Perustelut
Puitepäätösehdotuksen tarkoituksena
on perustaa matkustajarekisteritietojen (PNR-tietojen) keräämistä,
lähettämistä ja analysointia koskeva eurooppalainen
järjestelmä. Ehdotuksen mukaan jäsenvaltiot
antavat tai yhdenmukaistavat lentoliikenteen harjoittajille asetettavia
lainsäädännöllisiä vaatimuksia,
jotka koskevat PNR-tietojen lähettämistä toimivaltaisille
viranomaisille terrorismirikosten ja järjestäytyneen
rikollisuuden ehkäisemiseksi ja torjumiseksi. Ehdotettu
puitepäätös ei koske EU:n sisäisiä lentoja
lukuun ottamatta kuitenkaan niitä lentoja, jotka yhdistävät
kaksi EU:n sisäistä lentokenttää ja jotka
ovat samalla osa EU:n ulkopuolelle ulottuvaa kansainvälistä lentoreittiä.
Euroopan unionin yksi perustavoitteista on luoda unionista
vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue, jonka sisällä henkilöt
voivat liikkua jäsenvaltiosta toiseen ilman sisärajatarkastuksia.
Vapaan liikkuvuuden alue on juuri laajennut kattamaan 22 jäsenvaltiota.
Tätä voidaan pitää yhtenä merkittävimmistä saavutuksista, jolla
unioni on helpottanut kansalaistensa ja unionin alueella asuvien
ja oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten arkea.
Vapaan liikkuvuuden alueen toteuttamiseksi tarvitaan tehokasta ulkorajavalvontaa.
Valiokunnan näkemyksen mukaan ehdotetun eurooppalaisen
PNR-järjestelmän valmistelussa on punnittava huolellisesti
järjestelmästä aiheutuvat seuraukset
yksilön näkökulmasta. Valiokunta tukee
sinänsä ehdotuksen päämääriä torjua
terrorismia ja järjestäytynyttä rikollisuutta.
Euroopan unionilla on PNR-tietojenvaihtoa koskevat sopimukset
voimassa Yhdysvaltojen (EUVL L N:o 204, 4.8.2007, s.16) ja Kanadan (EUVL
L N:o 82, 21.3.2006, s.14) kanssa. Unionin jäsenvaltioista
Yhdistyneellä kuningaskunnalla on oma kansallinen PNR-järjestelmä. Valiokunta
pitääkin tärkeänä,
että PNR-tietojen käytön hyödyllisyydestä saadaan
selvitys jo olemassa olevan kokemuksen perusteella. Viranomaisilla
on pääsy PNR-tietoja suppeampiin API-tietoihin
(Advance Passenger Information, 2004/82/EY, 15.7.2005/579)
ja saadun selvityksen perusteella myös mahdollisuus saada
käyttöönsä ehdotuksen mukaiset
PNR-tiedot yksittäisen tutkinnan yhteydessä. Valiokunta
tähdentää, että jäsenvaltioiden
on ensisijaisesti pyrittävä luomaan unionille
yhtenäinen, kustannustehokas ja tietosuojasäännösten
mukainen järjestelmä erillisten kansallisten järjestelmien
sijasta.
Asiantuntijakuulemisessa on käynyt ilmi, että jotkut
jäsenvaltiot ovat jo ehdottaneet eurooppalaisen
PNR-järjestelmän soveltamisalan laajentamista
kattamaan myös EU:n sisäiset lennot sekä muiden
rikosten kuin terrorismirikosten ja järjestäytyneen
rikollisuuden ehkäisemisen ja torjumisen. Ehdotuksen valmisteluvaiheessa jonkin
verran kannatusta on saanut myös soveltamisalan laajentaminen
maa-ja meriliikenteeseen. Valiokunta painottaa, että ehdotuksessa tällä hetkellä olevat
avoimet kysymykset selvitetään tarkoin ennen kuin
ehdotuksen soveltamisalan laajentamista ryhdytään
pohtimaan.
Valiokunnan käsityksen mukaan ehdotuksen tietosuojasäännöksiä on
täsmennettävä. Rekisteröidyn
yksityisyyden suoja ja oikeusturva on voitava varmistaa kaikissa
henkilötietojen käsittelyvaiheissa. Valtioneuvoston
tavoin myös valiokunta pitää ehdotettuja
PNR-tietojen säilyttämisaikoja pitkinä.
Ehdotuksen oikeusperustaan liittyvistä, jäljempänä tarkemmin
selostetuista ongelmista aiheutuu myös epäselvyyksiä siihen, mitä tietosuojasääntelyä
eurooppalaiseen
PNR-järjestelmään sovellettaisiin. Riittävä tietosuojan
taso on varmistettava myös silloin, kun tietoja luovutetaan
kolmannen maan viranomaisille. Lisäksi ehdotuksen ja siihen
sovellettavaksi ehdotetun tietosuojapuitepäätöksen
(KOM (2005) 475 lopull.) soveltamisalojen välillä vaikuttaa olevan
ristiriita. Tietosuojapuitepäätöstä ei
ole vielä muodollisesti hyväksytty neuvostossa. Hallintovaliokunta
on useissa eri yhteyksissä pitänyt tärkeänä,
että poliisiyhteistyössä ja rikosasioita
koskevassa oikeudellisessa yhteistyössä on voimassa
yhteiset tietosuojasäännökset.
Valiokunta peräänkuuluttaa ehdotuksen taloudellisten
vaikusten välitöntä arviointia. Komissio
pitää eurooppalaisen PNR-järjestelmän ensisijaisena
teknisenä mallina ns. hajautettua mallia, jolloin kustannuksista
vastaisivat yksittäiset jäsenvaltiot. Kustannusten
jakautumisesta päätettäisiin kansallisesti.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös siihen,
että ehdotettu puitepäätös asettaa
ilma-, maa- ja meriliikennemuodot erilaiseen asemaan. Tästä voi
aiheutua merkittäviäkin kilpailullisia vaikutuksia.
Toisaalta voidaan myös todeta, että koska ehdotus
ei kata kaikkia liikennemuotoja, niin se samalla tekee mahdottomaksi
luoda aukoton, turvallisuutta vahvistava eurooppalainen PNR-järjestelmä.
Valiokunnan saaman selvityksen perusteella eurooppalaisen PNR-järjestelmän
oikeusperustaksi ehdotetut SEU VI osaston oikeusperustat (29 artikla,
30 artiklan 1 kohdan b alakohta sekä 34 artiklan 2 kohdan
b alakohta) ovat ongelmallisia. Asiantuntijakuulemisessa on käynyt
ilmi, että EY:n perustamissopimus antaa yhteisölle tarpeellisen
toimivallan antaa lentoliikenteenharjoittajia ja välittäjiä koskevat
säännökset PNR-tietojen keräämiseksi,
säilyttämiseksi ja siirtämiseksi sekä näiden
tietojen saattamiseksi toimivaltaisille lainvalvontaviranomaisille.
Oikea oikeusperusta tältä osin olisi EY:n perustamissopimuksen
lentoliikennettä koskeva 80 artiklan 2 kohta. Sen sijaan
unionilla on toimivaltaa (SEU 30 artikla 1 kohta), kun säädetään
matkustajatietoyksiköiden perustamisesta, toimivaltaisista
viranomaisista, tiedonvaihdosta matkustajatietoyksiköiden
välillä, tiedon siirtämisestä kolmansien
maiden lainvalvontaviranomaisille sekä matkustajatietoyksiköissä olevien
PNR-tietojen säilytysajoista, tietojen saamisesta ja käsittelystä.
Oikeusperustan valinta vaikuttaa myös ehdotukseen soveltuvien
tietosuojasäännösten valintaan.
Edellä esitetyn johdosta valiokunta toteaa, että ehdotukseen
eurooppalaisesta PNR-järjestelmästä sisältyy
vielä useita avoimia kysymyksiä koskien muun muassa
tietosuojasäännöksiä, kustannuksia
ja niiden jakautumista sekä oikeusperustaa. Valiokunta
ottaa näihin kysymyksiin yksityiskohtaisemmin kantaa saatuaan
valtioneuvostolta lisäselvitystä.