Perustelut
Työllistymistä edistävä monialainen
yhteispalvelu
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta
(1. lakiehdotus). Tässä yhteistoimintamallissa
työ- ja elinkeinotoimisto, kunta ja Kansaneläkelaitos
yhdessä arvioivat monialaista yhteispalvelua
tarvitsevien työttömien palvelutarpeet, suunnittelevat
palvelut työllistymisen kannalta tarkoituksenmukaiseksi
kokonaisuudeksi ja vastaavat yhdessä työttömien työllistymisprosessin
etenemisestä ja seurannasta. Yhteispalvelun tarve arvioidaan,
kun työtön on saanut työmarkkinatukea
työttömyyden perusteella vähintään
300 päivältä tai hän on ollut yhtäjaksoisesti
työttömänä vähintään
tietyn ajan. Jos työttömän palvelutarve
edellyttää TE-toimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen
palvelujen yhteensovittamista, hänet ohjataan monialaiseen
yhteispalveluun. Monialaista yhteispalvelua varten ei perusteta
uutta organisaatiota, vaan toiminta perustuu verkostoyhteistyöhön,
jossa asiakaspalvelua varten olisi yhteisiä toimipisteitä.
Kukin toimintamallissa mukana oleva viranomainen toimii omien toimivaltuuksiensa
puitteissa.
Hallintovaliokunta suhtautuu myönteisesti työllistymistä edistävän
monialaisen yhteispalvelun lakisääteistämiseen.
Esityksen keskeisenä tavoitteena on vähentää pitkäaikaistyöttömyyttä.
Valiokunta katsoo, että yhteistoimintamallin avulla on
mahdollista tunnistaa entistä nopeammin työttömän
tarpeet ja tarjota palveluita nykyistä tehokkaammin ja
oikea-aikaisemmin. Toiminnan vakinaistaminen ja valtakunnallistaminen
lisävät pitkään työttöminä olleiden
henkilöiden yhdenvertaisuutta. Ehdotetulla lailla voidaan
myös parantaa TE-toimistojen, kuntien ja Kelan välistä yhteistyötä ja
tietojen vaihtoa sekä välttää palveluiden
päällekkäistä järjestämistä. Palvelujen
keskittäminen yhteisiin toimipisteisiin on sekä asiakkaiden
että palveluntuottajien näkökulmasta
kannatettavaa.
Jokaisen TE-toimiston alueella olisi TE-toimiston, kuntien ja
Kansaneläkelaitoksen sopima määrä monialaista
yhteispalvelua tuottavia verkostoja. Jokaisella verkostolla olisi
johtoryhmä monialaisen yhteispalvelun järjestämistä varten.
Johtoryhmän tehtävänä on muun
muassa sopia palvelujen järjestämiseen tarkoitettujen
määrärahojen käyttösuunnitelmasta.
Kuntien nimeämät henkilöt johtavat monialaisen
yhteispalvelun järjestämistä johtoryhmän
asettamissa puitteissa. Valiokunta katsoo, että lakiehdotus
parantaa kuntien mahdollisuuksia vaikuttaa pitkään
työttöminä olleiden henkilöiden
palvelujen järjestämiseen ja työllistymisen
edistämiseen.
Nykyinen työvoiman palvelukeskustoiminta on perustunut
TE-toimistojen, kuntien ja Kansaneläkelaitoksen vapaaehtoiseen
sopimukselliseen yhteistyöhön. Työvoiman
palvelukeskusten verkosto kattaa nykyisellään
124 kuntaa. Ehdotettu laki vakiinnuttaa toimintamallin ja ulottaa
sen myös nykyisen työvoiman palvelukeskusverkoston
ulkopuolella oleviin kuntiin. Esityksen perustelujen mukaan lainsäädäntöön
perustuva velvoite tehdä nykyistä useamman asiakkaan kohdalla
tiiviimmin yhteistyötä eri toimijoiden kesken
voi tarkoittaa sitä, että ainakin osa kunnista
joutuu osoittamaan jonkin verran nykyistä enemmän
henkilöstöä työttömien palvelujen
järjestämiseen. Jos lisähenkilöstöä ei ole
osoitettavissa kunnan sisällä tehtäviä uudelleen
järjestämällä, kunnat voivat
joutua lisäämään henkilöstöään.
Esityksen perustelujen mukaan kuntien menojen lisäyksen
euromääräistä suuruutta ei ole
mahdollista arvioida.
Hallintovaliokunnalle esitetyn arvion mukaan toiminnan perusrahoitustarve
kuntien osalta on yhteensä vähintään
22 miljoonaa euroa, joka on vastaava määrä kuin
TE-hallinnolla ja joka koostuu nykyisen verkoston toimintamenoista
sekä alueellisesta laajentumisesta syntyvistä kuluista.
Tämän lisäksi uusiin toimintoihin, kuten
arviointijakson toteutukseen sekä johtamiseen ja koordinointiin,
liittyvien kustannusten arvioidaan olevan yhteensä noin
5 miljoonaa euroa. Valiokunta toteaa, että asiakasmäärät
vaikuttavat monialaisen yhteispalvelun resursointitarpeisiin. Uudistuksesta
kunnille aiheutuvia kustannuksia on kuitenkin tässä vaiheessa
vaikea arvioida, koska paikalliset toimintamallit muotoutuvat vasta
vuoden 2015 aikana.
Lakiehdotukseen sisältyy eräitä asetuksenantovaltuuksia.
Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin
mm. monialaisen yhteispalvelun palveluprosessia, rahoitusta, kustannustenjakoa,
organisointia ja johtamista koskevista asioista. Hallituksen esitykseen
ei ole liitetty asetusluonnosta, mutta asetuksen sisältöä on
kuvattu perusteluissa. Ilman asetustekstiä toimintamallin,
vaikutusten, johtamisjärjestelmän ja kustannusten tarkempi
arviointi kuntien kannalta on jossain määrin hankalaa.
Työmarkkinatuen rahoitusmuutos
Esityksessä ehdotetaan myös muutettavaksi työttömyysturvalakia
siten, että kunnat maksaisivat työttömyysaikaisesta
työmarkkinatuesta 50 % niiden henkilöiden
osalta, jotka ovat saaneet työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 300 päivää,
ja 70 % niiden henkilöiden osalta, jotka ovat
saaneet työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 1 000
päivää (2. lakiehdotus). Voimassa olevan
työttömyysturvalain mukaan kunta maksaa puolet
niiden henkilöiden työttömyysaikaisesta
työmarkkinatuesta, jotka ovat saaneet työmarkkinatukea työttömyyden
perusteella vähintään 500 päivältä.
Ehdotus merkitsee työmarkkinatuen rahoituksen siirtymistä nykyistä enemmän
kuntien vastuulle. Ehdotus vähentää valtion
työmarkkinatukimenoja noin 160 miljoonalla eurolla vuonna 2015,
jos aktivointiaste säilyy samana kuin vuonna 2013. Kuntien
rahoitusosuus lisääntyy vastaavalla määrällä.
Valtio kompensoi 75 miljoonaa euroa arvioidusta kuntien menojen
lisäyksestä muuttamalla yhteisöveron
jako-osuutta kuntien hyväksi (HE 180/2014
vp). Kunnille lisäys jakaantuu voimassa olevien
yksittäisten kuntien jako-osuuksien mukaisesti. Kompensaation
kohdentumista oikaistaan valtionosuusjärjestelmän
kautta kuntakohtaisesti kuntien pitkäaikaistyöttömien
suhteessa (HE 133/2014 vp). Lisäksi
valtio tulee kohdentamaan työllisyysmäärärahoja
(32.30.51) siten, että nykyistä useammalle kuntien
rahoitusvastuun piiriin kuuluvalle järjestetään
työvoimakoulutusta, valmennuksia ja kokeiluja, joiden ajalta
valtio maksaa työmarkkinatuen kokonaisuudessaan, sekä palkkatuettua
työtä.
Valiokunta toteaa, että kuntien rahoittaman työmarkkinatukiosuuden
suuruus riippuu viime kädessä työttömyyden
yleisen kehityksen lisäksi siitä, kuinka paljon
kuntien rahoitusvastuun piiriin kuuluvia työttömiä kyetään
eri toimijoiden palveluilla aktivoimaan. Esityksessä ehdotetussa
monialaisen yhteispalvelun toimintamallissa kunta voi nykyistä paremmin
vaikuttaa työllistymistä edistävien palvelujen
järjestämiseen ja sitä kautta myös
kunnan työmarkkinatuen maksuosuuden vähenemiseen.
Esityksen mukaan työmarkkinatuen rahoitusmuutos pyritään
toteuttamaan siten, etteivät kuntien menot lisäänny
niissä kunnissa, joissa panostetaan palvelujen tarjoamiseen
työttömille. Tässä suhteessa
valiokunta tähdentää toimintaan kohdennettavien
työllisyysmäärärahojen merkitystä.
Pitkään työmarkkinatukea saaneiden
määrää ja kuntien nykyistä ja
tulevaa rahoitusvastuuta vähentävät myös
vuoden 2014 alusta voimaan tulleet työttömyyspäivärahan
työssäoloehtoa koskevat muutokset — työssäoloehdon
lyheneminen 34 viikosta 26 viikkoon ja korkeimmalla korotetulla
palkkatuella tehdyn työn lukeminen kokonaisuudessaan työssäoloehtoon.
Nämä muutokset tulevat vähentämään
työmarkkinatukea saavien pitkäaikaistyöttömien
määrää, kun työttömillä on
nykyistä paremmat mahdollisuudet saada työttömyyspäivärahaa
työmarkkinatuen sijasta.