Perustelut
1. Johdanto
Uusi uskonnonvapauslaki (453/2003)
on tullut voimaan vuoden 2003 elokuun alussa. Lain perustelujen
mukaan sen säätämisen yleisenä tavoitteena
on turvata perustuslaissa säädetyn uskonnonvapauden
käyttämistä ja luoda edellytykset sen
käytännön toteutumiselle. Uskonnonvapauden
käyttämistä koskeva lainsäädäntö on
pyritty uudistamaan sekä sisällöltään
nykyisiä käsityksiä vastaavaksi että lainsäädäntöteknisesti ja
kirjoitustavaltaan ajanmukaiseksi (HE 170/2002
vp). Uudella lailla on kumottu vanha uskonnonvapauslaki
(267/1922).
Uudessa uskonnonvapauslaissa lähtökohtana on
pyrkimys uskonnollisten yhdyskuntien tasapuoliseen kohteluun valtion
taholta. Uskonnonvapauslaki korostaa uskonnollisten yhdyskuntien
autonomiaa päättää itsenäisesti
jäsenyyden edellytyksistä.
2. Jäsenyys evankelis-luterilaisessa kirkossa
Lakiehdotus.
Käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi kirkkolain
1 luvun 3 §:n 2 momenttia siten, että kirkon jäseneksi
liittymisestä ja kirkosta eroamisesta on voimassa, mitä uskonnonvapauslaissa (453/2003)
säädetään. Lisäksi
ehdotetaan, että alle 12-vuotias lapsi voidaan liittää kirkon
jäseneksi, jos hänen vanhempansa tai huoltajansa
on kirkon jäsen ja jos jäsenyydestä on
sovittu tai päätetty uskonnonvapauslain 3 §:ssä säädetyllä tavalla.
Hallituksen esitys merkitsee sitä, että alle
12-vuotiaan lapsen osalta lakiehdotukseen sisältyy omia
sisällöllisiä säännöksiä.
Muilta osin evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyyden edellytykset
määräytyvät sellaisenaan uskonnonvapauslain
3 §:n perusteella.
Uusi uskonnonvapauslaki.
Uskonnonvapauteen kuuluva keskeinen periaate, jonka mukaan jokaisella
on oikeus päättää uskonnollisesta
asemastaan liittymällä uskonnolliseen yhdyskuntaan
tai eroamalla siitä, ilmenee uskonnonvapauslain
3 §:n 1 momentista. Lisäksi momenttiin sisältyy
se periaate, että uskonnollisella yhdyskunnalla on oikeus
päättää henkilön hyväksymisestä jäsenekseen.
Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät uskonnonvapauslain
3 §:n 2 momentin mukaan huoltajat. Lähtökohtaisesti
huoltajat tekevät päätöksensä yhdessä.
Momentissa säädetään myös
päätöksenteosta tilanteessa, jossa huoltajat
eivät sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, ja tilanteessa,
jossa tuomioistuin on lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun
lain (361/1983) 9 §:n 3 momentin
nojalla päättänyt huoltajien tehtävien
jaosta. Todettakoon tässä yhteydessä,
että lapsen huoltajuus ja vanhemmuus eivät kaikissa
tapauksissa ole sidoksissa toisiinsa.
Uuden lain sääntely poikkeaa lähtökohdiltaan
vanhasta vuoden 1922 uskonnonvapauslaista siten, että lapsen
uskonnollinen asema ei enää automaattisesti määräydy
hänen vanhempiensa uskonnollisen aseman mukaisesti, vaan
se perustuu aina huoltajien nimenomaiseen tahdonilmaisuun.
Itsenäisesti henkilö voi päättää kuulumisestaan
uskonnolliseen yhdyskuntaan täytettyään 18
vuotta tai mentyään sitä ennen avioliittoon. Uskonnonvapauslain
3 §:n 3 momentin ensimmäisen virkkeen nojalla
kuitenkin 15 vuotta täyttänyt lapsi voi huoltajansa
kirjallisella suostumuksella itse liittyä uskonnolliseen
yhdyskuntaan tai erota siitä.
Uskonnonvapauslain 3 §:n 3 momentin toisen virkkeen
mukaan 12 vuotta täyttänyt lapsi voidaan liittää uskonnolliseen
yhdyskuntaan tai ilmoittaa eronneeksi siitä vain omalla
kirjallisella suostumuksellaan. Hallituksen esityksen (HE 170/2002
vp) perustelujen mukaan säännöksellä halutaan
turvata sekä lapsen oikeutta osallistua ikäänsä ja
kehitystasoaan vastaavalla tavalla uskonnollista asemaansa koskevaan
päätöksentekoon että lapsen
uskonnollisen tai muun katsomuksellisen kasvatuksen jatkuvuus. Mainituissa perusteluissa
12 vuotta täyttäneen lapsen katsotaan yleensä saavuttaneen
sellaisen kypsyyden ja kehitystason, ettei hänen uskonnollista
asemaansa ole perusteltua voida muuttaa ilman lapsen omaa suostumusta.
Ikäraja on sama kuin esimerkiksi päätettäessä lapsen
huollon ja tapaamisoikeuden täytäntöönpanosta.
Tällaista päätöstä ei
saa panna täytäntöön vastoin
12 vuotta täyttäneen lapsen tahtoa.
Lain 3 §:n 4 momentissa todetaan, että uskonnollisen
yhdyskunnan jäsenyyden edellytyksistä voidaan
säätää evankelis-luterilaista
kirkkoa ja ortodoksista kirkkokuntaa koskevassa lainsäädännössä tai
määrätä rekisteröidyn
uskonnollisen yhdyskunnan yhdyskuntajärjestyksessä.
Alle 12-vuotias.
Hallituksen esitys kirkkolain 1 luvun 3 §:n 2 momentin
muuttamiseksi sitoo alle 12-vuotiaan lapsen kuulumisen kirkkoon
lapsen vanhemman tai huoltajan jäsenyyteen. Tällaisen lapsen
kirkkoon liittämisen edellytyksenä on lakiehdotuksen
mukaan, että toinen vanhemmista tai yksi huoltajista on
kirkon jäsen. Näin ollen pykälässä on
otettu huomioon myös se tilanne, että lapsen huoltajana
eivät aina ole hänen vanhempansa. Vaikka huoltaja
tai huoltajat eivät olisikaan kirkon jäseniä,
lapsi voidaan liittää kirkon jäseneksi,
jos toinen lapsen vanhemmista on kirkon jäsen. Sääntelyn
tarkoituksena on varmistaa lapsen mahdollisuus saada kristillistä kasvatusta.
Kasteella on keskeinen merkitys kirkolle ja sen jäsenille.
Alle 12-vuotiaalla, joka kasteessa on otettu kirkon jäseneksi,
on lakiehdotuksen perusteella mahdollisuus jäädä kirkon
jäseneksi, vaikka hänen vanhempansa ja huoltajansa eroaisivat
kirkosta taikka lapsen huolto siirtyisi vanhemmilta henkilölle,
joka ei kuulu kirkkoon.
3. Voimassa olevat evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyyttä koskevat
säännökset
Kirkkolain 1 luvun 3 §:n 2 momentin nykyisen sanamuodon
mukaan kirkon jäseneksi tulemisesta ja kirkosta eroamisesta
on voimassa, mitä uskonnonvapauslaissa (267/1922)
on säädetty.
Vanhan uskonnonvapauslain mukaan alle 18-vuotias kuului samaan
uskontokuntaan kuin hänen vanhempansa. Jos vanhemmat eivät
kuuluneet mihinkään uskontokuntaan, ei myöskään lapsi
kuulunut mihinkään uskontokuntaan. 15 vuotta täyttänyt
saattoi kuitenkin huoltajan suostumuksella erota uskontokunnasta
tai liittyä siihen, eikä hän ilman suostumustaan
seurannut huoltajia näiden erotessa uskontokunnasta tai liittyessä uskontokuntaan.
Uudella uskonnonvapauslailla on kumottu vanha vuoden 1922 uskonnonvapauslaki.
Tämän vuoksi kirkon jäsenyyden edellytysten
osalta ovat kuluvan vuoden elokuun alusta lukien tulleet sovellettaviksi
uskonnonvapauslain 3 § ja kirkkolain 1 luvun 3 §:n
1 momentti, jonka mukaan kirkon jäseneksi otetaan kasteessa.
Lisäksi kyseisen momentin mukaan kirkkojärjestyksessä määrätään,
miten jo kastettu henkilö otetaan kirkon jäseneksi.
Nykytilanteessa kirkkolaissa ei ole kasteen lisäksi mitään
voimassa olevia kirkon omia jäsenyysedellytyksiä.
4. Kirkolliskokouksen esitys
Käsiteltävänä oleva hallituksen
esitys perustuu kirkolliskokouksen yksimieliseen päätökseen. Kirkolliskokoukselle
asia on valmisteltu Kirkkohallituksessa ja kirkolliskokouksen lakivaliokunnassa.
Kirkolliskokouksen perustevaliokunta on antanut kirkolliskokouksen
lakivaliokunnalle lausuntonsa.
Kirkkohallitus on esittänyt kirkkolain 1 luvun 3 §:n
2 momenttia täydennettäväksi siten, että alle
15-vuotiaan lapsen kirkkoon kuulumisen edellytyksistä säädettäisiin
erikseen kirkkolaissa. Esityksen mukaan alle 15-vuotias lapsi voisi
olla kirkon jäsen, jos ainakin toinen hänen huoltajistaan
on kirkon jäsen (esitys nro 6/2003).
Kirkkohallituksen esityksestä on kirkolliskokouksen
lakivaliokunta antanut mietintönsä (nro 4/2003).
Kyseisessä mietinnössä todetaan myös perustevaliokunnan
katsovan, ettei ole syytä muuttaa kirkolliskokouksen aiempaa
kantaa, jonka mukaan 12 vuotta täyttäneen lapsen
uskonnollista asemaa ei tule muuttaa ilman hänen kirjallista
suostumustaan. Ottaen huomioon, että lainsäädännössä pääsääntöisesti
katsotaan, että 12 vuotta täyttänyttä lasta
on kuultava hänen henkilöään
koskevissa asioissa, lakivaliokunta on yhtynyt tähän
perustevaliokunnan kantaan.
Esityksessään valtioneuvostolle myös
itse kirkolliskokous toteaa, ettei ole syytä muuttaa sen
aiemmin ilmaisemaa kantaa, jonka mukaan 12 vuotta täyttäneen
lapsen uskonnollista asemaa ei tule muuttaa ilman hänen
kirjallista suostumustaan. Lisäksi kirkolliskokous — lakivaliokunnan
tapaan — toteaa, että lainsäädännössä pääsääntöisesti
katsotaan, että 12 vuotta täyttänyttä lasta
on kuultava hänen henkilöään
koskevissa asioissa.
5. Arviointia
Perustuslain 76 §:n 2 momentin mukaan kirkkolain säätämisjärjestyksestä ja
kirkkolakia koskevasta aloiteoikeudesta on voimassa, mitä niistä mainitussa
laissa säädetään. Kirkkolain
säätämiselle ja sen muuttamiselle säädetty
erityinen käsittelyjärjestys ilmenee kirkkolain
2 luvun 2 §:stä. Kirkolliskokouksella
on yksinomainen oikeus ehdottaa kirkkolain muuttamista. Eduskunta
voi joko hyväksyä tai hylätä tällaisen
ehdotuksen, mutta asiasisältöön vaikuttavia
muutoksia ei voida tehdä.
Valiokunta painottaa kirkkolain erityinen säätämismenettely
huomioon ottaen asioiden perusteellista valmistelua ja käsittelyä kirkolliskokouksessa
niin, että eri näkökohdat tulevat mahdollisimman
hyvin arvioiduiksi.
Valiokunnalle toimitetuissa asiantuntijalausunnoissa on pohdittu
keskeisesti 12—14-vuotiaan lapsen uskonnollista
asemaa ja sen merkitystä. Asiantuntijakuulemisessa esiin
on noussut muun muassa näkemys siitä, ettei 12—14- vuotiaiden
asemaa ole kirkolliskokouksessa riittävän perusteellisesti
ja monipuolisesti käsitelty ja että lopputulos
ei ole tämän vuoksi kaikilta osin kirkon intressien
eikä laajemminkaan yhteiskunnan edun mukainen.
Lapsen uskonnollista asemaa koskevassa sääntelyssä keskeisiin
lähtökohtiin kuuluvat valiokunnan mielestä perheen
uskonnollisen yhtenäisyyden ja lapsen uskonnollisen aseman
pysyvyyden tukeminen. Nämä lähtökohdat
sisältyvät myös uskonnonvapauslakiin
ja esillä olevaan hallituksen esitykseenkin. Saadun selvityksen perusteella
voidaan kuitenkin esittää epäilys, ovatko
mainitut periaatteet tulleet riittävästi uudessa
uskonnonvapauslaissa ja käsiteltävänä olevassa
lakiehdotuksessa huomioon otetuiksi. Joka tapauksessa perheen uskonnollisen
yhtenäisyyden ja lapsen uskonnollisen aseman näkökulma
on ollut vahvempana vanhassa uskonnonvapauslaissa.
Valiokunta suhtautuu vakavasti hallituksen esitykseen kohdistuvaan
kritiikkiin. Samalla on kuitenkin otettava huomioon, että käsiteltävänä oleva
lakiehdotus perustuu kirkolliskokouksen yksimielisesti tekemään
ehdotukseen ja että kysymys uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyydestä kuuluu
yhdyskunnan autonomian piiriin sekä että uuden
uskonnonvapauslain tultua voimaan kirkkolakiin on syntynyt aukko.
Valiokunta tähdentää, että kirkolliskokouksen
asiana on mahdollisimman pian tehdä uusi esitys kirkkolain
muuttamisesta, mikäli se katsoo, että kirkon jäsenyyden
edellytyksiä on kirkon näkökulmasta tarpeen
tarkistaa. Luonnollisesti tällöin on otettava
huomioon uskonnonvapauteen liittyvät perustuslailliset
näkökohdat.
Asiantuntijakuulemisessa esitetty kritiikki on kohdistunut suoraan
myös uuden uskonnonvapauslain 3 §:n
sisältöön, ja osa asiantuntijoista on
pitänyt pykälää tulkinnanvaraisena.
Saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta lausuu käsityksenään,
että uskonnonvapauslain 3 §:n säännöksillä saattaa
olla perheen yhtenäisyyden ja alaikäisen uskonnollisen
aseman pysyvyyden sekä siihen liittyen uskonnonopetuksen
ja muun katsomusopetuksen jatkuvuuden kannalta haitallisia vaikutuksia.
Valiokunta edellyttääkin hallituksen ryhtyvän
toimenpiteisiin uskonnonvapauslain 3 §:n täsmentämiseksi tavoitteena
turvata nykyistä selkeämmin alle 12-vuotiaan lapsen
uskonnollisen aseman pysyvyys ja 12—14-vuotiaan oikeus
antaa suostumuksensa uskonnollisen asemansa muuttamiselle vain silloin,
kun huoltaja vaihtaa uskonnollista yhdyskuntaa tai jättäytyy
uskonnollisen yhdyskunnan ulkopuolelle.
Asiassa ilmenneet eri näkökohdat huomioon ottaen
valiokunta on päätynyt ehdottamaan lakiehdotuksen
hyväksymistä.