Perustelut
Komission ehdotuksella uudistetaan rahanpesun ja terrorismin
rahoituksen torjuntaa koskevaa EU-sääntelyä ja
yhtenäistetään sitä rahanpesun ja
terrorismin rahoittamisen vastaisen toimintaryhmän (FATF)
uusien suositusten mukaiseksi. Jatkokirjelmä koskee ns.
neljännen rahanpesudirektiivin eräitä asiakokonaisuuksia.
Selvityksen mukaan neuvotteluissa on vielä neljä keskeistä ratkaisematonta
asiakohtaa, jotka ovat tosiasiallisia edunsaajia koskevat rekisterit,
ylikansallinen riskiarvio, rahanpesun ja terrorismin rahoituksen
järjestelmien ylikansallinen valvonta sekä kolmansien
maiden vastaavuusarvio. Näistä kaksi jälkimmäistä eivät
sisälly nimenomaisesti komission direktiiviehdotukseen,
mutta ne ovat tulleet esille neuvottelujen aikana. Suomen kannalta
merkittävimmät avoinna olevat kysymykset ovat
jäsenvaltioille asetettavat velvoitteet tosiasiallisten
edunsaajien tunnistamisessa, direktiivin soveltamisala — erityisesti
rahapelit ja e-rahavälineet — ja EU:n ylikansallisen
riskiarvion laadinta.
Komission ehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden on huolehdittava
siitä, että niiden alueelle sijoittautuneet yhteisöt
tai oikeussubjektit hankkivat riittävät, tarkat
ja ajantasaiset tiedot tosiasiallisista omistajistaan ja edunsaajistaan
ja pitävät niitä yllä ja että toimivaltaiset
viranomaiset ja ilmoitusvelvolliset pääsevät
tietoihin oikea-aikaisesti. Valiokunta pitää tärkeänä,
että viranomaisten mahdollisuudet saada tosiasiallista
omistajaa ja edunsaajaa koskevat tiedot turvataan riittävällä tavalla
ja tietojen saatavuutta lisätään. Avoimet
kysymykset esimerkiksi tietojen säilyttämisestä tulee
kuitenkin ensin selvittää, ennen kuin asiaan voidaan
ottaa tarkemmin kantaa.
Sääntelyn ja valvonnan riskiperusteinen lähestymistapa
on periaatteellisesti merkittävä uudistus. Suomen
lainsäädäntö tunnistaa riskiperusteisuuden,
mutta direktiiviehdotus merkitsee sen korostumista. FATF:n suosituksen
mukaisesti direktiiviin sisältyisi velvoite kansallisen riskiarvion
laatimiseen. Sen lisäksi komission ehdotuksen mukaan rahoitusmarkkinasektorilla Euroopan
pankki-, arvopaperi- ja vakuutusvalvontaviranomaiset antaisivat
yhteisen lausunnon rahanpesun ja terrorismin rahoituksen riskeistä,
jotka vaikuttavat sisämarkkinoihin. Esillä on
ollut myös komissiolle ehdotettu valtuus arvioida muita
kuin rahoitusmarkkinasektorin ylikansallisia riskejä yhdessä toimivaltaisten
viranomaisten tai elinten, kuten Europolin, kanssa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että neuvotteluissa tehdään ero ylikansallisen
ja kansallisen riskiarvion välillä. Ylikansallisella
riskiarviolla voi olla lisäarvoa, mutta päällekkäisiä järjestelmiä tulee
välttää. Ylikansallisen riskiarvion ei
kuitenkaan tule olla jäsenvaltiota oikeudellisesti sitova,
jotta jäsenvaltioiden erilaiset rahanpesun ja terrorismin
rahoituksen riskit on helpompi huomioida kansallisessa riskiarviossa.
Eräät jäsenvaltiot ovat neuvottelujen
aikana ehdottaneet, että osana ylikansallista riskiarviota
komission tulisi arvioida rahanpesun ja terrorismin rahoituksen
järjestelmien valvonnan tehokkuutta. Jatkokirjelmän
mukaan käytännössä komission
arviot olisivat päällekkäisiä FATF:n suositusten
täytäntöönpanon arvioinnin kanssa, koska
direktiiviehdotus perustuu näihin samoihin suosituksiin.
Valiokunta pitää tärkeänä rahanpesun
ja terrorismin rahoituksen järjestelmien kattavaa
valvontaa, mutta päällekkäisten järjestelmien
luomista tulee välttää.
Komission direktiiviehdotus ei sisällä enää nykytilaa
vastaavaa kolmansien maiden rahanpesun ja terrorismin rahoituksen
estämisen järjestelmien vastaavuusarviointia,
jossa on listattu vastaavuusarvion täyttävät
kolmannet maat (ns. valkoinen lista), mutta asia on tullut neuvotteluissa
esille. Kirjelmässä on tuotu esiin listojen laatimiseen
liittyviä näkökohtia. Valiokunnan käsityksen
mukaan toimiva järjestely olisi, että EU:n sääntely
pyrkisi mahdollisimman pitkälle noudattamaan FATF:n listausta
valtioista, jotka eivät täytä rahanpesun
ja terrorismin torjunnalle asetettuja suosituksia.
Direktiivin soveltamisalaan liittyvien kysymysten osalta valiokunta
viittaa lausunnostaan HaVL 10/2013 vp ilmeneviin
kannanottoihin