Perustelut
Kuntataloudesta
Valtion ja Suomen Kuntaliiton yhteisten arvioiden mukaan kuntien
taloustilanne heikkenee selvästi vuonna 2003. Vuosikatteen
arvioidaan alenevan 1,4 miljardiin euroon vuoden 2002 noin 2,3 miljardista
eurosta. Vuonna 2004 kuntien vuosikatteen arvioidaan alenevan edelleen,
vaikka toimintamenojen kasvu näyttää hieman
hidastuvan. Kuntien talous kääntyy alijäämäiseksi
kuluvana vuotena ja pysyy alijäämäisenä aina
vuoteen 2007 saakka ulottuvan tarkastelukauden.
Kunnallistalouden vaikeuksien voidaan nähdä johtuvan
suurelta osin valtion toimenpiteistä. Kunnallisverotuksen
verovähennysten korottaminen on vuodesta 1997
aiheuttanut kunnille noin 800 miljoonan euron kompensoimattomat veromenetykset.
Kunnallisverotuotot ovatkin veropohjan kaventumisen myötä kääntyneet
laskuun kuluvana vuonna. Myös yhteisöveron tuotto
alenee tehtyjen yhteisöveroleikkausten ja yhteisöverokertymän
pienentymisen johdosta. Samanaikaisesti kuntien toimintamenot ovat
kasvaneet kustannustason nousun sekä uusien ja laajentuneiden
tehtävien takia.
Rahoituksen riittävyydessä on huomattavia alueellisia,
kuntaryhmittäisiä ja kuntakohtaisia eroja. Rahoitusongelmat,
jotka osassa kuntia ovat syntyneet pitemmän ajanjakson
kuluessa ja joita kuvaavat velkaantumisen kasvu ja veroprosenttien
nousu, keskittyvät lähinnä alle 6 000 asukkaan
kuntiin sekä alueellisesti Pohjois- ja Itä-Suomeen.
Toisaalta vakavissa taloudellisissa vaikeuksissa olevia kuntia on
myös muualla maassa, lähinnä sellaisilla
alueilla, jotka ovat kaukana alueellisista keskuksista ja joille
on tyypillistä voimakas väestön väheneminen
ja väestön ikärakenteen muutos. Ongelmia
on myös suurissa kunnissa, esimerkiksi Helsingissä.
Katettavia alijäämiä peräkkäisiltä vuosilta
2000—2002 on noin sadalla, pääosin alle
10 000 asukkaan kunnalla. Kuntakohtaisesti taloudellista
rasitusta lisäävät väestön
vähenemisen lisäksi terveydenhuollon menojen kasvu,
ikärakenteesta johtuva kustannusten lisääntyminen
ja työttömyys. Väestön väheneminen
vähentää myös asukasluvun perusteella
määräytyviä valtionosuuksia.
Alueilla, joilla väestö kasvaa, kuntatalouden
heikkeneminen johtuu erityisesti siitä, että toimintamenot
kasvavat tulorahoitusta nopeammin.
Ansiotulojen verotuksen keventämisen kompensointi
kunnille
Kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen korotuksen
arvioidaan pienentävän kuntien verotuloja 359
miljoonalla eurolla vuonna 2004. Kuntien menetykset on tarkoitus
kompensoida täysimääräisesti
korottamalla kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten
valtionosuutta.
Saadun selvityksen mukaan toimenpiteen kuntakohtaiset, alueelliset
ja kuntaryhmittäiset nettomuutokset (verotulojen väheneminen / valtionosuuden
kasvu) ovat vähäisiä. Valtionosuusprosenttien
korotuksen kautta kompensaatio kohdentuu kuntakohtaisesti hyvällä tarkkuudella
verotulojen alenemista vastaavasti.
Valiokunta puoltaa ansiotulojen verotuksen keventämisen
kompensointia kunnille hallituksen esittämällä tavalla.
Samalla valiokunta kiinnittää huomiota niihin
ongelmiin, joita toistuva kunnallisverotuksen veropohjan kaventaminen kunnallistaloudelle
aiheuttaa.
Muut hallituksen esitykseen sisältyvät valtionosuusprosenttien
korotukset
Kuntien valtionosuusprosentin korotus hallituksen esityksessä koostuu
kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen korotuksen kompensaation lisäksi
seuraavista osista: sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän
turvaaminen (0,49 prosenttiyksikköä),
valtionosuuksien tasausjärjestelmän uudistaminen
(0,03 prosenttiyksikköä), perustamishankkeiden
arvonlisäverokuittaus (0,01 prosenttiyksikköä)
sekä syrjäytymisuhan alaisten lasten
ja nuorten palveluihin irrotetun määrärahan
palauttaminen valtionosuuteen (0,05 prosenttiyksikköä).
Valtionosuusprosentin korottaminen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän
toimivuuden turvaamiseksi merkitsee tulevana vuotena noin 53,5 miljoonan
euron suuruista käyttömenojen valtionosuuden lisäystä.
Samanaikaisesti erityisvaltionosuuksien 22 miljoonan euron vähennykset
(momentit 33.32.37, 33.32.38 ja 33.33.32), maahanmuuttajien toimeentuloturvan
rahoitukseen siirrettävä 12 miljoonaa euroa ja
kustannustason noususta johtuvan sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten
valtionosuuden kompensoiminen 18 miljoonaa euroa täysimääräisiä laskennallisia
kustannuksia pienempänä merkitsevät yhteisvaikutukseltaan
52 miljoonan euron menetyksiä kunnille
Valiokunta pitää hallituksen esityksessä ehdotettuja
valtionosuusprosenttien korotuksia perusteltuina ja yleiskatteisen
valtionosuusjärjestelmän mukaisina. Samalla valiokunta
viittaa jäljempänä lausuttuun koskien
sosiaali- ja terveydenhuollon todellisten menojen ja valtionosuuksien
välistä suhdetta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon menokehityksestä
Kuntien talous- ja toimintatilaston mukaan vuonna 2001 kuntasektorin
sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannukset
olivat 12,56 miljardia euroa ja investointimenot 310 miljoonaa euroa.
Edellisen vaalikauden aikana kuntien lakisääteisiä tehtäviä on
lisätty valtion talousarvioiden mukaan 340 miljoonalla
eurolla sosiaali- ja terveydenhuollossa. Samanaikaisesti tehtyjen
päätösten seurauksena maksutulot ovat
vähentyneet arviolta 70 miljoonalla eurolla.
Kustannuskehitys, lakisääteisten tehtävien
aiheuttamat menojen lisäykset sekä erityiset sosiaali-
ja terveydenhuollon menopaineet huomioon ottaen kuntien
sosiaali- ja terveydenhuollon menot näyttävät
ylittävän 15 miljardia euroa vuonna 2004. Sosiaali-
ja terveydenhuollon laskennallisten valtionosuuksien kokonaismääräksi
muodostuu valtion ensi vuoden talousarvioesityksen mukaan 3,34 miljardia
euroa. Mainittakoon tässä yhteydessä vielä,
että lakisääteisten tehtävien
vaatimien investointien rahoitus on käytännössä jäänyt
yksin kuntien vastuulle. Sanottu koskee myös opetus- ja
kulttuuritoimen perustamishankkeita.
Vaikka kuntasektorin toimintamenojen kasvun arvioidaan hidastuvan
vuonna 2004, eivät valtionosuuksien korotukset riitä kattamaan
sosiaali- ja terveydenhuollon toimintamenojen kasvua, kun samanaikaisesti
verotulokehitys heikkenee.
Valtion vuoden 2004 talousarvioesityksen kuntien kannalta lievästi
kiristävä vaikutus johtuu siitä, että kustannustason
nousuun perustuva käyttökustannusten valtionosuuksien
indeksitarkistus ehdotetaan tehtäväksi
75 prosentin suuruisena laskennallisista kustannuksista. Viime vuosina
indeksitarkistus on ollut vain puolet laskennallisista kustannuksista.
Tämän vuoksi valtion ja kuntien välinen
kustannustenjako on tosiasiallisesti muuttunut pysyvästi
nykyisessä valtionosuusjärjestelmässä.
Valiokunta toteaa, että laissa säädetystä kustannustenjaosta
poikkeaminen valtioneuvoston päätöksellä on
ongelmallinen perustuslain kannalta (vrt. PeVL 50/2001 vp).
Valiokunta lähtee myös siitä, että kustannustason
nousu kompensoidaan kunnille täysimääräisenä.
Kuntapolitiikka
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että valtio sitoutuu toteuttamaan pitkäjänteistä ja
vakaata kuntapolitiikkaa. Kunnallisten peruspalvelujen saatavuus
ja laatu on turvattava koko maassa kohtuullisella vero- ja maksurasituksella.
Tämän vuoksi on luotava kuntien ja valtion
yhteistyöllä koordinoitu, kuntien eri tehtävät
ja erilaiset olosuhteet huomioon ottava, kokonaisvaltainen linjaus.
Kuntapolitiikalla on huolehdittava valtion ja kuntien yhteisvastuusta
hyvinvointiyhteiskunnassa, kuntien itsehallinnon turvaamisesta ja
vahvistamisesta sekä varmistuttava peruspalvelujen tasapuolisesta
saatavuudesta maan eri osissa sekä muutoinkin kuntien tehtävien edellyttämästä rahoituksesta.
Tässä suhteessa tärkeä avaus
on käynnistyvä peruspalveluohjelmamenettely ja
siihen liittyvä peruspalvelubudjetti. Kuntien talouden
kannalta merkityksellinen on myös vuoteen 2005
mennessä tehtävä arvio kuntien rahoitus-
ja valtionosuusjärjestelmän kokonaisuudistuksesta.
Vuodesta 2005 on tarkoitus myös uudistaa kuntien valtionosuusjärjestelmää.
Valiokunta viittaa tässä yhteydessä vielä valtiovarainvaliokunnan
mietinnön (VaVM 36/2002 vp) pohjalta
eduskunnan hyväksymään lausumaan, jossa
edellytetään hallituksen huolehtivan siitä,
että kuntien veropohja ja valtionosuuksien määrä nostetaan
tasolle, joka turvaa kuntien palvelutuotannon perustuslain edellyttämät
riittävät voimavarat (ks. myös PeVL 41/2002
vp ja HaVL 30/2002 vp).