Perustelut
Yleistä
Valtioneuvoston vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittinen
selonteko perustuu laajaan turvallisuuskäsitykseen. Selonteon
on tarkoitus kattaa sellaiset turvallisuuskysymykset, jotka kehittyessään
saattavat muodostua uhkiksi ja aiheuttaa merkittävää vaaraa
tai haittaa Suomelle, sen väestölle tai suomalaisen
yhteiskunnan elintärkeille toiminnoille. Kysymys on turvallisuusuhkista,
jotka johtuvat ihmisen aktiivisesta toiminnasta, tahattomista tapahtumista
tai luonnon ääri-ilmiöistä.
Selonteon mukaan yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen
uhkamallisto on rakennettu laajan turvallisuuskäsityksen
pohjalta, ja kuvatut uhkamallit muodostavat Suomen varautumisen
suunnittelun perustan.
Selonteossa käsitellään myös
muita maailmanlaajuisia kysymyksiä, joita ei lähtökohtaisesti
pidetä Suomelle suoranaisina turvallisuusuhkina, kuten
ilmastonmuutos, energian ja vesivarojen niukkuus ja väestöliikkeet,
mutta jotka saattavat kehittyä laajamittaista tuhoa aiheuttaviksi
tai yhteiskuntien vakautta horjuttaviksi ja väkivaltaisiksi
konflikteiksi vaikuttaen samalla turvallisuustilanteeseemme.
Selonteko jakaantuu johdanto-osan lisäksi neljään
pääkokonaisuuteen: kansainväliseen turvallisuuskehitykseen,
turvallisuusympäristön kehityksen vaikutuksiin
Suomeen, Suomen turvallisuus- ja puolustuspoliittiseen toimintalinjaan
sekä Suomen turvallisuuden kehittämiseen. Selonteossa
todetaan sen luovan perustaa valtioneuvoston turvallisuutta ja kansainvälisiä suhteita
käsitteleville muille selonteoille, strategioille
ja ohjelmille, joista mainitaan esimerkkeinä muun muassa
yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategia (YETTS/2006),
sisäisen turvallisuuden ohjelma (2008) ja valtioneuvoston
EU-selonteko.
Suomen ulko-, turvallisuus- ja puolustuspolitiikan tärkeimmät
tehtävät ovat selonteossa ilmaistun toimintalinjan
mukaan Suomen itsenäisyyden, alueellisen koskemattomuuden
ja perusarvojen turvaaminen, väestön turvallisuuden ja
hyvinvoinnin edistäminen sekä yhteiskunnan toimivuuden
ylläpitäminen.
Hallintovaliokunnan toimialan kannalta keskeiset kysymykset,
kuten terrorismi ja kansainvälinen järjestäytynyt
rikollisuus, rajaturvallisuus, väestökysymykset,
suuronnettomuudet, luonnonkatastrofit ja pelastustoimi sekä siviilikriisinhallinta,
näyttävät ensitarkastelulla jäävän
selonteossa varsin niukalle käsittelylle. Tarkempi perehtyminen
osoittaa, että mainitut asiakokonaisuudet ovat esillä,
vaikkakin paljolti hajanaisesti, selonteon eri osioissa. Joka tapauksessa
nämä aihepiirit, joiden voidaan katsoa kuuluvan
sisäisen turvallisuuden alaan, näyttävät
jäävän selonteossa ja siitä tähän
mennessä käydyssä keskustelussa toissijaisiksi
ja vähemmälle huomiolle. Kehittämiseen
tähtäävät toimenpiteet painottuvat
puolustuspolitiikkaan. Tämä voi johtua osin traditiosta,
jossa laajan turvallisuuskäsitteen omaksuminen on kuitenkin verraten
uusi asia. Osin on kysymys selonteon yleisluonteisuudesta, etenkin
valiokunnan toimialalla. Esimerkiksi hallituksen hyväksymässä sisäisen
turvallisuuden ohjelmassa käsitellään tarkemmin
monia keskeisiä laajan turvallisuuskäsitteen piiriin
kuuluvia asioita. Oman toimialansa osalta valiokunta korostaa vielä,
että sinänsä kannatettavien selontekoon
sisältyvien toimintalinjausten perusteella tehtävät
toimenpiteet Suomen turvallisuuden kehittämiseksi jäävät
liian yleiselle tasolle ja toimenpiteiden toteuttamisen kannalta
avoimiksi. Ongelman muodostavat sisäisen turvallisuuden
osalta etenkin selonteosta puuttuvat toimenpide- ja toteuttamissuunnitelmat
ja niukkoihin valtiontalouden kehyksiin pääsääntöisesti
perustuva resursointi. Nämä seikat vähentävät
olennaisesti selonteon merkitystä valiokunnan toimialalla.
Valtiontalouden kehyksien tiukkuus estää valiokunnan saaman
selvityksen perusteella monelta osin selonteossa mainittujen kehittämistoimenpiteiden
konkreettisen
toteuttamisen näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että sisäisen turvallisuuden kysymyksiä ja
linjauksia käsitellään ja niistä keskustellaan
nykyistä kokonaisvaltaisemmin myös eduskunnassa
sekä otetaan kantaa kehittämistoimenpiteisiin.
Tältä osin valiokunta yhtyy toimenpidealoitteessa TPA 58/2007
vp (ed. Kaltiokumpu ym.) sisältyvään kritiikkiin.
Käsittelyssä oleva selonteko ja hallituksen piirissä hyväksytty
sisäisen turvallisuuden ohjelma eivät ole riittäviä toimenpiteitä kansanvaltaisen
järjestelmämme edellyttämän
parlamentissa tapahtuvan yhteiskuntapoliittisen tarkastelun kannalta.
Vaikka ulkoinen ja sisäinen turvallisuus kytkeytyvät
yhä tiiviimmin yhteen, valiokunta pitää perusteltuna
selonteon jakamista vastaisuudessa valmistelutavasta riippumatta eri
osiin, joista yksi käsittelee sisäistä turvallisuutta.
Eduskuntatyön kannalta on lisäksi tarpeen käsittelyn
jakaminen niin, että asiassa hyväksytään
sisäisen turvallisuuden osalta erillinen mietintö,
josta lähtökohtaisesti voidaan keskustella täysistunnossa
myös laajan turvallisuuskäsitteen kokonaisuuden
yhteydessä. Sisäisen turvallisuuden uhkia, ei
sotilaallisia uhkia, voidaan pitää nykytilanteessa
monilta osin kaikkein vakavimpina yhteiskuntiemme uhkatekijöinä,
joiden huomioon ottaminen ja realisoitumisen estäminen
edellyttävät jatkuvaa laaja-alaista ja analyyttistä yhteiskunnallista
keskustelua sekä uusien, nykyistä tehokkaampien
menettelytapojen ja keinojen etsimistä. Samalla valiokunta
tähdentää, että kaikkiin turvallisuusuhkiin
on varauduttava eivätkä varautumistoimenpiteet
eri toimialoilla saa sulkea toisiaan pois.
Terrorismi ja kansainvälinen järjestäytynyt
rikollisuus
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta yhtyy selonteon
arvioon siitä, ettei Suomeen tällä hetkellä kohdistu
erityistä terrorismin uhkaa, vaikka terroriteon mahdollisuutta
ei voidakaan sulkea pois. Terroriteot kuuluvat niihin pitkäaikaisiin
uhkatekijöihin, jotka on kyettävä tunnistamaan
ennakolta ja jotka on kyettävä torjumaan. Terrorismin
ja joukkotuhoaseiden yhdistelmää pidetään
vakavimpana turvallisuusuhkana ainakin Yhdysvaltojen, Venäjän,
Euroopan unionin ja Naton turvallisuusstrategioissa. Suomen on osallistuttava
kansainväliseen yhteistyöhön terrorismin
torjumiseksi kansainvälisissä järjestöissä ja
Euroopan unionin puitteissa. Tiedustelu- ja turvallisuuspalveluilla
on tässä työssä yhteistyökumppaneina
erityinen rooli.
Terrorismin syihin puuttumisen osalta valiokunta korostaa EU:n
vuonna 2005 hyväksymää radikalisoitumisen
ja terrorismin värväyksen vastaisen strategian
ja sen tavoitteiden merkitystä. Samalla valiokunta kiirehtii
selonteossa mainitun kansallisen terrorismintorjunnan strategian
laatimista. Suomi on sitoutunut myös Euroopan
unionin yhteisvastuulausekkeen puitteissa antamaan apua terrori-iskujen
tai niiden uhkan kohdistuessa toiseen unionin jäsenmaahan.
Valiokunta toteaa, että viranomaisten vastuut ja roolit
terrorismintorjunnassa ovat Suomessa selkeät. Kansainvälistä kiitosta
ovat saaneet muun muassa johtosuhteiden selkeys, vaativien ja erityistilanteiden
organisaatiorakenteet, virka-apulainsäädännön
ja valmiussuunnitelmien kattavuus sekä viranomaisyhteistyön
laajuus.
Valiokunta tähdentää lisäksi,
että terrorismin rahoituksen torjuminen on keskeinen viranomaisten
toimintakohde. Etenkin nopeasti laajentuvaa kansainvälistä maksukorttirikollisuutta
käytetään myös terrorismin rahoittamistarkoituksessa.
Järjestäytyneen rikollisuuden kansainvälistyminen,
jolle EU:n ja Schengen-alueen laajentuminen sekä tietoverkkojen
maailmanlaajuisuus tarjoavat uusia mahdollisuuksia, vaikuttaa myös Suomen
rikostorjunnan toimintaympäristöön.
Euroopan poliisivirasto, Europol, on tunnistanut EU:n kannalta
seitsemän merkityksellistä rikollisen toiminnan
ydinaluetta. Erityisesti Europol on kiinnittänyt huomiota
Länsi-Afrikan järjestäytyneen rikollisuuden
kasvavaan rooliin kansainvälisessä EU-maihin vaikuttavassa
järjestäytyneessä rikollisuudessa.
Selonteon toimintalinjoissa on korostettu Venäjän
ulottuvuuden keskeisyyttä, sekä tähdennetty
pohjoismaisen ja Baltian sekä Itämeren ulottuvuuden
tärkeyttä. Valiokunta yhtyy selonteon näkemykseen
ja painottaa Suomen kannalta järjestäytyneen rikollisuuden
torjunnassa erityisesti Venäjän kanssa tehtävän
rikostorjuntayhteistyön toimivuuden merkitystä.
Europol on järjestäytyneen rikollisuuden uhka-arvioissaan
tunnistanut Koillis-Euroopassa tällaisen rikollisuuden
toiminnallisen ydinalueen, jonka keskus sijoittuu Baltian maihin,
lähinnä Liettuaan ja Viroon. Etenkin liettualaiset rikollisryhmät
toimivat saadun selvityksen mukaan poikkeuksellisen aktiivisesti,
monialaisesti ja maantieteellisesti laajalla alueella niin EU:ssa
kuin sen ulkopuolellakin. Yli rajojen tehtävä lainvalvontayhteistyö ja
sitä tukevien rakenteiden ja työvälineiden
luominen ovat välttämättömiä torjuttaessa
tiiviisti verkostoitunutta ja kansainvälisen ympäristön
tarjoamia hyötymis- ja suojautumismahdollisuuksia hyödyntävää rikollisuutta.
Järjestäytyneesti toimivat rikolliset hyödyntävät
tehokkaasti yhteiskuntien laillisia rakenteita muun muassa osallistumalla
yritystoimintaan ja käyttämällä hyväkseen
yrityksiä rikollisessa toiminnassa ja rahanpesussa. Etenkin
talous- ja petosrikollisuuden avulla rikolliset uhkaavat päästä osaksi
yhteiskunnan laillisia rakenteita ja toimintoja. Liiketoimintasektoreita
tai niiden osia voi myös päätyä rikollisten
hallintaan laittoman kilpailuedun ansiosta.
Europolin mukaan rahanpesua voidaan pitää venäläisen
järjestäytyneen rikollisuuden kansainvälisen
toiminnan tärkeimpänä osana. Europolissa
nähdään suurena haasteena se, että venäläinen
järjestäytynyt rikollisuus hyödyntää tehokkaasti
pääomien vapaata liikkuvuutta EU:ssa ja pyrkii
siirtämään laittomasti hankittuja varoja lailliseen
talouteen unionissa etenkin investoimalla yrityksiin ja kiinteistöihin.
Selonteossa todetaan, että tieto- ja kommunikaatiojärjestelmien
häiriöt voivat vaikuttaa laajasti yhteiskunnan
toimintoihin. Vaikka Suomi on vielä välttynyt
huomattavaa vahinkoa aiheuttavilta verkkorikoksilta, tällaisiin
rikoksiin erikoistuneista rikollisryhmistä on kuitenkin
tunnistettu myös suomalaisia jäseniä.
Tietoverkkorikollisuudessa kehitetään jatkuvasti
uusia keinoja tietoverkkoihin kohdistuvissa hyökkäyksissä.
Esimerkiksi yritysvakoilussa hyödynnettyä yhteyden
kaappaamista voidaan käyttää myös yhteiskunnan
keskeisiä rakenteita vastaan. Valiokunta pitää tärkeänä,
että poliisin suorituskykyä sekä laajemminkin
yhteiskunnan toimintakykyä parannetaan tietoverkkorikollisuuden
torjumisessa sekä tieto- ja kommunikaatiojärjestelmiä hyödyntävän
rikollisuuden torjumisessa. Viestintäverkkojen toimivuus
on elintärkeää nykypäivänä.
Tietoverkkojen toimivuuden turvaaminen ja uhkiin varautuminen edellyttävät
tämän vuoksi laajaa kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Kansainvälinen poliisiyhteistyö, Prümin
sopimuksen luomat oikeudelliset puitteet, yhteiset tutkintaryhmät,
tilannekuvat ja kohdevalintamenettely ovat välttämättömiä työkaluja
kansainvälisen järjestäytyneen rikollisuuden
torjunnassa. EU:n puitteissa keskeistä on vapauden, turvallisuuden
ja oikeuden alueen kehittäminen. Poliisin, tullin ja Rajavartiolaitoksen
yhteinen PTR-rikostiedustelu- ja analyysitoiminta on puolestaan
kansallisesti perustavana elementtinä rajat ylittävässä rikostorjunnassa.
Myös lainsäädäntötoimenpitein
sekä yhteistyöllä elinkeinoelämän
ja etujärjestöjen kanssa tulee vähentää järjestäytyneen
rikollisuuden mahdollisuuksia hyödyntää yhteiskunnan
laillisia rakenteita.
Rajaturvallisuus
Suomen ja Venäjän välinen raja on
osa Euroopan unionin ulkorajaa. Maamme on ulkorajavaltiona sitoutunut
tämän rajan tehokkaaseen valvontaan. Samoin Suomi
on korostanut EU:ssa, että rajavalvonta tulee ulkorajavaltioissa
järjestää unionin säännöstön,
yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän sekä Schengenin
sopimuksen suositusten ja parhaiden käytänteiden
mukaisesti. Suomi on ollut myös esimerkkimaana EU:n yhdennetylle
rajaturvallisuusjärjestelmälle.
Selonteossa todetaan Suomen päämääränä olevan
säilyttää hyvä rajaturvallisuustilanne. Erityinen
huomio kiinnitetään itäisen maarajan pitämiseen
turvallisena ja toimivana. Valvonnan painopiste on Kaakkois-Suomen
alueella. Kansainvälisten rajanylityspaikkojen toimintakyky
luvataan turvata sujuvien ja turvallisten rajanylitysten takaamiseksi.
Merialueilla rajavalvonnan painopiste on Suomenlahdella.
Rajavartiolaitoksen juuri vahvistettuun strategiaan sisältyy
merkittävä yhteensä 200 henkilötyövuoden
sisäinen voimavarasiirto vuoteen 2015 mennessä pääkaupunkiseudun
ja kaakkoisrajan rajatarkastusten vahventamiseksi sekä tuottavuusohjelman
toisen vaiheen vähennysvelvoitteen toteuttamiseksi. Saadun
selvityksen perusteella Rajavartiolaitos kykenee säilyttämään toimintakykynsä asianmukaisena
siirroista huolimatta, mikäli teknistä valvontalaitteistoa
kyetään hankkimaan riittävästi
korvaamaan henkilöresursseja.
Hallintovaliokunnan lausunnossa valtiontalouden kehyksistä vuosille
2010—2013 todetaan, että Rajavartiolaitoksen toimintamenomomentin
määrärahavaje on kehyskaudella keskimäärin
13 miljoonaa euroa vuodessa (HaVL 4/2009 vp).
Laitoksen on vähennettävä resursseja
edellä mainittujen siirtojen lisäksi vähintään 200
henkilötyövuodella, jotta toimintamenomomentin
määrärahavaje voidaan kattaa. Vähennys
kohdistettaisiin jälleen kerran valtakunnallisen painopistealueen
ulkopuolella sijaitseviin toimipisteisiin etenkin Lapissa, Kainuussa,
Pohjois-Karjalassa ja Pohjanlahdella. Valiokunta painottaa, että leikkaukset
yhdessä jo aiemmin suunniteltujen voimavarasiirtojen kanssa
laskevat selvästi Rajavartiolaitoksen suorituskykyä alueilla,
joita henkilöstövähennykset uhkaavat. Pääkaupunkiseudun
ja kaakkoisrajan rajatarkastuksia ei voida myöskään
vahvistaa suunnitellulla tavalla.
Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneiden käyttöarvo
jää rajavalvonnassa vähäiseksi
ilman vanhentuneen teknisen valvontajärjestelmän
uudistamista. Valtiontalouden kehyksissä puuttuu tältä osin
hankintamenomomentilta vähintään 6 miljoonaa
euroa. Lisäksi erikseen on ratkaistava merellisen valvontakaluston
uudistamisen edellyttämä rahoitus.
Kansainvälinen toiminta on luonnollinen osa Rajavartiolaitoksen
tehtäviä, ja myös tämän
työn tavoitteena on Suomen sisäisen turvallisuuden vahvistaminen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi on aktiivisesti mukana EU:n rajaturvallisuusviraston
toiminnassa ja sen kehittämisessä. Suomessa toimiviksi
ja tehokkaiksi todettuja toimintamalleja tulee pyrkiä saamaan
yhä vahvemmin osaksi EU:n ja sen jäsenmaiden järjestelmiä.
Tehokkaiden rajavalvontatoimenpiteiden perusedellytyksenä on
oikea rajatilannekuva, johon Frontex on parhaillaan luomassa edellytyksiä.
Frontexin osalta viitataan muilta osin tässä lausunnossa
jäljempänä lausuttuun.
Kahdenvälisessä rajaturvallisuustyössä Venäjä on
Suomen kannalta tärkein yhteistyökumppani. Rajavartiolaitoksella
ja Venäjän Rajavartiopalvelulla on tunnetusti
sujuvat yhteistoimintajärjestelyt kaikilla toiminnan tasoilla
aina johtotasolta paikallisen tason toimintaan saakka. Käytettävissä olevan
tiedon perusteella myös Venäjän Rajavartiopalvelu
on vähentänyt resurssejaan Suomen ja Venäjän
välisellä rajalla. Rajavalvonta on saadun selvityksen
mukaan tästä huolimatta toiminut edelleen hyvin.
Selonteossa muistutetaan kuitenkin, että Venäjän
laaja rajavalvonnan uudelleenjärjestely on yhä meneillään.
Samalla katsotaan, että vaatimukset Suomen kyvylle rajavalvontaan
ja rajatilanteiden hallintaan kasvavat.
Rajavartiolaitoksen rikostorjunnan painopiste on laittoman maahantulon
ja siihen liittyvän ihmiskaupan torjunnassa. Näihin
rikollisuuden muotoihin liittyy usein järjestäytynyt
kansainvälinen rikollisuus. Venäjän Rajavartiopalvelu
on tässäkin suhteessa tärkeä yhteistyökumppani. Kansallisesti
rikostorjuntaan kuuluu keskeisenä elementtinä vakiintunut
ja toimiva PTR-yhteistyö.
Valiokunta ei pidä hyväksyttävänä rahoitusvajeesta
johtuvaa Rajavartiolaitoksen toimintakyvyn heikentämistä,
kun otetaan erityisesti huomioon, että Suomi on EU:n ulkorajavaltio. Rajavartiolaitoksen
toimintakyvyn turvaamiseksi hallintovaliokunta edellyttää hallituksen
huolehtivan siitä, että laitoksen osalta tehdään
pitkäjänteisesti kattavat tehtävä-
ja resurssikartoitukset — esimerkiksi poliisin tapaan — sekä että tältä pohjalta
tehdään myös poliittisesti sitovat linjaukset
ja päätökset, joihin Rajavartiolaitoksen
kehittämistoimet perustetaan.
Väestökysymykset
Selonteon mukaan Suomen on varauduttava väestön
ikääntymisestä aiheutuvaan työvoimapulaan
hyödyntämällä Euroopan unionin
työvoiman vapaata liikkuvuutta sekä edistämällä työperäistä maahanmuuttoa.
Talouden taantumasta huolimatta valiokunta pitää varautumista
välttämättömänä.
Väestökehitys johtaa Suomessa ja laajemminkin
Euroopassa eläkkeelle siirtyvien voimakkaaseen kasvuun.
Tässä yhteydessä valiokunta tähdentää sekä kansainvälisen
suojelun perusteella oleskeluluvan saaneiden että työn
tekemisen perusteella maahan muuttaneiden tehokkaan ja onnistuneen
kotoutumisen tärkeyttä. Valiokunta ottaa tarkemmin
kantaa kotouttamiseen liittyviin kysymyksiin hallituksen erillisen kotouttamisselonteon
(VNS 4/2008 vp) pohjalta hyväksyttävässä hallintovaliokunnan
mietinnössä. Laiminlyödyn kotouttamispolitiikan
kielteisiä ilmiöitä on ollut nähtävissä osassa
Euroopan maita aina sisäiseen turvallisuuteen ulottuvine vaikutuksineen.
Valiokunta yhtyy käsiteltävänä olevaan
selontekoon sisältyvään näkemykseen
siitä, että väestöliikkeet eivät
lähtökohtaisesti ole Suomelle suoranaisia turvallisuusuhkia.
Ne saattavat kuitenkin muuttua sellaisiksi hallitsemattomien muuttoliikkeiden
tai pakolaisuuden lisääntymisen myötä.
Maailmassa on muun muassa toimintakyvyttömiä valtioita,
jotka eivät kykene tai halua huolehtia kansalaistensa turvallisuudesta, heidän
taloudellisesta hyvinvoinnistaan ja peruspalvelujen tuottamisesta
kansalaisilleen.
Euroopassa oleskelee laittomasti miljoonia ihmisiä.
Muuttopaineet maanosaamme kohtaan näyttävät
jatkuvan voimakkaina. Eurooppaan kohdistuvien väestöliikkeiden
painopiste on saadun selvityksen perusteella itäisellä ja
läntisellä Välimerellä, jonne
saapuu etenkin Pohjois- ja Itä-Afrikan sekä Lähi-
ja Keski-idän valtioiden kansalaisia. Suurimmat väestöpaineet
kohdistuvat Italiaan, Kreikkaan ja Espanjaan.
O ngelman muodostaa se seikka, ettei EU:n ulkorajaa kyetä valvomaan
asianmukaisesti. Paremman elämän toivossa ihmiset
vaarantavat henkensä pyrkiessään heikkokuntoisilla
kuljetusvälineillä Eurooppaan meren yli. Euroopan rajaturvallisuusvirasto
Frontexiin kohdistuu suuria odotuksia rajavalvonnassa. Ongelma näyttää kuitenkin
olevan, etteivät jäsenmaat ole asettaneet käytettäväksi
riittävästi kalustoa, jotta Frontex voi tehokkaasti
koordinoida rajavalvontaoperaatioita. Nykytilanne edellyttää myös sitä,
että Frontexille annetaan itsenäistä toimintakykyä ainakin
pysyvämmissä ja pitkäkestoisissa operaatioissa.
Esimerkiksi voimakkaan maahanmuuttopaineen alle joutunutta jäsenmaata
on tarpeen tukea sen vastuulle kuuluvassa rajavalvonnassa luovuttamalla
henkilöstöä ja kalustoa rajavalvontaan,
joka toteutetaan Frontexin koordinoimana ja osittain EU:n rahoituksella.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että Suomi on aktiivisesti mukana Frontexin toiminnan kehittämisessä.
Valiokunta tähdentää, että tehokas
rajavalvonta ei ole ristiriidassa asianmukaisen turvapaikkapolitiikan
kanssa. Jokainen turvapaikkahakemus on käsiteltävä yksilöllisesti
ja kansainvälisen suojelun tarve arvioita tapauskohtaisesti.
Rajavalvonnalla on voitu pelastaa myös merihädässä olevien
ihmisten henkiä. On myös huomattava, että järjestäytyneellä rikollisuudella
on oma merkittävä roolinsa Eurooppaan pyrkivien
ihmisten kuljetusten järjestämisessä.
Tampereen Eurooppa-neuvostossa vuonna 1999 on asetettu tavoitteeksi
yhtenäisen eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän
luominen vuoteen 2010 mennessä. Tässä suhteessa
on normitasolla, hyväksymällä minimidirektiivejä,
tapahtunut jonkin verran kehitystä. Käytännössä eri maissa
on kuitenkin noudatettu varsin erilaista turvapaikkapolitiikkaa.
Valiokunta edellyttää Suomen toimivan EU:ssa aktiivisesti
ja päättäväisesti sekä normeiltaan
yhtenäisen että soveltamiskäytännöiltään
yhdenmukaisen turvapaikkapolitiikan luomiseksi. Lisäksi
laittomasti saapuneet henkilöt ja niin sanotut Dublin-tapaukset tulee
palauttaa mahdollisimman tehokkaasti lähtö- ja
kauttakulkumaihinsa. Samalla on varmistuttava Geneven pakolaissopimuksen
ja muiden kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamisesta.
Suomi on tehnyt puheenjohtajakaudellaan tärkeän
aloitteen, joka koskee yhteisvastuullisuutta turvapaikkamenettelyssä (extended
European solidarity in immigration, border control and asylum policies)
ja jonka tarkoituksena on tukea niitä jäsenmaita,
joihin turvapaikanhakijoita saapuu eniten. Kysymys on siitä,
että unionimaa, johon turvapaikanhakija saapuu ensimmäisenä unionin
ulkopuolelta, saa kompensaatiota turvapaikkamenettelystä johtuvista
kustannuksista unionilta rekisteröityään
hakijan sitä mukaa kuin turvapaikkaprosessin todetaan edenneen
asianomaisessa valtiossa. Suomen aloite on edelleenkin ajankohtainen,
ja valiokunta tähdentää sen merkitystä.
Se, miten EU onnistuu kehitysmaissa toteutettavilla humanitäärisillä hankkeillaan
ja erityisesti Afrikan maiden kehityshaasteisiin vastaamisessa,
vaikuttaa myös osaltaan siihen, minkä suuruisten
panostusten ja ratkaisujen eteen unioni joutuu maahanmuutto- ja
turvapaikkapolitiikassaan. Uhkakuvien toteutuminen — esimerkiksi
ilmastonmuutos, vesivarojen niukkuus, kuivuus ja aavikoituminen,
nälänhätä, tiettyjen alueiden
muuttuminen asumiskelvottomiksi, sisäiset levottomuudet — saattavat
johtaa siihen, etteivät EU:n jäsenmaat Suomi mukaan
lukien kykene kantamaan laajenevien väestöliikkeiden muodostamaa
taakkaa. Selonteonkin mukaan tällainen kehitys voi johtaa
merkittäviin kansainvaelluksiin ja laajamittaiseen siirtolaisuuteen.
Tämä voi välittömästi
vaikuttaa Eurooppaan Pohjois-Afrikan pakolaisvirtojen kasvuna.
Yhteenvetona valiokunta katsoo, että EU:ssa on a) huolehdittava
tehokkaasta ulkorajavalvonnasta, b) luotava yksi yhteinen, tehokas
ja oikeusturvan takaava turvapaikkajärjestelmä,
c) luotava yhteiset kansainvälisen suojelun myöntämisen
perusteet sekä d) luotava tehokkaat palautusmenettelyt
ja toimiva Dublin-järjestelmä.
Suuronnettomuudet, luonnonkatastrofit ja pelastustoimi
Selonteossa todetaan, että pelastustoimen kehittämistä ohjaavat
sisäisen turvallisuuden ohjelma ja pelastustoimen strategia.
Valiokunta kiinnittää lisäksi huomiota
yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategiaan (YETTS)
toiminnan kehittämisen keskeisenä suuntaviivana.
Pelastustoimen suunnittelu perustuu riskien määrittelyyn
ja arviointiin. Tässä työssä otetaan
huomioon myös varautuminen suuronnettomuuksiin ja luonnonkatastrofeihin.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta katsoo, että siiviiliyhteiskunnan
varautumiselle ja pelastustoimelle asetettavia vaatimuksia on perusteltua
käsitellä vastaisuudessa nykyistä laajemmin
selontekomenettelyssä ja sitä täydentävissä strategioissa
ja ohjelmissa. Samoin yhteiskunnan varautumisen ja pelastustoimen
voimavarojen oikealle mitoitukselle on välttämätöntä toteuttaa
kattava uhkien arviointi ja riskianalyysi kansallisella tasolla.
Valiokunta tähdentää alueellisen pelastustoimen
ja kuntakentän panoksen tärkeyttä tässä työssä.
Varautuminen ja väestönsuojelu ovat kansallisen
turvallisuuden kokonaisuudessa keskeisiä kehitettäviä toimialoja.
Selonteon toimintalinjauksissa on aikaisempaa korostuneemmin
painotettu yhteiskunnan, talouden ja infrastruktuurin toimivuuden
turvaamista. Keskeisiä huoltovarmuuden sektoreita — sähköisiä tieto-
ja viestintäjärjestelmiä, kuljetuslogistiikkaa,
energia- ja elintarvikehuoltoa, vesihuoltoa ja terveydenhuoltoa — koskevat
linjaukset ovat samansisältöisiä hallituksen
21.8.2008 tekemään päätökseen
sisältyvien uusien huoltovarmuustavoitteiden kanssa.
Itämerellä lisääntyvien öljy-
ja muiden vaarallisten aineiden kuljetusten aiheuttama kasvava riski
on huomioitu selonteossa. Ympäristönsuojelu ja
mahdolliset pelastustoimet edellyttävät hyvää viranomaisten
yhteistyötä toimenpiteiden tehokkaan ja nopean
toteuttamisen turvaamiseksi.
Tässä yhteydessä valiokunta kiinnittää huomiota
myös kansalaisten arjen turvallisuuteen liittyviin kysymyksiin,
joita käsitellään hallituksen hyväksymässä sisäisen
turvallisuuden ohjelmassa. Yhteiskunnan turvallisuuden kannalta toimivat
ja hyvin järjestetyt peruspalvelut muodostavat perustan
turvallisuuden rakentamiselle. Mikäli peruspalvelut eivät
toimi, voi yleinen yhteiskunnallinen turvallisuus heiketä arvaamattomalla
tavalla. Yksityiskohtana valiokunta toteaa, että viestintäverkkojen
rakenteissa tapahtuvien muutoksten seurauksena osassa maaseutua viestintäyhteyksien
puutteet saattavat johtaa siihen, ettei apua ole mahdollista hälyttää asianmukaisella
tavalla.
Siviilikriisinhallinta
Kriisinhallinta on keskeinen Suomen turvallisuuspolitiikan keino,
jolla Suomi osaltaan pyrkii edistämään
maailman konfliktialueiden vakautta. Siviilikriisinhallinnassa Suomi
painottaa poliisi-, oikeusvaltio- ja rajaturvallisuus- sekä ihmisoikeusasiantuntemusta.
Selonteosta ilmenee, että tavoitteena on kasvattaa huomattavasti eri
siviilikriisinhallintaoperaatioissa palvelevien suomalaisten
asiantuntijoiden määrää nykyisestä noin
150 henkilöstä. Lisäksi siviilikriisinhallintaa
kehitetään ja vahvistetaan valtioneuvoston hyväksymän
siviilikriisinhallinnan kansallisen strategian pohjalta.
Sisäasiainministeriö vastaa siviilikriisinhallinnan
kotimaan valmiuksien kehittämisestä ja ylläpitämisestä.
Tähän tehtävään kuuluvat
myös siviilikriisinhallinnan valmiuksiin liittyvä yhteistoiminta
ja yhteensovittaminen viranomaisten, kansalaisjärjestöjen
ja muiden sidosryhmien kanssa. Pelastusopiston yhteydessä toimiva
Kriisinhallintakeskus (CMC Finland) vastaa siviilikriisinhallinnan
kotimaan valmiuksiin liittyvistä operatiivisista tehtävistä sisäasiainministeriön
ohjauksessa.
Siviilikriisinhallinnan tehostamistoimenpiteiden katsotaan selonteossakin
edellyttävän määrärahojen
lisäämistä sekä asiantuntijoiden
lähettämiseen että siviilikriisinhallinnan
kotimaan valmiuksien kehittämiseen. Tämä merkitsee
sitä, etteivät valtiontalouden kehykset ole selonteonkaan
mukaan riittäviä, vaan tarvitaan kehykset ylittävää lisärahoitusta.
Sotilaalliseen kriisinhallintaan käytettävien
varojen osalta selonteossa ilmaistaan lisämäärärahatarpeen
olevan 150 miljoonaa euroa.