Perustelut
Komission ehdotus sisältää lainsäädäntökokonaisuuden,
joka koostuu rajanylitystietojärjestelmän (EES)
ja rekisteröityjen matkustajien ohjelman (RTP) perustamista
koskevista säädösehdotuksista. Lisäksi
ehdotus sisältää uudistuksen johdosta
Schengenin säännöstöön
tarvittavat muutokset.
EES on tarkoitettu unionin ulkorajat ylittävien,
jäsenvaltioiden alueella lyhytaikaiseen oleskeluun oikeutettujen
kolmansien maiden kansalaisten maahantulo- ja maastalähtöaikaa
ja -paikkaa koskevien tietojen rekisteröimiseen ja säilyttämiseen,
heidän oleskelunsa keston laskemiseen sekä kuulutusten
laatimiseen jäsenvaltioille, kun lailliset oleskeluajat
ovat umpeutuneet. EES mahdollistaisi unionin alueelle saapuvien
kolmansien maiden kansalaisten luotettavan tunnistamisen ja heidän
alueella oleskelunsa keston automaattisen laskennan.
RTP:n tarkoituksena on mahdollistaa nopeammat rajatarkastukset
niille kolmansien maiden kansalaisille, joille on tehty taustatarkastus ja
jotka sen perusteella on hyväksytty ohjelmaan. Järjestelmät
on tarkoitus ottaa käyttöön rinnakkaisina,
koska ne täydentävät toisiaan. EES mahdollistaa
passien manuaalisesta leimaamisesta luopumisen, ja tämä luo
edellytykset RTP:n toteuttamiselle sekä automatiikan hyödyntämiselle
kolmansien maiden kansalaisten rajatarkastuksissa. Rajanylitykset
helpottuvat myös manuaalisten rajatarkastusten osalta,
kun rajavartijoiden ei enää tarvitse esittää rekisteröidylle
matkustajalle lisäkysymyksiä esimerkiksi matkan
määränpäästä tai
varojen riittävyydestä.
Hallintovaliokunta katsoo, että EES ja RTP parantavat
matkustajavirtojen hallintaa ja valvontaa tehostamalla tarkastuksia
ja samalla nopeuttamalla usein matkustavien, ennakkotutkinnan läpäisseiden
EU:n ulkopuolelta tulevien matkustajien rajanylitystä.
Ehdotuksilla on erityinen merkitys Suomen kannalta. Rajanylitykset
ovat voimakkaassa kasvussa niin Suomen itärajalla, satamissa
kuin lentokentilläkin. Lisäksi mahdollisen EU:n
ja Venäjän välisen viisumivapauden arvioidaan
lisäävän rajanylitysliikennettä jopa
kaksin- tai kolmikertaiseksi nykyisestä. Rajaliikenteen
kasvuun varautuminen vaatii kansallisten toimenpiteiden lisäksi
myös uusia sekä sisäistä turvallisuutta että liikenteen
sujuvuutta lisääviä EU:n yhteisiä työkaluja,
joita ehdotetut järjestelmät edustavat.
Valiokunta on aikaisemmassa lausunnossaan pitänyt tärkeänä,
että valtioneuvosto kiinnittää jatkovalmisteluissa
erityistä huomiota tietosuojan riittävän
tason ja valvonnan sekä kolmannen maan kansalaisen oikeusturvan
takaamiseen (HaVL 5/2008 vp — E
9/2008 vp). Valiokunta toteaa, että komission
ehdotuksiin sisältyvät tietoturvalausekkeet kattavat
muun muassa tietojen fyysisen suojaamisen, tietojen salaamisen sekä tietojenkäsittelyn,
säilyttämisen ja siirron valvonnan. Lisäksi
tietoturvan osalta säädetään lainvastaisen
tietojenkäsittelyn korvausvastuusta ja seuraamuksista.
Tietosuojalausekkeet kattavat matkustajan tiedonsaantioikeuden,
oikeuden tutustua tietoihin sekä oikaista tai poistaa niitä,
oikeuksien varmistamista koskevan yhteistyön jäsenvaltioiden
ja niiden valvontaviranomaisten välillä sekä kansallisten
valvontaviranomaisten ja Euroopan tietosuojavaltuutetun harjoittaman
valvonnan.
Hallintovaliokunta pitää henkilöllisyyden luotettavan
määrittämisen kannalta perusteltuna,
että EES sisältää biometrisen
tunnisteen, sormenjälkitiedon. Biometrinen tunniste myös mahdollistaa
sujuvuutta lisäävän automatiikan tehokkaan
hyödyntämisen kolmansien maiden kansalaisten rajatarkastuksissa
passien leimaamisvaatimuksen poistuessa. Valtioneuvoston kannan
mukaan biometriikka tulisi liittää EES:ään
heti alusta alkaen ilman komission ehdottamaa siirtymäaikaa
tai ainakin huomattavasti sitä nopeammin, jos jäsenvaltioilla
on siihen valmius. Koska biometristen tietojen laajamittainen tallettaminen
ja näiden tietojen käyttäminen on merkityksellistä yksityiselämän
ja henkilötietojen suojan kannalta, valtioneuvosto on katsonut
tarkoituksenmukaiseksi saada perustuslakivaliokunnan lausunto asiasta.
Valtioneuvoston mielestä EES:n käyttötarkoitus
tulisi määritellä komission ehdottamaa laajemmaksi
siten, että tietojärjestelmän käyttötarkoitus
kattaisi myös asetuksessa selkeästi määriteltävien
terrorismirikosten ja muiden vakavien rikosten torjunnan ja lainvalvontaviranomaisille
mahdollistettaisiin pääsy järjestelmään
selkeästi määritellyissä tapauksissa
ja EU:n tietosuojasääntelyn ja perusoikeuskirjan sallimissa
rajoissa. Hallintovaliokunnan näkemyksen mukaan tällä voitaisiin
parantaa rajat ylittävän rikollisuuden torjuntaa
ja tehostaa lainvalvontaviranomaisten yhteistyötä.
Lainvalvontaviranomaisen pääsy EES:ään
pitäisi määritellä tarkasti,
esimerkiksi kuten VIS-järjestelmän osalta on tehty.
Lisäksi laajennus edellyttäisi asetuksen oikeusperustan
laajentamista Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen poliisiyhteistyötä koskeviin
artikloihin. Hallintovaliokunta korostaa, että mikäli
EES:n käyttötarkoitusta laajennettaisiin komission
ehdottamasta, edellyttää se myös tietosuoja-
ja tietoturvasäännösten uudelleentarkastelua.
Komission ehdotuksessa EU:n monivuotisiksi rahoituskehyksiksi
on esitetty sisäisen turvallisuuden rahastolle kohdennettavaksi
määrärahaa EES:ää ja
RTP:tä varten sekä EU-tason kehittämiskustannuksiin
että järjestelmien kansallisten komponenttien
kehittämiskustannuksiin. Jäsenmaat voivat osoittaa
niihin rahoitusta myös kansallisista ohjelmistaan. EU:n
toimielimet eivät vielä ole tehneet lopullisia
päätöksiä EU:n rahoituskehyksistä,
sisäisen turvallisuuden rahaston määrärahoista
eikä jäsenvaltioille suunnattujen määrärahojen
jakokriteereistä. Uudistuksen taloudellisia vaikutuksia
tuleekin tarkentaa asian käsittelyn edetessä.
Hallintovaliokunta korostaa, että rahoituksen tulisi jakautua
jäsenvaltioiden kesken oikeudenmukaisesti ottaen mahdollisimman
hyvin huomioon jäsenvaltioiden erityistarpeet ja -piirteet,
kuten Suomen osalta EU:n pitkä maaulkoraja.