Perustelut
Yleistä
Hallintovaliokunta on arvioinut hallituksen esitystä toimialansa
huomioon ottaen ulosoton hallinnon osalta.
Valtionhallinnon uudistamistyössä tähdätään parempaan
tuottavuuteen edistämällä eri keinoin
tehokkuutta ja taloudellisuutta. Samalla halutaan turvata palvelujen
saatavuus ja laatu.
Ulosottolaitoksessa samoin kuin oikeusministeriön hallinnonalalla
yleensäkin menot ovat jo usean vuoden ajan olleet suuremmat
kuin talousarviossa myönnetyt määrärahat,
minkä vuoksi taloudellinen liikkumavara on supistunut.
Valtaosa menoista on sitoutunut pysyvän henkilöstön palkkoihin.
Ulosottolaitoksen tehokkuutta ja taloudellisuutta pyritään
edistämään hyödyntämällä yksikkökokojen
suurentamisella saavutettavia mittakaavaetuja ja kehittämällä ulosoton
toimintaprosesseja. Keskeiseksi tavoitteeksi on asetettu resussien
kohdentaminen, niiden tehokas käyttö sekä kustannusten
kasvun hillitseminen pitkällä tähtäimellä.
Hallintovaliokunta toteaa, että ulosoton keskeisenä tehtävänä on
oikean perimistuloksen aikaansaaminen mahdollisimman nopeasti. Ulosoton
tulee lisäksi kyetä puuttumaan ulosottoa välttelevien
velallisten väärinkäytöksiin
ja torjumaan osaltaan harmaata taloutta. Edelleen ulosottomenettelyn
tulee olla yhtenäistä koko maassa. Ulosottolainsäädäntöä ja
-käytäntöä onkin kehitetty siten,
että koko toimintaprosessi, mukaan lukien palvelujen tuottaminen,
painottuu sähköiseen asiointiin ja henkilötyöpanos voidaan
kohdentaa asianosaisten oikeusturvan toteuttamisen ja palvelujen
laadun kannalta olennaisiin asioihin.
Ulosotossa edellä kuvattua kehittämislinjaa voidaan
pitää luontevana myös ulosoton asianosaisten,
velkojien ja velallisten, palveluntarve huomioon ottaen. Suurin
osa velkojista on saadun selvityksen mukaan ammattimaisia toimijoita.
Velkojan edustajat tai velkoja niissä tapauksissa,
joissa yksityinen kansalainen on velkojan asemassa, asioi harvoin
henkilökohtaisesti ulosottoviranomaisten kanssa. Valtaosaltaan velkojien
asiointi ulosoton kanssa tapahtuu sähköisesti,
postin välityksellä tai puhelimitse. Vastaavasti
ulosottovelallisen henkilökohtainen tapaaminen on yleensä tarpeen
vain viranomaisen aloitteesta tiettyä toimitusta varten.
Esimerkiksi maksusuoritukset tapahtuvat lähes aina pankin välityksellä ja
velallisen varallisuutta koskevat tiedot saadaan suureksi osaksi
sähköisistä rekistereistä.
Sähköisen asioinnin merkityksen velkojien
ja ulosoton välisessä kanssakäymisessä arvioidaan tulevaisuudessa
entisestäänkin kasvavan. Kun velallinen haluaa
oma-aloitteisesti ottaa yhteyttä ulosottoviranomaisiin,
hänen kannaltaan on tärkeää,
että viranomainen on helposti tavoitettavissa ja kohtuullisen
lähellä olevassa paikassa tavattavissa. Valiokunta
tähdentää myös ulosoton kannalta
olevan tärkeää, että perintätyötä tekevät
avustavat ulosottomiehet (esityksen mukaan virkanimike muuttuu kihlakunnanulosottomieheksi)
ovat mahdollisimman lähellä ulosottovelallisia
ja tuntevat heidän olosuhteensa.
Valiokunta painottaa, että palvelujen laatu ja kattavuus
on varmistettava tulevaisuudessakin ylläpitämällä riittävän
kattavaa palveluverkkoa, kehittämällä sähköistä asiointia
sekä kehittämällä palvelun laatua
ja asiantuntevuutta. Myös yhteispalvelua on hyödynnettävä mahdollisuuksien
mukaan.
Paikallinen hallinto
Ulosottopiirejä on nykyisin 51. Piirien lukumäärä perustuu
oikeusministeriön tekemiin päätöksiin
yhteistoiminta-alueista. Hallituksen esityksen mukaan tarkoitus
on, että ulosottopiirien määrä vähenee
22:een. Nykyisten toimipaikkojen määrästä ei
kuitenkaan ole tarkoitus luopua.
Valiokunta pitää tärkeänä palvelujen
turvaamisen kannalta sitä, että esityksen mukaan
yhteispalvelutoimin arvioidaan saatavan jopa nykyistä enemmän
palvelupisteitä yhteistyössä kunnan viranomaisten
kanssa ja myös sellaisille paikkakunnille, joilla ei ole
nykyisin valtion paikallishallinnon toimintoja. Kaikki toimipaikat eivät
kuitenkaan olisi niin sanottuja täydenpalvelun yksikköjä.
Valiokunta tähdentää, että niissä tulee
kuitenkin voida panna ulosottoasia vireille ja tavata velallista
tai velkojaa sovittuna aikana. Kuten edellä on todettu,
velkojien osalta valtaosa asioinnista perustuu sähköiseen
viestintään, puhelinyhteyteen ja postiin. Jos
ulosottoasian hoitaminen edellyttää sitä,
että avustava ulosottomies tapaa henkilökohtaisesti
asianosaista, joka ei asu paikkakunnalla, avustavan ulosottomiehen
tehtävänä on matkustaa lähimpänä asianosaista
olevaan toimipaikkaan tai yhteispalvelupisteeseen häntä tapaamaan.
Aiemmin lausuttua täydentäen valiokunta toteaa,
että ulosoton piirikoon suurentaminen lisää mahdollisuuksia
erikoistumiseen ja vaikeita ulosottoasioita käsittelevän
erikoisperinnän laajentamiseen. Myös henkilöstön
koulutus ja henkilöstöhallinto voidaan järjestää nykyistä tehokkaammin.
Lisäksi voidaan edistää suuremman yhtenäisyyden
saavuttamista käytännön menettelytavoissa
ja lainkäyttöratkaisuissa. Olennaista valiokunnan
näkemyksen mukaan on, että ulosoton paikallishallinto
kykenee myös vastaisuudessa hoitamaan ulosoton tehtävät
tehokkaasti ja laadukkaasti sekä turvaamaan palvelujen
saatavuuden maan eri osissa.
Valiokunta korostaa, että ulosottopiirien lukumäärästä päättäminen
tulee kuulua valtioneuvoston yleisistunnolle. Sen sijaan toimipaikkojen
sijaintipaikat voidaan määrätä oikeusministeriön
päätöksellä.
Valiokunta kiinnittää vielä lakivaliokunnan huomiota
henkilöstön asemaan muutosprosessin onnistumisen
takaamiseksi.
Ulosoton keskushallinto
Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että ulosoton
väliportaan hallinnosta luovutaan. Nykyisin lääninhallitusten
oikeushallinto-osastolle kuuluvat tehtävät siirretään
myöhemmin perustettavalle ulosoton keskusvirastolle. Myöskin oikeusministeriön
oikeushallinto-osaston ulosottoyksikölle nykyisin kuuluvat
operationaaliset tehtävät siirrettäisiin
mainitulle hallintovirastolle.
Hallituksen esityksen mukaan tavoitteena on tehokas operatiiviseen
johtamiseen keskittyvä keskushallinnon yksikkö.
Sillä olisi selkeä tehtävänjako
hallinnonalan strategiseen johtamiseen keskittyvän oikeusministeriön
kanssa. Tarkoituksena on säilyttää keskusvirastossa
se ulosotto-oikeuden ja käytännön erityisosaaminen,
joka on nykyisissä lääninhallitusten
oikeushallinto-osastoissa.
Saadun tiedon mukaan lääninhallituksissa ulosotto
hoidetaan nykyisin yhteensä noin 15 henkilötyövuoden
voimin. Valiokunta katsoo hallinnon ja operatiivisten ohjaustehtävien keskittämisen
perustettavaan hallintovirastoon mahdollistavan erikoistumisen ja
käytettävissä olevien resussien nykyistä tehokkaamman
hyödyntämisen. Ulosoton ohjaus- ja hallintotehtävät
ovat luonteeltaan pääosin valtakunnallisia. Alueellisen
asiantuntemuksen tarve on lisäksi jo nykyisin vähäinen.
Paikallisten ulosottoyksiköiden määrän
vähentyessä suunniteltuun 22:een, alueelliselle
hallinnolle ei ole enää perustetta. Valiokunta
ei muutoinkaan näe tässä tapauksessa
asianmukaisena valtakunnallisten tehtävien sijoittamista
johonkin yksittäiseen lääninhallitukseen.
Johtopäätökset
Hallituksen esityksessä mainituista syistä ja
saamansa selvityksen perusteella sekä viitaten hallintoselonteosta
antamaansa mietintöön (HaVM 2/2006
vp) hallintovaliokunta puoltaa hallituksen esitykseen
sisältyvien ulosoton hallintoa koskevien säännösten
hyväksymistä ulosoton piirijaosta päättämistä ja
henkilöstön aseman turvaamista koskevin huomautuksin.