Perustelut
Hallituksen esityksessä ehdotetaan syyttäjäntoimi
järjestettävän kihlakunnittain siten,
että syyttäjänvirasto voi koostua yhdestä tai
useammasta kihlakunnasta. Tarkoitus on, että paikallisviranomaisina
toimivat syyttäjänvirastot muodostetaan nykyisistä yhteistoiminta-alueista.
Tämän lisäksi paikallisina syyttäjäviranomaisina
tulisivat toimimaan Helsingin kihlakunnan syyttäjänvirasto
ja Ahvenanmaan maakunnansyyttäjänvirasto.
Hallituksen esityksen tavoitteena on tehostaa syyttäjälaitoksen
johtamista ja ohjaamista, parantaa toiminnan tuottavuutta ja laatua,
vapauttaa voimavaroja varsinaisiin syyttäjäntehtäviin hallintotehtäviä keskittämällä,
kohdentaa syyttäjien voimavaroja ja erityisasiantuntemusta
sinne, missä niitä tarvitaan eniten, tasata juttumääriä sekä muutoinkin
turvata nykyistä tasapuolisemmat syyttäjäpalvelut
eri puolille maata.
Hallintovaliokunta on hallintoselonteosta antamassaan mietinnössä todennut,
että syyttäjäntoimessa ei ole saadun
selvityksen mukaan juurikaan palvelupisteessä annettavia
välittömiä, kansalaisten tarvitsemia
palveluja. Kansalaiset asioivat muutoinkin varsin vähän
paikallisissa syyttäjäyksiköissä.
Lisäksi valiokunta on todennut, että syyttäjäpalveluja
ovat oikeasisältöiset ja oikea-aikaiset syyteharkinnalliset
ratkaisut sekä tehokas rikosasioiden ajaminen alioikeuksissa
ja ylioikeuksissa. Syyteharkinnallisten ratkaisujen edellytyksenä on
puolestaan oikeasisältöinen ja oikea-aikainen
yhteistyö esitutkintaa johtavan ja suorittavan poliisin
sekä syyttäjän välillä.
Syyttäjä asioi viranomaistoimintoketjussa esitutkintaa
johtavan ja suorittavan poliisin kanssa, mutta ei niinkään
järjestys- ja hälytyspalveluja tuottavan poliisin
kanssa.
Riittävän suurissa hallinnollisissa kokonaisuuksissa
on myös mahdollista mukauttaa henkilöstön
rakenne ja resurssijako syyttäjäntoimen vaatimuksiin.
Kansalaisten oikeusturvan kannalta valiokunta tähdentää,
että syyttäjällä on oltava riittävät
mahdollisuudet perustyöhönsä. Valiokunta
on mainitussa mietinnössään pitänyt joka
tapauksessa välttämättömänä,
että palvelutoimistojen määrä pysyy
nykytasolla (HaVM 2/2006 vp — VNS
2/2005 vp). Saadun selvityksen mukaan näin
tulee tapahtumaan. Tämä on tärkeää syyttäjien
paikallistuntemuksenkin kannalta. Poliisin organisaatio rakentuu
omista lähtökohdistaan. Syyttäjän
toimipaikkaverkosto on järjestettävä ottaen
huomioon myös poliisin kanssa tehtävän
yhteistyön vaatimukset.
Hallituksen esityksestä ilmenee, että syyttäjänvirastojen
toimialueista ja päätoimipaikoista ehdotetaan
päätettäväksi valtioneuvoston
asetuksella. Palvelutoimistojen perustamisesta ja lakkauttamisesta
säädettäisiin puolestaan oikeusministeriön
asetuksella.
Valiokunta toteaa, että lakiehdotus vastaa eduskunnan
hyväksymän hallintoselontekoa koskevan mietinnön
linjauksia. Hallinnon kehittämistä koskevat ratkaisut
joudutaan tekemään vallitsevien olosuhteiden pohjalta
ja tapahtunut kehitys huomioon ottaen.
Hallituksen esityksestäkin ilmenee, että oikeusministeriöllä on
vastuu syyttäjälaitokselle säädettyjen
tehtävien hoitamiseksi tarvittavien resurssien riittävyydestä.
Saadun selvityksen mukaan vuoden 2007 valtion talousarvioesityksessä syyttäjälaitokselle
osoitettu toimintamääräraha (HE
122/2006 vp) ei riitä kattamaan nykyisiä henkilöstömenoja.
Vaarana on, että syyttäjänvirkoja joudutaan
jättämään täyttämättä noin
20 ja toimistohenkilökunnan virkoja noin 10. Siirtyvä määräraha
ei riitä virkojen täyttämiseen. Vuoden
2007 toiminta- ja taloussuunnitelma on mitoitettu 300 syyttäjälle,
mikä merkitsee yli 20 syyttäjähenkilötyövuoden
vähennystä vuoden 2005 toteutumaan verrattuna.
Valiokunnan käsityksen mukaan organisaation kehittämistoimilla
ei kyetä kattamaan henkilöstövajausta
ilman vaikutuksia kansalaisten oikeusturvaan sekä yksittäistapauksissa
myös perus- ja ihmisoikeuksiin. Valtion tuottavuusohjelmaan liittyvät
henkilöstötarkistukset on tarkoitettu kytkettäväksi
aitoon tuottavuuden lisääntymiseen (HaVM 2/2006
vp).
Kihlakunnansyyttäjien ja apulaissyyttäjien toimivaltaa
ehdotetaan hallituksen esityksessä täsmennettäväksi
siten, että he ovat toimivaltaisia koko maassa rangaistusmääräysasioissa
ja niissä asioissa, jotka voidaan käsitellä kirjallisessa
menettelyssä, joka on tarkoitettu tehostamaan yksinkertaisimpien,
vastaajan myöntämien, asioiden käsittelyä.
Hallintovaliokunta kiinnittää toimivaltakysymykseen
huomiota siltä osin, että lakivaliokunta arvioisi
asiaa myös kansalaisen näkökulmasta luottamus-
ja oikeusturvanäkökohtien pohjalta.
Valiokunta tähdentää hyvän
henkilöstöpolitiikan noudattamista uudistuksessa,
jotta uudistuksen toimeenpano voidaan toteuttaa onnistuneesti. Lähtökohtana
tulee olla nykyisten palvelussuhteen ehtojen turvaaminen. Kaikki
virkamiehet voitaisiin myös siirtää uusiin
yksiköihin virkoineen ja virkanimikkeineen. Saadun selvityksen
mukaan näin on menetelty käräjäoikeuslain muuttamisen
yhteydessä vuonna 2005 (HE 230/2004
vp — LaVM 5/2005 vp).
Lisäksi sama periaate on omaksuttu ulosoton organisaation
osalta hallituksen esityksessä HE 83/2006 vp.