakulkumaiden
               kanssa niiden kehityksen edistämiseksi.
            
 
      
         Valtioneuvoston kanta
         Yleistä
         Suomi katsoo, että kokonaisvaltaisen muuttoliikepolitiikan
            kehittämistä tulee jatkaa Tampereen ja Haagin
            ohjelmien hengessä ja kunnioittaen näiden ohjelmien
            perintöä. Tulevan oikeus- ja sisäasioiden
            monivuotisen ohjelman tulee pohjautua Haagin ohjelman loppuun saattamiseen, ohjelman
            puitteissa tehtyjen päätösten tehokkaaseen
            täytäntöönpanoon sekä annettujen
            säädösten tehokkuuden ja toimivuuden
            kattavaan arviointiin. 
         
         Suomi pitää lähitulevaisuuden kannalta
            olennaisena sitä, että maahanmuuttopolitiikkaa
            koskevat prosessit kyetään sovittamaan yhteen
            tavalla, joka tukee jo tehtyjen sitoumusten toteuttamista ja edistää EU:n
            maahanmuuttopolitiikan johdonmukaisuutta. Päällekkäisiä järjestelyjä ei tulisi
            luoda, vaan pyrkiä ensisijaisesti vahvistamaan nykyisten
            mekanismien ja normien täytäntöönpanoa,
            toimivuutta ja yhdenmukaista soveltamista. Yhteisen politiikan järjestelmällinen seuranta
            ja arviointi on kannatettavaa. Kokonaisvaltaisen ja johdonmukaisen
            politiikan kannalta on keskeistä, ettei tulevaisuudessa
            ole useita rinnakkaisia seuranta- ja arviointimekanismeja. Seurannan
            ja arvioinnin tulee myös olla objektiivista, läpinäkyvää ja
            sen tulisi edistää konkreettisella tavalla sovittujen
            tavoitteiden saavuttamista. Politiikan seuranta ja arviointi tulisi
            myös järjestää siten, ettei
            siitä aiheudu jäsenmaille merkittävää hallinnollista
            lisärasitetta.
         
         Suomi katsookin, että maahanmuuttopaktin arviointimekanismia — ja
            oikeus- ja sisäasioiden arviointiprosesseja yleisemminkin — tulisi pohtia
            huolellisesti. Johdonmukaisuuden varmistamiseksi maahanmuuttoasioissa
            tulisi olla Eurooppa-neuvoston tasolla jatkossa vain yksi raide,
            johon sisällytettäisiin kaikki maahanmuuttokysymysten
            aspektit (maahanmuuttopaktin sisältämät
            asiat, komission ehdotukset ja nykyinen maahanmuuttoa koskeva kokonaisvaltainen
            lähestymistapa). Eurooppa-neuvostossa voitaisiin vuosittain
            käydä yksi kattava keskustelu maahanmuuttoasioista
            yhden raportin pohjalta. 
         
         Suomi voi yleisesti yhtyä maahanmuuttopaktin esitettyyn
            sisältöön ja tavoitteisiin, joita on onnistuttu
            valmistelun edetessä paremmin sovittamaan yhteen käynnissä olevien
            prosessien kanssa. Paktin luonnoksessa on myös otettu aiempaa
            enemmän huomioon Haagin ohjelma sekä uuden monivuotisen
            ohjelman valmistelu. 
         
         Yksityiskohtaisia kantoja maahanmuuttopaktiin
         Luku I: Laillisen maahanmuuton järjestäminen
            ottaen huomioon jäsenmaiden työmarkkinoiden tarpeet
            sekä kotouttaminen
         
         Suomi yhtyy periaatteeseen, jonka mukaan kolmansista maista
            tulevaa työvoimaa koskeva työvoimapoliittinen
            päätöksenteko on sekä volyymien
            että rakenteen osalta säilytettävä kansallisena. 
         
         Maahanmuuttopaktissa esitetään erityishuomiota
            korkeasti koulutettujen henkilöiden/erityisosaajien
            ja opiskelijoiden houkuttelemiseksi EU:iin. Suomi korostaa, että työvoimaa
            tarvitaan EU:ssa moniin tarpeisiin, mutta samanaikaisesti tulee
            kiinnittää huomiota myös eri työntekijäryhmiin.
            Korkeasti koulutettujen ja erityisosaajien houkuttelu on usein erityistoimia
            vaativaa, koska globaali kilpailu tästä ryhmästä on kovaa.
            Komissio pyrkii tähän sektorikohtaisten direktiiviehdotusten
            kautta. Parhaillaan EU:ssa käsitellään
            ns. erityisosaajadirektiiviehdotusta. Opiskelijoiden maahantulon
            osalta on jo hyväksytty EU-lainsäädäntöä (nk.
            opiskelijadirektiivi), joten uudelle lainsäädännölle
            ei liene EU:ssa välitöntä tarvetta.
         
         Unionin on kolmansista maista työvoimaa rekrytoidessaan
            pyrittävä minimoimaan aivovuotoa ja samalla maksimoimaan
            maahanmuuton kehitysvaikutuksia. Tähän voidaan
            pyrkiä mm. eettisellä rekrytoinnilla ja tukemalla
            eri tavoin maahanmuuttajayhteisöjen mahdollisuuksia osallistua
            lähtömaidensa kehityksen tukemiseen. Maahanmuuttajat
            voivat myös kotimaahan — joko väliaikaisesti
            tai pysyvästi — palatessaan antaa panoksensa maan
            kehitykselle, ja EU:n on hyvä myös jatkossa tutkia
            vaihtoehtoja väliaikaiseen ja kiertomuuttoon liittyen.
            EU:n maahanmuuttopolitiikan laillisen maahanmuuton osalta ei kuitenkaan
            tule ensisijaisesti perustua väliaikaisen työvoiman
            ja kiertomuuton priorisoimiseen.
         
         Suomi katsoo, että kaksisuuntainen kotoutuminen on
            edellytys maahanmuuton kasvulle tulevaisuudessa. Työmarkkinoille
            pääsyä edistävillä toimilla
            ja kielen oppimisella on tärkeä rooli kotoutumisprosessissa.
            Suomi ei kuitenkaan tue kielen oppimisen asettamista sitovaksi velvollisuudeksi.
            Kotouttamista ja perheenyhdistämistä koskevaa
            politiikkaa kehitettäessä lähtökohtana
            tulee yleisesti olla kansainvälisten sopimusten ja olemassa
            olevan EU-oikeuden velvoitteiden, kuten Euroopan ihmisoikeussopimuksen
            ja perheenyhdistämisdirektiivin, noudattaminen. Suomi suhtautuu
            varauksellisesti yleisluonteisten kotouttamissopimusten tekoon osana
            kansallisia kotouttamisohjelmia ja ylipäänsä välineenä tehostaa
            maahanmuuttajien kotouttamista mm. vastuiden kasvattamisella. Kotouttamissopimusten
            ongelmakohtina voidaan pitää niiden sitovuuden
            merkitystä ja mahdollisten sopimusvelvoitteiden laiminlyönneistä aiheutuvia
            sanktiokysymyksiä. Lisäksi haasteena voi olla
            varsin eri perustein maahan muuttavien henkilöiden yhdenvertaisuuden
            huomioiminen yleisessä sopimusmallissa sekä se,
            minkälaista todellista vaikuttavuutta sopimuksilla saavutettaisiin
            kotoutumisessa. 
         
         Rasismin ja syrjinnän vastaisella työllä on merkittävä vaikutus
            maahanmuuttopolitiikan onnistumiseen, ja Suomi pitää tärkeänä sen
            mainitsemista sopimuksessa.
         
         Jäsenmaiden tiedonvaihdon kehittäminen maahanmuuttokysymyksistä on
            kannatettavaa. Uusia tiedonvaihtojärjestelmiä ei
            tule perustaa, vaan tulisi pyrkiä olemassa olevien järjestelmien
            tehokkaampaan ja yhdenmukaisempaan käyttöön
            (esim. maahanmuuttoasioiden keskinäinen tiedonvaihtojärjestelmä MIM).
         
         Luku II: Laittoman maahanmuuton torjunta varmistamalla laittomasti
            maassa oleskelevien henkilöiden tehokas palauttaminen
         
         Suomi korostaa paluu- ja palautuspolitiikassa vapaaehtoisen
            paluun ensisijaisuutta sekä palautusten täytäntöönpanon
            tehostamista ja menettelyjen yhtenäistämistä.
            Jatkossa on kiinnitettävä huomiota paluudirektiivin
            yhdenmukaiseen täytäntöönpanoon
            jäsenvaltioissa. Käytännön yhteistyötä kolmansien
            maiden kanssa tulisi myös edelleen tiivistää paluuseen
            liittyvissä kysymyksissä. Yhteistyölle
            lähtömaiden kanssa tulisi rakentaa koordinoidusti
            sääntömääräisiä kanavia, jotka
            ovat kaikkien jäsenvaltioiden toimivaltaisten viranomaisten
            käytettävissä. 
         
         Suomi on yleisesti suhtautunut kielteisesti joukottaisiin laillistamisiin
            maahanmuuttopolitiikan välineenä. Ensisijaisesti
            olisi pyrittävä eri keinoin ehkäisemään
            sellaisten tilanteiden kehittyminen, joissa laillistaminen nähdään
            viime kädessä ainoana tarkoituksenmukaisena ratkaisuna.
            Komission 17.6. julkistamassa maahanmuuttotiedonannossa esitetty
            ajatus kehittää yhteiset standardit laillistamisille,
            ml. minimivaatimukset aikaiselle tiedottamiselle, on periaatteessa kannatettava.
            Jatkotyössä tulisi huomioida komission tekemä selvitys
            laillistamisista. 
         
         Ihmiskaupan vastaista työtä tulee jatkaa määrätietoisesti.
            EU:n ihmiskaupan vastaisen toimintasuunnitelman kattavaan toimeenpanoon
            ja säännölliseen arviointiin on kiinnitettävä erityistä huomiota.
            Ihmiskauppaa koskevien kv. sopimusten tehokas toimeenpano on tärkeää,
            ja EU:n tulee toimia aktiivisesti tämän tavoitteen
            edistämiseksi. Oikeudellisten instrumenttien toimeenpanon
            ohella on tärkeää varmistaa alueellisten toimintasuunnitelmien,
            kuten Tripolissa vuonna 2006 Suomen pj-kaudella hyväksytyn
            EU—Afrikka-toimintasuunnitelman, konkreettinen toimeenpano
            sekä huomioitava myös ETYJin ja Euroopan neuvoston
            ihmiskaupan vastainen työ. Ihmiskaupan uhrien suojelua
            tulee parantaa esimerkiksi kehittämällä uhrien
            mahdollisuuksia toipua ja kotoutua. 
         
         Suomi suhtautuu myönteisesti laittoman työnteon
            sekä harmaan talouden torjuntaa koskevaan yhteistyöhön
            EU:ssa. On periaatteellisesti tärkeää,
            että sanktio laittoman työn teettämisestä kohdistuu
            työnantajaan. Suomi kuitenkin katsoo, että sanktioita
            harmonisoimalla voidaan laittoman työnteon ongelmaan puuttua
            vain rajallisesti. Sanktioita ja erityisesti rikosoikeudellisia
            seuraamuksia tärkeämpi on tekijän kiinnijäämisriski.
         
         EU:ssa jo voimassa olevan maastapoistamispäätösten
            vastavuoroista tunnustamista koskevan direktiivin mukaan jäsenvaltio
            voi tunnustaa toisen jäsenvaltion hallintoviranomaisen
            tekemän maastapoistamispäätöksen.
            On huomattava, että kyseisen periaatteen mekaaninen soveltaminen
            ei ole Suomessa katsottu olevan mahdollista. Suomessa on katsottu,
            että täytäntöön panevalla
            jäsenmaalla tulee olla täytäntöön panevaan
            maahan syntyneiden siteiden arvioimisen lisäksi harkintavaltaa
            myös siinä suhteessa, onko rikollinen teko, jonka
            perusteella henkilö oli määrätty
            poistettavaksi toisesta jäsenmaasta, rangaistava myös
            täytäntöön panevassa maassa. 
         
         Luku III: Ulkorajavalvonta
         Suomi katsoo, että ulkorajavalvontaa koskeva osuus
            on linjassa komission tiedonantojen ja kesäkuun OSA-neuvostossa
            hyväksyttyjen niitä koskevien päätelmien
            kanssa. 
         
         Suomi kannattaa EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän
            kehittämistä niin, että toiminta tehostuu,
            kansallisten viranomaistoimien läpinäkyvyys paranee,
            yhteisvastuuta kyetään osoittamaan tarvittaviin
            suuntiin kohtuuden mukaan ja lisäksi kyetään
            osoittamaan EU:n yhteistä tahtoa operoimalla kolmansien
            maiden vastaisella rajalla tai jopa yhdessä niiden kanssa.
            Nämä toiminnat voivat tapahtua parhaiten kehittämällä EU:n
            rajavirasto Frontexin koordinoimia operaatioita ja projekteja. Valvonta-
            ja johtamisjärjestelmiä tulee kehittää,
            toimintatapoja tulee yhdenmukaistaa ja tietojen sekä tilannekuvan
            vaihtamiseen tulee luoda edellytykset. Kaikissa tilanteissa tulee
            säilyttää jäsenvaltion suvereeni toimivalta
            ja vastuu ulkorajallaan, mutta joitakin tarpeita varten tulee voida
            kehittää rajavirastolle itsenäiset operatiiviset
            toimintaedellytykset.
         
         Ulkorajojen arviointijärjestelmien tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä parannetaan
            parhaiten nykyistä Schengen-arviointijärjestelmää kehittämällä hyödyntäen
            jäsenvaltioiden viranomaisten asiantuntemusta. Schengen-arviointijärjestelmää tulisi
            kehittää nykyistä vielä enemmän riskianalyysilähtöiseksi
            ja mukaan tulisi ottaa yllätystarkastuselementti.
         
         Euroopan unionissa on pyrittävä yhteiseen viisumipolitiikkaan.
            Yhteinen viisumipolitiikka on yksi keskeinen tekijä maahanmuuttovirtojen hallinnan
            kokonaisuutta, jolla helpotetaan ihmisten liikkumista sekä rajat
            ylittävää matkustamista ja torjutaan
            laitonta maahanmuuttoa. Meneillään olevat mittavat
            uudistukset niin lainsäädännön
            kuin tietojärjestelmänkin osalta edellyttävät,
            että lähivuosina keskitytään
            niiden kunnolliseen ja kattavaan täytäntöönpanoon.
         
         Tekstissä mainitaan myös "Eurooppalainen rajavartiolaitos"
            (tutkitaan mahdollisuutta perustaa Euroopan rajajoukot). Suomi voi
            hyväksyä paktissa esitetyn muotoilun sillä edellytyksellä,
            että kirjausta kansallisen vastuun periaatteesta ei poisteta
            sopimuksen tekstistä. 
         
         Luku IV: Turvapaikka
         Suomen näkemyksen mukaan yhteistä eurooppalaista
            turvapaikkajärjestelmää kehitettäessä tavoitteena
            tulee olla mahdollisimman pitkälle menevä lainsäädännön
            harmonisointi ja sen yhdenmukainen soveltaminen. Tämä edellyttää toisaalta
            enenevässä määrin yhteistä ja
            suoraan sovellettavaa lainsäädäntöä ja
            toisaalta mahdollisesti myöhemmässä vaiheessa
            turvapaikka-asioihin perehtynyttä valituselintä.
            Myös käytännön yhteistyön
            tiivistäminen on tärkeää. Lähtökohtana
            yhteistä turvapaikkajärjestelmää kehitettäessä tulee
            olla Tampereella vuonna 1999 sovitut linjaukset, erityisesti Geneven
            pakolaissopimuksen täysimääräinen
            ja kokonaisvaltainen soveltaminen, sekä muut keskeiset
            ihmisoikeussopimukset ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen oikeuskäytäntö. 
         
         Yhteinen eurooppalainen turvapaikkajärjestelmä on
            nähtävä osana unionin tavoittelemaa kokonaisvaltaista
            lähestymistapaa muuttoliikekysymyksiin. Tarvitaan ensimmäisen
            vaiheen säädöksiä kokonaisvaltaisempaa
            lähestymistapaa sekä pakolais- ja turvapaikkapolitiikan
            sovittamista paremmin yhteen EU:n muiden politiikkalohkojen kanssa.
            Toisaalta myös nykyisen järjestelmän
            elementtien — erityisesti Dublin-järjestelmän — toimivuutta
            tulee parantaa, mikä edellyttää kaikkien
            jäsenmaiden panosta. 
         
         Pakolaisen määritelmädirektiivissä on
            määritelty, mitä EU:ssa tarkoitetaan
            kansainvälisellä suojelulla. Myös maahanmuuttopaktissa
            tulisi käyttää yhteistä kansainvälisen
            suojelun määritelmää. On keskeistä,
            että kansainvälistä suojelua saavia,
            toisin sanoen pakolaisaseman tai toissijaista suojelua saavia, kohdellaan
            EU:ssa mahdollisimman yhdenmukaisella tavalla.
         
         Suomi pitää tärkeänä,
            että käytännön yhteistyön
            tukemiseksi perustetaan pysyvä rakenne. Eräs vaihtoehto
            on Euroopan unionin turvapaikka-asioiden tukivirasto. Tukivirastolle
            ei Suomen mielestä lähtökohtaisesti tulisi
            luoda toimivaltaa, joka ylittäisi kansallisen päätöksenteon turvapaikka-asioissa.
            Virastolle voitaisiin sen sijaan ajatella annettavan lukuisia käytännön
            yhteistyön tukemiseen liittyviä tehtäviä,
            joiden avulla voitaisiin yhdenmukaistaa turvapaikkamenettelyjä ja
            parantaa päätösten laatua. 
         
         Suomi painottaa EU:n läheisempää yhteistyötä kansainvälisten
            järjestöjen kuten UNHCR:n kanssa pakolais- ja
            turvapaikkakysymyksissä. Yhteistyö UNHCR:n kanssa
            on ensiarvoisen tärkeätä esimerkiksi
            pyrittäessä tunnistamaan maahantulijoiden joukosta
            kansainvälisen suojelun tarpeessa olevat henkilöt.
            Kansainväliset järjestöt (ml. NGOt) tulisi
            myös ottaa paremmin mukaan erityisesti turvapaikka-asioiden
            käytännön yhteistyön kehittämiseen. 
         
         Suomi suhtautuu myönteisesti ajatukseen turvapaikkapolitiikan
            ulkoisen ulottuvuuden vahvistamisesta. EU-maiden panosta pakolaisten uudelleensijoittamisessa
            tulisi kasvattaa. Uudelleensijoittamista tulee voida kuitenkin edistää EU:ssa
            ilman välitöntä linkkiä alueellisiin
            suojeluohjelmiin. Alueelliset suojeluohjelmat arvioidaan tämän
            vuoden aikana, ja on tärkeätä, että arvioinnin
            perusteella pohditaan, mikä on kyseisillä ohjelmilla
            saavutettava lisäarvo. 
         
         Luku V: Globaali kumppanuus lähtö- ja kauttakulkumaiden
            kanssa muuttoliikkeen ja kehityksen synergian edistämiseksi
         
         EU:n tulisi työskennellä muuttoliikkeen ja
            kehityksen yhteyksien paremman ymmärtämisen edistämiseksi
            ja politiikkojen johdonmukaisuuden lisäämiseksi
            EU:ssa ja globaalilla tasolla. Erityisesti EU:n sisäistä koordinaatiota
            tulisi pyrkiä parantamaan näissä kysymyksissä.
            Koordinaation ja johdonmukaisuuden parantamiseksi voitaisiin harkita
            OSA-neuvoston ja YAUNin yhteiskokousten pitämistä tarvittaessa.
         
         Suomi tukee kokonaisvaltaisen yhteisiin poliittisiin periaatteisiin
            perustuvan eurooppalaisen maahanmuuttopolitiikan kehittämistä,
            jossa voidaan ottaa huomioon kaikki muuttoliikkeen näkökohdat,
            muuttoliike- ja kehitysyhteistyökysymykset mukaan lukien,
            ja joka perustuu aitoon kumppanuuteen kolmansien maiden kanssa erottamattomana
            osana unionin ulkoisia politiikkoja. Pidämme tärkeänä EU-tason
            ponnisteluja muuttoliikettä koskevan kokonaisvaltaisen
            lähestymistavan aikaansaamiseksi ja Rabatissa ja Tripolissa
            tehtyjen sitoumusten täytäntöönpanoa;
            ja korostamme tätä jo aikaansaatua kehystä lähtökohtana
            myös tälle sopimukselle muuttoliike ja kehitys
            -kysymyksissä.
         
         Suomen näkökulmasta Rabatin jatkokokous sekä yleisemminkin
            lähtömaiden kanssa tehtävän
            yhteistyön edistäminen ja helpottaminen (mm. rahalähetykset)
            lähtömaiden tilanteen parantamiseksi ja sitä kautta
            laittoman maahanmuuton ehkäisemiseksi on tärkeää.
            Suomi tukee yleisesti tavoitetta toteuttaa toimenpiteitä rahalähetysten
            helpottamiseksi tekemällä niistä halvempia,
            nopeampia ja turvallisempia.
         
         Suomi pitää tärkeänä kehitysmaiden
            tukemista muuttoliikkeen hallintaa koskevien valmiuksien vahvistamiseksi
            ja korostaa tarvetta sisällyttää maahanmuuttoasiat
            kumppanimaiden kanssa käytävän vuoropuhelun
            myötä entistä tiiviimmin kansallisiin
            köyhyydenvähentämisstrategioihin.
         
         Suomi pitää tärkeänä,
            että maahanmuuttajayhteisöjä koskevien
            politiikkojen johdonmukaisuus pyritään varmistamaan.
            Muuttoliikkeen ja kehityksen kaikista ulottuvuuksista on päätöksenteon
            tueksi pyrittävä keräämään
            tehokkaammin tietoa.