Perustelut
Valiokunta on käsitellyt asiaa oman toimialansa osalta.
Hallituksen esityksessä on kyse henkilötietojen
käsittelystä vapauteen kohdistuvien rangaistusten
täytäntöönpanossa ja tutkintavankeuden
toimeenpanossa. Se on henkilötietojen käsittelyä koskevaan
yleislakiin verrattuna erityislaki. Tämän vuoksi
valiokunta viittaa hallituksen esityksestä henkilötietolaiksi
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 96/1998
vp) antamaansa mietintöön (HaVM
26/1998 vp) ja siihen liittyvään
perustuslakivaliokunnan lausuntoon (PeVL 25/1998
vp).
Hallintovaliokunta totesi, että henkilötietojen
suojaa koskevan perusoikeussuojan kannalta tärkeitä säätelykohteita
ovat ainakin rekisteröinnin tavoite, rekisteröitävien
henkilötietojen sisältö, niiden sallitut
käyttötarkoitukset mukaan lueteltuina tietojen
luovutettavuus ja tietojen säilytysaika henkilörekisterissä sekä rekisteröityjen
oikeusturva samoin kuin näiden seikkojen sääntelemisen
kattavuus ja yksityskohtaisuus lain tasolla.
Koska tässä hallituksen esityksessä korvataan
aikaisemmin eri tasoisten säännösten
ja määräysten perusteella kerättyjen
tietojen keräämis- ja rekisteröimistapoja,
on hallituksen esitys lähtökohtaisesti hyvä ja
pääsääntöisesti täyttää edellä mainitut
erityislailta vaadittavat edellytykset.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin jäljempänä huomiota
erinäisiin seikkoihin, joissa enimmäkseen on kysymys
teknisluonteisista täsmennyksistä.
1 §. Lain soveltamisala.
Lain soveltamisalaa koskevan 1 §:n selkeyttämiseksi
valiokunta ehdottaa, että pykälää voitaisiin
täsmentää siten, että siinä selkeästi
mainittaisiin, että jollei tässä laissa
toisin säädetä, henkilötietojen
salassapitoon ja luovuttamiseen sovelletaan viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annettua lakia (261/1999)
sekä muuhun henkilötietojen käsittelyyn
henkilötietolakia (523/1999).
13 §. Järjestystietorekisteri.
Lakiehdotuksen 13 §:ssä on kielto luovuttaa
järjestystietorekisterin tietoja rikosseuraamusviraston
ja vankeinhoitolaitoksen ulkopuolelle. Saadun selvityksen mukaan
pykälä on ongelmallinen, koska siinä luotaisiin
erityinen salassapitovelvollisuus. Julkisuuslain on tarkoitus olla salassapitovelvollisuuden
osalta tyhjentävä eikä erityisiä salassapitovelvollisuuksia
pitäisi ilman erityistä syytä luoda.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että 13 §:ää voitaisiin
selkeyttää esimerkiksi siten, ettei järjestystietorekisterin
tietoja saisi luovuttaa käytettäväksi
selvityksenä tai todisteena vankia tai rangaistuslaitokseen
otettua koskevassa rikosasiassa, jollei tietoa ole 2 momentissa
tarkoitetulla tavalla siirretty valvonta- ja toimintarekisteriin
tai turvallisuusrekisteriin. Valiokunnan käsityksen mukaan
olisi lainsäädäntöteknisesti
oikeampaa, että tällaisten tietojen, jotka sinänsä harvoin
tulevat julkisuuteen, julkisuus määräytyy
julkisuuslain 16 §:n 3 momentin kautta eikä tässä erityislaissa
säädetyllä tavalla.
16 §. Tietojen luovuttaminen rikosseuraamusviraston
henkilörekisteristä.
Viitaten edellä hallituksen esityksen 1 §:n
kohdalla lausuttuun, valiokunta esittää, että 16 §:n 1 momentti
poistetaan, koska siinä säädetään
tämän ja muun lainsäädännön
suhteesta.
Viitaten hallituksen esitykseen laiksi turvallisuusselvityksistä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (HE 43/2001
vp) valiokunta toteaa, että 16 §:n
2 momentin 1 kohdasta tulisi poistaa kohta, jossa käsitellään
tietojen antamista rekisteristä henkilön luotettavuutta
edellyttävää poliisin lupaa tai hyväksyntää varten.
Tämä momentti tulee säätää yhteensopivaksi
edellä mainitun lain kanssa.
Valiokunta kiinnittää vielä huomiota
16 §:n 3 momenttiin, jossa teknisen käyttöyhteyden avulla
voidaan luovuttaa tietoja siten, kuin siitä rekisterinpitäjän
kanssa erikseen sovitaan.
Kun erityistä syytä siihen ei ole, että pykälässä voitaisiin
mainita sopimisesta, mikä ei henkilötietolain
mukaan ole pääsääntöinen
tapa huolehtia tiedon luovuttamisen turvallisuudesta ja tietojen
oikeellisuudesta ja kun tämä "sopiminen" voitaisiin
nähdä jonkinlaisena erityissäännöksenä suhteessa
henkilötietolakiin, valiokunta ehdottaa, että tämä momentin
loppu "...siten kuin siitä rekisterinpitäjän
kanssa erikseen sovitaan" tulkintaongelmien välttämiseksi
poistettaisiin.
17 §. Tietojen luovuttaminen turvallisuustietorekisteristä.
Ehdotetusta 17 §:stä on vedettävissä se
johtopäätös, että sillä syrjäytettäisiin
julkisuuslaki kokonaan. Tämän vuoksi valiokunta
ehdottaa pykälää täsmennettäväksi
siten, että siinä selkeästi sanottaisiin,
että sen lisäksi mitä viranomaisten toiminnan
julkisuudesta annetussa laissa säädetään,
turvallisuusrekisterin tietoja saa salassapitosäännösten
estämättä luovuttaa siinä mainituille
viranomaisille.
18 §. Tietojen luovuttaminen terveydenhuoltorekisteristä.
Tietojen luovuttamista terveydenhuoltorekisteristä koskeva
18 § on valiokunnan mielestä ongelmallinen, koska
se sisältää poikkeuksen julkisuuslain
määräyksiin ja poikkeuksen lääkärin salassapitovelvollisuudesta.
20 §. Yhdyskuntaseuraamuksen täytäntöönpanotietojen
saaminen ja luovuttaminen eräissä tilanteissa.
Yhdyskuntaseuraamuksen täytäntöönpanotietojen
saaminen ja luovuttaminen eräissä tilanteissa
kaipaa esityksen 20 §:ssä täsmennystä siltä osin,
että 2 momenttia voitaisiin selkeyttää siten,
että siinä todettaisiin, että sen lisäksi
mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa
säädetään, kriminaalihuoltoyhdistys voi
salassapitosäännösten estämättä luovuttaa yhdyskuntaseuraamuksen
täytäntöönpanotehtävää hoitavalle
yksityiselle yhteisölle, säätiölle
ja henkilölle tietoja, jotka ovat tarpeen henkilön täytäntöönpanotehtävän
suorittamiseksi.