Valtioneuvoston kanta
Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue
Tiivistelmä Suomen tavoitteista
Oikeus- ja sisäasioiden monivuotisen Haagin ohjelman
toimeenpano luo puitteet vuonna 2006 neuvostossa tehtävälle
työlle. Suomen puheenjohtajakaudelle ajoittuu myös
ohjelman välitarkastelu, jossa on tarkoitus antaa poliittista
ohjausta Haagin ohjelman täytäntöönpanolle
ja arvioida uudelleen asetettuja prioriteetteja.
Haagin ohjelman välitarkastelun kunnianhimoinen läpivieminen
syksyllä 2006 on Suomen tärkein tavoite oikeus-
ja sisäasioissa.
Sisäiseen turvallisuuteen kohdistuvia uhkia torjutaan
tehostamalla lainvalvonta- ja oikeusviranomaisten operatiivista
yhteistyötä sekä yhteistyötä kolmansien
maiden kanssa.
Horisontaalisina tavoitteina korostetaan puolueettoman arviointimenetelmän
luomista tehtyjen päätösten täytäntöönpanoa
varten ja vastavuoroisen tunnustamisen periaatteen vahvistamista.
Vapauden vahvistaminen
Tavoitteena on vahvistaa unionin kansalaisten oikeutta liikkua
ja asettua asumaan koko unionin alueella. Tämä edellyttää unionin
maahanmuutto-, turvapaikka- ja rajaturvallisuuspolitiikan edelleen
kehittämistä. Neuvostossa jatketaan työtä Yhteisvastuu
ja maahanmuuttovirtojen hallinta -puiteohjelman perustamiseksi.
Turvapaikkapolitiikassa jatketaan yhteisen turvapaikkajärjestelmän
kehittämisen toista vaihetta, jonka tavoitteena on luoda
yhteinen turvapaikkamenettely ja yhtäläinen asema
henkilöille, jotka ovat saaneet turvapaikan tai kuuluvat toissijaisen
suojelun piiriin. Työ pohjautuu komission aloitteisiin
sekä ensimmäisen vaiheen lainsäädäntövälineistä tehtyihin
arviointeihin.
Työtä jatketaan unionin alueelle suuntautuvan
laillisen maahanmuuton kehittämiseksi, jossa erityistä huomiota
kiinnitetään komission taloudellista maahanmuuttoa
käsittelevän vihreän kirjan seurantaan.
Neuvosto käsittelee laillista maahanmuuttoa koskevaa toimintaohjelmaa, jonka
komissio antanee vuoden 2006 alussa. Lisäksi pyritään
edistämään jäsenvaltioiden alueella
laillisesti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten kotoutumista.
Laiton maahanmuutto ja ihmiskauppa ovat neuvoston painopisteitä vuonna
2006. Työtä ohjaa ihmiskaupan osalta neuvoston
ja komission yhteistyönä vuoden 2005 loppuun mennessä tehtävä toimintaohjelma.
Osana hallittua ja uskottavaa maahanmuuttopolitiikkaa neuvostossa
jatketaan ns. palautusdirektiivin käsittelyä.
Sen tarkoituksena on sekä yhdenmukaistaa ja tehostaa jäsenvaltioiden
alueella laittomasti oleskelevien henkilöiden paluu- ja
maastapoistamiskäytäntöjä että edistää palautusmenettelyn
läpinäkyvyyttä ja ulkomaalaisten oikeusturvaa.
Samalla pyritään vahvistamaan ja kehittämään
unionin toimintaa, jolla tehostetaan unionin alueella laittomasti
oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten takaisinottamista.
Rajaturvallisuuskysymyksiin kiinnitetään erityistä huomiota
vuoden 2006 aikana. Yhdennettyä rajaturvallisuusmallia
unionin ulkorajoilla kehitetään ja yhteistyötä laittoman
maahanmuuton kauttakulkumaiden kanssa vahvistetaan. Rajavirastolle
(Frontex) annetaan poliittista ohjausta sekä tukea.
Frontexin operatiivista yhteistyötä jäsenvaltioiden
välillä sekä suhteessa kolmansiin maihin
kehitetään. Rajaviranomaisten työn tukemiseksi
luodaan käytännönläheinen käsikirja
ja oikeudelliset perusteet yhteisten rajaturvallisuuden asiantuntijaryhmien
käyttämiselle.
Schengenin tietojärjestelmän päivittämisessä (SIS
II) pyritään saamaan valmiiksi tarvittavat oikeudelliset
säädökset ja varmistamaan SIS II:een
liittyvän uuden tekniikan toimivuus. Uusien jäsenvaltioiden
sisärajatarkastusten poistamista koskevaa neuvoston päätöstä valmistellaan
arvioimalla uusien jäsenvaltioiden kykyä noudattaa
Schengenin säännöstön määräyksiä.
SIS II:ta koskeva säännöstö voidaan kuitenkin
arvioida vasta sen jälkeen kun SIS II -järjestelmä voidaan
ottaa käyttöön uusissa jäsenvaltioissa.
Viisumipolitiikassa uudistetaan lainsäädäntöpohja
sekä yhteinen konsuliohjeistus. Viisumipolitiikassa pyritään
hyödyntämään uutta teknologiaa
erityisesti kehittämällä viisumitietojärjestelmän
tekniikkaa ja ottamalla käyttöön biometriset
tunnisteet. Viisumihelpotussopimusneuvotteluita jatketaan tarpeellisuus
harkinnan mukaisesti kolmansien maiden kanssa.
Turvallisuuden vahvistaminen
Lainvalvonta- ja oikeusviranomaisten välistä tiedonvaihtoa
tehostetaan ottaen huomioon kolmannen pilarin tietosuojaa käsittelevä puitepäätös
sekä saatavuusperiaatetta koskeva puitepäätös.
Erityinen painopiste on operatiivisen yhteistyön tehostaminen
erityisesti jäsenvaltioiden sisärajoilla. Tiedusteluun
pohjautuvaa lainvalvontatyötä edistetään.
Terrorismin torjunnassa painotetaan jo tehtyjen päätösten
ja strategioiden täytäntöönpanoa sekä jo
olemassa olevien yhteistyökanavien tehokkaampaa käyttöä unionin
johdonmukaisen toiminnan takaamiseksi. Europolin edelleen kehittämisen
tarvetta tutkitaan samoin kun vahvistetaan Europolin ja Eurojustin
välistä yhteistyötä. Tulliyhteistyön
monivuotisen toimintaohjelman täytäntöönpanoa
jatketaan. Eurooppa-neuvoston kesäkuussa 2005 hyväksymän
huumeiden vastaisen toimintaohjelman täytäntöönpanoa
jatketaan.
Järjestäytyneen rikollisuuden torjunnan ohella
pyritään torjumaan ja kontrolloimaan tavanomaista
rikollisuutta. Yksi tärkeä elementti tässä yhteydessä on
korruption vastaisen verkoston perustaminen. Poliisiakatemian kehittämisestä käydään
keskustelu sitä koskevan toisen arviointiraportin pohjalta.
Rikoksentorjuntaverkoston vahvistamista koskeva päätös
pyritään tekemään viimeistään
vuonna 2006. Neuvostossa käsitellään
myös komission tiedonantoa EU:n rikostilastoista.
Rajat ylittäviä kriisejä koskeva
yhdennetty EU:n kriisinhallintajärjestelmä otetaan
käyttöön heinäkuussa 2006. Komission
arviointiraportin pohjalta jatketaan pelastuspalvelukapasiteetin kehittämistä laajoja
terroristi-iskuja silmällä pitäen. EU:n
kykyä vastata erityyppisiin suuronnettomuuksiin parannetaan
mm. EU:n nopean toiminnan elementtejä vahvistamalla. Neuvostossa
pyritään saavuttamaan yksimielisyys yhteisömekanismista
sekä asetuksesta nopean toiminnan välineistä.
Viimeaikaisten kolmansissa maissa tapahtuneiden terroristi-iskujen
sekä luonnonkatastrofien johdosta on syytä tutkia
EU:n jäsenvaltioiden välisen yhteistyön
tiivistämistä EU-kansalaisia koskevassa konsulitoiminnassa.
Tsunamitoimintasuunnitelman jatkotyössä painotetaan konsulityön
ohella pelastustoimien koordinoinnin parantamista sekä humanitaarisen
avun että sotilaallisen kapasiteetin käytössä.
Tämä edellyttää tarvittavan
koordinaatiojärjestelmän luomista Brysseliin samoin
kuin tehokkaampaa yhteistyötä jäsenvaltioiden
välillä.
Oikeuden vahvistaminen
Vastavuoroisen tunnustamisen periaate on keskeinen elementti
rikos- ja siviilioikeuden alan yhteistyössä. Oikeuden
alueen vahvistamisessa on erityisen tärkeää eurooppalaisen
oikeuskulttuurin luominen, joka perustuu erilaisten oikeusjärjestelmien
monimuotoisuuden tunnustamiseen. Siksi on tärkeää tukea
tuomareiden ja oikeusviranomaisten verkoston toimintaa.
Neuvoston käsittelyssä priorisoidaan vuoden 2006
aikana puitepäätöstä vapausrangaistusten täytäntöönpanon
siirrosta tuomitun koti- tai asuinvaltioon, puitepäätöstä tuomioiden
huomioon ottamisesta Euroopan unionin jäsenvaltioiden
välillä uudessa rikosprosessissa sekä neuvoston
päätöstä rikostuomioita koskevien
tietojen toimittamisesta.
Perusoikeusvirasto pyritään saamaan toimintakykyiseksi
vuoden 2007 alusta lähtien.
Ulkosuhteet
Ulkosuhteissa täytäntöönpannaan
EU:n oikeus- ja sisäasioita koskevaa ulkosuhdestrategiaa.
Erityisesti keskitytään Euroopan naapuruusinstrumentin
täytäntöönpanoon, Länsi-Balkaniin, EU:n
ja Venäjän välisen vapauden, oikeuden
ja turvallisuuden alueen toimintaohjelman edistämiseen
sekä yhteistyöhön Yhdysvaltojen kanssa (vahvistettu
turvallisuusasioita koskeva dialogi (ESD), terrorismi).