Perustelut
Esityksen tavoitteet
Hallituksen esitys liittyy laajempaan kokonaisuuteen kilpailun
tasapuolisuuden turvaamiseksi julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan
välillä. Esityksen tarkoituksena on lisätä Kilpailu- ja
kuluttajaviraston toimivaltaa selvittää ja valvoa
kilpailuneutraliteetin toteutumista yksityisen ja julkisen taloudellisen
toiminnan välillä sekä ryhtyä toimenpiteisiin
kilpailun tasapuolisuutta vaarantavan menettelyn tai rakenteen poistamiseksi.
Esityksellä on kiinteä yhteys hallituksen esitykseen
kuntalain muuttamisesta (HE 32/2013 vp),
johon sisältyvät säännösehdotukset
kuntien velvollisuudesta yhtiöittää toimintansa
silloin, kun kunta hoitaa tehtävää kilpailutilanteessa
markkinoilla. Esitykset ovat osa hallituksen terveen kilpailun edistämisohjelmaa.
Esityksen mukaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston keskeinen tehtävä on
valvoa yhtiöittämisvelvoitteen noudattamista siltä osin
kuin julkisen sektorin taloudellinen toiminta muussa kuin yhtiömuodossa
vaarantaisi kilpailun neutraalisuutta. Lisäksi virasto
valvoo, että kunta hinnoittelee toimintansa markkinaehtoisesti
kunnan toimiessa markkinoilla yhtiöittämisvelvoitteeseen ehdotetuissa
poikkeustilanteissa.
Hallintovaliokunta pitää tavoitteita kilpailuneutraliteetin
parantamiseksi tärkeinä. Valiokunnan mielestä kansallisen
valvontamekanismin luominen tätä tarkoitusta varten
on perusteltua. Sen avulla voidaan luoda edellytyksiä kilpailuneutraliteettiongelmien
hallittuun kansalliseen ratkaisemiseen ja vähentää komissiolle
tehtävien kanteluiden määrää.
Valiokunnan näkemyksen mukaan elinkeinotoiminnan kilpailuneutraliteetin
valvonta luontuu hyvin Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtäväksi.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivalta
Kuntalain muutoksen (HE 32/2013 vp)
yhtiöittämisvelvollisuutta koskevat säännökset
ovat kilpailulain muutokseen nähden erityislain asemassa.
Kunnan toimintaa ei ole katsottava esitetyn kilpailulain 30 a §:n
mukaisesti taloudelliseksi toiminnaksi, jos kyse on kuntalain 2
a §:ssä tarkoitetusta toiminnasta, jota säännöksen
mukaan ei pidetä "tehtävän hoitamisena
kilpailutilanteessa markkinoilla". Näin ollen, jos kunta
tuottaa ehdotetun kuntalain muutoksen 2 a §:n 1 momentin
1 kohdan perusteella omana toimintanaan palveluja kunnan asukkaille
ja muille, joille kunnan on lain perusteella järjestettävä palveluja,
Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei voi vaatia toiminnan yhtiöittämistä.
Virasto tekee aina tapauskohtaisen arvioinnin perusteella ratkaisun siitä,
toimiiko kunta viraston tutkittavana olevassa tapauksessa kilpailutilanteessa
markkinoilla.
Jos kunnan harjoittamaa toimintaa ei tarvitse yhtiöittää ehdotetun
kuntalain 2 b §:n sisältämien
poikkeussäännösten perusteella, Kilpailu- ja
kuluttajaviraston tehtävänä on valvoa,
että kunta hinnoittelee palvelunsa tai tuotteensa kuntalaissa
mainituin perustein markkinaperusteisesti. Jos hinnoittelu ei ole
markkinaperusteista, viraston tulee ensisijaisesti neuvotteluteitse
pyrkiä korjaamaan tilanne. Jos neuvottelut eivät johda
tulokseen, virasto ryhtyy kilpailulakia koskevan ehdotuksen 30 c §:n
mukaiseen menettelyyn. Sen perusteella virasto voi asettaa velvoitteita,
jotka varmistaisivat tasapuoliset toimintaedellytykset markkinoilla.
Viimesijaisena keinona virasto voisi kieltää kilpailuneutraliteettia
vaarantavan menettelyn. Virasto voisi asettaa velvoitteen tai kiellon
tehostamiseksi uhkasakon.
Esityksessä pyritään korostamaan
julkisyhteisön omaa vastuuta korjaavien toimenpiteiden löytymiseksi.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston on aina ensisijaisesti pyrittävä yhteistyössä kunnan
tai
kuntayhtymän kanssa löytämään
ratkaisu kilpailuneutraliteettiongelmaan. Hallintovaliokunta tähdentää esityksen
perustelujen mainintaa siitä, että viraston tehtävänä ei
ole määritellä palvelun järjestämistapoja.
Valiokunta korostaa, että viraston toimivalta kohdistuu
vain taloudelliseen toimintaan. Ratkaisevaa arvioinnissa on, harjoittaako
julkinen toimija taloudellista toimintaa. Esityksen perustelujen
mukaan taloudellisen toiminnan käsite on yhdenmukainen
EU-oikeuden kanssa ja vastaa periaatteiltaan myös voimassa
olevan kilpailulain (948/2011) mukaista
elinkeinonharjoittajan käsitettä. Olennaista taloudellisen
ja ei-taloudellisen toiminnan erottamiseksi on se, tarjotaanko
tavaroita tai palveluja markkinaympäristössä.
Esityksessä käytetyt rajanvedot taloudellisen
ja viranomaistoiminnan välillä perustuvat EU:n
valtiontukisääntöjä koskevaan
komission tiedonantoon (2012/C8/02). Sen mukaan
taloudellisen toiminnan käsitteen ulkopuolelle jäävät
toiminnot, jotka luontaisesti ovat osa viranomaisten erioikeuksia
ja joiden suorittamisesta julkinen sektori vastaa. Selvyyden vuoksi valiokunta
toteaa, että esityksessä ei anneta virastolle
EU:n valtiontukisääntelyyn liittyvää toimivaltaa.
Esityksen perustelujen mukaan toiminnan markkinaehtoisuus ei
välttämättä ole ratkaistavissa
jonkin yksittäisen tekijän perusteella. Käytännössä markkinaehtoisen
toiminnan tunnusmerkit eivät välttämättä täyty
kuntien erityistoimialaan kuuluvien tehtävien hoitamisessa.
Valiokunnan käsityksen mukaan taloudellisen toiminnan käsite
sulkee lain soveltamisalan ulkopuolelle monia kunnan erityistoimialaan
kuuluvia tehtäviä. Toisaalta kunta saattaa järjestää erityistoimialaansa
kuuluvia ja valtionosuuslainsäädännössä tarkoitettuja
tehtäviään myös markkinaehtoisesti.
Tällöin ne tulevat arvioitaviksi kilpailuneutraliteetin
näkökulmasta. Asiassa on jo syntynyt oikeuskäytäntöä.
Esimerkiksi esityksen perusteluissakin mainitussa korkeimman hallinto-oikeuden
ratkaisussa KHO 2002:4 oli kysymys tapauksesta, johon ei sovellettu
kilpailulakia, koska kyse ei ollut taloudellisesta toiminnasta.
Soveltamisalan poikkeukset
Toimivaltaan puuttua julkisen sektorin taloudelliseen toimintaan
esitetään kahta poikkeusta (30 b §).
Sääntelyä ei sovelleta, jos menettely
tai toiminnan rakenne seuraa välittömästi
lainsäädännöstä taikka
jos soveltaminen estäisi merkittävän
kansalaisten hyvinvointiin, turvallisuuteen tai muuhun sellaiseen
yleiseen etuun liittyvän tehtävän hoitamisen.
Esitys merkitsee ensinnäkin, että Kilpailu-
ja kuluttajavirasto ei voi puuttua kilpailun vääristymiseen
tai estymiseen, jos kielteiset vaikutukset kilpailuun seuraavat
väistämättä lainsäädännöstä ilman,
että taloudellisesta toiminnasta vastaavalla taholla olisi
harkintavaltaa tai liikkumavaraa kilpailuneutraliteettia vaarantavan
taloudellisen lopputuloksen osalta. Luonteenomaista poikkeukselle
on, että lainsäätäjä on
tarkoittanutkin sivuuttaa taloudellisen kilpailun tällaisen liiketoiminnan
ohjausmekanismina. Valiokunta painottaa, että kunta ei
hoida tehtävää kilpailutilanteessa markkinoilla
ainakaan, jos toiminnassa on kysymys kirjasto-, kulttuuri-, liikunta-
tai nuorisotoimen lakisääteisestä tai
lakiin perustuvasta vapaaehtoisesta tehtävästä,
johon ei liity liiketoiminnallisia piirteitä.
Jos kilpailua vääristävän
tai estävän menettelyn tai rakenteen sisältöä ei
ole lainsäädännössä määritelty,
Kilpailu- ja kuluttajavirasto voi puuttua siihen asettamalla ehtoja,
esimerkiksi kieltämällä suoritteiden
alihinnoittelun. Toimintaa ei kuitenkaan voida kieltää.
Kunnan tai kuntayhtymän toimintaa ei myöskään
voida kieltää, jos se on lainsäädännössä määrätty
kunnan vastuulle tai jos toiminta kuuluu kunnan yleiseen toimialaan.
Sen sijaan, jos kunnan liikelaitoksen tai viraston toiminnasta säädetään
vain yleisellä tasolla, kilpailuneutraliteettia vaarantavaan
toimintaan voidaan puuttua siltä osin kuin kilpailua vääristävä tai
estävä toiminta ei välttämättä seuraa
lainsäädännöstä.
Toiseksi Kilpailu- ja kuluttajavirasto ei myöskään
voi puuttua merkittävään kansalaisten
hyvinvointiin, turvallisuuteen tai muuhun sellaiseen yleiseen etuun
liittyvien tehtävien hoitamiseen, jos säännösten
soveltaminen johtaisi siihen, ettei tällaisia etuja voitaisi
tarkoitetulla tavalla turvata kansalaisille. Poikkeuksen perusteella
toiminnan arvioinnissa tulee siten otettavaksi huomioon muitakin
yhteiskunnallisia tavoitteita kuin taloudellisen kilpailun toimivuus. Harkinta
tehdään tapauskohtaisesti, ja arvioinnissa punnitaan
pidemmän aikavälin vaikutuksia. Valiokunnan käsityksen
mukaan julkisen sektorin toimintaan liittyy usein sellaisia yhteiskunnallisia
tavoitteita, joita ei voida sivuuttaa pelkästään
kilpailun tasapuolisuuden vaatimuksen perusteella ja joista voiton
maksimointiin tähtäävän yksityisen
elinkeinonharjoittajan ei tarvitse huolehtia.
Kilpailusäädäntö on sekä kansallisesti
että unionitasolla luonteeltaan tapauskohtaista. Kilpailu-
ja kuluttajavirasto käyttää harkintavaltaansa
virkavastuulla, ja viraston päätökseen haetaan
muutosta markkinaoikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään. Mahdolliset vahingonkorvauskysymykset
ratkaistaan vahingonkorvausta koskevien yleisten säännösten mukaisesti.
Viraston toimivalta ei ulotu normien korjaamiseen. Tältä osin
virasto voi tehdä aloitteita lainsäädännön
muuttamiseksi.
Hallintovaliokunta katsoo, että Kilpailu- ja kuluttajavirastolle
jää soveltamisalaan tehdyistä poikkeuksista
ja esityksen perusteluissa esitetyistä rajanvedoista huolimatta
varsin laaja harkintavalta. Uudistuksen toteutumista ja viraston ratkaisukäytäntöä
sekä vaikutuksia
muun muassa kuntasektoriin on sen vuoksi tarkkaan seurattava. Lisäksi
on huolehdittava siitä, että kunnat saavat riittävästi
tietoa uudistuksesta sekä ohjeistusta lainsäädännön
mukaisen toiminnan vaatimuksista.
Siirtymäaika
Kuntalain muuttamisesta esitetyn lain (HE 32/2013 vp)
voimaantulosäännöksen mukaan kunnan tai
kuntayhtymän on viimeistään vuoden 2014
loppuun mennessä — työvoimapoliittisen
aikuiskoulutuksen osalta vuoden 2016 loppuun mennessä — siirrettävä yhtiöittämisvelvoitteen
piiriin kuuluva toiminta hoidettavaksi erillisessä yhteisömuodossa
tai järjestettävä toiminta muutoin siten,
ettei se vääristä kilpailua. Kilpailulain
muuttamista koskevan lakiehdotuksen voimaantulosäännöksen
mukaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivaltuuksien laajennus
tulisi sovellettavaksi vastaavasti vasta vuoden 2014 tai työvoimapoliittisen
aikuiskoulutuksen osalta vuoden 2016 jälkeen.
Kuten edellä on käynyt ilmi, kilpailulain muutoksella
on kiinteä yhteys hallintovaliokunnassa parhaillaan käsiteltävänä olevaan
kuntalain muutosesitykseen. Kilpailu- ja kuluttajaviraston on toiminnassaan
noudatettava kuntalain muutoksen voimaantulosäännöksen
siirtymäsäännöksiä.
Tämän vuoksi on välttämätöntä, että kilpailulaissa
säädettävä viraston laajennettu
toimivalta tulee sovellettavaksi vasta, kun kuntalain muutoksen
siirtymäaika on päättynyt.